eitaa logo
ندای اردکان
2.7هزار دنبال‌کننده
35.7هزار عکس
15.1هزار ویدیو
146 فایل
کانال عمومی ارتباط با مدیر کانال: @Habibakbari1359
مشاهده در ایتا
دانلود
سلام. دوستان اديب وفرهيخته جمعه ی ۷-٢-١٤٠٣ شما به خير. (مقاله ى زير حدودا ١٥ دقيقه وقت شما را مى گیرداما ارزش خواندن دارد) جستاری در باب: «بنی‌آدم اعضا یکدیگرند…» ۲۴ بهمن۱۴۰۲ ساسان طالع ماسوله در سایت فیلوسوفیا نوشت: جستاری درباره‌ی شعرِ «بنی‌آدم اعضا یکدیگرند» نوشته‌ام تا اولا به سهم خود کاری هرچند کوچک و ناچیز کرده باشم در بیشتر و بیشتر تکرار کردن و به یادآوردن و از همه مهم‌تر به کار بستنِ معنای این جملاتِ درخشانِ جاودانِ انسانی و ثانیا بکوشم نظرات مناقشه‌برانگیز لفظی و معنوی بر سر این ابیات را یکجا عرض کرده تا آنجا که در توان دارم و دانشم اجازه می‌دهد نقد و نظری مفصل درباره‌ی این آرا و نیز شرحی از ابیات ارائه بدهم. یکی از معروف‌ترین ابیات و سخنان زبان و ادب فارسی و فرهنگ ایرانی که به نوعی مثل بدل شده و کمتر ایرانی پیدا می‌شود که آن را نشنیده یا از بر نبوده باشد، سه بیت مشهور سعدی (۶۹۰-۶۰۶ ه.ق) در حکایت دهم از باب اول گلستان «در سیرت پادشاهان» است: بنی‌آدم اعضا یکدیگرند که در آفرینش ز یک گوهرند چو عضوی به درد آورد روزگار دگر عضوها را نماند قرار تو کز محنت دیگران بی‌غمی نشاید که نامت نهند آدمی تمام سعدی‌پژوهان و ادیبان و اساتید بنام و صاحب‌نظرِ زبان و ادب فارسی همگی به اتفاق بنابر دلایلی که مهم‌ترین و محکم‌ترینشان عبارت است از ضبط و ثبت در تمامی نسخ خطی معتبر و کهن گلستان، معتقدند که سعدی سروده است: «بنی‌آدم اعضا یکدیگرند…» نسخه‌های اصیل و کهنی که در آنها «یکدیگر» ضبط شده است عبارتند از: نسخه‌ی کتابت شده توسط یوسف‌بن محمدبن عیسی‌بن محمد شیرازی در سال ۷۱۶ هجری، نسخه‌ی لرد گرینوی مربوط به سال ۷۲۰ هجری، نسخه کتابخانه مرکزی تهران و نسخه‌ دستنویس کابل هر دو در سال ۷۲۸ هجری، دو نسخه‌ی علی بن احمد بن ابی بکر بیستون در سال‌های ۷۲۶ و ۷۳۴ هجری، نسخه‌ی محمد بن عبداللطیف عقاقیری در سال ۷۶۶ هجری، نسخه عثمانی درویش کلامی در سال ۸۶۳ هجری و… بر همین مبنا در تمام نسخه‌های مرجع چاپی گلستان نیز «یکدیگر» ضبط شده است: از آن‌جمله نسخه‌ی محمدعلی‌فر‌وغی(۱۳۱۶ خورشیدی)، از نخستین نسخه‌های ‌گلستان که به روش علمی جمع‌آوری و در تالیف آن از پنج نسخه‌ی خطی کهن ‌و معتبر استفاده شده است. نفیس‌ترین گلستانِ تالیف شده تا به امروز یعنی گلستان به کوشش استاد غلامحسین‌یوسفی (سال ۱۳۶۹) که از هفده نسخه‌ی خطی و بسیاری نسخ چاپی جمع‌آوری گردیده و به گواه بسیاری از اساتید و سعدی‌پژوهان و اهل ادبیات ، معتبرترین نسخه‌ی گلستان و نیز از جامع‌ترین کتاب‌های شرح و توضیح گلستان است. استاد یوسفی در گلستان تالیفی خود، ذیل شرح بیت «بنی‌آدم» ضمن تایید صحت عبارت «یکدیگر» توضیح جامعی درباره‌ی نظرات مخالف و موافق عبارت نیز ارائه داده‌اند. علاوه بر این تا پیش از دهه‌ی چهل و مشخصا تا پیش از سال ۱۳۴۱ خورشیدی، (از اواخر قرن هفتم هجری‌قمری تا اواسط قرن چهارده هجری شمسی یعنی حدود هفتصد سال ) تمام نویسندگانِ پس از سعدی که در آثار مکتوبشان به این ابیات اشاره کرده‌اند همگی نوشته‌اند : «بنی‌آدم اعضا یک‌دیگرند». در میان تمام ادیبان سرشناس و صاحب‌نظر معاصر، فقط و فقط دو تن یعنی استاد سعید نفیسی (۱۳۴۵-۱۲۷۴) و استاد محمد خزائلی (۱۳۵۳-۱۲۹۲) بدون معرفی و ارائه‌ی نسخه‌ای معتبر که نخستین و مهم‌ترین مولفه‌ی علمی تصحیح متون کلاسیک است و بی هیچ دلیلی منطقی و ادبی و صرفا بنا بر ذوق و سلیقه‌ی شخصی از طریق استنباط با اتکا به سه علت عمده ، معتقدند که سعدی سروده است: «بنی آدم اعضا یک پیکرند…» جناب سعید نفیسی در سال ۱۳۴۱ تصحیحی از گلستان ارائه می‌دهند و در دیباچه‌ی کتاب به طور ضمنی اذعان می کنند:
که تالیف گلستان به کوشش ایشان، بیشتر تالیفی است ذوقی، تا تالیفی تحقیقی و علمی. استاد نفیسی در جای جای گلستان چه آنجا که نیاز بوده و چه در سطور و ابیاتی که هیچ ضرورتی نداشته برخلاف روش علمی تصحیح متون، ذوق شاعرانه و ادبی خود را در متن دخیل کرده و اعمال نموده‌ است، به بیان دیگر گلستان به کوشش سعید نفیسی را می‌توان گلستانِ مورد نظر و ساخته و پرداخته و مطلوبِ ذائقه‌ی استاد نفیسی دانست نه آنچه واقعا سعدی سروده است یا آنچه به سروده‌ها و نثر سعدی نزدیک‌تر است. کار استاد نفیسی دقیقا بمانند کار برخی مستنسخین پیشامدرنی است که در حال کتابت گلستان ، سلیقه‌ی شخصی خود را با نیّتِ بلیغ‌تر! و فصیح‌تر! شدنِ کلام در کتابت گلستان، دخیل می‌کردند. استاد سعید نفیسی در تصحیح گلستان از چند نسخه‌ی خطی و مشخصا از دو نسخه‌ی چاپی بهره برده‌اند ، نسخه‌ی «گلستان چاپ مسکو به کوشش رستم موسی اوغلو علیف» (۱۹۵۹ میلادی) و «گلستان به تالیف محمدعلی‌فروغی» (۱۳۱۶ خورشیدی) که در هر دو نسخه نیز «یکدیگر» ضبط شده است. سعید نفیسی در یادداشتی جداگانه در رابطه با بیت معروف «بنی‌آدم» می‌نویسد (نقل به مضمون): تمام نسخ خطی کهن معتبر این مصراع را به شکلِ «بنی‌آدم اعضا یکدیگرند» ضبط کرده‌اند اما به نظر من سعدی سروده است: «بنی‌آدم اعضا یک پیکرند» چرا که هم منطقی و شدنی نیست و هم مضحک است که انسان‌ها اعضا یکدیگر باشند، مثلا من سر شما و شما دست من باشید، این نوع سخن گفتن از استاد سخن،سعدی، بعید است بنابراین سعدی سروده است «یک پیکر» ضمنا گذشتگان از خطی به نام «تعلیق» استفاده می‌کردند که در آن، حروف به هم پیوسته نوشته می‌شد از همین رو رفته رفته مستنسخین و کاتبان گلستان به اشتباه «یک‌پیکر» را «یکدیگر» خوانده و به همین ترتیب اشتباه نوشتند. استاد محمد خزائلی نیز در سال ۱۳۴۵ در کتاب «شرح گلستان» ِ خود، ذیل توضیح و شرح این بیت با تکرارِ دلیلِ غیرمنطقی بودنِ «اعضا یکدیگر»، مطرح می‌کنند که سه بیت مذبور، اشاره‌ای دارد به حدیث نبوی «المؤمنُ أخو المؤمنِ كالجَسَدِ الواحدِ، إنِ اشتكَى شيئا مِنهُ وَجَدَ ألمَ ذلكَ في سائرِ جسدِهِ و أرواحُهُما مِن رُوحٍ واحدةٍ» (مؤمن برادر مؤمن است و همچون يك پيكر واحدند كه هرگاه عضوى از آن به درد آيد ديگر اندام‌ها آن درد را حس مى‌كنند [چراکه] ارواح آنها از يك روح یگانه است) ، ایشان نیز با اذعان و اعتراف به اینکه در تمام نسخ خطی «بنی‌آدم اعضا یکدیگرند» ضبط شده است ، می‌نویسند: اما به نظر من «یک‌پیکر» که ترجمه‌ی «جسد» در حدیث معروف است صحیح‌تر می‌باشد. این سه علت عمده یعنی اشتباه برآمده از رسم‌الخط، غیرمنطقی بودن ترکیب «اعضا یکدیگر» و تلمیح به حدیث «کالجسد الواحد»، سه علتی است که تمام قائلان به درستی «یک‌پیکر» به آن استناد می‌کنند. در نوشته‌ی پیشِ رو تلاش می‌کنم اشتباهِ این هر سه علت را نشان داده توضیح دهم که چرا «بنی‌آدم اعضا یکدیگرند» هم درست‌تر و منطقی‌تر و زیباتر است و هم همین ترکیبِ درست ، سروده‌ی سعدی است. پیش از آن اما لازم است نکته‌ای مقدماتی اما بنیادین را یادآور شوم ، هرگاه در دانش زبان و ادب فارسی و مشخصا در علم تصحیح و تالیف متون کلاسیک از واژگانی مانند «درست» و «صحیح» استفاده می‌شود، دقیقا منظور این است که شاعر یا نویسنده‌ی مورد تحقیق چه نوشته و چه سروده است نه اینکه آن عبارت و بیت و… به لحاظ منطقی یا ادبی و بلاغی و بیانی و… درست است یا نه. در واقع کار اصلی مصحح متون کلاسیک و رسالت مهم او این است که ابتدا بی هیچ داوری‌ ِمبتنی بر دانش سبک شناسی و زیبایی‌شناسی و علوم بلاغی و معانی و بیانی و… سخنِ خودِ شاعر یا نویسنده، آنگونه که از ذهن و قلم او صادر شده است را ارائه بدهد یا دستکم تمام تلاش خود را در این رابطه به کار بندد. باید توجه داشت که از منظر دانش ادبیات تمام استدلال‌ها و استنباط‌های برآمده از مباحث سبک‌شناسی، سبک دوره، سبک شخصی، زیبایی‌شناسی و علوم بلاغی و… استفاده از ذوق و قریحه‌ی شخصی برای گزینش عبارت و واژه می‌بایست پس از استناد به نسخ معتبر خطی قرار بگیرد نه پیش از مراجعه به نسخ و مقدم بر آن و اگر مانند شعرِ «بنی‌آدم»، تمام نسخ اصیل، «یکدیگر» ثبت کرده باشند دیگر کار به استدلال و استنتاج از طریق مباحث سبک شناسی و … و نیز استفاده از ذوق هنری شخصی مصحح نمی‌کشد. با این مقدمه تا امروز و با وجود ضبط واحد و متفق «یکدیگر» در انبوهی از نسخ خطی که در اختیار داریم و پس از آن ، با وجود دلایل استنباطی استدلالی ادبی ، سعدی سروده است: «بنی‌آدم اعضا یکدیگرند». حال اگر کسی پیدا بشود که برخلاف جریان و علی‌رغم شواهد علم تصحیح و تالیف متون بگوید «یک‌پیکر» درست است و سعدی سروده است : «بنی‌آدم اعضا یک‌پیکرند» ، او قطعا در حال خیانت به ادبیات و تخریب گنجینه و اثر ملی ایران و ایرانی است همانگونه که سرقت یا تخریب‌‌ آثار متعین و ملموس تاریخی فرهنگی مانند:
کتیبه ها و مجسمه‌ها و…‌. امری نکوهیده و قبیح است ، دستبرد در متن کلاسیک و تغییر دلبخواهی آن نیز حتی اگر نیتِ مصحح و خواننده به اصطلاح خیر بوده باشد و بخواهد متن را به خیال خود زیباتر! از آنچه هست بنمایاند ، حکم خیانت و سرقت و تخریب فرهنگی را داشته و امری است به شدت نکوهیده و مذموم. همانطور که استاد مجتبی مینوی در همین‌باره گفته بودند: «تغییر دلبخواهی شعر سعدی حماقت است… کسی حق ندارد در آثار ملّی ما دست ببرد، فضولی بکند و آن را به هر شکلی دلش می‌خواهد دربیاورد. پس شرط امانت چه معنایی دارد؟ پس اصالت چه معنایی دارد؟ کسی که می‌خواهد در این رشته کار کند باید اصول تحقیق را بداند…» حال به استدلال‌های استاد نفیسی و خزائلی هم که می‌نگریم می‌بینیم که به هیچ وجه از دانش تصحیح متون بهره نگرفته‌اند و صرفا از راه استنباط خواسته‌اند سخنِ دلخواه خود را در دهان سعدی بگذارند. وقتی هر دو استاد می‌گویند: «در تمام نسخ معروف ‌و معتبر «یکدیگر» ضبط شده است»، گزاره‌ و نتیجه‌ی منطقیِ این جمله عبارت است از: «پس با وجود نسخ موجود، سعدی سروده است یکدیگر»، اما این دو استاد گزاره‌ی نخست که نتیجه‌ی منطقی‌اش آن چیزی است که عرض شد را می‌آورند ولی می‌نویسند : «اما به نظر من سعدی سروده یک‌پیکر !». منطقا این هر دو بزرگوار ، وقتی باور داشته‌اند که ترکیبِ «یکدیگر» در شعر به لحاظ منطقی و بلاغی اشتباه است ، باید پس از گزاره‌ی نخست می‌نوشتند: «اما به نظر من سعدی اشتباه کرده یا بدسلیقگی به خرج داده و یا … و بهتر می‌بود که به جای «یکدیگر» می‌نوشت «یک‌پیکر» تا شعر، شیوا و منطقی گردد» این که چرا ایشان نتوانسته‌اند چنین مساله‌ی ساده‌ای را عنوان کنند ، از آنجا نشأت می‌گیرد که این هر دو بزرگوار و ایضا تمام آنها که به درستیِ «یک‌پیکر» قائلند و باور دارند که سعدی سروده است: «بنی آدم اعضا یک پیکرند»، نتوانسته و نمی‌توانند به سعدی و گلستان به عنوان یک موضوع تحقیقی بنگرند ، سعدی در نظر ایشان در واقع نوعی شخصیت اساطیری است که می‌بایست بلیغ‌ترین و فصیح‌ترین باشد ، آن هم فصاحت و بلاغتی که مد نظر ایشان است و برای خود ایشان قابل فهم و هضم، نه بلاغت و فصاحت به معنای واقعی ادبی، بنابراین سعدی و آثارش و به همین ترتیب آثار باقی نویسندگان ایران را از غربالِ زیبایی‌شناختی و بلاغیِ ذهنِ خود می‌گذرانند و به همان صورت هم ضبط و ثبت می‌کنند. بلایی که بسیاری از مستنسخین پیشامدرن بر سر آثار زبان و ادب فارسی ‌آوردند و اینچنین موجب اختلافات فراوان در نسخ گوناگون شدند. خوانش و تصحیح و تالیف متون با ذهنیت پیشامدرن، آفت‌های بزرگی به همراه دارد ، در این روش سعدی یا هر شاعر و‌ نویسنده‌ی ارزشمند و بزرگی آنچنان که بایسته و شایسته است شناخته و شناسانده نمی‌شود و دیگر از دل این متون اندیشه‌های والای این بزرگان استخراج نمی‌گردد چرا که: {{هرجا سخن، کمی پیچیده و دیریاب می‌شود به جای آنکه ذهن خواننده شروع به کنکاش و دقت کند که چرا مولف چنین معانی و اصطلاحات و عباراتی را به کار برده است ، تا از دل این پرسشگری به فهم دقیق و عمیق‌تری از متن رسیده و اینگونه اندیشه و اندیشه‌ورزی در جامعه بارورتر و وسیع‌تر گردد ، ذهن تقلیل دهنده‌ی ساده‌ساز، نخستین کاری که در مواجهه با این عبارات و‌ مفاهیم غامض و دور از ذهن می‌کند این است که آنها را از اساس عباراتی بی‌اعتبار و بی‌معنا قلمداد کرده غلط دانسته و بی‌فاصله حکم صادر می‌‌کند که این عبارات از مولف نیست، سپس با تطبیق متن با ذهن خود شروع می‌کند به تخریب متن و اینگونه متن و صاحب اثر را به قدر قامت خود کوتاه ‌می‌کند تا بتواند فهم ساده‌ای از او به دست بیاورد تا از راه توهمِ هم‌سخنی با این نویسندگان بزرگ ، ارضا فرهنگی! شود. در واقع چنین خواننده‌ای بجای اینکه با پرسشگری از این متون چیزی بیاموزد به سادگی، صورت مساله را پاک می‌کند و حرف زودیاب و مطلوب خود را در دهان نویسنده می‌گذارد،}} با تمام اینها و جدای از اینکه استاد سعید نفیسی و استاد خزائلی و تمام قائلان به درستیِ «یک پیکر»، دانش تصحیح متون کلاسیک را در نظر نداشته‌ و صرفا اعلان سلیقه‌ی شخصی کرده‌اند، به لحاظ استنباطی و استدلالی هم دلایل درخور توجهی ارائه نکرده‌اند که از آنها مستقیما و دقیقا بشود درستی «یک‌پیکر» را نتیجه گرفت. علت رسم‌الخط و پیوستگی حروف، بیشتر نوعی دلیل‌تراشی عوامانه است تا دلیلی مشخص و علمی. گذشته از این، از آنجا که اساتید با ذهنیت و زبان امروزین و بی‌توجه به مختصات سبکی و گفتمان‌های اندیشگانی غالب در دوران سعدی به سراغ این ابیات رفته‌اند ، دچار نوعی مغالطه‌ی زمان‌پریشی شده‌اند که از آن درستی «یک پیکر» را نتیجه گرفته‌اند.
اول در واژه‌ی «یک دیگر» به ویژه وقتی جدای از هم خوانده شود، واژه‌ی «پیکر» و «بدن» نیز نهفته است به این معنا که بنی آدم اعضا «یک، دیگری» هستند، بنابراین واژه‌ی «یکدیگر» هیچ گونه منافاتی با حدیث «کالجسد الواحد» ندارد و اشتباه استاد نفیسی و خزائلی این بوده است که «یکدیگر» را صرفا به معنای «همدیگر» گرفته‌اند و نیز از آنجا که یکی از ویژگی‌های شعر سعدی در کنار سادگی‌اش، لایه لایه بودن و ایهام و تلمیح‌های چندگانه است یعنی به اصطلاح شعری است سهل ممتنع، اعضا در این بیت صرفا و فقط به معنای عضو بدن نیست و اصلا معنی عضو بدن از معانی بعید اعضا در بیت به شمار می‌رود. عضو به معنای عضویت است که به همان «دیگر و دیگری» بازمی‌گردد و نیز به گروه و خانواده‌ای بزرگ‌تر، همان طور که در حدیثی نبوی آمده است «اَلْخَلْقُ عِيَالُ اَللَّهِ فَأَحَبُّ اَلْخَلْقِ إِلَى اَللَّهِ مَنْ نَفَعَ عِيَالَ اَللَّهِ وَ أَدْخَلَ عَلَى أَهْلِ بَيْتٍ سُرُوراً» (مردم اهل و عیال خداوندند و محبوب‌ترین مردم نزد خدا کسی است که به عیال خداوند سود رسانده و شادی و خرسندی خانواده‌ای را فراهم نماید). همچنین در انتهای حدیث «کالجسد الواحد»، دلیلِ درد مشترک و هم‌دردیِ ناگزیرِ مومنان، که با تساهل و تسامح می‌توان معنای انسان‌ به طور عام را از آن برداشت کرد، «ارواحهما من روح واحدة» (روحِ واقعا یگانه‌ی آنها) عنوان شده است نه اجسادشان که در تمثیل و برای تقریب به ذهن، واحد فرض شده است. اگر در بیت، «یک‌پیکر» را قرار دهیم فقط بخش نخست حدیث از آن افاده می‌گردد در صورتی که با وجود ترکیب «یک‌دیگر»، هم جسدِ واحد را می‌توان نتیجه گرفت و هم روحِ واحد را که دلیل اصلی همدردی انسان‌ها است. اعضا در این معنا به بنی‌آدم نیز بازمی‌گردد که هم نام عام انسان‌ها است و هم آن بشری است که به نظر سعدی آدمی باید آنگونه باشد ، بنابراین وقتی سعدی می‌گوید «بنی‌آدم اعضا یکدیگرند» یعنی انسان‌ها، هم عضوی از یک دیگری بزرگ و یک کل منسجمند هم عضوی از خانواده‌ی خدایند و هم عضو خانواده‌ی متعالیِ بنی‌آدمند و هم طبیعتا عضوِ خانواده‌ی بزرگ آدمِ ابوالبشر که بنا بر فرهنگ ادیان ابراهیمی نیای مشترک همه‌ی انسان‌ها است. ضمن اینکه چنانچه توضیح خواهم داد، بنابر گفتمان «وحدت‌وجود» در همین مصراع ، اتفاقا معنای اعضا همدیگر بودن یا اعضا و اجزا تشکیل‌دهنده‌ی هم بودن نیز مستتر است. برخلاف تصور عموم ، بنا بر نظر استاد مجتبی مینوی، مصراع «بنی‌آدم اعضا یکدیگرند» عبارت سروده شده و خلق شده توسط سعدی نیست ، این عبارت در دوران سعدی، عبارتی شناخته شده و رایج بوده است و سعدی در این شعر، جمله‌ای که زبانزد بوده را به قلم درآورده و سپس آن را پرورانده است. عبدالعزیز ابن محمد نسفی (عزیزالدین‌نسفی) نویسنده‌ی هم‌عصر سعدی نیز در کتاب «کشف‌الحقایق»ِ خود (تالیف‌حدود ۶۷۱هجری)، ذیل فصل توضیح «اهل‌وحدت» و بعد از شرح «وحدتِ وجود» به صراحت و دقیقا جمله‌ی «بنی‌آدم اعضا یکدیگرند» را به کار برده است. سعدی نیز در این سه بیت و هم در جای جای آثار خود از گفتمان «وحدت‌وجود» بهره برده است که نمونه‌ی والای آن را می‌توان در شعر معروف «تن آدمی شریف است به جان آدمیت» و به ویژه مصراع «رسد آدمی به جایی که به‌ جز خدا نبیند» و نیز در رساله‌ی «عقل‌وعشق» و در بسیاری از غزل‌ها و قصائد و دیگر آثار سعدی مشاهده نمود. گوهر اصیل یا همان آفرینش نخستین یا تجلی ذات حق که در مصراع دوم به آن اشاره شده است، «که در آفرینش ز یک گوهرند»، گواه گویایی است که سعدی در این ابیات دقیقا به مقوله‌ی «وحدت‌وجود» نظر داشته است.
در فرهنگ ادیان ابراهیمی و ادبیات اسلامی، انسان موجودی است برتر از تمام موجودات و مخلوقات که همین تمایز انسان با دیگر موجودات را می‌توان در مصراع «بنی‌آدم اعضا یک دیگرند» نیز مشاهده کرد. به این معنا که انسان‌ها با دیگر موجودات متفاوتند و از جنس و لونی «دیگر» و غیر از همه‌ی مخلوقاتند «یک دیگر» به معنای به غیر از دیگران و باقی موجودات است و آن «یک دیگر / دیگری» اشاره دارد به دمیدن روح خدا در کالبد آدم که او را از جهان خلقت متمایز کرده است. انسان‌ها نیز مانند تمام مخلوقات، موجود و جزئی از همان کل واحد هستند اما خدای «الواحد لایصدر الّا عن الواحد» (از واحد جز واحد صادر نمی‌شود) از روح خود نیز در آنها دمیده است «فَإِذَا سَوَّيْتُهُ وَنَفَخْتُ فِيهِ مِنْ رُوحِي فَقَعُوا لَهُ سَاجِدِينَ»(پس آن گاه که او را به خلقتِ کامل بیاراستم از روح خود در او دمیدم پس بر او سجده کنید) (سوره‌ی ص آیه‌ی ۷۲). بنابراین انسان‌ها، هم می‌توانند عضو یک پیکرِ بزرگ و یک دیگری بزرگ و یک خانواده‌ی بزرگ باشند و هم عضو هم. چرا که انسان‌ها فی‌الواقع به واسطه‌ی روح واحد با هم و‌ در هم وحیدند، روح و وجود یگانه‌‌ای که یک انسان را موجودیت بخشیده و به وجود آورده همان است که تمام انسان‌ها را موجود و انسان کرده است بنابراین هر انسانی برابر است با تمام انسان‌ها. گذشته از نگاه منطقی و واکاوی شعر به استناد احادیث و عبارات اسلامی که عرض شد و می‌دانیم که سعدی در تمام آثارش از آنها بهره برده است، بانگاهی ادبی و بلاغی نیز «یکدیگر» ارجح است به «یک‌پیکر». تکرار واژگان «یکدیگر» در بیت نخست و «دگر» در بیت دوم و «دیگران» در بیت سوم، استحکام و انسجام فرمی شعر را رقم زده است و وجود «دگر و دیگران» در بیت دوم و سوم با توجه به مختصات سبکی و تشخّص سرایش سعدی خود، وجود «یکدیگر» را ضروری می‌کند همزمان که هم‌آوایی حرف «گ» در تمام ابیات، وجود واژه‌ی «یکدیگر» در مصراع نخست را ضروری کرده است. در بافتار شعر نیز واژگان کلیدی می‌بایست با هم نوعی درهم‌تنیدگی معنایی داشته باشند مثلا می‌بایست بتوان با ترکیب «یک گوهر» تمام این سه بیتِ بهم پیوسته را تفسیر کرد و رابطه‌ای منطقی بین آنها برقرار نمود ؛چنانچه در سطور بالا نشان داده شد، چنین تفسیر علّی و به هم پیوسته‌ای فقط با وجود ترکیب «یک‌دیگر» امکان‌پذیر است یا دستکم درهم‌تنیدگی معنایی «یک‌گوهر» که همان عقل اول و عقل مجرد یا ظهور و تجلی نخستین است با «یکدیگر» بسیار مستحکم‌تر و زیباتر و رساتر است تا با «یک‌پیکر» که از محسوسات و متعینات است و نمی‌تواند نشانگر معقولات و مجردات و امری غیرمحسوس باشد. بنابراین به دلیل مشخصِ ضبط در تمامی نسخ خطی کهن و معتبرِ موجود و پس از آن به دلایل سبک‌شناسی و تشخّص سبکی سعدی و نیز توسّعِ معناییِ «یکدیگر»، نهفته بودن معنای «پیکر» در «دیگر» و بازی‌های زبانی و ایهامی که در «یکدیگر» موجود است و مطلقا در «یک‌پیکر» که شعر را به یک تمثیل ساده‌یابِ دم‌دستی تقلیل می‌دهد، وجود ندارد. شکل زیبا و البته درست و اصیلِ شعر عبارت است از: بنی‌آدم اعضا یکدیگرند که در آفرینش ز یک گوهرند چو عضوی به درد آورد روزگار دگر عضوها را نماند قرار تو کز محنت دیگران بی‌غمی نشاید که نامت نهند آدمی تهیه،تلخیص وتنظیم: فتاحى رضا،جمعه-١٤٠٣/٢/٧ @neday_ardakan🔷
🌸اردکان ، پس از باران 📸 مرتضی عابدی اردکانی ✍ندای اردکان ، ندای مردم اردکان @neday_ardakan🔷
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌎 سازمان حمل و نقل اسلواکی، با درنظرگرفتن استانداردهای آژانس ایمنی هوانوردی اروپا، به AIRCAR، نمونه اولیه خودروی پرنده، گواهی پرواز داده است که به این معنی است که این وسیله نقلیه یک قدم به رسیدن به بازار مصرف نزدیکتر شده است ... @neday_ardakan🔷
📸 تصاویر منتشر شده در فضای مجازی استان کرمان از آب‌گرفتگی پارکینگ و کارخانه مدیران خودرو در بم @neday_ardakan🔷
♦️سونامی دیسک گردن در راه است مجید حیدریان فوق تخصص درد: 🔹هنگام استفاده از موبایل باید گردن به طور طبیعی با مهره‌ها در یک خط صاف قرار گیرد، در حال حاضر گردن بیشتر کابران گوشی در حالت خواندن و نوشتن پیام، بسیار جلوتر از مهره‌ها قرار می‌گیرد. 🔹سر انسان به طور متوسط بالغ بر ۴ تا ۶کیلو وزن دارد، خم کردن سر و نگاه به پایین برای استفاده از گوشی همراه یا تبلت معادل وزن حداقل چهار تا پنج برابر وزن سر نیرو به مهره‌های گردن وارد می کند. 🔹بهترین راهکار جلوگیری از ابتلا به بیماری‌های دیسک گردن استفاده صحیح از موبایل و تبلت و آموزش صحیح به مردم به خصوص کودکان و نوجوانان است. 🔹صفحه موبایل در حالت‌های مختلف از جمله وضعیت ایستاده و نشسته باید روبروی صورت کاربر قرار گیرد. @neday_ardakan🔷
👆🏼اگر اینا رو ببینی دیگه اینا رو نمیبینی👇🏼:
👆🏼اگر اینا رو ببینی دیگه اینا رو نمیبینی👇🏼: - احداث پارک امام رضا (ع) - احداث پارک بانوان - احداث پارک مسکن مهر - اجرای دو آب نمای کف خشک - احداث بلوار ورودی(شهید بهشتی) - ارتباط بلوار کشاورز به کمربند شرقی - بازپیرایی و انجام اصلاحات در پارک های سطح شهر مخصوصا بمنظور عدم ورود موتورسیکلت به پارک ها پارک آزادی، شهدای مزرعه سیف، امیرالمومنین، کوثر ، سلامت، سعدی،سقا و ... - تکمیل ۶۰ درصدی مسجد المهدی و محوطه شهید گمنام پارک آزادی - راه اندازی شهربازی کودک (سرپوشیده) پارک آزادی - احداث خیابان آیت ا... فاضل - احداث خیابان ام البنین - احداث میدان نماز - احداث میدان مسکن مهر - احداث میدان شهید دهستانی - احداث میدان حضرت خدیجه - احداث میدان امام حسن - احداث میدان مادر - نصب المان چیلونگر - نصب المان ساعت - نصب المان شهید دهستانی - نصب المان لمپا - بازپیرایی و تعویض کف فرش میدان امام حسین - بازپیرایی پارک شهید پایدار با پیشرفت ۵۰ درصدی - پیشرفت ۹۰ درصدی مجتمع سلطان - پیشرفت ۸۰ درصدی مغازه های ورودی مجتمع سلطان - ده ها رفع خطر از نقاط ترافیکی - پیشرفت ۹۰ درصدی محوطه سازی مصلی - پیشرفت ۵۰ درصدی مرمت مازاری سنائی - شروع مرمت و بازیابی دروازه میرصالح و احداث بازارچه میرصالح - کف فرش صد ها متر پیاده رو در سطح شهر - پیشرفت ۹۰ درصدی بازارچه میوه و تره بار در بلوار پیامبر اعظم - مرمت و بازسازی کشتارگاه و افزایش دوبرابری فضای پیش سرد - تامین امنیت پارک‌ها و آرامستان با استفاده از ظرفیت بخش خصوصی - پیشرفت ۹۰ درصدی تملک زمین های در مسیر خیابان شهید شابلی - پیشرفت ۹۰ درصدی بازارچه سنتی پارک سلامت - پیشرفت ۹۰ درصدی باغ ایرانی ، کوشک، سالن اجتماعات ، دریاچه و محوطه آبشار پارک کوهستان - حفر چاه عمیق مزرعه سیف - احداث چندین مخزن آب برای اختلاط و اصلاح ای سی آب و تامین آب در فصل گرم و ده ها قلم دیگه که باید ده متر و یا ده ها متر اینطرف و اونطرف رفت و با چشم سالم در بدن سالم اونها رو دید ✍🏼حالا زیر بمباران تخریب و بی تقوایی رسانه ایت واسه مخاطبانت نظرسنجی بگذار و با کمترین آمار مشارکت بهش افتخار کن😉/خَبَرُگ @neday_ardakan🔷
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
♨️پویش معلم عزیزم 🙏تشکر از زحمات معلمان عزیز دوران مدرسه توسط دانش آموزان دیروز و امروز 🔶 علاقه مندان فقط کافی است عکس های یادگاری و ویدئوهای کوتاه خودتون را همراه با معلمانی که می خواهید از آنها تشکر کنید را در وب سایت یا به شماره ۰۹۱۰۸۹۹۴۷۹۷ یا به آی دی @pooyesh_yazd_admin در پیام رسانهای ایتا، بله و سروش ارسال کنید. 📆 مهلت ارسال آثار تا ۲۰ اردیبهشت ماه 📲 آثار ارسالی در کانال @yazdirib_ir منتشر و برگزیده آثار از و پخش خواهد شد. ┄┄┄┄┄❅✾❅┄┄┄┄┄ 🆔 eitaa.com/joinchat/447611083Ce54b05b25c
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
سیل شدید روستای درند بخش خرانق - اردکان ششم اردیبهشت ┄┄┄┄┄❅✾❅┄┄┄┄┄ 🆔 eitaa.com/joinchat/447611083Ce54b05b25c
32M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 لحظه بازداشت خشونت‌آمیز استاد اقتصاد دانشگاه اموری در ایالت جورجیا ┄┄┄┄┄❅✾❅┄┄┄┄┄ 🆔 eitaa.com/joinchat/447611083Ce54b05b25c
🥀مراسم یادبود شهدا راسک🥀 ☑️باحضور خانواده محترم شهید انتظاریان اردکانی 🔰همراه با: 🔸روایتگری: ابوالفضل حشمتی 🔹سخنرانی : حجت‌الاسلام والمسلمین شیخ مرتضی کارگر 🔸مداحی : کربلایی علی نیکونژاد 🔹اجرای گروه سرود شهید سلیمانی میبد 📌مکان : حسینیه ابوالفضلی خواجه خضر(ع) ⏳زمان: شنبه ۸ اردیبهشت ماه_ بعد از نماز مغرب و عشا ┄┄┄┄┄❅✾❅┄┄┄┄┄ 🆔 eitaa.com/joinchat/447611083Ce54b05b25c
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 تجمع‌های ضدصهیونیستی دانشجویی به استرالیا رسید 🔹هزاران دانشجوی دانشگاه ملبورن استرالیا در حمایت از غزه و محکومیت نسل‌کشی رژیم صهیونیستی اقدام به برپایی تحصن و تظاهرات کردند. ┄┄┄┄┄❅✾❅┄┄┄┄┄ 🆔 eitaa.com/joinchat/447611083Ce54b05b25c
▪️مراسم شهادت امام صادق (علیه‌السلام)▪️ ▫️تلاوت قرآن توسط قاریان برتر شهرستان▫️ 💠 سخنران: حجت‌الاسلام‌والمسلمین دکتر رفیعی 💠 مداحان: 🔹کربلایی عباس نیکوکاران (شب‌اول) 🔹حاج مجتبی رمضانی (شب‌دوم) 🔹حاج حسین خلجی (شب‌سوم) 🔹حاج محمدرضا بذری (روز شهادت) 🔻زمان: چهارشنبه ۱۲ اردیبهشت، بمدت ۳شب بلافاصله بعد از اقامه نماز مغرب و عشاء 🔻مکان: اردکان، میدان امام حسین (علیه‌السلام) مسجد امام حسین (علیه‌السلام) 🔸مراسم روز شهادت بلافاصله بعد از اقامه نماز جماعت ظهر و عصر🔸 ▫️صــادقــیــه اردکــان با همکاری ▫️مسجد امام حسین(علیه‌السلام) 💠کانال صادقیه اردکان💠 @Sadeghieh_ardakan
عجیب نیست ❓ آنقدری که حکم بدوی اعدام توماج صالحی در رسانه‌های جهان بازتاب گسترده داشته نسل کشی ۳۴ هزار زن و کودک فلسطینی توسط رژیم آپارتاید صهیونیستی نداشته است❗ ┅❅🇵🇸 🇵🇸 🇵🇸 ❅┅         @neday_ardakan🔷
💢ای قربون خدا برم که هر نقشه ای برای ما کشیدن رو خودشون اجرا کرد ‌ ‌ @neday_ardakan🔷
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥در ماجرای عبور از نیل تنها یک نفر از سپاهیان فرعون غرق نشد... 🔹حضرت موسی از خدا پرسید چرا؟ 🌺 پاسخ آمد یا موسی ..... @neday_ardakan🔷
❌️روایت سردار رادان از روزهای اولیه اجرای طرح نور 🔻چند روز اول هجمه های سنگینی شد برای اینکه طرح را متوقف کنند! 🔻اگر خدا به دل مردم، طلبه ها، خانواده های شهدا نمی‌انداخت و پشت میدان نمی‌آمدند، مطمئن باشید توسط کسانی که مسئولیت داشتند دوباره این مأموریت گرفته می‌شد و اگر گرفته می‌شد دیگر معلوم نبود به کجا و کدام ناکجا آباد بایستی می‌رسیدیم. دشمن جری و خودی مأیوس و ناامید می‌شد. 🔴 به این قسمت سخنان رادان توجه کنید ، اگر پشتوانه مردم نبود این طرح توسط کسانی که مسئولیت دارند گرفته می شد 😳😔😔 @neday_ardakan🔷
✅دعوت از محمد بناپور به اردوی تیم ملی فوتبال جوانان 📌محمد بناپور از باشگاه جنت آباد به اردوی تیم ملی فوتبال جوانان ایران که در روز یکشنبه 9 اردیبهشت ماه زیر نظر حسین عبدی سرمربی تیم ملی جوانان که در یزد برگزار میشود دعوت شد . @neday_ardakan🔷
♦️پیش بینی ورود موج بارشی جدید از اواسط هفته آینده 🔹تقریباً از روزهای سه شنبه یا چهارشنبه با ورود موج بارشی جدیدی به کشور همراه خواهیم بود که با وقوع بارشهای خوبی در بسیاری از نقاط نیمه غربی کشور همراه خواهد شد 🔹بسیاری از نقاط در استانهای نیمه غربی کشور، مرکز و نیمه شمالی کشور بارشهای خوبی از این موج خواهند داشت و شاهد بارش گسترده باران خواهند بود‌‌ 🔹این موج به دلیل ماهیت سودانی که دارد ، با بارشهای سیستماتیک همراه بوده و برخلاف موج قبلی، در اکثر نقاط کشور شاهد بارشهای یکدست و طولانی مدت تر خواهیم بود ┄┄┅┅┅❅❁❅┅┅┅┄┄ 📌روابط عمومی اداره کل مدیریت بحران استان یزد @neday_ardakan🔷
🥀مراسم یادبود شهدا راسک🥀 ☑️باحضور خانواده محترم 🌷 شهید انتظاریان🌷 🔰همراه با: 🔸روایتگری: ابوالفضل حشمتی 🔹سخنرانی : حجت‌الاسلام والمسلمین شیخ مرتضی کارگر 🔸مداحی : کربلایی علی نیکونژاد 🔹اجرای گروه سرود شهید سلیمانی شهرستان میبد 📌مکان : حسینیه ابوالفضلی خواجه خضر(ع) ⏳زمان: شنبه ۸ اردیبهشت ماه_ بعد از نماز مغرب و عشا باهمکاری: @neday_ardakan🔷