eitaa logo
ندای تهذیب
7.7هزار دنبال‌کننده
4.7هزار عکس
1.7هزار ویدیو
886 فایل
کانال رسمی معاونت تهذیب و تربیت حوزه‌های علمیه اداره قرآن و حدیث @Sarbazevatan1362 اداره اخلاق @Bahoosh593 اداره مشاوره @ENamazizade پیشنهادات و انتقادات @kovsar140 سایت‌‌ها: tahzib.ismc.ir hojre-nama.ir nedaye-tahzib.ir
مشاهده در ایتا
دانلود
🍂سلسله مباحث: شماره 34 موضوع: نیازهای طلبه و ابعاد رشد /قسمت دوم: 1.. آشنایی با محتوای دین در دوره تحصیل 2.. ارتباط مستمر با قرآن 3.. ارتباط مستمر با احادیث گفتار پیشوایان معصوم، که در حدیث معروف ثقلین، هم‏تراز قرآن معرفی گشته‏اند، در شکل دهی به شخصیت اخلاقی و معنوی انسان بسیار مؤثر است. انس درازمدت با روایات و آشنایی با جغرافیای منابع دین، به ‏مرور ما را با هندسه معارف دینی آشنا می‏کند و در فرهنگ آموزه‏های وحیانی پرورش می‏دهد. پیشنهاد می‏شود برای این منظور، تعدادی از کتب روایی معتبر (مثل اصول کافی، نهج‏البلاغه، تحف‏العقول، غررالحکم، أمالی، خصال، توحید، میزان‏الحکمه و.. . )با ترجمه فارسی در دسترس باشد و پیش از آغاز هر درس، مباحثه یا مطالعه، حتماً به تلاوت یکی دو حدیث اقدام شود. این التزام موجب می‏شود روزانه بیش از 5 حدیث، به آموخته‏های طلبه افزوده گردد که قطره قطره، به گردآوری ذخیره پربهایی برای او می‏انجامد. گاهی آشنایی با فهرست موضوعات کتب روایی یا عناوین ابواب آن، تأثیر عمیقی در جهت‏گیری عملی انسان دارد. مثلاً دانستن این که در کتب حدیث، فصلی تحت عنوان «میانه‏روی در عبادت» وجود دارد، در نوع برنامه‏ریزی عبادی شخص تأثیر می‏گذارد. حتی اگر به محتوای آن آگاه نباشد. در غیر این‏ صورت طلبه پس از 10 سال تحصیل، خود را از یک‏ دور مطالعة نهج‌البلاغه یا اصول کافی محروم و سرافکنده می‏بیند. اساتید محترم نیز با التزام عملی خود به این برنامه در آغاز هر درس، تأمین بخشی از این نیاز را برعهده می‏گیرند و الگوی عملی شایسته‏ای برای طلاب خواهند بود. 🌺 @nedaye_tahzib 🍃 tahzib-howzeh.com
📚 ✅سوره مبارکه ، صفحه259، آیات 25 تا 33 🗓1399/07/25 🌼 @nedaye_tahzib
259.mp3
493.9K
🔊 🎤توسط استاد ✅صفحه259 🗓1399/07/25 🌼@nedaye_tahzib
185.pdf
114.3K
هر روز با قرآن و عترت 📚 ✅ توبه و پاکی از گناهان ✏️ نکوهش یاس و نا امیدی از رحمت خدا 🗓1399/07/25 🌼 @nedaye_tahzib
داغی اگر نبود که گریان نمی شدیم لطفی اگر نبود مسلمان نمی شدیم یا ایّها الرّسول بدون دعای تو از پیروان عترت و قرآن نمی شدیم . . . 🏴🏴 رحلت جانگداز پیامبر اکرم (ص) و شهادت امام حسن مجتبی (ع) بر عموم مسلمین تسلیت باد 🏴🏴 🌼 @nedaye_tahzib 🍀 tahzib-howzeh.com
«وَ لَقَدْ بَعَثْنا فی‏ کُلِّ أُمَّةٍ رَسُولاً أَنِ اعْبُدُوا اللَّهَ وَ اجْتَنِبُوا الطَّاغُوت»(نحل/36) هر پیامبری را فرستادیم برای آن است که به مردم بگویند: خدا را عبادت کنید و از تبعیت طاغوت، اجتناب کنید.» بر اساس این آیه شریفه قرآن، هدف از فرستادن پیغمبران، دو چیز می باشد: الف: عبادت خدا ب: درگیری و نبرد با طاغوت نکات مهم: نکته اول: تمام درگیری‌های انبیاء الهی بر سرِ مسائل سیاسی و به‌خاطر درگیر شدن با قدرت‌طلبان بوده، و الا هیچ پیغمبری را به‌خاطر اینکه درس اخلاق بدهد، کسی نمی‌کُشد! یاران رسول خدا(ص) را کسی شکنجه نمی‌کرد برای اینکه او می‌خواست درس اخلاق و عرفان بدهد! به‌خاطر درس اخلاق و عرفان، هیچ‌وقت انسان دشمن پیدا نمی‌کند. نکته دوم: پیامبر اکرم(ص) مسلماً به دنبال قدرت بودند، چون همۀ عاقلان عالم می‌دانند که بدون قدرت، نجات بشر امکان ندارد. پیامبر(ص) مسلماً دنبال این بود که قدرت فراهم بیاورد تا بتواند زیر سایۀ این قدرت، بشر را نجات دهد. و همان اخلاق و معنویات و عرفانیات را زیر سایۀ قدرت به بشریت هدیه کند. چون این قدرت‌طلب‌ها هستند که مانع رشد انسان می‌شوند و انسان‌ها را فاسد نگه می‌دارند 🌼 @nedaye_tahzib 🍀 tahzib-howzeh.com
4_291111465983672511
982.6K
🖤سلام من به مدینه... ▪️با نوای حاج منصور ارضی 🌹بمناسبت شهادت صلوات الله علیه وآله و شهادت امام مجتبی علیه السلام 🌼 @nedaye_tahzib
🍂سلسله مباحث: شماره 35 موضوع: نیازهای طلبه و ابعاد رشد / قسمت دوم: 1.. آشنایی با محتوای دین در دوره تحصیل 2.. ارتباط مستمر با قرآن 3.. ارتباط مستمر با احادیث 4.. مطالعه آثار شهید مطهری مطالعه آثار استاد، علاوه بر آشنایی با محتوای پیام دین که ضرورت زندگی طلبه است، ویژگی‏های منحصر به فرد و فواید پیدا و پنهان دیگری دارد. از جمله این ویژگی‏ها روان بودن بیان و قدرت ارائه فوق العاده استاد در تقریر مطالب، جامعیت، تنوع موضوعات، تحلیل محکم، قوت استدلال، عمق و انسجام درونی محتوا، اصالت و استناد به آموزه‏های دینی، اهمیت موضوعات، به‏روز بودن مطالب و پاسخ گویی به پرسش‏های نوین عصری است. این‏ها ویژگی‌هایی هستند که همه یک‏جا در آثار استاد جمع شده‏اند. به همین جهت در شرایط کنونی جایگزین دیگری برای آن نمی‏توان ارائه داد گرچه پاره‏ای از موضوعاتی که استاد در آن شرایط برای اولین بار بدان پرداخته بودند امروزه دارای منابعی غنی‏تر و رویکردهایی جامع‏تر است.[ در رتبه بعد از استاد شهید، آثار قلم و بیان مقام معظم رهبری آیه اللَّه خامنه‏ای، دارای چنین ویژگی‏هایی است] برخی از فوایدی که بر این برنامه مطالعاتی مترتب می‏شود از این قرار است: ـ اسلام‏شناسی جامع و اصیل و تقویت بنیان عقیدتی. ـ توان پاسخ گویی به نیاز فکری نسل امروز. ـ الگوگیری از شیوه تحلیل، سبک ارائه، نوع نگاه، روش مواجهه با اندیشه‏های مخالف و نقد سخن دیگران، حساسیت و تعهد اجتماعی و.. . که محصول معاشرت فکری با شخصیتی است که توانمندی علمی حوزوی را با زمان‏شناسی جمع کرده است. برای بهره بیشتر از این آثار پیشنهاد می‏شود سیر مطالعاتی از ساده به مشکل (در این مورد پیام مستقلی فرستاده می‎شود] محور کار قرارگیرد. البته اشتیاق و انگیزه شخصی در انتخاب کتاب‏ها، حتماً مورد نظر باشد. یعنی از فهرست کتب، اولین کتاب انتخاب و بررسی شود. اگر عنوان کتاب و مطالب آن مورد علاقه شخص نیست و چندان جلب توجه او را نمی‏کند، به کتاب بعد مراجعه شود در غیر این صورت همان کتاب به‏خوبی مطالعه و حتماً خلاصه‏نویسی شود. مثلاً کسی‏که فعلاً حوصله خواندن داستان راستان را ندارد به کتاب بعدی منتقل می‏شود. طلبه اگر در برنامه خود برای آشنایی با محتوا و متن اندیشه دینی جایی باز نکند و به برنامه آموزشی رسمی، اکتفا نماید، پس از اندک زمانی احساس خسارت می‏کند و خطر دل‌سردی، ناامیدی و انصراف از ادامة طلبگی او را تهدید می‏کند. زیرا نه در کوتاه ‏مدت به مطلوب خود از حوزه رسیده است و نه توان مواجهه با اجتماع و پاسخ‌گویی به پرسش‏های روز را دارد. نظام آموزشی حوزه به‏جای دادن ماهی، در زمان درازی، ماهی‏گیری می‏آموزد و از این جهت انتقادی به آن وارد نیست. ولی نیاز امروز طلبه هم باید با تلاش خود او تأمین شود. با این فعالیت‏ها توانایی و اطلاعات بالفعل طلبه به ‏نحو هماهنگ رشد می‏کند و فشارِ کاری زیادی هم بر او وارد نمی‏شود. 🌼 @nedaye_tahzib 🍀 tahzib-howzeh.com
📚 ✅سوره مبارکه ، صفحه260، آیات 34 تا 42 🗓1399/07/26 🌹 @nedaye_tahzib
260.mp3
512.6K
🔊 🎤توسط استاد ✅صفحه260 🗓1399/07/26 🌹@nedaye_tahzib
186.pdf
123.9K
هر روز با قرآن و عترت 📚 ✅ توبه و پاکی از گناهان ✏️ آمرزش همه گناهان بجز شرک 🗓1399/07/26 🌹@nedaye_tahzib
شنبه 30.pdf
98.7K
📂انس با قرآن و عترت 📚هفته بیست و نهم (شنبه) ✅جهنم ❌ اوصاف جهنم 🗓1399/07/26 🌹 @nedaye_tahzib
ذکر حرم توست که گُل کرده به لبها پس گوش بکن نالهٔ "آقا بطلب‌ها" تنبیه نکن،گرچه بدم گرچه سیاهم محتاج نوازش شدەام جای غضب ها دوری من از تو شده فرسنگ بە فرسنگ تبدیل بکن فاصله‌ها را به وجب ها در سینهٔ ما آتش عشقت نشود سرد از داغ تو داغیم و دچاریم به تب‌ها ای کهنه رفیق ابدی،حضرت ارباب غیر از خودِ تو از همه خوردیم رَکَبها السلام علیک یا علی بن موسی الرضا... التماس دعا... 🌹 @nedaye_tahzib ☘️ tahzib-howzeh.com
بس که این زهر جفا با جگرم غوغا داشت - میثم مطیعی.mp3
4.6M
🌴 بس که این زهر جفا با جگرم غوغا داشت 🌴 پاره های دل من ناله یا زهرا داشت 🏴ویژه شهادت امام رضا علیه السلام
🍃 رنج پيامبر براي ما 🌺 لقَدۡ جَآءَكُمۡ رَسُولٞ مِّنۡ أَنفُسِكُمۡ عَزِيزٌ عَلَيۡهِ مَا عَنِتُّمۡ حَرِيصٌ عَلَيۡكُم بِٱلۡمُؤۡمِنِينَ رَءُوفٞ رَّحِيمٞ۞ 🌸 [اى مردم]بتحقيق پيامبرى از خود شما به سويتان آمد كه از رنجهاى شما رنج مى برد و شديداً علاقمند به هدايت و خوبى شماست و نيز نسبت به مؤمنان بسيار دلسوز و مهربان است* ✍️ سوره توبه 128 🌹 @nedaye_tahzib ☘️ tahzib-howzeh.com
بایسته های مدیریت از نگاه امام رضا علیه السلام قسمت اول: ویژگیهای معرفتی ۱.. دانش و تخصص: دانش و تخصص مدیر، لازمه مدیریت هر سازمان اجتماعی است و نیز آگاهی کافی نسبت به نوع جامعه مقصد، از الزامات این امر است. اسلام بر این اصل عقلی تأکید دارد و در تعلیمات خود چنین آموزش می دهد: «فسْأَلُوا أَهْلَ الذِّکْرِ إِن کُنتُمْ لاَ تَعْلَمُونَ (نحل: 34؛ انبیا: 7) از دانایان بپرسید اگر نمی دانید.» امام علی بن موسی الرضا (ع) گفته هایی را که از روی فخرفروشی، شعارزدگی یا تنها به امید موفقیت در بحث جدلی است و در گوینده آن از علم و عمل خبری نیست، مبغوض خدا می داند و می فرماید:  إن الله یبْغُضُ القیلَ و القالَ و إضاعةَ المالِ و کثرةَ السئوال؛ به درستی که خداوند قیل و قال (گفتار بی فایده و شعارگونه) و تباه سازی اموال و درخواست بیش از اندازه را دشمن می دارد. [حرّانی، ابو محمد حسن بن علی بن شعبة، تحف العقول، تصحیح غفّاری، جامعه مدرسین، قم، 1363 ش، ص 443] ۲.. خردورزی: خردورزی در مدیریت رضوی حاکی از شایستگی مدیر است و کسانی که شایستگی کافی در امر مدیریت ندارند، نابه جاست که بر کرسی مدیریت تکیه بزنند. در سپردن مسئولیّت ها تنها داشتن مدرک، ظاهر آراسته، سابقه خانوادگی و... نمی تواند ملاک صحیحی باشد. به قول حافظ: نه هر که چهره برافروخت دلبری داند نه هر که آینه سازد سکندری داند نه هر که طرف کله کج نهاد و تند نشست کلاه داری و آیین سروری داند خدای حکیم در سوره نساء می فرماید: وَ لاَ تُؤْتُوا السُّفَهَاءَ أَمْوَالَکُمُ الَّتِی جَعَلَ اللّه لَکمْ قِیَاماً (نساء: 5)؛ اموالی که خدا قوام زندگی شما را به آن مقرّر داشته به سفیهان ندهید. در فرهنگ رضوی نیز مدیر کم خرد، محروم از تشخیص درست و تخصص لازم، مذّمت شده است. امام رضا (ع) در نامه ای به مأمون نوشته است: ... البرائة ممّن نَفَی الأخیارَ... و آوی الطرداءَ اللّعناءَ... و استَعملَ السفهاءَ...؛ نفرت و بیزاری از افرادی که نیکان را تبعید (و منزوی) کردند... و آنان را که رسول اکرم (ص) رانده و لعنت کرده بود در کانون اسلامی پناه دادند (و جذب کردند )... و کم خردان و محرومان از تشخیص صحیح را به کار گماردند، جزء اسلام خالص است... [شیخ صدوق، محمد بن علی بن بابویه قمی، عیون اخبار الرضا، ج 2، ص 124، تهران، منشورات الأعلمی، 1390 ق.] امام رضا (ع) در این نامه نابسامانی های اجتماعی و مشکلات نظام اجرایی و اداری را به عللی نسبت می دهد که یکی از آنها روی کارآمدن جاهلان، ساده اندیشان و افراد غیر متخصّص است 🌹 @nedaye_tahzib ☘️ tahzib-howzeh.com