فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#پنجشنبه_های_مشاوره_ای
نماهنگ «خانهدار و پر افتخار»
بیانات رهبر انقلاب که در این فیلم مشاهده میکنید:
حضرت آیتالله خامنهای: «زن بودن، برای زن یک نقطهی امتیاز است، یک نقطهی افتخار است. این افتخاری نیست برای زن که او را از محیط زنانه، از خصوصیات زنانه، از اخلاق زنانه دور کنیم. خانهداری را، فرزندداری را، شوهرداری را ننگ او به حساب بیاوریم. فرهنگ غربی خانواده را متلاشی کرد.» ۱۳۹۱/۰۴/۲۱
«بنده عقیده ندارم به این که زنها نباید در مشاغل اجتماعی و سیاسی کار کنند؛ نه، اشکالی ندارد؛ اما اگر چنانچه این به معنای این باشد که ما به خانهداری به چشم حقارت نگاه کنیم، این میشود گناه. خانهداری یک شغل است؛ شغل بزرگ، شغل مهم، شغل حساس، شغل آیندهساز.» ۱۳۹۲/۰۲/۱۱
«وظیفهای بر دوش دولت است. باید به آن خانمهائی که حالا به هر دلیلی، به هر جهتی، با هر ضرورتی، کار تماموقت یا نیمهوقت را قبول کردهاند، کمک بشود تا بتوانند به مسئلهی مادری برسند، به مسئلهی خانهداری برسند. با مرخصیها، با زمان بازنشستگی، با مدت کار روزانه، به نحوی بایستی دولت کمک کند تا این خانمی که حالا به هر دلیلی آمده اینجا شاغل شده، بتواند به آن قضیه هم برسد.
مرد باید قدردان باشد. جامعه باید قدردان باشد. حتماً بایستی بر روی کار زنهای خانهدار ارزشگذاری ویژه بشود...... (۱۳۹۰/۱۰/۱۴)
#ندای_تهذیب
🌺 @nedaye_tahzib
🍃 tahzib-howzeh.com
🍂سلسله مباحث: #راه_و_رسم_طلبگی
شماره 34
موضوع: نیازهای طلبه و ابعاد رشد /قسمت دوم: #بعد_علمی
1.. آشنایی با محتوای دین در دوره تحصیل
2.. ارتباط مستمر با قرآن
3.. ارتباط مستمر با احادیث
گفتار پیشوایان معصوم، که در حدیث معروف ثقلین، همتراز قرآن معرفی گشتهاند، در شکل دهی به شخصیت اخلاقی و معنوی انسان بسیار مؤثر است. انس درازمدت با روایات و آشنایی با جغرافیای منابع دین، به مرور ما را با هندسه معارف دینی آشنا میکند و در فرهنگ آموزههای وحیانی پرورش میدهد.
پیشنهاد میشود برای این منظور، تعدادی از کتب روایی معتبر (مثل اصول کافی، نهجالبلاغه، تحفالعقول، غررالحکم، أمالی، خصال، توحید، میزانالحکمه و.. . )با ترجمه فارسی در دسترس باشد و پیش از آغاز هر درس، مباحثه یا مطالعه، حتماً به تلاوت یکی دو حدیث اقدام شود. این التزام موجب میشود روزانه بیش از 5 حدیث، به آموختههای طلبه افزوده گردد که قطره قطره، به گردآوری ذخیره پربهایی برای او میانجامد.
گاهی آشنایی با فهرست موضوعات کتب روایی یا عناوین ابواب آن، تأثیر عمیقی در جهتگیری عملی انسان دارد. مثلاً دانستن این که در کتب حدیث، فصلی تحت عنوان «میانهروی در عبادت» وجود دارد، در نوع برنامهریزی عبادی شخص تأثیر میگذارد. حتی اگر به محتوای آن آگاه نباشد. در غیر این صورت طلبه پس از 10 سال تحصیل، خود را از یک دور مطالعة نهجالبلاغه یا اصول کافی محروم و سرافکنده میبیند.
اساتید محترم نیز با التزام عملی خود به این برنامه در آغاز هر درس، تأمین بخشی از این نیاز را برعهده میگیرند و الگوی عملی شایستهای برای طلاب خواهند بود.
#ندای_تهذیب
🌺 @nedaye_tahzib
🍃 tahzib-howzeh.com
185.pdf
114.3K
هر روز با قرآن و عترت
📚#موضوع_صد_و_هشتاد_و_پنج
✅ توبه و پاکی از گناهان
✏️ نکوهش یاس و نا امیدی از رحمت خدا
🗓1399/07/25
🌼 @nedaye_tahzib
داغی اگر نبود که گریان نمی شدیم
لطفی اگر نبود مسلمان نمی شدیم
یا ایّها الرّسول بدون دعای تو
از پیروان عترت و قرآن نمی شدیم . . .
🏴🏴 رحلت جانگداز پیامبر اکرم (ص) و شهادت امام حسن مجتبی (ع) بر عموم مسلمین تسلیت باد 🏴🏴
#ندای_تهذیب
🌼 @nedaye_tahzib
🍀 tahzib-howzeh.com
#رحلت_پیامبر
«وَ لَقَدْ بَعَثْنا فی کُلِّ أُمَّةٍ رَسُولاً أَنِ اعْبُدُوا اللَّهَ وَ اجْتَنِبُوا الطَّاغُوت»(نحل/36) هر پیامبری را فرستادیم برای آن است که به مردم بگویند: خدا را عبادت کنید و از تبعیت طاغوت، اجتناب کنید.»
بر اساس این آیه شریفه قرآن،
هدف از فرستادن پیغمبران، دو چیز می باشد:
الف: عبادت خدا
ب: درگیری و نبرد با طاغوت
نکات مهم:
نکته اول:
تمام درگیریهای انبیاء الهی بر سرِ مسائل سیاسی و بهخاطر درگیر شدن با قدرتطلبان بوده، و الا هیچ پیغمبری را بهخاطر اینکه درس اخلاق بدهد، کسی نمیکُشد! یاران رسول خدا(ص) را کسی شکنجه نمیکرد برای اینکه او میخواست درس اخلاق و عرفان بدهد! بهخاطر درس اخلاق و عرفان، هیچوقت انسان دشمن پیدا نمیکند.
نکته دوم:
پیامبر اکرم(ص) مسلماً به دنبال قدرت بودند، چون همۀ عاقلان عالم میدانند که بدون قدرت، نجات بشر امکان ندارد. پیامبر(ص) مسلماً دنبال این بود که قدرت فراهم بیاورد تا بتواند زیر سایۀ این قدرت، بشر را نجات دهد. و همان اخلاق و معنویات و عرفانیات را زیر سایۀ قدرت به بشریت هدیه کند. چون این قدرتطلبها هستند که مانع رشد انسان میشوند و انسانها را فاسد نگه میدارند
#ندای_تهذیب
🌼 @nedaye_tahzib
🍀 tahzib-howzeh.com
4_291111465983672511
982.6K
🖤سلام من به مدینه...
▪️با نوای حاج منصور ارضی
🌹بمناسبت شهادت #پیامبر صلوات الله علیه وآله و شهادت امام #حسن مجتبی علیه السلام
🌼 @nedaye_tahzib
🍂سلسله مباحث: #راه_و_رسم_طلبگی
شماره 35
موضوع: نیازهای طلبه و ابعاد رشد / قسمت دوم: #بعد_علمی
1.. آشنایی با محتوای دین در دوره تحصیل
2.. ارتباط مستمر با قرآن
3.. ارتباط مستمر با احادیث
4.. مطالعه آثار شهید مطهری
مطالعه آثار استاد، علاوه بر آشنایی با محتوای پیام دین که ضرورت زندگی طلبه است، ویژگیهای منحصر به فرد و فواید پیدا و پنهان دیگری دارد. از جمله این ویژگیها روان بودن بیان و قدرت ارائه فوق العاده استاد در تقریر مطالب، جامعیت، تنوع موضوعات، تحلیل محکم، قوت استدلال، عمق و انسجام درونی محتوا، اصالت و استناد به آموزههای دینی، اهمیت موضوعات، بهروز بودن مطالب و پاسخ گویی به پرسشهای نوین عصری است.
اینها ویژگیهایی هستند که همه یکجا در آثار استاد جمع شدهاند. به همین جهت در شرایط کنونی جایگزین دیگری برای آن نمیتوان ارائه داد گرچه پارهای از موضوعاتی که استاد در آن شرایط برای اولین بار بدان پرداخته بودند امروزه دارای منابعی غنیتر و رویکردهایی جامعتر است.[ در رتبه بعد از استاد شهید، آثار قلم و بیان مقام معظم رهبری آیه اللَّه خامنهای، دارای چنین ویژگیهایی است]
برخی از فوایدی که بر این برنامه مطالعاتی مترتب میشود از این قرار است:
ـ اسلامشناسی جامع و اصیل و تقویت بنیان عقیدتی.
ـ توان پاسخ گویی به نیاز فکری نسل امروز.
ـ الگوگیری از شیوه تحلیل، سبک ارائه، نوع نگاه، روش مواجهه با اندیشههای مخالف و نقد سخن دیگران، حساسیت و تعهد اجتماعی و.. . که محصول معاشرت فکری با شخصیتی است که توانمندی علمی حوزوی را با زمانشناسی جمع کرده است.
برای بهره بیشتر از این آثار پیشنهاد میشود سیر مطالعاتی از ساده به مشکل (در این مورد پیام مستقلی فرستاده میشود] محور کار قرارگیرد. البته اشتیاق و انگیزه شخصی در انتخاب کتابها، حتماً مورد نظر باشد. یعنی از فهرست کتب، اولین کتاب انتخاب و بررسی شود. اگر عنوان کتاب و مطالب آن مورد علاقه شخص نیست و چندان جلب توجه او را نمیکند، به کتاب بعد مراجعه شود در غیر این صورت همان کتاب بهخوبی مطالعه و حتماً خلاصهنویسی شود. مثلاً کسیکه فعلاً حوصله خواندن داستان راستان را ندارد به کتاب بعدی منتقل میشود.
طلبه اگر در برنامه خود برای آشنایی با محتوا و متن اندیشه دینی جایی باز نکند و به برنامه آموزشی رسمی، اکتفا نماید، پس از اندک زمانی احساس خسارت میکند و خطر دلسردی، ناامیدی و انصراف از ادامة طلبگی او را تهدید میکند. زیرا نه در کوتاه مدت به مطلوب خود از حوزه رسیده است و نه توان مواجهه با اجتماع و پاسخگویی به پرسشهای روز را دارد. نظام آموزشی حوزه بهجای دادن ماهی، در زمان درازی، ماهیگیری میآموزد و از این جهت انتقادی به آن وارد نیست. ولی نیاز امروز طلبه هم باید با تلاش خود او تأمین شود. با این فعالیتها توانایی و اطلاعات بالفعل طلبه به نحو هماهنگ رشد میکند و فشارِ کاری زیادی هم بر او وارد نمیشود.
#ندای_تهذیب
🌼 @nedaye_tahzib
🍀 tahzib-howzeh.com
186.pdf
123.9K
هر روز با قرآن و عترت
📚#موضوع_صد_و_هشتاد_و_شش
✅ توبه و پاکی از گناهان
✏️ آمرزش همه گناهان بجز شرک
🗓1399/07/26
🌹@nedaye_tahzib
شنبه 30.pdf
98.7K
📂انس با قرآن و عترت
📚هفته بیست و نهم (شنبه)
✅جهنم
❌ اوصاف جهنم
🗓1399/07/26
#انس_با_قرآن_و_عترت
🌹 @nedaye_tahzib
ذکر حرم توست که گُل کرده به لبها
پس گوش بکن نالهٔ "آقا بطلبها"
تنبیه نکن،گرچه بدم گرچه سیاهم
محتاج نوازش شدەام جای غضب ها
دوری من از تو شده فرسنگ بە فرسنگ
تبدیل بکن فاصلهها را به وجب ها
در سینهٔ ما آتش عشقت نشود سرد
از داغ تو داغیم و دچاریم به تبها
ای کهنه رفیق ابدی،حضرت ارباب
غیر از خودِ تو از همه خوردیم رَکَبها
السلام علیک یا علی بن موسی الرضا...
التماس دعا...
#ندای_تهذیب
🌹 @nedaye_tahzib
☘️ tahzib-howzeh.com
بس که این زهر جفا با جگرم غوغا داشت - میثم مطیعی.mp3
4.6M
#مداحی
🌴 بس که این زهر جفا با جگرم غوغا داشت
🌴 پاره های دل من ناله یا زهرا داشت
#میثم_مطیعی
🏴ویژه شهادت امام رضا علیه السلام
#شنبه_های_قرآنی
🍃 رنج پيامبر براي ما
🌺 لقَدۡ جَآءَكُمۡ رَسُولٞ مِّنۡ أَنفُسِكُمۡ عَزِيزٌ عَلَيۡهِ مَا عَنِتُّمۡ حَرِيصٌ عَلَيۡكُم بِٱلۡمُؤۡمِنِينَ رَءُوفٞ رَّحِيمٞ۞
🌸 [اى مردم]بتحقيق پيامبرى از خود شما به سويتان آمد كه از رنجهاى شما رنج مى برد و شديداً علاقمند به هدايت و خوبى شماست و نيز نسبت به مؤمنان بسيار دلسوز و مهربان است*
✍️ سوره توبه 128
#ندای_تهذیب
🌹 @nedaye_tahzib
☘️ tahzib-howzeh.com
بایسته های مدیریت از نگاه امام رضا علیه السلام
قسمت اول: ویژگیهای معرفتی
۱.. دانش و تخصص:
دانش و تخصص مدیر، لازمه مدیریت هر سازمان اجتماعی است و نیز آگاهی کافی نسبت به نوع جامعه مقصد، از الزامات این امر است. اسلام بر این اصل عقلی تأکید دارد و در تعلیمات خود چنین آموزش می دهد:
«فسْأَلُوا أَهْلَ الذِّکْرِ إِن کُنتُمْ لاَ تَعْلَمُونَ (نحل: 34؛ انبیا: 7) از دانایان بپرسید اگر نمی دانید.»
امام علی بن موسی الرضا (ع) گفته هایی را که از روی فخرفروشی، شعارزدگی یا تنها به امید موفقیت در بحث جدلی است و در گوینده آن از علم و عمل خبری نیست، مبغوض خدا می داند و می فرماید:
إن الله یبْغُضُ القیلَ و القالَ و إضاعةَ المالِ و کثرةَ السئوال؛ به درستی که خداوند قیل و قال (گفتار بی فایده و شعارگونه) و تباه سازی اموال و درخواست بیش از اندازه را دشمن می دارد. [حرّانی، ابو محمد حسن بن علی بن شعبة، تحف العقول، تصحیح غفّاری، جامعه مدرسین، قم، 1363 ش، ص 443]
۲.. خردورزی:
خردورزی در مدیریت رضوی حاکی از شایستگی مدیر است و کسانی که شایستگی کافی در امر مدیریت ندارند، نابه جاست که بر کرسی مدیریت تکیه بزنند.
در سپردن مسئولیّت ها تنها داشتن مدرک، ظاهر آراسته، سابقه خانوادگی و... نمی تواند ملاک صحیحی باشد. به قول حافظ:
نه هر که چهره برافروخت دلبری داند
نه هر که آینه سازد سکندری داند
نه هر که طرف کله کج نهاد و تند نشست
کلاه داری و آیین سروری داند
خدای حکیم در سوره نساء می فرماید: وَ لاَ تُؤْتُوا السُّفَهَاءَ أَمْوَالَکُمُ الَّتِی جَعَلَ اللّه لَکمْ قِیَاماً (نساء: 5)؛ اموالی که خدا قوام زندگی شما را به آن مقرّر داشته به سفیهان ندهید.
در فرهنگ رضوی نیز مدیر کم خرد، محروم از تشخیص درست و تخصص لازم، مذّمت شده است.
امام رضا (ع) در نامه ای به مأمون نوشته است:
... البرائة ممّن نَفَی الأخیارَ... و آوی الطرداءَ اللّعناءَ... و استَعملَ السفهاءَ...؛ نفرت و بیزاری از افرادی که نیکان را تبعید (و منزوی) کردند... و آنان را که رسول اکرم (ص) رانده و لعنت کرده بود در کانون اسلامی پناه دادند (و جذب کردند )... و کم خردان و محرومان از تشخیص صحیح را به کار گماردند، جزء اسلام خالص است... [شیخ صدوق، محمد بن علی بن بابویه قمی، عیون اخبار الرضا، ج 2، ص 124، تهران، منشورات الأعلمی، 1390 ق.]
امام رضا (ع) در این نامه نابسامانی های اجتماعی و مشکلات نظام اجرایی و اداری را به عللی نسبت می دهد که یکی از آنها روی کارآمدن جاهلان، ساده اندیشان و افراد غیر متخصّص است
#ندای_تهذیب
🌹 @nedaye_tahzib
☘️ tahzib-howzeh.com