eitaa logo
ندای تهذیب
7.9هزار دنبال‌کننده
4.8هزار عکس
1.8هزار ویدیو
931 فایل
کانال رسمی معاونت تهذیب و تربیت حوزه‌های علمیه اداره قرآن و حدیث @msn200 اداره اخلاق | تلبس @khedmat14 دبیرخانه امور معرفتی @iman135110 اداره مشاوره @ENamazizade پیشنهادات و انتقادات @kovsar140 سایت‌‌ها: tahzib.ismc.ir hojre-nama.ir nedaye-tahzib.ir
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
کلیپ: از منظر قرآن 🎤توسط استاد: ✅ اهمیت و نیازمندی انسان به شب قدر بر اساس سوره مبارکه قدر (پارت2) 📑قسمت بیستم و سوم 🗓1399/07/22 🌸 @nedaye_tahzib
مجموعه پوسترهای نمایشگاهی در نماز، خطورات ممنوع شماره13 🌸 @nedaye_tahzib 🌾 tahzib-howzeh.com
نماز اول وقت 💠 رسول خدا صلي الله عليه و آله مي‌فرمايد: 🔹 «مَنْ سَمِعَ النِّدا فَلَمْ يُجِبْهُ مِنْ غَيْرِ عِلَّةٍ فلا صَلاه لَه» 🔹 کسی كه صدای اذان را در اول وقت بشنود و بی دليل نماز خود را به تأخير اندازد [يا در نماز جماعت شركت نكند] نماز او نماز كامل نيست» 📚 وسائل الشيعه، ج ۵، ص ۳۷۵. 🌸 @nedaye_tahzib 🌾 tahzib-howzeh.com
نکته‌های کاربردی در تربیت کودک / اهمیت تربیت 👇🏿👇🏿👇🏿 هرچند عوامل ارثی و ژنتیکی بیشترین تأثیر را در فرزندان دارد، تربیت میتواند آثار ژنتیکی را هم از بین ببرد؛ 1.. امامعلی (ع) فرمودند: «هیچ میراثی بهتر از ادب (تربیت صحیحِ) فرزندان نیست.»؛ 2.. گاهی برای تربیت فرزندان، نیمه های شب از خداوند کمک بخواهید؛ 3.. بسیاری از مردان و زنان بزرگ، از دعای والدینشان به چنان مقامی رسیده اند؛ 4.. دانشمندان علم اخلاق میگویند: «تربیت فرزند، بیست سال قبل از تولد او شروع میشود.»؛ 5.. بچهها در سالهای آغازِ عمرشان، بهاندازۀ تمام عمرشان می آموزند؛ 6.. بهترین روش برای تربیت فرزند، محبت کردن همراه با قاطعیت و حفظ شخصیت فرزند است. 🌸 @nedaye_tahzib 🌾 tahzib-howzeh.com
Panahian-Clip-MehrabanTarAzMadar.mp3
730.9K
مهربان‌تر از مادر / پناهیان باور بفرمایید اکثر کسانی که اهل دوزخ خواهند شد مال این است که این حقیقت را درک نکردند. این حقیقت که خدا ما را فوق‌العاده دوست دارد. پیغمبر اسلام فوق‌العاده ما را دوست دارند. امیرالمؤمنین هر موقع ابراز محبت می‌کردند به یاران و دوستان خودشان به شیعیان‌شان، بلافاصله می‌فرمودند که و خدا بیشتر از من شما را دوست دارد. چه‌جور امیرالمؤمنین علی(ع) بلافاصله این را می‌فرمودند؟ امام باقر این را می‌فرمودند؟ پیامبر اکرم این را می‌فرمودند؟ ولی ما این را به بچه‌هایمان نگوییم؟ بیایید پدر و مادرها این کار را بکنند، محبت خودشان را به بچه‌هایشان اثبات کنند و دقیقه‌ای یک‌دفعه بگویند خدای ما بیشتر از ما شما را دوست دارد. 🌸 @nedaye_tahzib 🌾 tahzib-howzeh.com
🍂سلسله مباحث: شماره 32 موضوع: نیازهای طلبه و ابعاد رشد / قسمت اول: بعد معنوی و اخلاقی دسته‏ای از نیازهای طلبه در برنامه آموزشی حوزه به‏خوبی تأمین می‏شود. اما رفع دسته دیگر به همت و تلاش شخصی خود او واگذار شده‏است. آگاهی از این مسئله، موجب می‏شود طلبه، چشم طمع از برنامه‏ریزی دیگران بردارد، ابتکار عمل به دست گیرد، مردانه چاره‏ای بیندیشد و اقدامی کند. قدم اول در طراحی این برنامه تشخیص عناصر مورد نیاز است. این قلم، در این فراز به معرفی این عناصر می‏پردازد. اما ارزش‌گذاری، درجه‏بندی و توزیع آن‏ها بر زمان در قالب یک برنامة جزئی فراخور این مختصر نیست، گرچه گاهی به آن پرداخته است. هر انسانی در مسیر بندگی خدا و تلاش برای سربازی حضرت ولی عصر در ابعاد مختلف «باید» رشد کند و شکوفا شود؛ بُعد اخلاقی و معنوی ـ بعد علمی ـ بعد جسمی ـ بعد اجتماعی ـ بعد هنری ـ بعد حرفه‏ای یا صنفی. «باید»ی که در این جمله ادعا شده، اختصاصی به طلبه ندارد. هر انسان مسئولی در هر شغل و موقعیتی، اگر بخواهد خدمتگزار شایسته‏ای برای پیشبرد اهداف دین باشد، باید بنای شخصیت خود را این چنین، جامع و متوازن و معتدل بسازد. از میان این ابعاد، رشد معنوی انسان، اصالت و ضرورت دارد، و رشد انسان در سایر ابعاد، باید در خدمت و به هدف رشد معنوی صورت گیرد. 1.. ارتقای معنوی و تهذیب نفس، وظیفه طلبگی طلبه محسوب نمی‏شود؛ بلکه رسالت انسانی اوست. طلبه پیش از آن‏که طلبه باشد یک انسان است. هر انسانی در هر صنف اجتماعی که خدمت می‏کند وظیفه تلاش برای کسب کمال روحی را برعهده دارد. این امانت، به دوش انسان با وصف انسان نهاده شده نه به دوش انسان با وصف طلبه. البته قابل انکار نیست که طلاب علوم دینی به جهت نسبتی که با دین خدا، دارند، در بعد تهذیب نفس و عمل به آموزه‏های شریعت، مسئولیت بیشتری پیدا می‏کنند. عالم بدون تهذیب مرغ پر شکسته‏ای است که به‏زودی اسیر گرگ و روباه می‏شود. امام صادق به یکی از یاوران و شیعیان نزدیک خود فرمودند: الحَسَنُ مِن کلِّ أَحَدٍ حَسَنٌ وَ مِنک أَحسَن، لِمَکانِک مِنّا. وَ القَبیحُ مِن کلِّ أَحَدٍ قَبیحٌ وَ مِنک أَقبَح، لِمَکانِک مِنّا[1]. کار خوب، از هر کس خوب است. اما از تو خوب‏تر است. به جهت نسبتی که با ما داری. کار بد، از هر کس بد است و از تو بدتر. به جهت نسبتی که با ما داری. ارائه برنامه اخلاقی نیازمند بحث جداگانه‏ای است که جزئیات آن با موضوع این گفتار تناسب ندارد و اما از آن‏جا که ارتباط مداوم با آثار اخلاقی، انگیزه و نشاط انسان را در حرکت به سوی کمالات معنوی تأمین و ناآگاهی و ندانم‏کاری او را کم‏تر می‏کند، بنا بر توصیه بزرگان، مناسب است این قبیل آثار، کتاب بالینی ما قرار گیرد. یعنی به هنگام خواب یا وقت مناسب دیگر در هر شبانه‏روز خود را موظف به مطالعة بخشی از آن بدانیم. همچنین لازم است در هر شبانه‏روز، ساعتی برای خود قرار دهیم که در آن به خلوت و توجه بپردازیم. برنامه این ساعت ممکن است استغفار، دعا، نماز، مناجات، محاسبه، قرائت قرآن، یا توسل باشد. مناسب‏ترین زمان برای این خلوت، سحرگاه است. 🌸 @nedaye_tahzib 🌾 tahzib-howzeh.com
📚 ✅سوره مبارکه ، صفحه257، آیات 11 تا 18 🗓1399/07/23 🌻 @nedaye_tahzib
257.mp3
477.5K
🔊 🎤توسط استاد ✅صفحه257 🗓1399/07/23 🌻@nedaye_tahzib
183.pdf
125.8K
هر روز با قرآن و عترت 📚 ✅ توبه و پاکی از گناهان ✏️ توفیق توبه از سوی خداوند 🗓1399/07/23 🌻 @nedaye_tahzib
کلمات قصار امام خمینی (ره) / خودبینی شماره 1 🌻 @nedaye_tahzib 🌿 tahzib-howzeh.com
شماره 3 زندگی در پرتو اخلاق/ تهذیب نفس یا جهاد اکبر در اهمیت تهذیب نفس از رذایل اخلاقی همین بس که آن را «جهاد اکبر» نامیده اند، و این تعبیر مأخوذ از حدیث معروفی است که پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم به مجاهدین اصحابش پس از مراجعت از یکی از جنگها فرمود: «مَرْحَباً بِقَوْمٍ قَضَوُا الْجِهادَ الْاصْغَرَ وَ بَقِیَ عَلَیْهِمُ الْجِهادُ الْاکْبَرُ. فَقِیلَ: یا رَسُولَ اللَّهِ مَا الْجِهادُ الْاکْبَرُ؟ قالَ: جِهادُ النَّفْسِ»(حرّ عاملی، وسائل الشیعه 11/ 123) آفرین بر جمعیتی که جهاد کوچک را انجام دادند و جهاد اکبر بر آنها باقی مانده است. عرض کردند: جهاد اکبر کدام است؟ فرمود: جهاد و مبارزه با هوسهای سرکش نفسانی. بدین جهت بعضی از بزرگان اصحاب حدیث در کتابهای خود بحثهای مربوط به تهذیب اخلاق را در کتاب جهاد عنوان کرده و آن را جزء جهاد دانسته اند، و در بعضی از احادیث در ذیل این روایت این جمله نیز از آن حضرت نقل شده: «انَّ افْضَلَ الْجِهادِ مَنْ جاهَدَ نَفْسَهُ الَّتِی بَیْنَ جَنْبَیْهِ»(همان مدرک) برترین جهاد، جهاد با هوسهای سرکشی است که در درون سینه آدمی است. این بیان بخوبی می تواند منطق اسلام را در این مسأله حیاتی روشن سازد و پس از بررسی و مطالعه، حقایق زیر از آن کشف می گردد: 1- در درون وجود انسان همیشه نیروهای متضادی است که صورت یک صحنه جنگ را دارد و سرنوشت انسان بستگی به پیروزی یکی از این دو قسمت از نیروها دارد. 2- این «جهاد» از این رو «جهاد اکبر» نامیده شده که یک جهاد ابدی و پایان ناپذیر است، بعلاوه یک نبرد داخلی همیشه از یک نبرد خارجی خطرناک تر می باشد؛ و گذشته از اینها شکست در این جهاد نتیجه ای جز شقاوت و بدبختی ندارد، در صورتی که شکست در جهاد معمولی ممکن است موجب کسب افتخار «شهادت» گردد. به عبارت دیگر، جهاد با دشمن بیرونی هرگز شکست واقعی ندارد، اما احتمال شکست در جهاد با نفس فراوان است. 3- این جهاد با اینکه ناراحت کننده است، رمز تکامل انسان می باشد، زیرا تکامل معمولًا نتیجه تضادها و کشمکش قوای «نفی» و «اثبات» است، و به همین جهت انسان تا در کوران حوادث قرار نگیرد و با مشکلات دست و پنجه نرم نکند، ورزیده و آبدیده نمی شود، همانطور که امیر مؤمنان علی علیه السلام فرموده است: «درختان جنگلی (که همیشه با امواج حوادث روبه رو هستند) چوبشان محکمتر و آتششان بادوامتر است». و از اینجا رمز آفرینش این نیروهای متضاد و رمز آفرینش هوسهای نفسانی روشن می گردد. 4- جهاد با دشمن ظاهری ممکن است احیاناً برای منظورهای مادی (جمع آوری غنائم یا تحصیل شهرت و امثال آن) صورت گیرد، ولی جهاد با نفس همیشه به منظور تحصیل کمال و کسب فضیلت خواهد بود و پیروزی در آن نشانه تصمیم و اراده و قدرت ایمان و علوّ همّت و بزرگی شخصیت انسان می باشد. 🌻 @nedaye_tahzib 🌿 tahzib-howzeh.com
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
شستشوی روح از گناه با توبه / سخنرانی: آیت الله علی مشکینی از طلبگی تا الآن که سنی از من گذشته با خود عهد کرده ام که هرچه خواستم به مردم بگویم، اول خودم عمل کنم و بعد آن را به مردم بگویم. حالا چقدر موفق بوده ام به انجام این وظیفه... ولی تقوا را فراموش نکنید و از گناهان پرهیز کنید. خیلی گناه برای انسان ناراحت کننده است. امام صادق علیه السلام می فرماید: «خوشا به حال کسانی که وقتی در روز قیامت نامه عملش را می خواند و گناهانش را می بیند، دنبال هر گناه استغفاری مشاهده کند.» 🌻 @nedaye_tahzib 🌿 tahzib-howzeh.com
☝️☝️ 📚📚معرفی کتب و منابع اخلاقی📚📚 شماره 3 1.. کتاب های اخلاقی - روایی (قسمت اول): مقصود از این گونه کتابها، نوشته هایی است که با گردآوری و باب بندی روایات اخلاقی ، نگارش یافته است و برای تاثیر گذاری و تقویت بنیه اخلاقی، از نفس رحمانی و موثر پاکان و معصومین[ ع] سود جسته است. نویسندگان آن، به شیوه ای که احکام تکلیفی و فقهی رااز روایات می گیرند، صفات و ارزشهای اخلاقی را نیز در کلام معصومین[ ع] جستجو می کنند. برای تاثیرگذاری بیشتر در خواننده، ثواب و عقاب اخروی را محور می دانند و پیامدهای کردار بد، یا پاداشهای اعمال نیک را، گوشزد می کنند. پیشینه تاریخی این شیوه ، چنین است که از دیرباز، ارادتمندان و شاگردان معصومین[ ع] گفتار آن بزرگواران را در مجموعه هایی ضبط می کردند که دراصطلاح ، حدیث شناسی[ اصول] نام می گرفت، در دوران امامان، ازاین گونه نوشته ها و کتابها، فراوان بوده است، اما براثر حوادث زمان، رو به کاستی گرفت. لکن با زحمت و همت با همتانی مانند: کلینی (م 329 ه.ق .) صدوق (م 381ه.ق )، شیخ طوسی[ ره] (م 460ه.ق .) و غیره ، مجموعه های دیگری گردآوری شد و دائره المعارف روایی ، نظیر:[ اصول و فروع کافی] - به همت بیست ساله شخصیتی مانند کلینی[ ره] - پدید آمد. برخی ازاین بزرگان صرفا به گردآوری و دسته بندی روایات بسنده کردند، و برخی دیگر، شرح و مطالبی نیز بدانها افزودند. بی شک، این گونه کتابها از ویژگیها و ارزشهای والایی - در باب تربیت و پیرایش جانها - برخوردارند و جایگاه اصلی را در میان منابع اخلاقی، به خود اختصاص داده اند. این ارزشمندی بخاطرامتیازاتی است که این گونه کتابها دارا بوده و آنها را از دیگر متون اخلاقی ، ممتاز می سازد. مانند: الف : توصیه های اخلاقی و تحکیم مبانی ارزشی ،از زبان کسانی که در دید خواننده ، معصوم بوده و دوراز هرگونه لغزش و خطا شمرده می شوند. ازاین روی ، بااطمینان ، دل به آهنگ کلام آنان می سپارد و از پیام ایشان ، متاثر می گردد. ب : معانی بسیار شگرف و بلند، درالفاظی کوتاه و رسا، بر زبان حکیم ترین انسانها جاری گشته که بدور از بیراهه روی و سر در گمی ، حقیقت را بیان می کنند و راه را نمایان می سازند. این گرانباری و پرمغزی ، ویژ‌گی‌ای است که بدین حد، فقط در کلام معصومین[ ع] پیدا می شود. ج : تکیه اساسی و بیشتر، بر فضایل و ارزشهایی دارند که سرچشمه دیگر نیکیها و خوبیها به شمار آمده و در پی پدید آوردن ملکات اخلاقی در خواننده خود هستند. د: بهره مندی از عوامل و انگیزه های حقیقی ، مانند: ثواب و خرسندی الهی در روی آوری به اعمال نیک ، قهر و عذاب خدایی در ارتکابب گناهان محوراصلی پیام اینهاست که در کاربرد وارزشمندی این انگیزه ه، در تربیت و آموزشهای اخلاقی اسلام ، جای هیچ گونه تردید نیست . ادامه دارد... 🌻 @nedaye_tahzib 🌿 tahzib-howzeh.com
🍂سلسله مباحث: شماره 33 موضوع: نیازهای طلبه و ابعاد رشد /قسمت دوم: بعد علمی 2 ـ رشد شخصیت ما در هر یک از ابعاد شش‏گانه در گرو به‏دست آوردن آگاهی‏هایی است. این آگاهی‏ها باید به‏مرور زمان در ذهن ما حضور یابد و پس از آن به دایره عمل نفوذ کند و به کار گرفته شود. در میان همه این آگاهی‏ها به بیان تفصیلی یک مورد مهم می‏پردازیم. 1.. آشنایی با محتوای دین در دوره تحصیل نظام آموزشی حوزه در سال‌های نخست، بیشتر تلاش می‏کند تا «توانایی‏ها»ی لازم در جهت فهم عمیق دین را در اختیار طلبه بگذارد. طلبه در سال اول با دین خدا آشنا نمی‏شود؛ صرف می‏خواند. سال دوم، نحو و منطق می‏آموزد. سال سوم بلاغت در دستور کار اوست. پس‏ از آن هم به آشنایی با فقه و اصول می‏پردازد و تا پایان دورة تحصیل، اگر به برنامة درسی حوزه اکتفا کرده باشد چندان با متن محتوای دین (جز در دایرة گزاره‏های فقهی)انس نمی‏گیرد. اطلاعات دینی و مذهبی طلبه‏ای که 10 سال در حوزه به متون رسمی اکتفا نموده با دوست دبیرستانی او که اکنون فارغ التحصیل دانشگاه است، چندان (یعنی متناسب با 10 سال تحصیل)تفاوت ندارد. زیرا منبع تغذیة فکری هردو مشترک بوده است: مجالس مذهبی، مطالعات شخصی، جلسات وعظ، رسانه‏های جمعی و.. . تفاوت طلبه با این دوست دانشجو در آگاهی‏های بالفعل نیست. یا دست‌کم به اندازه 10 سال اختلاف ندارند. تفاوت این دو، در توانایی‏ها و قابلیت‏ها است. طلبه، ابزارها و تجهیزات کارآمدی کسب نموده که برای آشنایی عمیق با دین خدا یا تحقیق در معارف دینی بسیار آماده‏تر از دیگران است. هر دو در ابتدای مسیر قرار دارند. اما مَرکبی که طلبه در اختیار دارد سرعت و شتاب او را در حرکت آینده بسیار افزون خواهد نمود. به ‏هرحال لازم است طلبه از ابتدای تحصیل، موازی با کسب توانمندی‏ها و مقدمات، برای انس با متن پیام دین نیز تلاش کند. تعطیلات فراوان حوزه، فرصت بسیار مغتنمی برای تأمین این نیاز مهم است. کمبود این برنامه در فعالیت‏های طلبه موجب دل‌سردی و یأس او از ادامه تحصیل حوزوی می‏شود. برنامه‏هایی که برای رفع این نیاز، پیشنهاد می‏شود اختصاصی به طلبه ندارد. دیگران نیز می‏توانند برای تقویت بنیان اعتقادی و انس با پیام خدا، این برنامه‏ها را در دستور کار خود قرار دهند ولی از آنجا که این برنامه‏ها با نوع وظایف صنفی طلبه بسیار همخوان است طلبه موظف است بیش از دیگران این برنامه‏ها را دنبال کند و مجاز است بخشی از زمان فعالیت‏های صنفی خود را نیز برای آن قرار دهد. 2.. ارتباط مستمر با قرآن فعالیت روزانة طلبه نباید از تدبر در آیات و یا مطالعة تفسیر خالی باشد. پیوند دائم طلبه با قرآن، شاکلة روحی و فکری او را بیمه و بهرة معنوی و معرفتی فراوانی نصیب او می‏گرداند. انس با قرآن نیاز دائمی طلبه است. البته این نیاز، در شرایط سنی و علمی مختلف، مراتب گوناگون دارد. رشد علمی طلبه، به او اجازه خواهد داد این انس را در مراتب بالاتر نیز تجربه کند. فاقرؤوا ما تیسّر من القرآن[مزمل 73: 20] ادامه دارد... 🌻 @nedaye_tahzib 🌿 tahzib-howzeh.com
📚 ✅سوره مبارکه ، صفحه258، آیات 19 تا 24 🗓1399/07/24 🌺 @nedaye_tahzib
258.mp3
516.6K
🔊 🎤توسط استاد ✅صفحه258 🗓1399/07/24 🌺@nedaye_tahzib
184.pdf
125.8K
هر روز با قرآن و عترت 📚 ✅ توبه و پاکی از گناهان ✏️ توفیق توبه از سوی خداوند 🗓1399/07/24 🌺 @nedaye_tahzib
🔹مجموعه پوسترهای نمایشگاهی #مشق_عشق / الگوی رفتاری علما در خانواده سالها مریضی و... #حاج_شیخ_عبدالکریم_حائری شماره 13 🌺 @nedaye_tahzib 🍃 tahzib-howzeh.com
🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸 یکی از ابعاد پیشرفت با مفهوم اسلامی عبارت است از سبک زندگی کردن... مثل مسئلۀ خانواده، سبک ازدواج... این ها آن بخش های اصلی تمدن است... در این بخش، پیشرفت ما چشمگیر نیست... برای ساختن این بخش تمدن نوین اسلامی، به شدت باید از تقلید پرهیز کنیم مقام معظم رهبری در دیدار با جوانان استان خراسان شمالی، 1391/07/23. 🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸 تهذیب 🌺 @nedaye_tahzib 🍃 tahzib-howzeh.com
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#پنجشنبه_های_مشاوره_ای تفسیر سوره نساء - آیه ۳۵ / حجت الاسلام قرائتی وَإِنْ خِفْتُمْ شِقَاقَ بَیْنِهِمَا فَابْعَثُواْ حَکَماً مِّنْ أَهْلِهِ وَحَکَماً مِّنْ أَهْلِهَآ إِنْ یُرِیدَآ إِصْلَحاً یُوَفِّقِ اللَّهُ بَیْنَهُمَآ إِنَّ اللَّهَ کَانَ عَلِیماً خَبِیراً این آیه، براى رفع اختلاف میان زن و شوهر، و پیشگیرى از وقوع طلاق، یک دادگاه خانوادگى را با امتیازات زیر مطرح مى‏ کند: ۱- داوران، از هردو فامیل باشند تا سوز، تعهّد و خیرخواهى بیشترى داشته‏ باشند. ۲- این دادگاه، نیاز به بودجه ندارد. ۳- رسیدگى به اختلاف در این دادگاه، سریع، بدون تراکم پرونده و مشکلات کارِ ادارى است. ۴- اسرار دادگاه به بیگانگان نمى‏ رسد و مسائل اختلافى در میان خودشان مى‏ ماند. ۵ - چون داوران از خود فامیلند، مورد اعتماد طرفین مى‏ باشند. براى حل همه مشکلات، انتخاب داور جایز است. امام باقر (ع) در پاسخ اعتراضى که به پذیرش حکمیّت در صفّین براى حضرت على‏ (ع) بود این آیه را تلاوت فرمودند. از امام صادق‏ (ع) درباره‏ «فابعثوا حَکماً...» سؤال شد، حضرت فرمود: حَکمین نمى‏ توانند به طلاق و جدایى حکم کنند، مگر آنکه از طرفین اجازه داشته ‏باشند. پیام ها ۱- علاج واقعه قبل از وقوع باید کرد. نگرانى از شقاق و جدایى کافى است تا اقدام به گزینش داوران شود. ۲- قبل از نگرانى از شقاق، در زندگى مردم دخالت نکنیم. «وان خفتم» ۳- طلاق و جدایى، سزاوار ترس و نگرانى است. «خفتم شقاق» ۴- زن و شوهر، یک روح در دو پیکرند. کلمه «شقاق» در جایى به کار مى‏ رود که یک حقیقت به دو قسمت تقسیم شود. ۵ - اقدام براى اصلاح میان زن و شوهر باید سریع باشد. 6- و..
سیره عملی امام خمینی رحمه الله در خانواده / پذیرش مدیریت خانه به وسیله همسر کارشناسان و صاحب نظران در مسائل خانواده و همسرداری به این نتیجه رسیده اند که مدیریت امور داخل منزل بایست به عهده خانم خانه باشد و وی در این زمینه از آزادی عمل کامل برخوردار باشد. آنها بر این عقیده اند که رعایت این مسئله افزون بر تأثیرگذاری مثبت بر روی خانم خانه، در تربیت فرزندان نیز تأثیرات مثبتی به همراه خواهد داشت و این اصل تقسیم کار منزل و بیرون از منزل، همان اصلی است که پیامبر گرامی در ابتدای زندگی مشترک حضرت علی علیه السلام با دخت گرامی شان به آنها سفارش فرمود. سخنان فرزندان امام رحمه الله و نیز همسر گرامی ایشان در این باره، حکایت از حاکم بودن همین اصل در خانه دارد. خانم فریده مصطفوی می گوید: «کارهای داخلی منزل امام رحمه الله، همه به اختیار خانم و [امام] هیچ گونه دخالتی در امور داخلی منزل نداشتند. البته خانم هم خیلی مقید بودند که هیچ کاری بر خلاف میل و رضای آقا انجام ندهند و قدمی برندارند».(پیام زن، ش 3، ص 23) البته این مسئله بدان معنا نیست که امام بار کارهای منزل را بر دوش همسرشان می گذارد یا کاری به ایشان تحمیل می کرد، بلکه مدیریت و تصمیم گیری درباره امور مختلف داخل منزل به عهده همسر ایشان بود و تمامی اعضای خانواده حضرت امام نیز در مورد این سخن هم عقیده اند که امام به هیچ وجه از همسرشان انتظار کار در منزل نداشت. همسر گرامی حضرت امام رحمه الله می فرماید: «... حتی حاضر نبودند که من در خانه کار بکنم. همیشه به من می گفتند جارونکن. اگر می خواستم لب حوض روسری بچه را بشورم، می آمدند و می گفتند: «تو نباید بشوری»... حتی یک سال که کسی که همیشه در منزلمان کار می کرد، نبود، آن موقع ما در امامزاده قاسم بودیم، همین اواخر بود که بچه ها بزرگ شده بودند و شوهر کرده بودند، وقتی ناهار تمام شد، من نشستم سر حوض تا ظرف ها را بشویم، ایشان همین که دیدند من دارم ظرف ها را می شویم، از بین دخترها فریده منزل ما بود، گفتند: «فریده برو؛ خانم دارد ظرف می شوید.» فریده آمد ظرف ها را از من گرفت و شست و کنار گذاشت».(مجله ندا، ش 12، ص 13) «من تا به حال یاد ندارم امام رحمه الله در طول زندگی به خانم گفته باشند که یک چای برای من بیاور. اگر کسی نبود که چای برایشان بیاورد، به خانم می گفتند: «بگویید برای من چای بیاورند».(پیام زن، ش 3، ص 26. (از خاطرات خانم فریده مصطفوی، دختر حضرت امام رحمه الله)) 🌺 @nedaye_tahzib 🍃 tahzib-howzeh.com