فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
کلیپ: #سبک_زندگی_اسلامی از منظر قرآن
🎤توسط استاد: #حجت_الاسلام_ملکی
✅ اهمیت و نیازمندی انسان به شب قدر بر اساس سوره مبارکه قدر (پارت2)
📑قسمت بیستم و سوم
🗓1399/07/22
#طرح_اقوم #ندای_تهذیب
🌸 @nedaye_tahzib
مجموعه پوسترهای نمایشگاهی
در نماز، خطورات ممنوع
#نماز_در_سیره_علما
شماره13
🌸 @nedaye_tahzib
🌾 tahzib-howzeh.com
#سه_شنبه_های_تربیتی
نماز اول وقت
💠 رسول خدا صلي الله عليه و آله ميفرمايد:
🔹 «مَنْ سَمِعَ النِّدا فَلَمْ يُجِبْهُ مِنْ غَيْرِ عِلَّةٍ فلا صَلاه لَه»
🔹 کسی كه صدای اذان را در اول وقت بشنود و بی دليل نماز خود را به تأخير اندازد [يا در نماز جماعت شركت نكند] نماز او نماز كامل نيست»
📚 وسائل الشيعه، ج ۵، ص ۳۷۵.
#ندای_تهذیب
🌸 @nedaye_tahzib
🌾 tahzib-howzeh.com
#سه_شنبه_های_تربیتی
نکتههای کاربردی در تربیت کودک / اهمیت تربیت
👇🏿👇🏿👇🏿
هرچند عوامل ارثی و ژنتیکی بیشترین تأثیر را در فرزندان دارد، تربیت میتواند آثار ژنتیکی را هم از بین ببرد؛
1.. امامعلی (ع) فرمودند: «هیچ میراثی بهتر از ادب (تربیت صحیحِ) فرزندان نیست.»؛
2.. گاهی برای تربیت فرزندان، نیمه های شب از خداوند کمک بخواهید؛
3.. بسیاری از مردان و زنان بزرگ، از دعای والدینشان به چنان مقامی رسیده اند؛
4.. دانشمندان علم اخلاق میگویند: «تربیت فرزند، بیست سال قبل از تولد او شروع میشود.»؛
5.. بچهها در سالهای آغازِ عمرشان، بهاندازۀ تمام عمرشان می آموزند؛
6.. بهترین روش برای تربیت فرزند، محبت کردن همراه با قاطعیت و حفظ شخصیت فرزند است.
#ندای_تهذیب
🌸 @nedaye_tahzib
🌾 tahzib-howzeh.com
Panahian-Clip-MehrabanTarAzMadar.mp3
730.9K
#سه_شنبه_های_تربیتی
مهربانتر از مادر
#سخنرانی / پناهیان
باور بفرمایید اکثر کسانی که اهل دوزخ خواهند شد مال این است که این حقیقت را درک نکردند. این حقیقت که خدا ما را فوقالعاده دوست دارد. پیغمبر اسلام فوقالعاده ما را دوست دارند. امیرالمؤمنین هر موقع ابراز محبت میکردند به یاران و دوستان خودشان به شیعیانشان، بلافاصله میفرمودند که و خدا بیشتر از من شما را دوست دارد. چهجور امیرالمؤمنین علی(ع) بلافاصله این را میفرمودند؟ امام باقر این را میفرمودند؟ پیامبر اکرم این را میفرمودند؟ ولی ما این را به بچههایمان نگوییم؟ بیایید پدر و مادرها این کار را بکنند، محبت خودشان را به بچههایشان اثبات کنند و دقیقهای یکدفعه بگویند خدای ما بیشتر از ما شما را دوست دارد.
#ندای_تهذیب
🌸 @nedaye_tahzib
🌾 tahzib-howzeh.com
🍂سلسله مباحث: #راه_و_رسم_طلبگی
شماره 32
موضوع: نیازهای طلبه و ابعاد رشد / قسمت اول: بعد معنوی و اخلاقی
دستهای از نیازهای طلبه در برنامه آموزشی حوزه بهخوبی تأمین میشود. اما رفع دسته دیگر به همت و تلاش شخصی خود او واگذار شدهاست. آگاهی از این مسئله، موجب میشود طلبه، چشم طمع از برنامهریزی دیگران بردارد، ابتکار عمل به دست گیرد، مردانه چارهای بیندیشد و اقدامی کند.
قدم اول در طراحی این برنامه تشخیص عناصر مورد نیاز است. این قلم، در این فراز به معرفی این عناصر میپردازد. اما ارزشگذاری، درجهبندی و توزیع آنها بر زمان در قالب یک برنامة جزئی فراخور این مختصر نیست، گرچه گاهی به آن پرداخته است.
هر انسانی در مسیر بندگی خدا و تلاش برای سربازی حضرت ولی عصر در ابعاد مختلف «باید» رشد کند و شکوفا شود؛ بُعد اخلاقی و معنوی ـ بعد علمی ـ بعد جسمی ـ بعد اجتماعی ـ بعد هنری ـ بعد حرفهای یا صنفی.
«باید»ی که در این جمله ادعا شده، اختصاصی به طلبه ندارد. هر انسان مسئولی در هر شغل و موقعیتی، اگر بخواهد خدمتگزار شایستهای برای پیشبرد اهداف دین باشد، باید بنای شخصیت خود را این چنین، جامع و متوازن و معتدل بسازد. از میان این ابعاد، رشد معنوی انسان، اصالت و ضرورت دارد، و رشد انسان در سایر ابعاد، باید در خدمت و به هدف رشد معنوی صورت گیرد.
1.. #بعد_معنوی_و_اخلاقی
ارتقای معنوی و تهذیب نفس، وظیفه طلبگی طلبه محسوب نمیشود؛ بلکه رسالت انسانی اوست. طلبه پیش از آنکه طلبه باشد یک انسان است. هر انسانی در هر صنف اجتماعی که خدمت میکند وظیفه تلاش برای کسب کمال روحی را برعهده دارد. این امانت، به دوش انسان با وصف انسان نهاده شده نه به دوش انسان با وصف طلبه.
البته قابل انکار نیست که طلاب علوم دینی به جهت نسبتی که با دین خدا، دارند، در بعد تهذیب نفس و عمل به آموزههای شریعت، مسئولیت بیشتری پیدا میکنند. عالم بدون تهذیب مرغ پر شکستهای است که بهزودی اسیر گرگ و روباه میشود. امام صادق به یکی از یاوران و شیعیان نزدیک خود فرمودند:
الحَسَنُ مِن کلِّ أَحَدٍ حَسَنٌ وَ مِنک أَحسَن، لِمَکانِک مِنّا. وَ القَبیحُ مِن کلِّ أَحَدٍ قَبیحٌ وَ مِنک أَقبَح، لِمَکانِک مِنّا[1].
کار خوب، از هر کس خوب است. اما از تو خوبتر است. به جهت نسبتی که با ما داری. کار بد، از هر کس بد است و از تو بدتر. به جهت نسبتی که با ما داری.
ارائه برنامه اخلاقی نیازمند بحث جداگانهای است که جزئیات آن با موضوع این گفتار تناسب ندارد و اما از آنجا که ارتباط مداوم با آثار اخلاقی، انگیزه و نشاط انسان را در حرکت به سوی کمالات معنوی تأمین و ناآگاهی و ندانمکاری او را کمتر میکند، بنا بر توصیه بزرگان، مناسب است این قبیل آثار، کتاب بالینی ما قرار گیرد. یعنی به هنگام خواب یا وقت مناسب دیگر در هر شبانهروز خود را موظف به مطالعة بخشی از آن بدانیم.
همچنین لازم است در هر شبانهروز، ساعتی برای خود قرار دهیم که در آن به خلوت و توجه بپردازیم. برنامه این ساعت ممکن است استغفار، دعا، نماز، مناجات، محاسبه، قرائت قرآن، یا توسل باشد. مناسبترین زمان برای این خلوت، سحرگاه است.
#ندای_تهذیب
🌸 @nedaye_tahzib
🌾 tahzib-howzeh.com
183.pdf
125.8K
هر روز با قرآن و عترت
📚#موضوع_صد_و_هشتاد_و_سه
✅ توبه و پاکی از گناهان
✏️ توفیق توبه از سوی خداوند
🗓1399/07/23
🌻 @nedaye_tahzib
#چهار_شنبه_های_اخلاقی
کلمات قصار امام خمینی (ره) / خودبینی
شماره 1
#ندای_تهذیب #کلمات_قصار_امام_خمینی
🌻 @nedaye_tahzib
🌿 tahzib-howzeh.com
#چهار_شنبه_های_اخلاقی
شماره 3
زندگی در پرتو اخلاق/ تهذیب نفس یا جهاد اکبر
در اهمیت تهذیب نفس از رذایل اخلاقی همین بس که آن را «جهاد اکبر» نامیده اند، و این تعبیر مأخوذ از حدیث معروفی است که پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم به مجاهدین اصحابش پس از مراجعت از یکی از جنگها فرمود:
«مَرْحَباً بِقَوْمٍ قَضَوُا الْجِهادَ الْاصْغَرَ وَ بَقِیَ عَلَیْهِمُ الْجِهادُ الْاکْبَرُ.
فَقِیلَ: یا رَسُولَ اللَّهِ مَا الْجِهادُ الْاکْبَرُ؟ قالَ: جِهادُ النَّفْسِ»(حرّ عاملی، وسائل الشیعه 11/ 123)
آفرین بر جمعیتی که جهاد کوچک را انجام دادند و جهاد اکبر بر آنها باقی مانده است. عرض کردند: جهاد اکبر کدام است؟ فرمود: جهاد و مبارزه با هوسهای سرکش نفسانی.
بدین جهت بعضی از بزرگان اصحاب حدیث در کتابهای خود بحثهای مربوط به تهذیب اخلاق را در کتاب جهاد عنوان کرده و آن را جزء جهاد دانسته اند، و در بعضی از احادیث در ذیل این روایت این جمله نیز از آن حضرت نقل شده:
«انَّ افْضَلَ الْجِهادِ مَنْ جاهَدَ نَفْسَهُ الَّتِی بَیْنَ جَنْبَیْهِ»(همان مدرک)
برترین جهاد، جهاد با هوسهای سرکشی است که در درون سینه آدمی است.
این بیان بخوبی می تواند منطق اسلام را در این مسأله حیاتی روشن سازد و پس از بررسی و مطالعه، حقایق زیر از آن کشف می گردد:
1- در درون وجود انسان همیشه نیروهای متضادی است که صورت یک صحنه جنگ را دارد و سرنوشت انسان بستگی به پیروزی یکی از این دو قسمت از نیروها دارد.
2- این «جهاد» از این رو «جهاد اکبر» نامیده شده که یک جهاد ابدی و پایان ناپذیر است، بعلاوه یک نبرد داخلی همیشه از یک نبرد خارجی خطرناک تر می باشد؛ و گذشته از اینها شکست در این جهاد نتیجه ای جز شقاوت و بدبختی ندارد، در صورتی که شکست در جهاد معمولی ممکن است موجب کسب افتخار «شهادت» گردد. به عبارت دیگر، جهاد با دشمن بیرونی هرگز شکست واقعی ندارد، اما احتمال شکست در جهاد با نفس فراوان است.
3- این جهاد با اینکه ناراحت کننده است، رمز تکامل انسان می باشد، زیرا تکامل معمولًا نتیجه تضادها و کشمکش قوای «نفی» و «اثبات» است، و به همین جهت انسان تا در کوران حوادث قرار نگیرد و با مشکلات دست و پنجه نرم نکند، ورزیده و آبدیده نمی شود، همانطور که امیر مؤمنان علی علیه السلام فرموده است: «درختان جنگلی (که همیشه با امواج حوادث روبه رو هستند) چوبشان محکمتر و آتششان بادوامتر است».
و از اینجا رمز آفرینش این نیروهای متضاد و رمز آفرینش هوسهای نفسانی روشن می گردد.
4- جهاد با دشمن ظاهری ممکن است احیاناً برای منظورهای مادی (جمع آوری غنائم یا تحصیل شهرت و امثال آن) صورت گیرد، ولی جهاد با نفس همیشه به منظور تحصیل کمال و کسب فضیلت خواهد بود و پیروزی در آن نشانه تصمیم و اراده و قدرت ایمان و علوّ همّت و بزرگی شخصیت انسان می باشد.
#اخلاق
#ندای_تهذیب
🌻 @nedaye_tahzib
🌿 tahzib-howzeh.com
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#چهار_شنبه_های_اخلاقی
شستشوی روح از گناه با توبه / سخنرانی: آیت الله علی مشکینی
از طلبگی تا الآن که سنی از من گذشته با خود عهد کرده ام که هرچه خواستم به مردم بگویم، اول خودم عمل کنم و بعد آن را به مردم بگویم. حالا چقدر موفق بوده ام به انجام این وظیفه... ولی تقوا را فراموش نکنید و از گناهان پرهیز کنید.
خیلی گناه برای انسان ناراحت کننده است. امام صادق علیه السلام می فرماید: «خوشا به حال کسانی که وقتی در روز قیامت نامه عملش را می خواند و گناهانش را می بیند، دنبال هر گناه استغفاری مشاهده کند.»
#اخلاق
#ندای_تهذیب
🌻 @nedaye_tahzib
🌿 tahzib-howzeh.com
#چهار_شنبه_های_اخلاقی
☝️☝️
📚📚معرفی کتب و منابع اخلاقی📚📚
شماره 3
1.. کتاب های اخلاقی - روایی (قسمت اول):
مقصود از این گونه کتابها، نوشته هایی است که با گردآوری و باب بندی روایات اخلاقی ، نگارش یافته است و برای تاثیر گذاری و تقویت بنیه اخلاقی، از نفس رحمانی و موثر پاکان و معصومین[ ع] سود جسته است.
نویسندگان آن، به شیوه ای که احکام تکلیفی و فقهی رااز روایات می گیرند، صفات و ارزشهای اخلاقی را نیز در کلام معصومین[ ع] جستجو می کنند.
برای تاثیرگذاری بیشتر در خواننده، ثواب و عقاب اخروی را محور می دانند و پیامدهای کردار بد، یا پاداشهای اعمال نیک را، گوشزد می کنند.
پیشینه تاریخی این شیوه ، چنین است که از دیرباز، ارادتمندان و شاگردان معصومین[ ع] گفتار آن بزرگواران را در مجموعه هایی ضبط می کردند که دراصطلاح ، حدیث شناسی[ اصول] نام می گرفت، در دوران امامان، ازاین گونه نوشته ها و کتابها، فراوان بوده است، اما براثر حوادث زمان، رو به کاستی گرفت.
لکن با زحمت و همت با همتانی مانند: کلینی (م 329 ه.ق .) صدوق (م 381ه.ق )، شیخ طوسی[ ره] (م 460ه.ق .) و غیره ، مجموعه های دیگری گردآوری شد و دائره المعارف روایی ، نظیر:[ اصول و فروع کافی] - به همت بیست ساله شخصیتی مانند کلینی[ ره] - پدید آمد.
برخی ازاین بزرگان صرفا به گردآوری و دسته بندی روایات بسنده کردند، و برخی دیگر، شرح و مطالبی نیز بدانها افزودند.
بی شک، این گونه کتابها از ویژگیها و ارزشهای والایی - در باب تربیت و پیرایش جانها - برخوردارند و جایگاه اصلی را در میان منابع اخلاقی، به خود اختصاص داده اند. این ارزشمندی بخاطرامتیازاتی است که این گونه کتابها دارا بوده و آنها را از دیگر متون اخلاقی ، ممتاز می سازد. مانند:
الف : توصیه های اخلاقی و تحکیم مبانی ارزشی ،از زبان کسانی که در دید خواننده ، معصوم بوده و دوراز هرگونه لغزش و خطا شمرده می شوند. ازاین روی ، بااطمینان ، دل به آهنگ کلام آنان می سپارد و از پیام ایشان ، متاثر می گردد.
ب : معانی بسیار شگرف و بلند، درالفاظی کوتاه و رسا، بر زبان حکیم ترین انسانها جاری گشته که بدور از بیراهه روی و سر در گمی ، حقیقت را بیان می کنند و راه را نمایان می سازند. این گرانباری و پرمغزی ، ویژگیای است که بدین حد، فقط در کلام معصومین[ ع] پیدا می شود.
ج : تکیه اساسی و بیشتر، بر فضایل و ارزشهایی دارند که سرچشمه دیگر نیکیها و خوبیها به شمار آمده و در پی پدید آوردن ملکات اخلاقی در خواننده خود هستند.
د: بهره مندی از عوامل و انگیزه های حقیقی ، مانند: ثواب و خرسندی الهی در روی آوری به اعمال نیک ، قهر و عذاب خدایی در ارتکابب گناهان محوراصلی پیام اینهاست که در کاربرد وارزشمندی این انگیزه ه، در تربیت و آموزشهای اخلاقی اسلام ، جای هیچ گونه تردید نیست .
ادامه دارد...
#کتب_اخلاقی
#منابع_اخلاقی
#ندای_تهذیب
🌻 @nedaye_tahzib
🌿 tahzib-howzeh.com
🍂سلسله مباحث: #راه_و_رسم_طلبگی
شماره 33
موضوع: نیازهای طلبه و ابعاد رشد /قسمت دوم: بعد علمی
2 ـ #بعد_علمی
رشد شخصیت ما در هر یک از ابعاد ششگانه در گرو بهدست آوردن آگاهیهایی است. این آگاهیها باید بهمرور زمان در ذهن ما حضور یابد و پس از آن به دایره عمل نفوذ کند و به کار گرفته شود. در میان همه این آگاهیها به بیان تفصیلی یک مورد مهم میپردازیم.
1.. آشنایی با محتوای دین در دوره تحصیل
نظام آموزشی حوزه در سالهای نخست، بیشتر تلاش میکند تا «تواناییها»ی لازم در جهت فهم عمیق دین را در اختیار طلبه بگذارد. طلبه در سال اول با دین خدا آشنا نمیشود؛ صرف میخواند. سال دوم، نحو و منطق میآموزد. سال سوم بلاغت در دستور کار اوست. پس از آن هم به آشنایی با فقه و اصول میپردازد و تا پایان دورة تحصیل، اگر به برنامة درسی حوزه اکتفا کرده باشد چندان با متن محتوای دین (جز در دایرة گزارههای فقهی)انس نمیگیرد.
اطلاعات دینی و مذهبی طلبهای که 10 سال در حوزه به متون رسمی اکتفا نموده با دوست دبیرستانی او که اکنون فارغ التحصیل دانشگاه است، چندان (یعنی متناسب با 10 سال تحصیل)تفاوت ندارد. زیرا منبع تغذیة فکری هردو مشترک بوده است: مجالس مذهبی، مطالعات شخصی، جلسات وعظ، رسانههای جمعی و.. .
تفاوت طلبه با این دوست دانشجو در آگاهیهای بالفعل نیست. یا دستکم به اندازه 10 سال اختلاف ندارند. تفاوت این دو، در تواناییها و قابلیتها است. طلبه، ابزارها و تجهیزات کارآمدی کسب نموده که برای آشنایی عمیق با دین خدا یا تحقیق در معارف دینی بسیار آمادهتر از دیگران است. هر دو در ابتدای مسیر قرار دارند. اما مَرکبی که طلبه در اختیار دارد سرعت و شتاب او را در حرکت آینده بسیار افزون خواهد نمود. به هرحال لازم است طلبه از ابتدای تحصیل، موازی با کسب توانمندیها و مقدمات، برای انس با متن پیام دین نیز تلاش کند. تعطیلات فراوان حوزه، فرصت بسیار مغتنمی برای تأمین این نیاز مهم است. کمبود این برنامه در فعالیتهای طلبه موجب دلسردی و یأس او از ادامه تحصیل حوزوی میشود.
برنامههایی که برای رفع این نیاز، پیشنهاد میشود اختصاصی به طلبه ندارد. دیگران نیز میتوانند برای تقویت بنیان اعتقادی و انس با پیام خدا، این برنامهها را در دستور کار خود قرار دهند ولی از آنجا که این برنامهها با نوع وظایف صنفی طلبه بسیار همخوان است طلبه موظف است بیش از دیگران این برنامهها را دنبال کند و مجاز است بخشی از زمان فعالیتهای صنفی خود را نیز برای آن قرار دهد.
2.. ارتباط مستمر با قرآن
فعالیت روزانة طلبه نباید از تدبر در آیات و یا مطالعة تفسیر خالی باشد. پیوند دائم طلبه با قرآن، شاکلة روحی و فکری او را بیمه و بهرة معنوی و معرفتی فراوانی نصیب او میگرداند. انس با قرآن نیاز دائمی طلبه است. البته این نیاز، در شرایط سنی و علمی مختلف، مراتب گوناگون دارد. رشد علمی طلبه، به او اجازه خواهد داد این انس را در مراتب بالاتر نیز تجربه کند.
فاقرؤوا ما تیسّر من القرآن[مزمل 73: 20]
ادامه دارد...
#ندای_تهذیب
🌻 @nedaye_tahzib
🌿 tahzib-howzeh.com
184.pdf
125.8K
هر روز با قرآن و عترت
📚#موضوع_صد_و_هشتاد_و_چهار
✅ توبه و پاکی از گناهان
✏️ توفیق توبه از سوی خداوند
🗓1399/07/24
🌺 @nedaye_tahzib
#پنجشنبه_های_مشاورهای
🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸
یکی از ابعاد پیشرفت با مفهوم اسلامی عبارت است از سبک زندگی کردن... مثل مسئلۀ خانواده، سبک ازدواج... این ها آن بخش های اصلی تمدن است... در این بخش، پیشرفت ما چشمگیر نیست... برای ساختن این بخش تمدن نوین اسلامی، به شدت باید از تقلید پرهیز کنیم
مقام معظم رهبری در دیدار با جوانان استان خراسان شمالی، 1391/07/23.
🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸
#ندای تهذیب
🌺 @nedaye_tahzib
🍃 tahzib-howzeh.com
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#پنجشنبه_های_مشاوره_ای
تفسیر سوره نساء - آیه ۳۵ / حجت الاسلام قرائتی
وَإِنْ خِفْتُمْ شِقَاقَ بَیْنِهِمَا فَابْعَثُواْ حَکَماً مِّنْ أَهْلِهِ وَحَکَماً مِّنْ أَهْلِهَآ إِنْ یُرِیدَآ إِصْلَحاً یُوَفِّقِ اللَّهُ بَیْنَهُمَآ إِنَّ اللَّهَ کَانَ عَلِیماً خَبِیراً
این آیه، براى رفع اختلاف میان زن و شوهر، و پیشگیرى از وقوع طلاق، یک دادگاه خانوادگى را با امتیازات زیر مطرح مى کند:
۱- داوران، از هردو فامیل باشند تا سوز، تعهّد و خیرخواهى بیشترى داشته باشند.
۲- این دادگاه، نیاز به بودجه ندارد.
۳- رسیدگى به اختلاف در این دادگاه، سریع، بدون تراکم پرونده و مشکلات کارِ ادارى است.
۴- اسرار دادگاه به بیگانگان نمى رسد و مسائل اختلافى در میان خودشان مى ماند.
۵ - چون داوران از خود فامیلند، مورد اعتماد طرفین مى باشند.
براى حل همه مشکلات، انتخاب داور جایز است. امام باقر (ع) در پاسخ اعتراضى که به پذیرش حکمیّت در صفّین براى حضرت على (ع) بود این آیه را تلاوت فرمودند.
از امام صادق (ع) درباره «فابعثوا حَکماً...» سؤال شد، حضرت فرمود: حَکمین نمى توانند به طلاق و جدایى حکم کنند، مگر آنکه از طرفین اجازه داشته باشند.
پیام ها
۱- علاج واقعه قبل از وقوع باید کرد. نگرانى از شقاق و جدایى کافى است تا اقدام به گزینش داوران شود.
۲- قبل از نگرانى از شقاق، در زندگى مردم دخالت نکنیم. «وان خفتم»
۳- طلاق و جدایى، سزاوار ترس و نگرانى است. «خفتم شقاق»
۴- زن و شوهر، یک روح در دو پیکرند. کلمه «شقاق» در جایى به کار مى رود که یک حقیقت به دو قسمت تقسیم شود.
۵ - اقدام براى اصلاح میان زن و شوهر باید سریع باشد. 6- و..
#پنجشنبه_های_مشاوره_ای
سیره عملی امام خمینی رحمه الله در خانواده / پذیرش مدیریت خانه به وسیله همسر
کارشناسان و صاحب نظران در مسائل خانواده و همسرداری به این نتیجه رسیده اند که مدیریت امور داخل منزل بایست به عهده خانم خانه باشد و وی در این زمینه از آزادی عمل کامل برخوردار باشد. آنها بر این عقیده اند که رعایت این مسئله افزون بر تأثیرگذاری مثبت بر روی خانم خانه، در تربیت فرزندان نیز تأثیرات مثبتی به همراه خواهد داشت و این اصل تقسیم کار منزل و بیرون از منزل، همان اصلی است که پیامبر گرامی در ابتدای زندگی مشترک حضرت علی علیه السلام با دخت گرامی شان به آنها سفارش فرمود.
سخنان فرزندان امام رحمه الله و نیز همسر گرامی ایشان در این باره، حکایت از حاکم بودن همین اصل در خانه دارد. خانم فریده مصطفوی می گوید:
«کارهای داخلی منزل امام رحمه الله، همه به اختیار خانم و [امام] هیچ گونه دخالتی در امور داخلی منزل نداشتند. البته خانم هم خیلی مقید بودند که هیچ کاری بر خلاف میل و رضای آقا انجام ندهند و قدمی برندارند».(پیام زن، ش 3، ص 23)
البته این مسئله بدان معنا نیست که امام بار کارهای منزل را بر دوش همسرشان می گذارد یا کاری به ایشان تحمیل می کرد، بلکه مدیریت و تصمیم گیری درباره امور مختلف داخل منزل به عهده همسر ایشان بود و تمامی اعضای خانواده حضرت امام نیز در مورد این سخن هم عقیده اند که امام به هیچ وجه از همسرشان انتظار کار در منزل نداشت. همسر گرامی حضرت امام رحمه الله می فرماید:
«... حتی حاضر نبودند که من در خانه کار بکنم. همیشه به من می گفتند جارونکن. اگر می خواستم لب حوض روسری بچه را بشورم، می آمدند و می گفتند: «تو نباید بشوری»... حتی یک سال که کسی که همیشه در منزلمان کار می کرد، نبود، آن موقع ما در امامزاده قاسم بودیم، همین اواخر بود که بچه ها بزرگ شده بودند و شوهر کرده بودند، وقتی ناهار تمام شد، من نشستم سر حوض تا ظرف ها را بشویم، ایشان همین که دیدند من دارم ظرف ها را می شویم، از بین دخترها فریده منزل ما بود، گفتند: «فریده برو؛ خانم دارد ظرف می شوید.» فریده آمد ظرف ها را از من گرفت و شست و کنار گذاشت».(مجله ندا، ش 12، ص 13)
«من تا به حال یاد ندارم امام رحمه الله در طول زندگی به خانم گفته باشند که یک چای برای من بیاور. اگر کسی نبود که چای برایشان بیاورد، به خانم می گفتند: «بگویید برای من چای بیاورند».(پیام زن، ش 3، ص 26. (از خاطرات خانم فریده مصطفوی، دختر حضرت امام رحمه الله))
#ندای_تهذیب
🌺 @nedaye_tahzib
🍃 tahzib-howzeh.com