eitaa logo
ندای تهذیب
7.8هزار دنبال‌کننده
4.7هزار عکس
1.7هزار ویدیو
916 فایل
کانال رسمی معاونت تهذیب و تربیت حوزه‌های علمیه اداره قرآن و حدیث @msn200 اداره اخلاق @Bahoosh593 اداره مشاوره @ENamazizade پیشنهادات و انتقادات @kovsar140 سایت‌‌ها: tahzib.ismc.ir hojre-nama.ir nedaye-tahzib.ir
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#پنجشنبه_های_مشاوره_ای تفسیر سوره نساء - آیه ۳۵ / حجت الاسلام قرائتی وَإِنْ خِفْتُمْ شِقَاقَ بَیْنِهِمَا فَابْعَثُواْ حَکَماً مِّنْ أَهْلِهِ وَحَکَماً مِّنْ أَهْلِهَآ إِنْ یُرِیدَآ إِصْلَحاً یُوَفِّقِ اللَّهُ بَیْنَهُمَآ إِنَّ اللَّهَ کَانَ عَلِیماً خَبِیراً این آیه، براى رفع اختلاف میان زن و شوهر، و پیشگیرى از وقوع طلاق، یک دادگاه خانوادگى را با امتیازات زیر مطرح مى‏ کند: ۱- داوران، از هردو فامیل باشند تا سوز، تعهّد و خیرخواهى بیشترى داشته‏ باشند. ۲- این دادگاه، نیاز به بودجه ندارد. ۳- رسیدگى به اختلاف در این دادگاه، سریع، بدون تراکم پرونده و مشکلات کارِ ادارى است. ۴- اسرار دادگاه به بیگانگان نمى‏ رسد و مسائل اختلافى در میان خودشان مى‏ ماند. ۵ - چون داوران از خود فامیلند، مورد اعتماد طرفین مى‏ باشند. براى حل همه مشکلات، انتخاب داور جایز است. امام باقر (ع) در پاسخ اعتراضى که به پذیرش حکمیّت در صفّین براى حضرت على‏ (ع) بود این آیه را تلاوت فرمودند. از امام صادق‏ (ع) درباره‏ «فابعثوا حَکماً...» سؤال شد، حضرت فرمود: حَکمین نمى‏ توانند به طلاق و جدایى حکم کنند، مگر آنکه از طرفین اجازه داشته ‏باشند. پیام ها ۱- علاج واقعه قبل از وقوع باید کرد. نگرانى از شقاق و جدایى کافى است تا اقدام به گزینش داوران شود. ۲- قبل از نگرانى از شقاق، در زندگى مردم دخالت نکنیم. «وان خفتم» ۳- طلاق و جدایى، سزاوار ترس و نگرانى است. «خفتم شقاق» ۴- زن و شوهر، یک روح در دو پیکرند. کلمه «شقاق» در جایى به کار مى‏ رود که یک حقیقت به دو قسمت تقسیم شود. ۵ - اقدام براى اصلاح میان زن و شوهر باید سریع باشد. 6- و..
سیره عملی امام خمینی رحمه الله در خانواده / پذیرش مدیریت خانه به وسیله همسر کارشناسان و صاحب نظران در مسائل خانواده و همسرداری به این نتیجه رسیده اند که مدیریت امور داخل منزل بایست به عهده خانم خانه باشد و وی در این زمینه از آزادی عمل کامل برخوردار باشد. آنها بر این عقیده اند که رعایت این مسئله افزون بر تأثیرگذاری مثبت بر روی خانم خانه، در تربیت فرزندان نیز تأثیرات مثبتی به همراه خواهد داشت و این اصل تقسیم کار منزل و بیرون از منزل، همان اصلی است که پیامبر گرامی در ابتدای زندگی مشترک حضرت علی علیه السلام با دخت گرامی شان به آنها سفارش فرمود. سخنان فرزندان امام رحمه الله و نیز همسر گرامی ایشان در این باره، حکایت از حاکم بودن همین اصل در خانه دارد. خانم فریده مصطفوی می گوید: «کارهای داخلی منزل امام رحمه الله، همه به اختیار خانم و [امام] هیچ گونه دخالتی در امور داخلی منزل نداشتند. البته خانم هم خیلی مقید بودند که هیچ کاری بر خلاف میل و رضای آقا انجام ندهند و قدمی برندارند».(پیام زن، ش 3، ص 23) البته این مسئله بدان معنا نیست که امام بار کارهای منزل را بر دوش همسرشان می گذارد یا کاری به ایشان تحمیل می کرد، بلکه مدیریت و تصمیم گیری درباره امور مختلف داخل منزل به عهده همسر ایشان بود و تمامی اعضای خانواده حضرت امام نیز در مورد این سخن هم عقیده اند که امام به هیچ وجه از همسرشان انتظار کار در منزل نداشت. همسر گرامی حضرت امام رحمه الله می فرماید: «... حتی حاضر نبودند که من در خانه کار بکنم. همیشه به من می گفتند جارونکن. اگر می خواستم لب حوض روسری بچه را بشورم، می آمدند و می گفتند: «تو نباید بشوری»... حتی یک سال که کسی که همیشه در منزلمان کار می کرد، نبود، آن موقع ما در امامزاده قاسم بودیم، همین اواخر بود که بچه ها بزرگ شده بودند و شوهر کرده بودند، وقتی ناهار تمام شد، من نشستم سر حوض تا ظرف ها را بشویم، ایشان همین که دیدند من دارم ظرف ها را می شویم، از بین دخترها فریده منزل ما بود، گفتند: «فریده برو؛ خانم دارد ظرف می شوید.» فریده آمد ظرف ها را از من گرفت و شست و کنار گذاشت».(مجله ندا، ش 12، ص 13) «من تا به حال یاد ندارم امام رحمه الله در طول زندگی به خانم گفته باشند که یک چای برای من بیاور. اگر کسی نبود که چای برایشان بیاورد، به خانم می گفتند: «بگویید برای من چای بیاورند».(پیام زن، ش 3، ص 26. (از خاطرات خانم فریده مصطفوی، دختر حضرت امام رحمه الله)) 🌺 @nedaye_tahzib 🍃 tahzib-howzeh.com
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
نماهنگ «خانه‌دار و پر افتخار» بیانات رهبر انقلاب که در این فیلم مشاهده میکنید: حضرت آیت‌الله خامنه‌ای: «زن بودن، برای زن یک نقطه‌ی امتیاز است، یک نقطه‌ی افتخار است. این افتخاری نیست برای زن که او را از محیط زنانه، از خصوصیات زنانه، از اخلاق زنانه دور کنیم. خانه‌داری را، فرزندداری را، شوهرداری را ننگ او به حساب بیاوریم. فرهنگ غربی خانواده را متلاشی کرد.» ۱۳۹۱/۰۴/۲۱ «بنده عقیده ندارم به این که زنها نباید در مشاغل اجتماعی و سیاسی کار کنند؛ نه، اشکالی ندارد؛ اما اگر چنانچه این به معنای این باشد که ما به خانه‌داری به چشم حقارت نگاه کنیم، این میشود گناه. خانه‌داری یک شغل است؛ شغل بزرگ، شغل مهم، شغل حساس، شغل آینده‌ساز.» ۱۳۹۲/۰۲/۱۱ «وظیفه‌ای بر دوش دولت است. باید به آن خانمهائی که حالا به هر دلیلی، به هر جهتی، با هر ضرورتی، کار تمام‌وقت یا نیمه‌وقت را قبول کرده‌اند، کمک بشود تا بتوانند به مسئله‌ی مادری برسند، به مسئله‌ی خانه‌داری برسند. با مرخصیها، با زمان بازنشستگی، با مدت کار روزانه، به نحوی بایستی دولت کمک کند تا این خانمی که حالا به هر دلیلی آمده اینجا شاغل شده، بتواند به آن قضیه هم برسد. مرد باید قدردان باشد. جامعه باید قدردان باشد. حتماً بایستی بر روی کار زنهای خانه‌دار ارزشگذاری ویژه بشود...... (۱۳۹۰/۱۰/۱۴) 🌺 @nedaye_tahzib 🍃 tahzib-howzeh.com
🍂سلسله مباحث: شماره 34 موضوع: نیازهای طلبه و ابعاد رشد /قسمت دوم: 1.. آشنایی با محتوای دین در دوره تحصیل 2.. ارتباط مستمر با قرآن 3.. ارتباط مستمر با احادیث گفتار پیشوایان معصوم، که در حدیث معروف ثقلین، هم‏تراز قرآن معرفی گشته‏اند، در شکل دهی به شخصیت اخلاقی و معنوی انسان بسیار مؤثر است. انس درازمدت با روایات و آشنایی با جغرافیای منابع دین، به ‏مرور ما را با هندسه معارف دینی آشنا می‏کند و در فرهنگ آموزه‏های وحیانی پرورش می‏دهد. پیشنهاد می‏شود برای این منظور، تعدادی از کتب روایی معتبر (مثل اصول کافی، نهج‏البلاغه، تحف‏العقول، غررالحکم، أمالی، خصال، توحید، میزان‏الحکمه و.. . )با ترجمه فارسی در دسترس باشد و پیش از آغاز هر درس، مباحثه یا مطالعه، حتماً به تلاوت یکی دو حدیث اقدام شود. این التزام موجب می‏شود روزانه بیش از 5 حدیث، به آموخته‏های طلبه افزوده گردد که قطره قطره، به گردآوری ذخیره پربهایی برای او می‏انجامد. گاهی آشنایی با فهرست موضوعات کتب روایی یا عناوین ابواب آن، تأثیر عمیقی در جهت‏گیری عملی انسان دارد. مثلاً دانستن این که در کتب حدیث، فصلی تحت عنوان «میانه‏روی در عبادت» وجود دارد، در نوع برنامه‏ریزی عبادی شخص تأثیر می‏گذارد. حتی اگر به محتوای آن آگاه نباشد. در غیر این‏ صورت طلبه پس از 10 سال تحصیل، خود را از یک‏ دور مطالعة نهج‌البلاغه یا اصول کافی محروم و سرافکنده می‏بیند. اساتید محترم نیز با التزام عملی خود به این برنامه در آغاز هر درس، تأمین بخشی از این نیاز را برعهده می‏گیرند و الگوی عملی شایسته‏ای برای طلاب خواهند بود. 🌺 @nedaye_tahzib 🍃 tahzib-howzeh.com
📚 ✅سوره مبارکه ، صفحه259، آیات 25 تا 33 🗓1399/07/25 🌼 @nedaye_tahzib
259.mp3
493.9K
🔊 🎤توسط استاد ✅صفحه259 🗓1399/07/25 🌼@nedaye_tahzib
185.pdf
114.3K
هر روز با قرآن و عترت 📚 ✅ توبه و پاکی از گناهان ✏️ نکوهش یاس و نا امیدی از رحمت خدا 🗓1399/07/25 🌼 @nedaye_tahzib
داغی اگر نبود که گریان نمی شدیم لطفی اگر نبود مسلمان نمی شدیم یا ایّها الرّسول بدون دعای تو از پیروان عترت و قرآن نمی شدیم . . . 🏴🏴 رحلت جانگداز پیامبر اکرم (ص) و شهادت امام حسن مجتبی (ع) بر عموم مسلمین تسلیت باد 🏴🏴 🌼 @nedaye_tahzib 🍀 tahzib-howzeh.com
«وَ لَقَدْ بَعَثْنا فی‏ کُلِّ أُمَّةٍ رَسُولاً أَنِ اعْبُدُوا اللَّهَ وَ اجْتَنِبُوا الطَّاغُوت»(نحل/36) هر پیامبری را فرستادیم برای آن است که به مردم بگویند: خدا را عبادت کنید و از تبعیت طاغوت، اجتناب کنید.» بر اساس این آیه شریفه قرآن، هدف از فرستادن پیغمبران، دو چیز می باشد: الف: عبادت خدا ب: درگیری و نبرد با طاغوت نکات مهم: نکته اول: تمام درگیری‌های انبیاء الهی بر سرِ مسائل سیاسی و به‌خاطر درگیر شدن با قدرت‌طلبان بوده، و الا هیچ پیغمبری را به‌خاطر اینکه درس اخلاق بدهد، کسی نمی‌کُشد! یاران رسول خدا(ص) را کسی شکنجه نمی‌کرد برای اینکه او می‌خواست درس اخلاق و عرفان بدهد! به‌خاطر درس اخلاق و عرفان، هیچ‌وقت انسان دشمن پیدا نمی‌کند. نکته دوم: پیامبر اکرم(ص) مسلماً به دنبال قدرت بودند، چون همۀ عاقلان عالم می‌دانند که بدون قدرت، نجات بشر امکان ندارد. پیامبر(ص) مسلماً دنبال این بود که قدرت فراهم بیاورد تا بتواند زیر سایۀ این قدرت، بشر را نجات دهد. و همان اخلاق و معنویات و عرفانیات را زیر سایۀ قدرت به بشریت هدیه کند. چون این قدرت‌طلب‌ها هستند که مانع رشد انسان می‌شوند و انسان‌ها را فاسد نگه می‌دارند 🌼 @nedaye_tahzib 🍀 tahzib-howzeh.com
4_291111465983672511
982.6K
🖤سلام من به مدینه... ▪️با نوای حاج منصور ارضی 🌹بمناسبت شهادت صلوات الله علیه وآله و شهادت امام مجتبی علیه السلام 🌼 @nedaye_tahzib
🍂سلسله مباحث: شماره 35 موضوع: نیازهای طلبه و ابعاد رشد / قسمت دوم: 1.. آشنایی با محتوای دین در دوره تحصیل 2.. ارتباط مستمر با قرآن 3.. ارتباط مستمر با احادیث 4.. مطالعه آثار شهید مطهری مطالعه آثار استاد، علاوه بر آشنایی با محتوای پیام دین که ضرورت زندگی طلبه است، ویژگی‏های منحصر به فرد و فواید پیدا و پنهان دیگری دارد. از جمله این ویژگی‏ها روان بودن بیان و قدرت ارائه فوق العاده استاد در تقریر مطالب، جامعیت، تنوع موضوعات، تحلیل محکم، قوت استدلال، عمق و انسجام درونی محتوا، اصالت و استناد به آموزه‏های دینی، اهمیت موضوعات، به‏روز بودن مطالب و پاسخ گویی به پرسش‏های نوین عصری است. این‏ها ویژگی‌هایی هستند که همه یک‏جا در آثار استاد جمع شده‏اند. به همین جهت در شرایط کنونی جایگزین دیگری برای آن نمی‏توان ارائه داد گرچه پاره‏ای از موضوعاتی که استاد در آن شرایط برای اولین بار بدان پرداخته بودند امروزه دارای منابعی غنی‏تر و رویکردهایی جامع‏تر است.[ در رتبه بعد از استاد شهید، آثار قلم و بیان مقام معظم رهبری آیه اللَّه خامنه‏ای، دارای چنین ویژگی‏هایی است] برخی از فوایدی که بر این برنامه مطالعاتی مترتب می‏شود از این قرار است: ـ اسلام‏شناسی جامع و اصیل و تقویت بنیان عقیدتی. ـ توان پاسخ گویی به نیاز فکری نسل امروز. ـ الگوگیری از شیوه تحلیل، سبک ارائه، نوع نگاه، روش مواجهه با اندیشه‏های مخالف و نقد سخن دیگران، حساسیت و تعهد اجتماعی و.. . که محصول معاشرت فکری با شخصیتی است که توانمندی علمی حوزوی را با زمان‏شناسی جمع کرده است. برای بهره بیشتر از این آثار پیشنهاد می‏شود سیر مطالعاتی از ساده به مشکل (در این مورد پیام مستقلی فرستاده می‎شود] محور کار قرارگیرد. البته اشتیاق و انگیزه شخصی در انتخاب کتاب‏ها، حتماً مورد نظر باشد. یعنی از فهرست کتب، اولین کتاب انتخاب و بررسی شود. اگر عنوان کتاب و مطالب آن مورد علاقه شخص نیست و چندان جلب توجه او را نمی‏کند، به کتاب بعد مراجعه شود در غیر این صورت همان کتاب به‏خوبی مطالعه و حتماً خلاصه‏نویسی شود. مثلاً کسی‏که فعلاً حوصله خواندن داستان راستان را ندارد به کتاب بعدی منتقل می‏شود. طلبه اگر در برنامه خود برای آشنایی با محتوا و متن اندیشه دینی جایی باز نکند و به برنامه آموزشی رسمی، اکتفا نماید، پس از اندک زمانی احساس خسارت می‏کند و خطر دل‌سردی، ناامیدی و انصراف از ادامة طلبگی او را تهدید می‏کند. زیرا نه در کوتاه ‏مدت به مطلوب خود از حوزه رسیده است و نه توان مواجهه با اجتماع و پاسخ‌گویی به پرسش‏های روز را دارد. نظام آموزشی حوزه به‏جای دادن ماهی، در زمان درازی، ماهی‏گیری می‏آموزد و از این جهت انتقادی به آن وارد نیست. ولی نیاز امروز طلبه هم باید با تلاش خود او تأمین شود. با این فعالیت‏ها توانایی و اطلاعات بالفعل طلبه به ‏نحو هماهنگ رشد می‏کند و فشارِ کاری زیادی هم بر او وارد نمی‏شود. 🌼 @nedaye_tahzib 🍀 tahzib-howzeh.com
📚 ✅سوره مبارکه ، صفحه260، آیات 34 تا 42 🗓1399/07/26 🌹 @nedaye_tahzib
260.mp3
512.6K
🔊 🎤توسط استاد ✅صفحه260 🗓1399/07/26 🌹@nedaye_tahzib
186.pdf
123.9K
هر روز با قرآن و عترت 📚 ✅ توبه و پاکی از گناهان ✏️ آمرزش همه گناهان بجز شرک 🗓1399/07/26 🌹@nedaye_tahzib
شنبه 30.pdf
98.7K
📂انس با قرآن و عترت 📚هفته بیست و نهم (شنبه) ✅جهنم ❌ اوصاف جهنم 🗓1399/07/26 🌹 @nedaye_tahzib
ذکر حرم توست که گُل کرده به لبها پس گوش بکن نالهٔ "آقا بطلب‌ها" تنبیه نکن،گرچه بدم گرچه سیاهم محتاج نوازش شدەام جای غضب ها دوری من از تو شده فرسنگ بە فرسنگ تبدیل بکن فاصله‌ها را به وجب ها در سینهٔ ما آتش عشقت نشود سرد از داغ تو داغیم و دچاریم به تب‌ها ای کهنه رفیق ابدی،حضرت ارباب غیر از خودِ تو از همه خوردیم رَکَبها السلام علیک یا علی بن موسی الرضا... التماس دعا... 🌹 @nedaye_tahzib ☘️ tahzib-howzeh.com
بس که این زهر جفا با جگرم غوغا داشت - میثم مطیعی.mp3
4.6M
🌴 بس که این زهر جفا با جگرم غوغا داشت 🌴 پاره های دل من ناله یا زهرا داشت 🏴ویژه شهادت امام رضا علیه السلام