🍂سلسله مباحث: #راه_و_رسم_طلبگی
شماره 37
موضوع: مطالعه پیرامون حوزه
#فنون_و_مهارتها
دستهای از مهارتها که بیشتر مربوط به فعالیتهای فرهنگی طلبه میشود عبارتاند از: نویسندگی، ویراستاری، پژوهش، سخنوری وخطابه، تبلیغ، مرثیه خوانی و..
برخی مهارتهای عمومی که فراگیری آن مفید و در کارآمدی طلبه مؤثر است: تجوید و قرائت قرآن، آشنایی عمومی با کامپیوتر و اینترنت، ماشیننویسی (تایپ) به عنوان قلم کتابت دنیای جدید، رانندگی وسایط نقلیه، فنون نظامی.
#تدریس_علوم_حوزوی
از میان همة فعالیتهای جانبی، تدریس علوم حوزوی مزیتی ویژه دارد. زیرا طلبه در ضمن تدریس به تعمیق اطلاعات و احاطه کامل بر آن علم دست پیدا میکند و ضمن تکرار آموزهها موضوعات گذشته را در ذهن خود تثبیت مینماید. از این رو تدریس نسبت به سایر امور، رنگ تحصیلی بیشتری دارد و با هویت کاری طلبه، هماهنگتر است. لذا گفتهاند اگر امر بین تحصیل و تدریس دائر شود، تدریس مقدم است. زیرا تدریس، فرایند تحصیل را به سامان و نتیجه کامل میرساند.
#فعالیتهای_گروهی
فعالیتهای گروهی سه فایدة مهم دارد:
1 ـ بهرهگیری از علم و عقل دیگران.
2 ـ افزایش انگیزه
3 ـ افزایش توان
وقتی با دیگران همراه میشویم، در تصمیمگیریها توجه بیشتری به کار میگیریم. هر کس با آگاهیها و حساسیتهای خود نقطه خاصی را در موضوع مورد کاوش مینمایاند و اطلاعات و حساسیت خود را به دیگران انتقال میدهد. انباشته شدن این توجهات، تصمیم نهایی را بسیار دقیق و پخته میکند.
#فعالیتهای_فرهنگی_و_تبلیغی
فعالیتهای فرهنگی و تبلیغی از عمدهترین و در عین حال حساسترین فعالیتهای صنفی طلبه است که در دورة دوم حیات صنفی او یعنی دورة ثمردهی و خدمت رسانی ظهور مییابد
#ندای_تهذیب
🌷 @nedaye_tahzib
✅ tahzib-howzeh.com
189.pdf
122.4K
هر روز با قرآن و عترت
📚#موضوع_صد_و_هشتاد_و_نه
✅ آثار استغفار
✏️1. برخورداری از غفران و رحمت الهی
🗓1399/07/29
🌸 @nedaye_tahzib
سه شنبه 30.pdf
106.7K
📂انس با قرآن و عترت
📚هفته بیست و نهم (سه شنبه)
✅جهنم
❌ اوصاف جهنمیان
🗓1399/07/29
#انس_با_قرآن_و_عترت
🌹 @nedaye_tahzib
21.85M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
کلیپ: #سبک_زندگی_اسلامی از منظر قرآن
🎤توسط استاد: #حجت_الاسلام_ملکی
✅ عظمت و ارزش انسان نزد پروردگار بر اساس سوره مبارکه قدر
📑قسمت بیستم و چهارم
🗓1399/07/29
#طرح_اقوم #ندای_تهذیب
🌸 @nedaye_tahzib
مجموعه پوسترهای نمایشگاهی
غرق در نماز
#نماز_در_سیره_علما
شماره14
🌸 @nedaye_tahzib
🌾 tahzib-howzeh.com
#سه_شنبه_های_تربیتی
#آثار_نماز
آیت الله حائری شیرازی:
💠 ماهی طوری آفریده شده که در آب خوش باشد. اگر آن را از آب بگیرند مثل این است که هوا را از ما بگیرند و زیر آب برویم. در این صورت آرامش ما گرفته می شود و احساس خفگی می کنیم.
💠 نیاز قلب ما به یاد و توجه به خدا مثل نیاز ماهی به آب است هر وقت دل به یاد خدا بود آرام میگیرد. «أَلَا بِذِكْرِ اللَّهِ تَطْمَئِنُّ الْقُلُوبُ» (سوره رعد ، آیه ۲۸)
💠 در روایت داریم که مؤمن در مسجد مثل ماهی در آب است [یعنی در مسجد به آرامش می رسد] «المؤمن فی المسجد کالسَّمک فِی الماء»
📚 آیتاللهحائریشیرازی ، تمثیلات، جلد ۱ ؛ خلاصه ای از صفحه ۴۸.
#ندای_تهذیب
🌸 @nedaye_tahzib
🌾 tahzib-howzeh.com
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#سه_شنبه_های_تربیتی
سبک شمردن نماز
سخنران: حجت الاسلام احمد کافی
در روایت است که ابوبصیر شخصی نابینا و از دوستان امام صادق (ع) بود. وقتی امام از دنیا رفتند، او خارج از مدینه بود. به محض بازگشت و با خبر شدن از شهادت امام، به نزد خانواده اش رفت و پرسید که امام در وقت شهادت به چه حکمتی اشاره کردند؟ نزدیکان گفتند که امام فرمودند، به خدا قسم در قیامت به شفاعت ما نمی رسد کسی که نمازش را سبک بشمارد.
#ندای_تهذیب
🌸 @nedaye_tahzib
🌾 tahzib-howzeh.com
#سه_شنبه_های_تربیتی
نکتههای کاربردی در تربیت کودک / الگو
1.. اگر والدین به یکدیگر احترام بگذارند، بچه ها یاد میگیرند که چگونه به دیگران احترام بگذارند؛
2.. والدینی که گاهی دنبال جوراب یا لباسشان میگردند، از فرزندشان انتظار نظم نداشته باشند؛
3.. شرطهای الگویی سالم، عالم بودن و عامل بودن است؛
4.. به یاد داشته باشید که کودک تان بسیاری از رفتارهای مثبت یا منفی را از همبازی هایش کسب میکند؛
5.. همیشه طوری حرف بزنید یا رفتار کنید که از کودکتان انتظار دارید آنگونه حرف بزند و رفتار کند؛
6.. گاهی فرزندتان را به اماکنی ببرید که خواسته یا ناخواسته، الگویش را از آنجا انتخاب میکند.
#ندای_تهذیب
🌸 @nedaye_tahzib
🌾 tahzib-howzeh.com
#سه_شنبه_های_تربیتی
احترام به پدر
امام سجاد علیه السلام: خداوندا! مرا بر تربیت فرزندانم کمک فرما (صحیفه سجادیه، دعای بیست و پنجم)
یکی از ارادتمندان امام خمینی قدس سره می گوید: یک بار که به محضر ایشان در جماران رسیدم. یکی از مسئولین مملکتی برای انجام کارهای جاری به خدمت امام رسید و پدر سالخورده اش نیز همراه او بود.
وقتی خواست به حضور امام برسد خود جلوتر از پدر حرکت می کرد. پس از تشرّف خدمت امام، پدرش را معرفی کرد. امام نگاهی به آن مسؤول کرد و فرمود: این آقا پدر شما هستند؟
عرض کرد: آری.
امام فرمود: پس چرا جلوی او راه افتادی و وارد شدی؟(مجله پیام انقلاب، ص 69)
امام کاظم علیه السلام فرمود:
سَأَلَ رَجُلٌ رَسولَ اللَّهِ صلی الله علیه وآله: ما حَقُّ الْوالِدِ عَلی وَلَدِهِ؟
قالَ: لا یسَمّیهِ بِاِسْمِهِ، وَ لایمْشی بَینَ یدَیهِ، وَ لایجْلِسَ قَبْلَهُ وَ لایسْتَسِبُّ لَهُ.
مردی از رسول خداصلی الله علیه وآله سؤال کرد: حق پدر بر فرزند چیست؟
پیامبرصلی الله علیه وآله فرمود: او را به اسم صدا نزند، از جلوی او راه نرود، قبل از او ننشیند و کاری که سبب بدگوئی مردم به او شود انجام ندهد.
(بحارالانوار، ج 74 ، ص 45)
#ندای_تهذیب
🌸 @nedaye_tahzib
🌾 tahzib-howzeh.com