197.pdf
117.5K
هر روز با قرآن و عترت
📚#موضوع_صد_و_نود_و_هفت
✅ خود سازی و تزکیه نفس
✏️ضرورت توجه به نفس و لغزشهای آن
🗓1399/08/07
🌻 @nedaye_tahzib
مجموعه پوسترهای سیمای فرزانگان
#سیمای_فرزانگان 1 #امام_خمینی #بیت_المال
🌺 @nedaye_tahzib
🍃 tahzib-howzeh.com
#چهار_شنبه_های_اخلاقی
شماره 5
🌷زندگی در پرتو اخلاق »»»» راه درمان انحرافات اخلاقی🌷
در اینجا ذکر دو نکته کمال لزوم را دارد:
نکته اول: همیشه با کسانی که گرفتار انحرافات اخلاقی هستند، معامله یک بیمار باید کرد، زیرا انحرافات اخلاقی همانطور که اشاره شد در حقیقت یک نوع بیماری روحی است که گاهی منشأ بیماریهای جسمی هم می شود و یا بعکس گاهی از بیماریهای جسمی سرچشمه می گیرد.
بنابراین باید همان اصولی را که در درمان بیماریهای جسمی رعایت می کنیم در این قسمت نیز رعایت نماییم.
نکته دوم: در درمان بیماریها، همیشه سه اصل را در نظر می گیریم:
1- تشخیص نوع بیماری.
2- تشخیص عوامل پیدایش بیماری.
3- راه درمان بیماری.
برای تشخیص نوع بیماری غالباً از علایم و آثار آن استفاده می شود، البته این موضوع در بیماریهای جسمی نسبتاً کار آسانی است- مخصوصاً با وسایل و امکانات فعلی- ولی در مسائل اخلاقی موضوع فوق العاده پیچیده ای است، زیرا بسیار می شود که انحرافات اخلاقی تظاهرات و علایم مشابهی دارند، یا تظاهراتی که معلول آمیختن چند نوع از بیماریهای اخلاقی است دیده می شود که تشخیص آن مشکل می گردد، و لذا عالم اخلاق و طبیب روح برای درمان خود یا دیگران باید این علم را با حوصله و دقت بررسی کند.
و برای تشخیص عوامل پیدایش بیماری باید معمولًا سابقه زندگی شخص منحرف- مخصوصاً سوابق دوران کودکی که زیربنای شخصیت انسان را تشکیل می دهد- و همچنین محیط خانوادگی و اجتماعی و شغل و کار و منطقه جغرافیایی او را کاملًا بررسی کرده و عواملی که باعث بروز این بیماری اخلاقی شده است بدست آورد، حتی عامل وراثت را نیز نباید از نظر دور داشت، زیرا اخلاق بد (مانند بیماریهای جسمی) گاهی جنبه موروثی دارد.
و برای درمان مفاسد اخلاقی باید توجه داشت که اگر آنها به صورت مزمن درآمده و مدتها از عمر آنها گذشته باشد، باید با صبر و حوصله و دقت و مراقبت به درمان آن پرداخت و از طول مدت هرگز نباید خسته شد، ولی اگر یک حالت سطحی و عارضی باشد در مدت کوتاهتری درمان پذیر خواهد بود.
به همین دلیل اصلاح مفاسد اخلاقی جوانان و کودکان به مراتب آسانتر از اصلاح بزرگسالان است، زیرا دسته اول هم زود آلوده می شوند و هم زود درمان می پذیرند.
امام صادق علیه السلام فرمود:
«عَلَیْکَ بِالْاحْداثِ فَانَّهُمْ اسْرَعُ الی کُلِّ خَیْرٍ»(حرّ عاملی، وسائل الشیعه 11/ 447)
به جوانان توجه کن که برای پذیرش سریع هر نیکی آماده اند.
#ندای_تهذیب
🌺 @nedaye_tahzib
🍃 tahzib-howzeh.com
6.18M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
#چهار_شنبه_های_اخلاقی
سخنران: آیت الله سید محمد ضیاء آبادی
"سنن الهی و تکامل انسان"
جدا شدن و پراکندگی قوم بنی اسرائیل به جهت رفتارهای ناشایستی که داشتند به عنوان عذاب الهی در قرآن کریم مطرح شده است. همانگونه همفکر بودن و وحدت داشتن موجب موفقیت و پیروزی یک ملت محسوب میشود. به همان نسبت تفرقه و تشتت، بلای بزرگی برای یک ملت به حساب میآید. و البته این یک سنت الهی است.
سیئات و حسنات از سنتهای الهی هستند. سیئات یعنی گرفتاریهای زندگی و حسنات به معنای زندگی خوش میباشد. اینکه ما همه جوامع را با سیئات و حسنات امتحان میکنیم یعنی آنها را در مسیر تکامل قرار میدهیم. لازم است حسنات را ببینید و منعم را بشناسید تا حس شکر گذاری در مقابل منعم در شما پیدا شود و روحتان به حرکت درآید تا به حیات طیبه ابدی برسد.
#ندای_تهذیب
🌺 @nedaye_tahzib
🍃 tahzib-howzeh.com
#چهار_شنبه_های_اخلاقی
👇🏿👇🏿
📚📚معرفی کتب و منابع اخلاقی📚📚
شماره 5
1.. کتاب های اخلاقی - روایی (قسمت سوم):
نگاه کلی :
کتابهایی که در بخش اخلاقی - روائی ،از آنها نام بردیم ، نمونه ای بود از نوشته هایی که به عنوان منابع اخلاقی ، شمرده می شوند.
چند نکته را یادآور می شویم :
1- کتابهای اخلاقی - روایی ،از نظم و چینش شایسته و یک نواختی برخوردار نیستند. هر یک از دانشوران این فن ، به ذوق و سلیقه شخصی عمل کرده و نظم و ترتیب را بکار بسته است . ازاین روی شایسته است که مانند کتابهای : فقهی ،اصولی ، فلسفی و غیره ،از نظم و ترتیب همانند، منطقی و گویا بهره مند شوند و با فهرستهای فنی تدوین گردند.
2- برخی ازاین کتابها، سند روایات را بیان نداشته و به گزارش متن آن ، بسنده کرده اند. که این انداختن سند، به هر دلیلی که باشد، کمترین زیانش ، سردرگمی و بی اعتمادی پژوهنده است که وی را در پی گیری مصادر، تصحیح منقولات و پژوهش فزونتر، دچار دشواری می کند.
3- وجود روایات پرسش زا، سنگین ، متاشبه، مغایر یکدیگر و نیازمند به تحلیل ، شرح و توجیه ، اشکال دیگری است که دراین نوشته ها دیده می شود. روایاتی که از مفهوم دشواری برخوردارند و بیشتر مردم ، توان فکری و پذیرش آنها را ندارند. سزاواراست که این گونه روایات با شرح و تحلیل پیرامون شرائط زمانی - مکانی مخاطب و با امام ، و با بهره وری از سائر کلمات معصومین در تفسیر و زدودن شبهه ها، انتشار یابند.
4- پرداختن این مجموعه ها به پاره ای از نیازهای اخلاقی - روانی - آن هم گاه و بیگاه بگونه ای تکراری و مشابه .
ازاین رو شایسته است که یک مجموعه منظم و تحقیقی از گفتار و سنت معصومین[ ع] و کلام خداوندی - که در بردارنده تمامی مسائل اخلاقی و روانی انسانی باشد، پدید آید و راه برای پژوهشگران آینده هموار شود تاایشان ، گامهای بعدی را برداشته ، و مطابق نیاز هر زمان و براساس اندیشه و توان فکری و ذوقی طبقات گوناگون جامعه ، آثاری را، به نگارش در آورند.
ادامه دارد...
#منابع_اخلاقی
#ندای_تهذیب
🌹 @nedaye_tahzib
☘️ tahzib-howzeh.com
🍂سلسله مباحث: #راه_و_رسم_طلبگی
شماره 43
موضوع: استعداد و علاقه شخصی
🌷فرایند تشخیص استعداد و نشانههای آن / قسمت دوم🌷
6. با تجزیه و تحلیل رفتارها و احساسات خود، مختصات شخصیتی خود را به دست میآوریم. بدین منظور باید در خاطرات گذشته تأمل کنیم، در دوره زمانی نسبتا درازی به خود نظر افکنیم، و نشانگان خاصی را در تاریخ زندگی خود رصد کنیم. این نشانهها به منزله صدای زنگ هشدار باید حساسیت و توجه ما را برانگیزد.
مثلا بنگریم که در چه مطالعات یا فعالیتهایی غوطهور میشویم و از پرداختن به چه نوع کارهایی احساس خستگی و دشواری و دلزدگی نمیکنیم؟ در چه کارهایی گذشت زمان را درک نمیکنیم؟ چه کارهایی را با شتاب و بیدردسر انجام میدهیم و با کمترین تجربه، در آن به آسانی با موفقیت ظاهر میشویم؟ چه کارهایی را ساده و سهل و روان تصور میکنیم و در آن جرأتِ اقدام و حوصله ویژه برای استمرار داریم، در مقابل از چه کارهایی نوعا فرار میکنیم و رغبت و رمق کافی برای آن نداریم؟ حین مطالعه یا مباحثه کدام مطالب سؤالهای متعدد و اشکالهای جدی برای ما پیش میآید و از استاد یا مؤلفِ کتاب، مچگیری میکنیم؟ در چه موضوعاتی قدرت جذب بالا داریم و ذهن ما به خوبی درگیر میشود؟ چه آموزههایی نظر ما را جلب و گوش ما را تیز میگرداند و هوش و حواس ما در آنجا زندهتر و فعالتر عمل میکند؟ چه موضوعاتی دغدغة مستمر ما میگردد و ذهن ما آنرا به سرعت رها نمیکند؟ در چه مواردی خلاقیت داریم و نظریات نوین یا ابتکارات قابل توجهی تولید میکنیم که اعجاب اطرافیان را برمی انگیزد؟ از کدام سوژهها استقبال جدی میکنیم؟ تجزیه و تحلیل و نگاه ما از زاویه چه موضوعی است و در نطق باطنی خود بیشتر با چه کلماتی و با چه نگاهی اظهار نظر میکنیم؟ کدام سوژهها برای ما لذتبخش است و کدام یک را به تکلّف تحمّل میکنیم؟ ویژگیها و نقاط قوت ما در مقایسه با اطرافیان و دوستان همردیفمان چیست؟ موفقیتها و ناکامیهای ما چه چیزهایی بوده است؟ در جمع دوستان که قرار میگیریم در چه مطالبی بیشتر حضور ذهن داریم و نظر میدهیم؟ اکثر کتابهایی که طی مدتی طولانی ـ مثلا سه چهار سال گذشته ـ خواندهایم در چه موضوعاتی بوده است؟ فراوانی کدام یک از مباحث در دست نوشتههای ما بیشتر است؟ قفسه کتابخانة ما بیشتر شامل چه نوع کتابهایی است؟ در کتابفروشیها نوعا مقابل کدام قفسهها بیشتر درنگ میکنیم؟ در ساعات فراغت و نشاط خود جذب چه کارهایی میشویم؟
ثبت این ویژگیهای شخصیتی و تهیه فهرست مکتوبی از این پاسخها امکان بازخوانی و بررسی دقیق آن را فراهم میکند و حساسیت، گرایش، علاقه، سلیقه، جهتگیری و ذائقه ما را تا مرز اطمینانبخشی آشکار میگرداند.
البته پاسخ هریک از این سؤالها تنها درجهای از احتمال در ذهن ما ایجاد میکند. یعنی هیچ یک از این پاسخها به تنهایی، نمیتواند ما را به استعداد و علاقه ذاتیمان منتقل سازد و همواره احتمال میدهیم این موضوع به گونهای اتفاقی یا بر اثر عواملِ واسطه متفرقه پدید آمده باشد. اما از تراکم این احتمالات و برداشت یک معدل کلی از این پاسخها به کشف نهایی نزدیک خواهیم شد. اگر فرض کنیم که اکثر این پاسخها در زمان نسبتا درازی، همگون و در یک ردة موضوعی قرار داشته باشند در باره ویژگیهای خود حدسهای قریب به یقین و قابل اعتمادی میزنیم.
7. استفاده از نظر دیگران در این زمینه بسیار مفید است. شنیدن ویژگیهای خود از زبان دیگران نوعا دقتهای تازه و دستاوردهای شیرینی را برای ما ایجاد میکند. آنچه دیگران از ما میبینند و به زبان میآورند چه بسا بر خود ما مخفی باشد یا به تفصیل و وضوح آشکار نباشد. دوستان نزدیکی که در دورة زمانی بلندی با ما مرتبط بوده و رفتارها، حساسیتها و اظهار نظرهای ما را دیده یا شنیدهاند، میتوانند در کشف برخی از آن نشانگان ما را مدد رسانند. بسیار شایسته است در این زمینه پیشقدم شویم و از دوستان اهل دقت یا اساتید نزدیک خود بپرسیم که آنها حساسیتها و علاقههای ما را چگونه یافتهاند و ما را مناسب چه فضاهایی میدانند؟ این اطلاعات را نیز به آن یادداشتها بیافزاییم و فهرست ویژگیهای خود را تکمیل کنیم.
8. علاقه انسان در نوسان و مقداری تابع شرایط بیرونی است. انسان خصوصا در ایام جوانی که آمادگی فراگیری بالایی دارد از آشنایی با هر دانشی و کسب هر مهارتی احساس لذت و رضایت و مالکیت میکند. لذا اجمالا هر گونه استعدادی هم دارد. همین مسئله باعث میشود امر تشخیص استعداد اندکی دشوار میشود و مقداری ضریب خطا ایجاد میکند. به این احتمال خطا باید توجه داشت. اما از آن نباید هراسید. اگر اطلاعات فراوانی از قبیل آنچه گفته شد در باره خود فراهم آوریم میتوانیم بر این احتمال خطا غلبه کنیم.
#ندای_تهذیب
🌻 @nedaye_tahzib
🌿 tahzib-howzeh.com
9.3M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
#مناجات
🤲 خدایا سینه ام تنگ شده و نمیدانم با کدامین دوا گناهم را دوا کنم ؟
#صحیفه_سجادیه
🌼 @nedaye_tahzib