eitaa logo
ندای تهذیب
7.9هزار دنبال‌کننده
4.8هزار عکس
1.8هزار ویدیو
933 فایل
کانال رسمی معاونت تهذیب و تربیت حوزه‌های علمیه اداره قرآن و حدیث @msn200 دبیرخانه امور معرفتی @iman135110 اداره مشاوره @ENamazizade پیشنهادات و انتقادات @kovsar140 سایت‌‌ها: tahzib.ismc.ir hojre-nama.ir nedaye-tahzib.ir
مشاهده در ایتا
دانلود
🍂سلسله مباحث: شماره 25 🌺 شاخص‏ها و ملاك‏های كلی 🌺 🔅سر و وضع ظاهری طلبه (قسمت سوم) برخی از ناهنجاری‏های لباس و هیئت ظاهری روحانیون در شرایط كنونی: 1.. گروهی از این ناهنجاری‏ها در نظر عرف ناشی از تنبلی، بی‏حالی و سستی، و نشان بی‏سلیقگی، شلختگی، آشفتگی و مصداق بی‏توجهی به زیبایی است كه در ناظر خارجی ایجاد تنفر یا چندش می‏كند؛ از قبیل آشفتگی عمامه و كم‏توجهی به زیبایی آن، باز بودن دكمه قبا یا آستین پیراهن، كشیده شدن عبا بر زمین، پاره بودن درزهای لباس، سوراخ بودن جوراب، عدم رعایت نظافت لباس و بدن و داشتن بوی نفرت‏انگیز، پوشیدن لباس چروك و بدون اتو، شانه نكردن موی سر و صورت، و پریشانی ظاهر، بلند بودن شارب (موی روی لب) پوشیدن پیراهن یقه‏دار زیر قبا، كشیدن پا یا كفش بر زمین هنگام راه رفتن، ناسازگاری رنگ قطعات لباس، وصله‏دار بودن یا فرسودگی شدید لباس ، پوشیدن لباس رنگ و رو رفته یا آلوده یا بدحالت (ناشی از دوخت بد) برجستگی بیش از حد جیب‏های لباس، نپوشیدن جوراب، خوابانیدن پشت كفش، استفاده از دمپایی در مجامع رسمی به جای كفش و كوتاه‏تر بودن عبا از قبا یا لباده. 2.. گروه دیگری از ناهنجاری‏ها وجود دارد كه نمی‏توان آنها را شلختگی و آشفتگی نامید و دلالت بر سستی، بی‏حالی و بی‏قیدی نمی‏كند؛ اما به جهت آن‏كه از سلیقه توده مردم فاصله فراوانی دارد، از نظر دیگران بی‏سلیقگی دیده می‏شود و به جهت غیرمتعارف بودن به دلالت التزامی نوعی خودنمایی، امتیازجویی و نیاز به جلب توجه را می‏نمایاند؛ مانند زیاد بزرگ بودن یا زیاد كوچك بودن عمامه، بلندی یا كوتاهی بیش از اندازه لباس، پوشیدن كفش سفید یا زرد، استفاده از انگشترهای متعدد یا بسیار درشت، استفاده از انگشتر و ساعت یا عینك با رنگ‏های خاص یا مدل‏های سبك، بلند بودن بیش از اندازه ریش، كوتاهی ریش كمتر از حد متعارف، تراشیدن موی سر، تراشیدن سبیل، اصلاح سر و صورت به سبك‏های خاص، زیاد بلند گذاشتن موی سر زیر عمامه، استفاده از لباس با رنگ‏های غیرمتعارف و جلف و استفاده از عطرهای ویژه بانوان. شمایل ظاهری روحانی در اجتماع باید همچون پیامبر اكرم صلی‏الله‏علیه‏و‏آلهمتوازن، آراسته، خوش‏نما، پاكیزه، جذاب، معطر و بدون عیب باشد. ادامه دارد... 🌷 @nedaye_tahzibtahzib-howzeh.ir
✅سوره مبارکه ، صفحه 338، آیات 47 تا 55 🗓1399/10/14 💐 @nedaye_tahzib 🌱 tahzib-howzeh.ir
Page338.mp3
344.5K
🔊 🎤توسط استاد ✅صفحه 338 🗓1399/10/14 💐 @nedaye_tahzib 🌱 tahzib-howzeh.ir
سخت‌ترین روز حاج قاسم چه روزی بود؟! یکی از سؤالاتی که من از حاج قاسم پرسیدم گفتم که سخت‌ترین روز شما در زمانی که با داعش در جنگ بودید چه روزی بود؟ حاج قاسم گفت: در آن ایام که در درگیری با داعش در عراق و سوریه بودم سخت‌ترین روز من روزی بود که قرار بود داعشی‌ها از جاده بغداد وارد حرم‌های مطهر بشوند و آن روز عین گندم برشته روی آتش که بالا و پایین میره، من این حالت را داشتم و آن روز سخت‌ترین روز من بود. منبع: گفتگوی اختصاصی کیهان با یوسف افضلی رئیس مشارکت‌های مردمی ستاد بازسازی عتبات عالیات 💐 @nedaye_tahzib 🌱 tahzib-howzeh.ir
❇️ ❇️ شماره 3 ————————— تقلید از آنجا که الگوشناسی و الگوگزینی همواره با تقلید همراه است، باید با مفهوم تقلید نیز آشنا شویم. مراد از تقلید، پیروی کردن و همانندسازی با دیگران است.(1) در برخی کتاب های روان شناسی،تقلید این گونه تعریف شده است: «تولید مجدد و فعال کیفیت و خصوصیات ادراک شده رفتار موجود دیگر.»(2) در متون اسلامی نیز واژه های تبعیت، اقتدا، اطاعت، انقیاد و امتثال، بیشتر در معانی نزدیک به معنای تقلید به کار می روند. به باور گروهی از روان شناسان، تقلید و الگوپذیری به معنای عام دارای سه مرحله است: یک _ محاکات (تقلید ناآگاهانه که از تولد تا دوسالگی است) تقلید ناآگاهانه و بدون هرگونه اندیشه و تشخیص را محاکات گویند. برای مثال، وقتی کودک چند ماه اطرافیان خود را خندان ببیند، بدون اینکه خنده آنان را تفسیر کرده باشد، با تقلید ناآگاهانه از آنان می خندد. دو _ تقلید به معنی خاص (تقلید نیمه آگاهانه که از 2 تا 7 سالگی است) این نوع تقلید، الگوبرداری نیمه آگاهانه از رفتار دیگران است. در این تقلید بچه گانه، عنصر آگاهی و هدف داری وجود دارد، ولی با حضوری کم رنگ و اندک. برای نمونه، کودک سه ساله ای تنها برای شبیه سازی خود با اطرافیان، از رفتار ایشان تقلید می کند، بدون آنکه قصد و هدف آن رفتار را درک کرده باشد. سه _ اقتباس (تقلید آگاهانه که از 7 سالگی به بعد است) تکرار رفتار دیگری با آگاهی کافی از کار او را اقتباس گویند. این نوع تقلید، عالی ترین مرتبه تقلید است و کاملاً آگاهانه و هدف دار و از روی علم و قصد صورت می گیرد. همانند نوجوان یا جوانی که از میان رفتارهای اطرافیان، آن را که بهتر می یابد، برمی گزیند و برای این گزینش، دلیل هم می آورد.(3) این نوع تقلید که بیشتر به جوانان و بزرگسالان مربوط است، در امور اعتباری و آداب و رسوم و با هدف هم خوانی با محیط و هم رنگ شدن با دیگران رخ می دهد. قهرمان گرایی، یکی از جلوه های روانی است که در سرشت اولیه بشر به ویژه جوانان نهاده شده است. بشر همواره گم شده ای را جست وجو می کند؛ قهرمانیِ پرشکوه و جلال و پیشوایی در خور ستایش. اصولاً قهرمان جویی را یکی از اعتبارهای اصیل روانی انسان دانسته اند که به طور مستقیم، زاییده نیاز انسان به رهبری است. جوان همواره در پی آفرینش قهرمان است. پس حتی اگر به آن دست نیابد، در عالم رؤیا، چنان قهرمانی را الگوی رفتار خویش قرار می دهد و از اندیشه، رفتار، گفتار و شیوه پوشش وی الهام می گیرد. پی نوشت: 1.. در متون اسلامی افزون بر واژه تقلید، واژه های «تشبیه» و «مشاکله» نیز به معنای همانند سازی به کار رفته است 2.. محمود منصور، روان شناسی ژنتیک: تحول روانی از کودکی تا پیری، ص 249 3.. محمدتقی مصباح یزدی، جامعه و تاریخ از دیدگاه قرآن صص 212 و 213 ادامه دارد... 🌻 @nedaye_tahzib 🌿 tahzib-howzeh.com
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
*سلسله مباحث: دروس اخلاق با محوریت نامه 31 نهج البلاغه / قسمت چهاردهم استاد: حجت الاسلام و المسلمین همتیان راه‌ها و عوامل گناه نکردن: 1.. شناخت گناه 🌻 @nedaye_tahzib 🌿 tahzib-howzeh.ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
دیدار حاج قاسم سلیمانی با علامه مصباح یزدی | دعای علامه مصباح برای حاج قاسم 🌻 @nedaye_tahzib 🌿 tahzib-howzeh.ir
✅سوره مبارکه ، صفحه 339، آیات 56 تا 64 🗓1399/10/15 🌷 @nedaye_tahzibtahzib-howzeh.ir
Page339.mp3
301.5K
🔊 🎤توسط استاد ✅صفحه 339 🗓1399/10/15 🌷 @nedaye_tahzibtahzib-howzeh.ir
🔹مجموعه پوسترهای نمایشگاهی 🔸موضوع: اشتغال زایی و جلوگیری از مهاجرت مردم به شهرهای بزرگ اقتصاد مقاومتی، شماره 22 🌷 @nedaye_tahzibtahzib-howzeh.ir
مجموعه پوسترهای نمایشگاهی پیام امام خمینی قدّس سرّه به حوزه و روحانیت، شماره 15 🌷 @nedaye_tahzibtahzib-howzeh.ir
✍️ تعبیرات خواندنی رهبر معظم انقلاب درباره کتاب «مصباح عزیز» بخشی از بیانات رهبر معظم انقلاب درباره آیت الله مصباح یزدی است که متن این کتاب تقدیم نگاه شما خواهد شد. 🔅 عاشق و فریفته‌ی امام 🔅 محبوب شهید بهشتی 🔅 مربی شاگردان خوب 🔅 تربیت فضلای آشنا با مقتضیات زمان 🔅 حلقه ی میانه‌ی حوزه و دانشگاه 🔅 سطح بالای علمی و معنوی 🔅 از برکات خدا بر ملت ما 🔅 جانشین علامه طباطبایی و شهید مطهری 🔅 بسیار مشتکریم از خدا به خاطر شما 🔅 دشمن شخصیت های برجسته را تحمل نمی‌کند 🔅 منبع معارف قرآنی 🔅 منبع بی‌غل‌وغش معارف اسلامی 🔅 عقبه‌ی تئوریک نظام 🔅 دارای فضل، تقوا و اخلاص 🔅 همواره بر مدار حق 🔅 تکریم آقای مصباح، تکریم راه حق است 🔅 هم «علم»، هم «بصیرت»، هم «صفا» 🔅 عامل وزانت مجلس خبرگان 🌷 @nedaye_tahzibtahzib-howzeh.ir
4_5956184049646045261.pdf
7.14M
به یاد نسخه pdf کتاب من قاسم سلیمانی هستم ✅ شادی روح بلند و ملکوتی سردار دلها فاتحه ای بخوانید. 🌷 @nedaye_tahzibtahzib-howzeh.ir
✅سوره مبارکه ، صفحه 340، آیات 65 تا 72 🗓1399/10/16 🌸 @nedaye_tahzib 🌾 tahzib-howzeh.ir
Page340.mp3
334.5K
🔊 🎤توسط استاد ✅صفحه 340 🗓1399/10/16 🌸 @nedaye_tahzib 🌾 tahzib-howzeh.ir
🗂مجموعه پوسترهای نمایشگاهی 📝موضوع: پرهیز از غذای ناپاک شماره 12 🌸 @nedaye_tahzib 🌾 tahzib-howzeh.ir
🔹تربیت دینی فرزندان / خانواده الگو👇🏿👇🏿🔹 شماره 8 🔅خانواده الگو (قسمت دوم) سورۀ «هَل أتی» در شأن کدام خانواده و در ستایش کدام عمل نازل شد؟ می دانیم که وقتی حسین بن علی علیه السلام در کودکی مریض شدند، پدر و مادرشان یعنی علی مرتضی علیه السلام و فاطمۀ زهرا سلام الله علیها نذر کردند که اگر شفا یابد، سه روز روزه بگیرند. فِضّه نیز که خدمتگزار آن خانه بود، در این نذر شرکت کرد. نقل است که حسن و حسین علیهما السلام نیز به شکرانۀ قبول نذر، روزه گرفتند. چند قرص نان برای افطار فراهم شد. روز اول هنگام غروب، بینوایی مستمند به درِ آن خانه آمد و عرض حاجت کرد: نان را به او دادند و با آب خالی افطار کردند. روز دوم، یتیمی آمد و اظهار نیاز کرد: نان افطار را به او دادند. روز سوم اسیری مراجعه کرد و غذا خواست: افراد خانواده نان افطار را به او دادند و با آب افطار کردند. این یعنی ارائۀ تابلویی از ایثار و گذشت و انفاق در راه خدا؛ یعنی تربیتی براساس محبّت به دیگران و مهرورزی به نیازمندان. سزاوار است در هنرنمایی معنوی خدا عزوجل در تابلوی رفتار عترت بنگریم و از آنان الگو بگیریم. خانواده ای بسازیم: مطیع خدا، دوستدار مردم، همدرد با جامعه و همسو با اهل بیت عصمت و طهارت علیهم السلام. فرزندانی تربیت کنیم: الهی، ولایی، قرآنی، ایثاری و ارزشی. و الگویی ارائه دهیم: نه با گفتار و نوشتار، بلکه با عمل و رفتار. و بدانیم که: «عمل»، تنها زبانی است که نیاز به «مترجم» ندارد و همه آن را می فهمند و پیام آن را در می یابند. پس با «زبان عمل» دعوت کنیم... . 🌸 @nedaye_tahzib 🌾tahzib-howzeh.ir
991003-Panahian-TarbiyatFarzandDarMaktabeSoleymani-64k.mp3
6.86M
تربیت فرزند در مکتب سلیمانی در امر تربیت، بر کدام یک از صفات و فضایل انسان تأکید کنیم؟ اساساً اگر به هرکدام از فضائل انسان به‌ صورت کامل و درست و عمیق نگاه شود، تفاوتی با فضایل دیگر ندارند، حتی نمی‌شود گفت که اینها لازم و ملزوم یکدیگرند، دوتا نیستند، بلکه دو روی یک سکه یا چند روی یک منشور هستند. مثلاً مهربانی به معنای اصیل و عمیقش، روی دیگر سکۀ قدرتمندی است و قدرت و مهربانی انسان روی دیگر سکۀ تواضع انسان است. تواضع و مهربانی و قدرت روی دیگر همان حقیقتی است که به نام «عقل» آن را می‌شناسیم. در میان همۀ فضیلت‌ها، فضیلت «قدرت» در فرد، یا گفتمان «قدرت، شجاعت و عزّت» در جامعه، موضوع مهم‌تر و برتر است. پدر و مادرها اولاً باید بچه‌های‌شان را قوی بار بیاورند و این شاخص را نگه دارند، بعد هرچه از تعلیمات که می‌خواهند، حول و حوش این موضوع به آنها ارائه بدهند. مردم برای چه دنبال سردار سلیمانی رفتند؟ به‌خاطر ویژگی «قدرت». سردار سلیمانی مظهر اقتدار و قدرت و یک قهرمان بود. 🌸 @nedaye_tahzib 🌾 tahzib-howzeh.ir
🌾 / گستره ی تربیت دینی 👇🏿👇🏿🌾 🔅گستره ی تربیت دینی (قسمت دوم) ◀️ انسانهایی که خیلی به خودشان مطمئن هستند و نمی خواهند تاثیر بپذیرند، اتفاقاً از یک جاهایی و از یک کسانی تاثیراتی می پذیرند که اصلاً به آنها نمی آید و خیلی هم ضرر خواهند کرد. مثل کسی که خواستگاران دخترشان را رد می کنند و بعد به بدترین آنها جواب مثبت می دهند. در افکار عمومی هم این موضوع هست و حکمتی هم پشت آن هست. کسانی که به سادگی از هر کسی الهام نمی گیرند، یک جاهایی توسط کسانی که خیلی از آنها ضعیف تر هستند تاثیرات وحشتناکی می پذیرند و ناخود آگاه این کار را میکنند. لذا سفت بودن در تاثیر نپذیرفتن خیلی بد است. ◀️حالا ریشه ی رِوایی و دینی آن را عرض بکنم. وقتی در دین ما می فرماید: در هر نگاه مومن عبرتی هست. ممکن است کودکی از کنار شما رد می شود و درخواستی از شما می کند. ممکن است الهامی به شما می کند. یا پیامی برای شما داشته باشد و با شما حرف می زند. دست خودش نیست. ما خدا را پشت سر او ببینیم. کسی دارد گدایی می کند و از کنار شما رد می شود. تکدی گری کار خوبی نیست. اما ممکن است او لابلای حرفهایش کلمه ای گفت و به شما پیامی فرستاد. بعضی ها سر چهار راهها فال می خرند که ببینند در آن لحظه چه الهامی به آنها می دهد. می فرماید: در هر نگاه مومن، درسی از اطرافش هست. زیرا خدا این درسها را تعبیه کرده است. برنامه ی روز شما را دیده است. شما تمام لحظات را با حکمت نگاه کن. در اینجا باید انسان مهارت داشته باشد و قشنگ ترین پیامها را از آن بگیرد. قشنگترین دریافتها را داشته باشد. ◀️خیلی از اوقات غرور ما آدمها موجب میشود که باب تاثیر پذیری خودمان را ببندیم. تواضعی می خواهد. زمینی که فرو افتاده تر باشد، آب بیشتری در آنجا جمع خواهد شد. آمادگی این را داشته باشیم که از هر حادثه ی خوب و بد و از هر آدمی در اطراف خودمان درس بگیریم. اگر این آمادگی باشد علامت تواضع انسان است. اگر این تواضع باشد تربیت می شوند. حدیثی می فرماید: بهترین چیزی که پدر ها و مادرها می توانند برای فرزندانشان به ارث بگذارند، ادب است. چون اگر بچه ی شما با ادب شد، همه چیز از همه کس خواهد گرفت. همه دوست دارند به او خدمت کنند. شما همه جا با او نیستید. او تواضع دارد و همه مُرید فرزندان شما هستند. هرکسی به او خدمتی خواهد کرد. یکی میگوید: بیا به تو نکته ای یاد بدهم. یکی می گوید: بیا من تو را برسانم. یکی می گوید: بیا من تو را به یک معامله ی خوب راهنمایی بکنم. کافی است این فرو افتادگی را به او یاد بدهیم، مثل اینکه همه پدرهای او هستند، همه دلسوزهای او خواهند بود. پیامبر گاهی به اطرافیانشان می گفتند: چیزی بگویید که ما هم استفاده کنیم و آنها را می پذیرفتند. البته در مقابل پیامبر کسی حرفی نداشت. پذیرش خیلی مهم است 🌸 @nedaye_tahzib 🌾 tahzib-howzeh.ir
🛎 درس اخلاق آنلاین: 💠 درس اخلاق استاد محترم حجت الاسلام والمسلمین قائمی(زیدعزه)؛ ⏰ زمان: چهارشنبه 1399/10/17 - ساعت 10 صبح 🍃 آدرس: www.hawzahnews.com 🌸 @nedaye_tahzib 🌾 tahzib-howzeh.ir