#قرآن_کریم
✅سوره مبارکه #نور، صفحه 353، آیات 28 تا 31
🗓1399/10/29
🌷 @nedaye_tahzib
✅ tahzib-howzeh.ir
💠پخش زنده درس اخلاق
👈 با حضور استاد حجت الاسلام والمسلمین مهدوینیا (دام عزه)
⏰دوشنبه ۲۹ دی ماه ۱۳۹۹ - ساعت ۱۹
پخش زنده:🔻
www.hawzahnews.com
https://www.hawzahnews.com/service/live
پخشزنده ایتا:🔻
https://aparat.com/hawzahnews/live?eitaafly
🌷 @nedaye_tahzib
✅ tahzib-howzeh.ir
🔹مجموعه پوسترهای نمایشگاهی
اقتصاد مقاومتی، شماره ۲۴
🔸موضوع: زندگی سه خانواده در یک خانه
#اقتصاد_مقاومتی
#ندای_تهذیب
🌷 @nedaye_tahzib
✅ tahzib-howzeh.ir
#دوشنبه_های_بصیرتی
➖➖اقتصاد مقاومتی در کلام امام خمینی / قسمت دهم➖➖
🔹ثمرات تولید و استقلال ملی (قسمت سوم)👇🏿👇🏿🔹
♻️نفی اتکا به خارج عامل توسعه
امام خمینی رحمه الله:
وقتی که یک ملتی دید که خارج همه چیزش را دارد اداره می کند و دیگر احتیاجی ندارد، این به فکر نمی افتد که خودش احتیاجش را رفع کند.
آن روزی که این ملت فهمید که اگر ما جدیت نکنیم برای کشاورزی مان، جدیت نکنیم، برای صنعت نفتمان، جدیت نکنیم برای کارخانه های خودمان، از بین خواهیم رفت و کسی نیست که به ما بدهد، وقتی این احساس پیدا شد در یک ملتی که من خودم باید هر چیز می خواهم تهیه کنم، دیگران به من نمی دهند، این احساس اگر پیدا شد، مغزها به راه می افتد و متخصص پیدا می شود در هر رشته ای و بازوهایی که هر عملی را می توانند انجام بدهند به کار می افتند: کشاورزی را خودشان درست می کنند؛ کارخانه ها را خودشان راه می اندازند.
[صحیفه نور، ج 14، ص 115]
#اقتصاد_مقاومتی_و_امام_خمینی
#ندای_تهذیب
🌹 @nedaye_tahzib
☘️tahzib-howzeh.ir
مجموعه پوسترهای نمایشگاهی
#منشور_روحانیت
پیام امام خمینی قدّس سرّه به حوزه و روحانیت، شماره 16
نگرانی از تقابل و تعارض جناح های مومن به انقلاب
#ندای_تهذیب
🌹 @nedaye_tahzib
☘️tahzib-howzeh.ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#کلیپ_تصویری
نماهنگ | بشارت وصل
شرح حدیثی درباره آخرین گفتگوهای پیامبر اعظم صلیالله علیه و آله وسلم و حضرت فاطمه زهرا سلامالله علیها
حضرت آیتالله خامنهای در ابتدای جلسه درس خارج فقه روز دوشنبه ۱۳۹۸/۱۰/۰۹
#ندای_تهذیب
🌹 @nedaye_tahzib
☘️tahzib-howzeh.ir
🍂سلسله مباحث: #زیِّ_طلبگی
شماره 31
🌺 شاخصها و ملاكهای كلی |
2️⃣ دارایی، مخارج و سطح زندگی طلبه🌺
🔅دارایی، مخارج و سطح زندگی طلبه (قسمت دوم)
طلبه باید در میزان هزینهها و دارایی مشهود خود مراعات متوسط مردم را بكند و فاصله فاحشی از توده جامعه نداشته باشد. سطح زندگی طلبه نه از سطح متوسط مردم به اندازهای بالاتر رود كه در چشم آنان از ثروتمندان و اشراف تلقی شود و نه در صورت امكان چنان پایینتر باشد كه نگاه ترحمآمیز دیگران را برانگیزد.
قاعدهای كه ذكر شد (قرار گرفتن در سطح متوسط مردم و پرهیز از بالا رفتن یا پایین آمدن فاحش از این سطح) حداكثر و حداقل مناسبات رفتاری طلبه را مشخص میكند. فضای میان این حداقل و آن حداكثر، طیف گستردهای است كه طلبه اجازه دارد در هر نقطه آن قرار گیرد. به بیان دیگر، این قاعده، مصادیق فراوان دارد و با الگوهای رفتاری متنوّعی میتوان این قاعده را رعایت كرد. گرچه پیشنهاد میشود به جهت ملاحظه بیشتر، طلبه كمی پایینتر از متوسط مردم قرار گیرد.
◀️اسباب زندگی مردم سه گونه است:
1️⃣ گونه اول، اسبابی كه نوع مردم به صورت متعارف از آنها استفاده میكنند، مثل یخچال، فرش، كمد و ظروف معمولی. استفاده از این وسایل قطعاً برای طلبه مجاز است.
2️⃣نوع دوم، اسبابی كه یقیناً به طبقه ثروتمند و مرفّه جامعه اختصاص دارد، مثل ماشین سواری اشرافی یا گوشی موبایل بسیار گرانقیمت، لوازم لوكس و تجملی مانند مبل استیل و چلچراغ بلورین، آكواریوم، تزئینات مخصوص مانند پردههای ویژه، كالاهای ویترینی، تابلوهای تجملی و مصالح گرانقیمت ساختمانی. استفاده از اینها نیز قطعاً برای طلبه ناروا است.
3️⃣دسته سوم، مصادیق مشكوكی است كه به روشنی معلوم نیست جزو گروه اول یا دوم هستند. تعیین تكلیف نهایی این مصادیق نیاز به روابط اجتماعی گسترده و كشف نوع نگاه مردم دارد و خالی از دشواری نیست؛ ولی استفاده از آنها جز در شرایط خاص و نیاز ضروری توصیه نمیشود. در هر حال تركیب نهایی حاصل از داراییهای متنوع طلبه و نوع زندگی او نباید از محدوده آن دو حدّ تجاوز كند.
ادامه دارد...
#ویژه_طلاب
#دارایی_طلبه
#راه_و_رسم_طلبگی
#ندای_تهذیب
🌻 @nedaye_tahzib
🌿 tahzib-howzeh.ir
#قرآن_کریم
✅سوره مبارکه #نور، صفحه 354، آیات 32 تا 36
🗓1399/10/30
🌸 @nedaye_tahzib
🌾 tahzib-howzeh.ir
#سه_شنبه_های_تربیتی
🗂مجموعه پوسترهای نمایشگاهی
📝موضوع: غضب نسبت به قتنهگرها
#علما_و_دوری_از_گناه
شماره 14
🌸 @nedaye_tahzib
🌾 tahzib-howzeh.ir
#سه_شنبه_های_تربیتی
🔹تربیت دینی فرزندان / پرورش عشق به اهل بیت علیم السلام🔹👇🏿👇🏿
شماره 10
🔅پرورش عشق به اهل بیت علیم السلام
برای بیمه کردن دل و اندیشۀ فرزندان، یکی از راه ها، پیونددادن آنان با اهل بیت است؛ به عنوان الگوهایی دوست داشتنی، قابل تبعیت و شایستۀ اسوه گیری.
«تربیت ولایی» مسئولیت همۀ والدین و مربیان است. در پرورش نسلی «دوستدار آل محمد» بهره گیری از عنصر عشق و محبت، ضروری است.
در گذشته، از شیوه هایی همچون بیان حکایات شیرین از زندگی امامان، معرفی الگوهای اهل بیتی، دیدار و زیارت مشاهد مشرفه و حرم ها یاد کردیم. در ادامۀ این مبحث، شیوه های کاربردی مطرح می شود:
1️⃣«ذکر فضایل» یکی از راه های ایجاد علاقه است. اینکه معصومان چه شخصیت هایی اند و در پیشگاه خدا چه جایگاهی دارند و فضایلشان چیست و در نظام هستی و دنیا و آخرت، چه کارهایی از دستشان برمی آید، خودبه خود کشش به سوی این چهره های معنوی را پدید می آورد.
2️⃣ محبت دو جانبه
کودکان ما اگر بدانند که مورد محبت و علاقۀ ائمه قرار دارند، به آنان شیفتگی پیدا خواهند کرد. هر انسانی دوست دارد محبوب دیگران باشد.
حضرت علی (ع) می فرمایند: «ما دوستدارانمان را دوست داریم.» آیا اگر فرزندان ما که علاقه به این خاندان دارند، بدانند که این علاقه، دوجانبه است، محبتشان افزون تر نخواهد شد؟
در حدیثی از قول امام زمان (عج) نقل کرده اند که ما شیعیانِ خود را رها نکرده و از یاد نبرده ایم و به فکر آنان هستیم.(«اِنّا غیرُ مُهمِلین لِمراعاتِکم و لا ناسینَ لِذِکرِکم...»، بحارالانوار، ج53، ص175)
وقتی شیعه ای این را بداند که موردعنایت حضرت مهدی (عج) است، او هم به حضرتش مِهر بیشتری خواهد یافت.
پس، توجه دادن فرزندان به اینکه اهل بیت چقدر آنان را دوست دارند، از شیوه های دیگرِ ایجاد یا افزایش محبت است.
راستی، خود ما تا چه حد برای این دوستی و محبت، حساب باز کرده ایم و ارزش قائلیم؟
فرزندان ما تا چه حد، این ارزش گذاری را در اَعمال و حالات و رفتار و روحیات ما می بینند؟
اگر تشویق و تحسین های ما، جایزه دادن و تقدیر کردن و محبت نشان دادن های ما به فرزندانمان به خاطر همین عشق پاک و علاقه مندی شان به اهل بیت باشد، یقیناً محبت آنان را خواهد افزود.
فضای زندگی ما باید اهل بیتی باشد. سایۀ مقدس نام و یاد آن عزیزان خدا بر سر و سرای ما باشد. نامشان وِرد زبانمان و سخنشان آویزۀ گوشمان و محبتشان در دلمان باشد، تا این فضای روحی و تربیتی، کودکانی دوستدار خاندان رسالت بار آورَد
#تربیت_دینی_فرزندان
#خانواده
#الگو
#ندای_تهذیب
🌸 @nedaye_tahzib
🌾tahzib-howzeh.ir
پدر و مادرهای محبوب،استاد تراشیون.mp3
1.72M
#سه_شنبه_های_تربیتی
#کلیپ_صوتی | پدر و مادرهای محبوب | #تراشیون
پدرها و مادرها هم باید محبوب فرزندان باشند و هم مقبول آنها
#ندای_تهذیب
🌸 @nedaye_tahzib
🌾 tahzib-howzeh.ir
#سه_شنبه_های_تربیتی
🌾#تربیت_دینی / گستره ی تربیت دینی 👇🏿👇🏿🌾
🔅راه کار تربیت دینی بدور از تشویق و تنبیه
◀️ کارمند وارد اداره میشود و برای او یک کارت ساعت زنی گذاشته اند که تأخیرهای او را مورد تنبیه قرار میدهد و اضافه کاری او را مورد تشویق قرار میدهد.
محصل در مدرسه درس میخواند و تا آنجا که میآموزد یک تشویقی بنام نمره وجود دارد که زیاد میشود و آثار حقوقی بر آن مترتب میشود. شخصیت دادن اطرافیان بخاطر این نمره است. اگرنمره کم بشود، تنبیه های جانبی دارد.
زندگی ما پراز تشویق ها و تنبیه ها است. اکثر قوانین و آیین نامه ها هم این تشویق ها و تنبیه ها را مدیریت می کنند.
هرچه زندگی انسان بیشتر در حصار قافله تشویق ها و تنبیه ها اسیر باشد از شخصیت انسان خوبی ها و فضیلت های آن کاسته میشود. و به دیگران وابسته میشود. معلوم است که اگر کسی با اراده خودش از خواب بیدار بشود بهتر از آن است که با ساعت شماته دار و یا یک پارچ آب از خواب بیدار بشود. ببینید این دو فضا چقدر متفاوت است.
ما باید از این تشویق ها کم بکنیم.
قانونمند زندگی کردن خوب است ولی زیاد قانون داشتن خوب نیست. چرا او خودش بخاطر ویژگی های اخلاقی و شخصیتی این جور نباشد.
خیلی ها میگویند: این تشویق ها و تنبیه ها و قانون ها بخاطر این است که او را عادت بدهیم. واقعاً این نتیجه را داده است؟.
آیا کسی رفته و آمار بگیرد که حالا ما این قدر از کارت ساعت زنی و نمره استفاده کرده ایم بچه ها بدون کارت ساعت زنی و نمره خوب درس می خوانند و سر کار می روند و روی پای خودشان ایستاده اند؟ و یا همه خودشان هم این را به اهرم ها واگذار کرده اند.
فقط بحث مربی که نیست. بحث زندگی ماست که اینگونه با ما رفتار می کنند.
ما هدفمان این نیست که قانونمند زندگی کنیم، ما هدفمان این است که خوب زندگی کنیم. قانونها تشویق ها و تنبیه ها را مدیریت می کنند.
معلم ها و خانواده ها این ها را دقت کنند. بعضی وقت ها درس هایی در مدرسه باشد که نمره نداشته باشد. در اینجا هرکس خودش است. تو زندگی باید خودت باشی. پیامبر اکرم آمده که به ما بگوید: خودت هستی. برو. حالا یک حمایت ها و هدایت هایی هست. برای همه چیز تنبیه ها و تشویق هایی هست و خدا که در این وسط چند تا دستور پنهان و پیچیده داده، تنها می ماند. ما آدمهای بدی نیستیم. ما خدا را قبول داریم. چرا نماز را کاهلی میکنیم؟ چون فقط نماز است که تشویق و تنبیه ندارد. بقیه چیزها تشویق و تنبیه دارد.
مربیان جامعه باید به استعدادها توجه کنند نه به تشویق و تنبیه. به همین دلیل امامان و پیامبران ما از بهترین آدمها انتخاب میشوند
#تربیت_دینی
#ندای_تهذیب
🌸 @nedaye_tahzib
🌾 tahzib-howzeh.ir
💠پخش زنده درس اخلاق
👈 با حضور استاد حجت الاسلام والمسلمین پناهنده (دام عزه)
⏰چهارشنبه 1 بهمن ماه ۱۳۹۹ - ساعت 10
پخش زنده:🔻
www.hawzahnews.com
https://www.hawzahnews.com/service/live
پخشزنده ایتا:🔻
https://aparat.com/hawzahnews/live?eitaafly
#ندای_تهذیب
🌷 @nedaye_tahzib
✅ tahzib-howzeh.ir
🍂سلسله مباحث: #زیِّ_طلبگی
شماره 32
🌺 شاخصها و ملاكهای كلی |
2️⃣ دارایی، مخارج و سطح زندگی طلبه🌺
🔅دارایی، مخارج و سطح زندگی طلبه (قسمت سوم)
منزل مسكونی طلبه، اتومبیل سواری او، لباس، خوراك، هزینه مسافرت و پذیراییاش از میهمان، همه باید با معیار توده جامعه تنظیم شود و بهره گرفتن از اسباب رفاهی ویژه ثروتمندان و مترفان برای روحانی مجاز نیست. تهیه یكباره مواد غذایی و مصرفی حتی در شرایط خاص ـ مثلاً خرید مقدار زیادی گوشت هر چند در طول زمان مصرف شود یا برای برگزاری یك مجلس میهمانی یا رفع نیاز چند خانواده باشد ـ بازتاب اجتماعی پسندیدهای ندارد؛ زیرا مقدور توده متوسط نیست و درد و حسرت آنان را برمیانگیزد. در شرایطی كه توده مردم گرفتار تأمین نیازهای اولیه خویشاند، مشاهده شادخواری و رفاهزدگی طلبه برای آنان بسیار دشوار و آزارنده است.
از سوی دیگر، اگر موقعیت مالی طلبه اجازه دهد نباید در خرج كردن از این سطح بسیار پایینتر باشد؛ زیرا متهم به خشكدستی یا ریاضت ناروا میشود.
وقتی توده مردم زیر بار سنگین هزینهها كمر خم كردهاند، استفاده از مواهب مادی و اسباب رفاهی ویژه و برانگیختن نگاه حسرتآمیز دیگران به بهانه «قُلْ مَنْ حَرَّمَ زِينَةَ اللَّهِ الَّتِي أَخْرَجَ لِعِبَادِهِ وَالطَّيِّبَاتِ مِنَ الرِّزْقِ» و «لِمَ تُحَرِّمُ مَآ أَحَلَّ اللَّهُ لَكَ» اشتباه است. و آنگاه كه نوع مردم از اسباب رفاهی عام برخوردارند، پرهیز از استفاده به بهانه دنیاگریزی و زهدنمایی موجب جلب نگاه ترحمآمیز دیگران خواهد بود و به شدت مذموم، تنفرآور و تحملشكن
وظیفه ما در انتخاب اسباب زندگی محكوم شرایط اجتماعی است و تقید ما به این وظیفه، مراعات تقوا.
ادامه دارد...
#ویژه_طلاب
#دارایی_طلبه
#راه_و_رسم_طلبگی
#ندای_تهذیب
🌸 @nedaye_tahzib
🌾 tahzib-howzeh.ir
#قرآن_کریم
✅سوره مبارکه #نور، صفحه 355، آیات 37 تا 43
🗓1399/11/01
🌻 @nedaye_tahzib
🌿 tahzib-howzeh.ir
مجموعه پوسترهای عطر عرفان
خودم با حضرت حرف میزنم
#عطر_عرفان 9 #آیت_الله_خوشوقت
🌻 @nedaye_tahzib
🌿 tahzib-howzeh.ir
#چهار_شنبه_های_اخلاقی
شماره ۱6
🌷زندگی در پرتو اخلاق »»»» اثر انزوا و گوشه گیری در اخلاق🌷
زیانهای گوشه گیری و انزوا/ قسمت چهارم👇👇👇
4- سوءظن به بندگان خدا:
یکی دیگر از عیوب گوشه گیری و انزوا، سوءظن به مردم است و در حقیقت این از آثار «عجب» می باشد که دامنگیر این گونه افراد می شود، زیرا انسان پس از ابتلا به «خودبینی شدید» و اعتقاد افراطی به خویش و عدم مشاهده واکنش مناسب از مردم (تقدیر و قدردانی به اندازه ای که این افراد انتظار دارند) کم کم این فکر در آنها پیدا می شود که مردم در قضاوت خود گرفتار اشتباه، سوء نیت، سوء تشخیص، غرض ورزی و بی اعتنایی به ارزشها می باشند و چنین مردم حق نشناس و مغرض و بی اعتنا به فضائل، مردمی فاسد و گمراه و منحرف هستند و شایسته هیچ گونه معاشرت و آمیزش نمی باشند.
به این ترتیب گوشه گیری خود عاملی برای تشدید گوشه گیری و تقویت این روحیه و فاصله گرفتن بیشتر از مردم می گردد.
5- کج خلقی و عصبانیت: افراد گوشه گیر، کج خلق و عصبانی بار می آیند و تحمل آنها در مقابل برخوردهای ناراحت کننده با مردم بسیار کم است؛ ممکن است با مشاهده مختصر ناملایمی یا با شنیدن جمله ای که موافق میل آنها نباشد، ناراحت شوند و به اصطلاح از کوره دررفته و عکس العملهای خشونت آمیزی نشان دهند- البته این حکم عمومیت ندارد ولی در بسیاری از موارد دیده می شود.
اما در مقابل؛ افراد معاشرتی غالباً ملایم و خوش خلق هستند و کمتر عصبانی می شوند.
دلیل این موضوع نیز روشن است؛ حوصله و تحمل معمولًا بر اثر ممارست و مواجه شدن با ناملایمات و عادت کردن روح با آنها پیدا می شود، و چون زندگی اجتماعی طبعاً آمیخته با برخوردهای ناراحت کننده است، انسان را تدریجاً پرحوصله بار می آورد.
علاوه بر آن افراد منزوی غالباً کم نشاط هستند، بسیار کم می خندند، کمتر شوخی می کنند، در برابر خستگی ها کمتر تفریح دارند و زندگی آنها یکنواخت و خسته کننده است. همین موضوع تعادل روحی آنها را به هم زده یک نوع ناراحتی در آنان ایجاد می نماید؛ و اگر عقده هایی پیدا کنند چون وسیله ای برای گشودن آنها در اختیار ندارند همواره در یک نوع نگرانی و ناراحتی روانی بسر می برند، و این موضوع بر عصبانیت و کج خلقی آنان می افزاید.
6- محرومیت از علوم و تجارب: بسیاری از علوم و دانشهاست که باید از دهان بزرگان و روش آنها و الهام گرفتن از طرز تفکر آنان بدست آورد؛ بدیهی است این گونه علوم را تنها از طریق معاشرت می توان تحصیل نمود، و پختگی و تجربه های گوناگون را در گوشه انزوا نمی توان تحصیل کرد، بلکه راه آن زندگی در دل اجتماع است؛ این را هم می دانیم که ثمره زندگی چیزی جز تجربه های مفید و سودمند نیست.
ادامه دارد...
#زندگی_در_پرتو_اخلاق
#ندای_تهذیب
🌻 @nedaye_tahzib
🌿 tahzib-howzeh.ir
[
🔹مجموعه پوسترهای نمایشگاهی قنوت دل
🔸موضوع: نماز شب، مایه نورانیت و آمرزش
#قنوت_دل #نماز_شب
شماره ۱9
#ندای_تهذیب
🌻 @nedaye_tahzib
🌿 tahzib-howzeh.ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#چهار_شنبه_های_اخلاقی
#کلیپ_صوتی |حقوق همسایه| #آیت_الله_مجتهدی
رسول خدا (ص) فرمودند: «آن قدر جبرئیل راجع به همسایه سفارش کرد که من خیال کردم که همسایه از همسایه ارث می برد.»
اگر همسایه از اقوام است سه حق دارد؛ اگر از غریبه و از مسلمانان هست دو حق و اگر از کفار است یک حق بر گردن انسان دارد.
اگر همسایه از کفار هست «حق الجوار» بر گردن انسان دارد؛ اگر غریبه و مسلمان است «حق الجوار» و «حق الاسلام» و اگر از اقوام است علاوه بر دو حق مذکور «حق القرابة» نیز بر گردن انسان دارد.
رسول خدا (ص) فرمودند: «مسلمان نیست کسی که سیر بخوابد؛ در حالی که همسایه اش گرسنه باشد.» انسان باید تحقیق بکند تا بداند وضع مالی همسایه اش چگونه است.
#ندای_تهذیب
🌻 @nedaye_tahzib
🌿 tahzib-howzeh.ir