eitaa logo
ندای تهذیب
7.8هزار دنبال‌کننده
4.7هزار عکس
1.7هزار ویدیو
916 فایل
کانال رسمی معاونت تهذیب و تربیت حوزه‌های علمیه اداره قرآن و حدیث @msn200 اداره اخلاق @Bahoosh593 اداره مشاوره @ENamazizade پیشنهادات و انتقادات @kovsar140 سایت‌‌ها: tahzib.ismc.ir hojre-nama.ir nedaye-tahzib.ir
مشاهده در ایتا
دانلود
✅سوره مبارکه ، صفحه 353، آیات 28 تا 31 🗓1399/10/29 🌷 @nedaye_tahzibtahzib-howzeh.ir
353.mp3
544.6K
🔊 🎤توسط استاد ✅صفحه 353 🗓1399/10/29 🌷 @nedaye_tahzibtahzib-howzeh.ir
💠پخش زنده درس اخلاق 👈 با حضور استاد حجت الاسلام والمسلمین مهدوی‌نیا (دام عزه) ⏰دوشنبه ۲۹ دی ماه ۱۳۹۹ - ساعت ۱۹ پخش زنده:🔻 www.hawzahnews.com https://www.hawzahnews.com/service/live پخش‌زنده ایتا:🔻 https://aparat.com/hawzahnews/live?eitaafly 🌷 @nedaye_tahzibtahzib-howzeh.ir
🔹مجموعه پوسترهای نمایشگاهی اقتصاد مقاومتی، شماره ۲۴ 🔸موضوع: زندگی سه خانواده در یک خانه 🌷 @nedaye_tahzibtahzib-howzeh.ir
➖➖اقتصاد مقاومتی در کلام امام خمینی / قسمت دهم➖➖ 🔹ثمرات تولید و استقلال ملی (قسمت سوم)👇🏿👇🏿🔹 ♻️نفی اتکا به خارج عامل توسعه امام خمینی رحمه الله: وقتی که یک ملتی دید که خارج همه چیزش را دارد اداره می کند و دیگر احتیاجی ندارد، این به فکر نمی افتد که خودش احتیاجش را رفع کند. آن روزی که این ملت فهمید که اگر ما جدیت نکنیم برای کشاورزی مان، جدیت نکنیم، برای صنعت نفتمان، جدیت نکنیم برای کارخانه های خودمان، از بین خواهیم رفت و کسی نیست که به ما بدهد، وقتی این احساس پیدا شد در یک ملتی که من خودم باید هر چیز می خواهم تهیه کنم، دیگران به من نمی دهند، این احساس اگر پیدا شد، مغزها به راه می افتد و متخصص پیدا می شود در هر رشته ای و بازوهایی که هر عملی را می توانند انجام بدهند به کار می افتند: کشاورزی را خودشان درست می کنند؛ کارخانه ها را خودشان راه می اندازند. [صحیفه نور، ج 14، ص 115] 🌹 @nedaye_tahzib ☘️tahzib-howzeh.ir
مجموعه پوسترهای نمایشگاهی پیام امام خمینی قدّس سرّه به حوزه و روحانیت، شماره 16 نگرانی از تقابل و تعارض جناح های مومن به انقلاب 🌹 @nedaye_tahzib ☘️tahzib-howzeh.ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
نماهنگ | بشارت وصل شرح حدیثی درباره آخرین گفتگوهای پیامبر اعظم صلی‌الله علیه و آله وسلم و حضرت فاطمه زهرا سلام‌الله علیها حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در ابتدای جلسه درس خارج فقه روز دوشنبه ۱۳۹۸/۱۰/۰۹ 🌹 @nedaye_tahzib ☘️tahzib-howzeh.ir
🍂سلسله مباحث: شماره 31 🌺 شاخص‏ها و ملاك‏های كلی | 2️⃣ دارایی، مخارج و سطح زندگی طلبه🌺 🔅دارایی، مخارج و سطح زندگی طلبه (قسمت دوم) طلبه باید در میزان هزینه‏ها و دارایی مشهود خود مراعات متوسط مردم را بكند و فاصله فاحشی از توده جامعه نداشته باشد. سطح زندگی طلبه نه از سطح متوسط مردم به اندازه‏ای بالاتر رود كه در چشم آنان از ثروتمندان و اشراف تلقی شود و نه در صورت امكان چنان پایین‏تر باشد كه نگاه ترحم‏آمیز دیگران را برانگیزد. قاعده‏ای كه ذكر شد (قرار گرفتن در سطح متوسط مردم و پرهیز از بالا رفتن یا پایین آمدن فاحش از این سطح) حداكثر و حداقل مناسبات رفتاری طلبه را مشخص می‏كند. فضای میان این حداقل و آن حداكثر، طیف گسترده‏ای است كه طلبه اجازه دارد در هر نقطه آن قرار گیرد. به بیان دیگر، این قاعده، مصادیق فراوان دارد و با الگوهای رفتاری متنوّعی می‏توان این قاعده را رعایت كرد. گرچه پیشنهاد می‏شود به جهت ملاحظه بیشتر، طلبه كمی پایین‏تر از متوسط مردم قرار گیرد. ◀️اسباب زندگی مردم سه گونه است: 1️⃣ گونه اول، اسبابی كه نوع مردم به صورت متعارف از آنها استفاده می‏كنند، مثل یخچال، فرش، كمد و ظروف معمولی. استفاده از این وسایل قطعاً برای طلبه مجاز است. 2️⃣نوع دوم، اسبابی كه یقیناً به طبقه ثروتمند و مرفّه جامعه اختصاص دارد، مثل ماشین سواری اشرافی یا گوشی موبایل بسیار گران‏قیمت، لوازم لوكس و تجملی مانند مبل استیل و چلچراغ بلورین، آكواریوم، تزئینات مخصوص مانند پرده‏های ویژه، كالاهای ویترینی، تابلوهای تجملی و مصالح گران‏قیمت ساختمانی. استفاده از اینها نیز قطعاً برای طلبه ناروا است. 3️⃣دسته سوم، مصادیق مشكوكی است كه به روشنی معلوم نیست جزو گروه اول یا دوم هستند. تعیین تكلیف نهایی این مصادیق نیاز به روابط اجتماعی گسترده و كشف نوع نگاه مردم دارد و خالی از دشواری نیست؛ ولی استفاده از آنها جز در شرایط خاص و نیاز ضروری توصیه نمی‏شود. در هر حال تركیب نهایی حاصل از دارایی‏های متنوع طلبه و نوع زندگی او نباید از محدوده آن دو حدّ تجاوز كند. ادامه دارد... 🌻 @nedaye_tahzib 🌿 tahzib-howzeh.ir
✅سوره مبارکه ، صفحه 354، آیات 32 تا 36 🗓1399/10/30 🌸 @nedaye_tahzib 🌾 tahzib-howzeh.ir
354.mp3
552.7K
🔊 🎤توسط استاد ✅صفحه 354 🗓1399/10/30 🌸 @nedaye_tahzib 🌾 tahzib-howzeh.ir
🗂مجموعه پوسترهای نمایشگاهی 📝موضوع: غضب نسبت به قتنه‌گرها شماره 14 🌸 @nedaye_tahzib 🌾 tahzib-howzeh.ir
🔹تربیت دینی فرزندان / پرورش عشق به اهل بیت علیم السلام🔹👇🏿👇🏿 شماره 10 🔅پرورش عشق به اهل بیت علیم السلام برای بیمه کردن دل و اندیشۀ فرزندان، یکی از راه ها، پیونددادن آنان با اهل بیت است؛ به عنوان الگوهایی دوست داشتنی، قابل تبعیت و شایستۀ اسوه گیری. «تربیت ولایی» مسئولیت همۀ والدین و مربیان است. در پرورش نسلی «دوستدار آل محمد» بهره گیری از عنصر عشق و محبت، ضروری است. در گذشته، از شیوه هایی همچون بیان حکایات شیرین از زندگی امامان، معرفی الگوهای اهل بیتی، دیدار و زیارت مشاهد مشرفه و حرم ها یاد کردیم. در ادامۀ این مبحث، شیوه های کاربردی مطرح می شود: 1️⃣«ذکر فضایل» یکی از راه های ایجاد علاقه است. اینکه معصومان چه شخصیت هایی اند و در پیشگاه خدا چه جایگاهی دارند و فضایلشان چیست و در نظام هستی و دنیا و آخرت، چه کارهایی از دستشان برمی آید، خودبه خود کشش به سوی این چهره های معنوی را پدید می آورد. 2️⃣ محبت دو جانبه کودکان ما اگر بدانند که مورد محبت و علاقۀ ائمه قرار دارند، به آنان شیفتگی پیدا خواهند کرد. هر انسانی دوست دارد محبوب دیگران باشد. حضرت علی (ع) می فرمایند: «ما دوستدارانمان را دوست داریم.» آیا اگر فرزندان ما که علاقه به این خاندان دارند، بدانند که این علاقه، دوجانبه است، محبتشان افزون تر نخواهد شد؟ در حدیثی از قول امام زمان (عج) نقل کرده اند که ما شیعیانِ خود را رها نکرده و از یاد نبرده ایم و به فکر آنان هستیم.(«اِنّا غیرُ مُهمِلین لِمراعاتِکم و لا ناسینَ لِذِکرِکم...»، بحارالانوار، ج53، ص175) وقتی شیعه ای این را بداند که موردعنایت حضرت مهدی (عج) است، او هم به حضرتش مِهر بیشتری خواهد یافت. پس، توجه دادن فرزندان به اینکه اهل بیت چقدر آنان را دوست دارند، از شیوه های دیگرِ ایجاد یا افزایش محبت است. راستی، خود ما تا چه حد برای این دوستی و محبت، حساب باز کرده ایم و ارزش قائلیم؟ فرزندان ما تا چه حد، این ارزش گذاری را در اَعمال و حالات و رفتار و روحیات ما می بینند؟ اگر تشویق و تحسین های ما، جایزه دادن و تقدیر کردن و محبت نشان دادن های ما به فرزندانمان به خاطر همین عشق پاک و علاقه مندی شان به اهل بیت باشد، یقیناً محبت آنان را خواهد افزود. فضای زندگی ما باید اهل بیتی باشد. سایۀ مقدس نام و یاد آن عزیزان خدا بر سر و سرای ما باشد. نامشان وِرد زبانمان و سخنشان آویزۀ گوشمان و محبتشان در دلمان باشد، تا این فضای روحی و تربیتی، کودکانی دوستدار خاندان رسالت بار آورَد 🌸 @nedaye_tahzib 🌾tahzib-howzeh.ir
پدر و مادرهای محبوب،استاد تراشیون.mp3
1.72M
| پدر و مادرهای محبوب | پدرها و مادرها هم باید محبوب فرزندان باشند و هم مقبول آنها 🌸 @nedaye_tahzib 🌾 tahzib-howzeh.ir
🌾 / گستره ی تربیت دینی 👇🏿👇🏿🌾 🔅راه کار تربیت دینی بدور از تشویق و تنبیه ◀️ کارمند وارد اداره میشود و برای او یک کارت ساعت زنی گذاشته اند که تأخیرهای او را مورد تنبیه قرار میدهد و اضافه کاری او را مورد تشویق قرار میدهد. محصل در مدرسه درس میخواند و تا آنجا که میآموزد یک تشویقی بنام نمره وجود دارد که زیاد میشود و آثار حقوقی بر آن مترتب میشود. شخصیت دادن اطرافیان بخاطر این نمره است. اگرنمره کم بشود، تنبیه های جانبی دارد. زندگی ما پراز تشویق ها و تنبیه ها است. اکثر قوانین و آیین نامه ها هم این تشویق ها و تنبیه ها را مدیریت می کنند. هرچه زندگی انسان بیشتر در حصار قافله تشویق ها و تنبیه ها اسیر باشد از شخصیت انسان خوبی ها و فضیلت های آن کاسته میشود. و به دیگران وابسته میشود. معلوم است که اگر کسی با اراده خودش از خواب بیدار بشود بهتر از آن است که با ساعت شماته دار و یا یک پارچ آب از خواب بیدار بشود. ببینید این دو فضا چقدر متفاوت است. ما باید از این تشویق ها کم بکنیم. قانونمند زندگی کردن خوب است ولی زیاد قانون داشتن خوب نیست. چرا او خودش بخاطر ویژگی های اخلاقی و شخصیتی این جور نباشد. خیلی ها میگویند: این تشویق ها و تنبیه ها و قانون ها بخاطر این است که او را عادت بدهیم. واقعاً این نتیجه را داده است؟. آیا کسی رفته و آمار بگیرد که حالا ما این قدر از کارت ساعت زنی و نمره استفاده کرده ایم بچه ها بدون کارت ساعت زنی و نمره خوب درس می خوانند و سر کار می روند و روی پای خودشان ایستاده اند؟ و یا همه خودشان هم این را به اهرم ها واگذار کرده اند. فقط بحث مربی که نیست. بحث زندگی ماست که اینگونه با ما رفتار می کنند. ما هدفمان این نیست که قانونمند زندگی کنیم، ما هدفمان این است که خوب زندگی کنیم. قانونها تشویق ها و تنبیه ها را مدیریت می کنند. معلم ها و خانواده ها این ها را دقت کنند. بعضی وقت ها درس هایی در مدرسه باشد که نمره نداشته باشد. در اینجا هرکس خودش است. تو زندگی باید خودت باشی. پیامبر اکرم آمده که به ما بگوید: خودت هستی. برو. حالا یک حمایت ها و هدایت هایی هست. برای همه چیز تنبیه ها و تشویق هایی هست و خدا که در این وسط چند تا دستور پنهان و پیچیده داده، تنها می ماند. ما آدمهای بدی نیستیم. ما خدا را قبول داریم. چرا نماز را کاهلی میکنیم؟ چون فقط نماز است که تشویق و تنبیه ندارد. بقیه چیزها تشویق و تنبیه دارد. مربیان جامعه باید به استعدادها توجه کنند نه به تشویق و تنبیه. به همین دلیل امامان و پیامبران ما از بهترین آدمها انتخاب میشوند 🌸 @nedaye_tahzib 🌾 tahzib-howzeh.ir
💠پخش زنده درس اخلاق 👈 با حضور استاد حجت الاسلام والمسلمین پناهنده (دام عزه) ⏰چهارشنبه 1 بهمن ماه ۱۳۹۹ - ساعت 10 پخش زنده:🔻 www.hawzahnews.com https://www.hawzahnews.com/service/live پخش‌زنده ایتا:🔻 https://aparat.com/hawzahnews/live?eitaafly 🌷 @nedaye_tahzibtahzib-howzeh.ir
🍂سلسله مباحث: شماره 32 🌺 شاخص‏ها و ملاك‏های كلی | 2️⃣ دارایی، مخارج و سطح زندگی طلبه🌺 🔅دارایی، مخارج و سطح زندگی طلبه (قسمت سوم) منزل مسكونی طلبه، اتومبیل سواری او، لباس، خوراك، هزینه مسافرت و پذیرایی‏اش از میهمان، همه باید با معیار توده جامعه تنظیم شود و بهره گرفتن از اسباب رفاهی ویژه ثروتمندان و مترفان برای روحانی مجاز نیست. تهیه یك‏باره مواد غذایی و مصرفی حتی در شرایط خاص ـ مثلاً خرید مقدار زیادی گوشت هر چند در طول زمان مصرف شود یا برای برگزاری یك مجلس میهمانی یا رفع نیاز چند خانواده باشد ـ بازتاب اجتماعی پسندیده‏ای ندارد؛ زیرا مقدور توده متوسط نیست و درد و حسرت آنان را برمی‏انگیزد. در شرایطی كه توده مردم گرفتار تأمین نیازهای اولیه خویش‏اند، مشاهده شادخواری و رفاه‏زدگی طلبه برای آنان بسیار دشوار و آزارنده است. از سوی دیگر، اگر موقعیت مالی طلبه اجازه دهد نباید در خرج كردن از این سطح بسیار پایین‏تر باشد؛ زیرا متهم به خشك‏دستی یا ریاضت ناروا می‏شود. وقتی توده مردم زیر بار سنگین هزینه‏ها كمر خم كرده‏اند، استفاده از مواهب مادی و اسباب رفاهی ویژه و برانگیختن نگاه حسرت‏آمیز دیگران به بهانه «قُلْ مَنْ حَرَّمَ زِينَةَ اللَّهِ الَّتِي أَخْرَجَ لِعِبَادِهِ وَالطَّيِّبَاتِ مِنَ الرِّزْقِ» و «لِمَ تُحَرِّمُ مَآ أَحَلَّ اللَّهُ لَكَ» اشتباه است. و آن‏گاه كه نوع مردم از اسباب رفاهی عام برخوردارند، پرهیز از استفاده به بهانه دنیاگریزی و زهدنمایی موجب جلب نگاه ترحم‏آمیز دیگران خواهد بود و به شدت مذموم، تنفرآور و تحمل‏شكن وظیفه ما در انتخاب اسباب زندگی محكوم شرایط اجتماعی است و تقید ما به این وظیفه، مراعات تقوا. ادامه دارد... 🌸 @nedaye_tahzib 🌾 tahzib-howzeh.ir
✅سوره مبارکه ، صفحه 355، آیات 37 تا 43 🗓1399/11/01 🌻 @nedaye_tahzib 🌿 tahzib-howzeh.ir
355.mp3
605.2K
🔊 🎤توسط استاد ✅صفحه 355 🗓1399/11/01 🌻 @nedaye_tahzib 🌿 tahzib-howzeh.ir
مجموعه پوسترهای عطر عرفان خودم با حضرت حرف می‌زنم 9 🌻 @nedaye_tahzib 🌿 tahzib-howzeh.ir
شماره ۱6 🌷زندگی در پرتو اخلاق »»»» اثر انزوا و گوشه گیری در اخلاق🌷 زیانهای گوشه گیری و انزوا/ قسمت چهارم👇👇👇 4- سوءظن به بندگان خدا: یکی دیگر از عیوب گوشه گیری و انزوا، سوءظن به مردم است و در حقیقت این از آثار «عجب» می باشد که دامنگیر این گونه افراد می شود، زیرا انسان پس از ابتلا به «خودبینی شدید» و اعتقاد افراطی به خویش و عدم مشاهده واکنش مناسب از مردم (تقدیر و قدردانی به اندازه ای که این افراد انتظار دارند) کم کم این فکر در آنها پیدا می شود که مردم در قضاوت خود گرفتار اشتباه، سوء نیت، سوء تشخیص، غرض ورزی و بی اعتنایی به ارزشها می باشند و چنین مردم حق نشناس و مغرض و بی اعتنا به فضائل، مردمی فاسد و گمراه و منحرف هستند و شایسته هیچ گونه معاشرت و آمیزش نمی باشند. به این ترتیب گوشه گیری خود عاملی برای تشدید گوشه گیری و تقویت این روحیه و فاصله گرفتن بیشتر از مردم می گردد. 5- کج خلقی و عصبانیت: افراد گوشه گیر، کج خلق و عصبانی بار می آیند و تحمل آنها در مقابل برخوردهای ناراحت کننده با مردم بسیار کم است؛ ممکن است با مشاهده مختصر ناملایمی یا با شنیدن جمله ای که موافق میل آنها نباشد، ناراحت شوند و به اصطلاح از کوره دررفته و عکس العملهای خشونت آمیزی نشان دهند- البته این حکم عمومیت ندارد ولی در بسیاری از موارد دیده می شود. اما در مقابل؛ افراد معاشرتی غالباً ملایم و خوش خلق هستند و کمتر عصبانی می شوند. دلیل این موضوع نیز روشن است؛ حوصله و تحمل معمولًا بر اثر ممارست و مواجه شدن با ناملایمات و عادت کردن روح با آنها پیدا می شود، و چون زندگی اجتماعی طبعاً آمیخته با برخوردهای ناراحت کننده است، انسان را تدریجاً پرحوصله بار می آورد. علاوه بر آن افراد منزوی غالباً کم نشاط هستند، بسیار کم می خندند، کمتر شوخی می کنند، در برابر خستگی ها کمتر تفریح دارند و زندگی آنها یکنواخت و خسته کننده است. همین موضوع تعادل روحی آنها را به هم زده یک نوع ناراحتی در آنان ایجاد می نماید؛ و اگر عقده هایی پیدا کنند چون وسیله ای برای گشودن آنها در اختیار ندارند همواره در یک نوع نگرانی و ناراحتی روانی بسر می برند، و این موضوع بر عصبانیت و کج خلقی آنان می افزاید. 6- محرومیت از علوم و تجارب: بسیاری از علوم و دانشهاست که باید از دهان بزرگان و روش آنها و الهام گرفتن از طرز تفکر آنان بدست آورد؛ بدیهی است این گونه علوم را تنها از طریق معاشرت می توان تحصیل نمود، و پختگی و تجربه های گوناگون را در گوشه انزوا نمی توان تحصیل کرد، بلکه راه آن زندگی در دل اجتماع است؛ این را هم می دانیم که ثمره زندگی چیزی جز تجربه های مفید و سودمند نیست. ادامه دارد... 🌻 @nedaye_tahzib 🌿 tahzib-howzeh.ir
[ 🔹مجموعه پوسترهای نمایشگاهی قنوت دل 🔸موضوع: نماز شب، مایه نورانیت و آمرزش شماره‌ ۱9 🌻 @nedaye_tahzib 🌿 tahzib-howzeh.ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
|حقوق همسایه| رسول خدا (ص) فرمودند: «آن قدر جبرئیل راجع به همسایه سفارش کرد که من خیال کردم که همسایه از همسایه ارث می برد.» اگر همسایه از اقوام است سه حق دارد؛ اگر از غریبه و از مسلمانان هست دو حق و اگر از کفار است یک حق بر گردن انسان دارد. اگر همسایه از کفار هست «حق الجوار» بر گردن انسان دارد؛ اگر غریبه و مسلمان است «حق الجوار» و «حق الاسلام» و اگر از اقوام است علاوه بر دو حق مذکور «حق القرابة» نیز بر گردن انسان دارد. رسول خدا (ص) فرمودند: «مسلمان نیست کسی که سیر بخوابد؛ در حالی که همسایه اش گرسنه باشد.» انسان باید تحقیق بکند تا بداند وضع مالی همسایه اش چگونه است. 🌻 @nedaye_tahzib 🌿 tahzib-howzeh.ir