eitaa logo
ندای تهذیب
7.8هزار دنبال‌کننده
4.7هزار عکس
1.7هزار ویدیو
916 فایل
کانال رسمی معاونت تهذیب و تربیت حوزه‌های علمیه اداره قرآن و حدیث @msn200 اداره اخلاق @Bahoosh593 اداره مشاوره @ENamazizade پیشنهادات و انتقادات @kovsar140 سایت‌‌ها: tahzib.ismc.ir hojre-nama.ir nedaye-tahzib.ir
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
معرفی کتاب الگوی تربیت جامع طلاب کتاب «الگوی تربیت جامع طلاب» که توسط جمعی از مدیران مدارس علمیه حضرت مهدی (عج) و تحت اشراف حجت الاسلام و المسلمین محمدجواد نظافت یزدی به رشته تحریر درآمده است . مبانی، راهبردها و راهکارهای فرهنگی-تهذیبی، آموزشی-پژوهشی و مدیریتی در تربیت طلاب، محورهای اصلی این کتاب است. 🌻 @nedaye_tahzib 🌿 tahzib-howzeh.ir
🍂سلسله مباحث: شماره 38 🌺 شاخص‏ها و ملاك‏های كلی | رفتار اجتماعی طلبه🌺 🔅مباحات خلاف شأن (قسمت اول) برخلاف رفتارهای خلاف ادب كه برای طلبه و غیر طلبه زشت و مذموم به شمار می‏رود، پاره‏ای دیگر از رفتارها تنها برای طلبه محل پرسش است و موجب تنزل ارج و قدر صنفی او می‏گردد. گویا از صنف روحانیت انتظار پرداختن به این امور نمی‏رود. این رفتارها در ذات خود حرمت یا زشتی ندارد؛ اما موجب پایین آمدن شأن طلبه و مانع انجام قوی رسالتش می‏شود. این رفتارها برای طلبه به عنوان یك شخص بد نیست؛ اما برای طلبه با وصف طلبه كه به دنبال ایفای نقش اجتماعی ویژه‏ای است و مأموریت سترگی دارد مناسب نیست و دون شأن او به شمار می‏رود. یعنی اگر طلبه بخواهد رسالت فرهنگی خود را بهتر انجام دهد، بهتر است آنها را ترك كند؛ زیرا انجام دادن رسالت طلبگی، نیازمند ارج و قیمت و احترام ویژه‏ای فراتر از سایر اقشار است. ممكن است یك كاسب یا معمار در نظر دیگران محترم دیده نشود، اما در انجام وظیفه خود بسیار موفق باشد؛ اما روحانیت برای ادای وظیفه خود باید محترم باشد و نیاز به آبروی صنفی و اعتبار اجتماعی دارد. به همین جهت باید از اموری كه این اعتبار و منزلت را می‏كاهد در حد امكان پرهیز كند و حرف‏شنوی و حسن ظن مردم را بی‏جهت مخدوش نسازد. برخی از این رفتارها عبارت‏اند از: غذا خوردن در كوچه، خیابان و بازار، تقلید صدای حیوانات، سوارشدن چرخ فلك، مسافركشی، فروشندگی و تجارت، حمل كردن مقدار زیادی بار یا چند كیسه بزرگ كالا در خیابان، دو لباسی، حضور با دمپایی و بدون جوراب در مجالس، حضور با لباس زیر در جمع‏های صمیمی، نگاه به نامحرم هرچند حلال باشد، خرید لباس‏های خاص زنانه، خرید جارو و همراه داشتن آن در منظر عمومی، نام بردن از همسر و خواهر در ملأ عام، قدم زدن با همسر و گفت‏وگوی صمیمی در خیابان و پارك، به كول گرفتن فرزند یا یك بسته بار، ابراز احساسات و اعجاب در مواجهه با محصولات صنعتی پیشرفته یا خانه‏های مجلل و كاوش درباره قیمت آنها، دویدن در خیابان، تند رانندگی كردن، گوش كردن موسیقی به صورت آشكار حتی موسیقی حلال، كف زدن در مجالس، لخت شدن برای سینه زدن در عزای امام حسین علیه‏السلام، چشمك زدن و برخی اشاره‏های دست و پا، زیاد چانه زدن با فروشندگان، امانت گرفتن فیلم سینمایی از ویدئو كلوپ، فیلم‏برداری یا عكس‏برداری در ملأ عام، استفاده از زنگ‏های خاص برای موبایل، بد نشستن و لم دادن، همراهی با گروه‏های منحرف، عكس گرفتن با خانم‏ها و ... . 💐 @nedaye_tahzib 🌱 tahzib-howzeh.ir
✅سوره مبارکه ، صفحه 381، آیات 45 تا 55 🗓1399/11/27 🌷 @nedaye_tahzibtahzib-howzeh.ir
381.mp3
441.8K
🔊 🎤توسط استاد ✅صفحه 381 🗓1399/11/27 🌷 @nedaye_tahzibtahzib-howzeh.ir
یَا أَبَا الْحَسَنِ، یَا عَلِىَّ بْنَ مُحَمَّدٍ، أَیُّهَا الْهادِى النَّقِىُّ، یَا ابْنَ رَسُولِ اللّٰهِ، یَا حُجَّهَ اللّٰهِ عَلىٰ خَلْقِهِ، یَا سَیِّدَنا وَمَوْلانا إِنَّا تَوَجَّهْنا وَاسْتَشْفَعْنا وَتَوَسَّلْنا بِکَ إِلَى اللّٰهِ وَقَدَّمْناکَ بَیْنَ یَدَیْ حاجاتِنا، یَا وَجِیهاً عِنْدَ اللّٰهِ اشْفَعْ لَنا عِنْدَ اللّٰهِ؛ 🖤فرارسیدن سالروز شهادت امام هادی علیه السلام تسلیت🖤 🌷 @nedaye_tahzibtahzib-howzeh.ir
13920728_7563_128k.mp3
3.62M
| انسان ۲۵۰ ساله | امام هادی علیه‌السلام و جنگ روانی علیه خلیفه قدرتمند امام هادی علیه‌السلام با دیدِ یک انسان مبارز به دربارِ متوکّل رفت و مجلسِ شراب او را به مجلس معنویت تبدیل کرد. یعنی او را مغلوب کرد؛ به طوری که در آخرِ حرفهایش، متوکّل برای حضرت عطر آورد و او را با احترام بدرقه کرد. در مبارزه‌ای که شروع کننده‌ی آن، خلیفه‌ای تندخو و قدرتمند بود، امام هادی دست به یک جنگ روانی زد؛ مبارزه‌ای که در آن نیزه و شمشیر کاربُرد ندارد. ۱۳۸۰/۶/۳۰ 🌷 @nedaye_tahzibtahzib-howzeh.ir
مجموعه پوسترهای نمایشگاهی پیام امام خمینی قدّس سرّه به حوزه و روحانیت، شماره 19 اولین و مهمترین حرکت: القای شعار جدایی دین از سیاست است 🌹 @nedaye_tahzib ☘️tahzib-howzeh.ir
➖➖اقتصاد مقاومتی در کلام امام خمینی / قسمت چهاردهم➖➖ 🔹تقابل استقلال و تولید ملی با نقشه های دشمنان (قسمت چهارم)👇🏿👇🏿🔹 ♻️تولید ملی، راه مقابله با آمریکا امام خمینی رحمه الله: باید کوشش کنیم و اقتصاد خودمان را خودمان اداره بکنیم. حالایی که ما در مقابل یک همچه قدرت شیطانی واقع شدیم و او هم تهدید کرده است که ما همه کشورهای دنیا را تجهیز می کنیم که در را به سوی شما ببندند، ما در عین حالی که اعتقادمان این است که حرفی است و واقعیت نخواهد پیدا کرد، لکن اگر ما یک درصد احتمال هم بدهیم باید قیام کنیم. باید غافل نباشیم از اینکه دشمن نمی تواند بکند. خوب، شاید یک وقت شد. برای آن روز شاید باید همه قشرهای ملت؛ هر کس هر جوری که می تواند یک تولیدی بکند، که مثلاً باغدارها می توانند تولید بکنند، دامدارها می توانند تولید بکنند و کشاورزها می توانند تولید کنند، اشخاص می توانند کمک کنند به کشاورزها، کارخانه ها می توانند تولید کنند، کارخانه های خصوصی که زیاد بود در ایران، و مع الأسف از بین رفته بود و دارد می رود، اینها همه قیام کنند برای اینکه، یک مملکت را از این اقتصاد نجات بدهند. [صحیفه امام، ج 14، ص 426] 🌹 @nedaye_tahzib ☘️tahzib-howzeh.ir
شماره 11 🌸تولید و سهم خانواده در آن /مشارکت سرمایه در تولید مؤسسات اجتماعی🌸 مقصود از مؤسسات اجتماعی بناها و تأسیسات عام المنفعه ای مانند: مسجد، مدرسه، درمانگاه و... است که افراد خیّر بانی ساخت و ساز آن در جامعه می شوند تا عموم مردم از آن استفاده کنند. امام علی علیه السلام در فرمایشی گهربار می فرماید: «اَفْضَلُ الْمالِ ما قُضِیَت بِهِ الْحُقُوق؛ برترین مال ها آن است که به وسیله آن، حقوق [خدا و خلق] پرداخت شود». [ترجمه و شرح غررالحکم و دررالکلم آمدی (موضوعی)، ج2، ص 452] همچنین می فرماید: «اِنَّ خَیْرَ الْمالِ ما اَوْزنکَ ذُخْراً وَ ذِکْراً و اَکْسَبَکَ حَمْداً وَ اَجْراً؛ به راستی که بهترین مال آن است که اندوخته و ذخیره ای از تو به جای نهد و ستایش و اجری برای تو کسب کند». [ترجمه و شرح غررالحکم و دررالکلم آمدی (موضوعی)، ج2، ص 452] بر اساس این سخنان ارزشمند، ثروت یا سرمایه زمانی مناسب است که انسان از طریق آن بتواند منشأ خیر هم برای خود (آخرت) و هم برای دیگران شود. اگر غیر از این باشد، جز وبال بر گردن صاحب خود نیست. امام علی علیه السلام در این باره می فرماید: «اَلْمالُ وَبالٌ عَلی صَاحِبِه اِلّا ما قَدَر منه؛ ثروت برای صاحب خود وبال و گرفتاری است. مگر آنچه را از پیش [برای روز جزا] فرستاده باشد». [ترجمه و شرح غررالحکم و دررالکلم آمدی (موضوعی)، ج2، ص 250] 🔅وقف، بهترین راه خوشبختانه از گذشته های دور، بسیاری از خانواده های ثروتمند ایرانی با درک درست از جایگاه اجتماعی خود، از سرمایهای که خداوند متعال در اختیار آنان قرار داده است، به بهترین شکل ممکن استفاده کرده اند. آنان با وقف بخشی از ثروت خود یا ساخت مؤسسات اجتماعی و اقتصادی عام المنفعه، نقش مهمی در رشد اقتصادی و فرهنگی جامعه ایفا می کردند. باقی ماندن صدها سازه تاریخی اعم از مدارس، مساجد، درمانگاه ها، پل ها، میل ها، کاروانسراها، بندها، بازارچه ها، آبانبارها و قنات ها، گواه صدق این گفتار است. این کار مهم، افزون بر کاهش فاصله طبقاتی، شرایط اجتماعی و اقتصادی مناسبی را در جامعه فراهم می آورد. در واقع، این مشارکت دادن سرمایه در تولید مؤسسات اجتماعی، به نوع دیگری سطح اشتغال را در جامعه افزایش می داد و سبب می شد بسیاری از مشکلات اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی جامعه رفع شود و جامعه در مسیر رشد و تعالی قرار بگیرد. با وجود اهمیت مشارکت دادن سرمایه در تولید مؤسسات اجتماعی و اقتصادی، در دهه های اخیر، نقش خانواده های ثروتمند در این بخش تولیدی کم رنگ شده است. امروزه با دگرگونی های اجتماعی انجام گرفته و شکل گیری محله های ثروتمندنشین به ویژه در شهرهای بزرگ و مهاجرت افراد ثروتمند به این محله ها و از سوی دیگر، رشد نظام سرمایه داری وابسته در کشور، رواج سودپرستی، کالاپرستی، مصرف زدگی و ناتوانی قوانین و مقررات موجود، در جامعه در متعادل کردن ثروت در جامعه، باعث شده [است] خانواده های ثروتمند کمتر در رفع مشکلات اجتماعی به ویژه تولید مؤسسات اجتماعی عام المنفعه که نقش مهمی در رشد اقتصادی کشور دارد سهیم باشند. به همین جهت، خانواده های ثروتمند مشروعیت نسبی گذشته خود را از دست داده اند» [الگوی مصرف و تهاجم فرهنگی، ص 162] بنابراین، لازم است خانواده های ثروتمند به تبعیت از پیشینیان خویش، آستین همت را بالا زنند و در این سال های جنگ اقتصادی، گام در مسیری نهند که عزت را برای کشور و رستگاری را برای خود در آخرت به ارمغان آورد و این فرموده رسول خدا صلی الله علیه و آله را به یاد داشته باشند که فرمود: «اِنّ الله تَعالی یُحِبُّ الْعَبْدَ الْتَقِیَ الْغَنِیَ الْحَفیّ؛ خداوند، بنده پرهیزکار ثروتمند مهربان را دوست دارد». [نهج الفصاحه (موضوعی)، ص 166 ادامه دارد... 🌷 @nedaye_tahzibtahzib-howzeh.ir
💠 پخش درس اخلاق 👈 استاد محترم حجت الاسلام والمسلمین همتیان (دام عزه) ⏰ دوشنبه 27 بهمن ماه ۱۳۹۹ – ساعت 19 پخش:🔻 https://www.hawzahnews.com/service/live پخش ایتا:🔻 https://aparat.com/hawzahnews/live?eitaafly 🌷 @nedaye_tahzibtahzib-howzeh.ir
🍂سلسله مباحث: شماره 39 🌺 شاخص‏ها و ملاك‏های كلی | رفتار اجتماعی طلبه🌺 🔅مباحات خلاف شأن (قسمت دوم) از اموری كه شأن طلبه را در نظر دیگران پایین می‏آورد، این است كه گمان شود طلبه همواره بی‏كار و رها است. اگر طلبه هر دعوتی را بپذیرد، هر مراجعه‏ای را بلافاصله پاسخ گوید، در موارد زیادی بی‏كار دیده شود، در نشست‏های گعده و خنده شركت كند، در مغازه‏ها به بطالت بنشیند، صبح دیر از خواب بیدار شود یا كار روزانه را آغاز كند و خلاصه حساب و كتاب خاصی در برنامه كاری‏اش دیده نشود، ارج و اعتبار خود را از دست خواهد داد. طلبه باید برنامه كاری منظم و كاملی داشته باشد. هیچ اشكال ندارد كه اگر درس یا كاری دارد برای رسیدگی به مراجعات، فرصت دیگری تعیین كند یا از پذیرش دعوت میهمانی عذر آورد یا صله ارحام، عیادت مریض و احوال‏پرسی از دوستان را كوتاه گرداند. همان‏گونه كه مردم از یك پزشك یا یك مدیر انتظار ندارند كه در همه مراسم و جلسات آنان شركت كند و زندگی او را مهم، جدی و با برنامه می‏شمارند، طلبه نیز باید دارای برنامه جدی و زندگی منظمی دیده شود و عذرش در كوتاه كردن برنامه‏های جانبی موجه باشد. طلبه نیز مانند یك كاسب یا كارمند جدی، باید هر روز صبح زود به درس و بحث یا كار صنفی خود مشغول شود و در نظر مردم، خانواده یا دوستان خود، فردی مصمم، قاطع، متین و بااراده بنماید. تمام رفتارهای كودكانه كه برخاسته از هوس‏های زودگذر و فاقد غرض عقلایی و حكمت است نیز، همین‏گونه موجب تنزل شأن روحانی و روحانیت می‏شود؛ مانند آدامس جویدن، تخمه شكستن، خوردن چیزهای خاصی مثل ساندویچ، پفیلا، پفك، یا آلاسكا در مجلس عمومی، بازی‏های كامپیوتری، حل جدول روزنامه، ایستادن جلوی ویترین مغازه‏ها خصوصا اسباب‏بازی فروشی، نگاه كردن فیلم‏های سینمایی (كمدی، تخیلی و...) و تعریف كردن آن، دنبال كردن نتایج مسابقات فوتبال، بازی كردن، لطیفه‏گویی فراوان، ارسال برخی پیام‏های كوتاه كم‏محتوا، همراه داشتن جانوران و سرگرم شدن به آن، رفتن به طبیعت در مراسم سیزده فروردین، شكلك درآوردن و تقلید رفتار دیگران. 🌱بدون شك اقدام به هیچ یك از رفتارهای بالا حرام یا زشت نیست و حتی ممكن است در شرایط خاصی ضرورت یا مصلحت نیز داشته باشد. هرگاه كه وظیفه یا ضرورت اقتضا كند، طلبه برای انجام این امور باید آمادگی كامل داشته باشد و ابا و استنكافی از خود نشان ندهد ؛ اما در شرایط عادی كه ضرورت خاصی وجود ندارد، سعی در پرهیز از این رفتارها داشته باشد. 🌷 @nedaye_tahzibtahzib-howzeh.ir
✅سوره مبارکه ، صفحه 382، آیات 56 تا 63 🗓1399/11/28 🌸 @nedaye_tahzib 🌾 tahzib-howzeh.ir
382.mp3
506.1K
🔊 🎤توسط استاد ✅صفحه 382 🗓1399/11/28 🌸 @nedaye_tahzib 🌾 tahzib-howzeh.ir
ماه دوستان خاصّ خدا ماه رجب، ماه عبادت برای دوستان خاصّ حضرت حق هست. کسانی که در ماه رجب عبادت خودشان را پر آب و رنگ قرار می‌دهند و توجه بیشتری در عبادات پیدا می‌کنند، اینها از دوستان خاصّ حضرت حق به حساب خواهند آمد. به حدّی که روز قیامت اهل عبادت در ماه رجب جداگانه صدا زده می‌شوند و آنها را خداوند متعال به صورت ویژه به بارگاه خود فرا می‌خواند. 🌸 @nedaye_tahzib 🌾tahzib-howzeh.ir
🔹تربیت دینی فرزندان / تعظیم شعائر🔹👇🏿👇🏿 شماره 11 🔅تعظیم شعائر تربیت ولایی فرزندان، در سایۀ برخی سنن مذهبی و آداب و رسوم ریشه دار و نشئت گرفته از آموزه های اولیای دین، تضمینی بر سلامت روحی و کمال تربیتی آنان است. ماه محرم، یکی از بهترین فرصت هایی است که می تواند باورهای مذهبی و گرایش های دینی را عمق بخشد و پیوند فرزندان ما را با «عترت»، استوارتر و ریشه دارتر سازد. تعظیم شعائر که قرآن هم به آن سفارش کرده است، در هر زمان و موقعیتی به گونه ای است: در ایام محرم، با پُرشور نگه داشتن محافل حسینی و سنن عاشورایی است، تا دل ها از اهل بیت بیگانه نشود و میان نسل نو و حماسۀ عاشورا و مکتب کربلا، گسست پیش نیاید. تعظیم شعائر، باید از روش و رفتار بزرگان به نسل جدید سرایت کند. پیشقدم شدن والدین و مربیان در گرامی داشتن مناسبت های دینی، به فرزندان هم همین تکریم و ارج نهادن را می آموزد و این فرهنگ را به آنان منتقل می سازد. شرکت کردن والدین در این مجالس و شرکت دادن کودکان و نوجوانان در آن ها و تلاش برای جاذبه دارساختن چنین شعائر و مراسمی برای این قشر، عُلقه ها و پیوندهای عاطفی و معنوی با اهل بیت‰ و مفاهیم دینی را افزایش می دهد. 🔅 مراسم سرور در تکریم مناسبت های دینی، تنها به ایام عزا و وَفَیات نباید نگریست. در مناسبت های شاد هم باید با اهل بیت‰ همدلی کرد و به احیای آن مراسم پرداخت؛ چون به صفای روحی و شادابی زندگی کمک می کند. در این میان، سال نو و فرارسیدن بهار، جاذبه ای فراگیرتر دارد. وقتی عیدی می دهیم، به توصیۀ دینیِ «ادخال سرور» عمل کرده ایم و چون به دید و بازدید اقوام و بستگان دور و نزدیک و دست بوسی بزرگ تر ها می رویم، به احیای برنامۀ «صلۀرحم» پرداخته ایم که توصیۀ قرآن و سفارش امامان است. «حیات طیبه» تنها در بهشت جاودان نیست؛ در همین دنیا هم می توان به آن رسید، به شرط آنکه «خداجویی» و «کمال طلبی» بر زندگی های ما و فرزندانمان سایه افکنده باشد و توانسته باشیم زندگی اولیای الهی و عترت پیامبر و امامان معصوم‰ را سرمشق خود سازیم و به عنوان «الگو» به فرزندانمان بشناسانیم. «بهار دین» در سایۀ محبت و معرفت و اطاعت از اهل بیت‰ است. «بهار دل» در گرو پاک ساختن زندگی از بدی ها و تطهیر قلوب از کینه ها و حسد ها و بداندیشی هاست. باشد که هم بهار دینمان پُرطراوت باشد، هم بهار دلمان پُرشکوفه و شادی 🌸 @nedaye_tahzib 🌾tahzib-howzeh.ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
کلیپ تصویری | برای زندگی، شغل و انتخاب رشته چه هدفی انتخاب کنیم؟ مادرها و پدرها مراقب باشند با این ادبیات بچه را خراب نکنند! چقدر ما فرهنگ بدی داریم که فقط علیه بدی‌ها حرف می‌زنیم. نه، علیه متوقف‌شدن در خوبی‌های اندک هم باید فریاد زد. 🌸 @nedaye_tahzib 🌾 tahzib-howzeh.ir
🍂سلسله مباحث: شماره 40 🌺 شاخص‏ها و ملاك‏های كلی | رفتار اجتماعی طلبه🌺 🔅مباحات خلاف شأن (قسمت سوم) در روایتی آمده است: عَبد اللَّهِ بن خالد الكنَانِی قَالَ استَقبَلَنِی أَبُو الحَسَنِ علیه‏السلام وَ قَد عَلَّقْتُ سَمَكةً فِی یدِی فَقَالَ اقذِفهَا إِنَّنِی لَأَكرَهُ لِلرَّجُلِ السَّرِی أَن یحْمِلَ الشَّی‏ءَ الدَّنِی بِنَفسِهِ ثُمَّ قَالَ إِنَّكم قَومٌ أَعدَاؤكم كثِیرَةٌ عَادَاكمُ الخَلقُ یا مَعشَرَ الشِّیعَةِ إِنَّكم قَد عَادَاكمُ الْخَلقُ فَتَزَینُوا لَهُم بِمَا قَدَرتُم عَلَیهِ؛ عبد اللّه‏ بن خالد كنانی می‏گوید: ماهی‏ای تهیه كرده بودم و در دست آویخته و به همراه می‏بردم. در این حال امام كاظم علیه‏السلام مرا دید و فرمود: رهایش كن. من دوست ندارم كه یك فرد شریف نام‏دار چیز پستی را به دست خود حمل كند. سپس فرمود: ای جماعت شیعه! شما گروهی هستید كه دشمنان فراوان دارید. مردم با شما دشمن‏اند. پس تا آن‏جا كه می‏توانید برای آنان خود را بیارایید. مشابه این موضوع را معاویه بن وهب نیز، از امام صادق علیه‏السلام نقل كرده است: مُعَاوِیة بن وَهبٍ قَالَ رَآنِی أَبُو عَبدِ اللَّهِ علیه‏السلام بِالمَدِینَةِ وَ أَنَا أَحمِلُ بَقلا فَقَالَ إِنَّهُ یكرَهُ لِلرَّجُلِ السَّرِی أَن یحمِلَ الشَّی‏ءَ الدَّنِی فَیجتَرَأَ عَلَیهِ؛ امام صادق علیه‏السلام مرا در حالی كه مقداری سبزی با خود می‏بردم در مدینه دید و فرمود: برای یك فرد شریف نام‏دار شایسته نیست كه كالای پستی را با خود حمل كند؛ زیرا بر او جرأت پیدا می‏كنند. توجه به تعلیلی كه در این دو حدیث بیان شده است، بسیار آموزنده است. در روایت اول، امام كاظم علیه‏السلام می‏فرماید: چون شیعیان دشمن دارند باید ابهت و جلال خود را در مقابل دشمن پاس دارند و انجام كارهای پست، این جلال و شكوه را از آنان می‏گیرد و آنان را از اجرای بهینه وظایف خود باز می‏دارد. در روایت دوم نیز، امام صادق علیه‏السلام به شأن اجتماعی كسی مانند معاویه بن وهب توجه كرده و به او تذكر داده‏اند كه انجام كارهای پست مردم را بر او گستاخ و جری می‏گرداند و ضریب تأثیر اجتماعی او را پایین می‏آورد. ◀️بدیهی است در شرایطی كه این علت وجود نداشته باشد هر كس موظّف است كارهای شخصی خود را به دست خود انجام دهد. در توصیف اخلاق پیامبر صلی‏الله‏علیه‏و‏آله آمده است: كانَ لایمْنَعُهُ اَنْ یحْمِلَ حَاجَتَهُ مِن السوق اِلی أهلِهِ؛ پیامبر اكرم صلی‏الله‏علیه‏و‏آله به دست خود مایحتاج خود را از بازار به سوی خانواده‏اش حمل می‏نمود. بسیاری از عالمانِ بنام نیز، همین شیوه را دارند و در تأمین نیازهای شخصی و خانوادگی خود از دیگران كمك نمی‏گیرند و این تواضع كه به تأسی از رفتار پیامبر اكرم صلی‏الله‏علیه‏و‏آله شكل گرفته موجب جلب اعتماد مردم و محبوبیت آنها نیز شده است. در روایتی آمده است: نَظَرَ أَبُو عَبْدِ اللَّهِ علیه‏السلام إِلَی رَجُلٍ مِنْ أَهْلِ الْمَدِینَةِ قَدِ اشْتَرَی لِعِیالِهِ شَیئاً وَ هُوَ یحْمِلُهُ. فَلَمَّا رَآهُ الرَّجُلُ اسْتَحْیا مِنْهُ. فَقَالَ علیه‏السلام اشْتَرَیتَهُ لِعِیالِك وَ حَمَلْتَهُ إِلَیهِمْ. أَمَا وَ اللَّهِ لَوْ لاَ أَهْلُ الْمَدِینَةِ لَأَحْبَبْتُ أَنْ أَشْتَرِی لِعِیالِی الشَّی‏ءَ ثُمَّ أَحْمِلَهُ إِلَیهِمْ؛ امام صادق علیه‏السلام مردی از اهل مدینه را دید كه برای خانواده‏اش چیزی خریده و آن را حمل می‏كند. وقتی چشم او به امام افتاد، خجالت كشید. حضرت فرمود: برای خانواده‏ات خریده‏ای و می‏بری. به خدا قسم! اگر مردم مدینه نبودند (و در میان آنها شناخته شده نبودم) دوست داشتم كه من هم برای خانواده‏ام چیزی خرید كنم و برای‏شان ببرم. بنابراین، ضمن این‏كه روحانیت باید بی‏تكلف و بی‏آلایش باشد، باید اعتبار و پرستیژ صنفی خود را پاس دارد و به گونه‏ای عمل نكند كه فرد او در نظر جامعه خُرد، پست، حقیر و ضعیف، یا صنف روحانیت به عنوان قشری كم‏ارزش، بی‏مقدار و دون‏پایه تلقی شود. پیامبر اكرم ـ اسوه مهربانی و اخلاق كه كارهای شخصی خود را به دست خود انجام می‏داد ـ به تعبیر امام علی علیه‏السلام از هیبت و جلالت خاصی برخوردار بود و این رفتارها باعث خرد شدن عظمت و شخصیت او در میان جمع نبود . بنابراین، هر كاری كه باعث سبكی شأن طلبه در نگاه مردم شود و او را در ایفای نقش اجتماعی و رسالت خود ضعیف گرداند، اخلاقا برای طلبه جایز نیست. 🌸 @nedaye_tahzib 🌾 tahzib-howzeh.ir
✅سوره مبارکه ، صفحه 383، آیات 64 تا 76 🗓1399/11/29 🌻 @nedaye_tahzib 🌿 tahzib-howzeh.ir
383.mp3
499.2K
🔊 🎤توسط استاد ✅صفحه 383 🗓1399/11/29 🌻 @nedaye_tahzib 🌿 tahzib-howzeh.ir