eitaa logo
ندای تهذیب
7.7هزار دنبال‌کننده
4.7هزار عکس
1.7هزار ویدیو
886 فایل
کانال رسمی معاونت تهذیب و تربیت حوزه‌های علمیه اداره قرآن و حدیث @Sarbazevatan1362 اداره اخلاق @Bahoosh593 اداره مشاوره @ENamazizade پیشنهادات و انتقادات @kovsar140 سایت‌‌ها: tahzib.ismc.ir hojre-nama.ir nedaye-tahzib.ir
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
| بچه‌ها را با این روش تربیتی ضعیف و وابسته نکنید! | می‌گویند کودک بعد از یک مدتی حدود مثلاً دیگر پنج شش سالگی به بعد تا هفت سالگی این سنین متوجه می‌شود که پدر و مادر منشأ قدرت نیستند، ابرقدرت نیستند؛ دنبال قدرت می‌گردد. اگر کسی را خوب تربیت بکنند ضعف‌اش تبدیل می‌شود به قوّت مگر در مقابل منشأ قدرت که پروردگار است، وابستگی او تبدیل می‌شود به استقلال مگر نسبت به منشأ قدرت که نمی‌شود نسبت به آن وابسته نبود و آن پروردگار عالم است. دین چه‌کار می‌کند؟ دین یک برنامه‌ای دارد برای انسان، انسان را به اوج استقلال و قوّت و قدرت می‌رساند. و خدا از چی بدش می‌آید؟ از اینکه کسی به چیزی وابسته باشد. اگر بچه‌ات را به خدا وابسته نکنی متوجه منشأ قدرت خدا نکنی، بچه‌ات به هر چیزی، به هر پَشیزی وابسته خواهد شد. بچه‌ات ضعیف می‌شود، ذلیل می‌شود. می‌خواهی بچه‌ات ذلیل بشود؟ ✅ به بپیوندید: 🌸 @nedaye_tahzib 🌾tahzib-howzeh.ir
🍂سلسله مباحث: شماره 44 🌺 شاخص‏ها و ملاك‏های كلی | رفتار اجتماعی طلبه🌺 🔅رفتارهای لازم دسته دیگر از رفتارها، رفتارهایی است كه طلبه باید انجام دهد و ملاحظه شأن و رتبه خود را در آن نكند. گرچه طلبه برای ادای رسالت خود نیاز به جایگاه اجتماعی دارد و باید از رفتارهایی كه موجب وهن منزلت او می‏گردد، خودداری كند؛ اما در مواردی كه یك مصلحت اهم وجود دارد، طلبه هرگز نباید از اقدام به این امور طفره رود. در این جا، به برخی از این موارد اشاره می‏كنیم: ورزش ، هل دادن ماشین در راه مانده، كمك به سال‏خوردگان و رساندن بار آنان به منزل، تواضع برای مردم و قیام به احترام آنها، جمع كردن سفره، گرفتن دست ناتوان، احترام به والدین و بوسیدن دست پدر و مادر، بوسیدن فرزند، كفش‏داری و خدمت و جارو كردن حرم ائمه اطهار علیهم‏السلام، روضه خواندن، سینه زدن در مجلس عزای اهل بیت، ارتباط با مستمندان، ملاطفت با كودكان، ابتدا به سلام، سلام به كودكان، سوار كردن دیگران در وسیله نقلیه شخصی و رساندن آنان، گذشت از حق و پرهیز از جر و بحث و جدال، پوشیدن لباس نظامی در جنگ، اعتراف به اشتباه و عذرخواهی، دفاع از مظلوم، دفاع از حق و مقابله با باطل، رسیدگی به ارحام و همسایگان و معاشرت با آنها، پذیرفتن دعوت مردم، تحویل گرفتن مردم و لبخند به چهره آنان، جواب سلام گرم و بامحبت، گرفتن هدیه، عذرخواهی از اشتباه، انجام دادن امور شخصی، پرهیز از دستور دادن به دیگران ، علم‏آموزی ، مشورت خواستن ، اعتراف به جهل و گفتنِ كلمه نمی‏دانم و ... . از این بالاتر، این‏كه طلبه با آینده‏نگری، برای كمك به دیگران و راه انداختن كار مردم آمادگی لازم را از قبل فراهم آورد. برای مثال، كمی بنزین، كپسول كوچك آتش نشانی، سیم رابط باطری، تسمه پروانه یدكی، گالن آب، طناب بكسل، و ... در ماشین خود داشته باشد، به این نیت كه كار دیگران را راه بیندازد. یا كارت تلفن، پول خرد، دستمال كاغذی، بلیت اتوبوس، قلم و كاغذ و ... به همراه داشته باشد، تا در موقع نیاز مشكل دیگران را برطرف سازد. یا با روی خوش گوشی همراه خود را در اختیار دیگران قرار دهد ... و همواره برای حل مشكل دیگران پیش قدم و آماده باشد. در روایتی آمده است: زاذان قال رَأَیتُ عَلیا علیه‏السلام یمسِك الشّسوعَ بِیدِه ثُمَّ یمُرُّ فی الأَسواقِ فَیناوِلُ الرجلَ الشسعَ وَ یرشِدُ الضّالَّ وَ یعینُ الحَمّالَ عَلی الحَمولَةِ وَ هُوَ یقرأ هذه الآیة: «تِلْكَ الدَّارُ الْأَخِرَةُ نَجْعَلُهَا لِلَّذِینَ لاَ یرِیدُونَ عُلُوًّا فِی الْأَرْضِ وَلاَ فَسَادًا وَ الْعَـقِبَةُ لِلْمُتَّقِینَ» ثُمّ یقولُ هذه الآیةُ أُنزِلَت فی الوُلاةِ وَ ذَوی القُدرةِ منَ النّاسِ؛ زاذان می‏گوید: امام علی علیه‏السلام را دیدم كه تعدادی بند كفش در دست دارد و در بازار قدم می‏زند. هر كس كه نیازمند باشد، به او بند كفش می‏دهد. گم‏شده را راهنمایی می‏كند. باربران را در بردن بار كمك می‏نماید. و این آیه را می‏خواند: «آن سرای آخرت را برای كسانی قرار دادیم كه در زمین برتری و فساد نمی‏جویند» آن‏گاه می‏فرماید: این آیه درباره زمام‏داران و توان‏گران نازل شده است. ( العمدة، ص 308. ) 🌸 @nedaye_tahzib 🌾 tahzib-howzeh.ir
✅سوره مبارکه ، صفحه 397، آیات 7 تا 14 🗓1399/12/13 🌻 @nedaye_tahzib 🌿 tahzib-howzeh.ir
397.mp3
489.8K
🔊 🎤توسط استاد ✅صفحه 397 🗓1399/12/13 🌻 @nedaye_tahzib 🌿 tahzib-howzeh.ir
🌷🔅🌷🔅🌷 میگویم سلام صبح بخیر پیرمرد در پاسخم میگوید عاقبت بخیر به وجد می آیم از پاسخش چه دعایی من برای او خیری می خواهم به کوتاهی یک صبح و او خیری برای من می‌خواهد به بلندای یک سرنوشت عاقبتتون بخیر 🌷🔅🌷🔅🌷 ✅ به بپیوندید: 🌻 @nedaye_tahzib 🌿 tahzib-howzeh.ir
💠 پخش زنده درس اخلاق 🍃 باحضور حجت‌الاسلام‌والمسلمین همتیان (زیدعزه) ⏰ چهارشنبه ۱۳ اسفند۱۳۹۹، ساعت ۱۰ پخش زنده: 🔻 https://www.hawzahnews.com/service/live پخش‌ زنده آپارات:🔻 https://aparat.com/hawzahnews/live?embed&?eitaafly 🌻 @nedaye_tahzib 🌿 tahzib-howzeh.ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌷زندگی در پرتو اخلاق »»»» شماره 21🌷 سی گناه بزرگ که از زبان سرچشمه می گیرد 👇👇👇 اهمیت اصلاح زبان آنگاه آشکارتر می گردد که بدانیم قسمت مهمی از گناهان، مانند قسمت مهمی از اعمال نیک بوسیله زبان انجام می گیرد. مرحوم «فیض» در کتاب «محجه البیضاء» و «غزالی» در «احیاء العلوم» بحث بسیار مشروحی تحت عنوان «گناهان زبان» ذکر کرده اند، از جمله غزالی بیست نوع انحراف و گناه برای زبان نقل نموده است بدین ترتیب: 1- گفتگو در اموری که به انسان مربوط نیست. 2- سخنان زیاد و بیهوده گویی. 3- گفتگو در امور باطل مانند وصف مجالس شراب و قمار و زنان آلوده. 4- جدال و مراء (خرده گیری و اعتراض بر دیگران به منظورهای غلط مانند تحقیر دیگران یا اظهار فضل خود). 5- خصومت و نزاع و لجاج در کلام. 6- تصنع در سخن و تکلف در سجع و مانند آن. 7- بد زبانی و دشنام. 8- لعن کردن. 9- غنا و اشعار غلط. 10- افراط در مزاح. 11- سخریه و استهزاء. 12- افشاء اسرار دیگران. 13- وعده دروغ. 14- دروغ در گفتار و قسم. 15- غیبت. 16- سخن چینی. 17- نفاق در سخن (زبان دوگانه داشتن). 18- مدح بیجا. 19- غفلت از دقایق و لوازم سخن و خطاهایی که از این رهگذر دامنگیر انسان شود. 20- سؤالات عوام از مسایل پیچیده مربوط به عقاید که درک آنها از عهده او خارج است. ناگفته پیداست که آفات و انحرافات زبان منحصر به آنچه «غزالی» شماره کرده نیست بلکه آنچه در کلام او ذکر شده تنها قسمت مهمی از آن است و شاید نظر او هم غیر از این نبوده، مثلًا امور زیر نیز از انحرافات زبان است که در گفتار او نیامده است: 1- تهمت زدن. 2- شهادت به باطل. 3- خودستایی. 4- اشاعه فحشا و نشر شایعات بی اساس و اکاذیب اگرچه بعنوان احتمال باشد. 5- خشونت در سخن. 6- اصرار بیجا (مانند کار بنی اسرائیل و امثال آن). 7- ایذاء دیگران با گفتار خود. 8- مذمت کسی که سزاوار نکوهش نیست. 9- کفران نعمت با زبان. 10- تبلیغ باطل و تشویق به گناه. البته بعضی از آنچه در بالا ذکر شد ممکن است مندرج در بعضی دیگر شود (مثلًا وعده دروغ و شهادت به باطل را می توان داخل در مطلق دروغ دانست) و نیز پاره ای از آنها اختصاص به زبان ندارد (مثلًا غیبت، ایذاء مؤمن، کفران نعمت و مانند اینها هم ممکن است با زبان تحقق یابد و هم بوسیله غیر از زبان). ولی آنچه جای تردید نیست این است که مسأله اصلاح زبان باید بعنوان یکی از مهمترین مسائل اخلاقی مورد مطالعه و تعلیم قرار گیرد. اهمیت این موضوع هنگامی روشنتر می شود که توجه به این حقیقت داشته باشیم که زبان سهلترین و ساده ترین و کم خرجترین وسیله ای است که در اختیار انسان قرار دارد، بعلاوه سرعت عمل آن با هیچ چیز دیگر قابل مقایسه نیست و لذا باید به شدت مراقب آن بود و از این نظر می توان آن را به مواد مفیدی که قابلیت و قدرت انفجار شدید دارد تشبیه نمود، همانطور که انسان از چنان موادی به دقت مراقبت می کند باید همواره مراقب این عضو حساس خویش نیز باشد. ادامه دارد... 🌻 @nedaye_tahzib 🌿 tahzib-howzeh.ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
|برای آموختن علم همیشه فرصت هست سخنران: حجت الاسلام والمسلمین سید عبدالله فاطمی نیا برای آموختن علم هیچ زمانی دیر نیست و شاهد آن حکایتی از فردی به نام سکاکی است. سکاکی در زمان های دور با تلاش فراوان قفلی بسیار کوچک ساخت که با وجود علم و امکانات آن زمان کار بسیار دشواری بود. او این قفل را نزد حاکم برد تا بلکه مورد توجه قرار گیرد. اما حاکم به سردی با او رفتار کرد و مرد متوجه شد که باید با تحصیل علم ابتدا موقعیت خود را به اثبات برساند و بعد ادعایش را مطرح کند. او در سن چهل سالگی به دنبال یادگیری علم رفت و در نهایت با وجود نشیب و فرازهای بسیار موفق شد. او بعد مدتی عالمی بزرگ شد و کتابی نوشت که بخشی از آن در مورد بلاغت بود. این کتاب در سال های بعد دست به دست شد و شرح های زیادی بر آن نوشته شد. 🌻 @nedaye_tahzib 🌿 tahzib-howzeh.ir
🍂سلسله مباحث: شماره 45 🌺 شاخص‏ها و ملاك‏های كلی | رفتار اجتماعی طلبه🌺 🔅رفتارهای لازم (قسمت دوم) طلبه باید در تأمین نیاز مردم، و در مواجهه با درخواست‏ها و مراجعات آنان ـ چه در امور دینی و چه در امور اجتماعی و عرفی ـ و در حل مرافعات آنان، بی‏حوصلگی نشان ندهد، و از بذل توان و اعتبار خود دریغ نكند، بلكه با رویی خوش و چهره‏ای گشاده، آن‏چه از دستش برمی‏آید، به كار گیرد. امام علی علیه‏السلام می‏فرماید: إنّ حَوائِجَ النّاسِ إلیكُم نِعمةٌ مِنَ اللّه‏ِ عَلَیكُم فَاغتَنِموها و لا تَملّوها فَتَتَحوّلَ نِقَما؛ نیازمندی مردم به شما، نعمتی از جانب خدا بر شما است. آن را مغتنم بشمارید و از آن ملول و خسته نشوید كه تبدیل به نقمت خواهد شد (غرر الحكم، حدیث 10301) هم‏چنین فرمود: إِنَّ لِلَّهِ عِبَاداً فِی الْأَرْضِ یسْعَوْنَ فِی حَوَائِجِ النَّاسِ هُمُ الاْمِنُونَ یوْمَ الْقِیامَةِ وَ مَنْ أَدْخَلَ عَلَی مُؤمِنٍ سُرُوراً فَرَّحَ اللَّهُ قَلْبَهُ یوْمَ الْقِیامَةِ؛ خداوند در زمین بندگانی دارد كه در رفع نیاز مردم تلاش می‏كنند. آنان در روز قیامت در امان‏اند. هر كس مؤمنی را شاد كند، خدا در روز قیامت دلش را شاد می‏گرداند (كافی، ج 2، ص 197. ) روایت شده است: مَن كَثُرت نِعَمُ اللّه‏ِ عَلَیهِ كَثُرَت حَوائِجُ النّاسِ إلیهِ فَإن قامَ فیها بِما أَوجَبَ اللّه‏ُ سُبحانَه عَلَیهِ فَقَد عَرَّضَها للدّوامِ وَ إن مَنَعَ ما أَوجَبَ اللّه‏ُ سُبحانَه فیها فَقَد عَرَّضَها للزَّوالِ؛ هر كس كه نعمت خدا بر او بیشتر باشد، حاجت و نیاز مردم به او بیشتر می‏شود. پس اگر مطابق آن‏چه خدا واجب گردانده در حل مشكلات مردم اقدام كند، نعمت الهی را پایدار ساخته است و اگر اقدام نكند، نعمت را در معرض از بین رفتن قرار داده است (غرر الحكم، حدیث 8418. ) متأسفانه برخی ـ به ویژه طلاب شاغل و صاحب منصب و معروف ـ برای تقلیل این مراجعات و رهایی از دردسر آن، میان خود و مردم فاصله می‏اندازند، این احتجاب و فاصله به شدت نهی شده است. حضرت علی علیه‏السلام می‏فرماید: أیمَا وَالٍ احتَجَبَ عَن حَوَائِجِ النَّاسِ احتَجَبَ اللَّهُ عَنهُ یومَ القِیامَةِ وَ عَن حَوَائِجِهِ؛ هر كارگزاری كه از درخواست‏های مردم حجاب گیرد، خداوند در روز قیامت از او و نیازهایش حجاب می‏گیرد ( ثواب الاعمال، ص 261. ) امام عصر (عج) به سید ابوالحسن اصفهانی چنین نوشته است: ارخَص نَفسَكَ، وَ اجعَل مَجلِسَكَ فی الدِّهلیزِ، وَ اقصُد حَوائِجَ النّاسِ، نَحنُ نَنصُرُكَ؛ خود را پایین آور، مجلس خود را در دهلیز (در دست‏رس عموم) قرار ده، در رفع نیاز مردم تلاش كن، ما هم تو را یاری می‏كنیم (كلمة الامام مهدی عج، ص 565. ) شهید بهشتی رحمه‏الله در این باره می‏فرماید: روحانی، كسی است كه در میان مردم و در متن مردم زندگی می‏كند، و كار می‌كند. مردم از او سؤالات می‏كنند. دائما در تماس مستقیم با مردم است. اگر منبری، واعظ و سخنران است، میان همین مردم و توده‏ها سخنرانی می‏كند، سخنرانی‏اش به یك قشر معین مربوط نیست. به همه مربوط است. سخنرانی هم [این] نیست كه بیاید حرفش را بزند و برود، یا همان وقت با مردم است یا شب مردم می‏آیند درِ خانه‏اش و با او معاشرت دارند. روحانی و مردم مثل ماهی می‏ماند و آب. روحانی با مردم و در مردم زنده است. بدون مردم و دور از مردم نمی‏تواند رسالتش را ایفا كند. علاوه بر این، روحانی در جامعه ما یك نقش دیگر را هم خود به خود بر عهده دارد و آن، خدمت بی‏منت به مردم است. مردم ما ـ بخواهیم یا نخواهیم ـ از روحانی محله‏شان انتظار دارند اگر گرهی در كارشان پیدا می‏شود، قدم جلو بگذارد و گره‏گشایی كند. اگر مشكلی پیدا می‏شود، حل كند. یادم می‏آید در نجف آباد اصفهان، یك عالم مردمی فعال و محبوب به نام مرحوم حاج شیخ ابراهیم رحمه‏الله زندگی می‏كرد. خوب یادم می‌آید آن وقت‏ها ما طلبه جوانی بودیم و دوست می‏داشتیم این الگوهای خوب را بشناسیم. از آنها چیز یاد بگیریم ... ایشان گاهی مثلاً ساعت دوی بعد از نیمه شب یك كسی می‌آید در خانه‌اش را می‏زند. آقا چیه؟ با زنم دعوایم شده. ریش سفیدهای فامیل نتوانستند دعوا را حل كنند، كار بالا گرفته، ناچار شدیم به شما زحمت بدهیم. لطفاً بیایید و بین ما صلح بدهید. آقای حاج شیخ ابراهیم با كمال خوش‏رویی و با كمال خوش‏حالی می‏رود آن‏جا می‏نشیند، می‏گوید: یك چای درست كنید با هم بخوریم. می‏نشیند تا صبح اختلاف اینها را حل می‏كند و نماز می‏خواند و می‏رود. بسیاری از روحانیت آماده برای خدمات مردم زندگی می‏كنند، بدون این‏كه ساعت معین داشته باشند. همیشه در اختیار مردم هستند. این خصلت اساسی یك روحانی است (ولایت، رهبری، روحانیت، ص 314. ) 🌸 @nedaye_tahzib 🌾 tahzib-howzeh.ir
✅سوره مبارکه ، صفحه 398، آیات 15 تا 23 🗓1399/12/14 🌺 @nedaye_tahzib 🍃 tahzib-howzeh.ir
398.mp3
457.4K
🔊 🎤توسط استاد ✅صفحه 398 🗓1399/12/14 🌺 @nedaye_tahzib 🍃 tahzib-howzeh.ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
پيامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) لاَ تَقْذِفُوا نِسَاءَكُمْ فَإِنَّ فِي قَذْفِهِنَّ نَدَامَةً طَوِيلَةً وَ عُقُوبَةً شَدِيدَةً دشنام مدهيد زنان خود را كه در دشنام دادن ايشان پشيمانى است و عقوبت سخت جامع الأخبار , جلد۱ , صفحه۱۵۸ 🌺 @nedaye_tahzib 🍃 tahzib-howzeh.ir
🌺خانه سبز / قسمت 16 / خانواده در چهار سطح🌺 4️⃣ ویژگی های خانواده سالم (قسمت دوم) در اجرای برنامه ها ، اگر مشکلی پیش آمد ، به سادگی خود را با آن تطبیق می دهند و در نتیجه قادر هستند بدون تجربه احساس ترس یا واهمه ، بیشتر مشکلات زندگی خود را حل و فصل کنند ! در این خانواده ، زندگی آدمی و احساسات بشری ، بیش از هر عامل دیگری مورد توجه و احترام است ! در خانواده ، پدر و مادر خود را مدیر و رهبر خانواده می دانند و نه رئیس یا ارباب خانواده ! می دانند که در موقعیت های مختلف چگونه به فرزندان خود بیاموزند تا به مرحله یک انسان واقعی بودن نزدیک شوند ! اعضای خانواده در مورد اشتباهات خود ، در قضاوت ، رفتار ، بروز هیجان ها و ... به همان سهولتی با یکدیگر سخن می گویند که در مورد کردار و گفتار صحیح خود اظهار نظر می کنند ! رفتار اولیای خانواده با آن چه به فرزندان خود می گویند یا توصیه می کنند ، مطابقت کامل دارد و در این راه از خود صداقت بسیار نشان می دهند ! پدر و مادر خانواده مانند هر مدیر یا رهبر موفق ، نسبت به زمان حساس هستند و مترصد آن می باشند تا از هر فرصت مناسب برای سخن گفتن و تعامل با فرزندان خود ، استفاده کنند ! اگر یکی از افراد خانواده مرتکب اشتباهی شد و نادانسته خسارتی ایجاد نمود ، پدر و مادر و بزرگترها در کنار او قرار می گیرند تا از او حمایت کنند ؛ این رفتار باعث خواهد شد تا فرزند بی دقت ، بر احساس ترس یا گناه خود فایق آید و از فرصت آموزشی که پدر و مادر برای او فراهم کرده اند ، بیشترین بهره را بگیرد ! اولیاء خانواده می دانند که فرزندانشان عمدا بدی نمی کنند ؛ به همین دلیل ، اگر متوجه شوند که فرزند آنان در زمینه ای خرابکاری کرده است ؛ به این نتیجه می رسند که یا سوء تفاهمی در کار بوده است و یا احساس ارزش فردی و احترام به خویشتن ، در فرزند آنان کاهش پیدا کرده است و باید برای این مشکل راه حلی را پیدا کرد ! اولیا خانواده می دانند هنگامی فرزند آنان برای یادگیری آمادگی بیشتری خواهد داشت که خود را با ارزش بداند و احساس کند که دیگران نیز برای او ارزش قایل هستند ! اولیاء خانواده می دانند که اگر چه با شرمنده کردن و تنبیه بدنی فرزندان می توان رفتار آنان را تغییر داد ، اما این آگاهی را نیز دارند که آثار این تنبیه ها بر ذهن آنان باقی می ماند و به سادگی و به سرعت قابل ترمیم نمی باشد ! پدر و مادر آموزش فرزند خود را با گوش دادن ، حس کردن ، فهمیدن و در نظر گرفتن زمان و دوره خاص رشد او آغاز می کنند ! پدر و مادر خانواده می دانند که در زندگی هر شخص مشکلاتی پیش خواهد آمد و اجتناب از همه مشکلات زندگی امکان ناپذیر می باشد ؛ گوش به زنگ هستند که برای هر مشکل تازه ، راه حلی پیدا کنند و به فرزندان خود نیز می آموزند تا چگونه در حل مشکلات از خلاقیت و نوآوری بهره گیرند ! اولیای خانواده می دانند که تغییر و تحول از ویژگی های زندگی است ؛ می پذیرند که فرزندانشان به سرعت مراحل مختلف رشد را طی می کنند ؛ و هیچ گاه نباید سد راه رشد و تغییر فرزندان خود شوند ! 🌺 @nedaye_tahzib 🍃 tahzib-howzeh.ir
🔹اولین جشنواره اخلاق و معنویت عصر انقلاب اسلامی 🔸این جشنواره در راستای گام دوم انقلاب و با هدف ایجاد انگیزه در میان طلاب سراسر کشور در عرصه تهذیب و تربیت و همچنین شناسایی و معرفی افراد نخبه هنری و رسانه ای در میان طلاب برگزار خواهد شد. 🔹طلاب محترم آثار گرانبهای خود را به همراه نام و نام خانوادگی، پایه تحصیلی ، کد طلبگی و شماره تلفن به آدرس @MTahzib ارسال نمایند . 🔸بدیهی است نسبت به آثار فاقد مشخصات کامل، ترتیب اثر داده نخواهد شد. 🌻 @nedaye_tahzib 🌿 tahzib-howzeh.ir
| شماره 3 💠نکات مقدماتی: 3️⃣ ناامیدی و یاس از اوصاف کافران دعا کننده باید به این حقیقت آگاه باشد که خدای مهربان او را به دعا دعوت فرموده و مستجاب شدن دعا را ضامن شده و اجابت دعا بر حضرت او کاری بسیار سهل و آسان است ؛ زیرا تمام موجودات هستی در سایۀ فرمانروایی مطلق اویند ، و او با یک فرمان و با بکارگیری یک دستور تمام زمینه های اجابت را برای بندۀ دعا کننده اش فراهم می کند . بنا بر این ، ابداً سزاوار نیست کسی در پیشگاه خدای مهربانی که قدرت و بصیرت و کرم و لطف و مغفرت و فیض و رحمتش بی نهایت است و به بنده اش - به ویژه به هنگام دعا و مناجات و راز و نیاز - محبّت خاص دارد ، ناامید و مأیوس باشد . ناامیدی و یأس به فرمودۀ قرآن مجید صفت کافران به خداست : « لاٰ تَیْأَسُوا مِنْ رَوْحِ اللّٰهِ إِنَّهُ لاٰ یَیْأَسُ مِنْ رَوْحِ اللّٰهِ إِلاَّ الْقَوْمُ الْکٰافِرُونَ » (یوسف ( 12 ) : 87 .). از رحمت خدا ناامید مباشید ؛ زیرا جز گروه کافران کسی از رحمت خدا ناامید نمی شود . قرآن مجید اکیداً سفارش می کند که از رحمت خدا مأیوس و ناامید مباشید : « لاٰ تَقْنَطُوا مِنْ رَحْمَهِ اللّٰهِ » (از رحمت خدا نومید نشوید . زمر (39) : 53 .). رسول خدا صلی الله علیه و آله می فرماید : « الفَاجِرُ الرَّاجِی لِرَحْمَهِ اللّٰهِ تَعالَی أقْرَبُ مِنْها مِنَ العَابِدِ الْمُقَنَّطِ » (کنز العمال : 140/3 ، حدیث 5869 ؛ میزان الحکمه : 5046/10 ، باب القنوط ، حدیث 17109 ) . بدکارِ امیدوار به رحمت خدای بزرگ ، از عابدِ ناامید به رحمت خدا نزدیکتر است . امام صادق علیه السلام فرمود : « الیَأسُ مِن رَوحِ اللّٰهِ أشدُّ بَرداً مِنَ الزَّمهَریرِ » (الخصال : 348/2 ، حدیث 21 ؛ مستدرک الوسائل : 59/12 ، باب 64 ، حدیث 13507 .) . سردی ناامیدی از رحمت خدا ، از سرمای شدید سردتر است . در روایات و معارف اسلامی ، ناامیدی و یأس از رحمت خدا از گناهان کبیره به حساب آمده ، و به ناامید از رحمت خدا وعدۀ قطعی عذاب داده شده است . دعا کننده از این که دعایش به سرعت به هدف اجابت نرسد ، نباید دچار یأس و ناامیدی شود . بنا به آیات و روایات ، شاید اجابت دعایش مصلحت نبوده و یا احتمالاً زمان و ظرف اجابت نرسیده است و ممکن است برای این که دعا و مناجات را ادامه دهد ، از اجابتش مانع شده اند ، یا خواسته اند برای این که نصیبی ابدی و بهره ای همیشگی عاید او شود ، زمان اجابت دعایش را قیامت قرار دهند . در هر صورت ناامیدی از رحمت حق ، به هیچ صورت ، عقلی و شرعی و اخلاقی و انسانی نیست ، و مؤمنِ به حضرت حق ، هرگز به ناامیدی نمی گراید و یأس و دلسردی به خود راه نمی دهد . در زمینۀ مطالب و مسائل مربوط به دعا و اجابت آن ، روایاتی بسیار مهم ، در کتاب های باارزش اسلامی ثبت شده از آن جمله : امام صادق علیه السلام فرمود : « إِنَّ العَبدَ لَیَدعُو فَیَقولُ اللّٰهُ عَزَّ وَ جَلَّ لِلْمَلَکَیْنِ : قَدِ اسْتَجَبتُ لَهُ ، وَلکِنِ احْبَسُوهُ بِحاجَتِهِ ؛ فَإنِّی أُحِبُّ أَنْ أَسمَعَ صَوْتَهُ . وَإِنَّ العَبْدَ لَیَدْعُو فَیَقولُ اللّٰهُ تَبارَکَ وَتَعالَی : عَجِّلوا لَهُ حاجَتَهُ ؛ فَإِنّی ابغِضُ صَوْتَهُ !! (الکافی : 489/2 ، باب من أبطأت علیه الإجابه ، حدیث 3 ؛ وسائل الشیعه : 61/7 - 62 ، باب 21 ، حدیث 8728 .) » . به راستی بنده دعا می کند ، پس خدای عز و جل به دو فرشته می فرماید : من دعایش را مستجاب کردم ، ولی حاجتش را نگاهدارید تا دعا را ادامه دهد ؛ زیرا من دوست دارم صدایش را بشنوم . و بنده ای دعا می کند ، پس خدای تبارک و تعالی می فرماید : در برآورده شدن حاجتش شتاب کنید ؛ زیرا من از صدایش نفرت دارم . ♾♾♾♾♾♾♾ 🌷 @nedaye_tahzibtahzib-howzeh.com
🍂سلسله مباحث: شماره 46 🌺 شاخص‏ها و ملاك‏های كلی | رفتار اجتماعی طلبه🌺 —————————— 💠رفتارهای لازم (قسمت سوم)💠 🔘دیگر از اموری كه طلبه باید انجام دهد و ملاحظه شأن خود را در آن نكند، توجه به مسائل سیاسی ـ اجتماعی و آگاهی از جریان‏های موجود است. 🔘 طلبه باید آگاهی‏های زمان خود را به اندازه‏ای بالا برد كه هم خود فریب نخورد و از لوابس محفوظ ماند و هم بتواند مردم را از انحراف حفظ كند. برخی گمان می‏كنند اطلاع از اخبار و حوادث سیاسی روز و پی‏گیری جریان‏های اجتماعی با زی طلبگی منافات دارد. 🔹 امام امت می‏فرمود: مجتهد باید به مسائل زمان خود احاطه داشته باشد. برای مردم و جوانان و حتی عوام هم قابل قبول نیست كه مرجع و مجتهدش بگوید: من در مسائل سیاسی اظهارنظر نمی‏كنم. آشنایی به روش برخورد با حیله‏ها و تزویرهای فرهنگ حاكم بر جهان، داشتن بصیرت و دید اقتصادی، اطلاع از كیفیت برخورد با اقتصاد حاكم بر جهان، شناخت سیاست‏ها و حتی سیاسیون و فرمول‏های دیكته شده آنان و درك موقعیت و نقاط قوّت و ضعف دو قطب سرمایه‏داری و كمونیزم كه در حقیقت استراتژی حكومت بر جهان را ترسیم می‏كنند، از ویژگی‏های یك مجتهد جامع است. یك مجتهد باید زیركی و هوش و فراست هدایت یك جامعه بزرگ اسلامی و حتی غیراسلامی را داشته باشد و علاوه بر خلوص و تقوا و زهدی كه در خور شأن مجتهد است، واقعاً مدیر و مدبر باشد. حكومت در نظر مجتهد واقعی، فلسفه عملی تمامی فقه در تمامی زوایای زندگی بشریت است. حكومت نشان‏دهنده جنبه عملی فقه در برخورد با تمامی معضلات اجتماعی و سیاسی و نظامی و فرهنگی است. فقه، تئوری واقعی و كامل اداره انسان از گهواره تاگور است ( صحیفه امام، ج 21، ص 289. ) 🔘 در همین راستا، باید اشاره كرد كه ورود روحانیت به مشاغل اجتماعی ـ چه كارهایی مانند قضاوت كه شرعا بر عهده روحانیت است، چه كارهایی مانند تأسیس دفترخانه، یا هم‏كاری در عقیدتی سیاسی‏ها كه ترجیحا روحانی باید انجام دهد و چه كارهایی كه برای روحانی و دیگران مشترك است مانند استادی دانشگاه و معلمی ـ نیز، لازمه زی طلبگی است و نباید خلاف شأن، پنداشته شود: «روحانیون و علما و طلاب باید كارهای قضایی و اجرایی را برای خود یك امر مقدس و یك ارزش الهی بدانند و برای خود، شخصیت و امتیازی قایل بشوند كه در حوزه ننشسته‏اند، بلكه برای اجرای حكم خدا راحتی حوزه را رها كرده و مشغول كارهای حكومت اسلامی شده‏اند. اگر طلبه‏ای منصب امامت جمعه و ارشاد مردم یا قضاوت درامور مسلمین را خالی ببیند و قدرت اداره هم در او باشد و فقط به بهانه درس و بحث، مسئولیت نپذیرد و یا دلش را فقط به هوای اجتهاد و درس خوش كند، در پیشگاه خداوند بزرگ، یقیناً مؤخذه می‏شود و هرگز عذر او موجه نیست. ما اگر امروز به نظام خدمت نكنیم و استقبال بی‏سابقه مردم از روحانیت را نادیده بگیریم، هرگز فرصت و شرایط بهتر از این را نخواهیم داشت (ولایت، رهبری، روحانیت، ص 302)». 📍برای جستجوی مطالب مرتبط می توانید از هشتگ #️⃣ (رنگهای آبی در متن استفاده نمایید)📍 ✅ به بپیوندید: 🌸 @nedaye_tahzib 🌾 tahzib-howzeh.ir
#قرآن_کریم ✅سوره مبارکه #عنکبوت، صفحه 399، آیات 24 تا 30 🗓1399/12/15 🌼 @nedaye_tahzib 🍀 tahzib-howzeh.ir