فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🛑🎥آغاز ماه دعا...
بیانات رهبر معظم انقلاب (مد ظله العالی) درباره ماه رجب
#رجب🌙
#ندای_تهذیب
🌹 @nedaye_tahzib
☘️tahzib-howzeh.ir
#شنبه_های_قرآنی
◀️ قرآن شناسی از دیدگاه قرآن و عترت ▶️
شماره 12
🔅اعجاز قرآن از دریچه خبرهای غیبی
یکی از طرق اثبات اعجاز قرآن، خبرهای غیبی قرآن است که یک نمونه روشن آن در همین آیات مورد بحث آمده، در طی چند آیه با انواع تأکیدات از پیروزی بزرگ یک ارتش شکست خورده در چند سال بعد خبر داده و آن را به عنوان یک وعده تخلف ناپذیر الهی معرفی می کند .
از یک سو خبر از اصل پیروزی می دهد ( وَ هُمْ مِنْ بَعْدِ غَلَبِهِمْ سَیَغْلِب-ُونَ ).
از سوی دیگر خبر از پیروزی دیگری برای مسلمانان بر کفار مقارن همان زمان ( وَ یَوْمَئِذٍ یَفْرَحُ الْمُؤْمِنُونَ بِنَصْرِ اللّهِ ). و از سوی سوم تصریح می کند که این امر در چند سال آینده به وقوع خواهد پیوست ( فی بِضْعِ سِنینَ ). و از سوی چهارم با دو بار تأکید ، قطعی بودن این وعده الهی را مسجّل می سازد (وَعْدَاللّهِ لایُخْلِفُ اللّهُ وَعْدَهُ) .
تاریخ به ما می گوید که هنوز نُه سال نگذشته بود که این دو حادثه انجام یافت ؛ رومیان در نبرد جدیدی بر ایرانیان پیروز شدند و مقارن همان زمان مسلمانان با صلح حدیبیه ( و بر طبق روایتی در جنگ بدر ) پیروزی چشمگیری بر دشمنان پیدا کردند .
اکنون این سؤال مطرح است که آیا یک انسان با علم عادی می تواند این چنین قاطعانه از حادثه ای به این مهمی خبر دهد ؟ حتی اگر فرضا قابل پیش بینی سیاسی هم باشد ، که نبود ، باید با قید احتیاط و ذکر احتمال بگوید ، نه این چنین باصراحت و قاطعیت که اگر تخلف آن ظاهر گردد ، بهترین سند برای ابطال دعوی نبوت به دست دشمنان خواهد افتاد .
حقیقت این است که مسائلی از قبیل پیش بینی پیروزی یک کشور بزرگ همچون کشور روم یا مسأله مباهله به خوبی نشان می دهد که پیامبر گرامی اسلام صلی الله علیه و آله به جای دیگری دل بسته بود و پشت گرمی ازجای دیگر داشت وگرنه هیچ کس در شرایط عادی ، توانایی و جرأت بر چنین اموری را ندارد .
به خصوص این که مطالعه در حال پیامبر اسلام صلی الله علیه و آله نشان می دهد که او از کسانی نبود که بی گدار به آب بزند ، بلکه کارهایش حساب شده بود ، چنین ادعایی از چنین کسی ، نشان می دهد که او تکیه بر جهان ماورای طبیعت ، وحی الهی و علم بی پایان خداوند داشته است .
#قرآن
#قرآن_شناسی
#ندای_تهذیب
🌹 @nedaye_tahzib
☘️tahzib-howzeh.ir
#شنبه_های_قرآنی / اندیشه قرآنی امام خامنه ای (مدظله العالی)
شماره 10
❇️📚«طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن» ❇️
——————————-👇👇👇👇
🔅فوری ترین ضرورت های تفکر مذهبی (قسمت دوم)
میتوان به طور خلاصه سه خصوصیت مهم را در بحثها و گزارش های فکری اسلامی، ضرورتی دانست که تخلف از آن، شایسته متفکران آگاه و مسئول این روزگار نیست:
1️⃣ نخست آنکه معارف و دستگاه فکری اسلامی از تجرد و ذهنیت محض خارج گشته و همچون هم مكاتب اجتماعی - ناظر به تکالیف عملی و به ویژه زندگی اجتماعی باشد و هر یک از مباحث نظری، از این دیدگاه | که چه طرحی برای زندگی انسان و چه هدفی برای بودن او و چه راهی برای رسیدن به این هدف ارائه میدهد، مورد بررسی و تأمل و تحقيق قرار گیرد.
2️⃣ دیگر آنکه مسائل فکری اسلام، به صورت پیوسته و به عنوان اجزای یک واحد، مورد مطالعه قرار گیرد و هر یک به لحاظ آنکه جزئی از مجموعه دین و عنصری از این مرکب و استوانه ای در این بنای استوار است و با دیگر اجزا و عناصر هم آهنگ و مرتبط است . و نه جدا و بی ارتباط با | دیگر اجزا - بررسی شود تا مجموعه ای از شناخت این اصول، طرح کلی و همه جانبه ای از دین، به صورت یک ایدئولوژی کامل و بی ابهام و دارای ابعادی متناسب با زندگی چند بعدی انسان، استنتاج شود.
3️⃣ دیگر آنکه در استنباط و فهم اصول اسلامی، مدارک و متون اساسی دین، اصل و منبع باشد، نه سلیقه ها و نظرهای شخصی یا اندوخته های ذهن و فکر این و آن... تا حاصل کاوش و تحقيق، به راستی و اسلامی باشد و نه هرچیز جز آن.
برای برآمدن این منظور، قرآن کامل ترین و موثق ترین سندی است که می توان به آن متکی شد که:
«باطل را از هیچ سوی بدان راه نیست»
و «در آن، مایه روشنگری هرچیز هست» و البته در پرتو تدبری ژرف پیما که خود، ما را به آن فرمان داده است.
ادامه دارد...
#طرح_کلی_اندیشه_اسلامی_در_قرآن
#امام_خامنه_ای
#ندای_تهذیب
🌹 @nedaye_tahzib
☘️tahzib-howzeh.ir
05 - طرح کلی اندیشۀ اسلامی در قرآن - ایمان و پایبندی به تعهدات.mp3
16.5M
#شنبه_های_قرآنی
#کلیپ_صوتی
«طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن» را با صدای استاد #امام_خامنه_ای بشنویم
موضوع: جلسۀ پنجم: ایمان و پایبندی به تعهدات
#ندای_تهذیب
🌹 @nedaye_tahzib
☘️ tahzib-howzeh.com
🍂سلسله مباحث: #زیِّ_طلبگی
شماره 37
🌺 شاخصها و ملاكهای كلی |
رفتار اجتماعی طلبه🌺
🔅ضروریات زندگی
اموری كه میان مردم متعارف است و جزو ضروریات زندگی متوسط جامعه به شمار میرود مثل غذا خوردن و خریدِ نیازمندیهای متعارف، برای روحانی سبك و زشت نیست؛ هرچند از طلبه عجیب پنداشته شود.
در این امور بیجهت نباید به پسند و ناپسند موهوم مردم توجه كرد. پیامبران خدا با همه عظمت و شأن خود به این امور میپرداختند و از انتظار یا اعتراض بیجای مردم بیم نداشتند:
«وَ قَالُواْ مَالِ هَـذَا الرَّسُولِ یأْكُلُ الطَّعَامَ وَ یمْشِی فِی الْأَسْوَاقِ»؛
و [به تعجب] گفتند: این چه پیامبری است كه غذا میخورد و در بازارها راه میرود؟!
«وَ مَآ أَرْسَلْنَا قَبْلَكَ مِنَ الْمُرْسَلِینَ إِلاَّ إِنَّهُمْ لَیأْكُلُونَ الطَّعَامَ وَیمْشُونَ فِی الْأَسْوَاقِ»؛
و پیش از تو پیامبران [خود] را نفرستادیم جز اینكه آنان [نیز] غذا میخوردند و در بازارها راه میرفتند.
در میان كتابهای روایی شیعه، گزارشهایی از كیفیت حضور امامان معصوم در حمام وجود دارد . حمام رفتن یك نیاز ضروری است و حضور در آن، هرگز نشان سبكی و بیادبی نیست.
از همین مقوله است همراهی با خانواده، بغل گرفتن فرزند، استفاده از ساعت مچی، سوار شدن بر موتور برای طلاب جوان، ورزش، حضور در استخر و ... .
در اینجا، یك مقوله دیگر را نیز باید ذكر كنیم؛ طلبه مانند هر كس دیگری ممكن است دچار رویدادهای طبیعی شود. این اتفاقها نباید برای او بسیار درشت و تحملناپذیر تلقی شود و بر انجام وظایفش تأثیر منفی گذارد؛ مثلاً ممكن است بدون هیچگونه كوتاهی و تنها در اثر یك حادثه غیر منتظره، در راه رفتن به مسجد عمامه از سرش بیفتد. این موضوع نباید مانع از حضور او در نماز جماعت شود.
یا ممكن است در میان نماز، وضوی او باطل شود، این موضوع نباید او را چنان سرافكنده كند كه در انجام وظیفه متوقف و متحیر گردد. طلبه هم یك انسان معمولی است و اینگونه رویدادها به صورتی كاملاً متعارف در زندگی هر كسی پدید میآید.
مردم نیز این واقعیت را درك میكنند و موجه میشمارند.
#ویژه_طلاب
#رفتار_اجتماعی
#راه_و_رسم_طلبگی
#ندای_تهذیب
🌹 @nedaye_tahzib
☘️tahzib-howzeh.ir
#قرآن_کریم
✅سوره مبارکه #نمل، صفحه 380، آیات 36 تا 44
🗓1399/11/26
💐 @nedaye_tahzib
🌱 tahzib-howzeh.ir
💠 از ماه رجب قدردانی کنید و به یکدیگر تبریک بگویید
✍️ باید همه به یکدیگر تبریک عرض کنیم [این] توفیق الهی را که توانستیم بار دیگر وارد ماه رجب بشویم. ماه رجب یک فرصت تقرّب به ارزشهای الهی و تقرّب به ذات مقدّس پروردگار و فرصت خودسازی است. این ایّامی که در روایات ما بهعنوان ایّام برجسته معرّفی شدهاند، اینها همه فرصتند؛ هر فرصتی هم نعمت است و هر نعمتی هم نیازمند شکر و سپاس است. شکر و سپاس نعمت هم این است که انسان نعمت را بشناسد، بر طبق اقتضای این نعمت رفتار کند، از آن بهره ببرد، نعمت را از خدا بداند و آن را در راه خدا به کار ببرد؛ ماه رجب از این نعمتها است. بعد هم ماه شعبان است که آن هم نعمت دیگری است و این دو ماه از نظر کُمَّلین و اهل توحید و اهل معنا مقدّمهی ماه رمضانند؛ و ماه رمضان ماه عروج است، ماه رفتن به معراج است، ماه تزکیه است، ماه تصفیه است که همهی ما به اینها احتیاج داریم.
از ماه رجب قدردانی کنید؛ در این ماه توسّلات خودتان به درگاه پروردگار عالم را هرچه میتوانید بیشتر کنید؛ به یاد خدا باشید و کار را برای خدا انجام بدهید؛ این تلاشی که میکنید، این زحمتی که میکشید، برای خدا قرار بدهید.
🔸امام خامنه ای(مدظله)-۱۳۹۴/۲/۶
#امام_خامنه_ای
#ماه_رجب
#اين_الرجبيون
#ندای_تهذیب
💐 @nedaye_tahzib
🌱 tahzib-howzeh.ir
🔹اولین جشنواره اخلاق و معنویت عصر انقلاب اسلامی
🔸این جشنواره در راستای گام دوم انقلاب و با هدف ایجاد انگیزه در میان طلاب سراسر کشور در عرصه تهذیب و تربیت و همچنین شناسایی و معرفی افراد نخبه هنری و رسانه ای در میان طلاب برگزار خواهد شد.
🔹طلاب محترم آثار گرانبهای خود را به همراه نام و نام خانوادگی، پایه تحصیلی ، کد طلبگی و شماره تلفن به آدرس @MTahzib ارسال نمایند .
🔸بدیهی است نسبت به آثار فاقد مشخصات کامل، ترتیب اثر داده نخواهد شد.
#ندای_تهذیب
🌻 @nedaye_tahzib
🌿 tahzib-howzeh.ir
❇️ یکشنبههای هفته: #اسوه_های_اخلاقی ❇️
شماره 17
🌺آیت ا... بروجردی / قسمت هشتم / واقع نگری🌺
🔅 واقع نگری
خشک اندیشی در حوزه فقه، برای جامعه انسانی بسیار زیان بار است. آنان که اوضاع و احوال جامعه را نمی شناسند و از دگرگونی ها بی خبرند و گویی که در قرن ها پیش زندگی می کنند، نباید در مقام صدور فتوا برآیند.
اندیشه نو آیت الله بروجردی که از اسلام ناب ریشه گرفته است، باید برای حرکتی پایدار و محکم و مبارزه جدی با اندیشه های واپس گرا الگو قرار بگیرد. ایشان روشن بین بود و همیشه از خشک اندیشی دوری می کرد. ایشان به آثار اجتماعی فتوا به دقت می اندیشید. وقتی بخشی از منازل مسکونی را برای وسعت خیابان چهارمردان قم خراب کرده بودند، برخی از مقدسان سطحی نگر و گریزان از واقعیت های موجود، به مخالفت برخاسته بودند و حتی از آن خیابان و از روی خانه های خراب شده عبور نمی کردند. مرحوم بروجردی برای مبارزه با اندیشه غیرواقعیت گرا و به دور از اوضاع اجتماع، شخصا از آن خیابان عبور کرده و گفته بود: «امروز وضعیت جوری است که اقتضای این مسئله را دارد».(مجله حوزه، ش 43 و 44، ص 13)
#ندای_تهذیب
💐 @nedaye_tahzib
🌱 tahzib-howzeh.com
❇️ #نقش_الگو_در_تربیت❇️
شماره 5
—————————
🔅ضرورت وجود الگوها (قسمت دوم)
همان گونه که اگر وسایلی همچون متر، ترازو، عدد، ساعت و دماسنج را از اجتماع انسانی بگیرند، زندگی، دشوار و رنج آور می شود و انسان ها در عادی ترین مسائل زندگی سرگردان خواهند شد. همچنین اگر الگوهای انسانی مناسب برای افراد بشر وجود نداشته باشد، جامعه در ابهام و سرگردانی به سر خواهد برد. در آن صورت، برای سنجش میزان رشد شجاعت، ترس، سخاوت، انصاف، عدالت، علم، فضیلت، تقوا و دیگر صفات عالی و دانی چه باید کرد؟(نقش اسوه ها در تبلیغ و تربیت، ص 73)
بنابراین، باید الگوهای کامل انسانی وجود داشته باشد تا بتوان بر اساس آنها درباره رفتار انسان داوری کرد. چنین الگوها و اسوه های انسانی، همچون پیامبران، ائمه و اولیای الهی در طول تاریخ همواره وجود داشته و دارند. اگر انسان خود را با آنها به عنوان افرادی که به معیارهای انسانی آراسته اند، مقایسه کند، به چگونگی کار خود پی خواهد برد.
اسوه ها و الگوها چون معیارها و ملاک ها را در اختیار آدمی می گذارند، ارزش و اهمیت دارند. با این حال، صرف وجود معیارها و ملاک ها، انسان را از وجود اسوه ها و الگوها بی نیاز نمی کند. الگو نسبت به معیارِ صرف، این برتری را دارد که تحقق معیارها را در موجود انسانی نشان می دهد. بنابراین، اگر کسی معیارها را بشناسد، این امر، او را از مزیت مشاهده تحقق آنها بی نیاز نمی کند. برای مثال، ممکن است کسی معیارهای شعر و شاعری را به خوبی خوانده و دریافته باشد، با این حال، شاگردی کردن در محضر شاعری برجسته و دیدن آن معیارها در کار و کردار وی به ویژه از منظر تعلیم و تربیت، فرصتی است که هرگز نمی توان از آن صرف نظر کرد. بر این اساس، الگوی عملی در جریان تعلیم و تربیت، جایگاهی اساسی و حذف ناشدنی دارد.(خسرو باقری، آسیب و سلامت در تربیت دینی، کتاب ششم تربیت اسلامی ویژه آسیب شناسی تربیت دینی، ص 34)
ادامه دارد...
#الگو_و_تربیت
#ندای_تهذیب
🌻 @nedaye_tahzib
🌿 tahzib-howzeh.com
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#معرفی_کتاب #کلیپ_تصویری
معرفی کتاب الگوی تربیت جامع طلاب
کتاب «الگوی تربیت جامع طلاب» که توسط جمعی از مدیران مدارس علمیه حضرت مهدی (عج) و تحت اشراف حجت الاسلام و المسلمین محمدجواد نظافت یزدی به رشته تحریر درآمده است .
مبانی، راهبردها و راهکارهای فرهنگی-تهذیبی، آموزشی-پژوهشی و مدیریتی در تربیت طلاب، محورهای اصلی این کتاب است.
#ندای_تهذیب
🌻 @nedaye_tahzib
🌿 tahzib-howzeh.ir
🍂سلسله مباحث: #زیِّ_طلبگی
شماره 38
🌺 شاخصها و ملاكهای كلی |
رفتار اجتماعی طلبه🌺
🔅مباحات خلاف شأن (قسمت اول)
برخلاف رفتارهای خلاف ادب كه برای طلبه و غیر طلبه زشت و مذموم به شمار میرود، پارهای دیگر از رفتارها تنها برای طلبه محل پرسش است و موجب تنزل ارج و قدر صنفی او میگردد. گویا از صنف روحانیت انتظار پرداختن به این امور نمیرود.
این رفتارها در ذات خود حرمت یا زشتی ندارد؛ اما موجب پایین آمدن شأن طلبه و مانع انجام قوی رسالتش میشود.
این رفتارها برای طلبه به عنوان یك شخص بد نیست؛ اما برای طلبه با وصف طلبه كه به دنبال ایفای نقش اجتماعی ویژهای است و مأموریت سترگی دارد مناسب نیست و دون شأن او به شمار میرود.
یعنی اگر طلبه بخواهد رسالت فرهنگی خود را بهتر انجام دهد، بهتر است آنها را ترك كند؛ زیرا انجام دادن رسالت طلبگی، نیازمند ارج و قیمت و احترام ویژهای فراتر از سایر اقشار است.
ممكن است یك كاسب یا معمار در نظر دیگران محترم دیده نشود، اما در انجام وظیفه خود بسیار موفق باشد؛ اما روحانیت برای ادای وظیفه خود باید محترم باشد و نیاز به آبروی صنفی و اعتبار اجتماعی دارد. به همین جهت باید از اموری كه این اعتبار و منزلت را میكاهد در حد امكان پرهیز كند و حرفشنوی و حسن ظن مردم را بیجهت مخدوش نسازد.
برخی از این رفتارها عبارتاند از:
غذا خوردن در كوچه، خیابان و بازار، تقلید صدای حیوانات، سوارشدن چرخ فلك، مسافركشی، فروشندگی و تجارت، حمل كردن مقدار زیادی بار یا چند كیسه بزرگ كالا در خیابان، دو لباسی، حضور با دمپایی و بدون جوراب در مجالس، حضور با لباس زیر در جمعهای صمیمی، نگاه به نامحرم هرچند حلال باشد، خرید لباسهای خاص زنانه، خرید جارو و همراه داشتن آن در منظر عمومی، نام بردن از همسر و خواهر در ملأ عام، قدم زدن با همسر و گفتوگوی صمیمی در خیابان و پارك، به كول گرفتن فرزند یا یك بسته بار، ابراز احساسات و اعجاب در مواجهه با محصولات صنعتی پیشرفته یا خانههای مجلل و كاوش درباره قیمت آنها، دویدن در خیابان، تند رانندگی كردن، گوش كردن موسیقی به صورت آشكار حتی موسیقی حلال، كف زدن در مجالس، لخت شدن برای سینه زدن در عزای امام حسین علیهالسلام، چشمك زدن و برخی اشارههای دست و پا، زیاد چانه زدن با فروشندگان، امانت گرفتن فیلم سینمایی از ویدئو كلوپ، فیلمبرداری یا عكسبرداری در ملأ عام، استفاده از زنگهای خاص برای موبایل، بد نشستن و لم دادن، همراهی با گروههای منحرف، عكس گرفتن با خانمها و ... .
#ویژه_طلاب
#رفتار_اجتماعی
#راه_و_رسم_طلبگی
#ندای_تهذیب
💐 @nedaye_tahzib
🌱 tahzib-howzeh.ir
#قرآن_کریم
✅سوره مبارکه #نمل، صفحه 381، آیات 45 تا 55
🗓1399/11/27
🌷 @nedaye_tahzib
✅ tahzib-howzeh.ir
یَا أَبَا الْحَسَنِ، یَا عَلِىَّ بْنَ مُحَمَّدٍ، أَیُّهَا الْهادِى النَّقِىُّ، یَا ابْنَ رَسُولِ اللّٰهِ، یَا حُجَّهَ اللّٰهِ عَلىٰ خَلْقِهِ، یَا سَیِّدَنا وَمَوْلانا إِنَّا تَوَجَّهْنا وَاسْتَشْفَعْنا وَتَوَسَّلْنا بِکَ إِلَى اللّٰهِ وَقَدَّمْناکَ بَیْنَ یَدَیْ حاجاتِنا، یَا وَجِیهاً عِنْدَ اللّٰهِ اشْفَعْ لَنا عِنْدَ اللّٰهِ؛
🖤فرارسیدن سالروز شهادت امام هادی علیه السلام تسلیت🖤
#ندای_تهذیب
🌷 @nedaye_tahzib
✅ tahzib-howzeh.ir
13920728_7563_128k.mp3
3.62M
#کلیپ_صوتی | #امام_خامنه_ای
انسان ۲۵۰ ساله | امام هادی علیهالسلام و جنگ روانی علیه خلیفه قدرتمند
امام هادی علیهالسلام با دیدِ یک انسان مبارز به دربارِ متوکّل رفت و مجلسِ شراب او را به مجلس معنویت تبدیل کرد. یعنی او را مغلوب کرد؛ به طوری که در آخرِ حرفهایش، متوکّل برای حضرت عطر آورد و او را با احترام بدرقه کرد.
در مبارزهای که شروع کنندهی آن، خلیفهای تندخو و قدرتمند بود، امام هادی دست به یک جنگ روانی زد؛ مبارزهای که در آن نیزه و شمشیر کاربُرد ندارد. ۱۳۸۰/۶/۳۰
#ندای_تهذیب
🌷 @nedaye_tahzib
✅ tahzib-howzeh.ir
#دوشنبه_های_بصیرتی
مجموعه پوسترهای نمایشگاهی
#منشور_روحانیت
پیام امام خمینی قدّس سرّه به حوزه و روحانیت، شماره 19
اولین و مهمترین حرکت: القای شعار جدایی دین از سیاست است
#جدایی_دین_از_سیاست
#ندای_تهذیب
🌹 @nedaye_tahzib
☘️tahzib-howzeh.ir