فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#معرفی_کتاب #کلیپ_تصویری
معرفی کتاب الگوی تربیت جامع طلاب
کتاب «الگوی تربیت جامع طلاب» که توسط جمعی از مدیران مدارس علمیه حضرت مهدی (عج) و تحت اشراف حجت الاسلام و المسلمین محمدجواد نظافت یزدی به رشته تحریر درآمده است .
مبانی، راهبردها و راهکارهای فرهنگی-تهذیبی، آموزشی-پژوهشی و مدیریتی در تربیت طلاب، محورهای اصلی این کتاب است.
#ندای_تهذیب
🌻 @nedaye_tahzib
🌿 tahzib-howzeh.ir
🍂سلسله مباحث: #زیِّ_طلبگی
شماره 38
🌺 شاخصها و ملاكهای كلی |
رفتار اجتماعی طلبه🌺
🔅مباحات خلاف شأن (قسمت اول)
برخلاف رفتارهای خلاف ادب كه برای طلبه و غیر طلبه زشت و مذموم به شمار میرود، پارهای دیگر از رفتارها تنها برای طلبه محل پرسش است و موجب تنزل ارج و قدر صنفی او میگردد. گویا از صنف روحانیت انتظار پرداختن به این امور نمیرود.
این رفتارها در ذات خود حرمت یا زشتی ندارد؛ اما موجب پایین آمدن شأن طلبه و مانع انجام قوی رسالتش میشود.
این رفتارها برای طلبه به عنوان یك شخص بد نیست؛ اما برای طلبه با وصف طلبه كه به دنبال ایفای نقش اجتماعی ویژهای است و مأموریت سترگی دارد مناسب نیست و دون شأن او به شمار میرود.
یعنی اگر طلبه بخواهد رسالت فرهنگی خود را بهتر انجام دهد، بهتر است آنها را ترك كند؛ زیرا انجام دادن رسالت طلبگی، نیازمند ارج و قیمت و احترام ویژهای فراتر از سایر اقشار است.
ممكن است یك كاسب یا معمار در نظر دیگران محترم دیده نشود، اما در انجام وظیفه خود بسیار موفق باشد؛ اما روحانیت برای ادای وظیفه خود باید محترم باشد و نیاز به آبروی صنفی و اعتبار اجتماعی دارد. به همین جهت باید از اموری كه این اعتبار و منزلت را میكاهد در حد امكان پرهیز كند و حرفشنوی و حسن ظن مردم را بیجهت مخدوش نسازد.
برخی از این رفتارها عبارتاند از:
غذا خوردن در كوچه، خیابان و بازار، تقلید صدای حیوانات، سوارشدن چرخ فلك، مسافركشی، فروشندگی و تجارت، حمل كردن مقدار زیادی بار یا چند كیسه بزرگ كالا در خیابان، دو لباسی، حضور با دمپایی و بدون جوراب در مجالس، حضور با لباس زیر در جمعهای صمیمی، نگاه به نامحرم هرچند حلال باشد، خرید لباسهای خاص زنانه، خرید جارو و همراه داشتن آن در منظر عمومی، نام بردن از همسر و خواهر در ملأ عام، قدم زدن با همسر و گفتوگوی صمیمی در خیابان و پارك، به كول گرفتن فرزند یا یك بسته بار، ابراز احساسات و اعجاب در مواجهه با محصولات صنعتی پیشرفته یا خانههای مجلل و كاوش درباره قیمت آنها، دویدن در خیابان، تند رانندگی كردن، گوش كردن موسیقی به صورت آشكار حتی موسیقی حلال، كف زدن در مجالس، لخت شدن برای سینه زدن در عزای امام حسین علیهالسلام، چشمك زدن و برخی اشارههای دست و پا، زیاد چانه زدن با فروشندگان، امانت گرفتن فیلم سینمایی از ویدئو كلوپ، فیلمبرداری یا عكسبرداری در ملأ عام، استفاده از زنگهای خاص برای موبایل، بد نشستن و لم دادن، همراهی با گروههای منحرف، عكس گرفتن با خانمها و ... .
#ویژه_طلاب
#رفتار_اجتماعی
#راه_و_رسم_طلبگی
#ندای_تهذیب
💐 @nedaye_tahzib
🌱 tahzib-howzeh.ir
#قرآن_کریم
✅سوره مبارکه #نمل، صفحه 381، آیات 45 تا 55
🗓1399/11/27
🌷 @nedaye_tahzib
✅ tahzib-howzeh.ir
یَا أَبَا الْحَسَنِ، یَا عَلِىَّ بْنَ مُحَمَّدٍ، أَیُّهَا الْهادِى النَّقِىُّ، یَا ابْنَ رَسُولِ اللّٰهِ، یَا حُجَّهَ اللّٰهِ عَلىٰ خَلْقِهِ، یَا سَیِّدَنا وَمَوْلانا إِنَّا تَوَجَّهْنا وَاسْتَشْفَعْنا وَتَوَسَّلْنا بِکَ إِلَى اللّٰهِ وَقَدَّمْناکَ بَیْنَ یَدَیْ حاجاتِنا، یَا وَجِیهاً عِنْدَ اللّٰهِ اشْفَعْ لَنا عِنْدَ اللّٰهِ؛
🖤فرارسیدن سالروز شهادت امام هادی علیه السلام تسلیت🖤
#ندای_تهذیب
🌷 @nedaye_tahzib
✅ tahzib-howzeh.ir
13920728_7563_128k.mp3
3.62M
#کلیپ_صوتی | #امام_خامنه_ای
انسان ۲۵۰ ساله | امام هادی علیهالسلام و جنگ روانی علیه خلیفه قدرتمند
امام هادی علیهالسلام با دیدِ یک انسان مبارز به دربارِ متوکّل رفت و مجلسِ شراب او را به مجلس معنویت تبدیل کرد. یعنی او را مغلوب کرد؛ به طوری که در آخرِ حرفهایش، متوکّل برای حضرت عطر آورد و او را با احترام بدرقه کرد.
در مبارزهای که شروع کنندهی آن، خلیفهای تندخو و قدرتمند بود، امام هادی دست به یک جنگ روانی زد؛ مبارزهای که در آن نیزه و شمشیر کاربُرد ندارد. ۱۳۸۰/۶/۳۰
#ندای_تهذیب
🌷 @nedaye_tahzib
✅ tahzib-howzeh.ir
#دوشنبه_های_بصیرتی
مجموعه پوسترهای نمایشگاهی
#منشور_روحانیت
پیام امام خمینی قدّس سرّه به حوزه و روحانیت، شماره 19
اولین و مهمترین حرکت: القای شعار جدایی دین از سیاست است
#جدایی_دین_از_سیاست
#ندای_تهذیب
🌹 @nedaye_tahzib
☘️tahzib-howzeh.ir
#دوشنبه_های_بصیرتی
➖➖اقتصاد مقاومتی در کلام امام خمینی / قسمت چهاردهم➖➖
🔹تقابل استقلال و تولید ملی با نقشه های دشمنان (قسمت چهارم)👇🏿👇🏿🔹
♻️تولید ملی، راه مقابله با آمریکا
امام خمینی رحمه الله:
باید کوشش کنیم و اقتصاد خودمان را خودمان اداره بکنیم. حالایی که ما در مقابل یک همچه قدرت شیطانی واقع شدیم و او هم تهدید کرده است که ما همه کشورهای دنیا را تجهیز می کنیم که در را به سوی شما ببندند، ما در عین حالی که اعتقادمان این است که حرفی است و واقعیت نخواهد پیدا کرد، لکن اگر ما یک درصد احتمال هم بدهیم باید قیام کنیم. باید غافل نباشیم از اینکه دشمن نمی تواند بکند. خوب، شاید یک وقت شد.
برای آن روز شاید باید همه قشرهای ملت؛ هر کس هر جوری که می تواند یک تولیدی بکند، که مثلاً باغدارها می توانند تولید بکنند، دامدارها می توانند تولید بکنند و کشاورزها می توانند تولید کنند، اشخاص می توانند کمک کنند به کشاورزها، کارخانه ها می توانند تولید کنند، کارخانه های خصوصی که زیاد بود در ایران، و مع الأسف از بین رفته بود و دارد می رود، اینها همه قیام کنند برای اینکه، یک مملکت را از این اقتصاد نجات بدهند.
[صحیفه امام، ج 14، ص 426]
#اقتصاد_مقاومتی_و_امام_خمینی
#ندای_تهذیب
🌹 @nedaye_tahzib
☘️tahzib-howzeh.ir
#دوشنبه_های_بصیرتی
#خانواده_و_اقتصاد_مقاومتی
شماره 11
🌸تولید و سهم خانواده در آن /مشارکت سرمایه در تولید مؤسسات اجتماعی🌸
مقصود از مؤسسات اجتماعی بناها و تأسیسات عام المنفعه ای مانند: مسجد، مدرسه، درمانگاه و... است که افراد خیّر بانی ساخت و ساز آن در جامعه می شوند تا عموم مردم از آن استفاده کنند.
امام علی علیه السلام در فرمایشی گهربار می فرماید:
«اَفْضَلُ الْمالِ ما قُضِیَت بِهِ الْحُقُوق؛ برترین مال ها آن است که به وسیله آن، حقوق [خدا و خلق] پرداخت شود». [ترجمه و شرح غررالحکم و دررالکلم آمدی (موضوعی)، ج2، ص 452]
همچنین می فرماید:
«اِنَّ خَیْرَ الْمالِ ما اَوْزنکَ ذُخْراً وَ ذِکْراً و اَکْسَبَکَ حَمْداً وَ اَجْراً؛ به راستی که بهترین مال آن است که اندوخته و ذخیره ای از تو به جای نهد و ستایش و اجری برای تو کسب کند». [ترجمه و شرح غررالحکم و دررالکلم آمدی (موضوعی)، ج2، ص 452]
بر اساس این سخنان ارزشمند، ثروت یا سرمایه زمانی مناسب است که انسان از طریق آن بتواند منشأ خیر هم برای خود (آخرت) و هم برای دیگران شود. اگر غیر از این باشد، جز وبال بر گردن صاحب خود نیست. امام علی علیه السلام در این باره می فرماید:
«اَلْمالُ وَبالٌ عَلی صَاحِبِه اِلّا ما قَدَر منه؛ ثروت برای صاحب خود وبال و گرفتاری است. مگر آنچه را از پیش [برای روز جزا] فرستاده باشد». [ترجمه و شرح غررالحکم و دررالکلم آمدی (موضوعی)، ج2، ص 250]
🔅وقف، بهترین راه
خوشبختانه از گذشته های دور، بسیاری از خانواده های ثروتمند ایرانی با درک درست از جایگاه اجتماعی خود، از سرمایهای که خداوند متعال در اختیار آنان قرار داده است، به بهترین شکل ممکن استفاده کرده اند. آنان با وقف بخشی از ثروت خود یا ساخت مؤسسات اجتماعی و اقتصادی عام المنفعه، نقش مهمی در رشد اقتصادی و فرهنگی جامعه ایفا می کردند. باقی ماندن صدها سازه تاریخی اعم از مدارس، مساجد، درمانگاه ها، پل ها، میل ها، کاروانسراها، بندها، بازارچه ها، آبانبارها و قنات ها، گواه صدق این گفتار است. این کار مهم، افزون بر کاهش فاصله طبقاتی، شرایط اجتماعی و اقتصادی مناسبی را در جامعه فراهم می آورد. در واقع، این مشارکت دادن سرمایه در تولید مؤسسات اجتماعی، به نوع دیگری سطح اشتغال را در جامعه افزایش می داد و سبب می شد بسیاری از مشکلات اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی جامعه رفع شود و جامعه در مسیر رشد و تعالی قرار بگیرد.
با وجود اهمیت مشارکت دادن سرمایه در تولید مؤسسات اجتماعی و اقتصادی، در دهه های اخیر، نقش خانواده های ثروتمند در این بخش تولیدی کم رنگ شده است. امروزه با دگرگونی های اجتماعی انجام گرفته و شکل گیری محله های ثروتمندنشین به ویژه در شهرهای بزرگ و مهاجرت افراد ثروتمند به این محله ها و از سوی دیگر، رشد نظام سرمایه داری وابسته در کشور، رواج سودپرستی، کالاپرستی، مصرف زدگی و ناتوانی قوانین و مقررات موجود، در جامعه در متعادل کردن ثروت در جامعه، باعث شده [است] خانواده های ثروتمند کمتر در رفع مشکلات اجتماعی به ویژه تولید مؤسسات اجتماعی عام المنفعه که نقش مهمی در رشد اقتصادی کشور دارد سهیم باشند.
به همین جهت، خانواده های ثروتمند مشروعیت نسبی گذشته خود را از دست داده اند» [الگوی مصرف و تهاجم فرهنگی، ص 162]
بنابراین، لازم است خانواده های ثروتمند به تبعیت از پیشینیان خویش، آستین همت را بالا زنند و در این سال های جنگ اقتصادی، گام در مسیری نهند که عزت را برای کشور و رستگاری را برای خود در آخرت به ارمغان آورد و این فرموده رسول خدا صلی الله علیه و آله را به یاد داشته باشند که فرمود:
«اِنّ الله تَعالی یُحِبُّ الْعَبْدَ الْتَقِیَ الْغَنِیَ الْحَفیّ؛ خداوند، بنده پرهیزکار ثروتمند مهربان را دوست دارد». [نهج الفصاحه (موضوعی)، ص 166
ادامه دارد...
#خانواده_و_اقتصاد_مقاومتی
#تولید
#اقتصاد
#خانواده
#اقتصاد_مقاومتی
#ندای_تهذیب
🌷 @nedaye_tahzib
✅ tahzib-howzeh.ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
تا میتوانی کارمند نباش‼️ تا میتوانی باید کارآفرین باشی
#استاد_پناهیان
#سبک_زندگی
#ندای_تهذیب
🌷 @nedaye_tahzib
✅ tahzib-howzeh.ir
💠 پخش درس اخلاق
👈 استاد محترم حجت الاسلام والمسلمین همتیان (دام عزه)
⏰ دوشنبه 27 بهمن ماه ۱۳۹۹ – ساعت 19
پخش:🔻
https://www.hawzahnews.com/service/live
پخش ایتا:🔻
https://aparat.com/hawzahnews/live?eitaafly
#ندای_تهذیب
🌷 @nedaye_tahzib
✅ tahzib-howzeh.ir
🍂سلسله مباحث: #زیِّ_طلبگی
شماره 39
🌺 شاخصها و ملاكهای كلی |
رفتار اجتماعی طلبه🌺
🔅مباحات خلاف شأن (قسمت دوم)
از اموری كه شأن طلبه را در نظر دیگران پایین میآورد، این است كه گمان شود طلبه همواره بیكار و رها است.
اگر طلبه هر دعوتی را بپذیرد، هر مراجعهای را بلافاصله پاسخ گوید، در موارد زیادی بیكار دیده شود، در نشستهای گعده و خنده شركت كند، در مغازهها به بطالت بنشیند، صبح دیر از خواب بیدار شود یا كار روزانه را آغاز كند و خلاصه حساب و كتاب خاصی در برنامه كاریاش دیده نشود، ارج و اعتبار خود را از دست خواهد داد. طلبه باید برنامه كاری منظم و كاملی داشته باشد. هیچ اشكال ندارد كه اگر درس یا كاری دارد برای رسیدگی به مراجعات، فرصت دیگری تعیین كند یا از پذیرش دعوت میهمانی عذر آورد یا صله ارحام، عیادت مریض و احوالپرسی از دوستان را كوتاه گرداند.
همانگونه كه مردم از یك پزشك یا یك مدیر انتظار ندارند كه در همه مراسم و جلسات آنان شركت كند و زندگی او را مهم، جدی و با برنامه میشمارند، طلبه نیز باید دارای برنامه جدی و زندگی منظمی دیده شود و عذرش در كوتاه كردن برنامههای جانبی موجه باشد.
طلبه نیز مانند یك كاسب یا كارمند جدی، باید هر روز صبح زود به درس و بحث یا كار صنفی خود مشغول شود و در نظر مردم، خانواده یا دوستان خود، فردی مصمم، قاطع، متین و بااراده بنماید.
تمام رفتارهای كودكانه كه برخاسته از هوسهای زودگذر و فاقد غرض عقلایی و حكمت است نیز، همینگونه موجب تنزل شأن روحانی و روحانیت میشود؛ مانند آدامس جویدن، تخمه شكستن، خوردن چیزهای خاصی مثل ساندویچ، پفیلا، پفك، یا آلاسكا در مجلس عمومی، بازیهای كامپیوتری، حل جدول روزنامه، ایستادن جلوی ویترین مغازهها خصوصا اسباببازی فروشی، نگاه كردن فیلمهای سینمایی (كمدی، تخیلی و...) و تعریف كردن آن، دنبال كردن نتایج مسابقات فوتبال، بازی كردن، لطیفهگویی فراوان، ارسال برخی پیامهای كوتاه كممحتوا، همراه داشتن جانوران و سرگرم شدن به آن، رفتن به طبیعت در مراسم سیزده فروردین، شكلك درآوردن و تقلید رفتار دیگران.
🌱بدون شك اقدام به هیچ یك از رفتارهای بالا حرام یا زشت نیست و حتی ممكن است در شرایط خاصی ضرورت یا مصلحت نیز داشته باشد. هرگاه كه وظیفه یا ضرورت اقتضا كند، طلبه برای انجام این امور باید آمادگی كامل داشته باشد و ابا و استنكافی از خود نشان ندهد ؛ اما در شرایط عادی كه ضرورت خاصی وجود ندارد، سعی در پرهیز از این رفتارها داشته باشد.
#ویژه_طلاب
#رفتار_اجتماعی
#راه_و_رسم_طلبگی
#ندای_تهذیب
🌷 @nedaye_tahzib
✅ tahzib-howzeh.ir
#قرآن_کریم
✅سوره مبارکه #نمل، صفحه 382، آیات 56 تا 63
🗓1399/11/28
🌸 @nedaye_tahzib
🌾 tahzib-howzeh.ir
ماه دوستان خاصّ خدا
ماه رجب، ماه عبادت برای دوستان خاصّ حضرت حق هست. کسانی که در ماه رجب عبادت خودشان را پر آب و رنگ قرار میدهند و توجه بیشتری در عبادات پیدا میکنند، اینها از دوستان خاصّ حضرت حق به حساب خواهند آمد. به حدّی که روز قیامت اهل عبادت در ماه رجب جداگانه صدا زده میشوند و آنها را خداوند متعال به صورت ویژه به بارگاه خود فرا میخواند.
#ندای_تهذیب
🌸 @nedaye_tahzib
🌾tahzib-howzeh.ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
فضیلت و اهمیت ماه رجب در بیان آیتالله آقا مجتبی تهرانی
#ندای_تهذیب
🌸 @nedaye_tahzib
🌾 tahzib-howzeh.ir
#سه_شنبه_های_تربیتی
🔹تربیت دینی فرزندان / تعظیم شعائر🔹👇🏿👇🏿
شماره 11
🔅تعظیم شعائر
تربیت ولایی فرزندان، در سایۀ برخی سنن مذهبی و آداب و رسوم ریشه دار و نشئت گرفته از آموزه های اولیای دین، تضمینی بر سلامت روحی و کمال تربیتی آنان است.
ماه محرم، یکی از بهترین فرصت هایی است که می تواند باورهای مذهبی و گرایش های دینی را عمق بخشد و پیوند فرزندان ما را با «عترت»، استوارتر و ریشه دارتر سازد.
تعظیم شعائر که قرآن هم به آن سفارش کرده است، در هر زمان و موقعیتی به گونه ای است: در ایام محرم، با پُرشور نگه داشتن محافل حسینی و سنن عاشورایی است، تا دل ها از اهل بیت بیگانه نشود و میان نسل نو و حماسۀ عاشورا و مکتب کربلا، گسست پیش نیاید.
تعظیم شعائر، باید از روش و رفتار بزرگان به نسل جدید سرایت کند. پیشقدم شدن والدین و مربیان در گرامی داشتن مناسبت های دینی، به فرزندان هم همین تکریم و ارج نهادن را می آموزد و این فرهنگ را به آنان منتقل می سازد.
شرکت کردن والدین در این مجالس و شرکت دادن کودکان و نوجوانان در آن ها و تلاش برای جاذبه دارساختن چنین شعائر و مراسمی برای این قشر، عُلقه ها و پیوندهای عاطفی و معنوی با اهل بیت و مفاهیم دینی را افزایش می دهد.
🔅 مراسم سرور
در تکریم مناسبت های دینی، تنها به ایام عزا و وَفَیات نباید نگریست. در مناسبت های شاد هم باید با اهل بیت همدلی کرد و به احیای آن مراسم پرداخت؛ چون به صفای روحی و شادابی زندگی کمک می کند.
در این میان، سال نو و فرارسیدن بهار، جاذبه ای فراگیرتر دارد. وقتی عیدی می دهیم، به توصیۀ دینیِ «ادخال سرور» عمل کرده ایم و چون به دید و بازدید اقوام و بستگان دور و نزدیک و دست بوسی بزرگ تر ها می رویم، به احیای برنامۀ «صلۀرحم» پرداخته ایم که توصیۀ قرآن و سفارش امامان است.
«حیات طیبه» تنها در بهشت جاودان نیست؛ در همین دنیا هم می توان به آن رسید، به شرط آنکه «خداجویی» و «کمال طلبی» بر زندگی های ما و فرزندانمان سایه افکنده باشد و توانسته باشیم زندگی اولیای الهی و عترت پیامبر و امامان معصوم را سرمشق خود سازیم و به عنوان «الگو» به فرزندانمان بشناسانیم.
«بهار دین» در سایۀ محبت و معرفت و اطاعت از اهل بیت است.
«بهار دل» در گرو پاک ساختن زندگی از بدی ها و تطهیر قلوب از کینه ها و حسد ها و بداندیشی هاست.
باشد که هم بهار دینمان پُرطراوت باشد، هم بهار دلمان پُرشکوفه و شادی
#تربیت_دینی_فرزندان
#تعظیم_شعائر
#مراسم_سرور
#ندای_تهذیب
🌸 @nedaye_tahzib
🌾tahzib-howzeh.ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#سه_شنبه_های_تربیتی
کلیپ تصویری | #پناهیان
برای زندگی، شغل و انتخاب رشته چه هدفی انتخاب کنیم؟
مادرها و پدرها مراقب باشند با این ادبیات بچه را خراب نکنند!
چقدر ما فرهنگ بدی داریم که فقط علیه بدیها حرف میزنیم. نه، علیه متوقفشدن در خوبیهای اندک هم باید فریاد زد.
#ندای_تهذیب
🌸 @nedaye_tahzib
🌾 tahzib-howzeh.ir
🍂سلسله مباحث: #زیِّ_طلبگی
شماره 40
🌺 شاخصها و ملاكهای كلی |
رفتار اجتماعی طلبه🌺
🔅مباحات خلاف شأن (قسمت سوم)
در روایتی آمده است:
عَبد اللَّهِ بن خالد الكنَانِی قَالَ استَقبَلَنِی أَبُو الحَسَنِ علیهالسلام وَ قَد عَلَّقْتُ سَمَكةً فِی یدِی فَقَالَ اقذِفهَا إِنَّنِی لَأَكرَهُ لِلرَّجُلِ السَّرِی أَن یحْمِلَ الشَّیءَ الدَّنِی بِنَفسِهِ ثُمَّ قَالَ إِنَّكم قَومٌ أَعدَاؤكم كثِیرَةٌ عَادَاكمُ الخَلقُ یا مَعشَرَ الشِّیعَةِ إِنَّكم قَد عَادَاكمُ الْخَلقُ فَتَزَینُوا لَهُم بِمَا قَدَرتُم عَلَیهِ؛
عبد اللّه بن خالد كنانی میگوید: ماهیای تهیه كرده بودم و در دست آویخته و به همراه میبردم. در این حال امام كاظم علیهالسلام مرا دید و فرمود: رهایش كن. من دوست ندارم كه یك فرد شریف نامدار چیز پستی را به دست خود حمل كند. سپس فرمود: ای جماعت شیعه! شما گروهی هستید كه دشمنان فراوان دارید. مردم با شما دشمناند. پس تا آنجا كه میتوانید برای آنان خود را بیارایید.
مشابه این موضوع را معاویه بن وهب نیز، از امام صادق علیهالسلام نقل كرده است:
مُعَاوِیة بن وَهبٍ قَالَ رَآنِی أَبُو عَبدِ اللَّهِ علیهالسلام بِالمَدِینَةِ وَ أَنَا أَحمِلُ بَقلا فَقَالَ إِنَّهُ یكرَهُ لِلرَّجُلِ السَّرِی أَن یحمِلَ الشَّیءَ الدَّنِی فَیجتَرَأَ عَلَیهِ؛
امام صادق علیهالسلام مرا در حالی كه مقداری سبزی با خود میبردم در مدینه دید و فرمود: برای یك فرد شریف نامدار شایسته نیست كه كالای پستی را با خود حمل كند؛ زیرا بر او جرأت پیدا میكنند.
توجه به تعلیلی كه در این دو حدیث بیان شده است، بسیار آموزنده است. در روایت اول، امام كاظم علیهالسلام میفرماید: چون شیعیان دشمن دارند باید ابهت و جلال خود را در مقابل دشمن پاس دارند و انجام كارهای پست، این جلال و شكوه را از آنان میگیرد و آنان را از اجرای بهینه وظایف خود باز میدارد. در روایت دوم نیز، امام صادق علیهالسلام به شأن اجتماعی كسی مانند معاویه بن وهب توجه كرده و به او تذكر دادهاند كه انجام كارهای پست مردم را بر او گستاخ و جری میگرداند و ضریب تأثیر اجتماعی او را پایین میآورد.
◀️بدیهی است در شرایطی كه این علت وجود نداشته باشد هر كس موظّف است كارهای شخصی خود را به دست خود انجام دهد. در توصیف اخلاق پیامبر صلیاللهعلیهوآله آمده است:
كانَ لایمْنَعُهُ اَنْ یحْمِلَ حَاجَتَهُ مِن السوق اِلی أهلِهِ؛ پیامبر اكرم صلیاللهعلیهوآله به دست خود مایحتاج خود را از بازار به سوی خانوادهاش حمل مینمود.
بسیاری از عالمانِ بنام نیز، همین شیوه را دارند و در تأمین نیازهای شخصی و خانوادگی خود از دیگران كمك نمیگیرند و این تواضع كه به تأسی از رفتار پیامبر اكرم صلیاللهعلیهوآله شكل گرفته موجب جلب اعتماد مردم و محبوبیت آنها نیز شده است.
در روایتی آمده است:
نَظَرَ أَبُو عَبْدِ اللَّهِ علیهالسلام إِلَی رَجُلٍ مِنْ أَهْلِ الْمَدِینَةِ قَدِ اشْتَرَی لِعِیالِهِ شَیئاً وَ هُوَ یحْمِلُهُ. فَلَمَّا رَآهُ الرَّجُلُ اسْتَحْیا مِنْهُ. فَقَالَ علیهالسلام اشْتَرَیتَهُ لِعِیالِك وَ حَمَلْتَهُ إِلَیهِمْ. أَمَا وَ اللَّهِ لَوْ لاَ أَهْلُ الْمَدِینَةِ لَأَحْبَبْتُ أَنْ أَشْتَرِی لِعِیالِی الشَّیءَ ثُمَّ أَحْمِلَهُ إِلَیهِمْ؛
امام صادق علیهالسلام مردی از اهل مدینه را دید كه برای خانوادهاش چیزی خریده و آن را حمل میكند. وقتی چشم او به امام افتاد، خجالت كشید. حضرت فرمود: برای خانوادهات خریدهای و میبری. به خدا قسم! اگر مردم مدینه نبودند (و در میان آنها شناخته شده نبودم) دوست داشتم كه من هم برای خانوادهام چیزی خرید كنم و برایشان ببرم.
بنابراین، ضمن اینكه روحانیت باید بیتكلف و بیآلایش باشد، باید اعتبار و پرستیژ صنفی خود را پاس دارد و به گونهای عمل نكند كه فرد او در نظر جامعه خُرد، پست، حقیر و ضعیف، یا صنف روحانیت به عنوان قشری كمارزش، بیمقدار و دونپایه تلقی شود.
پیامبر اكرم ـ اسوه مهربانی و اخلاق كه كارهای شخصی خود را به دست خود انجام میداد ـ به تعبیر امام علی علیهالسلام از هیبت و جلالت خاصی برخوردار بود و این رفتارها باعث خرد شدن عظمت و شخصیت او در میان جمع نبود .
بنابراین، هر كاری كه باعث سبكی شأن طلبه در نگاه مردم شود و او را در ایفای نقش اجتماعی و رسالت خود ضعیف گرداند، اخلاقا برای طلبه جایز نیست.
#ویژه_طلاب
#رفتار_اجتماعی
#راه_و_رسم_طلبگی
#ندای_تهذیب
🌸 @nedaye_tahzib
🌾 tahzib-howzeh.ir
#قرآن_کریم
✅سوره مبارکه #نمل، صفحه 383، آیات 64 تا 76
🗓1399/11/29
🌻 @nedaye_tahzib
🌿 tahzib-howzeh.ir