eitaa logo
ندای پاک فطرت
8.2هزار دنبال‌کننده
2.6هزار عکس
62 ویدیو
246 فایل
«فَأَقِمْ وَجْهَکَ لِلدِّینِ حَنِیفًا فِطْرَتَ اللَّهِ الَّتِی فَطَرَ النَّاسَ عَلَیْهَا» 🔘فعالیت ندای پاک فطرت در ایتا، سروش و روبیکا و آپارات و سایت @nedayepakefetrat www.nedayepakefetrat.ir 📬 ارتباط با ما: @Khalili58
مشاهده در ایتا
دانلود
💠ویژگی‌های عرفان حقیقی 🔰ادامه پنجمین ویژگی عرفان حقیقی؛ نداشتن ادّعا 🔸«قُلْ لا أَمْلِکُ لِنَفْسي‏ ضَرًّا وَ لا نَفْعاً إِلاَّ ما شاءَ اللَّهُ» قرآن به این صراحت به حضرت، به شخص اول عالم هستی می‌‌فرماید: به مردم بگو که من مالک هیچ نفع و ضرری از خودم نیستم، من هیچم. مگر خدا هرچه بخواهد و قدرت به من بدهد. مال خود من نیست. 🔸حالا چطور یک کسی بلند شود و ادعا کند که من چنین و چنان هستم، من می‌‌توانم چنین کنم، من می‌‌توانم چنان کنم. با چه جرأتی؟ البته خداوند متعال به عنوان امتحان بشر، یک قدرت‌‌هایی در علم قرار داده است، هر علمی باشد. و استعدادهایی در انسان‌‌ها قرار داده است که از آن قدرت‌‌ها به اذن او بهره‌‌ ببرند، برای امتحان. این حرف دیگری است. در هر علمی، علم فیزیک، شیمی، علوم غریبه، این خاصیت وجود دارد. رابطه‌‌ی بین اعداد و حروف، این علم است که یک قوانینی دارد. رابطه بین اعداد اسماءالله، این علم است. نقش اسماءالله در نظام آفرینش و در ایجاد پدیده‌‌ها. 🔸تسخیر اجنّه که هر انسانی که به دنیا می‌‌آید یک همزادی از جنّ دارد که همیشه با او است، یک علمی است که اگر کسی بخواهد آن را تسخیر کند، تمام اسرار او را می‌‌تواند بفهمد. این چه ربطی به عرفان دارد؟ چه ربطی به معرفت الهی دارد؟ این امتحان خدا است. 🔸باز یک بحث مفصّلی است که خداوند چرا این‌قدرت را در این علوم گذاشت و به انسان استعداد را داد که از این علوم بتواند چنین قدرت‌‌هایی را ظهور بدهد. یک کافر محض و یک مرتاض گاوپرست هم می‌‌تواند در اثر استفاده از علمی، آشنایی به فنون علمی و کشف قدرت اراده و نحوۀ تمرکز اراده و نحوۀ تمرکز حافظه، کارهای عجیب و ‌‌غریبی انجام دهد و این مربوط به قدرت علم است. خدا آن را برای امتحان من و تو داده است که قدرت این علم‌‌ها را در چه جهتی [استفاده می‌‌کنیم]! در جهت این‌‌که دیگران را در دل خود کند و دیگران را تسخیر نفسانیت‌‌های خود بکند یا این‌‌ها را سوی جهت الهی و الی الله بکند. 🔸آیات به آن اشاره‌کرده است که هرچه در این راستا [در راه سیر الی الله] قرار می‌‌گیرد، به همان اندازه علامتش این است که نه تنها باد در پوستش نمی‌‌رود، بلکه باد از دماغش می‌‌ریزد؛ نه‌تنها احساس قدرت نمی‌‌کند، احساس شرم و ذلت و خجالتی در محضر خالق خود دارد. 🌐کانال ندای پاک فطرت 🆔 @nedayepakefetrat
. 🏴به مناسبت سالگرد عروج ملکوتی بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی حضرت امام خمینی(ره) و آغاز سی و دومین سالگرد و حضرت آیت الله العظمی امام خامنه ای، لینک فایلهای صوتی در خصوص و شخصیت که در سالهای گذشته در جلسات ماهانه، ایراد شده است، نشر می گردد. 📎http://dl.nedayepakefetrat.ir/Sound/98-13890723.mp3 📎http://dl.nedayepakefetrat.ir/Sound/99-13890821.mp3 📎http://dl.nedayepakefetrat.ir/Sound/100-13890919.mp3 📎http://dl.nedayepakefetrat.ir/Sound/101-13891017.mp3 📎http://dl.nedayepakefetrat.ir/Sound/102-13911127.mp3 (ره) 🌐کانال ندای پاک فطرت 🆔 @nedayepakefetrat
هدایت شده از KHAMENEI.IR
990314_سخنرانی تلویزیونی رهبر انقلاب به مناسبت سی‌ویکمین سالگرد رحلت امام خمینی .mp3
17.41M
🎙بشنوید | صوت کامل سخنرانی تلویزیونی رهبر انقلاب به مناسبت سی‌ویکمین سالگرد رحلت امام خمینی (رحمه‌الله). ۹۹/۳/۱۴ 💻 @Khamenei_ir
. 🏴سالروز قیام خونین 15 خرداد 1342 را تسلیت عرض می کنیم. 🌐کانال ندای پاک فطرت 🆔 @nedayepakefetrat
نگاهی به ابعاد شخصیتی حضرت امام خامنه‌ای مدظله العالی.pdf
167K
📚 مطالعه کنید. 🔻فایل PDF | دوصفحه 📜نگاهی به ابعاد شخصیتی حضرت امام خامنه‌ای مدظله العالی 🌐کانال ندای پاک فطرت 🆔 @nedayepakefetrat
. 🔰ریشه‌یابی اهانت به ساحت مقام معظم رهبری و شبه افکنی 🔻با چنین ویژگی‌های واضح، آشكار، مستدل، مشخص، عامه فهم، اگر كسی خدای ناكرده به یك شخصیتی كه ارزش مؤمن به علاوه عالم ربّانی به علاوه فقیه جامع‌الشرایط به علاوه مرجعیت و به علاوه چنین رهبریتی دارد، حالا كسی بخواهد توهین كند، بی‌احترامی كند، كج فهمی كند، [چه حکمی دارد؟] آقا زورش می‌رسد که برود در یك بیابانی در دیوار یك دستشویی فقط مرگ بنویسد! این خودش حجت برای او است كه چطور شده منطق من در مبارزه رسیده به اینكه در یك بیابان در یك مسافرخانه‌ای بر روی دیوار، یك مرگ بنویسم؟! 🔻این جور مخالفت‌ها و این جور دشمنی‌ها عوامل مشخصی دارد كه قرآن در تاریخ انبیاء گذشته خیلی واضح بیان كرده است. 🔻اگر ریشه‌یابی كنیم می‌بینیم یا یك عده افراد مرفهی است كه در مستی رفاه این قدر فرو رفته و آن زندگی مرفّه را برای خودش حق می‌داند و نمی‌تواند متوجه شود كه همین باطل است، كوچكترین ضربه‌ای، آسیبی به رفاه خودش می‌بیند این را ظلم تصور می‌كند چون یک شبهه‌ برایش وارد شده، شبهه‌ او از اینجاست كه خودش را حق می‌داند. 🔻مثل دو سه نفر دزد که رفتند زندگی یك بیچاره‌ای را جمع وجور كردند و فلج كردند و حالا كه می‌خواهند تقسیم بكنند، به همدیگر حق قائلند، می‌گوید شما حق من را گرفتید، از هر جا بخواهد بچاپد برایش حق است، اگر بگویند كه خب آقا این خلاف است، حق دیگری را بدهید می‌گوید شما به من ظلم می‌كنید من هم باید مبارزه كنم. 🔻یا اینكه كه کسی هست که از جهات مختلف عقده دارد، یک مرض‌های روحی خاصی دارد، حسادت، جاه‌طلبی و عوامل مختلف بی‌شماری كه در این مریضی وجود دارد، یا خودش تدبیر درستی در زندگی نداشته است و با سوء تدبیر به چنان گرفتای‌های پیچیده‌ای فرو رفته است كه الان توقع دارد دیگران بیایند و مشكل او را حل بكنند. بعضی افراد هستند كه خودش چاقو را بردارد دستش را ببرد بعد به دیگری بگوید چرا دست مرا پانسمان نمی‌كنی؟ آخر خودت برداشتی، خودت تدبیر نكردی قرار بر این نیست كه خودتان تدبیر امور زندگی‌ را نكردید، ورشكست شدید، دیگران چكار كنند؟! خودت تدبیر صحیح نكردی اختلاف خانوادگی‌ به جای باریك رسیده است، دیگران چكار كنند؟! 🔻اینجا اینقدر كه توقع از دیگران دارد، اگر نصف آن را از خودش توقع داشت كه می‌رفت و می‌گفت من در مسیر زندگی خودم، در تجارت خودم، در مدیریت خانۀ خودم، در اداره، هر چه كه می خواهد باشد، بروم با یك اصول و تدبیری هم آشنا بشوم. هر طور دلت خواسته هر جور آمده، ولوی آمدی، زدی، بستی حالا می‌گویی كه دیگران بیایند مشكل مرا حل بكنند! خب دیگران آن مشكلی را باید حل بكنند كه انتخابی نبوده است، ولی تو خودت این مشكل را انتخاب كردی. تدبیر درست نكرده و از روی قضای الهی براش یك مصیبتی پیش آمده است. كسی اصلاً الفبای سیاست را نمی‌داند یعنی چه، حالا آمده و تحلیل می‌كند و نظر هم می‌دهد. كسی خیلی سیاستمدار است، خیلی استاد در سیاست است، مغز سیاست است، اما نمی‌داند که این سیاست علوی است، این سیاست بر اساس دین است. معیارها و فرمول‌های این سیاست با آن سیاست‌های اُموی خیلی فرق دارد. 🔻اینجا بایستی پارامترهای دینی هم لحاظ بشود، تا ببینیم این معادله چه جوابی می‌دهد؛ منهای آن‌ها می‌خواهند با دید شخصی خودشان حل کنند و چون با متر او نمی‌خواند آن وقت می‌گویند اینجا فلان چیز اشتباه است. 🌐کانال ندای پاک فطرت 🆔 @nedayepakefetrat
14-13890216-1.mp3
3.13M
🎧 | گوش کنید. 🎙تغذیه عقل با فکر در رشد تربیت نفس ⏰ 8 دقیقه 🌐کانال ندای پاک فطرت 🆔 @nedayepakefetrat
💠سلسله نکاتی از مباحث فطرت 36 🌐کانال ندای پاک فطرت 🆔 @nedayepakefetrat
💠ویژگی‌های عرفان حقیقی 🔰ویژگی شاخص عرفان حقیقی، معرفت به عیوب خود 🔹مولا علی علیه‌‌السلام می‌‌فرماید: «جَهْلُ اَلْمَرْءِ بِعُيُوبِهِ مِنْ أَكْبَرِ ذُنُوبِهِ» . این کلام مولای عرفا است، عارف حقیقی. چون انسان اصلاً وجودش گناه است. این چگونه می‌‌تواند بگوید از گناهان پاک شده‌ام. 🔹از بزرگ‌ترین گناهان او این است به عیوبش آگاهی ندارد. در معرفت نفس در ابتدای کاری که در این راه می‌‌خواهد شروع کند، علامت موفقیت او این نیست که من می‌‌توانم فلان ختم و ختومات را بخوانم، ذهن تو را بخوانم، فلان کار را بکنم. در این دیدگاه علامت اینکه پیشرفت کرده است یا نه این است که بیاید و بگوید من تا به حال یک همچنین عیبی داشتم، تا به ‌‌حال دیگران به من می‌‌گفتند [ولی من] قبول نمی‌‌کردم ولی الآن با همۀ وجود می‌‌دانم که همچنین عیبی دارم؛ این علامت پیشرفت است. 🔹امام باقر علیه‌‌السلام می‌‌فرماید: «لاَ مُصِيبَةَ كَاسْتِهَانَتِكَ بِالذَّنْبِ وَ رِضَاكَ بِالْحَالَةِ اَلَّتِي أَنْتَ عَلَيْهَا» . این‌‌ها همه سیر و سلوک هستند از زبان عرفای حقیقی و استادان اخلاق و معصومین علیهم‌‌السلام. 🔹همین یک حدیث شاخص بودن عرفان حقیقی با دیگر راه‌‌ها را تمام می‌‌کند. حضرت یک مصیبت را بیان می‌‌کند. آن هم مصیبتی که جنس مصیبت اصلاً از آن بالاتر نیست. هیچ مصیبتی مثل این نیست. مصیبتی بالاتر از استهانت کردن به ذنب نیست. گناه را خیلی سبک بشمارید و به این وضع موجود خودت هم راضی و خشنود باشی و به خودت نمره [بدهی]. 🔹این مبنا است که بحث مراقبه و محاسبه یکی از شرایط مهم در این راه است و هر مراقبه‌‌ای مرحله‌‌ای برای خودش دارد و هر مرحله خاصیتی در راستای تربیت این انسان دارد. تا اینکه انسان بتواند بر اساس این کتاب تربیت انسان و مفسران حقیقی آن معصومین علیهم‌‌السلام خودش را تربیت کند و از درون فطرت او معرفت پیدا کند و آنگاه با هزار خوف و امید این زندگی پر خطر را بتواند سپری کند تا ان‌‌شاءالله آن هدف اصلی خلقت که به آن آفریده شده به آن رسیده باشیم. 🌐کانال ندای پاک فطرت 🆔 @nedayepakefetrat
💠سلسله نکاتی از مباحث فطرت 37 🌐کانال ندای پاک فطرت 🆔 @nedayepakefetrat
💠سلسله نکاتی از مباحث فطرت 38 🌐کانال ندای پاک فطرت 🆔 @nedayepakefetrat
💠اخلاق نظری و عملی 🔸بخش اول در اخلاق، یک نوع و خلقت و نوعی تربیت عملی در نفس به کار رفته است که شبیه میوه است. مثلاً سیب را در نظر بگیریم که تمام مزه، عطر و رنگ پوست و همه صفاتش، ثمره آن میوه است که ظهور میدهد و ارتباط مستقیم دارد و این چنین میوه ای با میوه ای که نارس بوده و بخواهیم با یک خواص شیمیایی رنگ و عطری به آن بدهیم هرگز یکی نیست. 🌐کانال ندای پاک فطرت 🆔 @nedayepakefetrat
391-2.mp3
935.1K
🎙گوش دهید. 🔰تربیت یکی از قوانین مسلم این نظام آفرینش و عالم طبیعت است. ⏰ 2 دقیقه 💠کانال ندای پاک فطرت 🆔 @nedayepakefetrat
💠اخلاق نظری و عملی 🔸بخش دوم ▪️آنچه مورد توجه است، روش عملی و تربیتی این راه می باشد، که کتاب و سنت [هم] این را فرموده است و متخصصین این رشته [نیز] جنبه این راه را تنظیم فرموده‌‌اند. ▪️همانطور که سایر علوم اسلامی نیز از متون اسلامی طوری تنظیم شده است که قابل استفاده عملی هر رشته از علوم دینی [واقع شود]، در این قسمت هم متخصصین و اهل معرفت که هم عارف بالله و هم فقیه اهل‌‌بیت علیه‌‌السلام هستند، بر اساس همان فقهی و اصولی یک زحمت سنگینی را تحمل فرمودند و این روش را طوری تدوین و تنظیم نموده‌‌اند که قابل دسترس و استفاده عموم مسلمین باشد. 🌐کانال ندای پاک فطرت 🆔 @nedayepakefetrat
💠اخلاق نظری و عملی 🔸بخش سوم ▪️بین روش اخلاق نظری با روش اخلاق عملی تفاوت‌‌هایی است. ▫️ازجمله این تفاوت‌‌ها یکی این است که در اخلاق نظری شاید بعضی از موارد، امتیاز و نقطه قوت باشد؛ اما همان مورد در اخلاق عملی در پیشرفت انسان مشکل ایجاد نماید. ▫️مثلاً فرض بفرمائید که کسی در روش تئوری یک انسان باهوش و دارای حافظه قوی است. این نقطه مثبتی است که خیلی موجب پیشرفت انسان در مباحث نظری می‌‌شود؛ اما وقتی بخواهد نفس خودش را تربیت کند همین که توجه پیدا می‌‌کند که من یک فرد باهوش و پرحافظه‌‌ای هستم، همین توجه به این نقطه مثبت، او را زمین می‌‌زند؛ برای او مصیبت می‌‌شود، مانع پیشرفت او می‌‌شود. ▫️اینطور نیست که همه نقاط قوتِ روش نظری در روش عملی نیز نقطه قوت باشد. 🌐کانال ندای پاک فطرت 🆔 @nedayepakefetrat
💠اخلاق نظری و عملی 🔸بخش چهارم ▪️استعدادهای فردی در روش عملی استعدادهای افراد علاوه بر اینکه به صورت فرد به فرد متفاوت است، حتّی خود فرد هم در شرایط متفاوت گاهی در استعدادهایش تفاوت پیدا می‌‌شود. برای مثال یک فردی در گذشته گناهانی داشته، اشتباهاتی کرده است و به برکت این جلسات نورانی، یک بیداری پیدا کرده است و الآن می‌‌خواهد در راه تربیت توحیدی قرار بگیرد. این طور نیست که همه افرادی که در گذشته گناهانی مرتکب شده اند و حالا متوجه شده و می‌‌خواهند [جبران نمایند و] راه را اصلاح نمایند، یکسان باشند. بعضی از افراد استعدادشان طوری است که وقتی توجهی به گناهان گذشته می‌‌کند، برایش یک حالت ناامیدی پیدا می‌‌شود، افسردگی ایجاد می‌‌شود که این یک نوع روش تربیتی می‌‌خواهد. 🌐کانال ندای پاک فطرت 🆔 @nedayepakefetrat
💠اخلاق نظری و عملی 🔸بخش پنجم ▪️ استعدادهای فردی در روش عملی بعضی‌‌ها با توجه پیدا کردن به اشتباه گذشته‌‌اش، در او اراده ایجاد می‌‌کند، متوجه می‌‌شود و تصمیم می‌‌گیرد از این به بعد جبران کند. استعداد این دو نفر درست در نقطه مقابل هم است. [نفر دوم] همین که تصمیم می‌‌گیرد که جبران کند، [می‌‌افتد و] سقوط می‌‌کند؛ چون این راه طوری نیست که انسان به اعمال خودش اعتماد بکند. خیال [می‌‌کند] اینکه برای مثال اگر خیلی زیاده‌‌روی کند و شب ‌‌و روز به خودش فشار بیاورد و دست به عبادت و برنامه و ترک گناه [بردارد] و [خیال کند] می‌‌تواند جبران کند! اینطور نیست. حالا که بنا شد جبران کند، دوباره وارد زوایای دقیق‌‌تر روحی خودش می‌‌شود که اصلاً جبران در این راه چگونه اتفاق می‌‌افتد؟ آن جبرانی که ما در مسائل و روش‌‌های نظری داریم خیلی تفاوت دارد. [برای مثال] کسی در بیست سالگی تازه فهمیده که باید درس بخواند؛ به نهضت سوادآموزی می‌‌رود. الآن که بیدار شده است، می‌‌خواهد شب ‌‌و روز انواع مطالعه‌‌ها را در عرض ده دوازده سال، همه این‌‌ها را جبران کند و تا بالاترین مدراج علمی [پیش برود]؛ اما [در اخلاق عملی] اینطور نیست که برای مثال خیلی به خودش فشار بیاورد و یک سری برنامه‌‌ها را تحمیل بکند و خیال کند که اگر خودش را داغون کند، جبران می شود؛ نه اینطور نیست. بر اساس آیات و روایات، جبران اعمال گذشته یک روش‌‌های خاصی دارد که [طبق] آن باید حرکت بکند. 🌐کانال ندای پاک فطرت 🆔 @nedayepakefetrat
. 🚩سالروز شهادت امام جعفر صادق علیه السلام را تسلیت عرض می کنیم. 🌐کانال ندای پاک فطرت 🆔 @nedayepakefetrat
💠سلسله نکاتی از مباحث فطرت 39 🌐کانال ندای پاک فطرت 🆔 @nedayepakefetrat
💠اخلاق نظری و عملی 🔸بخش ششم 🔻انگیزه‌‌هایِ در این راه با انگیزه‌‌های مسائل نظری تفاوت‌‌هایی دارد. [در اخلاق عملی] صرف داشتن انگیزه کفایت نمی‌‌کند، [بلکه] این انگیزه باید آن قدر عمیق شود که تبدیل به شود، یک حالت گرسنگی و نیاز جدی در انسان پیدا شود. در مسائل تربیتی چون کار عملی احتیاج به یک توجهات خاصی دارد، صرف عمل کافی نیست. حجم عمل مربوط به کاره تربیتی نیست بلکه عمل، مربوط به آن توجهی است که آن عمل را با آن توجه داریم انجام می‌‌دهیم و این توجه هم با آن احساس انگیزه تشنگی باطنی در ارتباط مستقیم است. تا این احساس از درون تراوش پیدا نکند، هر چند عمل پر حجمی انجام دهد، نمی تواند [پیشرفت نمی‌‌کند]. 🌐کانال ندای پاک فطرت 🆔 @nedayepakefetrat
💠اخلاق نظری و عملی 🔸بخش هفتم 📌آفت خودسرانه عمل کردن در روش عملی ▫️در روش‌‌های عملی اگر انسان سلیقه‌‌های شخصی خودش را به کار ببندد و بی‌‌مبنا و بی‌‌حساب و کتاب بخواهد با صرف خواندن یک سری کتاب‌‌های اخلاقی و مطالعه دستورالعمل‌‌های بزرگان و آیات و روایات، با سلیقه خودش [این مسیر را طی کند]، این [کار] کلی ضررها و آفت‌‌ها دارد و متأسفانه این [گونه خودسرانه عمل کردن] امروزه برای علاقه‌‌مندان راه تربیت نفس یک مشکلی است. ▫️از بزرگان کتاب‌‌هایی را می‌‌خواند و دستورالعمل‌‌های آن‌‌ها را می‌‌گیرد و می‌‌گوید فلان دستور سجده را آیت‌‌الله قاضی رضوان‌‌الله علیه فرموده است، مطمئن است و شروع می‌‌کند به انجام دادن. ▫️فلان دستورالعمل را امام صادق علیه‌السلام به فلان شاگرد خود فرموده است، شروع به عمل کردن می‌‌کند؛ در حالی‌ که تربیت نفس شبیه به کار طب جسمی است. ▫️درست است که این داروها در داروخانه مطمئن هستند و قابل ‌قبول می‌‌باشند و بر اساس اصول علمی این داروها ساخته ‌شده است، اما تا پزشک معالج نسخه را ارائه نکند، جایز نیست. ▫️این دارو درست است و این دستورالعمل صحیح است؛ اما این بزرگوار این دستورالعمل را به کدام ‌یک از شاگردانش فرموده بود؟ در کدام مرحله از تربیت نفس باید این دستورالعمل انجام بگیرد؟ ▫️این‌‌ باید لحاظ بشود. ▫️نه تنها افراد باهم متفاوت هستند بلکه حالات یک فرد هم در شرایط مختلف متفاوت می‌‌شود. ▫️روح انسان آن قدر لطیف است که گاهی اگر در یک شرایطی قرار ‌‌بگیرد و این برنامه را عمل بکند و حالاتش تغییر پیدا کند، چه بسا باید تعطیل بکند و اگر ادامه بدهد به ضررش است. 🌐کانال ندای پاک فطرت 🆔 @nedayepakefetrat
🔰سلسله نکاتی از مباحث فطرت 40 🌐کانال ندای پاک فطرت 🆔 @nedayepakefetrat
🔰نقش دشمن در به انحراف کشیدن راه معرفتی اهل بیت علیهم السلام ▫️ریاضت‌‌های نامشروع و روش‌‌های نادرست و اذکار و اوراد رایج در جامعه بسیارخطرناک است و دشمنان ما عمداً این حرکت‌‌های انحرافی را تنظیم کرده و تشویق می‌‌کنند تا اینکه راه صحیح معرفتی اهل‌بیت علیهم‌‌السلام را در آن، پنهان و گم بکنند و چون فهمیده‌‌اند که زنده ماندن جامعه اسلامی بر اساس تربیتی معنوی معرفتی (طبق آیات و روایات) است، [لذا راه معرفتی را به انحراف می‌کشانند]. ▫️این‌‌ها روش‌‌شان آن است که می‌‌آیند و افراد را در یک روش‌‌های خاص ریاضتی و در یک سری ختومات خاص و برنامه‌‌های خیلی سخت تحمیل می‌‌کنند و از قوه سوء استفاده می‌‌کنند و یک سری آثار خیالی را برای شخص ایجاد می‌‌کنند که برای شخص خیلی هم جذاب می‌‌شود و فریب می‌‌خورد و در نهایت شخص بیچاره می‌‌شود. 🌐کانال ندای پاک فطرت 🆔 @nedayepakefetrat
. 🔰نداشتن ادعا در عرفان حقیقی 🌐کانال ندای پاک فطرت 🆔 @nedayepakefetrat
💠اخلاق نظری و عملی 🔸بخش هشتم در روش‌‌های معرفتی و تربیتی اهل‌بیت علیهم‌‌السلام، هر ذکری یک مقام و شرایط خاصی دارد و یک مزه خاصی دارد. چطور می‌شود که ما وقتی یک تکه از یک خربزه را می‌‌خواهیم در دهان‌‌مان بگذاریم، به مزه‌‌اش توجه داریم و می‌‌گوییم که انگار این خربزه مزه آب می‌‌دهد ولش کن و ببر بده گوسفندان بخورند؛ اما یک آیه از قرآن و یا یک حدیثی که در دهان خودمان می‌‌گذاریم، یک بار هم نشده که به اندازه خربزه به آن اهمیت بدهیم و ببینیم این آیه و حدیث مزه‌‌ای را که خدا و اهل‌بیت فرموده‌اند را دارد، یک بار هم نشد که بگوییم که این چه مزه‌‌ای می‌‌دهد؟ و چقدر مزه این را متوجه می‌‌شوم؟ و همین‌‌طوری شروع به انجام دادن می‌‌کند. درحالی‌که این‌‌ها و برنامه‌‌های مستحبات یک جایگاه خاصی دارد و مراحل بعدی در ساختار شخصیتی معرفتی است. 🌐کانال ندای پاک فطرت 🆔 @nedayepakefetrat