🌸 نگاهی به #جايگاه "معلم" در برخي از كشورهاي جهان
📌 معلمان در تمام دنیا، از جایگاه ویژهای برخوردار هستند که در اینجا به بررسی نحوه گزینش و جایگاه معلمان در چند کشور جهان میپردازیم.
🔹 فنلاند؛
فنلاند، موفقترین کشور دنیا از نظر سیستم آموزشی است. معلمان این کشور از میان ١٠ درصد عالیترین فارغالتحصیلان ارشد دانشگاهها برگزیده میشوند. معلمان فنلاندی در طول یک روز فقط چهار ساعت به تدریس میپردازند و هر پانزده روز (ماهی دو بار) هم باید در کلاسهای آموزش ضمن خدمت شرکت کنند. شغل معلمی از شغلهای بسیار پر درآمد در کشور فنلاند است و تعداد زیادی از افراد متقاضی این شغل هستند. از نظر فنلاندیها تربیت نیروی انسانی یکی از مهمترین اهداف پیشرفت است و به همین علت هزینه برای آموزش و تربیت معلم را آیندهنگری برای پیشرفت کشورشان میدانند.
🔸 #ژاپن؛
ژاپن بعد از جنگ جهانی دوم با هدف تربیت نیروی متخصص شروع به تربیت معلم کرد و با تأسیس دانشکدههای تربیت معلم، معلمان متخصص را به کلاسهای درس فرستاد تا با آموزش دانشآموزان بتواند آینده کشور خود را بسازد.
در ژاپن معلمان تنها با داشتن مدرک دانشگاهی نمیتوانند به عنوان معلم سر کلاس درس بروند و حتما باید در دورههای آموزش معلم شرکت کنند و پس از موفقیت در این دورهها کار خود را شروع میکنند. معلمان دارای درآمد نسبتا بالایی و از احترام و جایگاه ویژهای برخوردار هستند.
🔹 #کانادا؛
در کانادا پس از پایان تحصیلات دانشگاهی، یک سال آموزش تخصصی جهت تدریس در مدارس ضروری است که پس از گذراندن این دوره میتوانند به مراکز آموزشی ایالت مورد نظر خود مراجعه کنند و در صورتی که دورههای گذرانده شده برای آن ایالت کافی باشد، میتوانند کار خود را شروع کنند.
دولت کانادا در تمام دوره کار معلمان در حال ارزیابی و سنجش است و به طور مداوم دورهها و کلاسهای مختلفی را برای معلمان برگزار میکند تا معلمان این کشور اطلاعات خود را بهروز کنند. حقوق معلمان کانادایی در ایالتهای مختلف متفاوت است.
🔸 #سنگاپور؛
در سنگاپور همه افرادی که متقاضی شغل معلمی هستند باید در مؤسسه ملی آموزش تحصیل کنند. این مؤسسه زیر نظر وزارت آموزش این کشور است و تمام بودجه تحصیل هم برعهده وزارت آموزش است.
حقوق معلمان در سنگاپور هماندازه حقوق بقیه شغلها است.
🔹 #کره_جنوبی؛
دو نوع مؤسسه در کره جنوبی به تربیت معلمان میپردازد:
١- مؤسسه تربیت معلمان برای دوره ابتدایی
٢- مؤسسه تربیت معلمان برای دورههای دبیرستانی
✍ غزل لطفي
✅ ارسالی از خانم سیده معصومه کنعانی
📢 اخبارِ #فرهنگیان
📩 @akhbar_farhangian
🔰 رئیس گروه نظارت و آموزش منابع انسانی وزارت آموزش و پرورش با اشاره به مشکلات در شیوه برگزاری آزمونهای ضمن خدمت معلمان و مدیران مدارس به #ابهاماتی همچون دورههای ضمن خدمت #پولی و ورود موسسات #خصوصی به برگزاری آزمونها #پاسخ داد.
🔗 گزارش تکمیلی 👈
🌐 tn.ai/2038712
📢 اخبارِ #فرهنگیان
📩 @akhbar_farhangian
⭕️ گزارش مجلس از آتشسوزی مدرسه دخترانه در زاهدان؛
قصور آموزش و پرورش در این حادثه #واضح است.
🌀 متن گزارش کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی در خصوص حادثه آتشسوزی مدرسه دخترانه زاهدان در خبرگزاری #تسنیم منتشر شد.
🔗 متن #گزارش تکمیلی 👈
🌐 tn.ai/2038910
📢 اخبارِ #فرهنگیان
📩 @akhbar_farhangian
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌹 شاید معلمی، اصلا همین باشد؛
💐 رنگ دادن، روح بخشیدن...
📢 اخبارِ #فرهنگیان
📩 @akhbar_farhangian
🔰 مدیرکل ارزیابی عملکرد و پاسخگویی به شکایات وزارت آموزش و پرورش در #برنامه_رادیویی به پرسشهایی درباره اینکه آیا کمک به مدارس قانونی است یا غیرقانونی #پاسخ داد.
🔹 زهرا مظفر درباره الزام والدین به کمک به مدارس در زمان ثبتنام و دریافت کارنامه گفت:
در حال حاضر بیش از ۱۰۵ هزار مدرسه در کشور داریم که مدیران آنها با سلیقههای متفاوتی عمل میکنند. طبق مواد ۳۰ و ۳۱ آئیننامه اجرایی، دریافت وجه اجباری در زمان ثبتنام صرفاً مربوط به وجه بیمه و کتب درسی است، ضمن اینکه سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی سازوکارهایی را فراهم کرده تا اولیا برای خرید کتاب در سامانه اینترنتی ثبتنام کنند تا حتی دریافت وجه نقدی کتاب نیز حذف شود.
🔸 مدیرکل ارزیابی عملکرد و پاسخگویی به شکایات وزارت آموزش و پرورش دریافت اجباری وجه در زمان ثبتنام را کاملاً غیرقانونی و تخلف دانست و گفت: مردم در صورت مشاهده این اقدام خلاف قانون، در سامانههای آنلاین پاسخگویی به شکایات، گزارشها و شکایات خود را ثبت کنند.
🔹 مظفر درباره روشهای برخورد با این کار غیرقانونی افزود:
برخورد ما با این مدارس، ابتدا در حد تذکر شفاهی و کتبی است اما در صورت استمرار این فعالیت غیرقانونی، بر اساس قوانین پیشبینی شده در هیئت تخلفات وزارت آموزش و پرورش، به برکناری مدیر خواهد انجامید.
🔸 او درباره کمکهای داوطلبانه اولیا به مدارس هم گفت:
موضوع مشارکتهای مردمی (وجه اختیاری) پس از شروع سال تحصیلی و تشکیل شورای مدرسه مطرح و درباره آن تصمیمگیری میشود که برای رفع مشکلات و مسائل مدارس است. سرانه مدارس در دو ماه اخیر به مدارس پرداخت شده است، این رقم از سرانه، کفاف مشکلات فعلی مدارس را نمیدهد، بنابراین جا دارد که از اولیا نهایت تشکر را داشته باشیم. فرهنگ مشارکت و تعامل بین همه اولیا تا حد زیادی دیده میشود و برخی اولیا که تمکن مالی دارند به مدارس کمک داوطلبانه میکنند.
🔹 مدیرکل ارزیابی عملکرد و پاسخگویی به شکایات وزارت آموزش و پرورش به آمار تخلفات مدارس در این باره اشاره کرد و گفت:
با توجه به استقرار ستادهای نظارتی بر ثبتنام در همه استانها از ابتدای تیر تا پایان مرداد آمار اینگونه تخلفات به شدت کاهش یافته است. تعداد دریافت وجه در زمان تحویل کارنامه خیلی کم بوده و به تعداد انگشتان دست هم نمیرسد.
📢 اخبارِ #فرهنگیان
📩 @akhbar_farhangian
✅ هرآنچه از آزمون استخدام آموزش و پرورش می دانیم؛
🔸 هنوز هیچگونه دفترچه ای منتشر نشده است و کانال های دیگر نشر اکاذیب می کنند.
🔹 زمان آزمون احتمالاً ماه آینده باشد.
🔸 میزان پذیرش ۲۵ هزار نفر است.
🔹 هنوز رشته های مورد نیاز اموزش و پرورش اعلام نشده است.
🔸 سن: برای کارشناسی حداکثر ۳۵ و برای ارشد ۴۰ سال است.
#با_ما_بروز_باشید
📢 اخبارِ #فرهنگیان
📩 @akhbar_farhangian
🔰 اعتراض معلمان #خریدخدمات آموزشی نسبت به وضعیت #استخدام خود
🔸 امروز یکشنبه #دوم تیرماه؛ جمعی از معلمان خرید خدمات آموزشی در اعتراض به وضعیت شغلی و درآمدی خود مقابل ساختمان مجلس شورای اسلامی #تجمع کردند.
🔹 این معلمان، مهمترین #مطالبه خود را تبدیل #وضعیت_استخدامی میدانند.
📢 اخبارِ #فرهنگیان
📩 @akhbar_farhangian
⭕️ شرایط ثبتنام دانشآموزان #اتباع_خارجی در مدارس #اعلام شده است.
🔸 مطابق ضوابط اعلام شده، تحصیل فرزندان ایثارگران اتباع خارجی در مدارس شاهد با رعایت ضوابط و شرایط ورود به مدارس #بلامانع است.
🔹 در ارتباط با ثبتنام دانشآموزان اتباع در مدارس خاص و دریافت کمکهای مردمی از آنها نیز عنوان شده است:
تحصیل دانشآموزان اتباع خارجی در مدارس غیردولتی، نمونهدولتی، استعدادهای درخشان و استثنایی مطابق دستورالعملهای ابلاغی در خصوص این مدارس و همانند دانش آموزان ایرانی خواهد بود، در مورد اخذ کمکهای مردمی از اتباع خارجی نیز #همانند دانشآموزان ایرانی عمل میشود.
🔸 همچنین #جداسازی دانشآموزان اتباع خارجی از دانشآموزان ایرانی #ممنوع است و در تمام فعالیتهای آموزشی و پرورشی درون مدرسه مانند برگزاری اردوها و مسابقات، فعالیتهای فرهنگی، ورزشی و آموزش و اجرای دورههای آموزش خانواده، دانش آموزان اتباع خارجی با دانشآموزان ایرانی در شرایط یکسان و مساوی هستند و تأکید شده است درتعلیم و تربیت دانشآموزان در یک مدرسه نباید هیچ تفاوتی به لحاظ امور آموزشی، تربیتی، اجتماعی و فرهنگی رویت شود.
📢 اخبارِ #فرهنگیان
📩 @akhbar_farhangian
💢 تشکیل کارگروه راهاندازی #سازمان_معلمان_کشور در کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی #خبر داد.
🔸 به گزارش روابط عمومی معاونت حقوقی و امور مجلس وزارت آموزش و پرورش، علی عسکری گفت:
«کارگروه راهاندازی سازمان معلمان کشور از نوع سازمان نظام مهندسی و سازمان نظام پزشکی در کمیسیون آموزش و تحقیقات فعال شده و با همکاری مشترک دولت، مجلس و تشکلهای معلمان سعی خواهیم کرد در آینده این سازمان صنفی برای پیگیری مجموع مطالبات و انجام برنامههای قانونی و بهحق معلمان کشور راهاندازی شود. این سازمان میتواند در انسجامبخشی به کار و رسالت معلمان به ویژه اعتلای فرهنگ سازمانی بسیار موثر باشد.»
🔹 او ادامه داد:
«آموزش و پرورش در قالب طرح مدرسهمحوری باید عوامل مهم انگیزشی و انبساط خاطر همه معلمان را فراهم سازد و در این مرحله اولین گام پرداخت معوقههای معلمان در قالب کارگروه مشترکی است که مورد توافق دولت و کمیسیون آموزش و تحقیقات قرار گرفته است و سپس انجام طرح جامع رتبهبندی معلمان است که بودجه اولیه آن تخصیص یافته است.»
🔸 عسکری سرپرست جدید وزارت آموزش و پرورش را چهرهای شناختهشده در میان معلمان و فرهنگیان کشور دانست و افزود:
«پس از حضور وی در وزارت و طرح افکار و ایدهها و اقدامات مدیریتی و علمی ایشان امید و انبساط خاطر در میان همکاران و معلمان کشور ایجاد شده است.»
🔹 معاون حقوقی و امور مجلس وزارت آموزش و پرورش به ماموریت این معاونت که در میان هر سه قوه کشور فعالیت حقوقی و ستادی دارد اشاره کرد و گفت:
«اداره کل حقوقی و همچنین اداره کل هماهنگی هیأتهای رسیدگی به تخلفات اداری به کارهای زیادی در ارتباط با قوه قضائیه پیگیری و رسیدگی میکند. به همین خاطر است که نیازمند حمایت جدی مقام وزارت و همکاری همه معاونان بیش از گذشته هستیم. میتوانیم برای کسب درآمد پایدار در حوزه املاک که زیرنظر این معاونت است و همچنین تغییر روش و گفتمان در آموزش و پرورش که از برنامههای در اولویت تیم جدید مدیریتی است، مؤثر باشیم.»
📢 اخبارِ #فرهنگیان
📩 @akhbar_farhangian
⭕️ نشست مشترک کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری با سرپرست وزارت آموزش و پرورش و وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با موضوع بررسی اجرای ماده ۶۹ #قانون_برنامه_ششم توسعه برگزار شد.
🔸 به گزارش روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش سیدجواد حسینی، سرپرست وزارت آموزش و پرورش در این نشست گفت:
«این ماده حکم تکلیفی است که باید توسط دو وزارت آموزش و پرورش و وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات اجرایی شود و در راستای پیشرفت آن گام برداریم.»
🔹 او گفت:
«این ماده در سه بخش نرمافزاری، سختافزاری و محتوایی وزارت ارتباطات را مکلف کرده است تا با همکاری وزارت آموزش و پرورش آن را اجرایی کند.»
🔸 حسینی با اشاره به اینکه وزارت آموزش و پرورش بهترین محل برای سرمایهگذاری در فناوری اطلاعات است، گفت:
«در حال حاضر از ۱۰۷هزار مدرسه کشور، ۷۷هزار مدرسه به شبکه ملی اینترنت متصل هستند و ۳۰هزار مدرسه غیر متصل به شبکه ملی اینترنت داریم که تقریباً تمام مدارس متصل نشده مشمول ماده ۶۹قانون برنامه ششم توسعه یعنی مدارس در شهرهای زیر بیست هزار نفر، روستاها و حاشیه شهرهای بزرگ میشود.»
🔹 در پایان این نشست بر اساس تصمیم کمیسیون، دو وزارت آموزش و پرورش و ارتباطات و فناوری اطلاعات موظف شدند ظرف یک هفته تفاهمنامهای در جهت اجرای این ماده به کمیسیون ارائه دهند و پس از آن ظرف دو هفته برنامه عملیاتی جهت اجرای این طرح به کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس ارائه شود.
🔸 در ماده ۶۹ قانون برنامه توسعه ششم آمده است که وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات (سازمان فناوری اطلاعات) با رعایت مصوبات شورای عالی فضای مجازی مکلف است با همکاری وزارت آموزش و پرورش تا پایان سال دوم اجرای قانون برنامه هوشمندسازی مدارس، امکان دسترسی الکترونیک (سختافزاری- نرمافزاری و محتوا) به کتب درسی، کمکآموزشی، رفع اشکال، آزمون و مشاوره تحصیلی، بازیهای رایانهای آموزشی، استعدادسنجی، آموزش مهارتهای حرفهای، مهارتهای فنی و اجتماعی را بهصورت رایگان برای همه دانشآموزان شهرهای زیر بیست هزار نفر و روستاها و حاشیه شهرهای بزرگ فراهم کند. دولت برای تأمین هزینههای این ماده میتواند از مشارکت بخش غیردولتی استفاده نماید. هزینههای مذکور بهعنوان هزینههای قابلقبول مالیاتی تلقی میشود.
📢 اخبارِ #فرهنگیان
📩 @akhbar_farhangian