👈قابل توجه والدین و علاقمندان به تربیت قرآنی📖
🤚گروه تربیتی سلام فرمانده(وابسته به کانال نظام تعلیم و تربیت اسلامی) برگزار میکند:
📚سلسله مباحث تربیتی با موضوع: "جهاد تبیین در بررسی و آموزش مبانی تعلیم و تربیت اسلامی"
💠موضوع جلسه هفتم:
"علم در کلام حضرت امیرالمونین(ع) و رسول مکرم اسلام(ص)" (کنفرانس شماره ۹ گروه)
💠استاد: سرکار خانم آزادی (مسئول محترم مجموعه مبلغات شهر تهران، ادمین کانال رسمی پاسخگویی به شبهات و مدرس کتاب نظریه تربیتی اسلام)
💠روز و تاریخ کنفرانس:
چهارشنبه، ۸تیر ۱۴۰۱، ساعت ۲۱:۳۰
❇️لطفا دوستان خود را دعوت نمایید
👈دسترسی سریع به صوت و متن جلسات قبل:
جلسه۱
جلسه۲
جلسه۳
جلسه۴
جلسه۵
جلسه۶
🤚آدرس گروه تربیتی "سلام فرمانده"
https://eitaa.com/joinchat/2869100725C996f5fe875
🌿کانال نظام تعلیم و تربیت اسلامی
@Nezam_Tarbiat_Eslami
نظام تربیتی ۷.mp3
7.6M
📚سلسله مباحث تربیتی در گروه سلام فرمانده با موضوع: "جهاد تبیین در بررسی و آموزش مبانی تعلیم و تربیت اسلامی"
💠موضوع جلسه هفتم:
"علم در کلام حضرت امیرالمونین(ع) و رسول مکرم اسلام(ص)" (کنفرانس شماره ۹ گروه)
💠استاد: سرکار خانم آزادی (مسئول محترم مجموعه مبلغات شهر تهران، ادمین کانال رسمی پاسخگویی به شبهات و مدرس کتاب نظریه تربیتی اسلام)
💠روز و تاریخ کنفرانس برگزار شده: چهارشنبه، ۸تیر ۱۴۰۱، ساعت ۲۱:۳۰
📄دسترسی سریع به متن کامل این کنفرانس:
قسمت اول
قسمت دوم
قسمت سوم
قسمت چهارم
🤚آدرس گروه تربیتی "سلام فرمانده"
https://eitaa.com/joinchat/2869100725C996f5fe875
🌿کانال نظام تعلیم و تربیت اسلامی
@Nezam_Tarbiat_Eslami
نظام تعلیم و تربیت اسلامی
📚سلسله مباحث تربیتی در گروه سلام فرمانده با موضوع: "جهاد تبیین در بررسی و آموزش مبانی تعلیم و تربیت
📄"متن کامل کنفرانس۹، جلسه۷، قسمت اول"
📚سلسله مباحث تربیتی در گروه سلام فرمانده با موضوع: "جهاد تبیین در بررسی و آموزش مبانی تعلیم و تربیت اسلامی"
💠موضوع جلسه هفتم:
"علم در کلام حضرت امیرالمونین(ع) و رسول مکرم اسلام(ص)" (کنفرانس شماره ۹ گروه)
💠استاد: سرکار خانم آزادی (مسئول محترم مجموعه مبلغات شهر تهران، ادمین کانال رسمی پاسخگویی به شبهات و مدرس کتاب نظریه تربیتی اسلام)
💠روز و تاریخ کنفرانس برگزار شده: چهارشنبه، ۸تیر ۱۴۰۱، ساعت ۲۱:۳۰
🔸در ادامه بحث جهاد تبیین در تعلیم و تربیت در نظام تربیتی اسلام، جلسه گذشته رسیدیم به واژه علم از منظر مولا امیرالمومنین علی علیهالسلام و حدیثی مطرح شد که به وضوح تعریف علم در اسلام را میشود در آن مشاهده کرد.
🔹️در ادامه روایت مولا میفرماید: وَ ذَخِیرَتُهُ اجْتِنَاب الذُّنُوبِ؛ ذخیره علم، پرهیز و کنارهگیری از گناهان هست. "ذخیره" یعنی گنجینه، سرمایه، پسانداز و "اجتناب" یعنی فاصله گرفتن،
نزدیک نشدن، پرهیز کردن. حضرت امیرالمومنین علیهالسلام ذخایر علمی را محتوا و معارف خاصی میدانند که آن چیزی که این محتوا را نابود میکند و از بین میبرد گناهان است. تنها راه حفظ این ذخایر، پرهیز و فاصله گرفتن از ذنوب و گناهان است.
🔸️با این فراز، به راحتی میشود فهمید که علم و ذخایر علمی، از مقوله محفوظات و دستاوردهای پژوهشی و این چیزهایی که در مراکز دانشگاهی و حوزوی هست، نیست. چون این مقولات با گناهان از بین نمیروند. اما از نگاه حضرت، مهمترین ذخیره و پشتوانهای که میتواند در شرایط مختلف از علم استفاده بشود، پرهیز و کنارهگیری از گناهان است.
🔹در فراز بعدی حضرت میفرمایند: وَ زَادُهُ الْمَعْرُوفُ؛ توشه علم، معروف است. یعنی امور پسندیده و کردار شایسته. کلمه "زاد" به معنای توشهای است که مسافر برای رفع نیازش در طول مسافرت به همراه خودش میبرد. محتوای این توشه، با نوع سفر و شرایط سفر قطعاً متناسب است. حال حضرت میفرمایند سفر علم که برای کشف و تبیین و دفاع از حقایق عالم هستی است، سفری است که فقط با رهتوشه "معروف" میتواند نیازمندیهای خودش را برطرف کرده و در طول سفر، گرفتار و درمانده نشود.
🔸️"معروف" تمام اموری است که با حقایق عالم سنخیت داشته باشد. یعنی تمامی رفتارهایی که از منظر وحی و از منظر ملکوت پسندیده است، تمام کارهای شایستهای که خداوند آنها را تایید میکند و این کارها از منظر قرآن یک امر تاییدشده است. علم، بدون معروف دست خالی است و هیچگونه حرکتی به سوی کشف عوالم و اسرار عالم هستی ندارد. حضرت میخواهند بفرمایند که علمی که با معروف سنخیت ندارد، به معروف هم منتهی نمیشود و علمی که با معروف همراه نباشد از نظر تربیتی اسلام، دیگر علم نیست، میشود یک دانش یا تخصص. آن علمی که ویروس میسازد و کل دنیا را آلوده میکند که علم نیست. آن علمی که با آن بمب اتم ساخته میشود، علم نیست. اینها نه تنها به معروف ختم نشدند بلکه به منکر رسیدند، اینها از دیدگاه تربیتی اسلام اصلاََ علم محسوب نمیشود. پس علم باید ما را به معروف برساند و برای اینکه بتوانیم این مسیر کشف حقایق عالم هستی را طی کنیم، زاد و توشهای که باید با خودمان برداریم امور پسندیده، کردار شایسته و رفتارهایی است که خدا و قرآن و اهل بیت میپسندند.
🔹در فراز بعدی میفرمایند: وَ دَلِیلُهُ الْهُدَى؛ دلیل و راهنمای علم، هدایت است. یعنی کسی که آشنا به راه است، خطرات و مشکلات راه را میداند، تمام پیچ و خمها و دوراهیها را میداند، علائم راه را میشناسد و بدون گمراه شدن و بدون هیچ خطری از نزدیکترین و بهترین مسیر انسان را عبور میدهد و به آن مقصدی که داریم نزدیک میکند.
🔸هدایت، آن مسیر و برنامههایی است که انسان را به مقصد برساند. لذا طبق این فرمایش حضرت، علم، آن دسته از آگاهیها و معارفی است که با هدایت به سوی حقایق شروع میشود، با هدایت به سوی حقایق همراه میشود و در انتها هم با هدایت به سمت حقایق ختم میشود. حقایق، آن نشانهها و برنامههایی است که انسان را به سمت حقیقت و نور مطلق میرساند، رضای خداوند است، از تقرب به ساحت مقدس خداوند و حقتعالی است.
🔹️مولا میخواهند در این مفهوم بگویند که از منظر نظریه تربیتی اسلام، هر علمی که با هدایت شروع نشود و در انتها به هدایت هم ختم نشود آن، علم نیست، یک دانش گمراه است که در بسیاری از موارد به ضلالت و گمراهی انسان ختم میشود.
👈ادامه دارد...
🤚گروه تربیتی "سلام فرمانده" وابسته به کانال "نظام تعلیم و تربیت اسلامی"
https://eitaa.com/joinchat/2869100725C996f5fe875
📜نظام تعلیم و تربیت اسلامی
@Nezam_Tarbiat_Eslami
نظام تعلیم و تربیت اسلامی
📄"متن کامل کنفرانس۹، جلسه۷، قسمت اول" 📚سلسله مباحث تربیتی در گروه سلام فرمانده با موضوع: "جهاد تبیی
📄"متن کامل کنفرانس۹، جلسه۷، قسمت دوم"
🔸در آخرین فراز از این روایت حضرت میفرمایند: وَ رَفِیقُهُ مَحَبَّةُ الْأَخْیار؛ یار علم، دوست داشتن انسانهای والا است. حضرت در این فراز هم از سه کلمه ویژه استفاده کردند: "رفیق، محبت و اخیار". رفیق یعنی یار، همدم، هم فکر، همنشین. محبت از حب میآید، حب از جنس عاطفه است و احساس و عاطفه با هم تفاوت دارند. احساس ریشه غریزی و جسمی دارد، ولی عاطفه ریشه معرفتی دارد. لذا چنین محبتی، دلیل معرفتی و علمی دارد، نه دلیل ژنتیک یا نژادی یا خانوادگی یا احساسی. کلمه اخیار هم یعنی یاران برگزیده، کسانی که بر طبق یک نظر خاصی انتخاب شدند، یارانی که بر اساس خیر و برتریهایی با معیارهای الهی انتخاب شدند. اخیار در ادبیات تربیتی اسلام انسانهایی هستند که نزد خداوند بسیار والا و شریف هستند و به آنها به عنوان اولیاءالله یاد شده است. انسانهایی هستند که خداوند آنها را بر اساس دارا بودن یکسری برتریها و شایستگیهای ارزشی، برای دوستی با خودش انتخاب کرده است.
🔹️لذا امیرالمومنین علی علیهالسلام میفرمایند علم در تعریف اسلام، بدون رفاقت و محبت به اخیار تنها میماند، بیکس و بی یار و یاور میشود. علمی که محبت اخیار همراهش نباشد علم نیست. علمی که ما را به اولیاءالله و به اهل بیت علیهمالسلام و به خدای یگانه، به حقیقت، به کشف حقایق عالم هستی نرساند، علم نیست.
🔸️۲۴ نشانه و امتیاز در برتری علم از دیدگاه اسلام در این روایت از کلام مولا امیرالمومنین علیهالسلام مطرح شد و مفهوم علم از منظر تربیتی اسلام از سایر مطالبی که در عرف به آن علم گفته میشود قابل تشخیص میشود. در این ۲۴ مورد، حتی یک اشاره هم به نوع رشته و به نوع معلومات نشده است. مثلاََ بگوییم در رشته فقه است، عرفان است، ریاضی است، طب است، اخلاق است، تفسیر است و... . این یعنی رشته علمی خاصی در تعریف علم از منظر اسلام مطرح نیست بلکه اتفاقاََ توجه اسلام به بستر و فضای تعلیم و تعلم و کاربرد و راهبرد علم است، به روشهای تربیتی است و از تمام این روایت درک میشود که کاربرد علم در اسلام، همیشه باید همراه با رهبری و هدایت عقل ارزشی انسان باشد و برنامهریزیها و حرکتهای علمی، باید بر اساس تقویت و رشد عقل ارزشی باشد.
🔹️آن چیزی که در تعریف علم از نظر اسلام در بیان مولا امیرالمومنین علیهالسلام آمده با همه روایات حضرت رسولالله صلواتاللهعلیه، ائمه اطهار علیهمالسلام و آیات قرآن کاملاََ مطابقت دارد که در همه اینها، بحث درباره حقیقت علم و عالم است؛ درباره حقیقت متعلم و تعلیم است و صحبت از روشهای تعلیم و تربیت است نه درباره رشتههای علمی. اکنون به راحتی میتوان علم به معنای واقعی و از منظر تربیتی اسلام را از علوم غیر اسلامی تشخیص داد و متوجه شد و انشاءالله کمک کند تا بتوانیم قدم در راه علم حقیقی که ما را به نور مطلق میرساند برداریم.
💠مفهوم خاص علم در لسان مبارک حضرت رسولالله صلواتاللهعلیه
تا اینجا دو مفهوم درباره علم مطرح شد. یکی آن مفهومی که در جوامع انسانی از علم در نظر گرفته شده یعنی همان معلومات، اطلاعات، آگاهی، دستاوردهای ذهنی و تجربی بشر، یکی هم مفهوم خاص از نظر وحی و ملکوت. مفهوم بشری و زمینی کلمه علم در ادبیات تربیتی اسلام در مواردی به کار رفته که منظور اسلام از این موارد، معنای اطلاعات و آگاهی و دانستن و خبر و اینهاست که در آن صحبت از رشتههای علمی و فنون و... میشود؛ اما آن جایی که تعریف علم از منظر اسلام بیان میشود کاملاً با این تعاریف زمینی متمایز میشود.
🔹️یک روز رسول مکرم اسلام صلواتاللهعلیه وارد مسجد شده و مشاهده میکنند که عدهای در اطراف مردی جمع شدهاند؛ حضرت سوال میکند اینجا چه خبر است؟ یکی جواب میدهد که این آدم علامه است. بعد حضرت میپرسند مگر چه میگوید؟ پاسخ میدهند که درباره تمام دودمان عرب، تمام وقایعی که اتفاق افتاده از روزگار جاهلیت و اشعار عرب و همه اینها اطلاعات و آگاهی دارد، اصلاََ داناترین فرد است. حضرت فرمودند اینها علمی است که ندانستنش به کسی ضرر نمیرساند و به عالمش سودی نمیرساند. در واقع حضرت علم را در مفهوم زمینی کلمه علم به کار میبرند اما در ادامه میفرمایند که: علم فقط بر سه رکن است: "آيَةٌ مُحْكَمَةٌ أَوْ فَرِيضَةٌ عَادِلَةٌ أَوْ سُنَّةٌ قَائِمَةٌ". جالب اینجا است که بعد از این سه تعریف، اضافه میکنند: "وَ مَا خَلَاهُنَّ فَهُوَ فَضْل". هر چیزی که غیر از اینها باشد، فضل است یعنی از مقوله علم در منظر وحی، خارج میشود.
👈ادامه دارد...
🤚گروه تربیتی "سلام فرمانده" وابسته به کانال "نظام تعلیم و تربیت اسلامی"
https://eitaa.com/joinchat/2869100725C996f5fe875
📜نظام تعلیم و تربیت اسلامی
@Nezam_Tarbiat_Eslami
نظام تعلیم و تربیت اسلامی
📄"متن کامل کنفرانس۹، جلسه۷، قسمت دوم" 🔸در آخرین فراز از این روایت حضرت میفرمایند: وَ رَفِیقُهُ مَح
📄"متن کامل کنفرانس۹، جلسه۷، قسمت سوم"
🔸️هر تعریفی را که غیر از اینها از منظر پیغمبر اکرم صلواتاللهعلیه بخواهیم بگوییم، از مقوله علم خارج است. میفرمایند آيَةٌ مُحْكَمَةٌ، کلمه آیه و محکم. آیه به معنای نشانه، عبرت، دلیل و معجزه است. در بیش از چهارصد آیه از قرآن لفظ آیه به کار رفته، که اگر دقت شود، معارف و اسرار زیادی از آن به دست میآید.
🔹️مثلاً یکی از آن اسرار این است که در سراسر قرآن کریم وقتی که از لفظ آیه استفاده میشود، تمامی آیات بیانگر حقایقی هستند که در اجزا و ارکان هستی نهفته شده است. یعنی تمامی آیات در هر شکلی که باشد متوجه حقایق هستی است. (حقایق، قوانین حاکم بر هستی است). همچنین در سراسر قرآن کریم ویژگیهای کلمه آیه در مفهوم وحیانی آن، شامل یک منطق استوار، یک صورت یقینآور و پیام هدایتگری است که به دور از هرگونه ابهام، تشکیک، تردید، خیال و وهم میباشد. درک و فهم آیه و آیات خداوند نیز فقط توسط عقل ارزشی امکانپذیر است.
🔸️کلمه "محکم" هم که در بیان نورانی حضرت آمده، دقیقاً همین ویژگیها را دارد. در سوره محمد(ص): "سُورَةٌ مُحْكَمَةٌ"؛ در سوره آل عمران: "آیاتٌ مُحْکَماتٌ"؛ در سوره هود: "كِتَابٌ أُحْكِمَتْ آيَاتُه". اینها همه به این معنی است که آیات خداوند به قدری در معنای خودشان استوار و متقن هستند که هیچگونه خلل، تجزیه و فساد را به خودشان راه نمیدهند. قطعیالصدور، لازمالاجرا، بدون ابهام و غیرقابل فساد هستند.
🔹️به طور کلی از فرمایش رسول خدا(ص) (آیهٌ مُحْکَمَهٌ) نتیجه گرفته میشود که علم، معارف یقینآور و حقایق استوار و منطق و استدلال راهگشایی را پیش روی ما قرار میدهد؛ علم، هدایتگر بشریت است و بشریت را در جهت کشف تمام حقایق هستی کمک میکند و انسان را به سوی آن هدف اصلی که کمال مطلوب الهی است، میرساند. علم، آیهٌ مُحْکَمَهٌ است یعنی تردیدی در آن نیست و نیاز به فرضیه و آزمایش ندارد و یقینآور است و ابهامی در آن وجود ندارد.
🔸️حضرت در ادامه حدیث میفرمایند: "فَرِیضَهٌ عَادِلَهٌ"؛ "فرض و فریضه" در فرهنگ قرآن به معنای حدود معین شده است. یعنی قوانین، واجبات، احکام واجبالاجرا که در فرهنگ قرآنی مصادیقش شامل تمام اجزا و ارکان و شئون جوامع انسانی از اجتماعی، از خانوادگی، امور شخصی و... میشود.
🔹️در مفردات راغب از رسول خدا(ص) آمده که ایشان فرمودند: "بِالْعَدْلِ قامَتِ السَّماواتُ وَ الاَْرْضُ"؛ یعنی آسمانها و زمین، همه و همه به وسیله عدل برپا است. یعنی ملکوت و عالم مُلک همه بر اساس عدل برپاست. این روایت میخواهد بیان کند که مفهوم عدل، شامل تمام شئونات عالم هستی میشود اعم از عالم مُلک، عالم ملکوت، ظاهر، باطن، فردی و جمع. پس عدل به معنای حفظ برابری و مساوات، پرهیز از تبعیض، قرار گرفتن هر چیزی در سر جای خودش، رعایت حدود الهی، انصاف، استحقاق حق هر فرد، پرهیز از ظلم و شامل تمام اینها میشود. در واقع فَرِیضَهٌ عَادِلَهٌ با توجه به این مفهوم، یعنی قانونی که موجب استقرار عدالت میشود، علمی که موجب استقرار عدالت میشود، هرگونه دانش و جهانبینی که استحکام و قطعیت دارد، استدلالآور و یقینآور است.
🔸️فَرِیضَهٌ عَادِلَهٌ یعنی همان علم به معنای خاص اسلامی. هر قانون اساسی و نظام ساختاری که انسانها را وادار به رعایت حدود الهی، وادار به انصاف و رعایت حق میکند، میشود فَرِیضَهٌ عَادِلَهٌ که در واقع همان تعاریفی است که از علم اسلامی بیان شد.
🔹 هر برنامهای که انسان ها را وادار به رعایت حدود الهی می کند، هر کسی در جایگاه حقیقی خودش قرار میگیرد، هر حکمی که امنیت و آرامش بیاورد از هر نظری، از نظر خانوادگی، فردی، اجتماعی و... میشود فَرِیضَهٌ عَادِلَهٌ.
🔸حضرت در ادامه میفرمایند: "سُنَّةٌ قَائِمَةٌ"؛ سنت به معنای طریق، روش دائمی و روشی که قوام و دوام هر حرکت را تضمین میکند. کلمه سنت از سنتالله و سنت رسولالله(ص) گرفته شده، یعنی سیره و روش و ساختار و برنامه الهی و رسول خدا که دوام و قوام حرکت و پیشرفت اسلامی را تضمین میکند.
👈ادامه دارد...
🤚گروه تربیتی "سلام فرمانده" وابسته به کانال "نظام تعلیم و تربیت اسلامی"
https://eitaa.com/joinchat/2869100725C996f5fe875
📜نظام تعلیم و تربیت اسلامی
@Nezam_Tarbiat_Eslami
نظام تعلیم و تربیت اسلامی
📄"متن کامل کنفرانس۹، جلسه۷، قسمت سوم" 🔸️هر تعریفی را که غیر از اینها از منظر پیغمبر اکرم صلواتالله
📄"متن کامل کنفرانس۹، جلسه۷، قسمت چهارم(آخر)"
🔹️سنت به معنای طریق، روش دائمی و روشی که قوام و دوام هر حرکت را تضمین میکند. کلمه سنت از سنتالله و سنت رسولالله(ص) گرفته شده، یعنی سیره و روش و ساختار و برنامه الهی و رسول خدا که دوام و قوام حرکت و پیشرفت اسلامی را تضمین میکند.
🔸️قائمه از اقوام، قوام، قیام و قائم میآید. یعنی مقاوم، تداومبخش، دوامآور، استوارکننده، ادارهکننده. با توجه به این توضیحات وقتی حضرت میفرمایند: "سُنَّةٌ قَائِمَةٌ" یعنی آن برنامهها و معیارها و روشهای لازم برای حفظ و دوام حیات سعادتمند در جوامع اسلامی. یعنی آن فرهنگ و اندیشه و آن ساختارهایی که سعادت و هدایت را در جوامع انسانی پایدار و تقویت میکند و قوام میبخشد. و هر چیزی که غیر از این باشد پیامبر مکرم اسلام (ص)، به عنوان علم محسوب نمیکنند و جالب است که ایشان به هیچ رشته خاصی، رشته علمی، فقهی، حدیثی و... اشاره نمیکنند. بلکه اتفاقاََ با یک جمله در انتهای فرمایش خودشان (وَ مَا خَلَاهُنَّ فَهُوَ فَضْل)، تکلیف بقیه علوم و رشتهها را از منظر اسلام مشخص کردند و آنها را بیرون از تعریف اختصاصی علم از دیدگاه اسلام میدانند.
🔹️حضرت در ادامه میفرمایند: "وَ مَا خَلَاهُنَّ فَهُوَ فَضْل"، یعنی آن چیزی که خارج از تعریف علم در اسلام است، فضل است نه علم، و در این روایت منظور حضرت از کلمه فضل یعنی تخصص، رشتههای علمی، اطلاعات، دستاوردهای بشری که حضرت اینها را خارج از مفهوم علم به معنای اسلامی بیان کردند.
🔸️تا اینجا با شرح روایتی از حضرت مولا امیرالمومنین علی علیهالسلام و رسول مکرم اسلام صلواتالله علیه، مفهوم علم در علوم اسلامی، از علمی که به طور متعارف در جوامع انسانی مطرح میشود تمایز داده شد و علم حقیقی از نظر قرآن و روایات اهلبیت علیهمالسلام به عنوان علمی که روشنگر و هدایتگر است برای بشر، نشانه راه است و انسان را به کمال میرساند، مشخص گردید. اکنون میتوان علوم سکولار و علومی که همراهی اهل بیت علیهمالسلام را برای ما ندارند و نتیجهشان گاهی نه تنها خیر نیست و به شر میرسد تشخیص بدهیم از علوم اسلامی و آنها را از هم متمایز کنیم.
🔹️واژه دانشمند برای کسی مناسب است که در اطلاعات و دانش و آگاهی، خبره است و واژه عالِم برای کسی مناسب است که علم را به معنای حقیقی را به کار میبرد و عالِم به معارف و حقایق هستی است.
👈پایان متن کامل کنفرانس نهم، جلسه ۷ در گروه تربیتی سلام فرمانده، انشاءالله ادامه جلسات در طول هفته در گروه برگزار خواهد شد و فایل صوتی و متنی آن، در کانال درج خواهد شد.
🤚گروه تربیتی "سلام فرمانده" وابسته به کانال "نظام تعلیم و تربیت اسلامی"
https://eitaa.com/joinchat/2869100725C996f5fe875
📜نظام تعلیم و تربیت اسلامی
@Nezam_Tarbiat_Eslami
👈قابل توجه والدین و علاقمندان به تربیت قرآنی📖
🤚گروه تربیتی سلام فرمانده(وابسته به کانال نظام تعلیم و تربیت اسلامی) برگزار میکند:
📚سلسله مباحث تربیتی با موضوع: "جهاد تبیین در بررسی و آموزش مبانی تعلیم و تربیت اسلامی"
💠موضوع جلسه هشتم:
"مفاهیم در کلیدواژههای قرآنی و مقایسه آنها با فرهنگ عمومی" (کنفرانس شماره ۱۰ گروه)
💠استاد: سرکار خانم آزادی (مسئول محترم مجموعه مبلغات شهر تهران، ادمین کانال رسمی پاسخگویی به شبهات و مدرس کتاب نظریه تربیتی اسلام)
💠روز و تاریخ کنفرانس:
چهارشنبه، ۱۵تیر ۱۴۰۱، ساعت ۲۱:۳۰
❇️لطفا دوستان خود را دعوت نمایید
👈دسترسی سریع به صوت و متن جلسات قبل:
جلسه۱
جلسه۲
جلسه۳
جلسه۴
جلسه۵
جلسه۶
جلسه۷
🤚آدرس گروه تربیتی "سلام فرمانده"
https://eitaa.com/joinchat/2869100725C996f5fe875
🌿کانال نظام تعلیم و تربیت اسلامی
@Nezam_Tarbiat_Eslami
جهاد تبیین در تربیت۸.mp3
6.8M
📚سلسله مباحث تربیتی در گروه سلام فرمانده با موضوع: "جهاد تبیین در بررسی و آموزش مبانی تعلیم و تربیت اسلامی"
💠موضوع جلسه هشتم:
"مفاهیم در کلیدواژههای قرآنی و مقایسه آنها با فرهنگ عمومی" (کنفرانس شماره ۱۰ گروه)
💠استاد: سرکار خانم آزادی (مسئول محترم مجموعه مبلغات شهر تهران، ادمین کانال رسمی پاسخگویی به شبهات و مدرس کتاب نظریه تربیتی اسلام)
💠روز و تاریخ کنفرانس برگزار شده: چهارشنبه، ۱۵تیر ۱۴۰۱، ساعت ۲۱:۳۰
📄دسترسی سریع به متن کامل این کنفرانس:
قسمت اول
قسمت دوم
🤚آدرس گروه تربیتی "سلام فرمانده"
https://eitaa.com/joinchat/2869100725C996f5fe875
🌿کانال نظام تعلیم و تربیت اسلامی
@Nezam_Tarbiat_Eslami
نظام تعلیم و تربیت اسلامی
📚سلسله مباحث تربیتی در گروه سلام فرمانده با موضوع: "جهاد تبیین در بررسی و آموزش مبانی تعلیم و تربیت
📄"متن کامل کنفرانس۱۰، جلسه۸، قسمت اول"
📚سلسله مباحث تربیتی در گروه سلام فرمانده با موضوع: "جهاد تبیین در بررسی و آموزش مبانی تعلیم و تربیت اسلامی"
💠موضوع جلسه هشتم:
"مفاهیم در کلیدواژههای قرآنی و مقایسه آنها با فرهنگ عمومی" (کنفرانس شماره ۱۰ گروه)
💠استاد: سرکار خانم آزادی (مسئول محترم مجموعه مبلغات شهر تهران، ادمین کانال رسمی پاسخگویی به شبهات و مدرس کتاب نظریه تربیتی اسلام)
💠روز و تاریخ کنفرانس برگزار شده: چهارشنبه، ۱۵تیر ۱۴۰۱، ساعت ۲۱:۳۰
🔸در ادامه بحث جهاد تبیین در عرصه نظام تعلیم و تربیت اسلام، مفهوم واژه علم از منظر حضرت امیرالمومنین علی علیهالسلام و پیغبر اکرم صلواتاللهعلیه مطرح شد و فهمیدیم که علم از نظر اسلام با آن چیزی که علوم غربی و سکولار میگوید متفاوت است. در نظام تربیتی اسلام و کلاََ در دین اسلام، کلمات معنی و مترادفهایی در زبانهای دیگر دارد و به راحتی ترجمه میشود؛ اما وقتی کلمات وارد فرهنگ قرآنی شوند، تبدیل به یک کلیدواژه میشود یعنی عمق پیدا کرده، مفهومش عمیق شده و تبدیل به یک فرهنگ میشود. لذا با این توضیحات، معلوم میشود که معنی و مفهوم و ماهیت کلیدواژه علم در تعلیم و تربیت اسلامی از مترادف و ترجمه فارسی آن که دانش است، متفاوت میشود. مفهوم واژه علم در زبان عربی همان معنی را میدهد که واژه دانش در فارسی یا ساینس در انگلیسی (Science) میدهد.
🔹️واژه دانش به معنی علم مطلق و بدون قید است اما کلیدواژه علم یعنی دانش شکل گرفته در بستر تربیتی اسلام. علم یعنی نوری که در مدرسه تربیتی اسلام در دلهای کسانی که دنبال دانش هستند تابیده میشود. کلیدواژه علم در نظام تعلیم و تربیت اسلام، یک کلمه عربی در مقابل فارسی نیست، بلکه یک فرهنگی است به وسعت خود اسلام.
🔸️عربها هم کلمه علم را فقط به معنای دانش و ساینس به کار میبرند، لذا کلمه علم فقط در زبان قرآن و حدیث است که این همه معارف و مفاهیم ملکوتی پیدا کرده و غیر از این کلمه، تمام کلمات همین وضعیت را دارند که وقتی وارد فرهنگ و معارف قرآنی میشوند، معنایشان به معنای مفهوم خود اسلام است.
🔹️کلمه علم، یک کلمه اسلامی است نه عربی. در مکتب تعلیم و تربیت اسلامی، علم در مدرسه تزکیه تدریس میشود، چون علم به معنی مطلق دانش نیست؛ بلکه علم، هر دانشی است که در مدرسه تربیتی اسلام آموخته میشود و یاد گرفته میشود.
💠تفاوتهای کلیدواژه وحیانی علم با دانش
1️⃣ما علم و دانش را مترادف هم به کار میبریم یعنی هممعنی، در صورتی که علم و دانش باهم تفاوت دارد. رسول مکرم اسلام صلواتاللهعلیه میفرمایند: "أَلْعِلْمُ نُورٌ یقْذِفُهُ الله فِی قَلْبِ مَنْ یشآء"؛ علم نوری است که خداوند متعال در قلب هر کس که به او عنایت کند، میافکند. مفهوم علم اینجا به معنای یک نور خدایی است، اما کلمه دانش یک مفهوم عامی از کل آموختهها است. دانش در فرهنگ غربی، نیاز به یک دستی دارد که او را نگه دارد اما علم در فرهنگ اسلامی نور است، نیاز به تکیهگاه ندارد، خودش هدایتگر است، خودش روشنگری میکند.
2️⃣دانش در فرهنگ غربی به هر نوع آموخته گفته میشود، اما علم در فرهنگ اسلامی به هر آموختهای گفته نمیشود، به هر چیزی گفته میشود که باعث تابش نور خدا در دل باشد. موضوع علم و دانش یکی است، اما نتیجه علم و دانش کاملاً از هم جدا است.
3️⃣واژه دانش در فرهنگ غربی شناسنامه ندارد، هر دانش اندوختهای میتواند آن را به خودش نسبت دهد اما واژه علم در فرهنگ اسلامی، فرهنگ وحی است و فقط عالمان عاقل منصوب به آن هستند؛ از آن طرف مقدمه کسب علم، ادراکات قلبی است، ولی مقدمه کسب دانش ادراکات حسی و مغزی است. یعنی حافظه است، باید حفظ کنی تا دانش را یاد بگیری و کسی که بهرهای از عقل ارزشی نبرده نمیتواند عالِم باشد اما میتواند دانشمند باشد.
4️⃣اگر به علم عمل نشود از بین میرود، اما دانش نیاز به عمل ندارد، چون در حافظه حفظ میشود. برای همین به یک عدهای که کلی محفوظات در ذهنشان دارند میگویند دانشمند.
5️⃣علم با ضعف هوش و حافظه از بین نمیرود اما دانش با ضعف هوش و حافظه از بین میرود.
6️⃣علم، آگاهی از قوانین حاکم بر همه تخصصها است اما دانش فقط کسب خود تخصص است.
7️⃣نهایت علم، حکمت است، اما نهایت دانش میشود تخصص.
8️⃣علم درک عمیق از هستی است، اما دانش درک سطحی از هستی هست.
9️⃣عالمان اسیر ابزار دنیاپرستان نمیشوند، اما دانشمندان بخشی از ثروت و قدرتشان را از راه دانش به دست میآورند.
🔟عالم در اثر عمل نکردن به علمش تبدیل به جاهل میشود، اما دانشمند اگر به دانشش عمل نکند، بیسواد نمیشود، چون کلی دانش در ذهنش دارد.
👈ادامه دارد...
🤚گروه تربیتی "سلام فرمانده" وابسته به کانال "نظام تعلیم و تربیت اسلامی"
https://eitaa.com/joinchat/2869100725C996f5fe875
📜نظام تعلیم و تربیت اسلامی
@Nezam_Tarbiat_Eslami
نظام تعلیم و تربیت اسلامی
📄"متن کامل کنفرانس۱۰، جلسه۸، قسمت اول" 📚سلسله مباحث تربیتی در گروه سلام فرمانده با موضوع: "جهاد تبی
📄"متن کامل کنفرانس۱۰، جلسه۸، قسمت دوم(آخر)"
🔹️دقیقاََ این تفاوتها در مفهوم آموزش و تعلیم هم وجود دارد. تفاوت مفهوم آموزش در فرهنگ غربی با مفهوم تعلیم در فرهنگ اسلامی، زمین تا آسمان است.
➖هر آموزشی تعلیم نیست ولی هر تعلیم آموزش را هم شامل میشود.
➖موضوع آموزش و تعلیم یکی است اما نتیجه آموزش و تعلیم با هم متفاوت است.
➖نهایت آموزش در فرهنگ غربی میشود انتقال اطلاعات و آگاهی، ولی نهایت تعلیم در فرهنگ اسلام ایجاد نور است، ایجاد حیات است، ایجاد روشنی است، ایجاد هدایتگری است و رسیدن به کمال است.
➖آموزش در فرهنگ غربی را هر کسی میتواند انجام بدهد ولی تعلیم در فرهنگ اسلامی کار هرکسی نیست، کار عالمان با معرفت و عامل است. یعنی از نظر فرهنگ اسلام، عالمی که معرفت دارد و خودش عملکننده است میتواند تعلیم بدهد. ولی در فرهنگ غربی، هرکسی که یکسری محفوظات داشته باشد میتواند آموزش بدهد.
🔸️با توجه به معنی علم و معنی تعلیم، اینجا مقام معلم و عظمت تعلیم و تعلم روشن میشود. پیغمبر اکرم صلواتاللهعلیه در روایت بسیار زیبایی میفرمایند: "إنَّ اللهَ وَ مَلائكَتَهُ حَتَّى النَّملَةَ فِي جُحرِها و حَتَّى الحوتَ فِي البَحرِ يُصَلّونَ عَلى مُعَلِّمِ النّاسِ الخَيرَ"؛ خداوند و ملائکهاش حتی مورچه در لانهاش و ماهی در دریا یعنی تمام موجودات عالم بر معلم صالح و شایسته مردم صلوات میفرستند.
🔹️یا در روایت دیگری میفرمایند سه گروه هستند که جز منافقان ایشان را بیحرمتی نکند: بزرگان و پیرمردان مومن، رهبر عادل و معلم خیر. بزرگان و پیرمردان مومن، که اینها عمر خودشان را در راه اسلام سپری کردند، رهبر عادل و معلم خَیر، معلم نیکیها و خوبیها، اینها کسانی هستند که فقط منافقان به آنها بیحرمتی و بیاحترامی میکنند.
🔸در روایتی، معصوم علیهالسلام میفرمایند: حق معلم بر تو این است که او را تعظیم کنی، در مجالس وقار داشته باشی، به سخنانش خوب گوش بدهی، صدایت را بلندتر از او نکنی، در مجلسش حرف نزنی، جلوی او غیبت نکنی، در غیبت از او دفاع کنی، عیبش را بپوشانی، اگر درسش طول کشید مجلس را وسط کار ترک نکنی.
🔹️ملاحظه میشود که چقدر مقام معلم ارزش دارد. مقام معلم و عظمت تعلیم و تعلم را از روایت پیغمبر اکرم صلواتالله علیه و کلام معصومین علیهمالسلام قابل درک است.
🔸️انشاءالله برای جلسه بعد، وارد مفهوم تربیت و تعریف آن در مکتب تربیتی اسلام میشویم.
👈پایان متن کامل کنفرانس دهم، جلسه ۸ در گروه تربیتی سلام فرمانده، انشاءالله ادامه جلسات در طول هفته در گروه برگزار خواهد شد و فایل صوتی و متنی آن، در کانال درج خواهد شد.
🤚گروه تربیتی "سلام فرمانده" وابسته به کانال "نظام تعلیم و تربیت اسلامی"
https://eitaa.com/joinchat/2869100725C996f5fe875
📜نظام تعلیم و تربیت اسلامی
@Nezam_Tarbiat_Eslami