بسمالله النور الهادی
🌹🇮🇷رهبر انقلاب اسلامی:
وظیفه آحاد مردم و مسئولان در شرایط فعلی
در شرایط فعلی که با چنین کارزار و چالشی مواجه هستیم،
وظیفه آحاد مردم و مسئولان
و همچنین روشنفکران، نخبگان،
جوانان و جوامع علمی دانشگاهی و حوزوی،
تلاش برای پیشرفت در همه عرصه های
علمی،
هنری،
اقتصادی،
سیاسی،
اخلاقی و معنوی است.
پیشرفتها زمینه ساز استحکام و اقتدار نظام
هدف دشمن متزلزل کردن ارکان اقتدار نظام است، بنابراین همه باید موضوع پیشرفت را با جدیت دنبال کنند..
پیشرفت نیازمند ابزارهای متعددی است اما مهمترین ابزار پیشرفت، امید است بنابراین دشمن با همه توان خود بر روی القای ناامیدی و بن بست متمرکز شده است.
رهبر انقلاب اسلامی
💚اللهم صل علی محمدوآل محمد وعجل فرجهم
🕋بسمالله الرحمن الرحیم
*احادیث زیبا درباره امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف و فرج*
💐حضرت مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف:
اَكثِروا الدُّعاءَ بِتَعجِیل الفَرَجِ فَاِنَّ ذلِكَ فَرَجُكُم.
*برای تعجیل در ظهور من زیاد دعا کنید که خود فَرَج و نجات شما است*.
📚کمالالدین، ج ٢، ص ٤٨٥
💐مولی امیرالمؤمنین علیهالسلام:
اِنتَظِروا الفَرَجَ وَلا تَیأسُوا مِن رَوحِ الله.
*همواره در انتظار فرج (و ظهور صاحبالزمان علیهالسلام) باشید و یأس و ناامیدی از رحمت خدا به خود راه مدهید.*
📚بحار، ج ١٥، ص ١٢٣
💐پیامبرگرامی اسلام صلیالله علیه و آله و سلم:
مَن اَنكَرَ القائِمَ مِن وُلدی أَثناءَ غَیبَتِهِ ماتَ میتَةً جاهِلیةً.
*کسی که قائم (مهدی) را که از فرزندان من است در دوران غیبتش مُنکِر شود، بر حالت جاهلیت قبل از اسلام از دنیا خواهد رفت.*
📚منتخبالاثر، ص ٢٢٩
💐امام جعفرصادق علیهالسلام:
لَو لَمْ یبْقَ منَ الدُّنیا اِلاَّ یومٌ واحِدٌ لَطَوّلَ اللهُ ذلِكَ الیومَ حَتّی یخرُجَ قائمُنا أَهْلَ البَیت.
*اگر از عمر دنیا تنها یک روز مانده باشد خداوند آن روز را آنقدر طولانی میکند تا قائم ما اهل بیت علیهالسلام ظهور یابد*
📚منتخبالاثر، ص ٢٥
▫️صاحب مکیال المکارم مینویسد:
یکی از دوستان صالح من در عالم خواب، مولا صاحب الزمان علیهالسلام را دید که فرمود:
🔹من دعاگوی هر مومنی هستم كه پس از ذكر مصائب حضرت سيدالشهدا علیهالسلام برای تعجیل فرج و تایید من دعا كند!
🔸... بعض أصدقائي الصالحين، أنّه رأى مولانا الحجّة عليه السّلام في المنام، فقال ما معناه: إنّي لأدعو لمؤمن يذكر مصيبة جدّي الشهيد، ثمّ يدعو لي بتعجيل الفرج و التأييد.
📚مكيال المكارم، ج۲، ص: ۵۷.
#صاحب_عزا
#حدیث_گرافی
#دعا_برای_فرج
📍مجتمع فرهنگیمذهبی مـهدیه کـرج
🆔@mahdiekaraj_ir
تخریب اذهان عمومی با تحریف واقعیتها ــــــــــــــــــــــــ دبیرستاد عفاف و حجاب سازمان تبلیغات اسلامی کشور گفت: امروز دشمنان به دنبال تخریب اذهان عمومی با تحریف واقعیتها هستند و در این راستا به صورت جدی تلاش و تولید محتواهای رسانهای می کنند. ــــــــــــــــــــــــ به گزارش روابط عمومی اداره کل امور مبلغین، حجتالاسلام محمد جنتی ظهر دیروز در همایش طلایهداران تبلیغ در سنندج اظهار کرد: امروز دشمن هزینههای زیادی را برای قبضه کردن افکار عمومی در دستور کار خود قرار داده است. وی خاطرنشان کرد: امروز صحنه درگیری با دشمنان متفاوت است و آنچه انجام میشود با هجمه گستردهای که وجود دارد برابری نمیکند. مدیر کل امور مبلغین سازمان تبلیغات اسلامی افزود: امروز دشمن میخواهد فکر عموم جامعه را تسخیر و مدیریت کند. به گفته وی، محاصره تبلیغاتی برای قبضه افکار عمومی هدف اصلی دشمنان است که اگر افکار عمومی را در دست بگیرند ملت هرآنچه را بخواهد انجام میدهد. جنتی افزود: متاسفانه هم مسوولان و هم عموم مردم نسبت به این مسئله غافل هستند و در این راستا آنگونه که باید اقدامات لازم انجام نمیشود. وی با بیان اینکه جوان ایرانی قدرتطلب است، گفت: مرزهای امروز ایران از دوران هخامنشی گستردهتر است لذا امروز بیش از هر زمانی نیاز به تبلیغ توانایی و اقتدار ایران اسلامی هستیم. وی اضافه کرد: کار تربیتی که امروز در محاصره تبلیغات، به جهاد تبیین بینجامد متفاوت است و این در گرو کارهای تاپ و ویژه است. ــــــــــــــــــــــــ شمع شبکهٔ مبلغان
چکیده مطالب شب اول
#شهود_آفاق_کربلا_در_انفس
✅ ما برآنیم که برخی از اسرار و بطون باطنی آنچه حضرت اباعبدالله الحسین علیهالسلام در ظاهر کربلا برای ما ترسیم کرد را درک کنیم و ببینیم که چگونه آن را در نفس خود مشاهده کنیم. آیهای در قرآن داریم که میفرماید سَنُرِيهِمْ آيَاتِنَا فِي الْآفَاقِ وَفِي أَنفُسِهِمْ حَتَّىٰ يَتَبَيَّنَ لَهُمْ أَنَّهُ الْحَقُّ أَوَلَمْ يَكْفِ بِرَبِّكَ أَنَّهُ عَلَىٰ كُلِّ شَيْءٍ شَهِيدٌ(فصلت/۵۳). آیات خود را در آفاق و در جانهای آنها به آنها نشان میدهیم.
✅ ما باید در مطلق خلق و آفاق اندیشه کنیم و خدا نیز کراراً ما را به تفکر دعوت کرده است. آنچه که مطلوب حق متعال است این است که ما سیر انفسی داشته باشیم اما آفاق را مقدمه قرار داده است. اگر خوب در همین آفاق هم تفکر کنیم، خواهیم دید که شراشر وجودی آفاق نیز ظهور ولایت و انسان کامل است. روایتی از امام صادق علیهالسلام ذیل همین آیه داریم که میفرماید: خداوند به جز ما اهلبیت کدام نشانه دیگری در آفاق به اهل آفاق نشان داده است؟!
✅ متن واقع آفاق و انفس یکی است. کل نظام وجود، یکپارچه ظهور دلآرای خدا و جلوه تام او، حضرت بقیة الله است. اگر نتیجه سیر آفاقی و انفسی ما شهود جمال دلآرای امام و انسان کامل نباشد، شما نه سیر آفاقی کرده اید و نه سیر انفسی. هر چیزی که منتهی به امام نشود ابتر و هیچ است.
✅ ولایت باطن نظام وجود یعنی اصل و زیربنای نظام وجود است. درباره اصحاب کهف در قرآن داریم برای اینکه آنان بتوانند به خدا روی بیاورند، در گوش ظاهرشان پنبه قرار دادیم. تا این گوش ظاهری کار کند، گوش باطنی کار نمیکند. تا وقتی که این معنا روشن نشود که در تمام آفاق وجود و ذره ذره عالم امکان، ولایت کلیه اهل بیت چه در تکوین و چه در شریعت حضور دارد، ابواب حقیقت برای ما باز نخواهد شد.
✅ یکی از حکما میفرماید: و کل ما یراه الانسان فی حیاة الدنیا انما هو بمنزلة الرویا للنائم خیال فلابد من تاویله. هرچیزی که در این عالم ظاهر میبینید به منزله رویا است. همانطور که خوابهایی که میبینیم را باید تعبیر کنیم، هرچه را نیز در این دنیا میبینیم باید تعبیر کنیم. چرا؟! چون النّاسُ نیامٌ. من و شما الان خوابیم. اگر به موت رسیدیم بیدار میشویم و موت هم نه این مرگ طبیعی بلکه قطع تعلقات است.
البته ایشان میفرماید باید تاویل کنید، تأویل مرتبه ای بالاتر از تعبیر است. یعنی قبلش باید تعبیرش کنی و سپس به تأویلش برسی. ما این همه چیز میبینیم. کوه و آسمان و درخت و.... تأویلش چیست؟! امام صادق علیهالسلام میفرماید تأویلش ما اهل بیت هستیم. یعنی هرچه که میبینی آن را در آینه انسان کامل ببین.
✅ حضرت اباعبدالله علیهالسلام این نمایشنامه کربلا را به وجود آورده تا ما با امام حسین حقیقی در آفاق و انفس آشنا شویم. او میخواهد من و شما را از قید وقوف در ظاهر رها کند. در عالم وجود و انفس خود سیر کنید. اگر آفاق را در انفس و جان خود پیاده نکنی از سیر آفاقی بهره ای نخواهی برد. باید در آفاق بیندیشی تا به باطن وجودی خودت راه پیدا کنی.
🕊 لؤلؤ و مرجان 🕊
چکیده مطالب شب دوم
#شهود_آفاق_کربلا_در_انفس
✅ وَفِي الْأَرْضِ آيَاتٌ لِّلْمُوقِنِينَ وَفِي أَنفُسِكُمْ أَفَلَا تُبْصِرُونَ (ذاریات/۲۰ و ۲۱) ما باید در آفاق و در آسمان و کهکشان ها و... تفکر و تدبر کنیم. کتابها را مطالعه کنیم و الحمدلله پیشرفتهایی در فیلم برداری و مستند سازی اتفاق افتاده که برای سیر آفاقی بسیار خوب است. اما برای ما سیر انفسی موضوعیت دارد. ما باید در نفس خودمان سیر کنیم زیرا نزدیک ترین حقیقت به ما خودمان هستیم و اگر انسان خودش را که نزدیک ترین حقیقت به خودش است نشناسد، چطور میخواهد دیگران را بشناسد؟! امیرالمؤمنین علیهالسلام فرمود کسی که خود را نشناسد جاهل به کل شیء است. سیر آفاقی به شرطی مفید است که تبدیل به سیر انفسی شود.
✅ آنچه که ما میبینیم، صورت های خیالی ماست که خیال ما آن را صورتگری کرده و ما منشئات خود را میبینیم. و آنچه که میشنویم، منشئات نفس ناطقه خودمان است که میشنویم. آنچه که میبینید و میشنوید، به واسطه چشم و گوش تحویل حس مشترک شما میشود و سپس در اختیار قوه خیال قرار میگیرد. آنگاه قوهی خیال که یکی از شئون نفس ناطقه است آن تصویر یا صدا را انشاء میکند و سپس نفس شما آن تصویر را میبیند و آن صدا را میشنود. لذا هم بیننده غیب است و هم شنونده هم لمس کننده و هم چِشنده. باید بدانیم که سیر آفاقی ما انفسی است. ما در نفسمان آفاق را میبینم لذا باید به این معنا متوجه باشیم که درون خودمان را میبینیم.
✅ هیچ کوهی و دریایی و... خارج از شما نیست. فقط انسان است که میتواند کل ماسوی الله را معقول و مأکول خود کند چون قوهی عاقله دارد. هرچیزی که تفکر میکنید، چون نفس شما آن را میسازد، شما آن را دارا هستید. عالم طبیعت انتها ندارد. سبحان الله! منظومه شمسی و بزرگتر از آن کهکشان راه شیری در این عالم گم است. انسان میبیند که چقدر ناچیز است اما همین انسان است که میفهمد این عالم لا یتناهی است! آیا منظومه شمسی هم تو را میفهمد؟! هرچیزی که در آن تفکر کردی و معلوم تو شد، آن چیز عین تو است. شما در خورشید که تفکر کردی خورشید را دارا هستی بلکه بالاتر از آن را داری. چون این خورشیدی که در آسمان چهارم است دارای جرم مادی است اما خورشیدی که در نفس تو است مجرد است!
✅ دین ما دین تحقیق و تفکر است. به میزانی که تفکر و تعقل میکنی انسانی. هر اندازه در آفاق و انفس سیر میکنی، به اندازه سیر خودت انسانی. سیر آفاق یعنی اهلبیت. همهی آفاق وجودی در انسان مندرج هست. هر انسانی به اندازه خودش افق دارد. افق لیلةالقدر برای ما در این طبیعت مشخص است و در ۲۳ رمضان است. افق لیلةالقدر تو کِی است؟ افق محرم تو کِی است؟ لیلةالقدر جناب حبیب ابن مظاهر در روز عاشورای سال ۶۱ هجری بود. آفاق و اسرار و دریاهای بیکران در درون ما است. و تَحْسَبُ [تزعم] أَنَّكَ جِرْمٌ صَغِيرٌ وَ فِيكَ انْطَوَى الْعَالَمُ الْأَكْبَرُ! خدا کل ماسوی الله را در تو قرار داده است. تو نمونه و مسطوره ای از حق متعال در عالم هستی. قیامت آشکار شدن این حقایق درونی تو است.
✅ ما باید کربلا را در درونمان قرار دهیم. در درونمان رشد کنیم. هرچقدر در درون خود بالا بروی به همان میزان به امام حسین علیهالسلام نزدیکتر میشوی. خدا میداند که کربلا میآید و در سینهی تو قرار میگیرد! امام حسین این کربلا را پیش آورد که برای من و شما نقشهی راهی باشد تا به کربلای درون خودمان راه پیدا کنیم. حضرت ابراهیم چون بیت درونش را از اصنام و بتها تطهیر کرد، خدا صنمی برای او قرار داد. خدا از بیت درونی ابراهیم که بیت المعمور است صنمی قرار داد و گفت که ببینید! این خانه، ظهور خانهی دل ابراهیم است. اباعبدالله الحسین نیز از کربلای وجود خودش یک صنمی قرار داد و گفت ببینید! به کربلای درون خودتان سر بزنید که اگر کسی به کربلای درون خودش برود، آنجا خبرهاست. آنجا شمر هست. خود امام حسین شمر ندارد. او عصمت ازلی و ابدی حق است، بلکه او در وجود ما شمرها و یزیدها را دید و خواست راه را نشانمان دهد. او، حسین ها و شمر ها و زهیر ها و یزید های باطنی ما را نمایش داد. در درون شما هم شیطان و شمر و یزید هست، هم منِ حسین هستم. بفرما تماشا کن.
✅ امام در درون من شماست. عقل ما مظهر امام است. هم جناب عباس در درون من و شماست، هم جناب زینب و هم شمر و یزید و اینها با هم در جدال هستند. اباعبدالله الحسین این وقایع را پیش آورد تا من و شما در جدال باطنی بین یزید و امام حسین بدانیم که اگر صحنهی حر پیش آمد، چه کنیم... اگر صحنهی جناب زهیر پیش آمد چه کنیم... اگر فتنهی اولاد پیش آمد چه کنیم؟ اگر بحث دنیا پیش آمد، شریح قاضی در درون ماست... خیلی مواقع این شریح در موضوع پول سر ما کلاه میگذارد. راه معنویت فوقالعاده باریک و سخت است. در راه معنویت مکث کنی جا مانده ای...
🏴 لؤلؤ و مرجان 🏴
🏴🏴 @lolo_marjan 🏴🏴
🔹 زمان خرید ماشین دست دوم این نکات را فراموش نکنید!
🍉 @qarpuz
🔹 زمان خرید ماشین دست دوم این نکات را فراموش نکنید!
🍉 @qarpuz
🔹حکایت جالب دنبال نخود سیاه فرستادن !
🔻نخود سیاه تنها برای تهیه ی لپه کاشته می گردد. همه ی نخودها به همان گونه که درو می شوند استفاده می گردند و آنها را تغییر شکل نمی دهند جز نخود سیاه که هیچ گاه به صورت اصلی برای فروش به بازار نمی برند و چون به عمل آمد نخست آن را در آب می ریزند تا خیس بخورد و به صورت لپه در بیاید سپس می فروختند.
🔻نخود سیاه در هیچ مغازه ای پیدا نمی شود، در گذشته هیچ کس هم دنبال نخود سیاه نمی رفت و در اصطلـاح اگر کسی را به دنبال نخود سیاه می فرستادند، در حقیقت او را به دنبال چیزی فرستاده بودند که در هیچ دکانی پیدا نمی شد.
🍉 @qarpuz
📩 نامه امام صادق (ع) به شیعیان (بخش هشتم)
✍️ بدانيد که جز اين نيست كه خدا به انجام #واجبات، امر کرده و از #گناهان نهى فرموده تا انسانها در #واجبات، از خدا #اطاعت کنند و از انجام #حرامها خوددارى كنند؛ پس هر كس از دستورات #واجب و #حرامِ او پيروى كند، از او اطاعت كرده و به تمام خيراتى كه نزد خداست، می رسد و هر كس از #گناهانی که خدا نهى فرموده، خوددارى نكند، از او نافرمانى كرده است و اگر بر همين حالِ نافرمانى بميرد، خداوند او را با صورت به آتش جهنم می اندازد.
بدانيد كه ميان خدا و همه بندگانش ارتباطى جز #اطاعت وجود ندارد؛ چه فرشته مقرب باشد، چه پيامبر و چه پائينتر، پس اگر براستى می خواهید از مؤمنان حقيقى باشيد، در #اطاعت از دستورات #واجب و #حرام بكوشيد.
📖 و اِعْلَمُوا أَنَّهُ إِنَّمَا أَمَرَ وَ نَهَى لِيُطَاعَ فِيمَا أَمَرَ بِهِ وَ لِيُنْتَهَى عَمَّا نَهَى عَنْهُ فَمَنِ اِتَّبَعَ أَمْرَهُ فَقَدْ أَطَاعَهُ وَ قَدْ أَدْرَكَ كُلَّ شَيْءٍ مِنَ اَلْخَيْرِ عِنْدَهُ وَ مَنْ لَمْ يَنْتَهِ عَمَّا نَهَى اَللَّهُ عَنْهُ فَقَدْ عَصَاهُ فَإِنْ مَاتَ عَلَى مَعْصِيَتِهِ أَكَبَّهُ اَللَّهُ عَلَى وَجْهِهِ فِي اَلنَّارِ وَ اِعْلَمُوا أَنَّهُ لَيْسَ بَيْنَ اَللَّهِ وَ بَيْنَ أَحَدٍ مِنْ خَلْقِهِ مَلَكٌ مُقَرَّبٌ وَ لاَ نَبِيٌّ مُرْسَلٌ وَ لاَ مَنْ دُونَ ذَلِكَ مِنْ خَلْقِهِ كُلِّهِمْ إِلاَّ طَاعَتُهُمْ لَهُ فَاجْتَهِدُوا فِي طَاعَةِ اَللَّهِ إِنْ سَرَّكُمْ أَنْ تَكُونُوا مُؤْمِنِينَ حَقّاً حَقّاً.
📚 الکافي , جلد۸ , صفحه۲
📱 کانال سبک زندگی متقین:
@mottagheen
✅ خصلتهای حیوانی انسان در چه صورتی کنترل می شود؟
🌷 امام خامنه ای:
فلسفه ی آفرینش انسان این است که آن استعدادهای برجسته ی مثبتِ مفید و ممتاز از لحاظ ارزشهای الهی، با اختیار خود انسان و با مجاهدت انسانی، غلبه پیدا کند بر آن خصلتهای حیوانیت و سَبُعیت؛ که اگر این غلبه پیدا شد، آن وقت همان استعدادهای حیوانی هم جهتگیری درستی پیدا خواهد کرد.
روح تعرض و تطاول اگر چنانچه در خدمت #تقوا قرار گرفت، از تعرض به حریمهای مقدس - حریمهای انسانی، حریمهای اجتماعی، حریمهای اخلاقی - جلوگیری خواهد کرد؛ در یک جهت درستی به کار خواهد افتاد. (1391/7/20)
✍️ شرح: #تقوا یعنی انجام #واجبات و ترک #محرمات در زندگی فردی و اجتماعی
پند 237
📱 کانال سبک زندگی #متقین:
@mottagheen
هدایت شده از کانال امام جوادالائمه( ع)
🌙داستان شب:
در یکی از روزها، پادشاه سه وزیرش را فراخواند و از آنها درخواست کرد کار عجیبی انجام دهند.
او از هر وزیر خواست تا کیسهای برداشته و به باغ قصر برود و آنها را برای پادشاه با میوهها و محصولات تازه پر کنند.
همچنین از آنها خواست که در این کار از هیچ کس کمک نگیرند و آن را به شخص دیگری واگذار نکنند.
وزیران از دستور شاه تعجب کردند و هر کدام کیسه ای برداشته و به سوی باغ به راه افتادند.
وزیر اول که به دنبال راضی کردن شاه بود بهترین میوهها و با کیفیتترین محصولات را جمع آوری کرد تا اینکه کیسه اش پر شد.
اما وزیر دوم با خود فکر میکرد که شاه این میوه ها را برای خود نمیخواهد و احتیاجی به آنها ندارد و درون کیسه را نیز نگاه نمیکند، پس با تنبلی و اهمال شروع به جمع کردن نمود و خوب و بد را از هم جدا نمیکرد تا اینکه کیسه را با میوه ها پر نمود.
و وزیر سوم که اعتقاد داشت شاه به محتویات این کیسه اصلا اهمیتی نمیدهد کیسه را ازعلف و برگ درخت و خاشاک پر نمود.
روز بعد پادشاه دستور داد که وزیران را به همراه کیسه هایی که پر کرده اند بیاورند.
وقتی وزیران نزد شاه آمدند ، پادشاه به سربازانش دستور داد، ﺳﻪ وزیر را گرفته و هرکدام را جدا گانه با کیسهاش در زندانی دور که هیچ کس دستش به آنجا نرسد زندانی کنند و هیچ آب و غذایی هم به آنها نرسانند.
پادشاه گفت: اینها باید با هرآنچه خودشان از باغ جمع آوری کردهاند در زندان بمانند.
وزیر اول پیوسته از میوههای خوبی که جمع آوری کرده بود میخورد تا اینکه مدت زندان به پایان رسید.
اما وزیر دوم ، این سه ماه را با سختی و گرسنگی و مقدار میوههای تازه ای که جمع آوری کرده بود سپری کرد.
و وزیر سوم قبل از اینکه ماه اول به پایان برسد از گرسنگی مرد.
در درگاه پادشاه عالَم آنکس که توشه خوب بردارد سختی نکشد
آنکس که عملش ناخالصی دارد سختی کشد
آنکس که توشه اش بد باشد هلاک شود
کانال امام جواد علیه السلام 👇
لطفاً با ذکر صلوات عضو شوید
http://eitaa.com/joinchat/2390163461Cfba74f2ff2
4_5821253619067914889.mp3
46.33M
💚تشریح احلی من العسل
💙شیرینی لذت عبادت و بندگی
🌴کانال عرفان🌴
@erfane1212
#شب_دوم_محرم_۹۵
قسمت اول
🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸
حضرت امیرالمؤمنین علیه السلام در خطبه البیان، افتخار و سایر خطبهها می فرمایند که ما را نمیتوانید وصف کنید و بشناسید. ما به حیث حقیقتمان و نورانیتمان به اشاره در نمیآییم. بلکه کسی که میخواهد ما را بفهمد، باید در ما فانی شود. باید در آستان ما حلت بفنائک شود. فِناء یعنی آستان. باید در آستان ما حل بشود. نیست بشود تا با ما یکی شود.
چو خود را به چشم حقارت بدید
صدف در کنارش به جان پرورید
بلندی از آن یافت کو پست شد
در نیستی کوفت تا هست شد
این، تنها راهش است. اما اینکه بخواهی با سخن گفتن، با گفتگو و با لفظ، علی را بشناسی، معنا را بشناسی، کربلا را بشناسی، الطُّرُق مَسدود و الطَّلَبُ مَردود. نه راهی هست و نه تو میتوانی طلب کنی. راهش سکوت است. رفتن به عالم سکوت است. میفرماید: إذا بَلَغَ الكَلام إلي الله فَامسَكُوا. وقتی سخن به معنا میرسد، آنجا سکوت است.
لفظ و صوت و گفت را بر هم زنم
تا که بی این هر سه با تو دم زنم
لذا جناب کمیل بن زیاد که از اصحاب سر امیرالمؤمنین بود، محضر آقا رسید و از او سوال کرد که مَاالحَقیقَة؟! او توقع داشت که امیرالمؤمنین علیه السلام، حقیقت و معنا را در قالب لفظ برای او تعریف کند. حضرت به او گفت که ما لَکَ وَالحَقیقَة؟! تو را چه به حقیقت؟! خیلی تشر سنگینی است! کمیلی که صاحب سر است! کمیل که انسان عادی نبوده! کمیلی که جناب امیرالمؤمنین علیه السلام با او در نخلستان های کوفه سخن ها داشته به او میگوید تو را چه به حقیقت! کمیل تعجب میکند و می گوید: أوَلَس٘تُ صاحِبَ سِرُّک؟ مگر من صاحب سرّ شما نیستم؟! امیرالمؤمنین علیه السلام میفرمایند که بلی! وَلَكِنْ يَرْشَحُ عَلَيْكَ مَا يَطْفَحُ مِنِّي. چرا جناب کمیل، تو صاحب سر مایی اما بهره ات از حقیقت، به اندازه ترشح آب است. تازه! رشحه ای که از من سرریز شده، نه حقیقت ما! طفح یعنی سرریز شدن. یعنی آب را که به این استکان میریزی سرریز میشود. تو این سرریز هم نیستی! سرریز به زمین خورد و ترشح کرد. به توی کمیل، یک همچین چیزکی از ترشحات ولایت ما رسیده است!
#ح_م
______________
#شب_دوم_محرم_۹۵
قسمت دوم
🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸
جناب کمیل رند بود... اصرار در سوال کرد.
عرضه کرد به امیرالمؤمنین علیه السلام که آقا جان مگر من صاحب سرّ شما نیستم؟!
(اینجا نکتهای است وآن اینکه اگر انسان از محضر اهلبیت-علیهم السلام- چیزی بخواهد که بیشتر از ظرفیت وجودی فرد باشد، به شرط ثبات قدم و اصرار واستدعا در او استعداد را ایجاد میکنند و به او می دهند. امیرالمؤمنین علیه السلام نخست امتناع کرد... ما لک والحقیقة؟! تورا چه به حقیقت؟!)
دَلال کرد، ناز کرد که یا علی! مثل تویی سائل را ناامید برمیگرداند؟! امیرالمؤمنین علیه السلام همان اول جواب او را داد که آخر جناب کمیل! تو از من از معنا سوال می کنی؟! معنا چیزی است که حد ندارد. معنا چیزی است که بی کران است. معنا چیزی است که ترکیب در آن راه ندارد. بسیط است. معنا چیزی است که همهی هستی را از خودش پر کرده است پس تعریف برنمیدارد. شما می توانید جایی را به من نشان دهید که در آنجا معنایی نباشد؟! به من بی معنا را هم نشان دهید. خودِ بی معنا معنا است. از من بپرس که بیمعنا چیست؟ خب تو از معنیِ بیمعنا سوال کردی! پس بیمعنی هم معنی است! بیمعنی هم خودش جلوه و جلواتی از معنا است.
حضرت فرمود: الْحَقِيقَةُ كَشْفُ سُبُحَاتِ الْجَلاَلِ مِنْ غَيْرِ إشَارَةٍ . اگر دنبال حقیقت و معنی هستی، معنی و حقیقت اشارت برنمی دارد. باید برایت کشف شود. باید در باطن برای تو آشکار شود و ظهور کند. باید بروی و در حقیقت فانی شوی.
گفت: زِدْنِي فِيهِ بَيَانًا! یا علی به من بیشتر بگو... فرمود: مَحْوُ الْمَوْهُومِ مَعَ صَحْوِ الْمَعْلُومِ. یعنی چه؟ یعنی مردان خدا پرده پندار دریدند یعنی همه جا غیر رخ یار ندیدند. یعنی همهی پندارها و موهومها باید بیفتد. با جلوهی نور حقیقت و معنی، همهی موهوم ها باید بروند. نمیشود تو باشی و بخواهی معنی را در قالب صورت بیاوری. در قالب تمثل و لفظ بخواهی ببینی! نمیشود! او کماکان سوال کرد و سوال کرد تا این که حضرت فرمود :اِطْفِ السِّرَاجَ فَقَدْ طَلَعَ الصُّبْحُ! ای کمیل! این چراغ عقلت را خاموش کن که آفتابی چنین درخشنده، دیده ها در حجاب یعنی چه؟! شراشر وجودی تو را حقیقت گرفته است و تو از خود سوال میکنی؟! شراشر وجودی تو، حرف زدن تو، سوال تو، همه اش پرتوهای حقیقت است. این چراغ عقل را خاموش کن و ببین که صبح حقیقت علوی طلوع کرده! ببین که این صبح حقیقت، همه جا را با نور خودش روشن کرده واز خودت به خودت نزدیک تراست." الیس الصبح بقریب "،
زو قیامت راهمی پرسیده اند
ای قیامت تا قیامت راه چند!!
#ح_م
______________
#شب_دوم_محرم_۹۵
قسمت سوم
🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸
حقیقت را نمیتوان در لفظ مقید کرد اما میتوان از لفظ به عنوان روزنهای به سمت حقیقت استفاده کرد. حضرت علامه حسن زاده آملی -حفظه الله تعالی- در نکته ۴۹۳ کتاب هزار و یک نکته شان نکته ای عرشی دارند؛ "بینایان اینجاییها را روازن آنسویی میبینند"، یعنی از الفاظ و عالم طبیعت بهره میبرند تا بروند و معنوی و ملکوتی و جبروتی شوند. اما نابینایان عالم چطور؟ "آنها آنسویی را درقوالب اینجاییها درآورند". فقط میخواهند حقایق ملکوتی را بِکِشند و به عالم حس بیاورند.
لذا به پیغمبر میگفتند که اگر ملکی هست، چرا ما نمیبینیم؟! ما می خواهیم ببینیم! این ملک را به ما نشان بده! همه چیز را می خواهند محسوس ببینند. چرا؟ بخاطر اینکه خودشان در عالَمِ محسوس زندگی می کنند. عمرشان را در عالم حس گذراندهاند. اصلا با عالم خیال و عقل آشنایی هم ندارند! با عالم نور آشنایی ندارند! تا این انوار ملکوتی در عالم حس نیاید، جلوی اینها تمثل پیدا نکند و به صورت حس درنیاید، اینها یقین پیدا نمیکنند و این خیلی بد است که انسان امامش را بِکِشد و به عالم حس بیاورد. هیچ موقع اینکار را نکن که امام خود را در عالم حس ملاقات کنی. ملاقات امام در عالم حس، بی ادبی به محضر امام است. تو حرکت کن و برو در عالم معنا امام را ببین.
لذا امام سیدالساجدین(ع) فرمود که إِنَّ أَهْلَ زَمَانِ غَيْبَتِهِ أَفْضَلُ أَهْلِ كُلِّ زَمَانٍ. مردم زمان غیبت امام زمان بهترین مردم هر زماناند. چرا؟ به خاطر اینکه اینها امام را در عقولشان و در تفکرشان مشاهده می کنند. اینها چنان به امام تقرب پیدا میکنند که صَارَتْ بِهِ الْغَيْبَةُ عِنْدَهُمْ بِمَنْزِلَةِ الْمُشَاهَدَةِ. بس که اینها در مرتبه عقل و فهمشان و در آن موطن جان و روحشان با امام آشنا میشوند، گویا غیبت برای آنها ظهور شده و ظهور تحقق پیدا کرده است. اما دیگران چطور؟ دیگران او را میکِشند و به عالم حس میآورند و غل و زنجیر به پایش میبندد.
#ح_م
______________
#شب_دوم_محرم_۹۵
قسمت چهارم
🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸
مراد از آب در کربلا چه بوده؟ واین عطش آب در ظهر عاشورا چه سرّی دارد؟ این عطش، عطشِ معنی بوده است. آب که مظهر حیات است اشاره به معنی دارد، زیرا آنکه محیی هر مومن است معنی میباشد، وَ جَعَلنا مِنَ الماء کُلّ شیء حی. ماء امّ هر چیزی هست و هرشیء به ام و ریشه خود حیات دارد.
خون شهیدان را ز آب اولی تر است
این سخن از صد صواب اولی تر است
تو ز سرمستان قلاوزی مجو
جامه چاکان را چه فرمایی رفو؟
امام حسین علیه السلام دنبال این آب ظاهر بود؟علی اکبر دنبال این آب ظاهر بود؟ او که اراده می کرد آب انشا می کرد! در کربلا کأنه همه ی خاندان اهل بیت مسخَّر آبند. انگار آب امام این هاست.
خود پیغمبر وقتی باران می آمد، عمامه اش را بر می داشت؛ می فرمود که بروید زیر باران که باران قریب العهد به مبدأ است. باران از همین چند صد متر بالاتر افتاده پایین. این قریب العهد به مبدأ است؟! این ابر چیست؟؟ این ابر چیست که از پیغمبر ما سوال کردند که خدا قبل از این که مخلوق را خلق کند کجا بود؟ پیغمبر فرمود، فی العماء ماکان تحته هوا وماکان فوقه هوا. در ابری بود که نه تحت آن هوا بود و نه فوق آن. این ابر یعنی چه؟! آیا در همین ابر ظاهری؟! الفاظ برای معانی اعم وضع شده است. مراد از این ابر چیست؟
نمی خواهیم این ها را یاد بگیریم؟! جناب علامه می فرماید: " مناسبت بین لفظ و معنا را کسی نمی فهمد مگر به ولایت امیر المؤمنین". یعنی باید علی علیه السلام به تو این حقایق را بچشاند. چون به تو نچشانده، چون تو نخوردی باید دست به تکفیر عرفا وامثال حافظ ومولوی و... بزنی؟ حافظی که گفته:
حافظ اگر قدم زنی در ره خاندان به صدق
بدرقه ی رهت شود همت شحنه ی نجف
مولوی که گفته:
غلام حیدر است ملای رومی
همین است و همین است و همین است
و مقام معظم رهبری فرموده مثنوی او اصول اصول اصول دین است کما اینکه خودش نیز در مقدمه مثنوی همین را گفته است. چرا با تراث علمی خودمان که عالم علم را مبهوت کرده منجمدانه برخورد میکنیم؟ آیا دلیلش وقوف در لفظ نیست؟!
#ح_م
______________
#شب_دوم_محرم_۹۵
قسمت پنجم
🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸
در روایات ما از عشق صحبت شده و مصارع عشاق... یکی از اساتید می فرمودند اصلا این شراب و خمر و مستی الفاظ خاص عرفانی است اصطلاحات قرآنی است بعدا سایه اش افتاد در عالم طبیعت و این بیچاره هایی که از خدا بی خبرند و دنبال مستی های ظاهری هستند اینها این الفاظ را دزدیدند نه اینکه اینها این الفاظ را جعل کرده باشند و بعد عرفا از اینها کپی برداری کردند بلکه عکسش صادق است، هر یک از این الفاظ را جانی است، سرّی دارد، باطنی دارد تومسمی جوی باش از اسم بگذر.
جناب سید حیدر عاملی یکی از عرفای بزرگ شیعه مطلبی دارند که برخی عارفان به مریدان خود چنین گفتند: " بهوش باشید که اختلاف عبارات شما را به بازی نگیرد و تنوع اشارات برشما غلبه نکند! چه آنگاه که خفتگان گورها به پا داشته شوند و آنچه درسینه هاست آشکار گردد و آدمی در روز قیامت در پیشگاه حق تعالی حاضر شود، باشد که از هر هزار تن، نهصد و نود و نه تن که از گورها بیرون شوند، جملگی کشته شمشیر عبارات و قربانی تیرهای اشارات باشند و خون ها و زخمهای ایشان برآنان تاوان شود، چرا که معانی را فراموش نموده و مبانی را خراب کرده باشند." اینها کسانی هستند که نفهمیدند. معانی را گذاشتند کنار در الفاظ غوطه ور شدند لفظ رهزن اینها شد.
#ح_م
______________
#شب_دوم_محرم_۹۵
قسمت ششم
🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸
گذر از پوست کن تا مغز بینی، نباید این الفاظ رهزن ما بشود. باید بروی و در عبارات غوطه ور بشوی،
نظر را نغز کن تا نغز بینی
گذر ازپوست کن تامغز بینی!
باید برویم در کربلا و در حقایق کربلا غوطه ور بشویم. باید ببینیم جناب علی اکبر سلام الله علیه با وجود اینکه اشبه الناس خلقاً، خُلقاً و منطقاً به رسول الله بوده، مگر نمی دانست که ابا عبدالله آب ندارد؟ مگر نمی دانست که حضرت علی اصغر تلذی می کند؟ مگر نمی دانست که رقیه تشنه است؟ چرا پس مدام به پدر می گفت العَطَش قَد قَتَلَنی؟!
جناب عمان سامانی خیلی لطیف فرمود: این عطش سرّ است و عارف واقف است. تو از این الفاظ باید وارد معنا بشوی. اگر کسی بخواهد با الفاظ معنا را تفسیر کند، اگر کسی بخواهد با الفاظ کربلا را تفسیر بکند تا خدا خدایی می کند بنویسد باز نمی از یم را نگفته! چرا؟ ببینید امیرالمؤمنین علی علیه السلام چه فرموده است: " اگر بخواهم باء بسم الله الرحمن الرحیم را برای شما شرح بدهم هفتاد بار شتر کتاب می شود." این هفتاد عدد کثرت است نه عدد تعیینی، اصلا عدد هفتاد سرّ است. اینهمه در روایات عدد هفتاد آمده است. هفتاد در جمل ابجدی برابر عدد کُن می باشد. کُن عالم امر است. عالم بی منتهاست در مقابل عالم خلق. یعنی می خواهد بگوید اگر در عالم لفظ بخواهیم در خصوص باء بسم الله صحبت کنیم تا خدا خدایی می کند باید حرف بزنیم و خدا، تا بر نمی دارد.
لفظ از عهده تعریف امیر المؤمنین بر نمی آید، شعر نمی تواند علی را وصف کند. ناگزیر است که بگوید تو به تاریکی علی را دیده ای
زین سبب غیری بر او بگزیده ای!
ما امام علی علیه السلام را نمی شناسیم. ما در تاریکی امام حسین علیه السلام را دیده ایم. در عصر ما یک نفر فقط امام حسین را دیده است که او هم نه روضه می خوانَد، نه سخنرانی میکند و نه شعر می خوانَد بلکه در سکوت خودش در یک بیابانی سر به گریبان در باطن خودش به عیان کربلا را می بیند و مویه میکند. لفظ نمی تواند آن لحظه ای که آن جنایت عظمی اتفاق افتاد حقش را آنگونه که هست بیان کند. تازه لفظ که روزنه است و ضیق است، کربلا درقالب لفظ درآمده این حال و روز من و شماست، جا دارد در مصیبت ابا عبدالله الحسین همه ی ما جان بدهیم. به خاطر همین حاج آقای دولابی می فرمود که عمر شیعه کم است. دلیلش امام حسین است. اگر سالی دو بار یا سه بار عاشورا بود همه ما ده سال بیشتر عمر نمی کردیم چرا جان ندهیم؟! درحالیکه سرّ و علت خلقت را لب تشنه سربریدند. آه!
#ح_م
______________
🕋بسمالله الرحمن الرحیم
امام صادق(علیهالسلام):
📚«بادروا احداثکم بالحدیث قبل ان یسبقکم الیهم المرجئه » (4) نوجوانان را با حدیث و فرهنگ اهل بیت علیهم السلام آشنا کنید;قبل از آن که مرجئه (گروه منحرفی) بر شما سبقت بگیرند.
🔉سخنرانی حجتالاسلام والمسلمین باقری
🌹اللهم صل علی محمد
وآل محمد وعجل فرجهم