4_5866158846472356206.mp3
1.09M
💐تلاوت روزانه یک صفحه از قرآن کریم💐
"صفحه #۱۷۶ کلام الله مجید"
─┅─═ঊঈ🌺ঊঈ═─┅─
⏮سوره 7. اعراف آيه 199
آيه🔻
⤵️خُذِ الْعَفْوَ وَأْمُرْ بِالْعُرْفِ وَأَعْرِضْ عَنِ الْجَهِلِينَ
ترجمه🔻
⤵️عفو و میانه روى را پیشه كن (عذر مردم را بپذیر و بر آنان آسان بگیر)، و به كارهاى عقل پسند و نیكو فرمان بده، و از جاهلان اعراض كن.
─┅─═ঊঈ🌺ঊঈ═─┅─
─┅─═ঊঈ🌺ঊঈ═─┅─
نکته ها🔻تفسیرنور☀️
⤵️با آنكه براى كلمه ى «عفو»، چند معنا بیان شده است: حدّ وسط و میانه، قبول عذر خطاكار و بخشودن او، آسان گرفتن كارها، ولى ظاهراً در این آیه، معناى اوّل مراد است.
🌳«خُذ العفو»، به معناى عفو را تحت اختیار و كنترل خود داشتن و به جا استفاده نمودن است،
لذا در بعضى موارد باید قاطعانه برخورد كرد،
«و لاتأخذكم بهما رأفة فى دین اللّه»
🌳 چنانكه «اعرض عن الجاهلین» به معناى آزاد و رها نمودن جاهلان و دشمنان نیست، بلكه مراد با آنان نبودن و میل به آنان نداشتن است، امّا گاهى موعظه، تذكّر و یا برخورد با آنان لازم است. «فاعرض عنهم و عظهم»
🌳این آیه با تمام سادگى و فشردگى، همه ى اصول اخلاقى را در بر دارد.
▪️هم اخلاق فردى «عفو»،
▫️ اخلاق اجتماعى «وأمر بالعُرف»،
▪️هم با دوست «عفو»،
▫️هم با دشمن «أعرض»،
▪️ هم زبانى «وأمر»،
▫️هم عملى «أعرض»،
▪️هم مثبت «خُذ»،
▫️هم منفى «أعرض»،
▪️هم براى رهبر،
▫️ هم براى امّت،
▪️هم براى آن زمان
▫️و هم براى این زمان.
🌲چنانكه امام صادق علیه السلام فرمودند: در قرآن آیه هاى جامع تر از این آیه در مكارم الاخلاق نیست.
🌲البتّه شكّى نیست كه عفو، در مسائل شخصى است،
نه در حقّ النّاس و بیت المال.
🔸وقتى این آیه نازل شد، پیامبر صلى الله علیه وآله از جبرئیل توضیح و شیوه ى عمل به این آیه را درخواست كرد.
🏜جبرئیل پیام آورد كه
🔸 «تَعفُو عمّن ظلمك،
🔸تُعطى مَن حَرمك،
🔸تَصِل مَن قطعك»،
✨ از كسى كه به تو ظلم كرده در گذر، به كسى كه تو را محروم كرده عطا كن و با كسى كه با تو قطع رابطه كرده است، ارتباط برقرار كن.
🏘سراسر این سوره، دعوت به اعتدال است، با تعبیرهاى گوناگون.
🔹اعتدال در حقوق (آیه 29)،
🔹در مصرف (آیه 31)،
🔹در زینت (آیه 32)،
🔹در عبادت (آیه 56)،
🔹در خانه سازى (آیه 74)،
🔹در اقتصاد (آیه 85)
🔹و نسبت به شیوه ى اجراى حقّ وعدالت در امّت حضرت موسى علیه السلام
و امّت حضرت محمّد صلى الله علیه وآله در آیات 157 و181
نكات ارزشمندى آمده است.
─┅─═ঊঈ🌺ঊঈ═─┅─
پيام ها⚡️📨✨✨
🌸🍃 همواره باید راه میانه واعتدال را پیشه كرد. «خذ العفو»
🌸🍃تكلیف باید به اندازه ى طاقت باشد، نه بیشتر. «خذ العفو» (اگر «عفو» به معناى حدّ وسط باشد)
🌸🍃تنها خوب بودن كافى نیست، باید در جامعه خوبى ها را ترویج كرد و سفارش نمود. «وأمر بالعرف»
🌸🍃 مخاطب آیه تنها پیامبر نیست، هر مسلمان و هر مبلّغ ومصلح اجتماعى باید با لجوجان و جاهلان یاوه گو، برخوردى اعراض آمیز داشته و در برابر توهین و تهمتها چشم پوشى و صبر كند، نه آنكه درگیر و گلاویز شود. «و اعرض...»
🌸🍃 هم باید به معروف امر كرد و هم شیوه ى امر كردن، باید معروف و پسندیده باشد. «و أمر بالعُرف»
🌸🍃 مراد از جاهلان، نابخردان است، نه بى سوادان. «واعرض عن الجاهلین» در فرهنگ قرآن و و روایات، معمولاً جهل در برابر عقل است، چنانكه در روایات عنوان «العقل و الجهل» داریم.
7-🌸🍃در شیوه ى اعراض و عفو و گذشت، نباید به خواسته و گفته ى جاهلان كه بر خلاف مصلحت است توجّه كنیم، بلكه باید محكم و استوار ایستاد. «اعرض عن الجاهلین»
#تفسیر_تمثیلی_سوره_یوسف 5⃣
🌼🍃عطر برای استفاده است ،
برای استعمال است ،
برای این نیست که روی طاقچه یا توی جیب بگذاریم ،
عطر برای این است که باز کنیم و به تن بزنیم ،
به جامه بزنیم ،
... تا فضا معطر شود ، عطر آگین شود .
📚 قران هم دقیقاً شبیه عطر است ،
🔸برای استعمال است ،
🔸 برای استفاده است ،
🔸 برای بکار بستن است ،
🌾👈 مثل مشک می ماند ،
چه فایده دارد که مشک را در شیشه کنید
یا در جیب خودتان بگذارید فایده ندارد .
🌸🍃 قران هم همینطور است در طاقچه باشد چه فایده دارد؟
یا اصلا در حافظه باشد ،
یا کسی حافظ کل قران باشد ؛
‼️ حجاج بن یوسف ثقفی حافظ کل قران بود !
‼️ هشتادو سه نفر از سپاهیان یزید حافظ کل قران بودند!
🚫 فایده ای ندارد .🚫
✅ مثل گرانبها ترین عطر در شیشه آنهم در جیب شما۰۰۰۰۰۰۰
چه فایده ای دارد ؟
❎ قران باید بیاید در گفتار شما ،
در کردار شما ،
حتی در پوشش شما
باید این آیات دیده شود .
🔰مولوی می گوید :
مشک رابر تن بزن ، بر جان بمال
مشک چه بود ، نام پاک ذو الجلال
✨✨✨✨✨✨✨
🆔@noor133Qoran
https://eitaa.com/noor133Qoran/18180
l🔉 اعراف آیه۲۰۱و۲۰۲.mp3
2.51M
🍃بسم الله الرحمن الرحیم
🍃الحمدالله رب العالمین
🎧 #تفسیر_صوتی_آیه_201_202
#سوره_اعراف حجة الاسلام قرائتي
🌸
┅═══🍃✼⭐️✼🍃═══┅
⏮سوره 7. اعراف آيه 201, 202
آيه🔻
⤵️إِنَّ الَّذِينَ اتَّقَوْاْ إِذَا مَسَّهُمْ طَئِفٌ مِّنَ الشَّيْطَنِ تَذَكَّرُواْ فَإِذَا هُم مُّبْصِرُونَ
⤵️وَإِخْوَنُهُمْ يَمُدُّونَهُمْ فِى الْغَىِّ ثُمَّ لَا يُقْصِرُونَ
ترجمه🔻
⤵️همانا كسانى كه تقوا پیشه كرده اند، هرگاه وسوسه هاى) شیطانى به آنان نزدیك شود، متوجّه مى شوند (وخدا را یاد مىكنند)، آنگاه بینا مى گردند.
✨و برادرانشان، (شیطان صفتان گمراه،) آنان را در انحراف مى كشند و نگه مى دارند و هیچ كوتاهى نمى کنند
🍃🌟🍃آیات ۲۰۱ و۲۰۲ اعراف
┅═══🍃✼⭐️✼🍃═══┅
نکته ها🔻
⤵️كلمه ى «مس»، به معناى اصابت و برخورد كردن همراه با لمس نمودن مى باشد.
«طائف»، به معنى طواف كننده است، گویا وسوسه هاى شیطانى همچون طواف كنندهاى پیرامون فكر و روح انسان پیوسته گردش مى كند تا راهى براى نفوذ بیابد.
🔵⚪️👈شاید مراد از توجّه در این آیه، تذكّر به شنوایى و بینایى خداوند است كه در پایان آیه ى قبل آمده بود، یعنى توجّه مى كنند كه خدا كار آنها را مى بیند و حرفشان را مى شنود و این توجّه به حضور خداوند، سبب ترك گناه مى شود.
📚چنانكه امام صادق علیه السلام درباره ى این آیه فرمود:
وسوسه گناه به سراغ بنده مى آید، او به یاد خداوند مى افتد، متذكّر شده و انجام نمى دهد.
♦️💦در برخى روایات، ذكر «لااله الاّ اللّه» براى دفع وسوسه هاى شیطان توصیه شده است.
♦️❄️وسوسه ى شیطان،
▫️گاهى از دور است، «فوسوس الیه» ،
▫️گاهى از طریق نفوذ در روح و جان،
«فى صدور النّاس»
▫️گاهى با همنشینى، «فهو له قرین»
▫️گاهى هم از طریق رابطه و تماس. «مسّهم»
┅═══🍃✼⭐️✼🍃═══┅
🍃🌟🍃آیات ۲۰۱ و۲۰۲ اعراف
┅═══🍃✼⭐️✼🍃═══┅
پيام ها⚡️📨
1-📌 شیطان، سراغ انسانهاى با تقوا و مؤمن هم مى رود. «انّ الّذین اتّقوا اذا مسّهم»
2-🔱 شیطانها براى انحراف، پیوسته در حال گشت و طوافند. «طائف» (وسوسه هاى نفسانى و شیطانى، مثل میكرب همه جا وجود دارند و دنبال ایمان هاى ضعیفند تا در آنها نفوذ كنند.)
🌼🍃 گاهى ممكن است علما، مربّیان و مصلحان، مورد تماسهاى مشكوك براى القاى خط انحرافى قرار گیرند كه باید هشیار باشند و در مسیر خواسته هاى دشمن قرار نگیرند و به خدا پناه ببرند. «اذا مسّهم... تذكّروا»
4-🔱 یاد خدا، به انسان بصیرت مى دهد و او را از وسوسه ها نگاه مى دارد. «تذكّروا، مبصرون»
5 -📌 متّقى، به خدا توجّه كرده و شیطان شناس و آگاه است. «اتّقوا... تذكّروا»
6-🔱 گناهكاران و گرفتاران شیطان، كورند و نجات یافتگان از دامهاى ابلیس، بینایند. «مبصرون»
7-📌 اگر جامعه از نظر اخلاقى، سیاسى، اقتصادى و نظامى، پاك و متّقى باشد، رفت و آمدها وتماسها با شیطان صفتان در آنها كارساز نخواهد بود. «تذكّروا، مبصرون»
8 -🔱 اگر تقوا و تذكّر نباشد، شیطانها با انسان برادر مى شوند و تماس آنها، آسان و مؤثّر مى گردد و انسان را به عمق گمراهى مىكشانند. «اخوانهم یمدّونهف فى الغىّ»
9-📌 راه انحراف، نهایت و حدّ ندارد. «یمدّونهم فى الغىّ»
10-🔱 خداوند، صالحان متّقى را تحت ولایت قرار مى دهد، چنانكه در آیات قبل خواندیم، «انّ ولىّ اللّه... و هو یتولّى الصالحین» ولى بى تقوایان، گرفتار اُخوّت شیطانى مى شوند. «اخوانهم یمدّونهم فى الغىّ»
11-📌 شیطانها، پس از به گمراهى كشاندن انسانهایى كه برادر آنها شده اند، دستبردار نیستند و همچنان آنان را در منجلاب گمراهى فرو مى برند. «فى الغىّ لایقصرون»
12-🔱 شیطان صفتان، در مسیر انحراف به كسى رحم نمى كنند و از هیچ كس دست برنمى دارند. «لا یقصرون»
🌼🍃🌼
⬅️بسم الله الرحمن الرحیم
🌼🍃امام هشتم حضرت رضا علیه السلام فرمودند:
✅عقل شخص مسلمان تمام نيست، مگر اين كه ده خصلت را دارا باشد:
🔸1ـ از او اميد خير باشد
🔹2ـ مردم از بدى او
در امان باشند
🔸3 ـ خير اندك ديگرى را
بسيار شمارد
🔹4ـ خير بسيار خود را اندك شمارد
🔸5ـ هر چه حاجت از او خواهند
دلتنگ نشود
🔹6ـ در عمر خود از دانش طلبى
خسته نشود
🔸7ـ فقر در راه خدايش از
توانگرى محبوبتر باشد
🔹8ـ خوارى در راه خدايش از عزّت
بادشمنش محبوبتر باشد
🔸9 ـ گمنامى را از پرنامى
خواهان تر باشد
✅سپس فرمود: دهمین و چيست دهمین؟ به او گفته شد: چيست؟
👈فرمود: احدى را ننگرد جز اين كه بگويد او از من بهتر و پرهيزكارتر است.
📚"تحف العقول، صفحه 443"
✨✨✨✨✨✨✨
🆔@noor133Qoran