🌷عمامه بستن رسول خدا بر سر امیرالمؤمنین در روز عید غدیر🌷
علّامه آیةالله حاج سیّدمحمّدحسین حسینی طهرانی قدّس سرّه:
✨در روز عید غدیر رسول خدا صلّی الله علیه وآله بر سر أمیرالمؤمنین علیه السلام عمامه بستند و این به جهت انتصاب او به مقام خلافت و امامت بوده است.
✨عمامه در عرب یک نوع لباس محترم و معظّمی بوده است که اشراف و بزرگان بر سر می نهادند و به منزلۀ تاجی بوده است که ملوک پارس بر سر می نهادند.
✨و هرگاه عرب بخواهند کسی را به عنوان سیادت و پیشوائی تعیین کنند بر سر او عمامۀ حمراء می بندند.
💐 حمّوئی از علیّ بن ابیطالب علیه السلام روایت کرده است که: «رسول خدا صلّی الله علیه وآله در روز غدیر خم، بر سر من عمامه ای بست و کنار آن را بر دوش من انداخت و گفت: خداوند مرا در روز جنگ بدر و حنین به ملائکه ای که بدین شکل از عمامه معمَّم شده بودند تأیید کرد و نصرت نمود.»
📚 «امام شناسی» ج ۹ منتخبی از ص ۲۸۴ تا ۲۸۸
🆔 @nooremojarrad_com
💠عید غدیر، باطن بعثت
آیةالله حاج میرزا جواد ملکی تبریزی قدّس سرّه:
🌹«یوم الغدیر و ما أدراک ما یوم الغدیر؟
🌹روز مبعث پیامبر صلّی الله علیه وآله به جهت بعثت آن حضرت شریفترینِ روزها است؛ و روز غدیر نسبت به آن به منزلۀ باطن نسبت به ظاهر و به منزلۀ روح نسبت به بدن انسان است.
🌹چرا که تمام خیر و سعادتی که در بعثت است، مشروط به ولایت امیرالمؤمنین و فرزندان ایشان علیهم السلام بوده و غدیر روزِ این ولایت است.»
📚 «المراقبات» ص ۳۷۷ با اندکی تلخیص
🆔 @nooremojarrad_com
🍃نتیجۀ محبّت به أمیرالمؤمنین علیه السلام🍃
رسول خدا صلّی الله علیه وآله
🔸ما مِنْ عَبْدٍ وَ لَا أَمَةٍ يَمُوتُ وَ فِي قَلْبِهِ مِثْقَالُ حَبَّةٍ مِنْ خَرْدَلٍ مِنْ حُبِّ عَلِيٍّ (عَلَيْهِ السَّلَامُ) إِلَّا أَدْخَلَهُ اللَّهُ الْجَنَّة
🌹هیچ مرد و زنی از بندگان خدا نیست که در حالی بمیرد که در قلبش به اندازۀ سنگینی یک دانۀ خردل از محبّت علی علیه السلام باشد مگر آنکه خداوند او را وارد بهشت کند.
📚 «الأمالی» شیخ طوسی ص ۳۳۰
🆔 @nooremojarrad_com
🌿چرا اسم امیرالمؤمنین علیه السلام در قرآن نیامده است؟🌿
علّامه آیةالله حاج سیّدمحمّدحسین حسینی طهرانی قدّس سرّه
🌷اینکه در تمام قرآن مجید اسم علیّ برده نشده است، این نکته ای دارد.
🌷با آنکه در تمام قرآن از اوّل تا به آخر راجع به مقامات امیرالمؤمنین و صفات و اخلاق او که همان مقام ولایت است گفتگو شده است،
🌷ولی ولایت در باطنِ نبوّت است، و نبوّت ظاهر ولایت است، و قرآن مجید کتاب نبوّت یعنی ظاهرِ ولایت است.
🌷ولایت، تفسیر و تأویل قرآن است و تفسیر و تأویل در باطن است، چون بنا به فرض تفسیر و تأویل است.
🌷بنابراین اسم علیّ اصولاً در قرآن نمی تواند بوده باشد.
📚 «معادشناسی» ج ۴ ص ۱۰۵
🆔 @nooremojarrad_com
🌼محبوب خدا و محبوب مردم🌼
رسول خدا صلّی الله علیه وآله:
🔸ارْغَبْ فِيمَا عِنْدَ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ يُحِبَّكَ اللَّهُ وَ ازْهَدْ فِيمَا عِنْدَ النَّاسِ يُحِبَّكَ النَّاس
💠 نسبت به آنچه نزد خدای عزّوجلّ است راغب باش تا خدا تو را دوست بدارد؛ و نسبت به آنچه نزد مردم است بی رغبت باش تا مردم تو را دوست داشته باشند.
📚 «الخصال» ص ۱ ص ۶۱
🆔 @nooremojarrad_com
☀️تجلّی ولایت در طلیعۀ قیامت☀️
علّامه آیةالله حاج سیّدمحمّدحسین حسینی طهرانی قدّس سرّه
🌹ولایت مطلقۀ امیرالمؤمنین علیه السلام مُلک و ملکوت را گرفته است ولی وقتیکه مقدّمات قیامت برپا میشود، آن ولایت ظهور می کند و بروز می نماید و از خفاء و کمون به عالَم شهادت تجلّی می کند.
📚 «معادشناسی» ج ۴ ص ۱۱۱
🆔 @nooremojarrad_com