🌿ایمنی در مقابل شیطان🌿
حضرت امیرالمؤمنین علیه السلام
🔸ذكرُ اللَهِ رَأْسُ مالِ كُلِّ مُؤمنٍ و رِبْحُهُ السَّلامَةُ مِنَ الشَّيْطانِ
🌸 «سرمايه هر مؤمنى در طريق رشد و تحصيل كمال، ذكر خداوند است. و سود حاصل از اين تجارت، سلامت و رهائى از شيطان است.»
📚 «نور مجرّد» ج ۱ ص ۴۶۹ از «غررالحکم و دررالکلم»
🆔 @nooremojarrad_com
🍃افعال اختیاری انسان و توفیق الهی🍃
آیت الله حاج شیخ محمّدتقی بهجت رضوان الله علیه
🌹 باید دستگیری و توفیق از ناحیۀ خدا باشد تا با اِعمال اختیار و اراده از ناحیۀ بنده، کارهای اختیاری انجام گیرد.
📚 «در محضر آیت الله بهجت» ج 1 ص 9
🆔 @nooremojarrad_com
🍃دستور استقبال از حاجیان🍃
حضرت امام زین العابدین علیه السلام می فرمودند:
🔸 يا مَعْشَرَ مَنْ لَمْ يَحُجَّ اسْتَبْشِرُوا بِالْحَاجِّ وَ صَافِحُوهُمْ وَ عَظِّمُوهُمْ فَإِنَّ ذَلِكَ يَجِبُ عَلَيْكُمْ تُشَارِكُوهُمْ فِي الْأَجْرِ
🌷ای گروهی که به حجّ نرفته اید، به استقبال حاجیان بروید و با آنها مصافحه کنید و آنها را تکریم نمایید؛ این کار برای شما لازم است و در نتیجه در اجر با آنها شریک می شوید.
📚 «کافی» ج ۴ ص ۲۶۴
🆔 @nooremojarrad_com
🌹اختصاص نداشتن اعلام ولایت امیرالمؤمنین علیه السلام به واقعۀ غدیر🌹
علّامه آیةالله حاج سیّدمحمّدحسین حسینی طهرانی رضوان الله علیه
🍃معرّفی امیرالمؤمنین علیه السلام به مقام امامت تنها در روز هیجدهم ذوالحجّة الحرام سنۀ دهم از هجرت در ضمن حجّة الوداع در وادی غدیر خم در دو میلی از زمین جحفه نبوده است؛
🍃بلکه آن روز، روز نصب کلّی و معرّفی برای همگان و اعلان و اعلام به عموم امّت بوده است؛
🍃وگرنه در طول دوران زندگانی امیرالمؤمنین علیه السلام و حضرت رسول اکرم صلّی الله علیه وآله در مجالس و محافل عدیده در خلوت و جلوت، در صلح و جنگ، در مکّه و مدینه، برای هر دسته و هر جمعیّتی که با آن حضرت تماس داشتند، مقامات و درجات و امامت و ولایت و خلافت و اخوّت و سایر مزایا و فضایل او را می شمردند.
📚«امام شناسی» ج ۷ ص ۱۳
🆔 @nooremojarrad_com
🌸الحمد لله الذی جعلنا من المتسّکین بولایة أمیرالمؤمنین و الأئمّة من ولده علیهم السلام
🍃عید الله الاکبر بر دلدادگان آن حضرت مبارک باد
🆔 @nooremojarrad_com
🌷عمامه بستن رسول خدا بر سر امیرالمؤمنین در روز عید غدیر🌷
علّامه آیةالله حاج سیّدمحمّدحسین حسینی طهرانی قدّس سرّه:
✨در روز عید غدیر رسول خدا صلّی الله علیه وآله بر سر أمیرالمؤمنین علیه السلام عمامه بستند و این به جهت انتصاب او به مقام خلافت و امامت بوده است.
✨عمامه در عرب یک نوع لباس محترم و معظّمی بوده است که اشراف و بزرگان بر سر می نهادند و به منزلۀ تاجی بوده است که ملوک پارس بر سر می نهادند.
✨و هرگاه عرب بخواهند کسی را به عنوان سیادت و پیشوائی تعیین کنند بر سر او عمامۀ حمراء می بندند.
💐 حمّوئی از علیّ بن ابیطالب علیه السلام روایت کرده است که: «رسول خدا صلّی الله علیه وآله در روز غدیر خم، بر سر من عمامه ای بست و کنار آن را بر دوش من انداخت و گفت: خداوند مرا در روز جنگ بدر و حنین به ملائکه ای که بدین شکل از عمامه معمَّم شده بودند تأیید کرد و نصرت نمود.»
📚 «امام شناسی» ج ۹ منتخبی از ص ۲۸۴ تا ۲۸۸
🆔 @nooremojarrad_com
💠عید غدیر، باطن بعثت
آیةالله حاج میرزا جواد ملکی تبریزی قدّس سرّه:
🌹«یوم الغدیر و ما أدراک ما یوم الغدیر؟
🌹روز مبعث پیامبر صلّی الله علیه وآله به جهت بعثت آن حضرت شریفترینِ روزها است؛ و روز غدیر نسبت به آن به منزلۀ باطن نسبت به ظاهر و به منزلۀ روح نسبت به بدن انسان است.
🌹چرا که تمام خیر و سعادتی که در بعثت است، مشروط به ولایت امیرالمؤمنین و فرزندان ایشان علیهم السلام بوده و غدیر روزِ این ولایت است.»
📚 «المراقبات» ص ۳۷۷ با اندکی تلخیص
🆔 @nooremojarrad_com
🍃نتیجۀ محبّت به أمیرالمؤمنین علیه السلام🍃
رسول خدا صلّی الله علیه وآله
🔸ما مِنْ عَبْدٍ وَ لَا أَمَةٍ يَمُوتُ وَ فِي قَلْبِهِ مِثْقَالُ حَبَّةٍ مِنْ خَرْدَلٍ مِنْ حُبِّ عَلِيٍّ (عَلَيْهِ السَّلَامُ) إِلَّا أَدْخَلَهُ اللَّهُ الْجَنَّة
🌹هیچ مرد و زنی از بندگان خدا نیست که در حالی بمیرد که در قلبش به اندازۀ سنگینی یک دانۀ خردل از محبّت علی علیه السلام باشد مگر آنکه خداوند او را وارد بهشت کند.
📚 «الأمالی» شیخ طوسی ص ۳۳۰
🆔 @nooremojarrad_com
🌿چرا اسم امیرالمؤمنین علیه السلام در قرآن نیامده است؟🌿
علّامه آیةالله حاج سیّدمحمّدحسین حسینی طهرانی قدّس سرّه
🌷اینکه در تمام قرآن مجید اسم علیّ برده نشده است، این نکته ای دارد.
🌷با آنکه در تمام قرآن از اوّل تا به آخر راجع به مقامات امیرالمؤمنین و صفات و اخلاق او که همان مقام ولایت است گفتگو شده است،
🌷ولی ولایت در باطنِ نبوّت است، و نبوّت ظاهر ولایت است، و قرآن مجید کتاب نبوّت یعنی ظاهرِ ولایت است.
🌷ولایت، تفسیر و تأویل قرآن است و تفسیر و تأویل در باطن است، چون بنا به فرض تفسیر و تأویل است.
🌷بنابراین اسم علیّ اصولاً در قرآن نمی تواند بوده باشد.
📚 «معادشناسی» ج ۴ ص ۱۰۵
🆔 @nooremojarrad_com
🌼محبوب خدا و محبوب مردم🌼
رسول خدا صلّی الله علیه وآله:
🔸ارْغَبْ فِيمَا عِنْدَ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ يُحِبَّكَ اللَّهُ وَ ازْهَدْ فِيمَا عِنْدَ النَّاسِ يُحِبَّكَ النَّاس
💠 نسبت به آنچه نزد خدای عزّوجلّ است راغب باش تا خدا تو را دوست بدارد؛ و نسبت به آنچه نزد مردم است بی رغبت باش تا مردم تو را دوست داشته باشند.
📚 «الخصال» ص ۱ ص ۶۱
🆔 @nooremojarrad_com
☀️تجلّی ولایت در طلیعۀ قیامت☀️
علّامه آیةالله حاج سیّدمحمّدحسین حسینی طهرانی قدّس سرّه
🌹ولایت مطلقۀ امیرالمؤمنین علیه السلام مُلک و ملکوت را گرفته است ولی وقتیکه مقدّمات قیامت برپا میشود، آن ولایت ظهور می کند و بروز می نماید و از خفاء و کمون به عالَم شهادت تجلّی می کند.
📚 «معادشناسی» ج ۴ ص ۱۱۱
🆔 @nooremojarrad_com
🌹چه کسانی مشمول محبّت خدا می شوند؟🌹
رسول خدا صلّی الله علیه وآله:
🔸حقَّتْ مَحَبَّتِي لِلْمُتَحَابِّينَ فِيَّ وَ حَقَّتْ مَحَبَّتِي لِلْمُتَبَاذِلِينَ فِيّ وَ حَقَّتْ مَحَبَّتِي لِلْمُتَزَاوِرِينَ فِيَّ وَ حَقَّتْ مَحَبَّتِي لِلْمُتَوَاصِلِينَ فِيّ
🍃خداوند عرّوجلّ میفرماید: محبّت من برای کسانی تحقّق پیدا می کند که به خاطر من یکدیگر را دوست داشته باشند و به خاطر من به یکدیگر بخشش کنند و به خاطر من دیدن هم بروند و به خاطر من با هم ارتباط داشته باشند.
📚 «مستدرک الوسائل» ج ۱۰ ص ۳۷۶
🆔 @nooremojarrad_com
🌱نکته ای دربارۀ برخی روایات تفسیری🌱
علّامه آیةالله حاج سیّدمحمّدحسین حسینی طهرانی رضوان الله علیه
💠اگر دیدیم در بعضی از تفاسیر از ائمّه علیهم السلام آیه ای را به گونه ای تفسیر می کنند که مفاد و معنایش به خود آنها و یا راجع به دشمنان آنها میگردد، این راجع به تأویل قرآن است نه بیان ظاهر و هیچ تنافی بین این دو مقام و مرحله نیست.
📚«معادشناسی» ج ۴ ص ۱۰۶
🆔 @nooremojarrad_com
💠از نشانه های محبّت💠
🔸قيلَ لِأَبِي عَبْدِ اللَّهِ عَلَیهِ السَّلَامُ إِنَّا نُسَمِّي بِأَسْمَائِكُمْ وَ أَسْمَاءِ آبَائِكُمْ فَيَنْفَعُنَا ذَلِكَ فَقَالَ إِي وَ اللَّهِ وَ هَلِ الدِّينُ إِلَّا الْحُب
🌷به امام صادق علیه السلام گفته شد: «ما اسماء شما و پدرانتان را روی فرزندانمان می گذاریم؛ آیا این کار سودی برایمان دارد؟»
🌷حضرت فرمودند: «آری قسم به خدا؛ و مگر دین جز محبّت است؟»
📚 «بحار الانوار» ج ۲۷ ص ۹۵
🆔 @nooremojarrad_com
🔹نتیجۀ «اجتهاد» در مذهب تشیّع🔹
علّامه آیةالله حاج سیّدمحمّدحسین حسینی طهرانی قدّس سرّه
🌱اجتهاد در مذهب شیعه موجب حفظ دین از کهنگی و اندراس، و عدم تعبّد به آرائی می شود که در یک زمان در نزد بعضی، از اصول مسلّمه شمرده می شود و در زمان دیگر بطلانش از بدیهیّات محسوب می گردد.
📚«سرّالفتوح» ص ۴۵
🆔 @nooremojarrad_com