هدایت شده از اساتید انقلابی و نخبگان علمی
📌 حضرت زینب با جهاد تبیین نگذاشت روایت دشمن از حادثه عاشورا غلبه پیدا کند.
🔰امام #خامنهای حفظه الله: این بزرگوار [زینب کبریٰ] جهاد تبیین را، جهاد روایت را راه انداخت؛ نگذاشت و فرصت نداد که روایت دشمن از حادثه غلبه پیدا کند؛ کاری کرد که روایت او بر افکار عمومی غلبه پیدا کند. حالا تا امروز روایت زینب کبریٰ(س) از حادثهی عاشورا در تاریخ مانده.
📆۲۱ آذرماه ۱۴۰۰
#فاطمیه
🇮🇷 کانال اساتید انقلابی و نخبگان علمی
@asatid_enghelabi ایتا و سروش
بسم الله الرحمن الرحیم❤️❤️ در دانشگاه آکسفورد پایان نامه دانشجوی سعودی عَلَیهِ امیرالمومنین(ع) رد شد.
دانشگاه آکسفورد پایان نامه عثمان الکلبانی دانشجوی عربستانی در زمینه پژوهش های اسلامی را به خاطر اشتباهات زیاد، رفتار ناشایست دانشجو در جلسه دفاع و واکنش غیر مؤدبانه وی به "طارق خان" رئیس هیئت داوری، رد کرد.
یکی از مسائل مورد اختلاف زمانی بود که دانشجو معنی "الأنزع البَطین" در وصف امیر المؤمنین (ع) را تفسیر کرد و "اَنزَع" را "ریخته شدن موی جلوی پیشانی" و "البَطین" را "بزرگی شکم" بیان کرد.
دفاع جانانه استاد دانشگاه آکسفورد از امیر المؤمنین (علیه السلام)
امّا پروفسور طارق خان رئیس هیئت داور به این دانشجو گفت: این تفسیر اشتباه است؛ چرا که این کنیه را به شکل ظاهری آن تفسیر کردی، حال آنکه تفسیر صحیح این کنیه این است که امام علی (ع) بُریده از شرک و سرشار از علم بود و الأنزَع کنایه از عدم راهیابی شرک در اوست و البَطین کنایه از فراوانی علم، ایمان و یقین حضرت (ع) است.
وی ادامه داد: سند فراخی شکم و کوتاهی قد حضرت حیدر کرار (علیه السلام) ضعیف و بی اساس است و آن را دشمنان امام علی (ع) درست کرده اند و ابن تیمیه در زمان معاصر آن را ترویج داد.
پروفسور طارق خان اشاره کرد: ابن تیمیه آشکارا با امام علی (ع) دشمنی می کرده و این سخن او هیچ حجتی بر مسلمین ندارد و روایت های بسیاری در کتاب های مسلمانان در این زمینه وجود دارد.
وی افزود: از جمله این روایت، حدیث شریف نبوی است که می فرماید: " يا علي, اِنّ الله قد غَفَر لك ولِذُرِّيتِك ولِشيعتك ولِمُحِبّي شيعتك, و لِمُحِبّي مُحِبّي شيعتك, فَابشِر فإنك الأنزَعُ البَطين, مَنزُوعٌ من الشِّرك مَبطُونٌ مِن العِلم " (ای علی، خداوند تو را و خاندان و شیعیان و دوستان شیعیان تو را آمرزیده است، پس مژده باد تو را که تو اَنزع بطین هستی، از شرک بریده ای و از علم سرشاری )؛ الجويني در کتاب فرائد السمطين 1/308، ابن المغازلي در مناقبه ،شیخ صدوق در عيون اخبار الرضا 1/52، مسند زيد بن علي 456 و روایت های دیگر آن را ذکر کرده است و این تفسیر با زهد امیر المؤمنین (ع) و سخنان آن بزگوار مطابقت دارد.
طارق خان در خصوص امام علی (ع) به این حدیث امام اشاره کرد که فرمود: «ولكن هيهات أن يغلبني هواي, ويقودني جشعي إلى تخيّر الأطعمة ولعلّ بالحجاز أو باليمامة من لا طمع له في القرص, ولا عهد له بالشبع أو أبيت مبطاناً وحولي بطون غرثى, وأكباد حرّى …. أ أقنع من نفسی بأن یقال: هذا امیر المؤمنین و لا أشارکهم فی مکاره الدهر، أو أکون أسوه لهم فی جشوبه العیش! فما خلقت لیشغلنی اکل الطیبات کالبهیمه المربوطه همها علفها...»(نامه 45 نهج البلاغه) (هیهات که هوای نفس بر من غلبه کند و حرص و آزا مرا به برگزیدن غذاها وادارد ـ در صورتی که ممکن است در حجاز یا یمامه (از شهرهای یمن) کسی باشد که طمعی در یک قرص نان نداشته هیچگاه سیر نشده است یا اینکه با شکم پر بخوابم و کنار من شکم هائی گرسنه و جگرهائی (از تشنگی) سوزان باشد… آیا قناعت کنم به اینکه گفته شود: این امیر المؤمنین است! و در سختی های روزگار با آنان شریک نباشم و الگوئی برای آنان در تلخکامی سخت زندگانی کردن نباشم؟ آری! من آفریده نشدم که غذاهای خوب، مرا ( از یاد آنان) غافل کند همانند حیوان بسته ای که اندیشه ای جز علفش ندارد.
رئیس هیئت داوری تاکید کرد: این تفسیر دانشجوی سعودی غلط است که و این تفسیر در زمان معاویه بن ابوسفیان رواج یافت که بسیار نسبت به اهل بیت رسول الله (ص) به ویژه خلیفه و وصی ایشان امام علی (ع) کینه و دشمنی می ورزید و حتی روایت های بسیاری وجود دارد که می گوید، معاویه با خوارج برای کشتن جانشین رسول الله (ص) حضرت علی بن ابی طالب (ع)، هم پیمان شدند و او بود که عبد الرحمن بن ملجم را به ارتکاب این جنایت وحشتناک واداشت.
پروفسور الدمنهوری: الازهر به ما آموخته است که امام علی (ع) هیکلی قوی و دستانی بزرگ داشته و شکمش از شدت زهد لاغر بوده است
پروفسور خالد الدمنهوری عضو هیئت داوران خطاب به دانشجوی عربستانی گفت: اینکه تو نام خلفای پیش از امام علی (ع) را جمله "کرم الله وجهه" آورده ای جایز نیست؛ چرا که امام علی (ع) تنها خلیفه ای است که خداوند او را مورد تکریم قرار داده است برای اینکه امام (ع) مقابل بت سجده نکرده و برعکس خلفای پیش از خود مشرک نبوده است.
وی ادامه داد: سخن تو که گفتی امام علی (ع) "چاق و کوتاه" بود، نادرست است؛ چرا که این ویژگی با شخصیت امام علی (ع) که پهلوان و قهرمان میدان جنگ بود و شجاعت او در مقایسه با خلفای دیگر برجسته و بارز بود و با پهلوانان عرب همچون "مرحب" و "عمرو بن عبد ود" مبارزه می کرد و از طرف دیگر عقل نیز نمی پذیرد که همچنین شخصیتی کوتاه قد باشد.
الدمنهوری ادامه داد: مذاهب مختلف مسلمانان آورده اند که امام علی (ع)، "مرحب" را از وسط دو نیم کرد و معروف است که "مرحب" قد بل
ند بود؛ حال چگونه امام علی (ع) با قد کوتاه می توانسته او را دو نیم کند با این حال که"مرحب" قدی بیش از دو متر و بدنی قوی داشته است. در خصوص "عمرو بن عبد ود" نیز چنین است.
وی افزود: تو می گویی که امام علی (ع) چاق بوده است، مکاتب مختلف فکری مسلمین و از جمله الازهر به ما آموخته است که امام علی (ع) هیکلی قوی و دستانی بزرگ داشته و شکمش از شدت زهد لاغر بوده است و زمانی که بر اسب سوار می شد، پاهایش روی زمین کشیده می شد.
استاد دانشگاه آکسفورد اشاره کرد: تمامی مسلمانان اجماع داند که امام علی (ع) در جنگ سوار کار و جنگجوی شجاعی بود و در میدان مثل زنبور از جایی به جای دیگر می رفت؛ چگونه به کسی که این خصوصیات بی نظیر و شجاعت بی مانند را دارد، این حرف های ناپسند را نسبت می دهند.
عصبانیت دانشجوی سعودی از سخنان اساتید دانشگاه آکسفورد
بعد از این سخنان دانشجوی سعودی به پروفسور طارق خان و پروفسور الدمنهوری گفت: سخنان شما به کفر نزدیک تر است تا به اسلام .
این حرف وی باعث شد رئیس هیئت داوران به جلسه پایان دهد و پایان نامه را رد کند که در پی آن دانشجوی سعودی با صدای بلند به همه فحش و ناسزا گفت.
حاج سید عبدالکریم کشمیری(ره) می فرماید: « روزی با آقا سید مهدی قاضی، فرزند استادم آقا میرزا علی قاضی (ره) در مسجد هندی نشسته بودیم. ایشان گفت: شما که در برخی امور ماهر و متبحر هستید بگویید پدرم به من چه وصیتی کرده است؟ من بلافاصله به پشت بام مسجد رفتم و تأملی کرده، ذکری بر زبان راندم. به دلم الهام شد آقای قاضی به وی دو نصیحت کرده است: اول این که هر روز خودت را بر امیرالمؤمنین علیه السلام عرضه کن و دیگر این که اگر فقر و فاقه به تو فشار آورد به قصد کمک مالی، به منازل و بیوت مراجع نرو. »
هدایت شده از میانه دیار ولایت مداران
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#تأڪیدآیتاللهبهجتبهخواندندعایغریق
🔻درفشارهاۍ آخرالزمان زیاد این ذڪر رابگویید:
⚘مقام معظم رهبری:
⚘مرحوم آقاۍ بهجت رضواناللهتعالیعلیه میفرمودند:
⇓⇓ #ایندعارازیادبخوانید:⇓⇓
«يَا اللَّهُ يَا رَحْمَانُ يَا رَحِيمُ يَا مُقَلِّبَالْقُلُوبِثَبِّتْ قَلْبِيعَلَىدِينِك؛
اۍخدا، اۍ رحمتگستر، اۍ مهربان، اۍ زیر و رو ڪننده دلها، قلب مرا بر دینت استوار و ثابت بدار».
❌پینوشت:
آیتالله بهجت رحمهالله میفرمودند:
☚«چنانچه ابتداۍصراط ڪه بر روۍ جهنم است #ازهمیندنیاباشد _ ڪه چنین است _
☝با ڪمترین غفلت،
◉ولو یک آن و یک لحظه از آن میافتیم،
❌واگر افتادیم ممڪن است تا به آخر برویم؛
☚ لذا باید براۍ تثبیت در دین و بودن بر صراط مستقیم این دعا را در زمان غیبت همه بخوانیم.
وقت خواندن این دعا همین روزها میباشد.
اگر این روزها این دعا را نخوانیم پس ڪے میخواهیم بخوانیم؟!».
📚 بهجتالدعاء، ص٢۵٢
حضرت آیت الله خامنهای (مد ظله العالی): انقلاب پرچم عزت این ملت است و این پرچم رو این ملت در دست استوار خود محکم نگاه خواهد داشت و به فضل پروردگار آن را تسلیم امام زمان ارواحنا له الفداء (عجل الله تعالی فرجه) خواهد کرد.
🇮🇷 کانال اساتید انقلابی و نخبگان علمی
@asatid_enghelabi ایتا و سروش
عطر و نور عمل قرآن و نهج البلاغه
بسم الله الرحمن الرحیم❤️❤️ در دانشگاه آکسفورد پایان نامه دانشجوی سعودی عَلَیهِ امیرالمومنین(ع) رد ش
دوستان حاضر سلام علیکم. لطفا در خصوص این موضوع مطالب دارید استفاده میکنیم
هدایت شده از اساتید انقلابی و نخبگان علمی
روزمان را با #قرآن آغاز کنیم
✅فتنه در قرآن(۶)
👈چرا خداوند از همان ابتدا و بلافاصله و بدون مانع، رهبران الهی را به اهداف و آرمان هایشان نمی رساند؟
🔸«وَ ما أَرْسَلْنا مِنْ قَبْلِكَ مِنْ رَسُولٍ وَ لا نَبِیٍّ إِلاَّ إِذا تَمَنَّى أَلْقَى الشَّيْطانُ فِی أُمْنِيَّتِهِ فَيَنْسَخُ اللَّهُ ما يُلْقِی الشَّيْطانُ ثُمَّ يُحْكِمُ اللَّهُ آياتِهِ وَ اللَّهُ عَلِيمٌ حَكِيمٌ؛ ما هيچ رسول و پيامبرى را پيش از تو نفرستاديم مگر اينكه هرگاه آرزو مىكرد (و طرحى براى پيش برد اهداف الهى خود مىريخت) شيطان القائاتى در آن مىكرد، اما خداوند القائات شيطان را از ميان مىبَرَد. سپس آيات خود را استحكام مىبخشد و خداوند عليم و حكيم است.» (حج: 52)
✅آیه الله مصباح یزدی
خداوند در این آیه شریفه به یکی از سنت های اجتماعی- سیاسی خود اشاره می فرماید و آن اینکه، با وجود برنامه و قانون صحیح و متقن از یک سو و رهبران الهی از سوی دیگر، همه آرزوها، آرمان ها، طرح ها و برنامه ریزی های ولیّ خدا برای پیشرفت مادی و معنوی جامعه اسلامی، «بلافاصله» محقق نمی شود؛ بلکه خداوند برای «شیطان» در این عالَم، این زمینه را فراهم نموده است تا بتواند با کمک جنود و حزب خود، که همان «منافقین داخلی» و «دشمنان خارجی» نظام اسلامی هستند، در مسیر پیشرفت مادّی و معنوی حکومت اسلامی مانع ایجاد نماید.
🔰 هرچند طبق وعده الهی، به یاری خداوند و تلاش مؤمنین انقلابی، در نهایت همه موانعی که شیطان ایجاد کرده، برداشته خواهد شد و درنهایت، آرزوها و برنامه ریزی های رهبران الهی تحقق خواهد یافت، اما سؤال این است که چرا خداوند این اجازه را به شیطان و دشمنان داخلی و خارجی داده است تا اینگونه عمل کنند؟ چرا از همان ابتدا و بلافاصله و بدون مانع، رهبران الهی را به اهداف و آرمان هایشان نمی رساند؟
طبق فرمایش آیات شریفه قرآن، موانعی که «شیطان» با کمک جنود و حزب خود و به «اذن تکوینی» خداوند، در مسیر حرکت حکومت اسلامی ایجاد می نماید، برای «آزمایش» مردم است؛ هم آزمایش عموم مردم و هم خواصّ جامعه؛ و در متن این طرّاحیِ خداوند است که گروه های مختلف معرفتی، اخلاقی و سیاسی شکل می گیرند: «بیماردلان» (الَّذِينَ فِی قُلُوبِهِمْ مَرَضٌ)، «مرده دلان» (الْقاسِيَةِ قُلُوبُهُمْ) و «اهل علم و بصیرت و معرفت» (الَّذِينَ أُوتُوا الْعِلْمَ).
🔰 تا زمانیکه مردم با «قانون الهی» و هم با «رهبر الهی» همراهی نکنند و رفتارها و اندیشه هایشان را با ولیّ خدا تنظیم نکنند، و با صبر و استقامت از فرامین ولیّ خدا تبعیت ننمایند، مسیر تحقق آرمان ها، کُند خواهد بود.
✍#رجبعلی_بازیاد
🇮🇷 کانال اساتید انقلابی و نخبگان علمی
@asatid_enghelabi ایتا و سروش
https://eitaa.com/asatid_enghelabi
http://sapp.ir/asatid_enghelabi
#گزیده_نڪات_تفسیرے
#صفحه_5
❇️ #زیانڪاران_واقعی
💠 الَّذِينَ يَنْقُضُونَ عَهْدَ اللَّهِ مِنْ بَعْدِ مِيثاقِهِ وَ يَقْطَعُونَ ما أَمَرَ اللَّهُ بِهِ أَنْ يُوصَلَ وَ يُفْسِدُونَ فِي الْأَرْضِ أُولئِكَ هُمُ الْخاسِرُونَ( 27بقره)
🌱 (فاسقان) كسانى هستند كه پيمان خدا را پس از آنكه محكم بستند مىشكنند، و پيوندهايى را كه خدا دستور داده برقرار سازند قطع مىنمايند، و در زمين فساد مىكنند، قطعاً آنان زيانكارانند.
👈در این آیه با ذکر سه صفت فاسقان را معرفی میکند:🔻
1⃣🔹«فاسقان کسانی هستند که پیمان خدا را پس از آنکه محکم ساختند میشکنند» (الَّذِینَ یَنْقُضُونَ عَهْدَ اللَّهِ مِنْ بَعْدِ مِیثاقِهِ).
🔹انسانها در واقع پیمانهای مختلفی با خدا بستهاند، پیمان توحید و خداشناسی، پیمان عدم تبعیت از شیطان و هوای نفس
🔹فاسقان همه این پیمانها را شکسته، و از خواستههای دل و شیطان پیروی میکنند.
🔷✨این پیمان کجا و چگونه بسته شد؟
در واقع خداوند هر موهبتی به انسان ارزانی میدارد، همراه آن عملا پیمانی با زبان آفرینش از او میگیرد، به او چشم میدهد، یعنی با این چشم حقایق را ببین، گوش میدهد یعنی صدای حق را بشنو ...
2⃣ سپس به دومین نشانه آنها اشاره کرده میگوید: «آنها پیوندهائی را که خدا دستور داده برقرار سازند قطع میکنند» (وَ یَقْطَعُونَ ما أَمَرَ اللَّهُ بِهِ أَنْ یُوصَلَ). این پیوندها شامل پیوند خویشاوندی، پیوند دوستی، پیوندهای اجتماعی، پیوند و ارتباط با رهبران الهی و پیوند و رابطه با خداست.
3⃣ نشانه دیگر فاسقان، فساد در روی زمین است میفرماید: «آنها فساد در زمین میکنند» (وَ یُفْسِدُونَ فِی الْأَرْضِ). و در پایان آیه میگوید: «آنها همان زیانکارانند» (أُولئِکَ هُمُ الْخاسِرُونَ). چه زیانی از این برتر که انسان همه سرمایههای مادی و معنوی خود را در طریق فنا و نیستی و بدبختی و سیه روزی خود به کار برد؟
💬پیامها🔻
🔹انسان در برابر خداوند مسئول است، چون با عقل و فطرت خود، با او عهد و ميثاق بسته كه به احكام دين عمل كند. «عَهْدَ اللَّهِ»
🔹اسلام با انزوا مخالف است. «أَمَرَ اللَّهُ بِهِ أَنْ يُوصَلَ»
🔹عهدشكن به خود ضربه مىزند، نه خداوند. «أُولئِكَ هُمُ الْخاسِرُونَ»
👈و به این ترتیب هرگاه انسان از آنچه در درون فطرت او است بهره نگیرد و یا از نیروهای خداداد در مسیر خطا استفاده کند، پیمان خدا را شکسته است. آری فاسقان، همه یا قسمتی از این پیمانهای فطری الهی را زیر پا میگذارند.
📚 تفسیرهاے نمونه و نور
༻🍃🌸🍃༺
#گزیده_نڪات_تفسیرے
#صفحه_5
❇️ #نعمت_اسرارآمیز_حیات!
💠كَيْفَ تَكْفُرُونَ بِاللَّهِ وَ كُنْتُمْ أَمْواتاً فَأَحْياكُمْ ثُمَّ يُمِيتُكُمْ ثُمَّ يُحْيِيكُمْ ثُمَّ إِلَيْهِ تُرْجَعُونَ "28/بقره"
🌱چگونه به خداوند كافر مىشويد، درحالى كه شما (اجسام بىروح و) مردگانى بوديد كه او شما را زنده كرد، سپس شما را مىميراند و بار ديگر شما را زنده مىكند، سپس به سوى او باز گردانده مىشويد.
🔷✨قرآن دلائلی را که در گذشته (آیه 21 و 22 همین سوره) در زمینه شناخت خدا ذکر کرده بود تکمیل میکند و در اینجا برای اثبات وجود خدا از نقطهای شروع کرده که برای احدی جای انکار باقی نمیگذارد و آن مسأله پیچیده حیات و زندگی است.
👈 نخست میگوید: «چگونه خدا را انکار میکنید در حالی که اجسام بیروحی بودید و او شما را زنده کرد و لباس حیات بر تنتان پوشانید» (کَیْفَ تَکْفُرُونَ بِاللَّهِ وَ کُنْتُمْ أَمْواتاً فَأَحْیاکُمْ).
🔷✨قرآن به همه ما یادآوری میکند که قبل از این شما مانند سنگها و چوبها و موجودات بیجان مرده بودید، و نسیم حیات اصلا در کوی شما نوزیده بود. ولی اکنون دارای نعمت حیات و هستی میباشید، اعضاء و دستگاههای مختلف، حواس و ادراک به شما داده شده، و این مسأله آنقدر اسرار آمیز است که افکار میلیونها دانشمند و کوششهایشان تاکنون از درک آن عاجز مانده! آیا هیچ کس میتواند چنین امر فوق العاده دقیق و ظریف را که نیازمند به یک علم و قدرت فوق العاده است به طبیعت بیشعور که خود فاقد حیات بوده است نسبت دهد!
👈اینجاست که میگوئیم پدیده حیات در جهان طبیعت بزرگترین سند اثبات وجود خدا است!
🔷✨پس از یادآوری این نعمت، دلیل آشکار دیگری را یادآور میشود و آن مسأله «مرگ» است میگوید: «سپس خداوند شما را میمیراند» (ثُمَّ یُمِیتُکُمْ).
آری آفریننده حیات همان آفریننده مرگ است، چنانکه در آیه 2 سوره ملک میخوانیم: «او خدائی است که حیات و مرگ را آفریده که شما را در میدان حسن عمل بیازماید».
🔷✨قرآن پس از ذکر این دو دلیل روشن بر وجود خدا به ذکر مسأله معاد و زنده شدن پس از مرگ پرداخته، میگوید: «سپس بار دیگر شما را زنده میکند» (ثُمَّ یُحْیِیکُمْ). البته این زندگی پس از مرگ به هیچ وجه جای تعجب نیست، و با توجه به دلیل اول یعنی اعطای حیات به موجود بیجان، پذیرفتن اعطای حیات پس از متلاشی شدن بدن، نه تنها کار مشکلی نیست بلکه از نخستین بار آسانتر است (هر چند آسان و مشکل برای وجودی که قدرتش بیانتهاست مفهومی ندارد!). و در پایان آیه میگوید: «سپس به سوی او بازگشت میکنید» (ثُمَّ إِلَیْهِ تُرْجَعُونَ). مقصود از رجوع به سوی پروردگار بازگشت به سوی نعمتهای خداوند میباشد، یعنی در قیامت و روز رستاخیز به نعمتهای خداوند بازگشت میکنید.
📚تفسیر نمونه
༻🍃🌸🍃༺