eitaa logo
عطر و نور عمل قرآن و نهج البلاغه
91 دنبال‌کننده
2.4هزار عکس
3.1هزار ویدیو
54 فایل
امام على عليه السلام: كُن لِما لا تَرجُو أرجى مِنكَ لِما تَرجُو ؛
مشاهده در ایتا
دانلود
❇️ 💠 الَّذِينَ يَنْقُضُونَ عَهْدَ اللَّهِ مِنْ بَعْدِ مِيثاقِهِ وَ يَقْطَعُونَ ما أَمَرَ اللَّهُ بِهِ أَنْ يُوصَلَ وَ يُفْسِدُونَ فِي الْأَرْضِ أُولئِكَ هُمُ الْخاسِرُونَ‌( 27بقره) 🌱 (فاسقان) كسانى هستند كه پيمان خدا را پس از آنكه محكم بستند مى‌شكنند، و پيوندهايى را كه خدا دستور داده برقرار سازند قطع مى‌نمايند، و در زمين فساد مى‌كنند، قطعاً آنان زيان‌كارانند. 👈در این آیه با ذکر سه صفت فاسقان را معرفی می‌کند:🔻 1⃣🔹«فاسقان کسانی هستند که پیمان خدا را پس از آنکه محکم ساختند می‌شکنند» (الَّذِینَ یَنْقُضُونَ عَهْدَ اللَّهِ مِنْ بَعْدِ مِیثاقِهِ). 🔹انسانها در واقع پیمانهای مختلفی با خدا بسته‌اند، پیمان توحید و خداشناسی، پیمان عدم تبعیت از شیطان و هوای نفس 🔹فاسقان همه این پیمانها را شکسته، و از خواسته‌های دل و شیطان پیروی می‌کنند. 🔷✨این پیمان کجا و چگونه بسته شد؟ در واقع خداوند هر موهبتی به انسان ارزانی می‌دارد، همراه آن عملا پیمانی با زبان آفرینش از او می‌گیرد، به او چشم می‌دهد، یعنی با این چشم حقایق را ببین، گوش می‌دهد یعنی صدای حق را بشنو ... 2⃣ سپس به دومین نشانه آنها اشاره کرده می‌گوید: «آنها پیوندهائی را که خدا دستور داده برقرار سازند قطع می‌کنند» (وَ یَقْطَعُونَ ما أَمَرَ اللَّهُ بِهِ أَنْ یُوصَلَ). این پیوندها شامل پیوند خویشاوندی، پیوند دوستی، پیوندهای اجتماعی، پیوند و ارتباط با رهبران الهی و پیوند و رابطه با خداست. 3⃣ نشانه دیگر فاسقان، فساد در روی زمین است می‌فرماید: «آنها فساد در زمین می‌کنند» (وَ یُفْسِدُونَ فِی الْأَرْضِ). و در پایان آیه می‌گوید: «آنها همان زیانکارانند» (أُولئِکَ هُمُ الْخاسِرُونَ). چه زیانی از این برتر که انسان همه سرمایه‌های مادی و معنوی خود را در طریق فنا و نیستی و بدبختی و سیه روزی خود به کار برد؟ 💬پیامها🔻 🔹انسان در برابر خداوند مسئول است، چون با عقل و فطرت خود، با او عهد و ميثاق بسته كه به احكام دين عمل كند. «عَهْدَ اللَّهِ» 🔹اسلام با انزوا مخالف است. «أَمَرَ اللَّهُ بِهِ أَنْ يُوصَلَ» 🔹عهدشكن به خود ضربه مى‌زند، نه خداوند. «أُولئِكَ هُمُ الْخاسِرُونَ» 👈و به این ترتیب هرگاه انسان از آنچه در درون فطرت او است بهره نگیرد و یا از نیروهای خداداد در مسیر خطا استفاده کند، پیمان خدا را شکسته است. آری فاسقان، همه یا قسمتی از این پیمانهای فطری الهی را زیر پا می‌گذارند. 📚 تفسیرهاے نمونه و نور ༻🍃‌🌸🍃༺
❇️ ! 💠كَيْفَ تَكْفُرُونَ بِاللَّهِ وَ كُنْتُمْ أَمْواتاً فَأَحْياكُمْ ثُمَّ يُمِيتُكُمْ ثُمَّ يُحْيِيكُمْ ثُمَّ إِلَيْهِ تُرْجَعُونَ‌ "28/بقره" 🌱چگونه به خداوند كافر مى‌شويد، درحالى كه شما (اجسام بى‌روح و) مردگانى بوديد كه او شما را زنده كرد، سپس شما را مى‌ميراند و بار ديگر شما را زنده مى‌كند، سپس به سوى او باز گردانده مى‌شويد. 🔷✨قرآن دلائلی را که در گذشته (آیه 21 و 22 همین سوره) در زمینه شناخت خدا ذکر کرده بود تکمیل می‌کند و در اینجا برای اثبات وجود خدا از نقطه‌ای شروع کرده که برای احدی جای انکار باقی نمی‌گذارد و آن مسأله پیچیده حیات و زندگی است. 👈 نخست می‌گوید: «چگونه خدا را انکار می‌کنید در حالی که اجسام بی‌روحی بودید و او شما را زنده کرد و لباس حیات بر تنتان پوشانید» (کَیْفَ تَکْفُرُونَ بِاللَّهِ وَ کُنْتُمْ أَمْواتاً فَأَحْیاکُمْ). 🔷✨قرآن به همه ما یادآوری می‌کند که قبل از این شما مانند سنگها و چوبها و موجودات بی‌جان مرده بودید، و نسیم حیات اصلا در کوی شما نوزیده بود. ولی اکنون دارای نعمت حیات و هستی می‌باشید، اعضاء و دستگاههای مختلف، حواس و ادراک به شما داده شده، و این مسأله آنقدر اسرار آمیز است که افکار میلیونها دانشمند و کوششهایشان تاکنون از درک آن عاجز مانده! آیا هیچ کس می‌تواند چنین امر فوق العاده دقیق و ظریف را که نیازمند به یک علم و قدرت فوق العاده است به طبیعت بی‌شعور که خود فاقد حیات بوده است نسبت دهد! 👈اینجاست که می‌گوئیم پدیده حیات در جهان طبیعت بزرگترین سند اثبات وجود خدا است! 🔷✨پس از یادآوری این نعمت، دلیل آشکار دیگری را یادآور می‌شود و آن مسأله «مرگ» است می‌گوید: «سپس خداوند شما را می‌میراند» (ثُمَّ یُمِیتُکُمْ). آری آفریننده حیات همان آفریننده مرگ است، چنانکه در آیه 2 سوره ملک می‌خوانیم: «او خدائی است که حیات و مرگ را آفریده که شما را در میدان حسن عمل بیازماید». 🔷✨قرآن پس از ذکر این دو دلیل روشن بر وجود خدا به ذکر مسأله معاد و زنده شدن پس از مرگ پرداخته، می‌گوید: «سپس بار دیگر شما را زنده می‌کند» (ثُمَّ یُحْیِیکُمْ). البته این زندگی پس از مرگ به هیچ وجه جای تعجب نیست، و با توجه به دلیل اول یعنی اعطای حیات به موجود بی‌جان، پذیرفتن اعطای حیات پس از متلاشی شدن بدن، نه تنها کار مشکلی نیست بلکه از نخستین بار آسانتر است (هر چند آسان و مشکل برای وجودی که قدرتش بی‌انتهاست مفهومی ندارد!). و در پایان آیه می‌گوید: «سپس به سوی او بازگشت می‌کنید» (ثُمَّ إِلَیْهِ تُرْجَعُونَ). مقصود از رجوع به سوی پروردگار بازگشت به سوی نعمتهای خداوند می‌باشد، یعنی در قیامت و روز رستاخیز به نعمتهای خداوند بازگشت می‌کنید. 📚تفسیر نمونه ༻🍃‌🌸🍃༺
🌸صلوات برای رفع گناهان و از بین رفتن غم : ✨از امام زمان علیه السلام منقول است که هرکس به این صورت بر پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله صلوات بفرستد، گناهانش محو می شود و غم هایش از بین می رود. اسباب خیر و روزی برایش فراهم می شود، بر دشمنش غلبه می یابد و از رفیقان رسول الله صلی الله علیه و آله می شود؛ و ...✨ 📿اللهم یا اَجوَدَ مَن اَعطی وَ یا خَیرَ مَن سُئِلَ وَ اَرحَمَ مَنِ استُرحِمَ. اللهمَّ صل علی محمدٍ و آل محمدٍ فی الاَوَلِینَ وَ صَل علی محمدٍ و آل محمدٍ فی الآخِرِینَ وَ صل علی محمدٍ و آل محمدٍ فی المَلَاءِ الاَعلی ( الی یَومِ الِّدینَ ) وَ صل علی محمدٍ و آل محمدٍ فی المِرسَلینَ. اللهم اَعطِ محمدًا و آل محمد الوَسیلةَ وَ الشَّرَفَ وَ الفَضِیلَةَ وَ الدَّرَجَةَ الکَبِیرةَ. اللهم اِنِّی آمَنتُ بِمُحمدٍ صلی اللهُ عَلَیهِ وَ آلِهِ وَ لَم اَرَهُ فَلا تَحرِمنی یَومَ القِیامَةَ رُؤیَتَهُ وَ ارزُقنِی صُحبَتَهُ وَ تَوَفَّنِی علی مِلَّتِهِ وَ اسقِنی مِن حَوضِهِ مَشرَبًا رَوِیًا سائِغًا هَنِیئًا لااَظمَاُ بَعدَهُ اَبَدًا اِنَّکَ علی کُلِّ شَیءٍ قَدِیرٌ. اللهمَّ کَما آمَنتُ بِمُحمدٍ صلی الله علیه و آله وَ لَم اَرَهُ فَعَرِّفنِی فِی الجِنانِ وَجهَهُ. اللهمّ بَلِّغ رُوحَ محمدٍ عِنِّی تَحِیةً کَثِیرَةً وَ سَلامًا وَ صَلَواتِی. 📿 📚منبع : بحارالانوار ج 86 ص 96 ┄═🌼💠🌷💠🦋💠🌸💠🌼═┄ برای عضویت و دسترسی به صوت تمام ادعیه و مناجات ها در«ایتا»از این👇لینک وارد شوید 🌍 https://eitaa.com/joinchat/4293591059Cbf2d1beda7
هدایت شده از فانوس
📢 تنبیه اینستاگرام توسط کاربران ایرانی 🔹 پس از سانسور گسترده تصاویر و فیلم‌های مرتبط با شهید سلیمانی در چند روز اخیر، کاربران ایرانی با راه اندازی پویشی با مراجعه به گوگل پلی، کمترین نمره کیفیت را برای اینستاگرام ثبت می‌کنند 🔹پس از آغاز این پویش، نمره اینستاگرام در گوگل‌پلی از ۴.۴ به ۳.۷ کاهش پیدا کرده و همچنان این روند ادامه دارد 🔹 این موج اعتراضی به ارزش و سهام اینستاگرام به‌شدت آسیب می‌زند؛ 🔸فانوس🔸 @faanos313 〰〰〰🇮🇷〰〰〰 https://eitaa.com/joinchat/1843462178C0f358f7318
تفسير عمومي خطبه ي بيست و سوم ،،🤍آیت الله جعفری ره❤️✍️(۱) فان الامر ينزل من السماء الي الارض كقطرات المطر الي كل نفس بما قسم لها من زياده او نقصان (همه ي امور تكويني براي هر كسي مطابق قسمت الهي زياد يا كم نازل مي شود، مانند فرود آمدن باران از آسمان بر روي زمين) اختلاف مردم در بهره برداري از مواد معيشت و امتيازات اين يك مسئله ي بسيار مهمي است كه همواره ذهن مردم معمولي و متفكران را بر خود مشغول داشته است. 🌷سه طرز تفکر در قضا و قدر🌷 ❤️گروهي از مردم گمان مي برند همه ي كارها و نتايج و شئون بشر در هر حال فردي و اجتماعي مخصوص و تعيين شده از پيش مي باشد، اين تعيين و اختصاص يا مستند به قضا و قدر الهي است و يا مربوط به وراثت و محيط و تعليم و تربيت و حوادث و رويدادهاي محاسبه نشده و تحولات بيرون از اراده و عوامل رواني متنوع كه پيرامون انسانها را گرفته و هر گونه كار و گفتار و انديشه و تمايلات و اشكال خودخواهي هاي آنان را تعيين مي نمايند. و بدانجهت كه عوامل مزبور و كاربرد آنها براي هر شخصي موقعيت خاصي ايجاد مي كند، لذا دو فرد از انسان را نمي توان پيدا كرد كه از همه جهات و همه ي شئون مثبت و منفي مساوي هم بوده باشند. ❤️گروهي ديگر مي گويند: اگر هم انسانها تحت سلطه ي عوامل مزبور تعينهاي ويژه اي پيدا مي كنند، ولي اين تعينها مانع تساوي حقوقي و قانوني آنان در زندگاني نمي باشد و بهترين جامعه آن جامعه است كه با ناديده گرفتن آن تعينات جبري، تساوي اختياري در ميان افراد خود برقرار بسازد. ❤️ گروه سوم مي گويد: اختصاصات و تعينهاي فردي كه با عوامل جبري افراد را از يكديگر جدا مي كند، به قدري اساسي و مهم است كه هر كسي در صدد برقرار ساختن تساوي ميان افراد جوامع برآيد، لازم است قالبهايي را تعيين كند كه همه ي آن تعينات را از افراد حذف نمايد! لذا آنچه كه قابل توجه است اينست كه عدالت با حذف تعين هاي ويرانگر و با در نظر گرفتن مختصات مفيد و بيطرف ميان افراد برقرار شود، نه تساوي محض.
تفسير عمومي خطبه ي بيست و سوم ،،🤍آیت الله جعفری ره❤️✍️(۲) 🌷 چند مسئله ي مهم را در اين مبحث متذكر مي شويم: 🌷 مسئله ي يكم ❤️جمله اي را كه اميرالمومنين عليه السلام در اين خطبه درباره ي اختلاف انسانها در قسمت معاش فرموده است مفاد آن آيه است كه مي گويد: نحن قسمنا بينهم معيشتهم في الحياه الدنيا (مائيم كه معيشت آنان را در زندگاني دنيوي ميان آنان تقسيم كرديم) اين قسمت الهي كه قطعا از روي عدالت و حكمت است، غير از اختلاف در بهره برداري از مواد معيشت و امتيازات قابل توجه بر مبناي چپاول و استثمار دسترنج ديگران و تعدي بر قسمت آنان كه معلول فعاليتهاي فكري و عضلاني آنان مي باشد، ضد قضا و قدر و مبارزه با عدالت و حكمت خداوندي است. همين اميرالمومنين (ع) كه جمله ي فوق را فرموده است، اين جمله را هم در سخنان خود تاكيد كرده است كه (ما رايت نعمه موفوره الا و الي جانبها حق مضيع) (من در هيچ جا نعمت فراواني نديدم مگر اينكه در جنب آن حقي ضايع شده وجود داشت) و هم اين بزرگوار است كه مي فرمايد من بارها از رسول اكرم (ص) شنيدم كه مي فرمود: لن تقدس امه لم يوخذ حق ضعيفها من قويها غير متعتع (پاكيزه و مبارك نخواهد بود امتي كه حق ناتوان آن از نيرومندش بدون نقص گرفته نشود) همين قرآن كه تقسيم معيشت را فرموده است در آيه اي ديگر مي فرمايد و الذين يكنزون الذهب و الفضه و لاينفقونها في سبيل الله فبشرهم بعذاب اليم (كساني كه طلا و نقره را متراكم و راكد مي سازند و آن را در راه خدا انفاق نمي كنند، آنان را به عذابي دردناك تهديد كن) و همين قرآن است كه مي گويد: (ما افاء الله علي رسوله من اهل القري فلله و للرسول و لذي القربي و اليتامي و المساكين و ابن السبيل كيلا يكون دوله بين الاغنياء منكم...) (آنچه را كه خداوند از اهل آباديها ب ه پيامبرش برگردانده است، بايد در راه خدا و رسولش و عترت و ايتام و بينوايان و در راه ماندگان صرف شود، تا مال مزبور در ميان اغنياي شما به جريان نيفتد.)
تفسير عمومي خطبه ي بيست و سوم ،،🤍آیت الله جعفری ره❤️✍️(۱) فان الامر ينزل من السماء الي الارض كقطرات المطر الي كل نفس بما قسم لها من زياده او نقصان (همه ي امور تكويني براي هر كسي مطابق قسمت الهي زياد يا كم نازل مي شود، مانند فرود آمدن باران از آسمان بر روي زمين) اختلاف مردم در بهره برداري از مواد معيشت و امتيازات اين يك مسئله ي بسيار مهمي است كه همواره ذهن مردم معمولي و متفكران را بر خود مشغول داشته است. 🌷سه طرز تفکر در قضا و قدر🌷 ❤️گروهي از مردم گمان مي برند همه ي كارها و نتايج و شئون بشر در هر حال فردي و اجتماعي مخصوص و تعيين شده از پيش مي باشد، اين تعيين و اختصاص يا مستند به قضا و قدر الهي است و يا مربوط به وراثت و محيط و تعليم و تربيت و حوادث و رويدادهاي محاسبه نشده و تحولات بيرون از اراده و عوامل رواني متنوع كه پيرامون انسانها را گرفته و هر گونه كار و گفتار و انديشه و تمايلات و اشكال خودخواهي هاي آنان را تعيين مي نمايند. و بدانجهت كه عوامل مزبور و كاربرد آنها براي هر شخصي موقعيت خاصي ايجاد مي كند، لذا دو فرد از انسان را نمي توان پيدا كرد كه از همه جهات و همه ي شئون مثبت و منفي مساوي هم بوده باشند. ❤️گروهي ديگر مي گويند: اگر هم انسانها تحت سلطه ي عوامل مزبور تعينهاي ويژه اي پيدا مي كنند، ولي اين تعينها مانع تساوي حقوقي و قانوني آنان در زندگاني نمي باشد و بهترين جامعه آن جامعه است كه با ناديده گرفتن آن تعينات جبري، تساوي اختياري در ميان افراد خود برقرار بسازد. ❤️ گروه سوم مي گويد: اختصاصات و تعينهاي فردي كه با عوامل جبري افراد را از يكديگر جدا مي كند، به قدري اساسي و مهم است كه هر كسي در صدد برقرار ساختن تساوي ميان افراد جوامع برآيد، لازم است قالبهايي را تعيين كند كه همه ي آن تعينات را از افراد حذف نمايد! لذا آنچه كه قابل توجه است اينست كه عدالت با حذف تعين هاي ويرانگر و با در نظر گرفتن مختصات مفيد و بيطرف ميان افراد برقرار شود، نه تساوي محض.