🔶 خـــــــودت بــــــاش
مولانا در اشارات مکرر می گوید: حقیقت یگانه خود باشید، هرچه که هستید ...
که اگر چنین باشید برای تکمیل سستی های خود تلاش کرده اید.
اما اگر نقاب بزنید؛
اول: به اصالت خود پشت پا زده اید؛ یعنی خود آنچه به حقیقت هستیم را قبول نداریم، پس چگونه انتظار داریم دیگران ما را باور داشته باشند؟
دوم: وقتی زحمت خود ساختن و شدن را به خود نمی دهیم ،لذا در تزویر و ترس از برملا شدن نقاب ها ، هستی زلال خویش را تباه می کنیم.
ای سگ گرگین زشت از حرص و جوش
پوستین شیر را بر خود مپوش
غرهٔ شیرت بخواهد امتحان
نقش شیر و آنگه اخلاق سگان ؟!
چون محک دیدی سیه گشتی چو قلب
نقش شیری رفت و پیدا گشت کلب
زشتیت پیدا شد و رسواییت
سرنگون افتادی از بالاییت
________ نـــــــورمـــــــاه | @normah _________
طـــراحـــی اخــتــصــاصـــی #لــــوگــــوی مــــرکــــز آمــــوزشـــی کــــشـــــور #آلـــــمــــــان
🔻 برای طراحی بنر و پوستر ، آرم ، تایپوگرافی اسم و... می توانید با ما ارتباط بگیرید :
@henduneir
مبین به سیب زَنَخدان که چاه در راه است
کجا هَمی رَوی ای دل بدین شتاب کجا
┈┄┅═✾ معنای کلمات ✾═┅┄┈
[ زنخدان ] به چانه گفته می شود؛ زیر برخی از چانه ها یک گودی و فرورفتگی وجود دارد و آن گودی چانه، چانه را شبیه سیب کرده و لذا به چنین چانه هایی در ادبیات "سیب زَنَخدان" گفته می شود؛ یعنی زنخدانی(چانه ای) که شبیه سیب است و به آن گودی زنخدان(چانه)، "چاه زنخدان" می گویند. این چاه زنخدان یا سیب زنخدان در گذشته از عناصر زیبایی در چهره محسوب می شد و می گفتند: او زیباست چون سیب زنخدان دارد. و در ادبیات ما "افتادن به چاه زنخدان کسی" یعنی عاشق کسی شدن
┈┄┅═✾ شرح ✾═┅┄┈
آن کسی که حافظ از او با وصف "دوست" یاد می کند، مقصودش محبوب و خداوند است که سراسر زیبایی ایست و زیبایی او را با واژه ی "سیب زنخدان" بیان می دارد.
حافظ وقتی که از عناصر زیبایی مثل: سیب زنخدان، طره، گیسو، ابروان و... می گوید غالباً به معنای صفات زیبای الهی است و وقتی می خواهد از صفات الهی یاد کند از این واژه ها استفاده می کند و لذا حافظ در اینجا می گوید: سیب زنخدان حق؛ یعنی آن صفات زیبای خداوند مثل: کریم، ستار، غفور، بخشنده و... مبادا شما را فریب بدهند که همین صفات می تواند چاه باشد و تو را سقوط بدهد. اگر با این فهم که خداوند رحمن و رحیم است و از پدر و مادر بخشنده تر است، هر خطا و گناهی مرتکب شدید، این صفات نقش چاه را ایفا می کنند و باعث سقوط شما در چاه می شوند.
بله! خداوند همه ی این صفات را دارد به شرط اینکه کنارش قرار گیرید؛ دریای مدیترانه هم یک دریا آب است ولی یک قطره ی آن به ما نمی رسد چون کنار این دریا نیستیم تا برخوردار بشویم. خدا هم دریای رحمت است که باید کنارش باشید تا برخوردار بشوید و لذا می گوید: «مبین به سیب زَنَخدان» به این سیب زنخدان دوست؛ یعنی به این صفات دوست تنها و تنها خیره نشو که اگر تنها سیب زنخدان دوست را دیدی فریب خورده اید و در این چاه فرو می روید.
یکی از نام های شیطان "غَرور" است و غرور کسی است که کارش فریب باشد که خداوند سبحان می فرماید: «وَلَا يَغُرَّنَّكُمْ بِاللَّهِ الْغَرُورُ» مبادا آن غَرور و شیطان شما را بوسیله ی خدا فریب بدهد؛ چرا که شیطان بسیاری را بوسیله ی خدا فریب می دهد و می گوید: خدا مهربان است و رحیم تر است از اینکه تو را عذاب کند! امیرالمؤمنین علیه السلام می فرماید: «الشَّقِيُّ مَنِ انْخَدَعَ لِهَوَاهُ وَ غُرُورِهِ» بدبخت کسی است که فریب هوس ها و غرور های خودش را بخورد.
«کجا هَمی رَوی ای دل بدین شتاب کجا» چرا فاصله می گیری ای دل! آن هم به این شتاب...
#نور_ماه
#غزلیات_حافظ
________ نـــــــورمـــــــاه | @normah _________
🔶 فــاصــلــه مـیـان انـسـان و خـدا
فاصله ای که انسان با خدای سبحان پیدا می کند بواسطه ی حجابی است، که خود آن را پدید آورده است. وگرنه هیچ حجابی ببن انسان و خدا متصور نیست.
امام سجاد علیه السلام از سه نوع حجاب سخن می گوید که مانع درخواست انسان از خداوند سبحان می شود و همه ی آنها به انسان برمی گردد.
- «اللهم إنه یحجبنی عن مسألتک خلال ثلاث»
خدایا سه چیز است که بین من و تو حجاب است:
- «یحجبنی امر امرت به فابطاتُ عنه»
اول امری است که به آن فرمان دادی و من در انجامش کُندی کردم
- «و نهی نهیتنی عنه فاسرعت الیه»
و دوم امری است که از آن نهی کردی ولی من در آن شتاب کردم
- «و نعمة أنعمت بها علی فقصرت فی شکرها»
و سوم آنکه نعمتی به من ارزانی داشتی و من در ادای شکرش سستی ورزیده و کوتاهی کردم
حافظ این پیام را در قالب غزل و به زبان شیرین فارسی منعکس ساخته است.
میان عاشق و معشوق هیچ حایل نیست
تو خود حجاب خودی حافظ از میان برخیز
حافظ شیرازی آن چنان مشتاق و شیفته ی این پیام متعالی بوده است که نه یک بار بلکه بصورت مکرر و به صورت های مختلف از آن سخن به میان آورده است.
حجاب راه، تویی از میان برخیز
خوشا کسی که در این راه بی حجاب رود
________ نـــــــورمـــــــاه | @normah _________
🔶 حـــدیــث حــاضــر و غــایــب
آدمی که در میان خلق و مردم حاضر است ولی قلب و دلداگی اش جای دیگری ایست.
فقط جسم است که در همسایگی با مردمان دیگر زیست دارد ولی قلبش جایی ایست که محبوب باشد و محبوب بیند.
هرگز حدیث حاضر و غايب شنیده ای؟
من در میان جمع و دلم جای دیگر است
________ نـــــــورمـــــــاه | @normah _________