🟣
پایان شب سیه سپید است...
امام صادق عليه السّلام به نقل از امیر المومنین عليه السّلام فرمود:
نسبت به آنچه اميد ندارى اميدوارتر از آنچه به آن اميد دارى باش،چون موسى عليه السّلام رفت كه براى خانوادهاش آتشى برگيرد و بياورد ولی خدا با وی صحبت کرد و در حالی برگشت که نبئ الهی شده بود.
تا براى امتش از خدا طلب آتش كند،خداوند با او سخن گفت و به عنوان رسالت مراجعت كرد،ملكۀ سبا نيز كافر از شهر خارج شد ولى نزد سليمان مسلمان شد،و جادوگران فرعون برايش طلب عزّت مى كردند ولى خودشان با ايمان بازگشتند.
عَنْ أَبِي عَبْدِ اَللَّهِ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ قَالَ قَالَ عَلِيٌّ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ كُنْ لِمَا لاَ تَرْجُو أَرْجَى مِنْكَ لِمَا تَرْجُو فَإِنَّ مُوسَى بْنَ عِمْرَانَ صَلَوَاتُ اَللَّهِ عَلَيْهِ خَرَجَ يَقْتَبِسُ لِأَهْلِهِ نَارا فَكَلَّمَهُ اَللَّهُ وَ رَجَعَ نَبِيّا وَ خَرَجَتْ مَلِكَةُ سَبَإٍ كَافِرَة فَأَسْلَمَتْ مَعَ سُلَيْمَانَ وَ خَرَجَ سَحَرَةُ فِرْعَوْنَ يَطْلُبُونَ اَلْعِزَّ لِفِرْعَوْنَ فَرَجَعُوا مُؤْمِنِينَ.
________ نـــــــورمـــــــاه | @normah _________
◼️ فضیلت ازدواج نکردن!
و في الصحيح، عن عبد الصمد بن بشير قال: دخلت امرأة على أبي عبد الله عليه السلام فقالت: أصلحك الله: إني امرأة متبتلة فقال: و ما التبتل عندك؟ قالت لا أتزوج قال: و لم؟ قالت: التمس بذلك الفضل فقال: انصرفي فلو كان ذلك فضلا لكانت فاطمة صلوات الله عليها أحق به منك، أنه ليس أحد يسبقها إلى الفضل- أي مع أنها مسماة بالبتول تزوجت، و التبتل الانقطاع إلى الله تعالى و الإعراض عن غيره بالعبادة و المحبة و الأنس بالله لا ترك التزويج.
خانمی خدمت امام صادق رسید و گفت: من تبتل اختیار کرده ام
و حضرت سوال کردند: تبتل از نظر تو چیست؟
در پاسخ گفت: منظورم این است که ازدواج نمی کنم.
و حضرت پرسیدند چرا ازدواج نکردید؟
در پاسخ گفت: برای اینکه فضیلتی را کسب کنم.
و حضرت فرمود: از اینجا بیرون برو، پس اگر فضیلت در عدم ازدواج بود حضرت زهرا ازدواج نمی کرد و هیچ کس بر حضرت زهرا نسبت به فضائل سبقت نمی تواند بگیرد.
🟣
● وقتی به پادشاهی گفتند که چرا مانند پدران خود، سرمایه اندوزی نمی کنی و می بخشی؟ در پاسخ گفت:
مرا خداوند، تَعالیٰ مالکِ این مملکت گردانیده است تا بخورم و ببخشم نه پاسبان که نگاه دارم.
● به تعبیر حافظ، تا مادامی که سرمایه ای از جانب خود داری، از آن برای خود استفاده کن و به دیگران نیز ببخش.
ای نور چشم من سخنی هست گوش کن
چون ساغرت پُر است بنوشان و نوش کن
● یا به فرمایش قرآن، بخشی از آنچه که خداوند سبحان به شما روزی داده انفاق کنید؛ یعنی بخشی را هم برای خود نگاه دارید و بهره ببرید.
وَ مِمَّا رَزَقْنَاهُمْ يُنفِقُونَ
________ نـــــــورمـــــــاه | @normah _________
🟣
● از پیامبر پرسیدند: اسلام چیست(ما الإسلام)؟ و ایشان در پاسخ فرمودند: اسلام عریان است و لباسش تقواست و زینتش حیاست، ملاک و قوامش ورع و کمال آن دین و ثمره ی آن عمل است.
الْإِسْلَامُ عُرْيَانٌ وَ لِبَاسُهُ التَّقْوَى وَ زِينَتُهُ الْحَيَاءُ وَ مِلَاكُهُ الْوَرَعُ وَ كَمَالُهُ الدِّينُ وَ ثَمَرَتَهُ الْعَمَلُ
● مولانا حکایت می آورد از آهویی که در میان انبوهی از خَر گرفتار آمده بود تا اینکه خری از او پرسید: فایده و هنر تو چیست؟ آهو در پاسخ گفت: بوی خوش مُشک من گواه بر هنر من دارد؛ اما کسانی که تاکنون فقط با بوی بَد مانوس بوده اند، چگونه می توانند بوی این مشک را بفهمند؟
گفت نافم خود گواهی میدهد
منتی بر عود و عنبر مینهد
لیک آن را کی شنود صاحبمشام
بر خر سرگینپرست آن شد حرام
● کسانی که می پرسند: اسلام چه فایده و هنری دارد؟ مسلمانی چیست؟ در واقع مَشام آنها جزء بوی نامطبوع نمی شناسد که نمی تواند بوی مشک را احساس و ادراک کند. و از همین رو پیامبر فرمود: اسلام غریب است چون در مشام اغلب مردم بیگانه است.
بهر این گفت آن نبی مستجیب
رمز الاسلام فیالدنیا غریب
________ نـــــــورمـــــــاه | @normah _________
🟣
اعدام نکنید...!
● خشونت و برخورد قهر آمیز لزوماً امر بدی نیست. برخلاف پندار منبری که در خطاب به دار گفت: ما هر دو از جنس چوب هستیم؛ اما چه شده است که کار من جان بخشیدن است و کار تو جان گرفتن؟ و دار در پاسخ گفت:
دار بعد از سلام و عرض ادب
وز گناه نکرده استغفار
گفت: مانیز خادم شرعیم
صورت، اخیارگر یا اشرار
هر کجا پند و بند در مانند
نوبت دار میرسد ناچار
● و اساساً ترحم و مهربانی بر پلنگ تیز دندان خودش ستم است و در مقابل خشونت عین عدالت است.
ترحم بر پلنگ تیز دندان
ستمکاری بود بر گوسپندان
● آیت الله جوادی آملی می گوید:
در احكام اسلام در مقابل همه نرمشهاي تعليم، تهذيب، تزكيه، دعوت به حكمت و موعظه حسنه، دو نحوه خشونت تشريع شده است:
۱. خشونت به عنوان نهي از منكر كه عامل بازدارنده تبهكاران بوده و موجب «دفع تباهي» است و از مراتب شديد نهي از منكر است.
۲. خشونت بعد از ارتكاب منكر كه حد يا قصاص يا تعزير ناميده ميشود و عامل تنبه و بيداري خطاكاران و براي «رفع تباهي» آنهاست(سیره رسول اکرم در قران ج ۹ ص ۴۴)
________ نـــــــورمـــــــاه | @normah _________