نــــــــورمـــــاه
🟣 ● انسان باید به اندازهای که هست، خود را نشان بدهد و خجالت زده نباشد از آنچه که دارد و از آنچه که
🟣
● برخی با جهد و تلاش دنبال اهداف خود می روند و برخی دیگر سرنوشت خود را به تقدیر سپرده اند.
قومی به جِدّ و جهد نهادند وصلِ دوست
قومی دگر حواله به تقدیر میکنند
● کسانی که تلاش می کنند، باز ممکن است تقدیر برای آنها نصیب کمتری مقرر کرده باشد و از این رو هر چقدر جهد می کند، بهره اضافه ای کسب نمی کند. همانطور که مردی در خطاب به زن معترض خود گفت:
که من دست قدرت ندارم به هیچ
به سرپنجه دست قضا بر مپیچ
نکردند در دست من اختیار
که من خویشتن را کنم بختیار
● و اساسا خزائن هر چیزی اعم از زیبایی و ثروت و شهرت در اختیار خداوند سبحان است(وَ إِنْ مِنْ شَيْءٍ إِلَّا عِنْدَنَا خَزَائِنُهُ) و به هر کسی هر مقدار که اراده کند، می بخشد. در این صورت انسان جزء رضایت چاره دیگری ندارد که او اگر به روزی اندک رضایت دهد، خداوند سبحان هم به عمل اندک او رضایت می دهد.
مَنْ رَضِيَ بِالْقَلِيلِ مِنَ الرِّزْقِ- قَبِلَ اللَّهُ مِنْهُ الْيَسِيرَ مِنَ الْعَمَلِ- وَ مَنْ رَضِيَ بِالْيَسِيرِ مِنَ الْحَلَالِ خَفَّتْ مَئُونَتُهُ- وَ زَكَتْ مُكْتَسَبُهُ وَ خَرَجَ مِنْ حَدِّ الْعَجْزِ
________ نـــــــورمـــــــاه | @normah _________
🟣
چنین نیست که هر کس دوست داشته باشد نیکوکاری کند بتواند انجام دهد و نه هر که علاقمند به قدرت باشد قدرت پیدا کند و نه هر که قدرت پیدا کرد به او اجازه دهند؛ وقتی علاقه و قدرت و اجازه جمع شد، در چنین موقعی برای جوینده و کسی که به او نیکی می شود، سعادت تکمیل شده است.
وَ لَا كُلُّ مَنْ يَرْغَبُ فِيهِ يَقْدِرُ عَلَيْهِ- وَ لَا كُلُّ مَنْ يَقْدِرُ عَلَيْهِ يُؤْذَنُ لَهُ فِيهِ- فَإِذَا اجْتَمَعَتِ الرَّغْبَةُ وَ الْقُدْرَةُ وَ الْإِذْنُ- فَهُنَالِكَ تَمَّتِ السَّعَادَةُ لِلطَّالِبِ وَ الْمَطْلُوبِ إِلَيْهِ.
________ نـــــــورمـــــــاه | @normah _________
نــــــــورمـــــاه
🟣 ● کلمات می تواند تأثیرگذار باشد اگر از روی یقین باشد. کسی که از روی یقین بگوید پیر یا فقیر شده ام
🟣
● آدمی به هر چه اندیشه کند، تکه ای از وجود او را می ربایند و بنابراین هر فکر و اندیشه ای به معنای جدا شدن تکه های وجودی انسان است.
چون به هر فکری که دل خواهی سپرد
از تو چیزی در نهان خواهند برد
● وقتی که او از این افکاری رهایی یابد، تکه های مفقود شده برگشته و انسانیت مجتمع می شود. در این صورت خلأ فکری در او حاصل می شود و از سنگینی تعلقات آزاد می گردد و به وصل و پرواز روحانی به سمت خداوند سبحان می رسد.
تعلق حجاب است و بی حاصلی
چو پیوندها بگسلی واصلی
● لباس استعاره ای از این تعلقات است. کسی که در اندیشه وصل و شنا در دریای حقیقت است، خرقه و لباس برای او گران و سنگین خواهد بود.
هر که به جوبار بود جامه بر او بار بود
چند زیانست و گران خرقه و دستار مرا
________ نـــــــورمـــــــاه | @normah ________
thewalkway4_5875360852558747895.mp3
زمان:
حجم:
3.2M
●━━━━━━───────
⇆ㅤ ◁ㅤㅤ❚❚ㅤㅤ▷ㅤㅤ ↻
هدایت شده از نــــــــورمـــــاه
🟣
● برای آب زلال تفاوتی ندارد که در کوزه بی ارزش بنشیند یا در ظرف زرین قرار گیرد. طعم و خاصیت این آب در کوزه و ظرف زرین تغییر نخواهد کرد. اما برای برخی تفاوت دارد که در چه لباس و جایگاهی باشند؛ زیرا اگر پَست باشد خود آنها نیز بی مقدار اند و اگر بُلند باشد خود آنها نیز بلند اند.
تفاوت کند هرگز آب زلال
گرش کوزه زرین بود یا سفال؟
● کسانی که خود را با زَر پیچیده اند را به درون آتش ببرید تا معلوم بشود که از مس یا طلا هستند.
زر اندودگان را به آتش برند
پدید آید آنگه که مس یا زرند
________ نـــــــورمـــــــاه | @normah _________