🟣
● تنها رزق این دنیا، نان و دینار نیست. رزق های بزرگ تری وجود دارد که انسان آن را با هزاران دینار طلا هم معاوضه نمی کند و کسی که از چنین رزقی بهره مند شود، ثروت مند واقعی است. از نگاه مولانا این رزق عشق است.
زو حیات عشق خواه و جان مخواه
تو ازو آن رزق خواه و نان مخواه
● مردی نزد آقای ما - امام صادق علیه السلام - آمد و نزد او از فقر شکایت کرد. فرمود: «مطلب چنان نیست که تو میگویی، و من تو را به عنوان فردی فقیر نمیشناسم» گفت: «ای آقای من، به خدا خوب به حال من پی نبرده ای» و شمه ای از فقر و نیاز خود را یادآور شد. امام صادق علیه السلام باز هم او را دروغگو شمرد؛ تا اینکه فرمود: «به من بگو، اگر صد اشرفی طلا به تو بدهند تا از ما بیزاری بجویی، آیا آن مبلغ را میگیری؟» گفت: «نه» آن حضرت تا هزارها اشرفی فرمود، و آن مرد سوگند میخورد که نه. فرمود:
«کسی که متاعی با خود دارد که با این همه پول نمیفروشد، آیا او فقیر است؟».
إنَّ رَجُلًا جَاءَ إِلَى سَيِّدِنَا الصَّادِقِ(ع)فَشَكَا إِلَيْهِ الْفَقْرَ فَقَالَ لَيْسَ الْأَمْرُ كَمَا ذَكَرْتَ وَ مَا أَعْرِفُكَ فَقِيراً قَالَ وَ اللَّهِ يَا سَيِّدِي مَا اسْتَبَنْتَ وَ ذَكَرَ مِنَ الْفَقْرِ قِطْعَةً وَ الصَّادِقُ(ع)يُكَذِّبُهُ إِلَى أَنْ قَالَ خَبِّرْنِي لَوْ أُعْطِيتَ بِالْبَرَاءَةِ مِنَّا مِائَةَ دِينَارٍ كُنْتَ تَأْخُذُ قَالَ لَا إِلَى أَنْ ذَكَرَ أُلُوفَ دَنَانِيرَ وَ الرَّجُلُ يَحْلِفُ أَنَّهُ لَا يَفْعَلُ فَقَالَ لَهُ مَنْ مَعَهُ سِلْعَةٌ يُعْطَى هَذَا الْمَالَ لَا يَبِيعُهَا هُوَ فَقِيرٌ؟
________ نـــــــورمـــــــاه | @normah _________
نــــــــورمـــــاه
🟣 ● آدمی به هر چه اندیشه کند، تکه ای از وجود او را می ربایند و بنابراین هر فکر و اندیشه ای به معنای
کسی که توبه می کند چه اتفاقی برای او می افتد؟ و کدام تکه های مفقود شده بازمی گردند؟
✍️ علامه مجلسی
🟣
هنر در رعایت فاصله ها است...!
● هنرمند واقعی کسی است که می داند در کجا فاصله بگیرد و در کجا نزدیک بشود. گلی که از دور زیباست، در نزدیکی خار است. پادشاهی که از دور جذاب است، از نزدیک آزار دهنده است.
پادشاه آتشیست کز نورش
ایمن آن شد که دید از دورش
وآتش او گلی است گوهربار
در برابر گل است و در بر خار
● می گویند چگونه گناه نکنیم؟ باز پاسخ آن در بی اعتنایی و رعایت فاصله است. بی اعتنایی ساده ترین فعل انسانی ایست و آن به معنای عدم است و شیطان که او را متکبرش می خوانند(إِلَّا إِبْلِيسَ اسْتَكْبَرَ وَكَانَ مِنَ الْكَافِرِينَ) از همین بی اعتنایی و فاصله متنفر است چون متکبر از اینکه واکنشی نبیند، زجر می کشد. مانند بزرگی که به او گفتند: چرا شهر را ترک گفته ای و فاصله گرفته ای؟ و او در پاسخ گفت: آن کس که در این شهر باشد از پَری رویان آن می لغزد.
بزرگی دیدم اندر کوهساری
قناعت کرده از دنیا به غاری
چرا گفتم به شهر اندر نیایی
که باری بندی از دل برگشایی
بگفت آنجا پریرویان نغزند
چو گِل بسیار شد پیلان بلغزند
● و خداوند سبحان بی اعتنایی را ساده ترین فعل آدمی قرار داده است تا هر حجتی را بشکند و در مقابل بهانه جویی های آدمی زاد بگوید: چرا فاصله نگرفتید؟
إنَّ الَّذِينَ تَوَفَّاهُمُ الْمَلائِكَةُ ظالِمِي أَنْفُسِهِمْ- قالُوا فِيمَ كُنْتُمْ قالُوا كُنَّا مُسْتَضْعَفِينَ فِي الْأَرْضِ قَالُوا أَلَمْ تَكُنْ أَرْضُ اللَّهِ وَاسِعَةً فَتُهَاجِرُوا فِيهَا
________ نـــــــورمـــــــاه | @normah _________
مریم فقیهی کیا4_5906510193067300737.mp3
زمان:
حجم:
7.3M
●━━━━━━───────
⇆ㅤ ◁ㅤㅤ❚❚ㅤㅤ▷ㅤㅤ ↻
هر روز میروم به مسیری که دیدمت
جایی که عاشقانه به جانم خریدمت 😔
#فرامرز_عرب_عامری
تنظیم و میکس: #شهریار
🟣
دیدهٔ بدبین بپوشان ای کریمِ عیبپوش
زین دلیریها که من در کُنجِ خلوت میکنم
● لطف خداوند سبحان اقتضاء می کند که با انسان مدارا کند و عیب او را بپوشاند تا زمانی که او از حَد بگذرد.
لطف حق با تو مداراها کند
چون که از حد بگذرد رسوا کند
● و [یاد کنید] هنگامی که کسی را کشتید و درباره [قاتل] او به نزاع و ستیز برخاستید؛ و خدا آشکار کننده چیزی است که پنهان می داشتید.
وَ إِذْ قَتَلْتُمْ نَفْسًا فَادَّارَأْتُمْ فِيهَا وَ اللَّهُ مُخْرِجٌ مَا كُنْتُمْ تَكْتُمُونَ
________ نـــــــورمـــــــاه | @normah _________
اَز دَسْتِ رَسْتَخیزِ حَوادِث کُجا رَویم؟
ما را میانِ بادیه باران گِرِفْته اَسْت!
#صائب