🟣
● چيز اندكى كه بر آن مداومت كنید، بهتر است از بسيارى كه از آن ملول گردید(قَلِيلٌ تَدُومُ عَلَيْهِ، أَرْجَى مِنْ كَثِيرٍ مَمْلُولٍ مِنْهُ).
رفتن و نشستن به که دویدن و گسستن
● همان که حافظ می گفت:
طریقِ عشق پرآشوب و فتنه است ای دل
بیفتد آن که در این راه با شتاب رود
________ نـــــــورمـــــــاه | @normah _________
🟣
● چون ما نمی دانیم کدام عمل و عبادت، مورد قبول و از روی حضور قلب بوده است، امید ما به عمل و عبادت نکرده بیشتر است.
حضورِ خاطر اگر در نمازْ معتبرست
امیدِ ما به نمازِ نکرده بیشترست
● ابراهیم محمد ثقفی از بعضی اصحاب روایت می کند که به علی گفته شد تا کی این همه صدقه و انفاق می کنی؟ و چرا امساک و خودداری نمی کنی؟
فرمود: آری به خدا سوگند اگر می دانستم خداوند یک عمل واجب و یکی از فرائض را از من قبول فرموده امساک می نمودم ولی قسم به خدا نمی دانم آیا تا کنون چیزی از من قبول نموده یا ننموده است؟
أَنَّهُ قِيلَ لَهُ كَمْ تَتَصَدَّقُ أَ لَا تُمْسِكُ قَالَ إِي وَ اللَّهِ لَوْ أَعْلَمُ أَنَّ اللَّهَ قَبِلَ مِنِّي فَرْضاً وَاحِداً لَأَمْسَكْتُ وَ لَكِنِّي وَ اللَّهِ مَا أَدْرِي أَ قَبِلَ اللَّهُ مِنِّي شَيْئاً أَمْ لَا
________ نـــــــورمـــــــاه | @normah _________
نــــــــورمـــــاه
🟣 ● با اینکه در کار های روزانه نباید کوتاهی کرد، سخت گیر هم نباید بود(وَ مَا أَنَا مِنَ الْمُتَكَلِ
🟣
بنى اسرائيل [در داستان گاو كه در سوره بقره آمده است]، به ذبح يك ماده گاو معمولى مكلّف شدند؛ امّا وقتى بر خودشان سخت گرفتند [و جزئيات بيشترى را درباره آن سؤال كردند]، خدا هم بر آنان سخت گرفت.
اِنَّهُم اُمِروا بِاَدْنى بَقَرَةٍ وَ لـكِنَّهُمْ لَمّا شَدَّدُوا عَلى اَنْفُسِهِمْ شَدَّدَ اللّه عَلَيْهِم
________ نـــــــورمـــــــاه | @normah ________
🟣
آنکه کریم است، ثروتی برای بخشش ندارد و آنکه بخیل است، خداوند ثروت است!
کریمان را به دست اندر، درم نیست
خداوندانِ نعمت را کرم نیست
________ نـــــــورمـــــــاه | @normah ________
هدایت شده از نــــــــورمـــــاه
🟣
● غزالی در کمیای سعادت بیان می دارد که عبودیت خدا باید از روی "طاعت" باشد و نه از روی "دلیل". برخلاف کسانی که تلاش می کنند هر عبادتی را با دلیل علمی توضیح دهند و برای آن فواید جسمی بسیاری بشمارند. و یا راه های جدیدی ارائه دهند و آن را عبودیت خداوند سبحان بخوانند.
به تعبیر عطار، طاعتی که بر اساس اجابت امر خداوند سبحان است بهتر از طاعتی است که خالی از امر باشد و صرفا بخاطر دلایل علمی و یافته های جدید انجام گیرد. پس اگر از شما سوال کردند چرا عبادت می کنید، فقط در یک جمله بگویید که من می خواهم اَمر خداوند سبحان را اطاعت کنم و بس.
طاعتی بر امر در یک ساعتت
بهتر از بیامر عمری طاعتت
هرک بیفرمان کشد سختی بسی
سگ بود در کوی این کس نه کسی
سگ بسی سختی کشید و زان چه سود
جز زیان نبود چو بر فرمان نبود
وانک بر فرمان کشد سختی دمی
از ثوابش پر برآید عالمی
● از حضرت صادق (ع) نقل شده است: ابلیس به سجده برای آدم مأمور شد اما گفت: «ای پروردگار، به عزتت سوگند، اگر مرا از سجده به آدم معاف کنی، عبادتی برای تو انجام میدهم که هیچ کس مانند آن را هرگز انجام نداده است. خداوند جل جلاله فرمود: «من دوست دارم آنگونه که میخواهم، اطاعت شوم».
أُمِرَ إِبْلِيسُ بِالسُّجُودِ لآِدَمَ فَقَالَ يَا رَبِّ وَ عِزَّتِكَ إِنْ أَعْفَيْتَنِي مِنَ السُّجُودِ لآِدَمَ لَأَعْبُدَنَّكَ عِبَادَةً مَا عَبَدَكَ أَحَدٌ قَطُّ مِثْلَهَا قَالَ اللَّهُ جَلَّ جَلَالُهُ إِنِّي أُحِبُّ أَنْ أُطَاعَ مِنْ حَيْثُ أُرِيدُ
________ نـــــــورمـــــــاه | @normah ________