1_11306624.pdf
487.7K
💠مناسبت : #شب_قدر_1
🌀موضوع : #شب_قدر_از_خدا_چه_بخواهیم؟
🔵ماهیت : فردی از پیامبر خدا پرسید: «اگر شب قدر را دریابم، از خدا چه چیزی مسئلت کنم؟» حضرت فرمودند: #عافیت
نظام سیاسی اسلام در عصر غیبت.ppt
4.51M
پاورپوینت نظام سیاسی اسلام در عصر غیبت
منافق12.pdf
526.3K
پاورپوینت تفسیر نور آیات 46 تا 50 با موضوع منافقین واشاراتی به فضائل امیر المومنین علیه السلام
4_5920520917552726194.mp3
10.36M
#منبر_کامل
💠 حجت الاسلام رفیعی (سخنرانی شب قدر)
📩 موضوع: مناسبت های شب قدر – انتظارات امیرالمؤمنین علیه السلام از ما
🗓 جمعه26 خرداد 96
🗂 حجم: 9.5 مگابایت
🌺☘منبر کوتاه 🌺 🌺🌺 . ☘پیامبر اکرم(صلیاللهعلیهوآله) فرمودند که ☘حضرت موسی(علیه اسلام) از خداوند راه قرب را جویا شده و خدا پاسخ میدهد:«قُرْبِي لِمَنِ اسْتَيْقَظَ لَيْلَةَ الْقَدْرِ؛ اگر قرب مرا میخواهی شب قدر بیدار باش!» ☘ در سؤال بعدی، حضرت موسی جویای رحمت الهی میشود و خدا پاسخ میدهد: «رَحْمَتِي لِمَنْ رَحِمَ الْمَسَاكِينَ لَيْلَةَ الْقَدْرِ؛ رحمت من برای کسی است که در شب قدر به تنگ دستان ترحم کند.» ☘سوال سوم حضرت موسی درباره جواز عبور از صراط است و خدا پاسخ میدهد: «ذَلِكَ لِمَنْ تَصَدَّقَ بِصَدَقَةٍ لَيْلَةَ الْقَدْرِ؛ این برای کسی است که در شب قدر در راه من صدقهای بدهد.» ☘ پرسش بعدی حضرت موسی درباره راه دستیابی به درختان و میوههای بهشتی است و خداوند در جواب فرمود: «ذَلِكَ لِمَنْ سَبَّحَ تَسْبِيحَةً فِي لَيْلَةِ الْقَدْرِ؛ این برای کسی است که در شب قدر تسبیح من را بگوید.» ☘سؤال پنجم درباره راه نجات از آتش است و خداوند پاسخ داد: «قَالَ ذَلِكَ لِمَنِ اسْتَغْفَرَ فِي لَيْلَةِ الْقَدْرِ؛ این برای کسی است که در شب قدر استغفار کند.» و آخرین پرسش حضرت موسی درباره راه دستیابی به رضای الهی است و خداوند فرمود: «رِضَايَ لِمَنْ صَلَّى رَكْعَتَيْنِ فِي لَيْلَةِ الْقَدْرِ؛ رضای من نسبت به کسی است که در شب قدر دو رکعت نماز بخواند.»(اقبال الاعمال،ج۱،ص۱۸۶)
این حدیث دستور العملی الهی برای شب قدر نیز است. دستور العملی که نباید آن را در شب قدر فراموش کرد. کارهایی که لذت یک شبه آن، ما را وادار خواهد کرد در طول سال هم به آنها پایبند باشیم.
📙* إقبال الأعمال، سید ابن طاووس، دار الكتب الإسلاميه، تهران، ۱۴۰۹ ق، ج۱، ص۱۸۶.
🌺منبر کوتاه 🌺 . امام علی(علیه السلام) می فرماید: شیعیان ما هفت صفت دارند:
۱- شیعتنا المتباذلون فی ولایتنا: کسانی که درراه ولایت ما هزینه میکنند، مراسم عزاداری و جشن برپا میکنند و از جان و مالشان هزینه میکنند، پرچم میزنند، چراغانی میکنند.
۲- المتحابّون فی موّدتنا: شیعیان ما باهم رفقیند و به هم محبت میکنند و این محبت هم به خاطر خدا و دوستی ما اهلبیت است.
۳- المتزاورون فی احیاء امرنا: وقتی دورهم جمع میشوند به احیای امر ما میپردازند و با خواندن احادیث ما دین را زنده نگه میدارند.
۴- الذین ان غضبوا لم یظلموا: شیعیان ما وقتی ناراحتی و مشکلی برای او پیش میآید ظلم نمیکند.
۵- و ان رضوا لم یسرفوا: وقتی در حالت رضایت و خشنودی است اسراف نمیکنند یعنی در حالت خوشحالی گناه نمیکنند.
۶- برکة علی من جاوروا: شیعیان ماکسانی هستند که با همسایگان خود مهربان هستند و حقوق همسایگان را مراعات میکنند.
۷- بسلم لمن خالطوا: با رفیقان خود مهربان هستند و مشکلات رفقای خود را رسیدگی میکند و به او یاری میرساند.
📙
۱📙- کافی: ج ۲ ص ۷۳ ح ۱.
هدایت شده از فیش منبر و مرثیه
1_11466312.pdf
346.3K
🌺فیش منبر شب قدر🌺
معرفت 🔗
معرفت امام 📜
@fishemenbar
هدایت شده از فیش منبر و مرثیه
8b7cfd63f6ae4095473c3f646011132a159ee9ee.pdf
720.5K
🌺فیش منبر شب قدر🌺
عافیت 3🔗
شب قدر_3
از خدا چه بخواهیم 📜
@fishemenbar
هدایت شده از فیش منبر و مرثیه
bd50faca5f5edac824908e7960ba7b9340b19ef9.pdf
521.9K
🌺فیش منبر شب قدر🌺
🌺🌺👆🔗
محبت خدا📜
@fishemenbar
🔴رفتار سياسى اميرمؤمنان عليه السلام 1⃣
#نعمت_الله_صفرى_فروشانى
◀️بخش اول: طرح سؤالات و شبهات
برخى از خاور شناسان و كسانى كه در توجيه رفتار ائمه علیهم السلام به مبانى كلامى توجه نمى كنند، فضائل و كمالات انسانى حضرت على علیه السلام را مى ستايند؛ اما در توفيق سياسى اش ترديد دارند و آن بزرگوار را رهبر و فرمانروايى موفق نمى شمارند. در نظر اين گروه، دوران پنج ساله حكومت امام علیه السلام و به ويژه سال هاى آغاز آن، بر درستى اين سخن گواهى مى دهد. در نگاه اينان، حكومت حضرت از مشكلات زير رنج مى برد:
1⃣ اعلام سياست خشن و تهديد در نخستين روزهاى فرمانروايى:
امام در نخستين خطبه خود به سياست خشن روى آورد و مردم را به باز پس گرفتن اموال نامشروع1 و بالا و پايين رفتن موقعيت هاى اجتماعى تهديد كرد!2
2⃣ مساوات همگانى در تقسيم بيت المال:
حضرت در طول حكومتش سياست مساوات عوام و خواص در بهره بردارى از بيت المال را اجرا كرد و مقدمات بى مهرى اشراف و خواص را فراهم آورد. او مى توانست، با توجه بيش تر به خواصّ كه طبيعتا انبوه طبقات عوام را پشت سرخود دارند، پايه هاى حكومتش را مستحكم تر سازد. اين اشكال، هنگامى قوى تر مى شود كه دريابيم حضرت على علیه السلام حتى در اوج درگيرى با بزرگ ترين دشمن بيرونى خود (معاويه) نيز از اين سياست دست برنداشت و مقدمه فرار بسيارى از بزرگان كوفه به دربار معاويه را فراهم آورد.
3⃣ ناتوانى در به كارگيرى درست صحابه و پيشگيرى از نبرد ياران پيامبر
اگر حضرت على علیه السلام در آغاز حكومتش طلحه و زبير، دو يار ديرين پيامبر اكرم را به كار مى گرفت، هم انتظارات آنها را در به دست آوردن حكومت كوفه و بصره برآورده مى ساخت و هم از درگيرى اصحاب بزرگ پيامبر اكرم كه نبرد جمل اوج آن بود، جلوگيرى مى كرد. افزون بر اين، او مى توانست با استفاده از نيروى اين دو صحابى به خوبى در مقابل معاويه ايستادگى كند و نابودش سازد و چنانچه در بعضى جهات، آنها را نمى پسنديد، بعد از استحكام پايه هاى فرمانروايى اش بركنارشان سازد.
4⃣ عدم توجه به اندرز بزرگان در خصوص بركنار نكردن معاويه
امام علیه السلام در آغاز حكومتش به نصيحت كارشناسانى چون مغيره بن شعبه كه از او مى خواستند بركنارى معاويه را به پس از محكم شدن پايه هاى حكومتش واگذار كند، گوش فرا نداد. اگر اين پند را مى پذيرفت، جنگ بزرگى به نام صفين پديد نمى آمد و حضرت علیه السلام مى توانست با يكپارچه شدن جامعه اسلامى حكومت مطلوب خودرا پى افكنده، همزمان به خارج مرزها نظر كند و فتوحات خلفاى پيشين را پى گيرد.
5⃣ عدم استبداد
بررسى نوع اداره حكومت حضرت على علیه السلام نشان مى دهد يكى از مهم ترين علل عدم موفقيت امام در تسلّط بر امور، عدم به كارگيرى استبداد در برخورد با مردم بود. استبداد مطلق مذموم است و سرانجام دولت را به نابودى مى كشاند؛ اما استفاده معقول و حساب شده از آن ضرورت دارد. موفقيت مستبدانى چون «زياد بن ابيه» در تسلط بر مردم كوفه و بردن آن ها به راه هاى مطلوب خويش نشان مى دهد، بهره گيرى از استبداد در آن مقطع تاريخى مى توانست در حفظ حكومت سودمند باشد.
🔸🔸🔸🔸🔸🔸🔸🔸🔸🔸🔸🔸🔸
در برخورد با اين اشكالات، دو نوع پاسخ متصور است. نخست آن كه بگوييم، طبق مبانى كلامى مستحكم شيعه، امام معصوم است و در همه اعمال فردى و اجتماعى و سياسى هرگز به سمت خطا نمى رود. بنابراين، هيچ اشكالى به امام وارد نيست و حتى اگر نتوانيم در ظاهر پاسخى براى اشكال ها بيابيم، بايد اجمالاً بپذيريم كه امام راه درست پيموده و خود به علت كارهايش آگاه تر است. دوم آن كه، با قطع نظر از مبانى كلامى عصمت، خود به تحليل رفتار سياسى آن حضرت بپردازيم؛ با توجه به ظرف زمانى و نيز شخصيت و اهداف امام، بى هيچ پيش فرضى در پى علت اقدامات وى برآييم و درستى رفتار سياسى حضرت را كشف كنيم. اين نوشتار راه دوم را برمى گزيند و براى روشن تر شدن بحث، موقعيت سياسى، اجتماعى و فرهنگى امام و جامعه آن روز مسلمانان را به تفصيل بررسى مى كند.
#ادامه_دارد
📝 پی نوشت
1. نهج البلاغه، ترجمه محمد دشتى، خطبه 15.
2. همان، خطبه 16.
🔴رفتار سياسى اميرمؤمنان عليه السلام 2⃣
#نعمت_الله_صفرى_فروشانى
◀️بخش دوم: چرا حضرت در آغاز حکومت خود، سیاستی خشن در پیش گرفت⁉️
1⃣ پيش از حكومت حضرت على علیه السلام به ويژه در اواخر دوره عثمان، حكومت به تدريج از اسلام فاصله گرفته و ارزش هاى اسلامى به ضد ارزش تبديل شده بود. مطرودان پيامبر اكرم به پست هاى حساس بازگشتند و فضيلت مندان كنار گذاشته شدند. بيت المال گنجينه شخصى به شمار آمد و صدها هزار دينار به طور نامشروع در اختيار نااهلان قرار گرفت. حاكمان، ارزش هاى اسلامى را زير پا مى نهادند و به مردم ستم روا مى داشتند. در اين موقعيت، مردم در سراسر مملكت اسلامى ناخشنود شدند و با هدف حق جويى و اجراى احكام اسلامى، به مركز خلافت (مدينه) سرازير گشتند. شور و شوق انقلابى و ارزش خواهى آغازين حاكم بر انقلابيون آن ها را وا داشت با نزديك ترين فرد به پيامبراكرم كه مى دانستند مجرى سنت و پاسدار ارزش هاى اوست، بيعت كنند تا احكام اسلامى را اجرا كند، شايستگان را به منصب گمارد؛ نالايقان را به زيركشد و بيت المال را از خانه هاى شخصى به خانه دولت بازگرداند. بنابراين، مردم چون در پى خشونت با ناشايستگان و ستمگران بودند، به حضرت روى آوردند.
2⃣ حضرت على علیه السلام فردى ارزش گرا و سنت طلب به شمار مى آمد. او، در دوره 25 ساله دورى از حكومت، بارها حاكمان را به عمل به كتاب و سنت فرا خوانده و اشتباهاتشان را متذكر شده بود؛ به ويژه در دوره پايانى حكومت عثمان بارها او را از انحراف برحذر داشت. در اين موقعيت، حتى اگر جو انقلابى و ارزش خواهى آن زمان را نيز در نظر نگيريم، ويژگى شخصيتى حضرت سبب مى شد از همان آغاز، برنامه حكومتش را اعلام كند و بدون تعارف در اجراى آن بكوشد.
3⃣ اين سياست را «سياستى خشن» خواندن درست نمى نمايد؛ زيرا براى مردم عادى كه از مواهب نامشروع حكومت هاى پيشين بى بهره مانده، تحت ستم حاكمان نالايق عثمانى به سر مى بردند، عين رحمت و بركت بود و تنها براى رفاه طلبان و ناشايستگان و فاسقان حاكم، خشن به شمار مى آمد
✅كسى كه مىخواهد #قدر را درك كند بايد...
🔶استاد علی صفایی حائری:
كسى كه مىخواهد قدر را درك كند بايد خودش را تقدير و اندازهگيرى كند، بايد ببيند در اين مدتى كه از عمر او گذشته بر دلش چه گذشته است. بايد ببينيم چه دادهايم و چه گرفته ايم؟ و ببينيم چه چيزهايى در دل ما بزرگ شده و چه چيزهايى بايد بزرگ مىشدند؟
عظمت اين قدر و اندازه گيرىها به خاطر اين است كه انسان مىتواند نقشههاى وسيعش را پياده كند. طرح ريزى به اين خاطر ارزش دارد كه مصالح ضايع نمىشوند. كسانى كه روى طرح بيش از خود مصالح فكر مىكنند به ساختمانهاى محكمترى مىرسند. بر عكس، آنجايى كه مصالح عالى است ولى طرح كوتاه و سطحى است انسان را دق مىدهد.
اين است كه يك شب قدر بهتر از هزار ماه است. كارى كه در هزار ماه مىشود اگر طرح ريزى نشده باشد، ثمرى ندارد و اگر اندازهگيرى نشده باشد، سودى ندارد. كسى كه مىداند اين شب را در اين ماه گذاشتهاند، از اول بايد خودش را با اين قدر هماهنگ كند و تقدير كند.
بايد فكرمان را بسنجيم و ببينيم كه چه شناختهايى را به دست آوردهايم و چه شناختهايى را مىتوانستهايم به دست بياوريم.
بايد عقلمان را بسنجيم و ببينيم كه با چه چيزهايى همدم بوده و چه سنجشهايى داشته و چه بيلانهايى گرفته است. آيا فقط بيلان سود و ضرر كسبمان را داريم، نه خودمان را؟!
و قلبمان را بايد بسنجيم و ببينيم كه چه كسانى در آن رفت و آمد كردهاند؛ چه حزنهايى، چه عشقهايى، چه خوفهايى و چه كينههايى در آن راه پيدا كردهاند.
و همين طور روحمان را هم بايد بسنجيم و ببينيم با چه چيزهايى اوج مىگيرد و با چه چيزهايى پلاسيده مىشود، چه مسائلى ما را تنگ مىكنند و ضيق مىآورند و چه مسائلى براى ما وسعت و راحتى مىآورند.
📚 بهار رويش (مروری بر دعاهای ورود و وداع ماه #رمضان)، صفحه 69