وقتی جهان در بحران جنگ و تجاوز و بی سرو سامانی به سر می برد، هرکس بنحوی در پی حل بحران بر می آید، حتی جادوگران هم به نوبه خود دست بکار می شوند
اما در همین بحبوحه برخی اسیر طلسم عشق می شوند...
صوفی دختر سر به زیر و آرامی که در مغازه ای محقر بدور از هیاهو جامعه به کار گلدوزی خود مشغول است ... اسیر عشق هاول می شود عشقی که راه پر فراز و نشیبی را در برابر او قرار می دهد ... راهی که او را مانند یک پیرزن، پخته و مدبر می کند ... نمی دانم یا شاید یک شب او را پیر می کند.
شاید لحظه هایی که صوفی لحظه ای شبیه یک پیرزن و لحظه ای شبیه یک دختر جوان است استعاره ای است از نقشی که دختران در راه عشق طی می کنند که لحظه ای مانند یک پیرزن پخته و یا یک مادر باید عاشق را سر و سامان بدهند و لحظه ای مانند یک دختر جوان ....
اما در انیمیشن پونیو عکس این ماجرا را داریم؛ در این انیمیشن علاقه پونیو و سوسکه موجب می شود پونیو که یک ماهی است به انسان تبدیل شود، در صحنه ای که پونیو به دوست سوسکه پشت می کند و بعد صورتش را خیس می کند ما متوجه علاقه خاص پونیو به سوسکه می شویم ... بیرون آمدن پونیو از دریا به خشکی شرایط را بحرانی می کند و سونامی به راه می اندازد؛ اما ما به عنوان مخاطب بیشتر علاقه پونیو و سوسکه برایمان مهم است و به سونامی ای که اتفاق افتاده و زندگی همه را مختل کرده اهمیت نمی دهیم، حتی از پدر پونیو که نظم و بقای دریا را مدیریت می کند خیلی دل خوشی نداریم ... در این انیمیشن هم از پونیو که تنها پنج سال دارد گاهی حرکات پخته ای می بینیم که ما را متعجب می کند ...
@oasisnaghde_film
به جایی وارد شده ام که راه خروجی ندارد.جنگلی تو در تو که توان بیرون رفتن از آن را ندارم.درخت هایی تو در تو و نوایی که همیشگی است.شب است و من در شهر ساکن شده ام.پس از سال ها گشت و گذاری که گذرانده ام.پس از چنگال ها و نجات ها؛و در نهایت پس از چیزی که فقط ما آدمیزاد ها توان فهمش را داریم:عشق
من در شهر ساکن شده ام اما این شهر شهر اشباح است.چیزی در آن تغییر نکرده.سالش هم فرقی نمیکند.۱۸۹۶ باشد و شهر من قلعه ای باشد در آسمان یا ۲۰۰۱ باشد و این قلعه به روی زمین بیاید و یا حتی پس از سه سال هوس گشت و گذار کند و به این سو و آن سو راه بیفتد.اینها اصلا مسئله نیست.همانطور که برای او نبود.ما چه به دریا نگاه میکردیم چه خشکی،چه خدایان را میستودیم چه شیاطین را،او همچنان به ما نگاه میکرد.او همچنان آواز طنین اندازش را برای همه مان میخواند و ما هر کجا که بودیم بر سر جای خود میخکوب میشدیم.او زمین را خالی از سکنه میکرد و گاه نیز ما را سوار ماشین آخرین سیستم میکرد تا ما را به شهر برساند.شهری که خودمان بر فرازش پرواز کرده بودیم.با هواپیمایی که دیگر کنار کسی از آن استفاده نمیکرد:پرواز ژاپنی
گاها با کمالات و وجنات خوکی که میخواهد آدم باشد و گاه نیز به رویه ی آدم هایی که میخواهند گرگ باشند.اولش گفتم که به جایی آمده ام و راه خروجی ندارم.بله!این حرف خودم بود.اما من انتخاب دیگری هم نداشتم.جای دیگری نبود که پایم را بگذارم.با زبان ژاپنی،با لباس های وا رفته ام که شباهتی به کیمونو ندارد،با اجدادم که باستانی اند و اما فراموش نشده.من بودم یک گذشته و یک آینده.یک شهر و یک قلعه.صدای درختان و وز وز ملخ های هواپیمای ژاپنی.جاروی جادوگری ام عقب هواپیما بود و گربه ام صدایش در نمی آمد.خانه ام ویران بود و درخت ها دیگر سبز نبودند.باران نمیبارید و من سالها را میشردم.در میان تنها او بود که به من جا داد.دشت های او اجاره ای نبودند و بعد از پایان فیلم برداری به صاحبش باز نمیگشتند.اگر از من بپرسید میگویم هاول از همه به او شبیه تر است.اتاق های رنگ و وارنگ دره ها و دشت های اویند که به من هدیه داد.آنها جور شهر را کشیدند.او همه را برای من به صف کرده بود.ابر و باد و مه خورشید و فلک.از ارواح گرفته تا موجوداتی که تا قبل از آن نمیشناختم.او جور پا در هوایی من میان آسمان و زمین را کشید.بار امانت ساکن بودن در ژاپن در همه ی این سالها...
پیوست:اندر احوالات دختر قصه های میازاکی
#خانم قربانی
@oasisnaghde_film
نقد فیلم.mp3
32.97M
🎞🔎 نقد و تحلیل #فیلم
🔶 با حضور اقای فاطمی
🔶 چهل و سومین جلسه
🛸سومین جلسه میازاکی
📆 20شهریور ماه
@oasisnaghde_film
نقد فیلم (1).mp3
30.25M
🎞🔎 نقد و تحلیل #فیلم
🔶 با حضور اقای فاطمی
🔶 چهل و چهارمین جلسه
🛸چهارمین جلسه میازاکی
📆 27 شهریور ماه
@oasisnaghde_film
سلام به همه
کارگردان هایی که در جلسات آینده ان شاءالله به فرمشان خواهیم پرداخت :
Luchino Visconti
Vittorio De Sica
@oasisnaghde_film
نقد فیلم🎬🇵🇸
سلام به همه کارگردان هایی که در جلسات آینده ان شاءالله به فرمشان خواهیم پرداخت : Luchino Visconti
سلام
البته این ها هنوز قطعی نیست و مسلم فقط یکیشان را (احتمالا ویسکونتی)در این مرحله بررسی میکنیم
ولی دوستان فیلمهای احساس
یوزپلنگ و روکو و برادرانش رو در اولویت تماشا قرار بدن
ما امروز نیازمند تشکیل امّت اسلامی هستیم؛
یعنی باید دنبال این برویم. چه کسی میتواند در این زمینه کمک کند؟ دولتها میتوانند تأثیر بگذارند؛ البتّه انگیزه در دولتها خیلی قوی نیست. آنهایی که میتوانند این انگیزه را قوی کنند، خواصّ دنیای اسلامند؛ یعنی همین شماها: سیاستمداران، علما، دانشمندان، دانشگاهیان، طبقات بانفوذ و صاحب فکر، شعرا، نویسندگان، تحلیلگران سیاسی و اجتماعی، اینها میتوانند اثر بگذارند. فرض بفرمایید اگر ده سال همهی مطبوعات دنیای اسلام بر روی اتّحاد مسلمین تکیه کنند، مقاله بنویسند، شاعر شعر بگوید، تحلیلگر تحلیل کند، استاد دانشگاه تبیین کند، عالِم دینی حکم کند، بلاشک در طول این ده سال وضعیّت بکلّی عوض خواهد شد؛ ملّتها که بیدار شدند، ملّتها که علاقهمند شدند، دولتها ناچار میشوند در آن جهت حرکت بکنند. خواص میتوانند این کار را انجام بدهند؛ این وظیفهی ما است.
@oasisnaghde_film
📢 پیام مهم رهبر انقلاب اسلامی درباره قضایای اخیر لبنان
🔹حضرت آیتالله خامنهای رهبر انقلاب اسلامی درباره قضایای اخیر لبنان پیام مهمی صادر کردند.
📝 متن پیام رهبر انقلاب به این شرح است:
✏️ بسم الله الرحمن الرحيم
کشتار مردم بیدفاع در لبنان از سوئی بار دیگر خوی درندگی سگ هار صهیونیست را برای همه آشکار کرد، و از سوئی کوتهنظری و سیاست ابلهانهی سران رژیم غاصب را به اثبات رساند. باند ترور حاکم بر رژیم صهیونیست از جنگ جنایتکارانهی یک سالهی خود در غزه درس نگرفتند و نتوانستند بفهمند که کشتار دستجمعی زنان و کودکان و مردم غیر نظامی نمیتواند در ساخت مستحکم سازمان مقاومت اثر بگذارد و آن را از پا بیندازد. اکنون همان سیاست حماقتآمیز را در لبنان میآزمایند. جنایتکاران صهیونیست بدانند که بسیار کوچکتر از آنند که به ساخت مستحکم حزبالله لبنان صدمهی مهمی وارد کنند. همهی نیروی مقاومت منطقه در کنار حزبالله و پشتیبان آن است. سرنوشت این منطقه را نیروهای مقاومت و در رأس آنان حزبالله سرافراز رقم خواهد زد. مردم لبنان فراموش نکردهاند که در روزگاری نظامیان رژیم غاصب تا بیروت را زیر چکمه قرار میدادند، این حزبالله بود که پای آنان را قطع کرد و لبنان را عزیز و سربلند ساخت. امروز هم لبنان به حول و قوهی الهی دشمن متجاوز و خبیث و روسیاه را پشیمان خواهد کرد. بر همهی مسلمانان فرض است که با امکانات خود در کنار مردم لبنان و حزبالله سرافراز بایستند و در رویارویی با رژیم غاصب و ظالم و خبیث آن را یاری کنند.
والسلام على عباد الله الصالحين
سید علی خامنهای
۷ مهر ۱۴۰۳
حاتمیکیا: سید، جگرم سوخت
دلنوشته ابراهیم حاتمیکیا در پی شهادت سیدحسن نصرالله:
🔹سید، جگرم سوخت. باورش سخت است که لبنان بدون تو را تصور کنم.
🔹سید، بارها در لبنان به عشق دیدارت به انتظار نشستم و سهم دیدارت نصیبم نشد. سید، ارابه فرعون را به بازی گرفتهام و فریاد میکشم صدا، دوربین، حرکت ولی عالم مَجاز من کجا، عالم حقیقی تو و یارانت کجا. من مشغول قهرمان بازی مجاز بودم که خبر آمد سیدحسن نصرالله رفت.
🔹صدا و دوربین خاموش ولی حرکت تو تا بیتالمقدس ادامه خواهد داشت. اکنون من ماندهام و چشمان گریان آسیه سلام الله که مقابل شکنجه فرعون برای دست کشیدن از حق منتظر است و او جز همنشینی خدا چیزی نمیبیند.
🔹سید، این قوم فرعونی به گواه تاریخ رفتنیاند ولی راه تو و مرام و نگاه مقاومت همچنان ماندنی خواهد بود.
🔹من که حاضر نیستم تصویر انگشت اشارهات که به سمت اسرائیل نشانه میرفتی را، لحظهای از نظرم پاک کنم و بر پیکر پاره پارهات نظر کنم. سید زنده است. راه مقاومت زنده است.
tn.ai/3167306
@TasnimNews
"باند ترور حاکم بر رژیم صهیونیست از جنگ جنایتکارانهی یک سالهی خود در غزه درس نگرفتند و نتوانستند بفهمند که کشتار دستجمعی زنان و کودکان و مردم غیر نظامی نمیتواند در ساخت مستحکم سازمان مقاومت اثر بگذارد و آن را از پا بیندازد"...
کشتار دسته جمعی زنان و کودکان .....نمی تواند ....سازمان مقاومت را از پا بیندازد ....
این توصیف، توصیف سازمان مقاومت به عنوان یک ارگان نیست، نمی دانم شاید دچار اختلال در فهم زبان فارسی شده ام چون مدام موصوف این صفت را زنان و کودکان و غیرنظامیان می فهمم ...
بگذریم
شاید ما دلگرم به تکیه گاه های محکم بودیم ...و از پشت هزاران خیال و توهم در گوشه ای پرت از صحنه نمایش، با صدایی پرآب و تاب! اما با دلی لرزان که زیر هزار ادا و اصول پنهان شده، آنقدر پنهان که خود مان هم متوجه نبودیم لرزان است،... دیالوگ ها را ادا می کردیم، و کمتر متوجه بودیم که اصلا در قاب نمایش نیستیم ...ما هنوز وارد قصه نشده ایم؛ حالا یکی یکی چراغ ها روشن می شوند... صحنه جا به جا می شود نه اینکه دست ما را رو کنند نه...
که حرارت و حیات نور ما را به وجد بیاورد، به میانه میدان بکشد... آنقدر مست این نور شویم که فریاد برآوریم و بی هیچ واهمه ای نقشمان را....
@oasisnaghde_film
سلام به همه
این هفته جلسه نقد فیلم با مضمون بررسی فرم برگزار نمی گردد.
ان شاءالله چهارشنبه ساعت ۱۳ جلسه ای خواهیم داشت ...ان شاءالله تجدید عهدی باشد با قصه هایی که رخ نمایی می کنند....
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
هوا لبریز از عطر فاطمیه ...
إِنَّا أَعْطَيْنَاكَ الْكَوْثَرَ
افَصَلِّ لِرَبِّكَ وَانْحَرْ
إِنَّ شَانِئَكَ هُوَ الْأَبْتَرُ
نقد فیلم🎬🇵🇸
سلام به همه این هفته جلسه نقد فیلم با مضمون بررسی فرم برگزار نمی گردد. ان شاءالله چهارشنبه ساعت ۱
سلام به همه
🕞 یادآوری جلسه فردا
ساعت ۱۳
هدایت شده از اشاره های ناخوانا
حَیِّ عَلَی الحَرْب هَلٰا مُؤْمِنُونَ!
مکتب نصرالله
این بدن از کیست چنین سوخته
آتشی از شور بر افروخته
کرببلا دیده و آموخته
چشم به خورشید حسین دوخته
گفت محبیم و فدای حبیب
نَصْرٌ مِنَ اللَّهِ وَ فَتْحٌ قَرِیب
عطر حسین است در این خاک و خون
لاله زده از دل خاکش برون
بوی بهشت است بهشت جنون
عشق و جنون کرد فسان و فسون
هان خبری آمده با بوی سیب
نَصْرٌ مِنَ اللَّهِ وَ فَتْحٌ قَرِیب
قصه ی ما قصه ی کرببلاست
کرببلایی به بلا مبتلاست
راه حسین از همه ره ها جداست
غربت این راه همه ماجراست
فاتح ره هست همیشه غریب
نَصْرٌ مِنَ اللَّهِ وَ فَتْحٌ قَرِیب
ای که نشستی تو ز مکر عدو
وحشتت افتاده از این مکر او
در دل دریای حسین دل بشو
راز و نشان از دل سِرَّش بجو
میزند این آیه به ماها نهیبب
نَصْرٌ مِنَ اللَّهِ وَ فَتْحٌ قَرِیب
أَشْهَدُ أَنَّ که هُمُ القَائِمُونَ
حزب خداوند هُمُ الْغَالِبُونَ
حَیِّ عَلَی الحَرْب هَلٰا مُؤْمِنُونَ!
قهر تو مقهور کند فاسِقُون
نَحنُ أَشِدّاء، وَ لا مِن مَریب_
نَصْرٌ مِنَ اللَّهِ وَ فَتْحٌ قَرِیب
۱۰/مهر/۱۴۰۳
@EshareNakhana
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
اگر ما را بکشید و شهید کنید
...با رویش جوانه ها چه میکنید؟!
#لبیک_یا_نصرالله
یک عرصهی مهمّ دیگر برای نقشآفرینی نخبگان، تشکیل اندیشکدهها است که البتّه جز با کمک دولت و پشتیبانی دولت، فعلاً در کشور ما امکانپذیر نیست؛
حالا ممکن است در آینده جور دیگری بشود، امّا در حال حاضر اگر ما بخواهیم اندیشکدههای فعّال داشته باشیم، حتماً باید دولت کمک کند. این اندیشکدهها مجمع نخبگان هر رشتهای خواهد شد؛ این، آنها را دلگرم میکند، آنها را وادار به کار میکند.
#سُها
#امکانی از جنس آینده
#محرومیت
#جمیل
@oasisnaghde_film
مقاله اعتدال در سیاست
دکتر رضا داوری اردکانی
در دین یا لااقل در دین ما جدایی و دوگانگی هدف و وسیله امری اعتباری است.ادای فرائض و نوافل در ظاهر وسیله یا طریق رسیدن به مقصودند. اما در حقیقت آنها خود غایتند، آنکس که واجبات و مستحبات را برای رسیدن به بهشت، ادا می کند و صرفا از خوفِ دوزخ، از منهیات و محرمات پروا و احتراز دارد به قول مولای متقیان علی ع سوداگری می کند، تا شاید جایی در جنت افعال برای خود دست و پا کند؛ اما طور دیگری از عبادات و طاعت هست که به جنت یا لااقل جنت افعال نظر ندارد چنانکه به قول عارف هرات بهشت بی دیدار تو درد و داغ است.
اگر چنین است که اعمال عادی و ذکر و فکر وسیله نیستند آیا می توان برای حمایت از دین به کارهای غیر دینی و ضد دینی دست زد و ادای فعل حرام و گناه را به عنوان وسایل حفظ دین توجیه کرد و موجه جلوه داد؟ عمل وقتی از معنی خود جدا شود و نه طریق تقرب بلکه وسیله رسیدن به غایات شخصی و اجتماعی شود ممکن است از حکم عقل سربرتابد یا صرفا موافق با اهداف یا مصلحت بینی های گروه های خاص باشد. ایدئولوژی مکارم اخلاق ندارد و در آن چیزی جز وصول به مقصد و رسیدن به غایات مهم نیست اما دین غایتش خدای بی نیاز است. برای اینکه مردم این خدا را بپرستند ضرورت ندارد که کسانی به دروغ و بهتان و ضریب متوسل شوند و اگر چنین کردند خدا فراموش می شود.
گاهی اشتباه میان دین و ایدئولوژی موجب شده است که غایات ایدئولوژیک جای غایات دینی را بگیرد با این اشتباه ماهیت عمل انسانی و وظایف انسان نیز دگرگون می شود. یعنی اعمال به خودی خود اهمیتی ندارند بلکه صرف وسیله اند و چون چنین شود اعمال از باطن خود تهی می شوند و آنچه از آن ها می ماند صورت ظاهر و بی روح است.
پس دیندار حقیقی هرگز دچار افراط و تفریط نمی شود او در قول و عقل به میزان حق نظر می کند زیرا غیر از دوست مقصدی نمی جوید او نه غرور دارد و نه احساس حقارت میکند و از بابت پرستشی که می کند طلبکار خدا و هیچکس دیگر نیست او بی ادعا و متواضع است. اما وقتی عمل بی یاد دوست و صرفا برای رسیدن به پاداش و ضرر بود غایت و مقصود و حتی شرایط ادای عمل منتفی می شود و متاسفانه هر کس که بیشتر به عمل صوری ناظر به غایات شخصی و گروهی دل بسته است استعداد افتادن در ورطه افراط و تفریط برایش بیشتر است. صوری شدن اعمال و افعال امر تازه ای نیست در زمان ما برای اعمال صوری زمینه و مجال تازه ای پیدا شده. این مجال سیاست است. سیاست واسطه نزدیک شدن دین به ایدئولوژی است. سیاستمداران دینی هم بسته به این که عمل دینی و بطور کلی عمل را چگونه دریابد و به آن چه نظری داشته باشند به سیاستی مایل می شوند و راهی را در سیاست پیش می گیرند ان ها عمل را اگر، نه عین غایت بلکه بستگی به آن بدانند سیاستمدار معقول اند و اگر بر استقلال اعمال و افعال و وسیله انگاشتن ان ها بیشتر اصرار کنند از اعتدال دور و دور تر می شوند.
سیاست معتدل همان اخلاص در سیاست است منتهی اخلاص در عمل سیاسی از اخلاص در عمل فردی و عادی دشوارتر است اخلاص در عمل سیاسی مسبوق به برخورداری از درک و خرد سیاسی است. دینداری حقیقی می تواند سیاست را به جانب اعتدال ببرد. در سیاست اعتدالی سیاستمدار مردم را با چشم خدایی می بیند و خلق همه در نظر او یکسره نهال خدایند و به این جهت در پی شکستن و برکندن آنها نیست.
@oasisnaghde_film
هدایت شده از انتشارات صهبا - موسسه جهادی
🔖 #یحیی_سنوار
✊ زندگی به سبک پیشروان دین
🥀 با چفیه و جلیقه و قرآن شهید شد
یعنی که در میانۀ میدان شهید شد
🥀 آنکسکه هم کتاب دعا، هم تفنگ را
باهم به جبهه برد، مسلمان شهید شد.. (مهدی جهاندار)
📖 در همین راستا، در بخشی از کتاب حلقۀ دوم «انسان ۲۵۰ساله» دربارۀ نشانههای یک مبارز مکتبی میخوانیم: 👇👇
🔷 در اتاق خصوصی حضرت موسی بن جعفر که جز اصحاب خاص آن حضرت کسی به آن اتاق دسترسی ندارد، نشانههای یک آدم جنگی مکتبی، مشاهده میشود:
🔹 شمشیری که نشان میدهد هدف، جهاد است.
🔹 لباس خشنی که نشان میدهد وسیلۀ زندگی خشونتبارِ رزمی و انقلابی است.
🔹 و قرآنی که نشان میدهد هدف، این است.
🎙 بیانات مقام معظّم رهبری در تاریخ ۱۳۶۴/۱/۲۳
📷 تصویر وسایل همراه شهید #یحیی_سنوار در لحظۀ شهادت
╭──────
📱 @sahba_nashr
╰────────────
49.94M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
#محضر آقا رسول الله و خانم فاطمه زهرا صلوات
@oasisnaghde_film