فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠محبت اهلبیت(ع) جزء ایمان اهل سنت است، لذا به زیارت میآییم..
📌حضور ۷۵۰ زائر اهل سنت از علما و طلاب در ایام شهادت امام رضا(ع)
@okhowahmag
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⛔️دو نقطه هدف دشمن!
وحدت و امنیت..
📌رهبر انقلاب در دیدار مردم استانهای سیستانوبلوچستان و خراسانجنوبی
@okhowahmag
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠جوانان شیعه بگویند چند رفیق صمیمی از اهل سنت دارند؟
📌حجت الاسلام پناهیان
@okhowahmag
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔻امام و رهبری بخاطر جایگاهشان دم از وحدت میزنند؟!
📌پاسخ به برخی شبهات وحدت
🔻حجت الاسلام مهدی محمدآبادی
@okhowahmag
💠مناسب هفته وحدت
📌پستهای متنی اخوت و پوسترهای وحدت، باکیفیت بالا، جهت استفاده در هفته وحدت را از لینک زیر دریافت کنید
okhowah.com/fa/gallery/q
📌کلیپهای اخوت راهم میتواتید با کیفیت بالا از کانال آپارات اخوت دانلود و استفاده کنید
aparat.com/okhowahmag
@okhowahmag
⛔️اتهام وحدتیِ افراطی
✍حجت الاسلام مهدی مسائلی
🔻قاعدهای کلی وجود دارد که فعالیت در عرصه وحدت اسلامی همیشه افراد را در معرض اتهام عدول از اندیشهی مذهبی یا کوتاهی درباره آن قرار میدهد؛ زیرا ذائقهی طرفداری از مذهب بیشتر تمایل به مخاصمه و جدال و ابراز تمایز با مخالفان مذهبی دارد تا گفتگو و صلح و همگرایی با آنها. از این رو با تندرویها مُدارا میکند و آن را به پای حمایت از مذهب میگذارد، ولی به تقریب و اتحادگرایی نظر سوء دارد و آن را عامل تضعیف مذهب میداند.
🔻اما چند سالی است که این اتهام از ناحیه کسانی به فعالان عرصه وحدت اسلامی زده میشود که خود را طرفدار انقلاب اسلامی و معتقد به ولایت فقیه میدانند. بدیهی است که این عده به واسطهی راهبُردی بودن موضوع وحدت اسلامی در تفکر انقلاب اسلامی، طیف متهم شده را طرفدار افراطی وحدت اسلامی و خود را طرفدار معتدل و اصیل وحدت اسلامی معرفی کنند.
🔻حال سؤال این است که طرفداری از وحدت اسلامی به چه معناست و چه اقتضائات و لوازمی دارد؟ آیا با صرف تکرار لفظ وحدت اسلامی و طرح شعاری آن، کسی طرفدار وحدت میشود؟
🔻نهایت مطلبی که این افراد در بیان لوازم وحدت اسلامی بیان میکنند، این است که نباید به اهلسنت توهین مذهبی کرد و غیر از این، هیچ رفتار تبلیغی دیگری با موضوع وحدت اسلامی تعارضی ندارد. به دیگر سخن از نگاه آنها کسی که به اهلسنت توهین مذهبی نمیکند، طرفدار وحدت اسلامی است؛ و کسانی که لوازمی بیش از این را برای وحدت اسلامی مطالبه کند، طرفدار افراطی وحدت اسلامی است.
🔻البته تعریف توهین مذهبی نیز نزد آنها خیلی محدود و اخص است و تنها شامل دشنامهای صریح میشود. بر این اساس، آنها بسیاری از مصادیق لعن را توهین مذهبی تلقی نمیکنند، در حالی که لعن نزد عموم جامعه به عنوان یک توهین شناخته میشود و اگر کسی به مقدسات و افراد مورد احترام شیعه نیز لعن کند، توهین مذهبی به حساب میآید. همچنین این افراد گردآوری و نشر مطاعن و عیبهای خلفا را نیز توهین قلمداد نمیکنند و آن را رفتاری علمی و پژوهشی میدانند. این اقدامات که با هدف تقابل و مخاصمه مذهبی انجام میشود، بیش از آنکه کسی را هدایت کند، لجاجت و تنفر طرف مقابل را برمیانگیزد و او را نیز به تقابل به مثل فرا میخواند.
درمجموع از نگاه این افراد برای التزام عملی به وحدت اسلامی، شما تنها موظف هستید به اهلسنت و خلفای آنها دشنامگویی نداشته باشید.
🔻با این رویکرد این افراد اختلاف مذهبی بین شیعه و سنی را تا آستانهی دشمنی مذهبی پیش میبرند ولی به زعم خودشان اقدامات آنها همچنان در راستای وحدت اسلامی است. حقیقتاینکه رویکرد تبلیغی این جریانها در تقویت گُسَستها و فاصلهها میان شیعه و اهلسنت است، در واقع آنها اثبات هویت تشیع را در تقویت تضاد شیعه با اهلسنت میبینند، نه در تبلیغ آموزهها و امتیازاتی که امامان اهلبیت(ع) در تبیین دین شریعت اسلام داشتند. از این رو میکوشند تا یک شیعه نهایت فاصله را از یک سنی داشته باشد و درباره هر نقطه اشتراکی میان آنها تشکیک میکنند. بر این اساس، توحید اهلسنت را توهمی عنوان میکنند؛ به واسطهی عدم اعتقاد اهلسنت به امامت اهلبیت(ع)، محبت آنها به اهلبیت را غیرواقعی میدانند، (اینها نمونه سخنان یک سخنران انقلابی است) ولی معتقدند که از اصول وحدت اسلامی نیز تخطی نکردهاند.
🔻حال سؤال است که طلبه و دانشجوی انقلابی که در پای چنین منبرهایی اندیشه و انگیزه خویش را شکل داده است، چگونه میخواهد در تعامل با اهلسنت، به پیگیری امور وحدت اسلامی بپردازد؟ آیا پیگیری وحدت اسلامی توسط چنین افرادی صورت واقعی دارد؟
🔻به روشنی پیدا است که وحدت اسلامی از نگاه کسانی که اشتراکات حداقلی با اهلسنت را حتی در مقوله توحید نمیپذیرند، وحدتی تاکتیکی است. میدانیم که مقام معظم رهبری در سالهای اخیر بارها به نفی تاکتیکی بودن وحدت در اندیشه انقلاب اسلامی پرداختهاند و مراحل مختلف آن را تبیین کردهاند و بالاترین مرحلهی وحدت اسلامی را برای دستیابی تمدّن نوین اسلامی دانستهاند. اما مسیری که این عده میروند برای غلبهی مذهبی شیعه بر سایر مذاهب اسلامی ریلگذاری شده است نه وحدت شیعه و سنی در ذیل پرچم اسلام.
🔻فشردهسخن اینکه نباید با برداشت نادرست از تمجید بزرگان درباره تبلیغ و گسترش معارف اهلبیت(ع) در زمان صفویه، رویکرد فرقهای و سلبی این دوره را الگو قرار داد و با این رویکرد وحدت اسلامی را نیز پیگیری کرد.
⬅️ادامه در پست بعدی
@okhowahmag
🔻محققا وحدت اسلامی به معنای کوتاهی در اندیشه مذهبی نیست ولی با روش تبلیغی فرقهگرایی و تقابل مذهبی، وحدت اسلامی مسئلهای شعاری و تاکتیکی خواهد بود.
🔻عالمی که اولویت و جهتگیری تبلیغی دینی او، مخالفت مذهبی با سایرمسلمانان است، تولیدات مذهبیاش نیز در همین راستا است. وحدت اسلامی برای چنین شخصی محدود به هفته وحدت است که مصاحبهای بکند، با اهلسنت عکسی بگیرد و از برادری اسلامی سخن بگوید.
@okhowahmag
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⭕️ماجرای تعطیلی منبر علامه امینی توسط آیت الله بروجردی!
📌حجت الاسلام والمسلمین مهدیپور
@okhowahmag
🔖انتشار برای نخستینبار | به روایت اسناد ساواک؛
📌مخالفان تقریب، بهشتی و مطهری را سنی میدانستند
▪️مسئلهی تقریب مذاهب همچون دیگر مسائل موافقان و مخالفان گوناگونی دارد تا جایی که بزرگان عرصهی دین و سیاست هم از تبعات این مجادلات در امان نبودهاند. شهیدان بهشتی و مطهری از جمله عالمان دینی برآمده از حوزهی علمیه بودند که به واسطه دیدگاههای تقریبی و وحدتبخش خود مورد اتهام جریانهای مخالف این اندیشه قرار گرفتند. در دوران مبارزات اسلامی نیز مسئله وحدت شیعه و سنی یکی از مبتلائات جامعه مذهبی بود که میتوانست در رویکردهای جریانهای حوزوی به مبارزات سیاسی اثرگذار باشد. در یکی از این اسناد که از منابع ساواک به دست آمده به خوبی به این اختلافات و اتهامات اشاره شده است.
📍 ادامهی مطلب
@irdc_ir
هدایت شده از مرکز اسناد انقلاب اسلامی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔖خاطرهای از دکتر مهدی حائری پیرامون اختلاف بر سر مسئلهٔ «وحدت»
📌دغدغهٔ مهمی که شهید مفتح در دفتر بدیعالزمان فروزانفر مطرح کرد
▪️...به آقای خمينی گفتم که من خودم از مفتح يک داستانی دارم راجع به همين قضيه که در دانشگاه تهران اتفاق افتاد. من توی اتاق رئيس دانشکده الهيات آقای فروزانفر بودم، ايشان هم آمد. از مصر بر می گشت و رئيس دانشکده از او پرسيد که چه خبر داريد از مسافرت؟ چه واقعه ای گذشت در مسافرت مصر؟ گفت به اينکه رفتم ملاقات کردم با شيخ جامعه الازهر ...
📍ادامه در فیلم
@irdc_ir
هدایت شده از مرکز اسناد انقلاب اسلامی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔖روایتی از احیای وحدت اسلامی توسط امام خمینی
📌انقلاب اسلامی یا انقلاب شیعی؟
▪️آیتالله محمد واعظزاده سالها دبیرکلی مجمع تقریب مذاهب اسلامی را برعهده داشت و در عرصه علم و عمل میراث ماندگاری را از خود به جای گذاشت.
آیتالله واعظزاده در دوران حیات خود خاطرات و یادماندههای تاریخی خود را در گنجینه تاریخ شفاهی مرکز اسناد انقلاب اسلامی به ثبت و ضبط رسانده است. به مناسبت هفته وحدت بخشی از این خاطرات در ادامه برای نخستینبار منتشر میشود.
📍ادامهی مطلب
@irdc_ir
هدایت شده از مجله الکترونیکی اخوت
💠علمای بزرگ شیعه، حامیان مهم فلسطین
📌نظر علمای بزرگ شیعه راجع به فلسطین را در پوسترهای بالا مشاهده کنید
@okhowahmag
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🇵🇸علمای بزرگ شیعه، حامیان مهم فلسطین
📌جملات و توصیههای علمای بزرگ شیعه درباره لزوم حمایت از مساله فلسطین و مبارزه با اسرائیل
@okhowahmag
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⛔️آن نادان میگوید فلسطینیها چون سنی اند شهید نیستند!!
🔻سخنرانی رهبر انقلاب در سال53
@okhowahmag
هدایت شده از رب الناس/بقلم علیرضا کمیلی
⚠️همراهی مولوی عبدالحمید با جریان سازش، عبرت بار است
دیروز خانه شیخ نحوی بودم از خاندانی معروف از اهل سنت هرمزگان که در روستایی از شهرستان قشم زندگی می کند و سابقه حوزه شان چهارصد سال است. لطف کرد و ما را نهار مهمان ماهی کرد.
پیرمرد، کنترل دست ش بود و بین الجزیره و شبکه های دیگر می گشت و وقایع غزه را پیگیری می کرد. پرسیدم فکر می کنید نتیجه چه خواهد شد؟ شعری خواند از یک شاعر عرب با این مضمون که مگر می شود بدون خون دادن عزت به دست آورد؟ و گفت: پیغمبر اسلام بدون فداکاری نتوانست به عزت برسد. من هم دلم روشن است که اقدام حماس به عزت فلسطین منجر خواهد شد. من باور دارم که آینده خیلی روشن است.
با جمعی از علمای قشم هم نشستم. بعد هم به مدرسه صدرالاسلام خمیر رفتم. همه دغدغه جدی فلسطین را داشتند و حتی از اینکه برخی علما نسبت به این مساله، موضع بینابین گرفته اند ابراز ناراحتی کردند!
در این میان ولی مولوی عبدالحمید با یک تغییر رویکرد جدی از اینکه «راه حل مساله فلسطین فقط جهاد هست» صراحتا به اینجا رسیده که «نابودی اسرائیل شدنی نیست!» و «خشونت در طرفین درگیری محکوم است!» و رسما از به رسمیت شناختن حق مردم فلسطین بر همه سرزمین های اشغال شده رسیده اند به نظریه غربی «دو دولت» که عملا موافقت برای اعطای بخش اعظم زمین های فلسطینی به اسرائیل است!
در ماجرای اخیر، جریانی از ایرانیان غربگرا، شاید برای اولین بار، قبح حمایت علنی از اسراییل بچه کش را شکست و حال، یک روحانی سنی که تا کنون از فلسطین دفاع می کرده، علنا اعلام کرد که اسراییل را بخاطر تبدیل شدن به یک کشور نمی شود از بین برد و راه حلی جز اینکه فلسطینی ها بخشی از سرزمین اشغال شده خود را به آنها بدهند وجود ندارد!
براستی چطور می شود قرآن خواند و اینچنین نظر داد؟ دوران محنت و رنج انبیاء الهی چند سال بوده؟ آیا آنها هم حق داشتند پس از مدتی، مردم را از نصرت الهی مایوس کنند؟! رنج هایی که اصحاب پیامبر ص و خود ایشان کشیدند را چطور توجیه کنیم؟!
کاش جناب مولوی پاسخی به این تناقضات داشته باشند! ملاک حق و باطل آدم ها نیستند. من به عنوان حامی دیروز، امروز که ایشان را در جبهه تطبیع کنندگان و پیروان صلح با این رژیم اشغالگر منحوس می بینم، موضع خودم را به خاطر خدا علنی می کنم.
دلیل نمی شود و انصاف نیست که به خاطر این موضع اشتباه، هر آنچه ایشان از گذشته تا امروز می گویند را نیز خطا بدانیم ولی مسلمانی ما اقتضا می کند که بنده انسان ها نباشیم و مصلحتی جز بیان حق را عندالله در نظر نگیریم. عقب نشینی ایشان از مواضع گذشته شان در حمایت از مردم فلسطین، برای خود من بشدت عبرت بار و مایه تاسف است.
و اما فقط یک سوال باقی مانده است :
شما تا قبل از پیوند خوردن جدی با جریان غربگرا در یکسال اخیر حرف از جهاد میزدید و آیات قرآن را میخواندید و تنها راه حل را جهاد با رژیم صهیونیستی می دانستید ... چه چیزی عوض شده که به یکباره ارزیابی واقع گرایانه شما تغییر کرده است!؟
📍 @komeilialireza