eitaa logo
الگوی پیشرفت اسلامی
11.4هزار دنبال‌کننده
1.3هزار عکس
131 ویدیو
225 فایل
✍آشنایی با نظریات فقهی مطرح در نقشه الگوی پیشرفت اسلامی آئین نامه نشست ها: 🤝 رادیو الگو: @radioolgou کتابخانه مدرسه هدایت @ketab_olgou مخزن صوت مدرسه هدایت @sound_olgou
مشاهده در ایتا
دانلود
طبقه بندی جدید علوم . ۳ آذر ۱۴۰۱.pdf
7.1M
🗞 متن کامل گزارش راهبردی طبقه بندی جدید علوم (طبق فهرست جدال احسن) برای دستیابی به استراتژی اقتدار علمی / ۲۰۴ صفحه ❓بررسی اشکالات طبقه بندی بیکنی از علم ❓ تبیین اجمالی طبقه بندی جدید از دانش ❓ روش تحقق طبقه بندی جدید از دانش https://eitaa.com/olgou4
کارکردهای تمدنی اربعین.pdf
1.55M
🗞گزارش راهبردی با موضوع: بازخوانی کارکردهای تمدنی زیارت اربعین/۷۶ صفحه ❓مفهوم پایه در زیارت اربعین ❓کارکردهای تمدنی زیارت اربعین https://eitaa.com/olgou4
⚡️سازه های بیان چیست؟ / آیا در بیان شما این سه سازه وجود دارد؟! 👌برای ایجاد یک گفتگوی جذاب و ناظر به تحریک فکر مخاطب، ده ملاحظه مهم در روایات و آیات وجود دارد. (شرح قاعده اصولی بیان مبتنی بر تأمل) یکی از مهمترین این ملاحظات، توجه جدی به سازه های سه گانه بیان است. سازه های سه گانه بیان، در یک جمله، ماده اصلی بعث آفرینی و تفکر آفرینی بیانی محسوب میشوند! 👌سازه اول بیان: شروع و آغاز یک گفتگوی صحیح، تبیین سؤال برای مخاطب و یا تمرکز بیانی بر روی سؤالات افراد است. بیان صحیح همیشه ناظر به یک پرسش شکل می گیرد و از نقطه شروع های حقوقی، جبری و... فاصله می گیرد. 👌سازه دوم بیان: استفاده از اصطلاحات عمیق و غیر تقلیدی در بیان است. اصطلاح در واقع، هسته اصلی جواب محسوب می شود و نباید از دستگاه دانشی دیگران به عاریه گرفته شود. در مباحثات فقه نظام به دنبال درایه و احیای اصطلاحات پیامبران هستیم. استفاده و درایه در اصطلاح نظام به جای اصطلاح سیستم، استفاده و درایه در اصطلاح طیبات به جای غذای ارگانیک، استفاده و درایه در اصطلاح عبرتکده به جای اصطلاح میراث فرهنگی ، استفاده و درایه از اصطلاح محله (محيط همسایگی) به جای اصطلاح معیوب منطقه شهری، استفاده و درایه در اصطلاح طبایع اربعه به جای اصطلاح معیوب سلول و... بخشی از مسیر علمی احیای اصطلاحات وحی در گفتگوهای کارشناسی کشور محسوب میشود. 👌سازه سوم بیان: بیان تفصیلی ارجاعات سه گانه در نظریات فقهی نقشه الگوی پیشرفت اسلامی و هر بیان تحریک کننده فکر، سازه سوم بیان است. در هر کلام علمی سه نوع ارجاع پژوهشی (تكیه گاه های بحث)، ارجاع پرورشی (توضيحات تبیینی به تشخیص تدوین کننده) و ارجاع پردازشی (گزارش های آماری) متصور است. از نظر ادبیات وحی، حذف ارجاعات یک بحث، نوعی دروغ گویی محسوب می شود. حجت‌الاسلام علی کشوری (دبیر شورای راهبردی الگوی پیشرفت اسلامی) - تبیین سازه های بیان از منظر فقه البیان - دوشنبه ۶ شهریور ۱۴۰۲ - مسجد جمكران https://eitaa.com/olgou4
⚡️قانون بانک مرکزی -که اخیرا در مجمع تشخیص مصلحت تصویب شد- و در بررسی اولیه شورای نگهبان دارای ۱۱۵ ایراد تشخیص داده شد؛ مشکلات پولی و مالی جامعه اسلامی را حل نخواهد کرد! ⚡️علت اصلی ناکارآمدی این قانون، بی توجهی مواد متعدد آن به تعریف جدیدی از پول و اتکای مجدد آن به تعریف قدیمی از مفهوم پول است. یک بخش از اصلاحات ساختاری در حوزه اقتصاد اصلاح تعریف پول در کشور است. 🗞مطالعه بیشتر درباره اصلاحات ساختاری مورد نیاز برای حوزه مکاسب و اقتصاد https://eitaa.com/olgou4/5317 🗞مطالعه بیشتر درباره تعریف جدید پول https://eitaa.com/olgou4/3481 https://eitaa.com/olgou4
⚡️ بسته اولویت‌های تمدنی چه می گوید؟! / پیشنهاد ۱۲ تغییر به برنامه هفتم کشور 🔈 تبیین اولویت های تمدنی در اصفهان (۴ تیر) قسمت اول / ۸۸ دقیقه https://eitaa.com/olgou4/5403 قسمت دوم/ ۴۲ دقیقه https://eitaa.com/olgou4/5404 🔈تبیین اولویت های تمدنی در سمنان (۱۱ تیر) ۱۲۱ دقیقه https://eitaa.com/olgou4/5429 🔈تبیین اولویت های تمدنی در مشهد (۱۵ مرداد) ۱۰۶ دقیقه https://eitaa.com/olgou4/5507 🔈تبیین اولویت های تمدنی در اهواز (۲۵ مرداد) ۱۰۱ دقیقه https://eitaa.com/olgou4/5531 https://eitaa.com/olgou4
⚡️تعریف، تصویر و تصمیم اولویت های تمدنی ۱۲ گانه / سند ۲۰۳۰ دارای چهار هدف پنهان است! 👌تعریف اولویت های تمدنی ۱۲ گانه: بسته فقهی اولویت های تمدنی ۱۲ گانه در واقع طرحِ جایگزین بزرگترین نقشه دشمن در ایران و جهان محسوب می شود. بزرگترین نقشه دشمن برای مواجهه با ملت های مستقل از نظم آمریکائی، سند توسعه پایدار ۲۰۳۰ است. این سند ضاله و معیوب دارای ۱۷ آرمان ، ۱۶۹ هدف فرعی و ۴ هدف پنهان است. اعمال کنترل هوشمند بر غذا، اطلاعات، سلاح و معاملات مردم؛ چهار هدف پنهان سند ۲۰۳۰ محسوب می شود. (کنترل حداکثری جهان) 👌بسته اولویت های تمدنی ۱۲ گانه برای مواجهه با طرح کنترل هوشمند جهان (تئوریزه شده در سند ۲۰۳۰) به دنبال ارائه یک تفسیر تفصیلی از اصل مردمی سازی امور است. این بسته فقهی کاربردی مردمی سازی امور را در ۱۲ حوزه اصلی و ۴۰۰ حوزه فرعی تفسیر کرده و مفهوم مترقی مردمی سازی را (که نقطه مقابل کنترل هوشمند حداکثری است) در حوزه های تجارت، آموزش، امنیت، تولید، خبر و روایت، مدیریت شهری، مسکن و احیای موات، مدیریت آب و... تشریح نموده است. 👌تصویر( فواید) اولویت های تمدنی ۱۲ گانه: در مرحله تبیین کلی اولویت های تمدنی ۱۲ گانه، کارآمدی و تفوق کارشناسی الگوی پیشرفت اسلامی -در مقایسه با کارشناسی شکست خورده توسعه پایدار- به صورت ملموسی به اثبات می رسد. (اثبات جامعیت و کارآمدی اسلام) در مرحله تبیین امتداد سند ۲۰۳۰ در قوانین ملی ایران، خط نفوذ فکری دشمن در نظام تصمیم سازی کشور افشاء می گردد. ( افشای منشاء ناكارامدي هاي داخلي و تضعیف شدید خط نفوذ) در مرحله رونمایی و آموزش سند جهانی اولویت های تمدنی ۱۲ گانه، تغییرات منطقه ای از ریل تعریف شده سازمان ملل به سمت ریل تعریف شده انقلاب اسلامی تسریع می گردد. (گسترش نظم پیشنهادی انقلاب اسلامی در منطقه) 👌تصمیم اولویت‌های تمدنی ۱۲ گانه: برای تفاهم حداکثری حول محور اولویت های تمدنی ۱۲ گانه، نشست های ملی و استانی تبیین اولویت های تمدنی ۱۲ گانه در حال برگزاری است. (اقدام اول) کتاب های مرجع و تشریح کننده اولویت های تمدنی ۱۲ گانه در حال انتشار در میان نخبگان است. (اقدام دوم) به همت مجموعه گسترده‌ای از نیروهای دلسوز جبهه حق، اخبار روزانه مرتبط با این اولویت های تمدنی در حال انتشار است. (اقدام سوم) نمونه سازی حول اولویت‌های تمدنی ۱۲ گانه در حال اجرا است. (اقدام چهارم) حجت‌الاسلام علی کشوری ( دبیر شورای راهبردی الگوی پیشرفت اسلامی) - ارائه گزارش به جمعی از نخبگان فرهنگی درباره اولویت های تمدنی ۱۲ گانه - چهار شنبه ۸ شهریور ۱۴۰۲ - تهران https://eitaa.com/olgou4
⚡️تبویب جدید فقه صلات چه می گوید؟! 👌همانطور که قبلاً تبیین کرده بودیم: دانش های جامع شارع در پنج بخش ۱- دانش جامع صلات، ۲- دانش جامع زکات، ۳- دانش جامع حج، ۴- دانش جامع صوم و ۵- دانش جامع ولایت توسط خود شارع تبویب شده است. به زودی شرح بسیار تفصیلی دانش جامع صلات را آغاز خواهیم کرد و ذیل اصطلاح حدود کبار صلات درکی تفصیلی تر از صلات را در اختیار مردم قرار خواهیم داد. یکی از سرفصل های فقه صلات بازتعریف مفهوم مسجد بر اساس اصول فقه البیان است. در بخش مسجد چهار مسئله بسیار مهم زیر مطرح است: 👌نکته اول: در ادبیات وحی مسجد چهار نوع و در واقع دارای چهار نوع کارکرد است. ۱- مسجد قبیله برای راهبری و رشد خانواده ها برنامه ریزی می کند. ۲- مسجد سوق برای راهبری و رشد مفهوم کسب حلال برنامه ریزی می کند. ۳- مسجد اعظم به صورت هفتگی برای راهبری و سیاستگذاری در یک شهر برنامه ریزی می کند. ۴- مساجد اربعه سیاست گذاری جهانی و اداره دنیا را متکفل خواهند شد. (مسجد بیت المقدس، مسجد الحرام، مسجد النبی و مسجد کوفه) 👌 نکته دوم: خدمات قابل ارائه در مساجد چهارگانه را باید باز تعریف نماییم. در استنباط اولیه برای مسجد قبیله (مسجد محله) ۴۰ کارکرد تعریف کرده ایم. در استنباط اولیه برای مسجد سوق ۴۰ کارکرد اولیه تعریف کرده ایم. در استنباط اولیه ۲۰ کارکرد اولیه برای مساجد اعظم شهرها تعریف کرده ایم. در استنباط اولیه برای هرکدام از مساجد اربعه ۱۰ خدمت اولیه تصویر کرده ایم (مجموعاً ۴۰ خدمت) 👌 نکته سوم: در حال آماده سازی نقشه نهایی کالبد مساجد تمدن ساز هستیم. ساختار مساجد فعلی قابلیت ارائه خدمات حداکثری به مردم را ندارد. یک مسجد تمدنی از حیث جانمایی در محله یا بازار یا شهر، از حیث بناهای جانبی، از حیث مصالح، از حیث تهویه پیشرفته طبیعی، از حیث گرمایش و سرمایش و... دارای ویژگی های پیشرفته ای است. نقشه پیشنهادی مدرسه فقهی هدایت برای ساخت مساجد از الگوی ساخت مسجد در دوران سلجوقیان، صفویه و قاجار و پهلوی (مانند نقشه مسجد سید شفتی در اصفهان، مسجد علی قلی آقا در اصفهان، مسجد جامع بروجرد، مسجد امام بروجرد، مسجد اعظم قم، مسجد جامع عتیق قزوین و.. ) بسیار پیشرفته تر است. (متأسفانه درک مومنان از کالبد مسجد در دوران فعلی یک درک آشفته و عقب افتاده است.) 👌 نکته چهارم: حریم و اطراف یک مسجد باید به غرض محوریت دادن فیزیکی و برنامه ای به مسجد، دسترسی بیشتر به مسجد و حذف نهادهای موازی مسجد و... باز تعریف شود. در طول سه دهه آینده، همه طرح های تفصیلی شهری و محله ای باید بر اساس فهم عمیق از کارکردهای مساجد تمدنی بازتعریف و اجرایی شوند. شهر اسلامی، شهری غیرمتمرکز و چند محوری به محوریت مسجد است. متأسفانه در وضعیت فعلی، نوشهرگرایان بزرگترین مانع مسجد و کارکردهای بی بدیل آن محسوب می شوند. (برای شرح بیشتر این بخش به نظریه مدیریت شهری محله محور رجوع کنید.) حجت‌الاسلام علی کشوری (دبیر شورای راهبردی الگوی پیشرفت اسلامی) تبیین اولیه فهرست فقه صلات با تبویب جدید - پنج شنبه ۹ شهریور ۱۴۰۲ - قم https://eitaa.com/olgou4
⚡️توصیف دیگران از اشیاء مصداق دانش کم است! 👌شارع دارای الگوی خاصی در توصیف اشیاء است و الگوهای دیگران( الگوهای ناقص پوزیتویستی و فلسفی) در توصیف اشیاء را مصداق دانش کم می داند. دانش کم منشاء پیدایش تالی فاسد است. توصیف های شارع از اشیاء علمی است. (وَهُوَ بِكُلِّ شَيۡءٍ عَلِيمٌ - حدید ۳) حجت‌الاسلام علی کشوری (دبیر شورای راهبردی الگوی پیشرفت) - مقایسه توصیف های شارع از اشیاء با توصیف های دیگران از اشیاء - شنبه ۱۱ شهریور ۱۴۰۲ https://eitaa.com/olgou4
⚡️درباره مسئله تولید زباله و افسانه مدرن بازیافت 👌میزان تولید زباله چندین برابر میزان بازیافت است و برای اینکه در آینده نه چندان دور زیر زباله های هفت گانه تمدن مدرنیته دفن نشویم؛ باید راه حل هایی غیر از بازیافت زباله و تفکیک از مبداء را دنبال نمود. به عنوان مثال روزانه ۷۰۰ تن زباله در شهر قم تولید می شود؛ که حدود ۱۵ درصد آن بازیافت می شود (میزان بازیافت زباله و آلاینده ها در دنیا کمتر از ۲۰ درصد تولید آن است! و چشم انداز روشنی برای برابر کردن بازیافت به معنای عام آن نسبت به تولید زباله وجود ندارد) 👌توضیح بیشتر اینکه: سبک زندگی مدرن به تولید هفت نوع زباله شامل: ۱- زباله خانگی تر و خشک، ۲- زباله های بیمارستانی خطرناک،۳- زباله های کارخانه ای و آلوده کننده منابع آبی، ۴- زباله های الکترونیکی و رایانه ای، ۵- زباله های ساختمانی (نخاله های غیرقابل بازیافت در طبیعت)، ۶- زباله های ناشی از ساخت، تعمیر و حرکت اتومبیل + آلاینده های هوا و ۷- زباله ها و آلاینده های ناشی از سموم و آفت کش ها، منتهی می شود. (تفکیک به محوریت منشاء تولید زباله و آلاینده) برای رهائی از کابوس زباله ها و کاهش تولید زباله (به عنوان راهبرد اصلی حفظ محیط زیست) دو دسته راه حل زیر ساختی و کوتاه مدت متصور است: 👌 در بخش راه حل های کوتاه مدت برای کاهش تولید زباله: مواردی مانند: ۱- منع گسترش استفاده از پلیمرها در بخش های مختلف زندگی، خصوصاً منع استفاده از پلاستیک برای بسته بندی، ۲- راه اندازی بازارهای موقت گسترده در نقاط مختلف شهر (گسترش دسترسی محلی به مواد غذایی غیر صنعتی و بالتبع کاهش نیاز به بسته بندی صنعتی) ۳- ترویج نگهداری از حیوانات خانگی و درختان و گیاهان خانگی (خصوصاً در خانه های حیاط دار فعلی) و ۴- آموزش گسترده تولید خشکاله در خانه، ۵- الزام شدید کارخانه های فعلی به سیستم تصفیه و بازیافت خصوصی و... پیشنهاد می شود. 👌در بخش راه حل های زیرساختی برای کاهش تولید زباله: راه حل هایی مانند: ۱- منع ساخت آپارتمان و ترویج ساخت دار واسعه در قالب محله (آپارتمان ها، یکی از مناشئ اصلی تولید زباله هستند)، ۲- منع حداکثری تولید غذای صنعتی (غذای صنعتی خصوصاً لبنیات و کنسروها علاوه بر چالش آفرینی در حوزه سلامت، از منابع مهم تولید زباله محسوب می‌شوند) ، ۳- گسترش مسئله پیشگیری ساختاری از بیماری ( کاهش تولید زباله های خطرناک بیمارستانی یکی از فواید توجه جدی به راهبرد پیشگیری از بیماری است) و ۴- احیای محله محوری و تقسیمات شهری کوچک ( کاهش مسافرت های درون شهری و بالتبع کاهش زباله ها و آلاینده های ناشی از حمل نقل، یکی از فواید محله محوری است) مطرح و تئوریزه شده است. 👌شورای راهبردی الگوی پیشرفت اسلامی برای ارائه کمک فکری به مسئولین کشور در حوزه حفظ محیط زیست و کاهش زباله؛ نشست تخصصی: کاهش تولید زباله و تغییر در سبک زندگی را ( در مقایسه با راهبرد معیوب بازیافت زباله) برگزار می کند. (به فضل الهی) حجت‌الاسلام علی کشوری (دبیر شورای راهبردی الگوی پیشرفت اسلامی) - تبیین اجمالی روش های کاهش تولید زباله در شهر قم - یک شنبه ۱۲ شهریور ۱۴۰۲ - قم https://eitaa.com/olgou4
⚡️فهرست مباحث جدول فقهی زینت (در مقایسه با مکتب فرمالیسم) 👌پرسش اول: نظام اصطلاحات مرتبط با موضوع هنر در بیان شارع کدام است؟ (خلاصه جواب: اصطلاحات زینت، جمال، حلیة، عروس و...) 👌پرسش دوم: سیاق هنر شامل چه مفاهیمی می شود؟ (خلاصه جواب: برجسته سازی مفهوم خیر سیاق هنر است + فواید سه گانه برجسته‌ سازی مفهوم خیر) 👌پرسش سوم: اصول شکلی برجسته سازی خیر در قلوب کدام است؟(طبق نظر شارع) و تفاوت آن با اصول فرمالیسم چیست؟ (خلاصه جواب: ادب در انتقال، قَلَّ و دَلَّ در انتقال و انتقال بعد از تأمل (تقدم تفصیل بر ساخت) سه اصل شکلی برجسته سازی خیر در قلوب است.) 👌پرسش چهارم: ماده برجسته سازی خیر چیست؟! (خلاصه جواب: تبیین ۱۴ ماده زینت بخش برای ۱۴ موقعیت پر تکرار در زندگی افراد) 👌پرسش پنجم : ساختار تلفیق اصول شکلی برجسته سازی خیر و زینت های مرتبط با خیر کدام است؟! + نقد ساختار هنرهای موجود (خلاصه جواب: ساختار احسن القصص، ساختار سیروا فی الارض + بیان مزایای روایت شخصی و غیر متمرکز در مقایسه با روایت متمرکز ) معاونت پژوهش مدرسه هدایت - سه شنبه ۱۴ شهریور ۱۴۰۲ 🗞 پی نوشت اول: هنر اسلامی (احیای زینت ها در موقعیت های پرتکرار) در چهار موضوع: ۱- هدف (سیاق)، ۲- اصول حاکم برشکل انتقال پیام، ۳- ماده هنر و ۴- ساختار های طراحی و ساخت اثر هنری، با مکاتب و الگوهای رایج هنری تفاوت دارد و مکاتب و آثار هنری موجود را نقد می کند. 🗞پی نوشت دوم: نظریه فقهی زینت برای تفاهم با حوزه هنری سازمان تبلیغات، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، معاونت سیما و مادران تنظیم شده است. https://eitaa.com/olgou4
⚡️ اقتصاد را در قم بیاموزید! 👌مطالعه وضعیت اقتصاد یک کشور و روش های بهبود وضعیت اقتصادی و حرکت به سمت مردمی شدن واقعی اقتصاد و مواجهه منطقی با دخالت دولت بخش خصوصی و بخش دولتی در حوزه اقتصاد را از طریق مباحثه، ترویج و اجرای مفاهیم هفتگانه زیر دنبال می کنیم: (سرفصل های مکاسب مقدماتی:) 👌مفهوم اول: معرفی اصول نه گانه روش تحقیق پیشرفته فقهی در حوزه اقتصاد و شناخت مفهوم سود ارتباطی و تاثیرات آن بر سود اقتصادی و آشنایی با مفاهیم وابسته مانند: مفهوم برکت، مفهوم رزق، مفهوم کنز، منع شدید تقویت کافر و منافق از طریق تجارت و... 👌مفهوم دوم: تلاش برای ترویج مشاغل مرتبط با تولید غذا و لباس در میان مردم + تبیین جدول ۵ شغل برتر از نظر دانش انبیاء (بهبود وضعیت اقتصادی و غیر اقتصادی یک کشور به صورت مستقیم با انتخاب مشاغل برتر در یک جامعه مرتبط است.) 👌مفهوم سوم: تمرکز زدایی از بخش تولید یک کشور و رواج تولیدات خانگی و محله ای سالم مبتنی بر جدول طیبات + تبیین ادله پنج گانه مزیت تولید غیر متمرکز بر تولید متمرکز (تولید غیر متمرکز و کاهش طول زنجیره تولید تا مصرف شاخصی مهم برای ارزیابی بهبود وضعیت اقتصاد است.) 👌مفهوم چهارم: عمومی شدن تجارت با ابزار پیشرفته ساخت گسترده بازارهای موقت + تبیین مختصات پنج بخشی بازار در اسلام ( به هر میزان مردم بیشتری در بخش تجارت فعال باشند؛ خواص پنج گانه تجارت بیشتر تحقق می یابد و جامعه پیشرفته تر می شود) 👌مفهوم پنجم: تنظیم ساختار تبادل در کشور و حذف نهادهای مداخله گر در تبادل مانند بانک + تبیین اصول سه گانه تنظیم تبادل شامل: عقود تبادل، تسعیر اختیاری در تبادل و اخذ پول حقیقی در تبادل ( تحقق اصول سه گانه تبادل از شاخصه های یک جامعه پیشرفته محسوب می شود) 👌مفهوم ششم: تأمین مالی متعدد و تخصصی + تبیین روش های مطلوب و نامطلوب تأمین مالی از نگاه کاربردی و پیشرفته انبیاء + جدول هفت بخشی تأمین مالی در اسلام (تأمین مالی بسیط و متمرکز به افزایش بار مالی نهاد تأمین کننده و بالتبع تأمین مالی محدود و حداقلی می انجامد و علامتی بزرگ برای پسرفت یک جامعه محسوب می شود) 👌مفهوم هفتم: شناسایی و توجه برنامه ای به موضوعات غیر اقتصادی بسیار مؤثر بر اقتصاد + آشنایی با تأثیرات علوم دیگر بر علم اقتصاد (تزکیه و اقتصاد، امامت و اقتصاد، نفی سبیل و اقتصاد، نظم و اقتصاد، عبرت های اقتصادی و... ) حجت‌الاسلام علی کشوری ( دبیر شورای راهبردی الگوی پیشرفت اسلامی) - تبیین سرفصل های ۷ گانه دانش اقتصاد اسلامی - یک شنبه ۱۹ شهریور ۱۴۰۲ - قم مبارک https://eitaa.com/olgou4
43.63M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎞 نقدی بر برنامه ریزی توسعه در ایران از سال ۱۳۲۷ تا برنامه هفتم... ❓دلیل شکست برنامه های توسعه.. ❓هدف صحیح در برنامه ریزی چه مفهومی است؟ https://eitaa.com/olgou4
⚡️پنج خاصیت قطعی اولویت های تمدنی ۱۲ گانه (شامل ۴۰۰ اقدام) ۱- زمینه ساز ارتباط عمیق با مردم و افزایش توجه و مشارکت مردم (ارائه یک تفسیر روشن از مفهوم مردمی سازی اداره جامعه) ۲-جایگزین سند ۲۰۳۰ و تحقق نفی سبیل و سلطه در نظام تصمیم سازی (اجرای ۲۰۳۰ یعنی پذیرش سلطه و سبیل دشمن در سطح برنامه) ۳- کاهش هزینه های اداره جامعه در همه بخش ها (خصوصاً کاهش هزینه در بخش سلامت و آموزش) ۴- اثبات مسئله محور جامعیت اسلام (مواجهه نرم با جریان متحجر و حداقلی در حوزه) ۵- ارائه یک تفسیر روشن از مفهوم عدالت و کاهش فاصله طبقاتی (پایه گذاری عدالت از بخش تولید و توزیع عادلانه امکانات پایه زندگی) علی کشوری - ۲۱ شهریور ۱۴۰۲ - قم https://eitaa.com/olgou4
⚡️ارزیابی و ساخت عینیت را با دو فهرست فقهی پی گیری می کنیم! 👌برای ارزیابی و ساخت عینیت، مفاهیم پایه توسعه پایدار و مفاهیم پوزیتویستی را مبنای عمل قرار نداده ایم. (دلایل مخالفت با مفاهیم پوزیتویستی: به کارگیری مفاهیم پوزیتویستی به ایجاد ۱- چالش های زیست محیطی شدید، ۲- کاهش سطح سلامت، ۳- گسترش فاصله طبقاتی و له شدن طبقه مستضعف، ۴- ایجاد جنگ های پی درپی و اصطکاک شدید در روابط انسانی و ۵- شناخت حداقلی از خداوند -به عنوان راه حل- انجامیده است. برای ارائه ارزیابی صحیح و ساخت عینیت ۲ فهرست فقهی را به نخبگان و مدیران منطقه جغرافیایی ظهور -خصوصاً جمهوری اسلامی- پیشنهاد می کنیم: 👌فهرست اول نظام سازی: در فهرست اول نظام سازی، ارزیابی و ساخت عینیت را به محوریت ۹ دسته مفهوم در حوزه های ۱- فقه الامام، ۲- فقه العلم، ۳- فقه المكاسب، ۴- فقه البیان، ۵- فقه النظم، ۶-فقه العبرة، ۷- فقه التزکیة، ۸- فقه الفرقان و ۹- فقه نفی سبیل، پی گیری می کنیم. این فهرست فقهی شامل ۴۰۰ نظریه فقهی در حوزه های مختلف زندگی محسوب می شود. ( برای آشنایی با این نظریات به نمایشگاه تخصصی الگوی پیشرفت اسلامی رجوع شود) 👌فهرست تکاملی نظام سازی : در فهرست تکاملی نظام سازی، ارزیابی و ساخت عینیت را به محوریت دانش های جامع شارع در حوزه های ۱- فقه الصلاة، ۲- فقه الزکاة، ۳- فقه الحج، ۴- فقه الصوم و ۵- فقه الولایة، پی گیری می کنیم. تبویب دانش های پنج گانه فوق الذکر را بر اساس قواعد اصولی فقه البیان انجام می دهیم. ( فهم و اجرای حدود کبار دانش های پنج گانه شارع به حل همه مسائل در حوزه های اقتصادی، تربیتی، سلامت، سیاسی و... می انجامد.) 👌ارزیابی پیشرفت ها و چالش های جمهوری اسلامی را بر اساس مفاهیم رایج جهانی و اسناد بین المللی غلط می دانیم و دائماً در حال تصمیم سازی بر اساس مفاهیم پیشرفته وحی برای حل مشکلات مردم هستیم (به فضل الهی) حجت‌الاسلام علی کشوری (دبیر شورای راهبردی الگوی پیشرفت اسلامی) - ارائه گزارش از مفاهیم و نظریات مطرح در نمایشگاه تخصصی الگوی پیشرفت اسلامی / سه شنبه ۲۱ شهریور ۱۴۰۲ - قم https://eitaa.com/olgou4
⚡️ مشخصات فنی محله اسلامی امید (۱۴ دسته ویژگی) 👌 نقشه ساخت اولین نمونه سازی کامل یک محله - بر اساس مفاهیم الگوی پیشرفت اسلامی- تدوین شده است. یک واحد محله اسلامی، استعداد سکونت ۱۶۰ خانواده بزرگ و متوسط را دارد و حداقل در ۱۰۰ حوزه با محلات و منطقه های شهری موجود تفاوت دارد. محله اسلامی طبق فهرست اول نظام سازی طراحی و ساخته می شود و برخی از ویژگی های عمومی محله اسلامی امید به شرح زیر است: ۱- از حیث جانمایی: در فاصله ۱ تا ۴ فرسخی یک کوه ۲- از حیث تقسیمات اصلی اراضی: به ترتیب: اراضی مرتبط با مدیریت آب، اراضی مرتبط با مشاغل برتر و اراضی مسکونی ۳- از حیث کاربری تخصصی اراضی : تعریف و اختصاص کاربری به شکل ترکیبی برای ۹ موضوع: ۱- امامت و مدیریت محله، ۲- علم و آموزش در محله، ۳- پاکسازی و تزکیه در محله، ۴- نظم و سنت های محله، ۵- ارزیابی و قضاوت در محله، ۶- عبرت و میراث فرهنگی در محله، ۷- مکاسب و مشاغل محله، ۸- بیان و تبلیغات در محله و ۹- امنیت و پدافند غیرعامل در محله. ۴- از حیث مصالح ساخت: مصالح متناسب با مزاج، ارزان و قابل بازیافت در محیط زیست ۵- از حیث هندسه و کالبد فضایی و طبقه بندی کاربری ها: مُدَوَّرْ و به محوریت یک مسجد و امتداد ابنیه مسکونی در چهار جهت به استعداد ۴۰ خانه هزار متری در هر جهت (مجموعاً ۱۶۰ خانواده) و با تعریف دسترسی گسترده عادی و بحرانی 👌محله امید علاوه بر ویژگی های عمومی ۵ گانه دارای ۹ دسته ویژگی اختصاصی در حوزه های : ۱- امامت و مدیریت محله، ۲- علم و آموزش در محله، ۳- پاکسازی و تزکیه در محله، ۴- نظم و سنت های محله، ۵- ارزیابی و قضاوت در محله، ۶- عبرت و میراث فرهنگی در محله، ۷- مکاسب و مشاغل محله، ۸- بیان و تبلیغات در محله و ۹- امنیت و پدافند غیرعامل در محله است؛ که در آینده این مشخصات دقیق و کاربردی را منتشر خواهیم نمود. 👌 ویژگی های ۱۴ گانه محله اسلامی امید، مبنای طراحی محله های مطلوب و پیشرفته است؛ ولی می توانیم برای محلات معیوب فعلی، پیوست اضطراری و بخشی محله ای تعریف نماییم. حجت‌الاسلام علی کشوری ( دبیر شورای راهبردی الگوی پیشرفت اسلامی) - تبیین اولیه نقشه ساخت محله امید - سه شنبه ۲۱ شهریور ۱۴۰۲ - قم https://eitaa.com/olgou4
⚡️برنامه های اصلی شورای راهبردی الگوی پیشرفت 👌الف: معرفی سند جهانی اولویت های تمدنی ۱۲ گانه( جایگزین سند توسعه پایدار ۲۰۳۰) https://eitaa.com/olgou4/5590 👌الف: راه اندازی مدارس چابک تبلیغی در مساجد اعظم شهر https://eitaa.com/olgou4/5598 👌ب: معرفی دو فهرست مفهومی برای نظام سازی در قالب نمایشگاه تخصصی https://eitaa.com/olgou4/5592 👌ج: طراحی و ساخت محله امید ( اولین نمونه سازی کامل تمدنی) https://eitaa.com/olgou4/5593 https://eitaa.com/olgou4
49.01M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎞 ۱۲ پیشنهاد برای بهبود روابط انسانی... ❓سازمان برنامه و بودجه علیل و نابلد است... ❓چگونه هزینه های اداره کشور را کاهش دهیم.. ❓چارچوب های برنامه ریزی در ایران غلط است... https://eitaa.com/olgou4
⚡️تبلیغ مناسبتی یا تأسیس مدارس تبلیغی چابک؟ 👌یکی از آسیب های اصلی تبلیغ دینی در کشور، ارتباط کم و مناسبتی مبلغان با مردم و بالتبع تحقق پدیده خطرناک درک حداقلی از دین در ذهنیت عمومی مردم است. برای ارتقای ارتباط تبلیغی با مردم و گسترش درک مردم از دین، نیازمند تغییر و تکامل در مبنای تبلیغ و ابلاغ دین هستیم. 👌مبنای تبلیغ در شرایط فعلی، تمرکز حداکثری بر تبلیغ دین در مناسبت های دینی است؛ این در حالی است که تبلیغ و یادگیری دین باید به امری روزمره و یا حداقل امری هفتگی تبدیل شود. افزایش زمان تبلیغ از زمان محدودِ مناسبت ها به زمان هفتگی یا روزمره به رشد و تعمیق معرفت دینی مردم منتهی می شود. پیامبر عظیم الشأن اسلام در موارد متعددی از تعبیر اُف برای مذمت شدید یادگیری دین در ایام محدود بهره برده اند: (قَالَ رَسُولُ اَللَّهِ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ : أُفٍّ لِرَجُلٍ لاَ يُفَرِّغُ نَفْسَهُ فِي كُلِّ جُمُعَةٍ لِأَمْرِ دِينِهِ فَيَتَعَاهَدُهُ وَ يَسْأَلُ عَنْ دِينِهِ وَ فِي رِوَايَةٍ أُخْرَى لِكُلِّ مُسْلِمٍ - کافی جلد ۱) 👌برای گسترش زمان های تبلیغی در جامعه باید مبنای تبلیغ در حوزه های علمیه را از تبلیغ مناسبتی به تبلیغ مدرسه محور‌ تغییر داد. در "تبلیغ مدرسه محور‌"، زمانهای تبلیغی به صورت روزانه ( برای افراد قوی شیعه) و به صورت هفتگی (برای افراد ضعیف شیعه) تعریف می شود و پدیده مبارک افزایش زمانهای ابلاغ و سوال از دین محقق می گردد. از زمان تبلیغ در مناسبت ها باید برای دعوت مردم به یادگیری بیشتر دین به صورت هفتگی و روزانه بهره برد! 👌برای تحقق تبلیغ مدرسه محور‌ سه اقدام: ۱- تولید محتوای مسئله محور در حوزه سبک زندگی(مهمترین اقدام)، ۲- تعریف مساجد اعظم هر شهر به عنوان مرکز هفتگی تبلیغ دین (قبل از برگزاری نماز جمعه) و۳- استفاده از مناسبت های تبلیغی برای معرفی مدارس تبلیغی شیعه، لازم است. 👌به عنوان مثال: تبلیغ مسئله محور دین در ده حوزه: ۱- آموزش ۵ دسته آداب انعقاد نطفه، ۲- آموزش مشاغل برتر اسلام و تجارت عمومی، ۳- آموزش تدابیر پیشگیری از بیماری، ۴-آموزش اصول ساخت خانه، ۵- آموزش اصول ده گانه تزکیه و طهارت، ۶- روایت صحیح تاریخ گذشتگان و میراث فرهنگی منطقه، ۷- آموزش دانش های پنج گانه اسلام و نظام فواید آن (صلاة و زكاة و حج و صوم و ولايت )، ۸- آموزش حقوق همسایگی و اصول زندگی در محله (مانند روشهای کاهش تولید زباله)، ۹- آموزش تعریف انبیاء از پول و کنز و روش های افزایش رزق و ۱۰- آموزش ۱۳ دسته روایات مرتبط با پوست، مو و زیبایی؛ را در محل نماز جمعه تهران آغاز کنید. (پیشنهاد تأسیس اولین مدارس تبلیغی چابک شیعه در محل نماز جمعه تهران) حجت‌الاسلام علی کشوری - چگونه تبلیغ را به اولویت اول حوزه تبدیل کنیم؟ - پنج شنبه۲۳ شهریور ۱۴۰۲ - قم https://eitaa.com/olgou4
⚡️چهار مهارت مرتبط با سؤال و تفكر 👌چهار مهارت مهم در حوزه پرسشگری و مدیریت پرسش های جامعه در فقه البیان -بخش مرتبط با بیان مبتنی بر تأمل- مطرح است. تسلط بر این مهارت ها از مقدمات اجتهاد و مدیریت تأملات یک جامعه محسوب می شود: 👌مهارت اول: مدیریت حفظ سؤال در مباحثه، اولین مهارت لازم برای مدیریت تأملات یک جامعه است. برخی افراد در یک مباحثه علمی به سرعت اسیر پرسش های طرف مقابل می شوند و قدرت حفظ سؤال خود در یک جلسه علمی و یا محیط اطراف خود را ندارند. در یک مباحثه علمی یا یک پروژه اجتماعی، پاسخ به سؤالات مخاطبان را باید در رتبه دوم مباحثات قرار داد و از پدیده گیج کننده ازدحام و تکثر سؤال جلوگیری به عمل آورد. انتخاب یک پایه سؤال قوی و تبیین قوی پرسش ( بیان فواید پرسش محل بحث) از جمله ابزارهای حفظ سؤال در ذهنیت مخاطبان است. برای حفظ سؤال باید به صورت حداقلی از امر و نهی استفاده نمائیم. مهارت دوم: تسلط بر روش کشف سؤال شارع از بیان شارع است. همانطور که در مقدمات فقه البیان مطرح کرده ایم: بیان علمی شارع مبتنی بر یک سؤال آشکار یا سؤال مفروض مطرح شده است. کشف سؤال شارع و تبیین آن به عنوان نقطه آغاز فهم روایت و آیه، یک مهارت مغفول در علم اصول فعلی است. تعاضد یابی درباره روایات و آیات و توجه جدی به تعلیل های مطرح در آیات و روایات؛ مهمترین ابزار کشف سؤال از بیان شارع است و در مواردی که سؤال آشکار یا مفروض است؛ به تبیین سؤال شارع مدد می رساند. در بسیاری از موارد که روایت و آیه در ملاحظات لفظی اولیه دارای اجمال بیانی است؛ توجه به سؤال شارع، سبب "انصراف معنایی" لفظ مجمل و بالتبع عدم نیاز به برخی از "اصول مرادیه" برای کشف مقصود شارع می شود. (کشف سؤال شارع، زمینه انصراف معنائی بیان شارع محسوب می شود) 👌مهارت سوم: تسلط بر روش تنقیح و تصحیح سؤالات غلط مخاطبان شارع است. همانطور که قبلاً معروض داشته ایم: سؤالات عرف های عمومی و تخصصی مشموع چهار صفت ۱- سؤال غلط، ۲- سؤال ناقص، ۳- سؤال صحیح فاقد اولویت و ۴- سؤال صحیح اولویت دار است و فقیه در مقام هدایت تفکرات جامعه، ناگزیر از مدیریت علمی سؤال معیوب است. پاسخ دادن به سؤال مخاطب به معنای تنقیح سؤالات معیوب مخاطب است و برای تنقیح سؤالات معیوب، سه مرحله ۱- تنقیح بیانی، ۲- تنقیح زیرساختی و ۳- تنقیح شاکله ای در سرفصل دوم فقه البیان تصویر شده است 👌مهارت چهارم: تسلط بر روش کشف سؤالات مرتبط با یک سؤال صحیح است. (تسلط بر روش کشف نظام سؤالات شارع) برای مدیریت یک جامعه، نیازمند ایجاد تأمل در همه ابعاد نیاز آن جامعه هستیم و طرح سؤالات یک بعدی به معنای پذیرش حضور دانش غلط در سایر حوزه ها است. اگرچه تفکر از یک سؤال مادر آغاز می گردد؛ ولی زایش سؤالات بخشی از آن سؤال مادر، یک ضرورت قطعی محسوب می شود. به عنوان مثال در بسته اولویت های تمدنی ۱۲ گانه ۱۱ پرسش اصلی از پرسش مادر تقسیمات شهری کوچک مطلوب است؟ (محله محوری) یا تقسیمات شهری بزرگ؟ (منطقه شهری) زائیده شده است و در واقع یک مجموعه از پرسش های مرتبط با محله محوری با مخاطبان مطرح می شود. حجت الاسلام علی کشوری (دبیر شورای راهبردی الگوی پیشرفت اسلامی) - تبیین فواید قاعده اصولی بیان مبتنی بر تأمل (سرفصل دوم فقه البیان) - ۳۰ صفر ۱۴۴۵ (شهادت عالم آل محمد) - قم https://eitaa.com/olgou4
⚡️نشست تخصصی: تبلیغ مسئله محور روز پنج شنبه ۳۰ شهریور از ساعت ۸ صبح در شهر قم برگزار می گردد.(به فضل الهی) 🗞پیشخوان نشست: https://eitaa.com/olgou4/5598 https://eitaa.com/olgou4
⚡️یک خبر خوب برای ائمه جمعه و جماعت/ معرفی یک نرم افزار برای اداره مسجد 👌 احتراماً به اطلاع ائمه جمعه و جماعت کشور می رساند: که نمایشگاه تخصصی مسجد و اداره جامعه به زودی افتتاح و آماده بازدید می شود. 👌این نمایشگاه مفهومی و کاربردی به معرفی و تبیین ۴۰ خدمت تمدنیِ قابل ارائه در یک مسجد می پردازد و توجه به محتوای آن، زمینه ساز ارتقای نقش مسجد در خدمت به مردم است. 👌در این نمایشگاه نحوه ارائه خدمات مرتبط با سلامت، اشتغال، محیط زیست، تربیت و آموزش فرزندان، امنیت و نفی سبیل و... به کادر مساجد آموزش داده می شود. مدرسه فقهی هدایت ۲۷ شهریور ۱۴۰۲ https://eitaa.com/olgou4
⚡️دیوار نگاره جدید میدان ولی عصر با موضوع نقد عملکرد بانک ها/ بانک ها غلط می کنند... ❓آرام آرام برخی از دوستان (دوستان اوج) دارند به مسائل تمدنی توجه می کنند... ❓البته یادمون نره که مشکل اصلی بانک ها پذیرش تعریف غلط از پول است و بقیه چالش ها از پذیرش پول اعتباری آغاز می شود.. ❓چرا سازمان اوج به اولویت های تمدنی ۱۲ گانه توجه جدی ندارد؟! https://eitaa.com/olgou4
⚡️اولین برنامه بازدید و معرفی نمایشگاه تخصصی: مسجد و اداره جامعه روز پنج شنبه ۶ مهر ۱۴۰۲ از ساعت ۸ صبح در شهر قم برگزار می گردد. (به فضل الهی) https://eitaa.com/olgou4
⚡️قانون اساسی زندگی انسان و جن چه می گوید؟! 👌بسته فقهی قانون اساسی زندگی انسان و جن یکی از پنج بسته فقهی علوم غریبه در مدرسه هدایت است؛ که در آن مسائل مهم مربوط به عدم اختلاط در زندگی انسان و جن تشریح می شود. برخی از سرفصل های مهم این بسته فقهی پرکاربرد به شرح زیر است: 👌سرفصل اول: تبیین ویژگی های جن از منظر آیات و روایات مانند: تبیین ماده ای که جن ها از آن خلق شده اند و ویژگی عدم اطلاع جن از غیب و.... (تعریف تفصیلی ۱۰ ویژگی جن) 👌سرفصل دوم: تبیین ۱۵ عامل اختلاط میان زندگی انسان و جن؛ مانند: عامل غذا، عامل آرایش و زینت، عامل محل زندگی مشترک، عامل زمان های اختلاط، عامل مکان های اختلاط، عامل نظافت، عامل وسوسه و... (سبک زندگی مدرن در ۱۵ بخش به اختلاط زندگی انسان و جن انجامیده است!) 👌سرفصل سوم: تبیین تفصیلی "حرزهای اسم پایه". برای مواجهه با آسیب های احتمالی جن ها به انسان؛ خصوصاً برای مواجهه با آسیب های بانوان و کودکان از این موضوع؛ اسماء و اذکار و آیاتی مانند قرائت منظم قرآن، مواظب صبحگاه و شامگاه بر ذکر لاحول و لا قوة الا باللّه العلی العظیم و... توصیه شده است. (مجموعاً ۲۰ دعا) 👌سرفصل چهارم: معرفی تفصیلی "حرزهای شئ پایه" برای مواجهه با آسیب های احتمالی جن ها، استفاده از اشیائی مانند: نگهداری از خروس سفید یا کبوتر، مصرف دائمی سرکه انگوری که در خانه تولید می شود، مصرف سیب در صبحگاه، سکونت در خانه های یک طبقه، عدم نگهداری از سگ در خانه و.... توصیه می شود. (مجموعاً ۲۵ شئ) 👌نشست تخصصی: قانون اساسی زندگی جن و انسان به زودی در حوزه علمیه برگزار می گردد. (به فضل الهی) حجت‌الاسلام علی کشوری (دبیر شورای راهبردی الگوی پیشرفت اسلامی) - تبیین محتوای بسته فقهی قانون اساسی زندگی جن و انسان - چهارشنبه ۲۹ شهریور ۱۴۰۲ - قم https://eitaa.com/olgou4