⚡️سه نکته در باره روش تشخیص بیماری
👌همانطور که در جلسات گذشته بحث کرده ایم: مفاهیم طب اسلامی (نظریه فقهی پیشگیری ساختاری از بیماری) در پنج بخش با مفاهیم طب سلولی و سایر مکاتب طبی تفاوت دارد. بازخوانی مقایسه ای مفاهیم طب اسلامی با مفاهیم سایر مکاتب طبی در پنج حوزه: ۱- روش تحقیق و تبویب در حوزه طب، ۲- پاتولوژی و تحلیل بیماری ها، ۳- فارماکولوژی و شناخت دارو، ۴- ابزارهای تشخیص بیماری و ۵- ایمونولوژی و تعریف واکسن، از مقدمات اولیه طب اسلامی و پیش نیازهای طبابت است. یکی از مغفول ترین بخش های روایات طبی -حتی در حوزه علمیه قم- بی توجهی به روش تشخیص بیماری ها در روایات طبی است. در باره روش تشخیص بیماری در طب اسلامی چند نکته را تبیین می کنم:
👌نکته اول: از حیث بررسی روایات، همه روایات و آیات مرتبط با عملکردهای دوایی، علاوه بر تبیین مفهوم عملکرد دوایی، کارکرد دیگری در حوزه تشخیص بیماری هم دارند و در واقع هر مفهومی که به تبیین یک عملکرد دوایی می پردازد؛ در مرحله قبل به تبیین یک آسیب در بدن هم پرداخته است. به عنوان مثال در عبارت: الجزر یسخن الکلیتین، علاوه بر معرفی یک عملکرد دوایی برای جزر، سردی و کاهش عملکرد، به عنوان یکی از آسیب های کلیه معرفی شده است و اصطلاح تسخین در این روایت از دو حیث عملکرد دوایی و تشخیص بررسی می گردد. مبتنی بر تتبع فقهی در روایات مرتبط با عملکردهای دوایی، آسیب های اصلی بدن در ۱۰۰ مورد معرفی شده اند؛ که طبیب طب اسلامی با معاینه بدن به دنبال کشفِ یکی از این آسیب ها و رفع و توصیف آن است.
⚡️نکته دوم: با توجه به وضوح آسیب های مطرح شده در روایات مرتبط با عملکرد های دوایی، ابزارهای تشخیصی در طب اسلامی در سه حوزه مشاهده و استماع، گفتگو با بیمار و لمس طبقه بندی می گردد. به عبارت بهتر از طریق ابزارهای سه گانه فوق به دنبال کشف یک یا چند مورد از آسیب های ۱۰۰ گانه فوق الذکر در بدن بیمار می باشیم. همچنین از حیث طبقه بندی معاینه، در مرحله اول: به دنبال شناسایی آسیب های مرتبط با قلب (۶ گروه آسیب بر اساس فهرست کتاب قلب و عروق) و آسیب های مرتبط با مغز و اعصاب (۶ گروه آسیب بر اساس فهرست کتاب مغز و اعصاب)، در مرحله دوم به دنبال شناسائی آسیب های مرتبط با طبایع اربعة (آسیب های دم، آسیب های مره، آسیب های ریح و آسیب های بلغم) و در مرحله سوم به دنبال شناسائي آسیب های مرتبط با یک عضو هستیم.
👌نکته سوم: شیوع روش های تشخیصی مکاتب طبی دیگر در میان اطبای محترم طب اسلامی مانند: عنبیه شناسی، مشاهده کف دست و علائم پوستی آن و ... فاقد حجیت و ناقص محسوب می گردد. حیث نقصان در روش های تشخیصی پزشکی سلول پایه، عنبیه شناسی، تشخیص از کف دست و... ارائه توصیف ناقص از بیماری بدن است. ( ابزارهای آزمایشگاهی موجود علاوه بر تشخیص ناقص بیماری، هزینه درمان را افزایش داده است.)
👌به فضل الهی: نشست تخصصی: مفاهیم پایه تشخیص، مراحل تشخیص و ابزارهای تشخیص در طب اسلامی را در حوزه علمیه قم برگزار خواهیم کرد.
حجتالاسلام علی کشوری (دبیر شورای راهبردی الگوی پیشرفت اسلامی) - تبیین مفاهیم پایه تشخیص بیماری در طب اسلامی- بامداد یک شنبه ۱۶ مهر ۱۴۰۲ - قم
📖مطالعه بيشتر درباره عملکردهای دوایی: (۴۰۰صفحه)
https://eitaa.com/olgou4/5472
#روش_تشخیص_بیماری
#پیشگیری_ساختاری_از_بیماری
https://eitaa.com/olgou4
⚡️ نشست تخصصی: تبلیغ مسئله محور روز چهارشنبه ۱۹ مهر ۱۴۰۲ از ساعت۱۵:۳۰ در ساختمان مدیریت حوزه علمیه آذربایجان غربی برگزار می گردد.(به فضل الهی)
❓چگونه #تبلیغ به اولویت حوزههای علمیه تبدیل میشود؟
🗞 پیشخوان نشست:
https://eitaa.com/olgou4/5598
#تبليغ_مسئله_محور
#اولويت_هاي_تمدني
#مسجد_و_اداره_جامعه
https://eitaa.com/olgou4
⚡️ نشست تخصصی تبیین نظریه فقهی پیشگیری ساختاری از بیماري در مقایسه با بخش سوم سند توسعه پایدار (2030) روز سه شنبه ۱۸ مهر ماه ۱۴۰۲ از ساعت ۱۹ در دانشگاه علوم پزشکی ارومیه برگزار می گردد. (به فضل الهی)
🗞پیشخوان نشست:
https://m-hedayat.blog.ir/1399/02/11-7
#نظام_سازی_فقهی
#پیشگیری_ساختاری_از_بیماری
#نقد_سازمان_بهداشت_جهانی
https://eitaa.com/olgou4
⚡️نشست تخصصی تبیین نظریه فقهی آموزش و پرورش آینده روز سه شنبه ۱۸ مهر ۱۴۰۲ از ساعت ۱۷ در دانشگاه فرهنگیان شهر ارومیه برگزار می شود.(به فضل الهی)
🗞پیشخوان نشست:
https://m-hedayat.blog.ir/1399/02/11-8
#نظام_سازی_فقهی
#نظریه_آموزش_پرورش_آینده
https://eitaa.com/olgou4
⚡️ نشست تخصصی: معرفی قواعد اصولی فقه البیان روز ۱۹ مهر ۱۴۰۲ از ساعت ۱۷ با حضور جمعی از اساتید حوزه علمیه در محل مرکز مدیریت حوزه علمیه استان آذربایجان غربی برگزار می گردد. (به فضل الهی)
🗞پیشخوان نشست:
https://eitaa.com/ketab_olgou/46
#قواعد_اصولی_فقه_البیان
#حوزه_های_علمیه_آینده
#فقه_نظام
https://eitaa.com/olgou4
⚡️نشست تخصصی: تبیین اولویتهای تمدنی ۱۲ گانه صبح روز سه شنبه ۱۸ مهر ۱۴۰۲ در جمع نخبگان شهر ارومیه برگزار گردید. (به فضل الهی)
❓ چرا وزارت بهداشت قدرت پیشگیری از بیماری ندارد؟!
❓ چه کتاب هائی را به فرزندان خود آموزش بدهیم؟
#اولويت_هاي_تمدني
https://eitaa.com/olgou4
⚡️بازديد از موزه مهم شهر ارومیه (عبرتكده اروميه) و نقد اجمالی روایت فعلی از اشیاء تاریخی این موزه - سه شنبه ۱۸ مهر ۱۴۰۲
#الگوی_جدید_روایت_گذشته
#عبرتكده_اروميه
https://eitaa.com/olgou4
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎞 گزارشی تصویری از نشست تخصصی: اولویت های تمدنی ۱۲ گانه تمدنی در شهر ارومیه - ۱۸ مهر ۱۴۰۲
❓در تفکر نوشهرگرایی هویت مردم از بین می رود..
#اولویت_های_تمدنی
#مدیریت_شهري_محله_محور
https://eitaa.com/olgou4
⚡️دیدار و گفتگو با اساتید و طلاب حوزه علمیه امام خامنه ای با موضوع معرفی قواعد اصولی فقه البیان - چهارشنبه ۱۹ مهر ۱۴۰۲ - ارومیه
❓چگونه فقاهت را ارتقاء دهیم؟
❓اخبار تکمیلی منتشر می شود...
#فقه_البیان
#علل_الشرایع
https://eitaa.com/olgou4
هدایت شده از تبليغات اسلامي آذربایجانغربی
🔰 دبیر شورای راهبردی الگوی پیشرفت اسلامی:
حوزه علمیه باید برای تکامل فقاهت برنامه ریزی کند
حوزه/ حجت الاسلام کشوری گفت: طلاب باید از الان برای تکامل فقاهت خود برنامهریزی کنند و همزمان که در حوزه دارند تحصیل میکنند به چگونگی تکامل فقاهت نیز بيانديشند.
💢 مشروح خبر در پایگاه اطلاع رسانی اداره کل تبلیغات اسلامی آذربایجان غربی 👇👇👇
https://ido-ag.ir/article/394
🌐 صفحه رسمی اداره تبلیغات اسلامی آذربایجانغربی
https://eitaa.com/nehzat_azgh
⚡️نشست تخصصی: تبیین اولویت های تمدنی ۱۲ گانه روز پنج شنبه ۲۰ مهر از ساعت ۹ صبح در شهر تمدن ساز خوی برگزار می گردد. (به فضل الهی)
🗞پیشخوان نشست:
https://eitaa.com/olgou4/2990
#نظام_سازی_فقهی
#اولویت_های_تمدنی
https://eitaa.com/olgou4
نشست معرفی طبقه بندی جدید دانش در پژوهشكده آرتمیا و آبزی پروری دانشگاه ارومیه -با حضور جمعی از اساتید محترم- برگزار گردید. (شامگاه چهارشنبه ۱۹ مهر ۱۴۰۲)
❓بررسی چهار اشکال مطرح در طبقه بندی بیکنی از علم
#طبقه_بندی_جدید_دانش
#الگوی_پیشرفت_اسلامی
https://eitaa.com/olgou4
⚡️نشست تخصصی: تبیین نظریه تبلیغ مسئله محور روز چهارشنبه ۱۹ مهر ۱۴۰۲ در جمع مبلغان و مبلغات محترم طرح امین شهر ارومیه برگزار گردید. (به فضل الهی)
❓ نقد ایده تبلیغ مناسبت محور و پیشنهاد تبلیغ هفتگی و جمعه محور
❓پیشنهاد بازتعریف نظام مسائل تبلیغ بر اساس اصل حوائج الناس
❓معرفی فهرستی از مسائلی تبلیغی مرتبط با اصل حوائج الناس
🗞بیشتر بخوانید:
https://eitaa.com/olgou4/5598
#تبلیغ_مسئله_محور
#تبلیغ_آینده
https://eitaa.com/olgou4
⚡️نشست تخصصی: تبیین اولویت های تمدنی ۱۲ گانه در شهر تمدنی خوی برگزار گردید. (پنجشنبه ۲۰ مهر ۱۴۰۲)
#اولویت_های_تمدنی
#شهر_تمدن_ساز_خوی
https://eitaa.com/olgou4
⚡️هم اکنون: گفتگوی ویژه خبری با موضوع تبیین اولویت های تمدنی ۱۲ گانه از شبکه استانی آذربایجان غربی
#اولویت_های_تمدنی
https://eitaa.com/olgou4
⚡️گفتگو با سیمای استانی آذربایجان غربی (پنجشنبه ۲۰ مهر ۱۴۰۲): بسته اولویتهای تمدنی ۱۲ گانه تفسیر روشنی از رویای شیرین تمدن اسلامی ارائه کرده است. توجه به اولویت های تمدنی، حل مشکلات مردم را تسریع می کند...
#اولویت_های_تمدنی
https://eitaa.com/olgou4
⚡️نشست تخصصی: تبیین الگوی ساخت (در مقایسه با الگوهای آینده پژوهی) روز پنجشنبه ۲۰ مهر ۱۴۰۲ در جمع اعضای شورای اداری شهر خوی و نخبگان تصمیم ساز این شهر برگزار گردید. (به فضل الهی)
#الگوی_ساخت
#نظم_اختیاری
https://eitaa.com/olgou4
⚡️نشست تخصصی: تبیین نظریه تبلیغ مسئله محور روز پنجشنبه ۲۰مهر ۱۴۰۲ در جمع علماء و فضلای شهر خوی در محل دفتر امام جمعه محترم برگزار گردید. (به فضل الهی)
#تبلیغ_مسئله_محور
https://eitaa.com/olgou4
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 گزارش خبری سیمای ارومیه از " نشست تبیین اولویتهای های تمدنی ۱۲ گانه" / سه شنبه ۱۸ مهر ۱۴۰۲
#اولویت_های_تمدنی
https://eitaa.com/olgou4
⚡️داستان فلسطین جدی است/ همه برای دفاع از اسلام و جبهه مقاومت برنامه ریزی کنند...
بسم اللّه الرّحمن الرّحیم
لَأَنْتُمْ أَشَدُّ رَهْبَةً فِي صُدُورِهِمْ مِنَ اللَّهِ ۚ ذَٰلِكَ بِأَنَّهُمْ قَوْمٌ لَا يَفْقَهُونَ
👌برادران و خواهران مومن و مسلمان؛ داستان فلسطین (یکی از مناطق جغرافیایی ظهور) حیاتی و سرنوشت ساز است؛ همه باید برای مقابله با طغیان آخر یهود برنامه مشخص داشته باشیم و در حوزه های سخت و نرم فعالیت جدی نمائیم. برای یک مواجهه پیروز و پر از بهجت در راه خدا آماده شوید.
👌اینجانب با همراهی برخی از ثقات حوزه علمیه به زودی اقدامات مشخص و مهلکی را از طریق معادلات حقه علوم غریبه بر پیکر صهیونیست ها وارد خواهیم کرد. (۳۳)
وَمَنۡ أَظۡلَمُ مِمَّن ذُكِّرَ بِـَٔايَٰتِ رَبِّهِۦ ثُمَّ أَعۡرَضَ عَنۡهَآۚ إِنَّا مِنَ ٱلۡمُجۡرِمِينَ مُنتَقِمُونَ
علی کشوری (مدیر مدرسه فقهی هدایت) - الجمعة - ٢٧ ربيع الاول ١٤٤٥
#خانه_عنکبوت
#مناطق_جغرافیایی_ظهور
#جمعه_انتظار_ولی_عصر
https://eitaa.com/olgou4
⚡️بازدید از نسخه های خطی و قدیمی حوزه علمیه امام خمینی ارومیه / چهارشنبه ۱۹ مهر ۱۴۰۲
#بازخوانی_تاریخ_علمای_شیعه
#فقه_العبرة
https://eitaa.com/olgou4
⚡️درباره روش تحقیق جدید در حوزه دانش
👌روش تحقیق پوزیتویستی در حوزه دانش حداقل به سه اشکال اساسی مبتلا است و به دلیل ضعف هایش در این سه حوزه نیازمند یک روش تحقیق جدید در حوزه دانش هستیم. به عبارت بهتر برای تهیه یک گزارش علمی اگر فعالیت علمی را از طراحی یک فرضیه حدس محور آغاز نمائیم؛ مقاله علمی ما به اشکالات زیر مبتلا می شود:
👌اشکال اول: گزارش علمی ناشی از روش تحقیق پوزیتویستی، همه تغییرات مؤثر بر یک شئ یا پدیده را احصاء نمی کند و به این دلیل، گزارشی ناقص محسوب می گردد. به عنوان مثال: نقش اوصاف چهارگانه سردی، گرمی، تری و خشکی در فرآیند جذب و دفع دارو در مقالات حوزه فارماکولوژی فاقد گزارش دقیق است و به این دلیل معمولاً اختلال در جذب و دفع دواء رخ می دهد.
👌 اشکال دوم: گزارش های علمی ناشی از روش تحقیق پوزیتویستی، همه آثار یک شئ و پدیده اجتماعی را توصیف نمی کنند و به این دلیل معمولاً مجموعه ای از آثار ناشناخته و ناخواسته برای اختراعات و ابداعات بشر متصور است. به عنوان مثال: عوارض ناخواسته دارویی (ADR) و آسیب دیدگی های پیش بینی نشده؛ ناشی از مصرف داروهای شیمیایی پرونده ای بزرگ و بی علاج در پزشکی پوزیتویستی محسوب می شود!
👌اشکال سوم: گزارش های علمی ناشی از روش تحقیق پوزیتویستی، درباره منشاء و فلسفه پیدایش اشیاء به ناقص گویی عادت کرده است و در این حوزه هم متهم به وصف علم قلیل است. به عبارت بهتر: تقریباً در هیچ گزارش علمی درباره فلسفه و منشاء پیدایش یک پدیده اجتماعی یا فلسفه و منشاء پیدایش یک شئ گزارش دقیقی وجود ندارد و ما اصلاً نمی دانیم که مثلاً یک کوه برای چه امری خلق شده است و یا پیامبران الهی برای چه امری آمده اند و.... به دلیل استفاده از روش تحقیق پوزیتویستی در همه حوزه ها توصیف های ناقص و بسیار متناقض وجود دارد!
👌برای رفع اشکالات سه گانه فوق در حوزه دانش، در مرحله اول پیشنهاد استفاده از روش تحقیق مبتنی بر اشراف را به پژوهشکده ها و دانشگاه های کشور داده ایم و در حال برنامه ریزی برای آموزش این نوع از روش تحقیق به اساتید محترم دانشگاه و دانشجویان کشور در حوزه های مختلف هستیم. روش تحقیق مبتنی بر اشراف بعد از مرحله تنقیح سوال پژوهش -مبتنی بر قواعد بیان مبتنی بر تأمل- ۹ مرحله فعالیت علمی برای نگارش یک مقاله علمی را تصویر نموده است.
👌شایان ذکر است که: گسترش استفاده از روش تحقیق مبتنی بر اشراف، زمینه ساز کشف و بهره برداری از مفاهیم جدید برای حل نیازهای بشر است. (ان شاء الله تعالی)
حجتالاسلام علی کشوری (دبیر شورای راهبردی الگوی پیشرفت اسلامی) - بررسی مسئله روش تحقیق در دانشگاه - شنبه ۲۲ مهر ۱۴۰۲-قم
#روش_تحقیق
#گزارش_های_مبتنی_بر_اشراف
https://eitaa.com/olgou4
⚡️دیدار و گفتگو با سردار محمد رضا موحد (فرمانده سپاه قم) و سردار سید رضا میرزاده (رئیس مجمع بسیجیان قم) و جمعی از نخبگان با موضوع تبیین نظریه مدیریت شهری محله محور - یکشنبه ۲۳ مهر ۱۴۰۲ - قم
#مدیریت_شهری_محله_محور
#اولویت_های_تمدنی
#محله_تمدنی_امید
https://eitaa.com/olgou4
الگوی پیشرفت اسلامی
نشست معرفی طبقه بندی جدید دانش در پژوهشكده آرتمیا و آبزی پروری دانشگاه ارومیه -با حضور جمعی از اساتی
⚡️چرا علوم پوزیتویستی را مصداق دانش قلیل می دانیم؟! / طبقه بندی بیکنی از علم در چهار حوزه حیاتی، خاموش است!
👌برای دستیابی به حیات طیبه و سبک زندگی اسلامی و رفع مشکلات مردم، نیازمند چهار دسته تخصص در حوزه ۱- تنظیم صحیح روابط انسانی، ۲- شناخت گسترده خاصیت اشیاء، ۳- شناخت دقیق اسباب غریب و ۴- شناخت خداوند و اسماء او هستیم. این تخصص های حیاتی در طبقه بندی بیکنی از علوم وجود ندارند و سیستم آموزش عمومی و آموزش عالی کشور برای گسترش این علوم حیاتی برنامه ای ندارد! به دلیل غفلت زیانبار طبقه بندی بیکنی از علم از مسائل چهارگانه فوق الذکر، این دانش پوزیتویستی را مصداق دانش قلیل می دانیم!
👌برای دستیابی به حیات طیبه و رفع مشکلات مردم در گام اول نیازمندِ آموزش گسترده مفاهیم و روش های مرتبط با تنظیم روابط انسانی در حوزه های سیزده گانه هستیم. عدم ترویج مفاهیم و روش های مرتبط با تنظیم صحیح روابط انسانی، به افزایش قتل، فحشاء، سرقت، جنگ، بی توجهی به آبرو و حقوق دیگران و در یک جمله اصطکاک در میان مردم ختم خواهد شد. (آشنایی بیشتر با مسئله تنظیم روابط انسانی)
👌برای دستیابی به حیات طیبه و رفع مشکلات مردم، علاوه بر آموزش مفاهیم مرتبط با روابط انسانی، نیازمند شناخت خاصیتهای اشیاء هم هستیم. خداوند، اشیاء را با مجموعه از فواید و خاصیت ها، مُسَخَّرْ انسان قرار داده است و باید علم مرتبط با خاصیت های اشیاء در آموزش های کشور گنجانده شود. علم به خاصیت های اشیاء، بشر را از مطالعات عنصر پایه - که منشاء آلودگی های متعدد برای محیط زیست و ضد سلامت هستند- بی نیاز می کند. (آشنایی بیشتر با مسئله خاصیت های اشیاء)
👌برای دستیابی به حیات طیبه و رفع مشکلات مردم نیازمند آموزش مفاهیم مرتبط با اسباب غریب هستیم. خداوند برای رفع نیازهای مردم دو دسته اسباب ظاهری و اسباب غریب خلق کرده است و تقریباً گزارش صحیحی در طبقه بندی بیکنی از علوم درباره اسباب غریب عالم وجود ندارد.
👌برای دستیابی به حیات طیبه و رفع مشکلات بشر، نیازمند آموزش اسماء الهی و معرفی تفصیلی خداوند به عنوان راه حل همه مشکلات هستیم. اسماء الهي در یک جمله ساده: خدمات بعد از خلق خداوند به مخلوقات هستند و حداقل باید کارکرد ۹۹ اسم الهی برای مردم تشریح و تبیین شود.
👌به دلیل بی توجهی -یا پرداختن حاشیه ای و بسیار ناقص- روش تحقیق پوزیتویستی و طبقه بندی بیکنی از علم، به چهار حوزه علمی فوق الذکر، این علوم را مصداق دانش قلیل تلقی می کنیم و همه اساتید محترم دانشگاه را به مطالعه بیشتر درباره طبقه بندی جدید دانش دعوت می نمائیم.
حجت الاسلام علی کشوری (دبیر شورای راهبردی الگوی پیشرفت اسلامی) - نشست معرفی طبقه بندی جدید دانش در پژوهشكده آرتمیا و آبزی پروری دانشگاه ارومیه (شامگاه چهارشنبه ۱۹ مهر ۱۴۰۲)
#طبقه_بندی_بیکنی_علم
#دانش_قلیل
#طبقه_بندی_جدید_دانش
https://eitaa.com/olgou4
35.27M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎞 گزیده ای از نشست تخصصی: تبیین نظریه فقهی پیشگیری ساختاری از بیماری در دانشگاه علومپزشکی ارومیه - سه شنبه ۱۸ مهر ۱۴۰۲
❓نظریه فقهی پیشگیری ساختاری از بیماری مسئله پیشگیری از بیماری را در سه حوزه ۱- پیشگیری پایه (پیشگیری از بیماری های مادرزادی)، ۲- پیشگیری در مقام ساخت و تولید (پیشگیری ساختاری) و ۳- پیشگیری در مقام استفاده و مصرف (پیشگیری روزمره) تئوریزه کرده است!
❓مراد از پیشگیری پایه، تغییر قواعد انعقاد نطفه و تغییر در الگوی مراقبت در دوران بارداری است!
#پیشگیری_ساختاری_از_بیماری
#پیشگیری_از_بیماری_های_مادر_زادی
#اولویت_های_تمدنی
https://eitaa.com/olgou4