هدایت شده از در محضر آیتالله میرباقری
💥 آیتالله میرباقری در گفتوشنود با مدیران تلویزیون:
◀️ مأموریت رسانههای انقلاب اسلامی، تربیت انسانِ عصر ظهور است نه انسانِ توسعۀ غربی.
🔷 انقلاب اسلامی طنین مجدد نبأ نبیاکرم(ص) و نبأ عظیم در عالَم است و درگیری در حال حاضر در این مقیاس تعریف میشود؛ رسالت انقلاب اسلامی مقابله با یک خبر فاسقی که در جهان امروز، در مقابل نبأ نبی اکرم(ص) قرار گرفته است.
🔷 رسانههای مدرن، متعهد به بسترسازی برای تحقق الگوی توسعه در مقیاس جهانی هستند و تمام رفتارشان معطوف به بستر اقامه حیات مادی است. در مقابل، رسانههای ما باید بستر تحقق پیشرفت و تمدن اسلامی باشند.
🔷 مأموریت رسانهای ما، تربیت انسان در تراز تمدن اسلامی، انقلاب اسلامی و عصر ظهور است. کما اینکه ماموریت رسانه غرب، تربیت انسان در تراز عصر روشنگری است با مختصاتی که برایش تعریف میکند.
🔷 پس از اشراف رسانه نسبت به میدان درگیری و رسیدن به تصویری روشن از انسان و جامعه ترازی که قصد ساختن آن را دارد، از مهمترین نکاتی که در قدم بعد باید حتما در ذهن ما باشد بحث تصویر است. باید تصویر جامعی از حیات پیش روی انسانها بگذاریم تا بتوانند حرکت کنند.
بهترین ابزار ما داشتن تصویری روشن از هدف و مسیری است که البته واجد نظام معقول باشد. بهترین شکل ساماندهی اراده انسان این است که از طریق تصویری جامع، رابطه او با افعال خرد و جزئیاش برقرار شود و بتواند افعال خود را در بستر آن تصویر بفهمد.
🔷 وظیفه دستگاه هنر و هنرمند این است که باید از آن آینده روشن در جهان امروز متولد شود سپس جهان امروز را به سمت چنین آیندهای هدایت کند.
رسانه باید تصویر روشنی به ملت منتقل کند و تمام فعالیتهایش پیوست آن تصویر را داشتهباشد. شکل اندیشهای این تصویر، ابتدا یک نظام فکری بزرگ است که در آن کل نظام هستی و مسیر حرکت انسان به سمت غایات دیده میشود.
🔷 خاصیت تلاوت کثیر قرآن ارائه همان تصویر به انسان است. یعنی انسانی که دائم قرآن میخواند آن تصویر در روحش جا میگیرد و به سمت آن حرکت میکند؛ هستی و نظام آفرینش را مشاهده میکند و میتواند تصویری از مسیر خود تا ظهور، رجعت، قیامت، عوالم ملکوت و ملک و نظایر آن داشتهباشد. او درگیریهای این میدان و دستگاه شیطان را با تمام وسعتش میبیند و با اطلاع از پایان، از مراحل درگیری و ابتلائات، تصویری روشن دارد.
ما باید دنبال چنین نظام فکری باشیم و آن را به جامعه دهیم تا رابطه بین رفتار خودش با آن نظام اعتقادات ایمانی را بفهمد.
🔷 ما برای پیشبرد انقلاب اسلامی نیاز به دولت مردم هم داریم که این دولت مردم، قرارگاهی است. باید در لایههای مختلف، یک رسانه قرارگاهی مردم، تاسیس شود تا چنین رسانهای بتواند لکوموتیوی برای به حرکت درآوردن خود این رسانه شود.
به خلاقیتهای مؤمنانه در حوزه تصویر بها دهید تا ببینید چقدر برایتان تصویر خرد و کلان درست میکنند. باید یک رسانه مردم، به راه انداخت که قرارگاهی و جهادی باشد. در این صورت امکان مقابله با رسانه فراگیر دشمن فراهم میشود.
🔗 منبع: روزنامه جام جم:
https://jamejamdaily.ir/Newspaper/item/181807
☑️ @mirbaqeri_ir
هدایت شده از ساخت ایران|حسین مهدیزاده
استاد میرباقری در گفتگو با مدیران تلویزیون:
زمانی دلم میخواست نزد یکی از آقایانی که در کمدی و طنز تبحر دارد و همیشه با نقد سنت (حتی سنتهای مذهبی ما) تعجب ایجاد میکند که به دنبال آن خنده میآید؛ بروم و بگویم شما یک بار هم غرب را نقد کنید، ببینیم بلد هستید اتوپیای غرب را در مقابل ظهور تحقیر کنید. چنین رویکرد تصویری باید پیوست تمام فعالیتهای رسانهای ما باشد.
🔗 https://jamejamdaily.ir/Newspaper/item/181807
☑️ @social_theory
هوالحکیم
مزرعه در انحصار مرد دلسوز و دست پینه بسته است ، بذری که در ان میروید جان بخش است چراکه شیرازه جان است .
اما جنگل است و همه هرز روییده ها ... چشمان سراب بین از آنِ چشمه ندیده های تشنه کام است ...
علم بی ولایت ...
اندیشه در سراب...
خردگرایی لیبرال...
#پیام_فضلینژاد
#نقد_اندیشه
✍️مهدی اخلاقی
https://eitaa.com/ommat_Dream
هدایت شده از سفیرفیلم
16.03M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📽 رونمایی از تیزر مستند «جوانمرگ»
⏰نسخه تلویزیونی این مستند در دو قسمت ۴۵ دقیقهای در روزهای شنبه و یکشنبه، ۲۷ و ۲۸ خرداد ۱۴۰۲، از طریق سیما پخش خواهد شد:
🔸️قسمت اول: شنبه ساعت ۲۰ از شبکه یک و ساعت ۲۲ از شبکه افق
🔸قسمت دوم: یکشنبه ساعت ۲۰ از شبکه یک و ساعت ۲۲ از شبکه افق
🎞 مستند «جوانمرگ» به تولد، بلوغ، نبردها و در نهایت شکست و جوانمرگ شدن جهادسازندگی در سال های ابتدایی انقلاب اسلامی پرداخته و از جدیدترین تولیدات مشترک مرکز مستند سفیرفیلم و سیمافیلم است.
📹کارگردانی این مستند بر عهده سعید فضل زرندی و تهیه کنندگی آن به صورت مشترک بر عهده سعید فضل زرندی و محمدرضا امامقلی بوده است.
🔺سفیرفیلم l دوباره نگاه کن🔻
✅ @safirfilm_ir
💥تا حالا از خودتون سوال پرسیدید چرا جنگل ها در خشکسالی فشاری زیادی روشون نیست؟
دلیلش رو بنده عرض میکنم؛
👈زمانی که مثلا یک بلوط توسط سنجاب حمل میشه و در خاک مدفون میشه، بعد از مدتی این بلوط در دل خاک سبز میشه و تشکیل درختی رو میده. سنجاب قدرت اینو نداشت مث انسان بعد از یکساله شدن نهال، اونرو از بیخ در بیاره و ریشه هاشو قطع کنه و جابجاش کنه.
♦️بنابر این چون ریشه های درخت فابریک میمونه تراکم اصلی خودشون رو حفظ میکنن .لذا ما مشاهده میکنیم هنگام خشکسالی ها و تر سالی ها تغییراتی به جنگل وارد نمیشه چون ریشه های این روش عمیق هستش.
♦️دلیل علمیش هم رو برای اونایی که هی میخان تو جزئیات برن هم عرض میکنم؛
نوک ریشه درختان یه بافت بسیار ریزی هست به اسم( بافت مریستم).
این بافت مریستم ریشه درخت، اگر در دوران نهالی قطع بشه اون درخت تا آخر عمر نمیتونه ریشه های رو به پایین و عمودی و عمیق داخل خاک بفرسته.
🔥 جابجا نکردن نهال رو ما از جنگل ها الگوبرداری کردیم و نتیجه بی نقص این روش کاشت طبیعی و خدادادی رو دیدیم. لذا باغاتی احداث میکنیم که هیچ کدوم از نهالهاش جابجا نشدن.
⭐ان شا الله شما هم این شیوه موسوم به (کاشت مستقیم بذر در زمین اصلی) رو خصوصا در دوران خشک امروزی ترویج کنید.
روش ابیاری خدا اینه
✍️امیرخانی
https://eitaa.com/ommat_Dream
هدایت شده از دولت قوی
⁉️ تفاوت انسانِ در شرایط و «انسانِ شرایطساز» در چیست؟
✅ هدف از تشکیل حکومت و طراحی ساختارهای اجتماعی، تسهیل تحقق مطلوبیتهاست.
✅ آنچه فرهنگهای مختلف، از علوم و فناوریهای کاربردی، مطالبه میکنند آن است که فضای اجتماعی را به گونهای طراحی کنند تا مطلوبیتهای مدنظر آن فرهنگ، به شکل آسانتری محقق شود.
===============================
🔸 ممکن است گفته شود: اگر فردی در شرایط نامناسب بتواند به اهداف خود دست پیدا کند، ارزش بیشتری نسبت به فردی که تمام شرایط برای او مهیاء بوده است، دارد.
1⃣ یکی از اساتید فلسفه اینطور بیان میکرد که اگر کسی در شهر نیویورک با موازین اسلامی زندگی کند، ارزشی به مراتب بیشتراز کسی دارد که در شهر قم به همان شکل زندگی کرده است.
2⃣ همچنین یکی دیگر از اساتید اخلاق اینطور بیان میکرد که اگر انسان به شکل صحیحی تربیت شود در فاضلاب هم میتواند به بهترین شکل زندگی کند و نیازی به اینهمه طراحی شهر اسلامی و ساختارها و نظامات اجتماعیِ سازگار نیست!
3⃣ یکی دیگر از بزرگان فقه میفرمودند که اگر یک مسلمان به نیویورک هم برود، چون احکام فقهی در همه جا ثابت است، آنجا هم موظف است چشم خود را از گناه نگاه دارد و نماز خود را هم به جای آورد.
✅ نکات هر سه استاد صحیح است اما باید به این نکته توجه داشت که مباحث میتواند در دوساحت مختلف مطرح شود؛ یکی ساحت «انسانِ در شرایط» و دیگری ساحت «انسانِ شرایطساز».
🔸اگر ساحت بحث، «انسانِ در شرایط» باشد مواردی که در بالا ذکر شد کاملاً صحیح است و هر فرد در هر شرایطی موظف است تمام تلاشش را در راستای تحقق میل محوری خود مبذول دارد. او باید همچون آسیه در کاخ فرعون، پاکدامن و باتقوا باقی بماند.
🔸 اما اگر ساحت بحث، «انسانِ شرایطساز» باشد مباحث کاملاً متفاوت خواهد بود؛ مثلاً گروهی از افراد، سرمایههای خود را جمع کرده و با همکاری هم یک مزرعه را طراحی و بذرپاشی میکنند. سپس یکی از خودشان را بهعنوان مدیر مزرعه انتخاب کرده و روز بعد که به مزرعه مراجعه میکنند، با این صحنه مواجه شوند که مدیر مزرعه تمام زمین را آسفالت کرده و غلطک سنگینی هم بر روی آن کشیده است و وقتی از او علت این کار را میپرسند و به او اعتراض میکنند که چرا سرمایهی ما را به هدر دادی؟، او در پاسخ میگوید: بذری خوب است که بتواند از پس شرایط سخت برآمده و از زیر آسفالت هم جوانه زند! اگر مخاطب شما بذر باشد حرف شما درست است چون بذر موظف است هرآنچه از سختیها بر سر راه اوست را کنار زده و رشد کند! اما وقتی مخاطب شما مدیر مزرعه است مسئله کاملاً برعکس خواهد بود؛ زیرا او موظف است شرایطی را فراهم کند که ضعیفترین بذر هم شرایط رشد را داشته و بهبهترین شکل شکوفا شود؛ زیرا بذرِ قوی، نیاز چندانی به تسهیل شرایط ندارد و حتی اگر زیر آسفالت هم قرار گیرد، میتواند رشد نماید. به عبارت دیگر، اگر تمام بذرهای ما، قوی و مقاوم باشند، دیگر نیازی به مدیریت و سازماندهی و حکومت خاصی نخواهد بود.
✅ بنابراین هدف از تشکیل حکومت و طراحی ساختارهای اجتماعی، تسهیلِ تحقق مطلوبیتهاست. آنچه فرهنگهای مختلف، از علوم و فناوریهای کاربردی مطالبه میکنند آن است که فضای اجتماعی را به گونهای طراحی کنند تا مطلوبیتهای مدنظر آن فرهنگ به شکل آسانتری محقق شود.
💡رهبر معظم انقلاب در تاریخ ۲۳ دیماه ۱۳۹۲ در جمع شهردار و اعضای شورای شهر تهران دقیقا به همین نکته مهم اشاره فرمودند: «باید هرچه ممکن است، محیط زندگی شهر، به گونهای طراحی و ساخته شود که تحقق سبک زندگی اسلامی، راحتتر امکانپذیر باشد.»
📕مبانی نظری زیستشهر
👤دکتر عباس جهانبخش
#انتزاعی_نگری
#انسان_شرایطساز
#بهینهسازی
#تسهیل_تحقق
#ساختارسازی
#نظامهای_اجتماعی
#ساخت_بستر_پرورش_مهمتر_از_درس_اخلاق
#مهمتر_از_تقویت_اعتقادات
#مهمتر_از_بیان_احکام
🆔@Asre_jadid_57
ترس از جعل عمیق هوش مصنوعی نیست !
ترس از جهل عمیق هوش طبیعیست که اسیر جعلیات میشود .
#فرقان
✍️ مهدی اخلاقی
https://eitaa.com/ommat_Dream
هدایت شده از رویای امت
جهان ایده آلی که رویای مدرن برای انسانها ترسیم میکند، چیست؟!
👇👇👇
https://eitaa.com/ommat_Dream
هدایت شده از رویای امت
جهان ایده آلی که رویای مدرن برای انسانها ترسیم میکند چیست؟
اگر از دریچه هالیوود نگاه کنیم چند صورت میبینیم یک پایان جهان با از بین رفتن منابع ان ، الودگی بیش از حد زیست محیطی ، گرم تر شدن زمین و ... که نهایتاً زمین را محل غیر قابل تحملی میکند که باید در پی جایگزینی برای ان باشند، البته فقط تعداد اندکی از وضعیت رها میشوند انگار از یک مزرعه فقط به اندازه ای که بتوان بذری برای کاشت در یک سرزمین دیگر داشت بر میداریم که شاید یک مشت گندم کفایت کند ، مشابه کاری که نوح ع با حیوانات کرد ، در واقع اعتراف به اینکه این روند هرچند منجر به پیشرفت تکنولوژی بشود در حدی که فضاپیما و سفینه ساخت برای سفر به کرات و انتقال از زمین، اما نهایتا منجر به نابودی زمین زیستگاه انسان میشود ...
صورت دیگر ماجرا تصویر یک ابر شهر پر از آسمان خراش های شیشه ای با اتوبان های تو در تو و طبقاتی و تاکسی های پرنده و ربات_انسان های پیشرفته که ظاهری انسانی دارند، ربات هایی ساخته شده از گوشت و پوستند و حتی خون دارند ، که در اختیار اندک انسان های شرور یا ابر سرمایه دار حاکم و پدرخوانده هستند ( این روایت عینن نگاه یهود است به دیگر مردمان جهان )، اما هیچ روزنه امیدی در اینها دیده نمیشود برای سعادت بشر ، جز پیچیده تر شدن زندگی و ماشینی تر شدن ان و در پس زمینه ان یک عصیان علیه خداوند نهفته است که فقط میخواهد اثبات کند میتواند خلق کند حتی خلق انسان را ...
و نگاه جزئی تر که زندگی انسان را در اوج تکنولوژی میخواهد تصویر کند زندگی پر از ابزار های دیجیتال و رباتیک و ارتباطات مجازیست که خصوصاً با رشد فضای سایبر در یکی دو دهه گذشته پررنگ تر شده ، زندگی که انسانها فعالیت چندانی ندارند همه چیز مکانیزه شده و در یک محیط بسته و ماشینی_دیجیتالی زندگی میکند ، ارتباطات واقعی به حداقل رسیده ، زحمت نمیکشد ، راحت میخورد و در ماشین ها غرق شده و دوباره تلاش میکند فقط ابزارها را بهینه تر کند ... .
حالا باید پرسید ثم ماذا ؟
فرق چنین زندگی با یک گاوداری یا مرغداری مکانیزه چیه ؟
اینکه همه اش ابزار بود ، انسان کجای این قصه ایستاده ، رشد و شکوفایی استعداد های او ، تکامل او ، طهارت نفس و جسم او کو ، روابط انسانی او سعه وجودی او ، عدالت ، ازادگی و ... کجاست؟
گرچه همین روایت هالیوودی هم روایت کاریکاتوری از ماجراست چرا که رشد همین ابزار هم در راستای سرمایه داری جهانیست و رشد ابزار با ایجاد امکان تمرکز بیشتر قدرت، روند فقر ، نابرابری ، استثمار نیروی کار ، فحشا و نابودی اخلاق را سرعت میبخشد و زمینه جرم و جنایت را بیشتر و البته برای پیشگیری نیز انسان ها را متقاعد میکنند که تن به کنترل های بیشتر سایبری دهند تا جایی که اگر ربات انسان هم ساخته نشد در عوض انسانهای رباتی تحت کنترل وجود دارند .
این آینده همانند تم فیلم های هالیوودی، سیاه است بدون افقی روشن ...
باید این رویا را تغییر داد به جای توسعه ابزار ، توسعه انسان را محور کرد .
ایا رفاه صرفا ماشینی زندگی ساز است ایا تنفس و ازادی را از انسان نمیگیرد ، ایا ارامش هم با خودش میاورد ،
راه رفتن بر زمین خاکی انسان را به مقصد میرساند اما دویدن بر تردمیل جز تند کردن تنفس و خستگی مقصدی ندارد .
#رویای_مدرن
#رویای_امت
✍️ مهدی اخلاقی
https://eitaa.com/ommat_Dream
هدایت شده از اندیشکده قصد
14.14M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
#با_مسئولیت_من!
ببینید: کلیپ تصویری «با مسئولیت من!» #حجم_پایین
🔹تفاوت اقتصاد مردمی و اقتصاددان مردمی با اقتصاد کاپیتالیستی و کمونیستی چیست؟
🔸 چرا باید کسانی که در مورد اقتصاد ایران تصمیمسازی و تصمیمگیری میکنند مسئولیت بپذیرند؟
🔹 برای رفع انحصار چه باید کرد؟
🔸 چطور حال مردم خوب می شود؟
پ ن: یکی از شاهکارهای سینمای دفاع مقدس فیلم سینمایی «غریب» است.
تماشای این فیلم را به همراه خانواده از دست ندهید.
#دکتر_حمیدرضا_مقصودی
دانلود با حجم و کیفیت بالا
💠 اندیشکده قصد
💡 @qasdway
هدایت شده از در محضر آیتالله میرباقری
JRCP.IR_Volume_9_Issue_1_Pages_95-118.pdf
888.4K
📜 «بنیانهای نظری جبهۀ فرهنگی انقلاب اسلامی» در اندیشۀ استاد سیّد محمّدمهدی میرباقری
#مقاله_پژوهشی
☑️ @mirbaqeri_ir
هدایت شده از بلد طیّب/منان رئیسی
گزارشی مختصر از فرمایشات بیسابقه آیتالله اراکی درخصوص معماری و شهرسازی معاصر:
امروز به همراه جمعی از همکاران نظام مهندسی و مدیران و آقای ذوالنور (نماینده محترم قم و نائب رئیس مجلس) و ... خدمت آیت الله اراکی بودیم. ایشان طی سخنان کاملا صریحی، وضعیت موجود معماری و شهرسازی را به چالش کشیدند و در نقد توسعه عمودی و متراکم سازی شهرها سخنانی با این مضمون فرمودند:
- اینکه شهرها را اینطور ساختید یا عقل نداشتید یا دین یا هر دو را نداشتید! اگر که این شهرهایی که ساخته شده و اکنون نتایج و آسیبهایش هویدا شده است طبق علم مهندسی شماست پس این علم غلطی است...
- اگر بگویم در قم ( از منظر معماری و شهرسازی) جنایت رخ داد، مبالغه نیست! برای مثال بلوار حرم تا حرم که به خاطر این طرح، بافت فرهنگی و مسکونی اطراف حرم نابود شد. چرا نمونه نظم شهری که در آموزههای اسلامی داریم را نمیسازید؟ شهری هم که ما میگوییم از این شهرهایی که شما ساختهاید دیگر خرابتر نمیشود! یک بار هم آنچه اسلام میگوید را بسازید و امتحان کنید.
- ما مشکل کمبود زمین نداریم، چرا بر سر نیاز مردم لجاجت میشود؟! بحث بر سر کمبود زمین و امکانات نیست بحث بر سر سود و منفعت سرمایه دارهاست. تراکم سازی فقط به سود سرمایهداران است و سودی برای مردم عادی ندارد. این تراکمسازی ها فقط به سود مافیای مسکن است نه مردم. زمین را به مردم بدهید و اجازه دهید خود مردم خانه بسازند.
زمانه شناسی و صراحت ایشان همان چیزی است که به شدت نیازمند فراگیر شدن آن برای اصلاح وضع موجود هستیم. حقیر هم چند دقیقهای در این نشست تبیینی مصدع شدم و در حضور آقای ذوالنور عرض کردم که آنچه در ۵۶۰ هکتاری پردیسان قم مبنی بر تغییر الگوی ساخت از ویلایی به آپارتمانی انجام شد (که ایشان از علل اصلی آن بود) نیازمند جبران مافات است، نه فقط در سطح شهر قم بلکه در مقیاس ملی (از باب جایگاه ایشان به عنوان نائب رئیس مجلس). اینکه به اسم اسلام و انقلاب از مردم انقلابی رای بگیریم و بعد دقیقا در خلاف آرمانهای انقلاب و در تناقض با سبک زندگی اسلامی، آن هم در شهر قم که مهد انقلاب است عمل کنیم موضوع مهمی است که قطعا نیازمند جبران مافات نه در کلام بلکه در عمل است. انشاالله تا دیر نشده و بیش از این زمان از دست نرفته است شاهد تغییر رویه عملی و نه کلامی دوستان در مقیاس ملی باشیم.
@baladetayyeb