eitaa logo
💎 انس با نهج البلاغه💎
607 دنبال‌کننده
2هزار عکس
297 ویدیو
17 فایل
تربیت شدگان امیرالمؤمنین علیه السلام ، سربازان امام عصر عج الله هستند . زیرا امام عصر به سیرهٔ امیرالمومنین عمل خواهد کرد . ادمین : @onsbanahj
مشاهده در ایتا
دانلود
┄═❁✨❈[﷽]❈✨❁═┄ 🍀 ۳۴ متن صد و بیست و هفت 🔰 دربارهٔ تفسیر هدایت ، گمراهی، توفیق دادن و ذلت از سوی خداوند 🔻عَنْ جَابِرِ بْنِ يَزِيدَ الجُعْفي، 🌸 عَنْ أَبِي جَعْفَرٍ مُحَمَّدِ بْنِ عَليَّ الباقِرِ قالَ: 🍀 سَأَلْتُهُ عَنْ مَعنى «لا حَوْلَ وَلا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ» 🌸 فَقَالَ: «مَعْنَاهُ لَا حَوْلَ لَنَا عَنْ مَعْصِيَةِ اللَّهِ بعون الله، 🌸 ولا قُوَّةَ لَنا عَلى طَاعَةِ اللهِ إِلَّا بِتَوْفِيقِ اللهِ عَزَّوَجَلَّ». 🔻جابربن یزید جعفی می گوید . 🍀 از امام باقر علیه السلام دربارۀ تفسیر : ◀️ «هیچ نیرو و قدرتی به جز خداوند نیست » پرسیدم . 🍀آن حضرت فرمودند : ✅ یعنی هیچ نیرویی برای ما جهت ترک گناه به جز با یاری خداوند ✅ و هیچ قدرتی برای ما جهت اطاعت الهی به جز با توفیق خداوند وجود ندارد. ___________________________________ 📕 کتاب توحید شیخ صدوق ، باب ۳۵ ،حدیث ۳ ، صفحه ۳۷۵ ،ترجمهٔ استاد علی اکبر میرزایی ┄┅═══✼🍃🌸🍃✼═══┅┄ 💠 آدرس کانال انس با نهج البلاغه @ons_ba_nahj
┄═❁✨❈[﷽]❈✨❁═┄ 🍀 ۳۵ صد و بیست و هشت 🔰 دربارهٔ این که خداوند فقط به وسیلهٔ خودش شناخته می شود . 🌸 حَدَّثَنِي مُوسَى بْنُ جَعْفَرٍ علیه السلام : 🍀قالَ قَوْمٌ لِلصَّادِقِ (علیه السلام ) : ↩️ نَدْعُو فَلا يُسْتَجابُ لَنَا، 🍀 قَالَ: لِأَنَّكُمْ تَدْعُونَ مَنْ لا تَعْرِفُونَهُ . 🌸 امام موسیٰ کاظم علیه السلام می فرمایند: 🍀 گروهی به امام صادق علیه السلام عرض کردند: ↩️ ما دعا می کنیم اما مستجاب نمی شود. 🌸 آن حضرت فرمودند : ✅ به خاطر این است که شما کسی را می خوانید که او را نمی شناسید. ______________________________ 📕 کتاب توحید شیخ صدوق ، باب ۴۱ ،حدیث ۷ ، صفحه ۴۴۹ ،ترجمهٔ استاد علی اکبر میرزایی ┄┅═══✼🍃🌸🍃✼═══┅┄ 💠 آدرس کانال انس با نهج البلاغه @ons_ba_nahj
┄═❁✨❈[﷽]❈✨❁═┄ 🍀 ۳۵ صد و بیست و هشت 🔰 دربارهٔ این که خداوند فقط به وسیلهٔ خودش شناخته می شود . 🌸 حَدَّثَنِي مُوسَى بْنُ جَعْفَرٍ علیه السلام : 🍀قالَ قَوْمٌ لِلصَّادِقِ (علیه السلام ) : ↩️ نَدْعُو فَلا يُسْتَجابُ لَنَا، 🍀 قَالَ: لِأَنَّكُمْ تَدْعُونَ مَنْ لا تَعْرِفُونَهُ . 🌸 امام موسیٰ کاظم علیه السلام می فرمایند: 🍀 گروهی به امام صادق علیه السلام عرض کردند: ↩️ ما دعا می کنیم اما مستجاب نمی شود. 🌸 آن حضرت فرمودند : ✅ به خاطر این است که شما کسی را می خوانید که او را نمی شناسید. ______________________________ 📕 کتاب توحید شیخ صدوق ، باب ۴۱ ،حدیث ۷ ، صفحه ۴۴۹ ،ترجمهٔ استاد علی اکبر میرزایی ┄┅═══✼🍃🌸🍃✼═══┅┄ 💠 آدرس کانال انس با نهج البلاغه @ons_ba_nahj
┄═❁✨❈[﷽]❈✨❁═┄ 🍀 متن شماره صد و بیست و نه 🔰 دربارهٔ این که خداوند فقط به وسیلهٔ خودش شناخته می شود . 🌹 سلام خدا بر آقا امام حسین علیه السلام در روز عرفه فرمود : 🍃اِلهي تَرَدُّدي فِي الاْثارِ يُوجِبُ بُعْدَ الْمَزارِ ✨اى خدا چون به يكايك آثار كه براى شناسائيت توجه كنم راه وصول و شهودت بر من دور گردد. 🍃فَاجْمَعْني عَلَيْكَ بِخِدْمَة تُوصِلُني اِلَيْكَ، ✨پس مرا خدمتى فرما كه بوصال و شهود جمالت زود رساند 🍃كَيْفَ يُسْتَدَلُّ عَلَيْكَ بِما هُوَ في وُجُودِهِ مُفْتَقِرٌ اِلَيْكَ ✨ چگونه من به آثارى كه در وجود خود محتاج تواند، بر وجود تو استدلال كنم 🍃 اَيَكُونُ لِغَيْرِكَ مِنَ الظُّهُورِ ما لَيْسَ لَكَ، ✨آيا موجودى غير تو ظهورى دارد كه از آن ظهور و پيدايى تو نيست 🍃 حَتّي يَكُونَ هُوَ الْمُظْهِرَ لَكَ ✨تا او سبب پيدايى تو شود ؟!! 🍃مَتي غِبْتَ حَتّي تَحْتاجَ اِلي دَليل يَدُلُّ عَليْكَ ✨تو كى از نظر پنهانى تا به دليل و برهان محتاج باشى؟ 🍃وَ مَتي بَعُدْتَ حَتّي تَكُونَ الاْثارُ هِيَ الَّتي تُوصِلُ اِلَيْكَ ✨ و كى از ما دور شدى تا آثار و مخلوقات ما را به تو نزديك سازد ؟ 🍃عَمِيَتْ عَيْنٌ لا تَراكَ عَلَيْها رَقيباً ✨كور باد چشمى كه تو را نمى بيند با آنكه هميشه تو مراقب و همنشين او هستى 🍃 وَ خَسِرَتْ صَفْقَةُ عَبْد لَمْ تَجْعَلْ لَهُ مِنْ حُبِّكَ نَصيباً ✨ و در زيان باد بنده اى كه نصيبى از عشق و محبت نيافت 🍃اِلهي اَمَرْتَ بِالرُّجُوعِ اِلَي الاْثارِ ✨اى خداتو امر كردى كه خلق براى شناسائيت رجوع به آثار كنند 🍃 فَارْجِعْني اِلَيْكَ بِكِسْوَةِ الاَْنْوارِ، وَهِدايَةِ الاِْسْتِبصارِ ✨ اما مرا رجوع ده به تجليات انوار و به رهنمايى مشاهده و استبصار 🍃حَتّي اَرْجِعَ اِلَيْكَ مِنْها، كَما دَخَلْتُ اِلَيْكَ مِنْها ✨تا بى توجه به آثار به شهود حضرتت نايل گردم 🍃مَصُونَ السِّرِّ عَنِ النَّظَرِ اِلَيْها، وَمَرْفُوعَ الْهِمَّةِ عَنِ الاِْعْتِمادِ عَلَيْها ✨كه چون به مقام معرفت وارد شوم سر درونم توجه به آثار نكردهو همتم بلندتر از نظر به آنها باشد 🍃اِنَّكَ عَلي كُلِّ شَيْ قَديرٌ ✨كه تنها تو بر هر چيز توانايى 🍃اِلهي هذا ذُلّي ظاهِرٌ بَيْنَ يَدَيْكَ ✨.اى خدا من اين بنده‌ام كه ذلت و خواريم نزدت پيداست 🍃 وَهذا حالي لا يَخْفي عَلَيْكَ، مِنْكَ اَطْلُبُ الْوُصُولَ اِلَيْكَ ✨ و اين حال پريشانم كه از تو پنهان نيست از تو اى خدا وصال تو را مى خواهم 🍃 وَبِكَ اَسْتَدِلُّ عَلَيْكَ فَاهْدِني بِنُورِكَ اِلَيْكَ ✨و به وجود تو دليل بر وجود تو مى طلبم پس مرا به نور خود به كوى وصالت رهبرى كن 🍃وَاَقِمْني بِصِدْقِ الْعُبُودِيَّةِ بَيْنَ يَدَيْكَ ✨و به صدق و خلوص بندگى در حضورت پايدار گردان. ______________________________ 📕 مفاتیح الجنان ، بخشی از دعای عرفه امام حسین علیه السلام . ┄┅═══✼🍃🌸🍃✼═══┅┄ 💠 آدرس کانال انس با نهج البلاغه @ons_ba_nahj
┄═❁✨❈[﷽]❈✨❁═┄ 🍀 ۳۶ متن صد و سی 🔰 دربارهٔ معنای اول وآخر ( خداوند ، اول و آخر است ) 🔻میمون البان می گوید : 🌸 از امام صادق علیه السلام شنیدم که از ایشان در مورد این ◀️ سؤال شد که خداوند اوّل و آخر است ، به چه معناست؟ 🍀 حضرت فرمودند : 🔸 منظور از اوّل ، این نیست (که ) قبل از او چیزی بوده 🔸 و یا چیزی ابتداییِ دیگر که از او سبقت گرفته باشد. 🔹 و منظور از آخر این نیست که نهایت دارد، آن طوری که صفتِ آفریده شدگان است. 🔹 بلکه منظور این است که خداوند قدیم است . ✅ یعنی اوّل و آخری است که همیشه بوده و خواهد بود ✅ بدون این که ابتدا و نهایتی داشته باشد ✔️ و حدوث (تغییر و تحوّل) بر او عارض نمی شود ✔️ و از حالتی به حالت دیگر تغییر پیدا نمی کند ✔️ و او آفریدگار تمام اشیاء است. __________________________________ 📕 کتاب توحید شیخ صدوق ، باب ۴۷ ،حدیث ۱ ، صفحه ۴۹۳ ،ترجمهٔ استاد علی اکبر میرزایی ┄┅═══✼🍃🌸🍃✼═══┅┄ 💠 آدرس کانال انس با نهج البلاغه @ons_ba_nahj
┄═❁✨❈[﷽]❈✨❁═┄ 🍀 ٠۱ ( رحمة الله علیه ) متن صدو سی و یک 🔰 بیان وجوبِ معرفت به خداوند 🔻ما، الأمالی للشیخ الطوسی : ↩️ سَأَلَ بَعْضُ أَصْحَابِنَا الصَّادِقَ علیه السلام فَقَالَ لَهُ أَخْبِرْنِی 🍀 أَیُّ الْأَعْمَالِ أَفْضَلُ ✔️ قَالَ تَوْحِیدُکَ لِرَبِّکَ 🍀 قَالَ فَمَا أَعْظَمُ الذُّنُوبِ ✔️ قَالَ تَشْبِیهُکَ لِخَالِقِکَ. 🔻 [ترجمه]امالی طوسی: 🔸یکی از اصحاب امام صادق علیه السلام از ایشان پرسید: 🔹 کدامین عمل برتر است؟ 🌸 فرمود: اینکه پروردگارت را یگانه بدانی. 🔹 پرسید: بزرگترین گناه چیست؟ 🌸 فرمود: اینکه خالق خود را تشبیه کنی. ______________________________ 📕ترجمه بحار الانوار ، جلد سوم ، کتاب توحید باب ۱، حدیث ۱۸ ، صفحه ۸، انتشارات قائمیه اصفهان ┄┅═══✼🍃🌸🍃✼═══┅┄ 💠 آدرس کانال انس با نهج البلاغه @ons_ba_nahj
┄═❁✨❈[﷽]❈✨❁═┄ 🍀 ٠۲ ( رحمة الله علیه ) متن صد و سی و دو 🔰 بیان وجوبِ معرفت به خداوند 🌸 امام رضا علیه السلام فرمود : 🍃 و چنانچه سائلی بپرسد: چرا واجب است بر آنان که اقرار کنند به خدا و به اینکه او را همانند نیست؟ 🔻 جواب آن است که که علّت های بسیاری دارد که از جمله اینکه 🍃 به کسی جز او رو نیاورند 🍃 و عبادت و اطاعت غیر او نکنند 🍃 و امر پروردگارشان بر آنان مشتبه نباشد 🍃 و غیر را رازق خود گمان نبرند، 🔻 و دیگر اینکه اگر ندانند که او مانند و انبازی ندارد 🍂 ممکن بود نفهمند و بتها را صانع و خالق خود انگارند 🍂 همان چیزهائی که پدرانشان برای خود معبود قرار داده بودند 🍂 از خورشید و ماه و آتش و این قبیل موجودات، 🔻 هر گاه جایز باشد که خدا نظیری داشته باشد و امر بر آنان مشتبه باشد، 🍂 و در این وضع فساد و تباهی 🍂و ترک همه واجبات و ارتکاب کلّ محرّمات و گناهان 🍂 تا آنجا که خبر آن ارباب و فرمانشان از امر و نهی به ایشان رسیده باشد. 🔻 دیگر اینکه اگر واجب نبود که بدانند خداوند همتائی ندارد 🍂 هر آینه جایز بود که فکر کنند که بر او جاری است همه آنچه بر مخلوق او جاری است مثل واماندن و ندانستن و تغییر پذیرفتن و نابود شدن، و دروغ پرداختن و ستم و تعدّی نمودن، 🔻 و هر کس چنین اموری بر او روا باشد 🍂 امیدی به بقایش 🍂 و اطمینانی به عدالت و درستیش نیست 🍂 و گفتار و امر و نهی و وعد و وعید و ثواب و عقابش محقّق نخواهد بود، ↩️ و در این صورت آن موجب فساد عالم و ابطال و براندازی ربوبیت او خواهد بود. ______________________________________ 📕ترجمه بحار الانوار ، جلد سوم ، کتاب توحید باب ۱، قسمت سوم از حدیث ۲۳ ، صفحه ۱۲، انتشارات قائمیه اصفهان ┄┅═══✼🍃🌸🍃✼═══┅┄ 💠 آدرس کانال انس با نهج البلاغه @ons_ba_nahj
┄═❁✨❈[﷽]❈✨❁═┄ 🍀 ٠۳ ( رحمة الله علیه ) متن صد و سی وسه 🔰 در علت محجوب ( پنهان ) بودن خداوند از خلق 🔻 محمّد بن عبد اللَّه خراسانی خادم امام رضا علیه السّلام نقل کرده: ↩️ زندیقی به امام علیه السّلام گفت: 🔸 برای چه خدا از خلائق محجوب و مستور است؟ 🌸 امام علیه السّلام فرمود: 🍀 حجاب و پنهان بودن از خلائق به خاطر کثرت گناهان ایشان است امّا حقّ عزّ و جلّ هیچ پنهانی درلحظات شب و روز از او مخفی نمی باشد. 🔸 زندیق گفت: پس چرا دیدگان او را نمی بینند؟ 🌸 حضرت فرمود: تا فرق باشد بین او و مخلوقات؛ 🍀 چه آن که مخلوقات را دیدگان درک می‌کنند ولی حقّ عزّ و جلّ منزّه است از این که چشم‌ها او را دیده یا وهم بر او محیط شده یا عقل او را ضبط و محصور نماید. 🔸 زندیق گفت: او را برای من تعریف نما. 🌸 حضرت فرمود: حقّ عزّ و جلّ تعریف نمی شود. 🔸 زندیق عرضه داشت: چرا؟ 🌸 حضرت فرمود: زیرا هر چه محدود باشد و تعریف شود به حدّی منتهی می‌گردد و آنچه احتمال تحدید در آن باشد احتمال زیاده نیز در او راه دارد و وقتی زیاده در آن محتمل بود، احتمال نقصان نیز دارد و چون حقّ عزّ و جلّ قابل زیاده و نقصان نیست پس محدود نبوده همان طوری که متزاید( افزون شونده ) نیست و اجزاء نداشته و قابل توهّم نمی باشد. _____________________________ 📕ترجمه بحار الانوار ، جلد سوم ، کتاب توحید باب ۲ ، حدیث ۱ ، صفحه ۱۵ ، انتشارات قائمیه اصفهان ┄┅═══✼🍃🌸🍃✼═══┅┄ 💠 آدرس کانال انس با نهج البلاغه @ons_ba_nahj
🔻 شب زنده داری دردها را از بدن بیرون می برد . [ترجمه]و از پیغمبر صلی اللَّه علیه و آله نقل شده است که بر شما باد به شب زنده داری که شیوه نیکان پیش از شما است 🔻 و شب زنده داری 🔸 نزدیکی به خداست 🔸 و کفاره گناهان 🔸 و باز دار از گناه 🔸 و راننده درد از تن.  [بحارالانوار الجامعه لدرر اخبار الایمه الاطهار علیهم السلام با ترجمه فارسی - «۴۹» - جلد ۵۹، صفحه ۲۶۸] 
┄═❁✨❈[﷽]❈✨❁═┄ 🍀 ٠۴ ( رحمة الله علیه ) متن صد و سی چهار 🔰در باب اثبات صانع و استدلال به عجائب صنع و سایر صفاتِ خداوند 🔻 زندیق از امام صادق علیه السلام پرسید: 🔸 چه فرقی است میان اینکه دستان خود را به آسمان بالا برید یا به زمین پایین برید؟ 🌸 امام صادق علیه السّلام فرمود: 🍀 این درعلم و احاطه و قدرت او مساوی و برابر است، ✍ ولی خداوند عزّ و جلّ اولیا و بندگانش را امر فرموده دستان خود را رو به آسمان سمت عرش بالا برند، ✔️ زیرا خداوند آن را معدن رزق قرار داده است، 🔰 پس ما آنچه را آیات قرآن و سخنان رسول خدا که فرمود: ✅ «دستان خود را به سمت خدا بالا برید» اثبات کردند، ثابت کردیم، و این مورد اجماع امّت است. __________________________________ 📕ترجمه بحار الانوار ، جلد سوم ، کتاب توحید باب ۳ ، حدیث ۳ ، صفحه ۳٠ ، انتشارات قائمیه اصفهان ┄┅═══✼🍃🌸🍃✼═══┅┄ 💠 آدرس کانال انس با نهج البلاغه @ons_ba_nahj
┄═❁✨❈[﷽]❈✨❁═┄ 🍀 ٠۵ ( رحمة الله علیه ) متن صد و سی و پنج 🔰 در باب اثبات صانع و استدلال به عجائب صنع و سایر صفاتِ خداوند 🔸 مردی خدمت امام رضا علیه السلام رسید و گفت چه دلیلی است بر حدوث عالم؟ 🌸 امام رضا علیه السلام فرمود : ✅ تو نبودی و بود شدی ✅ تو می‌دانی که خود را به وجود نیاوردی ✅ و کسی هم که مانند تو است تو را به وجود نیاورده. ______________________________ 📕ترجمه بحار الانوار ، جلد سوم ، کتاب توحید باب ۳ ، حدیث ۱۱ ، صفحه ۳۶، انتشارات قائمیه اصفهان ┄┅═══✼🍃🌸🍃✼═══┅┄ 💠 آدرس کانال انس با نهج البلاغه @ons_ba_nahj
 🔻 شیطان ، همواره در مسیر منتهی به صراط مستقیم ( امیرالمومنین علیه السلام ) در کمین نشسته . وَ مِنْهُ، عَنْ أَبِی بَصِیرٍ عَنْ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ علیه السلام قَالَ: الصِّرَاطُ الَّذِی قَالَ إِبْلِیسُ لَأَقْعُدَنَّ لَهُمْ صِراطَکَ الْمُسْتَقِیمَ ثُمَّ لَآتِیَنَّهُمْ مِنْ بَیْنِ أَیْدِیهِمْ الْآیَةَ هُوَ عَلِیٌّ علیه السلام [۵] . **[ترجمه]تفسیر العیاشی: ابو بصیر از امام جعفر صادق علیه السّلام روایت می‌کند که فرمود: آن صراط که ابلیس گفت: «پس به سبب آنکه مرا به بیراهه افکندی، من هم برای [فریفتن] آنان حتماً بر سر راه راست تو خواهم نشست -. الاعراف / ۱۶ - »، همان علی بن ابی طالب علیه السّلام است -. تفسیر العیاشی ۲: ۹. و سوره الاعراف / ۲۶ -. ---------- [۵]: ۵. تفسیر العیّاشیّ ۲: ۹ و الآیة فی سورة الأعراف: ۱۶ قَالَ فَبِمَآ أَغْوَيْتَنِي لَأَقْعُدَنَّ لَهُمْ صِرَاطَكَ الْمُسْتَقِيمَ(۱۶) ثُمَّ لَآتِيَنَّهُمْ مِنْ بَيْنِ أَيْدِيهِمْ وَمِنْ خَلْفِهِمْ وَعَنْ أَيْمَانِهِمْ وَعَنْ شَمَآئِلِهِمْ ۖ وَلَا تَجِدُ أَكْثَرَهُمْ شَاكِرِينَ(۱۷) [بحارالانوار الجامعه لدرر اخبار الایمه الاطهار علیهم السلام با ترجمه فارسی - «۶۰» - جلد ۶۰، صفحه ۲۲۰]