┄═❁✨❈[﷽]❈✨❁═┄
🍀 #توحید #شیخ_صدوق ۳۴
#خداشناسی متن صد و بیست و هفت
🔰 دربارهٔ تفسیر هدایت ، گمراهی،
توفیق دادن و ذلت از سوی خداوند
🔻عَنْ جَابِرِ بْنِ يَزِيدَ الجُعْفي،
🌸 عَنْ أَبِي جَعْفَرٍ مُحَمَّدِ بْنِ عَليَّ الباقِرِ قالَ:
🍀 سَأَلْتُهُ عَنْ مَعنى
«لا حَوْلَ وَلا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ»
🌸 فَقَالَ:
«مَعْنَاهُ لَا حَوْلَ لَنَا عَنْ مَعْصِيَةِ اللَّهِ بعون الله،
🌸 ولا قُوَّةَ لَنا عَلى طَاعَةِ اللهِ إِلَّا
بِتَوْفِيقِ اللهِ عَزَّوَجَلَّ».
🔻جابربن یزید جعفی می گوید .
🍀 از امام باقر علیه السلام دربارۀ تفسیر :
◀️ «هیچ نیرو و قدرتی به جز خداوند نیست »
پرسیدم .
🍀آن حضرت فرمودند :
✅ یعنی هیچ نیرویی برای ما جهت
ترک گناه به جز با یاری خداوند
✅ و هیچ قدرتی برای ما جهت
اطاعت الهی به جز با توفیق خداوند وجود ندارد.
___________________________________
📕 کتاب توحید شیخ صدوق ، باب ۳۵ ،حدیث ۳ ، صفحه ۳۷۵ ،ترجمهٔ استاد علی اکبر میرزایی
┄┅═══✼🍃🌸🍃✼═══┅┄
💠 آدرس کانال انس با نهج البلاغه
@ons_ba_nahj
┄═❁✨❈[﷽]❈✨❁═┄
🍀 #توحید #شیخ_صدوق ۳۵
#خداشناسی صد و بیست و هشت
🔰 دربارهٔ این که خداوند فقط به وسیلهٔ
خودش شناخته می شود .
🌸 حَدَّثَنِي مُوسَى بْنُ جَعْفَرٍ علیه السلام :
🍀قالَ قَوْمٌ لِلصَّادِقِ (علیه السلام ) :
↩️ نَدْعُو فَلا يُسْتَجابُ لَنَا،
🍀 قَالَ: لِأَنَّكُمْ تَدْعُونَ مَنْ لا تَعْرِفُونَهُ .
🌸 امام موسیٰ کاظم علیه السلام می فرمایند:
🍀 گروهی به امام صادق علیه السلام عرض کردند:
↩️ ما دعا می کنیم اما مستجاب نمی شود.
🌸 آن حضرت فرمودند :
✅ به خاطر این است که شما کسی را می خوانید که او را نمی شناسید.
______________________________
📕 کتاب توحید شیخ صدوق ، باب ۴۱ ،حدیث ۷ ، صفحه ۴۴۹ ،ترجمهٔ استاد علی اکبر میرزایی
┄┅═══✼🍃🌸🍃✼═══┅┄
💠 آدرس کانال انس با نهج البلاغه
@ons_ba_nahj
┄═❁✨❈[﷽]❈✨❁═┄
🍀 #توحید #شیخ_صدوق ۳۵
#خداشناسی صد و بیست و هشت
🔰 دربارهٔ این که خداوند فقط به وسیلهٔ
خودش شناخته می شود .
🌸 حَدَّثَنِي مُوسَى بْنُ جَعْفَرٍ علیه السلام :
🍀قالَ قَوْمٌ لِلصَّادِقِ (علیه السلام ) :
↩️ نَدْعُو فَلا يُسْتَجابُ لَنَا،
🍀 قَالَ: لِأَنَّكُمْ تَدْعُونَ مَنْ لا تَعْرِفُونَهُ .
🌸 امام موسیٰ کاظم علیه السلام می فرمایند:
🍀 گروهی به امام صادق علیه السلام عرض کردند:
↩️ ما دعا می کنیم اما مستجاب نمی شود.
🌸 آن حضرت فرمودند :
✅ به خاطر این است که شما کسی را می خوانید که او را نمی شناسید.
______________________________
📕 کتاب توحید شیخ صدوق ، باب ۴۱ ،حدیث ۷ ، صفحه ۴۴۹ ،ترجمهٔ استاد علی اکبر میرزایی
┄┅═══✼🍃🌸🍃✼═══┅┄
💠 آدرس کانال انس با نهج البلاغه
@ons_ba_nahj
┄═❁✨❈[﷽]❈✨❁═┄
🍀 #توحید #مفاتیح_الجنان
#خداشناسی متن شماره صد و بیست و نه
🔰 دربارهٔ این که خداوند فقط به وسیلهٔ
خودش شناخته می شود .
🌹 سلام خدا بر آقا امام حسین علیه السلام
در روز عرفه فرمود :
🍃اِلهي تَرَدُّدي فِي الاْثارِ يُوجِبُ بُعْدَ الْمَزارِ
✨اى خدا چون به يكايك آثار كه براى شناسائيت توجه كنم راه وصول و شهودت بر من دور گردد.
🍃فَاجْمَعْني عَلَيْكَ بِخِدْمَة تُوصِلُني اِلَيْكَ،
✨پس مرا خدمتى فرما كه بوصال و شهود جمالت زود رساند
🍃كَيْفَ يُسْتَدَلُّ عَلَيْكَ بِما هُوَ في وُجُودِهِ مُفْتَقِرٌ اِلَيْكَ
✨ چگونه من به آثارى كه در وجود خود محتاج تواند، بر وجود تو استدلال كنم
🍃 اَيَكُونُ لِغَيْرِكَ مِنَ الظُّهُورِ ما لَيْسَ لَكَ،
✨آيا موجودى غير تو ظهورى دارد كه از آن ظهور و پيدايى تو نيست
🍃 حَتّي يَكُونَ هُوَ الْمُظْهِرَ لَكَ
✨تا او سبب پيدايى تو شود ؟!!
🍃مَتي غِبْتَ حَتّي تَحْتاجَ اِلي دَليل يَدُلُّ عَليْكَ
✨تو كى از نظر پنهانى تا به دليل و برهان محتاج باشى؟
🍃وَ مَتي بَعُدْتَ حَتّي تَكُونَ الاْثارُ هِيَ الَّتي تُوصِلُ اِلَيْكَ
✨ و كى از ما دور شدى تا آثار و مخلوقات ما را به تو نزديك سازد ؟
🍃عَمِيَتْ عَيْنٌ لا تَراكَ عَلَيْها رَقيباً
✨كور باد چشمى كه تو را نمى بيند با آنكه هميشه تو مراقب و همنشين او هستى
🍃 وَ خَسِرَتْ صَفْقَةُ عَبْد لَمْ تَجْعَلْ لَهُ مِنْ حُبِّكَ نَصيباً
✨ و در زيان باد بنده اى كه نصيبى از عشق و محبت نيافت
🍃اِلهي اَمَرْتَ بِالرُّجُوعِ اِلَي الاْثارِ
✨اى خداتو امر كردى كه خلق براى شناسائيت رجوع به آثار كنند
🍃 فَارْجِعْني اِلَيْكَ بِكِسْوَةِ الاَْنْوارِ، وَهِدايَةِ الاِْسْتِبصارِ
✨ اما مرا رجوع ده به تجليات انوار و به رهنمايى مشاهده و استبصار
🍃حَتّي اَرْجِعَ اِلَيْكَ مِنْها، كَما دَخَلْتُ اِلَيْكَ مِنْها
✨تا بى توجه به آثار به شهود حضرتت نايل گردم
🍃مَصُونَ السِّرِّ عَنِ النَّظَرِ اِلَيْها، وَمَرْفُوعَ الْهِمَّةِ عَنِ الاِْعْتِمادِ عَلَيْها
✨كه چون به مقام معرفت وارد شوم سر درونم توجه به آثار نكردهو همتم بلندتر از نظر به آنها باشد
🍃اِنَّكَ عَلي كُلِّ شَيْ قَديرٌ
✨كه تنها تو بر هر چيز توانايى
🍃اِلهي هذا ذُلّي ظاهِرٌ بَيْنَ يَدَيْكَ
✨.اى خدا من اين بندهام كه ذلت و خواريم نزدت پيداست
🍃 وَهذا حالي لا يَخْفي عَلَيْكَ، مِنْكَ اَطْلُبُ الْوُصُولَ اِلَيْكَ
✨ و اين حال پريشانم كه از تو پنهان نيست از تو اى خدا وصال تو را مى خواهم
🍃 وَبِكَ اَسْتَدِلُّ عَلَيْكَ فَاهْدِني بِنُورِكَ اِلَيْكَ
✨و به وجود تو دليل بر وجود تو مى طلبم پس مرا به نور خود به كوى وصالت رهبرى كن
🍃وَاَقِمْني بِصِدْقِ الْعُبُودِيَّةِ بَيْنَ يَدَيْكَ
✨و به صدق و خلوص بندگى در حضورت
پايدار گردان.
______________________________
📕 مفاتیح الجنان ، بخشی از دعای عرفه
امام حسین علیه السلام .
┄┅═══✼🍃🌸🍃✼═══┅┄
💠 آدرس کانال انس با نهج البلاغه
@ons_ba_nahj
┄═❁✨❈[﷽]❈✨❁═┄
🍀 #توحید #شیخ_صدوق ۳۶
#خداشناسی متن صد و سی
🔰 دربارهٔ معنای اول وآخر
( خداوند ، اول و آخر است )
🔻میمون البان می گوید :
🌸 از امام صادق علیه السلام شنیدم
که از ایشان در مورد این
◀️ سؤال شد که خداوند اوّل و آخر است ،
به چه معناست؟
🍀 حضرت فرمودند :
🔸 منظور از اوّل ، این نیست (که )
قبل از او چیزی بوده
🔸 و یا چیزی ابتداییِ دیگر
که از او سبقت گرفته باشد.
🔹 و منظور از آخر این نیست که نهایت دارد،
آن طوری که صفتِ آفریده شدگان است.
🔹 بلکه منظور این است که خداوند قدیم است .
✅ یعنی اوّل و آخری است
که همیشه بوده و خواهد بود
✅ بدون این که ابتدا و نهایتی داشته باشد
✔️ و حدوث (تغییر و تحوّل) بر او عارض نمی شود
✔️ و از حالتی به حالت دیگر تغییر پیدا نمی کند
✔️ و او آفریدگار تمام اشیاء است.
__________________________________
📕 کتاب توحید شیخ صدوق ، باب ۴۷ ،حدیث ۱ ، صفحه ۴۹۳ ،ترجمهٔ استاد علی اکبر میرزایی
┄┅═══✼🍃🌸🍃✼═══┅┄
💠 آدرس کانال انس با نهج البلاغه
@ons_ba_nahj
┄═❁✨❈[﷽]❈✨❁═┄
🍀#توحید #بِحارالانوار ٠۱
#علامه_مجلسی ( رحمة الله علیه )
#خداشناسی متن صدو سی و یک
🔰 بیان وجوبِ معرفت به خداوند
🔻ما، الأمالی للشیخ الطوسی :
↩️ سَأَلَ بَعْضُ أَصْحَابِنَا الصَّادِقَ علیه السلام فَقَالَ لَهُ أَخْبِرْنِی
🍀 أَیُّ الْأَعْمَالِ أَفْضَلُ
✔️ قَالَ تَوْحِیدُکَ لِرَبِّکَ
🍀 قَالَ فَمَا أَعْظَمُ الذُّنُوبِ
✔️ قَالَ تَشْبِیهُکَ لِخَالِقِکَ.
🔻 [ترجمه]امالی طوسی:
🔸یکی از اصحاب امام صادق علیه السلام از ایشان پرسید:
🔹 کدامین عمل برتر است؟
🌸 فرمود: اینکه پروردگارت را یگانه بدانی.
🔹 پرسید: بزرگترین گناه چیست؟
🌸 فرمود: اینکه خالق خود را تشبیه کنی.
______________________________
📕ترجمه بحار الانوار ، جلد سوم ، کتاب توحید باب ۱، حدیث ۱۸ ، صفحه ۸، انتشارات قائمیه اصفهان
┄┅═══✼🍃🌸🍃✼═══┅┄
💠 آدرس کانال انس با نهج البلاغه
@ons_ba_nahj
┄═❁✨❈[﷽]❈✨❁═┄
🍀 #توحید #بِحارالانوار ٠۲
#علامه_مجلسی ( رحمة الله علیه )
#خداشناسی متن صد و سی و دو
🔰 بیان وجوبِ معرفت به خداوند
🌸 امام رضا علیه السلام فرمود :
🍃 و چنانچه سائلی بپرسد: چرا واجب است بر آنان که اقرار کنند به خدا و به اینکه
او را همانند نیست؟
🔻 جواب آن است که که علّت های بسیاری دارد که از جمله اینکه
🍃 به کسی جز او رو نیاورند
🍃 و عبادت و اطاعت غیر او نکنند
🍃 و امر پروردگارشان بر آنان مشتبه نباشد
🍃 و غیر را رازق خود گمان نبرند،
🔻 و دیگر اینکه اگر ندانند که او مانند و انبازی ندارد
🍂 ممکن بود نفهمند و بتها را صانع و خالق خود انگارند
🍂 همان چیزهائی که پدرانشان برای خود معبود قرار داده بودند
🍂 از خورشید و ماه و آتش و این قبیل موجودات،
🔻 هر گاه جایز باشد که خدا نظیری داشته باشد و امر بر آنان مشتبه باشد،
🍂 و در این وضع فساد و تباهی
🍂و ترک همه واجبات و ارتکاب کلّ محرّمات و گناهان
🍂 تا آنجا که خبر آن ارباب و فرمانشان از امر و نهی به ایشان رسیده باشد.
🔻 دیگر اینکه اگر واجب نبود که بدانند خداوند همتائی ندارد
🍂 هر آینه جایز بود که فکر کنند که بر او جاری است همه آنچه بر مخلوق او جاری است مثل واماندن و ندانستن و تغییر پذیرفتن و نابود شدن، و دروغ پرداختن و ستم و تعدّی نمودن،
🔻 و هر کس چنین اموری بر او روا باشد
🍂 امیدی به بقایش
🍂 و اطمینانی به عدالت و درستیش نیست
🍂 و گفتار و امر و نهی و وعد و وعید و ثواب و عقابش محقّق نخواهد بود،
↩️ و در این صورت آن موجب فساد عالم و ابطال و براندازی ربوبیت او خواهد بود.
______________________________________
📕ترجمه بحار الانوار ، جلد سوم ، کتاب توحید باب ۱، قسمت سوم از حدیث ۲۳ ، صفحه ۱۲، انتشارات قائمیه اصفهان
┄┅═══✼🍃🌸🍃✼═══┅┄
💠 آدرس کانال انس با نهج البلاغه
@ons_ba_nahj
┄═❁✨❈[﷽]❈✨❁═┄
🍀 #توحید #بِحارالانوار ٠۳
#علامه_مجلسی ( رحمة الله علیه )
#خداشناسی متن صد و سی وسه
🔰 در علت محجوب ( پنهان ) بودن خداوند از خلق
🔻 محمّد بن عبد اللَّه خراسانی خادم امام رضا علیه السّلام نقل کرده:
↩️ زندیقی به امام علیه السّلام گفت:
🔸 برای چه خدا از خلائق محجوب و مستور است؟
🌸 امام علیه السّلام فرمود:
🍀 حجاب و پنهان بودن از خلائق به خاطر کثرت گناهان ایشان است امّا حقّ عزّ و جلّ هیچ پنهانی درلحظات شب و روز از او مخفی نمی باشد.
🔸 زندیق گفت: پس چرا دیدگان او را نمی بینند؟
🌸 حضرت فرمود: تا فرق باشد بین او و مخلوقات؛
🍀 چه آن که مخلوقات را دیدگان درک میکنند ولی حقّ عزّ و جلّ منزّه است از این که چشمها او را دیده یا وهم بر او محیط شده یا عقل او را ضبط و محصور نماید.
🔸 زندیق گفت: او را برای من تعریف نما.
🌸 حضرت فرمود: حقّ عزّ و جلّ تعریف نمی شود.
🔸 زندیق عرضه داشت: چرا؟
🌸 حضرت فرمود: زیرا هر چه محدود باشد و تعریف شود به حدّی منتهی میگردد و آنچه احتمال تحدید در آن باشد احتمال زیاده نیز در او راه دارد و وقتی زیاده در آن محتمل بود، احتمال نقصان نیز دارد و چون حقّ عزّ و جلّ قابل زیاده و نقصان نیست پس محدود نبوده همان طوری که متزاید( افزون شونده ) نیست و اجزاء نداشته و قابل توهّم نمی باشد.
_____________________________
📕ترجمه بحار الانوار ، جلد سوم ، کتاب توحید باب ۲ ، حدیث ۱ ، صفحه ۱۵ ، انتشارات قائمیه اصفهان
┄┅═══✼🍃🌸🍃✼═══┅┄
💠 آدرس کانال انس با نهج البلاغه
@ons_ba_nahj
🔻 شب زنده داری دردها را از بدن بیرون می برد .
[ترجمه]و از پیغمبر صلی اللَّه علیه و آله نقل شده است که
بر شما باد به شب زنده داری که شیوه نیکان پیش از شما است
🔻 و شب زنده داری
🔸 نزدیکی به خداست
🔸 و کفاره گناهان
🔸 و باز دار از گناه
🔸 و راننده درد از تن.
[بحارالانوار الجامعه لدرر اخبار الایمه الاطهار علیهم السلام با ترجمه فارسی - «۴۹» - جلد ۵۹، صفحه ۲۶۸]
┄═❁✨❈[﷽]❈✨❁═┄
🍀 #توحید #بِحارالانوار ٠۴
#علامه_مجلسی ( رحمة الله علیه )
#خداشناسی متن صد و سی چهار
🔰در باب اثبات صانع و استدلال به عجائب صنع و سایر صفاتِ خداوند
🔻 زندیق از امام صادق علیه السلام پرسید:
🔸 چه فرقی است میان اینکه دستان خود را به آسمان بالا برید یا به زمین پایین برید؟
🌸 امام صادق علیه السّلام فرمود:
🍀 این درعلم و احاطه و قدرت او مساوی و برابر است،
✍ ولی خداوند عزّ و جلّ اولیا و بندگانش را امر فرموده دستان خود را رو به آسمان سمت عرش بالا برند،
✔️ زیرا خداوند آن را معدن رزق قرار داده است،
🔰 پس ما آنچه را آیات قرآن
و سخنان رسول خدا که فرمود:
✅ «دستان خود را به سمت خدا بالا برید» اثبات کردند، ثابت کردیم، و این مورد اجماع امّت است.
__________________________________
📕ترجمه بحار الانوار ، جلد سوم ، کتاب توحید باب ۳ ، حدیث ۳ ، صفحه ۳٠ ، انتشارات قائمیه اصفهان
┄┅═══✼🍃🌸🍃✼═══┅┄
💠 آدرس کانال انس با نهج البلاغه
@ons_ba_nahj
┄═❁✨❈[﷽]❈✨❁═┄
🍀 #توحید #بِحارالانوار ٠۵
#علامه_مجلسی ( رحمة الله علیه )
#خداشناسی متن صد و سی و پنج
🔰 در باب اثبات صانع و استدلال به عجائب صنع و سایر صفاتِ خداوند
🔸 مردی خدمت امام رضا علیه السلام رسید و گفت چه دلیلی است بر حدوث عالم؟
🌸 امام رضا علیه السلام فرمود :
✅ تو نبودی و بود شدی
✅ تو میدانی که خود را به وجود نیاوردی
✅ و کسی هم که مانند تو است
تو را به وجود نیاورده.
______________________________
📕ترجمه بحار الانوار ، جلد سوم ، کتاب توحید باب ۳ ، حدیث ۱۱ ، صفحه ۳۶، انتشارات قائمیه اصفهان
┄┅═══✼🍃🌸🍃✼═══┅┄
💠 آدرس کانال انس با نهج البلاغه
@ons_ba_nahj
هدایت شده از گزیده احادیث از بحار
🔻 شیطان ، همواره در مسیر منتهی به صراط مستقیم ( امیرالمومنین علیه السلام ) در کمین نشسته .
وَ مِنْهُ، عَنْ أَبِی بَصِیرٍ عَنْ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ علیه السلام قَالَ: الصِّرَاطُ الَّذِی قَالَ إِبْلِیسُ لَأَقْعُدَنَّ لَهُمْ صِراطَکَ الْمُسْتَقِیمَ ثُمَّ لَآتِیَنَّهُمْ مِنْ بَیْنِ أَیْدِیهِمْ الْآیَةَ هُوَ عَلِیٌّ علیه السلام [۵] .
**[ترجمه]تفسیر العیاشی: ابو بصیر از امام جعفر صادق علیه السّلام روایت میکند که فرمود: آن صراط که ابلیس گفت: «پس به سبب آنکه مرا به بیراهه افکندی، من هم برای [فریفتن] آنان حتماً بر سر راه راست تو خواهم نشست -. الاعراف / ۱۶ - »، همان علی بن ابی طالب علیه السّلام است -. تفسیر العیاشی ۲: ۹. و سوره الاعراف / ۲۶ -.
----------
[۵]: ۵. تفسیر العیّاشیّ ۲: ۹ و الآیة فی سورة الأعراف: ۱۶
قَالَ فَبِمَآ أَغْوَيْتَنِي لَأَقْعُدَنَّ لَهُمْ صِرَاطَكَ الْمُسْتَقِيمَ(۱۶)
ثُمَّ لَآتِيَنَّهُمْ مِنْ بَيْنِ أَيْدِيهِمْ وَمِنْ خَلْفِهِمْ وَعَنْ أَيْمَانِهِمْ وَعَنْ شَمَآئِلِهِمْ ۖ وَلَا تَجِدُ أَكْثَرَهُمْ شَاكِرِينَ(۱۷)
[بحارالانوار الجامعه لدرر اخبار الایمه الاطهار علیهم السلام با ترجمه فارسی - «۶۰» - جلد ۶۰، صفحه ۲۲۰]