eitaa logo
💎 انس با نهج البلاغه💎
604 دنبال‌کننده
2هزار عکس
297 ویدیو
17 فایل
تربیت شدگان امیرالمؤمنین علیه السلام ، سربازان امام عصر عج الله هستند . زیرا امام عصر به سیرهٔ امیرالمومنین عمل خواهد کرد . ادمین : @onsbanahj
مشاهده در ایتا
دانلود
┄═❁✨❈[﷽]❈✨❁═┄ 🍀 ۱۵ متن صد و هشت 🔰 دربارهٔ قدرت خداوند 🔻 عمر بن اُذَيْنه 🌸 از امام صادق علیه السلام و ایشان فرمودند: 🔸 به امیرالمؤمنین علی علیه السلام عرض شد : 🔸آیا خداوند قدرت دارد که دنیا را در تخم مرغی داخل کند ، بدون این که دنیا کوچک شده یا تخم مرغ بزرگ شود ؟ 🌸 حضرت فرمودند: ✅ خداوند متعال به ناتوانی منسوب نمی‌شود( لقب نمی‌گیرد ) ✅ و چیزی که از من پرسیدی اصلاً محقق نمی‌شود. __________________________________ 📕 کتاب توحید شیخ صدوق ، باب ۹ ، دربارهٔ قدرت خداوند ، حدیث ۹ صفحه ۱۵۹ و ۱۶۱ ،ترجمهٔ استاد علی اکبر میرزایی ┄┅═══✼🍃🌸🍃✼═══┅┄ 💠 آدرس کانال انس با نهج البلاغه @ons_ba_nahj
┄═❁✨❈[﷽]❈✨❁═┄ 🍀 # شیخ_صدوق ۱۶ متن صدو نه 🔰 دربارهٔ قدرت خداوند 🔻عمر بن اُذَيْنه از امام صادق علیه السلام ، دربارۀ سخن خداوند پرسید که 📕 «مَا يَكُونُ مِنْ نَجْوَىٰ ثَلَاثَةٍ إِلَّا هُوَ رَابِعُهُمْ وَلَا خَمْسَةٍ إِلَّا هُوَ سَادِسُهُمْ وَلَآ أَدْنَىٰ مِنْ ذَٰلِكَ وَلَآ أَكْثَرَ إِلَّا هُوَ مَعَهُمْ أَيْنَ مَا كَانُوا» مجادله /۷ « هیچ سخن آهسته ای میان سه نفر نیست ، مگر این که خداوند چهارمین است و پنج نفر نیست ، مگر این که خداوند ششمین است و کمتر و چه بیشتر باشد. مگر این که او با آنهاست هر کجا که باشید». 🌸 آن حضرت فرمودند : 🍀 او یگانه و در ذات یکی است ، 🍀 از مخلوقاتش جداست 🍀 و به واسطه آن ، خودش را توصیف کرده است ✔️ و او به هر چیزی با اشراف ، تسلّط و قدرت ، احاطه دارد ✔️ و هیچ چیزی در آسمان و زمین به خاطر کوچکی و بزرگی با احاطه و علمی که او دارد از او دور نمی شود 🍀 نه این که ذاتاً آن جا حضور داشته باشد 🍀 زیرا مکان به چهار طرف محدود است. 🍀 پس زمانی که ذات او (در مکانی حضور داشته باشد) ، یعنی این که خداوند هم (به چهار طرف). محدود گردد. ______________________________ 📕 کتاب توحید شیخ صدوق ، باب ۹، دربارهٔ قدرت خداوند ، حدیث ۱۳ ، صفحه ۱۶۳ ،ترجمهٔ استاد علی اکبر میرزایی ┄┅═══✼🍃🌸🍃✼═══┅┄ 💠 آدرس کانال انس با نهج البلاغه @ons_ba_nahj
هدایت شده از سقیفه شناسی
علت مبسوط عدم قیام امیرالمومنین در کلام خود حضرت .pdf
75.3K
🔺 پاسخ امیرالمومنین علیه السلام  به اشعث بن قیس کندی که پرسیده بود  چرا  حضرت در مقابل حق شان  قیام  نکردند ؟  🔰 برگرفته از کتاب سلیم بن قیس هلالی ✅ پس از این سخنرانی، شیعیان، محترم ترین و بزرگترین آن نیروها شدند و این سخنان پس از نبرد نهروان ایراد شد . 📕 [بحارالانوار الجامعه لدرر اخبار الایمه الاطهار علیهم السلام با ترجمه فارسی - «۵۵» - ج  ۲۹  باب ۱۳( چرا امیرالمومنین علیه السلام  قیام  نکرد)  حدیث ۵۵ صفحه ۴۷۲]  انتشارت مجازی قائمیه اصفهان
┄═❁✨❈[﷽]❈✨❁═┄ 🍀 ۱۷ متن صد و ده 🔰 دربارهٔ قدرت خداوند 🔻 هِشام بن حکم از ابوشاکر دَیْصانی نقل می کند که گفته است : 🔸 در قرآن آیه ای هست که سخن ما را تقویت می کند ، ابوشاکر دیصانی زندیق بود یعنی به خدا اعتقادی نداشت و یا برای او شریک قرار می داد 🔹 هشام بن حکم می گوید : به او گفتم : کدام آیه ؟ گفت : این آیه : «وَهُوَ الَّذِي فِي السَّمَآءِ إِلَٰهٌ وَفِي الْأَرْضِ إِلَٰهٌ» 📕 « او کسی است که در آسمان خداوند و در زمین هم خداوند است» . ( سوره زخرف آیه ۸۴) یعنی به خیال او در آسمان خدایی و در زمین هم خدایی دیگر وجود دارد 🔹 هشام بن حکم می گوید من نتوانستم جواب او را بدهم 🔻 به امام صادق علیه السلام این مسئله را خبر دادم . 🌸 ایشان فرمودند این سخنِ شخصی زندیق و ( خدانشناس) است. 🍀(ای هشام !). وقتی به نزد او برگشتی ، بگو : ◀️ نام تو در کوفه چیست؟ 🔸 او جواب میدهد فلانی (ابوشاكردیصانی ) ◀️ بگو نام تو در بصره چیست؟ 🔸 می گوید فلانی (ابو شاکر دیصانی ) 🔻 پس (در این حالت). به او بگو: ✅ خداوند هم ، این گونه است در آسمان خدا و در زمین (هم) خداست ، در دریاها و در هر مکان دیگر خداست . 🔹 هشام بن حکم می گوید : 🍃 پس برخاستم و به طرف ابوشا کر دیصانی رفتم و سخن امام علیه السلام را به او گفتم. 🔸 او جواب داد این سخنی است که از طرف حجاز آمده است. ______________________________ 📕 کتاب توحید شیخ صدوق ، باب ۹ ، دربارهٔ قدرت خداوند ، حدیث ۱۶ صفحه ۱۶۵ ،ترجمهٔ استاد علی اکبر میرزایی ┄┅═══✼🍃🌸🍃✼═══┅┄ 💠 آدرس کانال انس با نهج البلاغه @ons_ba_nahj
┄═❁✨❈[﷽]❈✨❁═┄ 🍀 ۱۸ متن صد و یازده 🔰 دربارهٔ قدرت خداوند 🔻مقاتل بن سلیمان 🌸 از امام صادق علیه السلام نقل می کند که فرمودند: 🍀 زمانی که حضرت موسی علیه السلام از کوه طور بالا رفت، پروردگار خود را (این گونه) صدا زد: 🎙 پروردگارا ! خزائن ( گنجینه های معرفت و دانش خود را ) به من نشان بده . 🌹خداوند فرمود: ای موسی ! ✅ گنجینهٔ من این است که هر زمانی چیزی اراده کنم ، به او می گویم ، موجود باش او هم به وجود می آید. ( یعنی این گونه نیست که از قبل چیزی آماده کرده باشم و به تو نشان دهم) . ______________________________ 📕 کتاب توحید شیخ صدوق ، باب ۹ ، دربارهٔ قدرت خداوند ،حدیث ۱۷ ، صفحه ۱۶۵ ،ترجمهٔ استاد علی اکبر میرزایی ┄┅═══✼🍃🌸🍃✼═══┅┄ 💠 آدرس کانال انس با نهج البلاغه @ons_ba_nahj
┄═❁✨❈[﷽]❈✨❁═┄ 🍀 ۱۹ متن صد و دوازده 🔰 دربارهٔ علم خداوند حسين بن بشّار می گوید: 🌸 از امام رضا علیه السلام پرسیدم : 🔸 آیا خداوند نسبت به چیزی که هنوز به وجود نیامده است ، می داند که اگر وجود داشت ، چگونه بود و یا این که نمی داند؟ 🌸 حضرت امام رضا علیه السلام فرمودند: ✅ خداوند، قبل از وجود هر چیزی ، نسبت به آن آگاه است، 📕 خداوند فرموده است: «إِنَّا كُنَّا نَسْتَنْسِخُ مَا كُنْتُمْ تَعْمَلُونَ». « حقیقتاً از آن چه [در دنیا ] انجام می دادید نسخه برداری می کردیم» ( سورهٔ جاثیه ، بخشی از آیهٔ ۲۹ ) 📕 و به اهل جهنم می فرماید: «وَلَوْ رُدُّوا لَعَادُوا لِمَا نُهُوا عَنْهُ وَإِنَّهُمْ لَكَاذِبُونَ». «اگر آنها، نسبت به آن چه نهی شده اند برگردانده شوند دوباره به همان چیز بازگشت می کنند، زیرا دروغگو هستند » ( سورهٔ انعام ، بخشی از آیهٔ ۲۸ ) ✅ پس خداوند می داند که ↩️ اگر آنها را دوباره (به دنیا) بر می گردانْد، به همان چیزی که نهی شده بودند بازگشت می کردند ( و مرتکب گناه می شدند) 🔻 و زمانی که فرشتگان به خداوند عرض کردند: «أَتَجْعَلُ فِيهَا مَنْ يُفْسِدُ فِيهَا وَيَسْفِكُ الدِّمَآءَ وَنَحْنُ نُسَبِّحُ بِحَمْدِكَ وَنُقَدِّسُ لَكَ » 📕 «آیا در روی زمین کسانی قرار میدهی که فساد کنند و خون بریزند، در حالی که ما تو را با سپاس ، تسبیح می گوییم و تو را منزّه می دانیم ( یعنی مشغول ذکر تو می باشیم) 📕 خداوند به آنها فرمود : « إِنِّيٓ أَعْلَمُ مَا لَا تَعْلَمُونَ» «آن چه من می دانم ، شما نمی دانید» ( سورهٔ بقره ، بخشی از آیهٔ ۳٠ ) ✅ پس علم خداوند ، 🍀 همیشه قبل از هر چیزی بوده است و قبل از این که آنها را بیافریند (نسبت به آنها آگاهی داشت). ✅ پس پروردگار ما مبارک است و بسیار بزرگ است 🍀 و اشیاء را آفرید در حالی که علم او آن طور که می خواست ، قبل از هر چیزی بود و همین طوراست ، ✅ پروردگار ما همیشه دانا ، شنوا و بیناست. __________________________ 📕 کتاب توحید شیخ صدوق ، باب ۱٠ ، دربارهٔ علم خداوند،حدیث ۸ ، صفحه ۱۶۹ و ۱۷۱ ،ترجمهٔ استاد علی اکبر میرزایی ┄┅═══✼🍃🌸🍃✼═══┅┄ 💠 آدرس کانال انس با نهج البلاغه @ons_ba_nahj
┄═❁✨❈[﷽]❈✨❁═┄ 🍀 ۲٠ متن صد و سیزده 🔰 دربارهٔ صفات ذات و صفات افعال خداوند 🔻عبد الأعلی 🌸 از امام صادق علیه السلام نقل می کند که آن حضرت فرمودند : ✅ نام خدا، غیر از خداست؛ 🍀 و هر چیزی که نام شیء بر آن واقع شود به جز خداوند ، مخلوق و آفریده شده است. 🍀 آن چه زبانها بیان می کنند و یا دستها انجام می دهند آفریده و خلق شده اند و خداوند ، نهایت هر نهایتی است؛ 🍀 و چیزی که نهایت را می پذیرد غیر از نهایت است و نهایت موصوف و هر موصوفی ، ساخته شده است 🍀 و سازندهٔ اشیاء ، به اندازه ای که بتوان از آن نام برد وصف نمی شود. 🍀 او موجود نشده است تا مثل ساخته شدنِ غیر از خود ، شناخته شود 🍀 و به نهایتی منتهی نمی شود ، مگر این که (آن چیز ) غیر از خدا باشد. ✅ کسی که این حکم را درک کند، هرگز ذلیل نمی شود ✅ و این ، همان توحید خالص است. 🔺 پس به آن معتقد شده و صادق دانسته و با اجازه ی خداوند درک کنید. ادامه دارد ... __________________________________ 📕 کتاب توحید شیخ صدوق ، باب ۱۱ ، دربارهٔ صفات ذات و صفات افعال خداوند ، قسمت اول از حدیث ۷ ، صفحه ۱۷۹ ،ترجمهٔ استاد علی اکبر میرزایی ┄┅═══✼🍃🌸🍃✼═══┅┄ 💠 آدرس کانال انس با نهج البلاغه @ons_ba_nahj
┄═❁✨❈[﷽]❈✨❁═┄ 🍀 ۲۱ متن صد و چهارده 🔰 دربارهٔ صفات ذات و صفات افعال خداوند (قسمت دوم ) 🔻عبد الأعلی 🌸 از امام صادق علیه السلام نقل می کند که آن حضرت فرمودند : 🍀 و کسی که گمان کند که خداوند را به حجاب ، یا صورت یا تصویری می شناسد مشرک است. ↩️ زیرا حجاب ، صورت و تصویر ، مغایر با خداست و او تک و یگانه است. 🍀 پس چگونه کسی که او را به غیرش می شناسد یکتاپرست دانست. ✔️ خداوند را کسی شناخته که به وسیلهٔ خدا ، خدا را شناخته باشد. ✔️ پس کسی که خدا را با خدا نشناسد ، او را نشناخته است و غیر او را شناخته است؛ 🍀 و خداوند آفرینندهٔ اشیاء از غیر شیء است ( زیرا خداوند ، شیء را از خود شیء نیافریده است؛ بلکه چیزی نبود و از نیستی آفرید ) ✅ خداوند به نام هایش نامیده می شود ، اما غیر از نام هایش و نام هایش غیر از اوست؛ 🍀 و آن چه توصیف می شود غیر از وصف کننده است. 🍀 پس کسی که خیال کند به چیزی که نمی شناسد ، ایمان دارد ، از شناخت گمراه است. 🍀 مخلوق ، چیزی را به جز به وسیلۀ خدا ، درک نمی کند و به شناختِ خداوند ، به جز با (خواست) او ، نمی رسد. 🍀 خداوند از مخلوقات خود و مخلوقات ، از خدا خالی هستند (یعنی هیچ شباهتی میان خدا و مخلوقاتش وجود ندارد ) 🍀 زمانی که خداوند چیزی را اراده کند ، آن چیز به وجود می آید ، همان طوری که بدون سخن گفتن ، به دستور خود اراده کرده است. 🍀 از آن چه خداوند حکم کرده است بندگانش چاره ای ندارند ، و در آن چه او خشنود است حجتی برای بندگان نیست. 🍀 بر هیچ کاری قدرت ندارند و به جز به وسیلهٔ پروردگارشان ، نسبت به آن چه در بدنهایشان ایجاد شده است، دوا ندارند. ✅ پس کسی که گمان کند نسبت به کاری که خداوند آن را نخواسته است ،قدرت دارد ↩️ خیال کرده است که خواسته ی او بر خواسته ی خداوندی که مبارک و پروردگار جهانیان است ، غلبه دارد. _________________________________ 📕 کتاب توحید شیخ صدوق ، باب ۱۱ ، دربارهٔ صفات ذات و صفات افعال خداوند ، قسمت دوم از حدیث ۷ ، صفحه ۱۷۹ ،ترجمهٔ استاد علی اکبر میرزایی ┄┅═══✼🍃🌸🍃✼═══┅┄ 💠 آدرس کانال انس با نهج البلاغه @ons_ba_nahj
┄═❁✨❈[﷽]❈✨❁═┄ 🍀 ۲۲ متن صد و پانزده 🔰 دربارهٔ صفات ذات و صفات افعال خداوند 🔻صفوان بن یحیی می گوید : 🌸 به ابوالحسن امام موسی کاظم علیه السلام عرض کردم: 🔸 من را از خواست خدا و مخلوق آگاه فرما؟ 🌸حضرت فرمودند: 🍀 اراده از طرف مخلوق ، درون و آن چه آشکارا انجام می دهد ، می باشد. 🍀 اما اراده و خواست خداوند، ایجاد (و آفرینش) او می باشد ، نه غیر از آن ، 🔻زیرا خداوند 🔹 جست و جو نمی کند 🔹 و همّ و غمّ ندارد 🔹 و فکر نمی کند 🔺 و این خصوصیات، از خداوند منتفی شده است ، 🍀 (زیرا) این (خصوصیات) جزء صفات مخلوق است. 🔻 پس خواست و اراده ی خداوند ، ✅ همان فعل و کار است و نه غیر از آن ✅ و به کار می گوید : موجود شو، پس او هم موجود می شود . ✔️ بدون این که لفظی به کار برده ✔️ و با زبان حرفی بزند ✔️ و هم و غمی داشته باشد ✔️و فکری کند ✔️و کیفیتی به کار ببرد ✅ زیرا خداوند، خودش بدون کیفیت است. ______________________________ 📕 کتاب توحید شیخ صدوق ، باب ۱۱ ، دربارهٔ صفات ذات و صفات افعال خداوند،حدیث ۱۷، صفحه ۱۸۵ ،ترجمهٔ استاد علی اکبر میرزایی ┄┅═══✼🍃🌸🍃✼═══┅┄ 💠 آدرس کانال انس با نهج البلاغه @ons_ba_nahj
┄═❁✨❈[﷽]❈✨❁═┄ 🍀 ۲۳ متن صد و شانزده 🔰 دربارهٔ تفسیر اینکه: خداوند نور آسمانها و زمین است . 🔻عبّاس بن هلال می گوید 🌸 از امام رضا علیه السلام دربارهٔ فرمودهٔ خداوند پرسیدم که می فرماید: ۞ اللَّهُ نُورُ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ ۚ 📕 «خداوند نور آسمانها و زمین است » . (سورهٔ نور آیهٔ ۳۵) 🌸حضرت فرمودند: 🔻منظور این است که 🔰 خداوند ✅ هدایت کننده ی اهل آسمان و اهل زمین است ↩️ و در روایت برقی آمده است : ✅ منظور این است که خداوند آن چه در آسمان و زمین است را هدایت می کند. ______________________________ 📕 کتاب توحید شیخ صدوق ، باب ۱۵ ، دربارهٔ تفسیر اینکه خداوند نور آسمانها و زمین است ،حدیث ۱ ، صفحه ۱۹۹ ،ترجمهٔ استاد علی اکبر میرزایی ┄┅═══✼🍃🌸🍃✼═══┅┄ 💠 آدرس کانال انس با نهج البلاغه @ons_ba_nahj
┄═❁✨❈[﷽]❈✨❁═┄ 🍀 ۲۴ متن صد و هفده 🔰 دربارهٔ تفسیر سخن خداوند که فرموده است: «خداوند را فراموش کردند ، خداوند نیز آنها را فراموش کرد » 🔻عبدالعزیز بن مسلم می گوید: 🌸 از امام رضا علیه السلام درباهٔ سخن خداوند پرسیدم که فرموده است : 📕«...نَسُوا اللَّهَ فَنَسِيَهُمْ...» «خداوند را فراموش کردند ، خداوند نیز آنها را فراموش کرد» . 🌸 آن حضرت فرمودند: ✅ حقیقتاً خداوند فراموش و اشتباه نمی کند ✅ و چیزی که آفریده شده و به وجود آمده است فراموش کرده و اشتباه می کند . 🍀 مگر نشنیده ای که خداوند می فرماید: 📕 «...وَمَا كَانَ رَبُّكَ نَسِيًّا» پروردگار تو فراموش نمی کند . ( سورهٔ مریم ، بخشی از آیهٔ ۶۴) 🍀 و منظور کسی است که خدا و روز قیامت را فراموش می کند به طوری که خودش آنها را فراموش می کند ، 🔻 همان طور که خداوند فرموده است: 📕 « وَلَا تَكُونُوا كَالَّذِينَ نَسُوا اللَّهَ فَأَنْسَاهُمْ أَنْفُسَهُمْ ۚ أُولَٰٓئِكَ هُمُ الْفَاسِقُونَ» «مثل کسانی نباشید که خدا را فراموش کردند ، پس خداوند (کاری کرد ) که خودشان را (نیز). فراموش کنند. این گروه فاسق هستند. (سورهٔ حشر ، آیهٔ ۱۹ ) 🔻 و سخن دیگر خداوند که فرموده است : 📕 «فَالْيَوْمَ نَنْسَاهُمْ كَمَا نَسُوا لِقَآءَ يَوْمِهِمْ هَٰذَا» « پس امروز آنها را فراموش کردیم همان طوری که روز قیامت را انکار کردند» . ( سورهٔ اعراف ، بخشی از آیهٔ ۵۱) ✅ یعنی آنها را رها کردیم همان طوری که آماده شدن برای ملاقات روز قیامت را رها کردند. ( شیخ صدوق نویسنده کتاب می نویسد: این که آمده است آنها را رها می کنیم یعنی برای آنها ثواب کسی که به روز قیامت امید دارند قرار نمی دهیم ، زیرا رها کردن بر خداوند جایز نمی باشد و اما سخن خداوند که فرموده است : «وَتَرَكَهُمْ فِي ظُلُمَاتٍ لَا يُبْصِرُونَ» آنها را در تاریکی رها کرد مگر نمی بینند در عذاب آنها عجله نمی کنیم و به آنها فرصت می دهیم تا توبه کنند. ______________________________ 📕 کتاب توحید شیخ صدوق ، باب ۱۶ ، حدیث ۱ ، صفحه ۲٠۷ ،ترجمهٔ استاد علی اکبر میرزایی ┄┅═══✼🍃🌸🍃✼═══┅┄ 💠 آدرس کانال انس با نهج البلاغه @ons_ba_nahj
┄═❁✨❈[﷽]❈✨❁═┄ 🍀 ۲۵ متن صد و هجده 🔰 دربارهٔ تفسیر سخن خداوند که فرموده است « خداوند آنها را به مسخره گرفت ». 🔻و فرمود: «خداوند آنها را مورد تمسخر قرار می دهد» 🔻 و می فرماید : و آنها نقشه کشیدند و خداوند هم نقشه کشید و خداوند بهترین نقشه کش ها است.» 🔻 و دیگر فرموده است : « آنها با خداوند نیرنگ کردند در حالی که او با آنها نیرنگ کرد». 🍀 سَأَلْتُهُ عَنْ قَوْلِ اللَّهِ عَزَّوَجَلَّ 📕 «سَخِرَ اللهُ مِنْهُمْ» توبه/۷۹ 🔻 وَعَنْ قَوْلِ اللَّهِ عَزَّ وَجَلَّ: 📕 «اللَّهُ يَسْتَهْزِئُ بِهِمْ » بقره/۱۵ 🔻 وَعَنْ قَوْلِهِ: 📕 «وَمَكَرُوا وَمَكَرَ اللَّهُ » آل عمران /۵۴ 🔻وَعَنْ قَوْلِهِ 📕 «يُخَادِعُونَ اللَّهَ وَهُوَ خَادِعُهُمْ» نساء/۱۴۲ ✅ فَقَالَ: «إِنَّ اللَّهَ تَبَارَكَ وَتَعَالَى لا يَسْخَرُ وَلَا يَسْتَهْزِيءُ وَلا يَمْكُرُ وَلا يُخادِعُ وَلَكِنَّهُ عَزَّوَجَلَّ يُجازِيْهِمْ جَزاءَ السُّخْرِيَّةِ وَجَزاءَ الْاِسْتهزاء، وَجَزاءَ الْمَكْرِ وَالخَديعَةِ، تَعالَى اللهُ عَمّا يَقُولُ الظَّالِمُونَ عُلُوّاً كَبِيراً». 🔻 علی بن حسن فضّال از پدرش نقل می کند که می گوید : 🌸 از امام رضا علیه السلام درباره سخن خداوند پرسیدم که فرموده است: 📕 « خداوند آنها را به مسخره گرفت» 🔻 و در جای دیگر فرموده است : 📕 «خداوند آنها را مورد تمسخر قرار میدهد» 🔻 و می فرماید: 📕 « و آنها نقشه کشیدند و خداوند هم نقشه کشید و خداوند بهترین نقشه کش ها ست» 🔻و (دیگر) فرموده است : 📕 «آنها با خداوند نیرنگ کردند، در حالی که او با آنها نیرنگ کرد » 🌸 آن حضرت فرمودند : ✅ خداوند مسخره نمی کند و کسی را مورد تمسخر قرار نمی دهد ، نیرنگ نمی زند و فریب نمی خورد ، ✅ اما خداوند سزای 🔹مسخره کردن، 🔹 به تمسخر گرفتن ، 🔹 نیرنگ و حیله را ↩️ جایز شمرده است ✅ و خداوند از آن چه ستمکاران می گویند ، بالاتر و بزرگ است. ______________________________________ 📕 کتاب توحید شیخ صدوق ، باب ۲۱ ،حدیث ۱، صفحه ۲۱۹،ترجمهٔ استاد علی اکبر میرزایی ┄┅═══✼🍃🌸🍃✼═══┅┄ 💠 آدرس کانال انس با نهج البلاغه @ons_ba_nahj