┄═❁✨❈[﷽]❈✨❁═┄
🍀 #توحید #شیخ_صدوق ۱۵
#خداشناسی متن صد و هشت
🔰 دربارهٔ قدرت خداوند
🔻 عمر بن اُذَيْنه
🌸 از امام صادق علیه السلام و ایشان فرمودند:
🔸 به امیرالمؤمنین علی علیه السلام عرض شد :
🔸آیا خداوند قدرت دارد که دنیا را در تخم مرغی داخل کند ، بدون این که دنیا کوچک شده یا تخم مرغ بزرگ شود ؟
🌸 حضرت فرمودند:
✅ خداوند متعال به ناتوانی منسوب نمیشود( لقب نمیگیرد )
✅ و چیزی که از من پرسیدی اصلاً محقق
نمیشود.
__________________________________
📕 کتاب توحید شیخ صدوق ، باب ۹ ، دربارهٔ قدرت خداوند ، حدیث ۹ صفحه ۱۵۹ و ۱۶۱ ،ترجمهٔ استاد علی اکبر میرزایی
┄┅═══✼🍃🌸🍃✼═══┅┄
💠 آدرس کانال انس با نهج البلاغه
@ons_ba_nahj
┄═❁✨❈[﷽]❈✨❁═┄
🍀#توحید # شیخ_صدوق ۱۶
#خداشناسی متن صدو نه
🔰 دربارهٔ قدرت خداوند
🔻عمر بن اُذَيْنه از امام صادق علیه السلام ،
دربارۀ سخن خداوند پرسید که
📕 «مَا يَكُونُ مِنْ نَجْوَىٰ ثَلَاثَةٍ إِلَّا هُوَ رَابِعُهُمْ وَلَا خَمْسَةٍ إِلَّا هُوَ سَادِسُهُمْ وَلَآ أَدْنَىٰ مِنْ ذَٰلِكَ وَلَآ أَكْثَرَ إِلَّا هُوَ مَعَهُمْ أَيْنَ مَا كَانُوا» مجادله /۷
« هیچ سخن آهسته ای میان سه نفر نیست ، مگر این که خداوند چهارمین است و پنج نفر نیست ، مگر این که خداوند ششمین است و کمتر و چه بیشتر باشد. مگر این که او با آنهاست هر کجا که باشید».
🌸 آن حضرت فرمودند :
🍀 او یگانه و در ذات یکی است ،
🍀 از مخلوقاتش جداست
🍀 و به واسطه آن ، خودش را توصیف کرده است
✔️ و او به هر چیزی با اشراف ،
تسلّط و قدرت ، احاطه دارد
✔️ و هیچ چیزی در آسمان و زمین به خاطر کوچکی و بزرگی با احاطه و علمی که او دارد از او دور نمی شود
🍀 نه این که ذاتاً آن جا حضور داشته باشد
🍀 زیرا مکان به چهار طرف محدود است.
🍀 پس زمانی که ذات او (در مکانی حضور داشته باشد) ، یعنی این که خداوند هم (به چهار طرف). محدود گردد.
______________________________
📕 کتاب توحید شیخ صدوق ، باب ۹، دربارهٔ قدرت خداوند ، حدیث ۱۳ ، صفحه ۱۶۳ ،ترجمهٔ استاد علی اکبر میرزایی
┄┅═══✼🍃🌸🍃✼═══┅┄
💠 آدرس کانال انس با نهج البلاغه
@ons_ba_nahj
هدایت شده از سقیفه شناسی
علت مبسوط عدم قیام امیرالمومنین در کلام خود حضرت .pdf
75.3K
🔺 پاسخ امیرالمومنین علیه السلام به اشعث بن قیس کندی که پرسیده بود چرا حضرت در مقابل حق شان قیام نکردند ؟
🔰 برگرفته از کتاب سلیم بن قیس هلالی
✅ پس از این سخنرانی، شیعیان، محترم ترین و بزرگترین آن نیروها شدند و این سخنان پس از نبرد نهروان ایراد شد .
📕 [بحارالانوار الجامعه لدرر اخبار الایمه الاطهار علیهم السلام با ترجمه فارسی - «۵۵» - ج ۲۹ باب ۱۳( چرا امیرالمومنین علیه السلام قیام نکرد) حدیث ۵۵ صفحه ۴۷۲]
انتشارت مجازی قائمیه اصفهان
┄═❁✨❈[﷽]❈✨❁═┄
🍀 #توحید #شیخ_صدوق ۱۷
#خداشناسی متن صد و ده
🔰 دربارهٔ قدرت خداوند
🔻 هِشام بن حکم از ابوشاکر دَیْصانی
نقل می کند که گفته است :
🔸 در قرآن آیه ای هست که سخن ما را تقویت می کند ، ابوشاکر دیصانی زندیق بود یعنی به خدا اعتقادی نداشت و یا برای او شریک قرار می داد
🔹 هشام بن حکم می گوید :
به او گفتم : کدام آیه ؟ گفت : این آیه :
«وَهُوَ الَّذِي فِي السَّمَآءِ إِلَٰهٌ وَفِي الْأَرْضِ إِلَٰهٌ»
📕 « او کسی است که در آسمان خداوند
و در زمین هم خداوند است» .
( سوره زخرف آیه ۸۴)
یعنی به خیال او در آسمان خدایی
و در زمین هم خدایی دیگر وجود دارد
🔹 هشام بن حکم می گوید من نتوانستم
جواب او را بدهم
🔻 به امام صادق علیه السلام
این مسئله را خبر دادم .
🌸 ایشان فرمودند این سخنِ شخصی زندیق
و ( خدانشناس) است.
🍀(ای هشام !). وقتی به نزد او برگشتی ، بگو :
◀️ نام تو در کوفه چیست؟
🔸 او جواب میدهد فلانی (ابوشاكردیصانی )
◀️ بگو نام تو در بصره چیست؟
🔸 می گوید فلانی (ابو شاکر دیصانی )
🔻 پس (در این حالت). به او بگو:
✅ خداوند هم ، این گونه است در آسمان خدا و در زمین (هم) خداست ، در دریاها و در هر مکان دیگر خداست .
🔹 هشام بن حکم می گوید :
🍃 پس برخاستم و به طرف ابوشا کر دیصانی رفتم و سخن امام علیه السلام را به او گفتم.
🔸 او جواب داد این سخنی است
که از طرف حجاز آمده است.
______________________________
📕 کتاب توحید شیخ صدوق ، باب ۹ ، دربارهٔ قدرت خداوند ، حدیث ۱۶ صفحه ۱۶۵ ،ترجمهٔ استاد علی اکبر میرزایی
┄┅═══✼🍃🌸🍃✼═══┅┄
💠 آدرس کانال انس با نهج البلاغه
@ons_ba_nahj
┄═❁✨❈[﷽]❈✨❁═┄
🍀 #توحید #شیخ_صدوق ۱۸
#خداشناسی متن صد و یازده
🔰 دربارهٔ قدرت خداوند
🔻مقاتل بن سلیمان
🌸 از امام صادق علیه السلام
نقل می کند که فرمودند:
🍀 زمانی که حضرت موسی علیه السلام از کوه طور بالا رفت، پروردگار خود را (این گونه) صدا زد:
🎙 پروردگارا ! خزائن
( گنجینه های معرفت و دانش خود را )
به من نشان بده .
🌹خداوند فرمود: ای موسی !
✅ گنجینهٔ من این است که هر زمانی چیزی اراده کنم ، به او می گویم ، موجود باش او هم به وجود می آید.
( یعنی این گونه نیست که از قبل چیزی آماده کرده باشم و به تو نشان دهم) .
______________________________
📕 کتاب توحید شیخ صدوق ، باب ۹ ، دربارهٔ قدرت خداوند ،حدیث ۱۷ ، صفحه ۱۶۵ ،ترجمهٔ استاد علی اکبر میرزایی
┄┅═══✼🍃🌸🍃✼═══┅┄
💠 آدرس کانال انس با نهج البلاغه
@ons_ba_nahj
┄═❁✨❈[﷽]❈✨❁═┄
🍀 #توحید #شیخ_صدوق ۱۹
#خداشناسی متن صد و دوازده
🔰 دربارهٔ علم خداوند
حسين بن بشّار می گوید:
🌸 از امام رضا علیه السلام پرسیدم :
🔸 آیا خداوند نسبت به چیزی که هنوز به وجود نیامده است ، می داند که اگر وجود داشت ، چگونه بود و یا این که نمی داند؟
🌸 حضرت امام رضا علیه السلام فرمودند:
✅ خداوند، قبل از وجود هر چیزی ،
نسبت به آن آگاه است،
📕 خداوند فرموده است:
«إِنَّا كُنَّا نَسْتَنْسِخُ مَا كُنْتُمْ تَعْمَلُونَ».
« حقیقتاً از آن چه [در دنیا ] انجام می دادید نسخه برداری می کردیم»
( سورهٔ جاثیه ، بخشی از آیهٔ ۲۹ )
📕 و به اهل جهنم می فرماید:
«وَلَوْ رُدُّوا لَعَادُوا لِمَا نُهُوا عَنْهُ وَإِنَّهُمْ لَكَاذِبُونَ».
«اگر آنها، نسبت به آن چه نهی شده اند برگردانده شوند دوباره به همان چیز بازگشت می کنند، زیرا دروغگو هستند »
( سورهٔ انعام ، بخشی از آیهٔ ۲۸ )
✅ پس خداوند می داند که
↩️ اگر آنها را دوباره (به دنیا) بر می گردانْد، به همان چیزی که نهی شده بودند بازگشت می کردند
( و مرتکب گناه می شدند)
🔻 و زمانی که فرشتگان به خداوند عرض کردند:
«أَتَجْعَلُ فِيهَا مَنْ يُفْسِدُ فِيهَا وَيَسْفِكُ الدِّمَآءَ وَنَحْنُ نُسَبِّحُ بِحَمْدِكَ وَنُقَدِّسُ لَكَ »
📕 «آیا در روی زمین کسانی قرار میدهی که فساد کنند و خون بریزند، در حالی که ما تو را با سپاس ، تسبیح می گوییم و تو را منزّه می دانیم
( یعنی مشغول ذکر تو می باشیم)
📕 خداوند به آنها فرمود :
« إِنِّيٓ أَعْلَمُ مَا لَا تَعْلَمُونَ»
«آن چه من می دانم ، شما نمی دانید»
( سورهٔ بقره ، بخشی از آیهٔ ۳٠ )
✅ پس علم خداوند ،
🍀 همیشه قبل از هر چیزی بوده است و قبل از این که آنها را بیافریند (نسبت به آنها آگاهی داشت).
✅ پس پروردگار ما مبارک است و بسیار بزرگ است
🍀 و اشیاء را آفرید در حالی که علم او آن طور که می خواست ، قبل از هر چیزی بود و همین طوراست ،
✅ پروردگار ما همیشه دانا ، شنوا و بیناست.
__________________________
📕 کتاب توحید شیخ صدوق ، باب ۱٠ ، دربارهٔ علم خداوند،حدیث ۸ ، صفحه ۱۶۹ و ۱۷۱ ،ترجمهٔ استاد علی اکبر میرزایی
┄┅═══✼🍃🌸🍃✼═══┅┄
💠 آدرس کانال انس با نهج البلاغه
@ons_ba_nahj
┄═❁✨❈[﷽]❈✨❁═┄
🍀 #توحید #شیخ_صدوق ۲٠
#خداشناسی متن صد و سیزده
🔰 دربارهٔ صفات ذات و صفات افعال خداوند
🔻عبد الأعلی
🌸 از امام صادق علیه السلام نقل می کند
که آن حضرت فرمودند :
✅ نام خدا، غیر از خداست؛
🍀 و هر چیزی که نام شیء بر آن واقع شود به جز خداوند ، مخلوق و آفریده شده است.
🍀 آن چه زبانها بیان می کنند و یا دستها انجام می دهند آفریده و خلق شده اند و خداوند ، نهایت هر نهایتی است؛
🍀 و چیزی که نهایت را می پذیرد غیر از نهایت است و نهایت موصوف و هر موصوفی ، ساخته شده است
🍀 و سازندهٔ اشیاء ، به اندازه ای که بتوان از آن نام برد وصف نمی شود.
🍀 او موجود نشده است تا مثل ساخته شدنِ غیر از خود ، شناخته شود
🍀 و به نهایتی منتهی نمی شود ، مگر این که (آن چیز ) غیر از خدا باشد.
✅ کسی که این حکم را درک کند، هرگز ذلیل نمی شود
✅ و این ، همان توحید خالص است.
🔺 پس به آن معتقد شده و صادق دانسته و با اجازه ی خداوند درک کنید.
ادامه دارد ...
__________________________________
📕 کتاب توحید شیخ صدوق ، باب ۱۱ ، دربارهٔ صفات ذات و صفات افعال خداوند ، قسمت اول از حدیث ۷ ، صفحه ۱۷۹ ،ترجمهٔ استاد علی اکبر میرزایی
┄┅═══✼🍃🌸🍃✼═══┅┄
💠 آدرس کانال انس با نهج البلاغه
@ons_ba_nahj
┄═❁✨❈[﷽]❈✨❁═┄
🍀 #توحید #شیخ_صدوق ۲۱
#خداشناسی متن صد و چهارده
🔰 دربارهٔ صفات ذات و صفات افعال خداوند
(قسمت دوم )
🔻عبد الأعلی
🌸 از امام صادق علیه السلام نقل می کند
که آن حضرت فرمودند :
🍀 و کسی که گمان کند که خداوند را به حجاب ، یا صورت یا تصویری می شناسد مشرک است.
↩️ زیرا حجاب ، صورت و تصویر ، مغایر با خداست و او تک و یگانه است.
🍀 پس چگونه کسی که او را به غیرش می شناسد
یکتاپرست دانست.
✔️ خداوند را کسی شناخته که به وسیلهٔ خدا ،
خدا را شناخته باشد.
✔️ پس کسی که خدا را با خدا نشناسد ،
او را نشناخته است و غیر او را شناخته است؛
🍀 و خداوند آفرینندهٔ اشیاء از غیر شیء است
( زیرا خداوند ، شیء را از خود شیء نیافریده است؛ بلکه چیزی نبود و از نیستی آفرید )
✅ خداوند به نام هایش نامیده می شود ، اما غیر از نام هایش و نام هایش غیر از اوست؛
🍀 و آن چه توصیف می شود
غیر از وصف کننده است.
🍀 پس کسی که خیال کند به چیزی که نمی شناسد ، ایمان دارد ، از شناخت گمراه است.
🍀 مخلوق ، چیزی را به جز به وسیلۀ خدا ، درک نمی کند و به شناختِ خداوند ، به جز با (خواست) او ، نمی رسد.
🍀 خداوند از مخلوقات خود و مخلوقات ، از خدا خالی هستند (یعنی هیچ شباهتی میان خدا و مخلوقاتش وجود ندارد )
🍀 زمانی که خداوند چیزی را اراده کند ، آن چیز به وجود می آید ، همان طوری که بدون سخن گفتن ، به دستور خود اراده کرده است.
🍀 از آن چه خداوند حکم کرده است بندگانش چاره ای ندارند ، و در آن چه او خشنود است حجتی برای بندگان نیست.
🍀 بر هیچ کاری قدرت ندارند و به جز به وسیلهٔ پروردگارشان ، نسبت به آن چه در بدنهایشان ایجاد شده است، دوا ندارند.
✅ پس کسی که گمان کند نسبت به کاری که خداوند آن را نخواسته است ،قدرت دارد
↩️ خیال کرده است که خواسته ی او بر خواسته ی خداوندی که مبارک و پروردگار جهانیان است ، غلبه دارد.
_________________________________
📕 کتاب توحید شیخ صدوق ، باب ۱۱ ، دربارهٔ صفات ذات و صفات افعال خداوند ، قسمت دوم از حدیث ۷ ، صفحه ۱۷۹ ،ترجمهٔ استاد علی اکبر میرزایی
┄┅═══✼🍃🌸🍃✼═══┅┄
💠 آدرس کانال انس با نهج البلاغه
@ons_ba_nahj
┄═❁✨❈[﷽]❈✨❁═┄
🍀 #توحید #شیخ_صدوق ۲۲
#خداشناسی متن صد و پانزده
🔰 دربارهٔ صفات ذات و صفات افعال خداوند
🔻صفوان بن یحیی می گوید :
🌸 به ابوالحسن امام موسی کاظم
علیه السلام عرض کردم:
🔸 من را از خواست خدا و مخلوق آگاه فرما؟
🌸حضرت فرمودند:
🍀 اراده از طرف مخلوق ، درون و آن چه
آشکارا انجام می دهد ، می باشد.
🍀 اما اراده و خواست خداوند،
ایجاد (و آفرینش) او می باشد ، نه غیر از آن ،
🔻زیرا خداوند
🔹 جست و جو نمی کند
🔹 و همّ و غمّ ندارد
🔹 و فکر نمی کند
🔺 و این خصوصیات، از خداوند منتفی
شده است ،
🍀 (زیرا) این (خصوصیات)
جزء صفات مخلوق است.
🔻 پس خواست و اراده ی خداوند ،
✅ همان فعل و کار است و نه غیر از آن
✅ و به کار می گوید :
موجود شو، پس او هم موجود می شود .
✔️ بدون این که لفظی به کار برده
✔️ و با زبان حرفی بزند
✔️ و هم و غمی داشته باشد
✔️و فکری کند
✔️و کیفیتی به کار ببرد
✅ زیرا خداوند، خودش بدون کیفیت است.
______________________________
📕 کتاب توحید شیخ صدوق ، باب ۱۱ ، دربارهٔ صفات ذات و صفات افعال خداوند،حدیث ۱۷، صفحه ۱۸۵ ،ترجمهٔ استاد علی اکبر میرزایی
┄┅═══✼🍃🌸🍃✼═══┅┄
💠 آدرس کانال انس با نهج البلاغه
@ons_ba_nahj
┄═❁✨❈[﷽]❈✨❁═┄
🍀 #توحید #شیخ_صدوق ۲۳
#خداشناسی متن صد و شانزده
🔰 دربارهٔ تفسیر اینکه:
خداوند نور آسمانها و زمین است .
🔻عبّاس بن هلال می گوید
🌸 از امام رضا علیه السلام
دربارهٔ فرمودهٔ خداوند پرسیدم که می فرماید:
۞ اللَّهُ نُورُ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ ۚ
📕 «خداوند نور آسمانها و زمین است » .
(سورهٔ نور آیهٔ ۳۵)
🌸حضرت فرمودند:
🔻منظور این است که
🔰 خداوند
✅ هدایت کننده ی اهل آسمان و اهل زمین است
↩️ و در روایت برقی آمده است :
✅ منظور این است که خداوند آن چه در آسمان
و زمین است را هدایت می کند.
______________________________
📕 کتاب توحید شیخ صدوق ، باب ۱۵ ، دربارهٔ تفسیر اینکه خداوند نور آسمانها و زمین است ،حدیث ۱ ، صفحه ۱۹۹ ،ترجمهٔ استاد علی اکبر میرزایی
┄┅═══✼🍃🌸🍃✼═══┅┄
💠 آدرس کانال انس با نهج البلاغه
@ons_ba_nahj
┄═❁✨❈[﷽]❈✨❁═┄
🍀 #توحید #شیخ_صدوق ۲۴
#خداشناسی متن صد و هفده
🔰 دربارهٔ تفسیر سخن خداوند که فرموده است:
«خداوند را فراموش کردند ،
خداوند نیز آنها را فراموش کرد »
🔻عبدالعزیز بن مسلم می گوید:
🌸 از امام رضا علیه السلام درباهٔ سخن خداوند
پرسیدم که فرموده است :
📕«...نَسُوا اللَّهَ فَنَسِيَهُمْ...»
«خداوند را فراموش کردند ،
خداوند نیز آنها را فراموش کرد» .
🌸 آن حضرت فرمودند:
✅ حقیقتاً خداوند فراموش و اشتباه نمی کند
✅ و چیزی که آفریده شده و به وجود آمده
است فراموش کرده و اشتباه می کند .
🍀 مگر نشنیده ای که خداوند می فرماید:
📕 «...وَمَا كَانَ رَبُّكَ نَسِيًّا»
پروردگار تو فراموش نمی کند .
( سورهٔ مریم ، بخشی از آیهٔ ۶۴)
🍀 و منظور کسی است که خدا و روز قیامت را فراموش می کند به طوری که خودش آنها را فراموش می کند ،
🔻 همان طور که خداوند فرموده است:
📕 « وَلَا تَكُونُوا كَالَّذِينَ نَسُوا اللَّهَ فَأَنْسَاهُمْ أَنْفُسَهُمْ ۚ أُولَٰٓئِكَ هُمُ الْفَاسِقُونَ»
«مثل کسانی نباشید که خدا را فراموش کردند ، پس خداوند (کاری کرد ) که خودشان را (نیز). فراموش کنند. این گروه فاسق هستند.
(سورهٔ حشر ، آیهٔ ۱۹ )
🔻 و سخن دیگر خداوند که فرموده است :
📕 «فَالْيَوْمَ نَنْسَاهُمْ كَمَا نَسُوا لِقَآءَ يَوْمِهِمْ هَٰذَا»
« پس امروز آنها را فراموش کردیم همان طوری که روز قیامت را انکار کردند» .
( سورهٔ اعراف ، بخشی از آیهٔ ۵۱)
✅ یعنی آنها را رها کردیم همان طوری که آماده شدن برای ملاقات روز قیامت را رها کردند.
( شیخ صدوق نویسنده کتاب می نویسد: این که آمده است آنها را رها می کنیم یعنی برای آنها ثواب کسی که به روز قیامت امید دارند قرار نمی دهیم ، زیرا رها کردن بر خداوند جایز نمی باشد
و اما سخن خداوند که فرموده است :
«وَتَرَكَهُمْ فِي ظُلُمَاتٍ لَا يُبْصِرُونَ»
آنها را در تاریکی رها کرد مگر نمی بینند در عذاب آنها عجله نمی کنیم و به آنها فرصت می دهیم تا توبه کنند.
______________________________
📕 کتاب توحید شیخ صدوق ، باب ۱۶ ، حدیث ۱ ، صفحه ۲٠۷ ،ترجمهٔ استاد علی اکبر میرزایی
┄┅═══✼🍃🌸🍃✼═══┅┄
💠 آدرس کانال انس با نهج البلاغه
@ons_ba_nahj
┄═❁✨❈[﷽]❈✨❁═┄
🍀 #توحید #شیخ_صدوق ۲۵
#خداشناسی متن صد و هجده
🔰 دربارهٔ تفسیر سخن خداوند که فرموده است
« خداوند آنها را به مسخره گرفت ».
🔻و فرمود:
«خداوند آنها را مورد تمسخر قرار می دهد»
🔻 و می فرماید :
و آنها نقشه کشیدند و خداوند هم نقشه کشید
و خداوند بهترین نقشه کش ها است.»
🔻 و دیگر فرموده است :
« آنها با خداوند نیرنگ کردند در حالی که
او با آنها نیرنگ کرد».
🍀 سَأَلْتُهُ عَنْ قَوْلِ اللَّهِ عَزَّوَجَلَّ
📕 «سَخِرَ اللهُ مِنْهُمْ» توبه/۷۹
🔻 وَعَنْ قَوْلِ اللَّهِ عَزَّ وَجَلَّ:
📕 «اللَّهُ يَسْتَهْزِئُ بِهِمْ » بقره/۱۵
🔻 وَعَنْ قَوْلِهِ:
📕 «وَمَكَرُوا وَمَكَرَ اللَّهُ » آل عمران /۵۴
🔻وَعَنْ قَوْلِهِ
📕 «يُخَادِعُونَ اللَّهَ وَهُوَ خَادِعُهُمْ» نساء/۱۴۲
✅ فَقَالَ: «إِنَّ اللَّهَ تَبَارَكَ وَتَعَالَى لا يَسْخَرُ وَلَا يَسْتَهْزِيءُ وَلا يَمْكُرُ وَلا يُخادِعُ وَلَكِنَّهُ عَزَّوَجَلَّ يُجازِيْهِمْ جَزاءَ السُّخْرِيَّةِ وَجَزاءَ الْاِسْتهزاء، وَجَزاءَ الْمَكْرِ وَالخَديعَةِ، تَعالَى اللهُ عَمّا يَقُولُ الظَّالِمُونَ عُلُوّاً كَبِيراً».
🔻 علی بن حسن فضّال از پدرش
نقل می کند که می گوید :
🌸 از امام رضا علیه السلام
درباره سخن خداوند پرسیدم که فرموده است:
📕 « خداوند آنها را به مسخره گرفت»
🔻 و در جای دیگر فرموده است :
📕 «خداوند آنها را مورد تمسخر قرار میدهد»
🔻 و می فرماید:
📕 « و آنها نقشه کشیدند و خداوند هم نقشه کشید و خداوند بهترین نقشه کش ها ست»
🔻و (دیگر) فرموده است :
📕 «آنها با خداوند نیرنگ کردند، در حالی که او با آنها نیرنگ کرد »
🌸 آن حضرت فرمودند :
✅ خداوند مسخره نمی کند و کسی را مورد تمسخر قرار نمی دهد ، نیرنگ نمی زند و فریب نمی خورد ،
✅ اما خداوند سزای
🔹مسخره کردن،
🔹 به تمسخر گرفتن ،
🔹 نیرنگ و حیله را
↩️ جایز شمرده است
✅ و خداوند از آن چه ستمکاران می گویند ،
بالاتر و بزرگ است.
______________________________________
📕 کتاب توحید شیخ صدوق ، باب ۲۱ ،حدیث ۱، صفحه ۲۱۹،ترجمهٔ استاد علی اکبر میرزایی
┄┅═══✼🍃🌸🍃✼═══┅┄
💠 آدرس کانال انس با نهج البلاغه
@ons_ba_nahj