┄═❁✨❈[﷽]❈✨❁═┄
🍀 #توحید #شیخ_صدوق ۱۹
#خداشناسی متن صد و دوازده
🔰 دربارهٔ علم خداوند
حسين بن بشّار می گوید:
🌸 از امام رضا علیه السلام پرسیدم :
🔸 آیا خداوند نسبت به چیزی که هنوز به وجود نیامده است ، می داند که اگر وجود داشت ، چگونه بود و یا این که نمی داند؟
🌸 حضرت امام رضا علیه السلام فرمودند:
✅ خداوند، قبل از وجود هر چیزی ،
نسبت به آن آگاه است،
📕 خداوند فرموده است:
«إِنَّا كُنَّا نَسْتَنْسِخُ مَا كُنْتُمْ تَعْمَلُونَ».
« حقیقتاً از آن چه [در دنیا ] انجام می دادید نسخه برداری می کردیم»
( سورهٔ جاثیه ، بخشی از آیهٔ ۲۹ )
📕 و به اهل جهنم می فرماید:
«وَلَوْ رُدُّوا لَعَادُوا لِمَا نُهُوا عَنْهُ وَإِنَّهُمْ لَكَاذِبُونَ».
«اگر آنها، نسبت به آن چه نهی شده اند برگردانده شوند دوباره به همان چیز بازگشت می کنند، زیرا دروغگو هستند »
( سورهٔ انعام ، بخشی از آیهٔ ۲۸ )
✅ پس خداوند می داند که
↩️ اگر آنها را دوباره (به دنیا) بر می گردانْد، به همان چیزی که نهی شده بودند بازگشت می کردند
( و مرتکب گناه می شدند)
🔻 و زمانی که فرشتگان به خداوند عرض کردند:
«أَتَجْعَلُ فِيهَا مَنْ يُفْسِدُ فِيهَا وَيَسْفِكُ الدِّمَآءَ وَنَحْنُ نُسَبِّحُ بِحَمْدِكَ وَنُقَدِّسُ لَكَ »
📕 «آیا در روی زمین کسانی قرار میدهی که فساد کنند و خون بریزند، در حالی که ما تو را با سپاس ، تسبیح می گوییم و تو را منزّه می دانیم
( یعنی مشغول ذکر تو می باشیم)
📕 خداوند به آنها فرمود :
« إِنِّيٓ أَعْلَمُ مَا لَا تَعْلَمُونَ»
«آن چه من می دانم ، شما نمی دانید»
( سورهٔ بقره ، بخشی از آیهٔ ۳٠ )
✅ پس علم خداوند ،
🍀 همیشه قبل از هر چیزی بوده است و قبل از این که آنها را بیافریند (نسبت به آنها آگاهی داشت).
✅ پس پروردگار ما مبارک است و بسیار بزرگ است
🍀 و اشیاء را آفرید در حالی که علم او آن طور که می خواست ، قبل از هر چیزی بود و همین طوراست ،
✅ پروردگار ما همیشه دانا ، شنوا و بیناست.
__________________________
📕 کتاب توحید شیخ صدوق ، باب ۱٠ ، دربارهٔ علم خداوند،حدیث ۸ ، صفحه ۱۶۹ و ۱۷۱ ،ترجمهٔ استاد علی اکبر میرزایی
┄┅═══✼🍃🌸🍃✼═══┅┄
💠 آدرس کانال انس با نهج البلاغه
@ons_ba_nahj
┄═❁✨❈[﷽]❈✨❁═┄
🍀 #توحید #شیخ_صدوق ۲٠
#خداشناسی متن صد و سیزده
🔰 دربارهٔ صفات ذات و صفات افعال خداوند
🔻عبد الأعلی
🌸 از امام صادق علیه السلام نقل می کند
که آن حضرت فرمودند :
✅ نام خدا، غیر از خداست؛
🍀 و هر چیزی که نام شیء بر آن واقع شود به جز خداوند ، مخلوق و آفریده شده است.
🍀 آن چه زبانها بیان می کنند و یا دستها انجام می دهند آفریده و خلق شده اند و خداوند ، نهایت هر نهایتی است؛
🍀 و چیزی که نهایت را می پذیرد غیر از نهایت است و نهایت موصوف و هر موصوفی ، ساخته شده است
🍀 و سازندهٔ اشیاء ، به اندازه ای که بتوان از آن نام برد وصف نمی شود.
🍀 او موجود نشده است تا مثل ساخته شدنِ غیر از خود ، شناخته شود
🍀 و به نهایتی منتهی نمی شود ، مگر این که (آن چیز ) غیر از خدا باشد.
✅ کسی که این حکم را درک کند، هرگز ذلیل نمی شود
✅ و این ، همان توحید خالص است.
🔺 پس به آن معتقد شده و صادق دانسته و با اجازه ی خداوند درک کنید.
ادامه دارد ...
__________________________________
📕 کتاب توحید شیخ صدوق ، باب ۱۱ ، دربارهٔ صفات ذات و صفات افعال خداوند ، قسمت اول از حدیث ۷ ، صفحه ۱۷۹ ،ترجمهٔ استاد علی اکبر میرزایی
┄┅═══✼🍃🌸🍃✼═══┅┄
💠 آدرس کانال انس با نهج البلاغه
@ons_ba_nahj
┄═❁✨❈[﷽]❈✨❁═┄
🍀 #توحید #شیخ_صدوق ۲۱
#خداشناسی متن صد و چهارده
🔰 دربارهٔ صفات ذات و صفات افعال خداوند
(قسمت دوم )
🔻عبد الأعلی
🌸 از امام صادق علیه السلام نقل می کند
که آن حضرت فرمودند :
🍀 و کسی که گمان کند که خداوند را به حجاب ، یا صورت یا تصویری می شناسد مشرک است.
↩️ زیرا حجاب ، صورت و تصویر ، مغایر با خداست و او تک و یگانه است.
🍀 پس چگونه کسی که او را به غیرش می شناسد
یکتاپرست دانست.
✔️ خداوند را کسی شناخته که به وسیلهٔ خدا ،
خدا را شناخته باشد.
✔️ پس کسی که خدا را با خدا نشناسد ،
او را نشناخته است و غیر او را شناخته است؛
🍀 و خداوند آفرینندهٔ اشیاء از غیر شیء است
( زیرا خداوند ، شیء را از خود شیء نیافریده است؛ بلکه چیزی نبود و از نیستی آفرید )
✅ خداوند به نام هایش نامیده می شود ، اما غیر از نام هایش و نام هایش غیر از اوست؛
🍀 و آن چه توصیف می شود
غیر از وصف کننده است.
🍀 پس کسی که خیال کند به چیزی که نمی شناسد ، ایمان دارد ، از شناخت گمراه است.
🍀 مخلوق ، چیزی را به جز به وسیلۀ خدا ، درک نمی کند و به شناختِ خداوند ، به جز با (خواست) او ، نمی رسد.
🍀 خداوند از مخلوقات خود و مخلوقات ، از خدا خالی هستند (یعنی هیچ شباهتی میان خدا و مخلوقاتش وجود ندارد )
🍀 زمانی که خداوند چیزی را اراده کند ، آن چیز به وجود می آید ، همان طوری که بدون سخن گفتن ، به دستور خود اراده کرده است.
🍀 از آن چه خداوند حکم کرده است بندگانش چاره ای ندارند ، و در آن چه او خشنود است حجتی برای بندگان نیست.
🍀 بر هیچ کاری قدرت ندارند و به جز به وسیلهٔ پروردگارشان ، نسبت به آن چه در بدنهایشان ایجاد شده است، دوا ندارند.
✅ پس کسی که گمان کند نسبت به کاری که خداوند آن را نخواسته است ،قدرت دارد
↩️ خیال کرده است که خواسته ی او بر خواسته ی خداوندی که مبارک و پروردگار جهانیان است ، غلبه دارد.
_________________________________
📕 کتاب توحید شیخ صدوق ، باب ۱۱ ، دربارهٔ صفات ذات و صفات افعال خداوند ، قسمت دوم از حدیث ۷ ، صفحه ۱۷۹ ،ترجمهٔ استاد علی اکبر میرزایی
┄┅═══✼🍃🌸🍃✼═══┅┄
💠 آدرس کانال انس با نهج البلاغه
@ons_ba_nahj
┄═❁✨❈[﷽]❈✨❁═┄
🍀 #توحید #شیخ_صدوق ۲۲
#خداشناسی متن صد و پانزده
🔰 دربارهٔ صفات ذات و صفات افعال خداوند
🔻صفوان بن یحیی می گوید :
🌸 به ابوالحسن امام موسی کاظم
علیه السلام عرض کردم:
🔸 من را از خواست خدا و مخلوق آگاه فرما؟
🌸حضرت فرمودند:
🍀 اراده از طرف مخلوق ، درون و آن چه
آشکارا انجام می دهد ، می باشد.
🍀 اما اراده و خواست خداوند،
ایجاد (و آفرینش) او می باشد ، نه غیر از آن ،
🔻زیرا خداوند
🔹 جست و جو نمی کند
🔹 و همّ و غمّ ندارد
🔹 و فکر نمی کند
🔺 و این خصوصیات، از خداوند منتفی
شده است ،
🍀 (زیرا) این (خصوصیات)
جزء صفات مخلوق است.
🔻 پس خواست و اراده ی خداوند ،
✅ همان فعل و کار است و نه غیر از آن
✅ و به کار می گوید :
موجود شو، پس او هم موجود می شود .
✔️ بدون این که لفظی به کار برده
✔️ و با زبان حرفی بزند
✔️ و هم و غمی داشته باشد
✔️و فکری کند
✔️و کیفیتی به کار ببرد
✅ زیرا خداوند، خودش بدون کیفیت است.
______________________________
📕 کتاب توحید شیخ صدوق ، باب ۱۱ ، دربارهٔ صفات ذات و صفات افعال خداوند،حدیث ۱۷، صفحه ۱۸۵ ،ترجمهٔ استاد علی اکبر میرزایی
┄┅═══✼🍃🌸🍃✼═══┅┄
💠 آدرس کانال انس با نهج البلاغه
@ons_ba_nahj
┄═❁✨❈[﷽]❈✨❁═┄
🍀 #توحید #شیخ_صدوق ۲۳
#خداشناسی متن صد و شانزده
🔰 دربارهٔ تفسیر اینکه:
خداوند نور آسمانها و زمین است .
🔻عبّاس بن هلال می گوید
🌸 از امام رضا علیه السلام
دربارهٔ فرمودهٔ خداوند پرسیدم که می فرماید:
۞ اللَّهُ نُورُ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ ۚ
📕 «خداوند نور آسمانها و زمین است » .
(سورهٔ نور آیهٔ ۳۵)
🌸حضرت فرمودند:
🔻منظور این است که
🔰 خداوند
✅ هدایت کننده ی اهل آسمان و اهل زمین است
↩️ و در روایت برقی آمده است :
✅ منظور این است که خداوند آن چه در آسمان
و زمین است را هدایت می کند.
______________________________
📕 کتاب توحید شیخ صدوق ، باب ۱۵ ، دربارهٔ تفسیر اینکه خداوند نور آسمانها و زمین است ،حدیث ۱ ، صفحه ۱۹۹ ،ترجمهٔ استاد علی اکبر میرزایی
┄┅═══✼🍃🌸🍃✼═══┅┄
💠 آدرس کانال انس با نهج البلاغه
@ons_ba_nahj
┄═❁✨❈[﷽]❈✨❁═┄
🍀 #توحید #شیخ_صدوق ۲۴
#خداشناسی متن صد و هفده
🔰 دربارهٔ تفسیر سخن خداوند که فرموده است:
«خداوند را فراموش کردند ،
خداوند نیز آنها را فراموش کرد »
🔻عبدالعزیز بن مسلم می گوید:
🌸 از امام رضا علیه السلام درباهٔ سخن خداوند
پرسیدم که فرموده است :
📕«...نَسُوا اللَّهَ فَنَسِيَهُمْ...»
«خداوند را فراموش کردند ،
خداوند نیز آنها را فراموش کرد» .
🌸 آن حضرت فرمودند:
✅ حقیقتاً خداوند فراموش و اشتباه نمی کند
✅ و چیزی که آفریده شده و به وجود آمده
است فراموش کرده و اشتباه می کند .
🍀 مگر نشنیده ای که خداوند می فرماید:
📕 «...وَمَا كَانَ رَبُّكَ نَسِيًّا»
پروردگار تو فراموش نمی کند .
( سورهٔ مریم ، بخشی از آیهٔ ۶۴)
🍀 و منظور کسی است که خدا و روز قیامت را فراموش می کند به طوری که خودش آنها را فراموش می کند ،
🔻 همان طور که خداوند فرموده است:
📕 « وَلَا تَكُونُوا كَالَّذِينَ نَسُوا اللَّهَ فَأَنْسَاهُمْ أَنْفُسَهُمْ ۚ أُولَٰٓئِكَ هُمُ الْفَاسِقُونَ»
«مثل کسانی نباشید که خدا را فراموش کردند ، پس خداوند (کاری کرد ) که خودشان را (نیز). فراموش کنند. این گروه فاسق هستند.
(سورهٔ حشر ، آیهٔ ۱۹ )
🔻 و سخن دیگر خداوند که فرموده است :
📕 «فَالْيَوْمَ نَنْسَاهُمْ كَمَا نَسُوا لِقَآءَ يَوْمِهِمْ هَٰذَا»
« پس امروز آنها را فراموش کردیم همان طوری که روز قیامت را انکار کردند» .
( سورهٔ اعراف ، بخشی از آیهٔ ۵۱)
✅ یعنی آنها را رها کردیم همان طوری که آماده شدن برای ملاقات روز قیامت را رها کردند.
( شیخ صدوق نویسنده کتاب می نویسد: این که آمده است آنها را رها می کنیم یعنی برای آنها ثواب کسی که به روز قیامت امید دارند قرار نمی دهیم ، زیرا رها کردن بر خداوند جایز نمی باشد
و اما سخن خداوند که فرموده است :
«وَتَرَكَهُمْ فِي ظُلُمَاتٍ لَا يُبْصِرُونَ»
آنها را در تاریکی رها کرد مگر نمی بینند در عذاب آنها عجله نمی کنیم و به آنها فرصت می دهیم تا توبه کنند.
______________________________
📕 کتاب توحید شیخ صدوق ، باب ۱۶ ، حدیث ۱ ، صفحه ۲٠۷ ،ترجمهٔ استاد علی اکبر میرزایی
┄┅═══✼🍃🌸🍃✼═══┅┄
💠 آدرس کانال انس با نهج البلاغه
@ons_ba_nahj
┄═❁✨❈[﷽]❈✨❁═┄
🍀 #توحید #شیخ_صدوق ۲۵
#خداشناسی متن صد و هجده
🔰 دربارهٔ تفسیر سخن خداوند که فرموده است
« خداوند آنها را به مسخره گرفت ».
🔻و فرمود:
«خداوند آنها را مورد تمسخر قرار می دهد»
🔻 و می فرماید :
و آنها نقشه کشیدند و خداوند هم نقشه کشید
و خداوند بهترین نقشه کش ها است.»
🔻 و دیگر فرموده است :
« آنها با خداوند نیرنگ کردند در حالی که
او با آنها نیرنگ کرد».
🍀 سَأَلْتُهُ عَنْ قَوْلِ اللَّهِ عَزَّوَجَلَّ
📕 «سَخِرَ اللهُ مِنْهُمْ» توبه/۷۹
🔻 وَعَنْ قَوْلِ اللَّهِ عَزَّ وَجَلَّ:
📕 «اللَّهُ يَسْتَهْزِئُ بِهِمْ » بقره/۱۵
🔻 وَعَنْ قَوْلِهِ:
📕 «وَمَكَرُوا وَمَكَرَ اللَّهُ » آل عمران /۵۴
🔻وَعَنْ قَوْلِهِ
📕 «يُخَادِعُونَ اللَّهَ وَهُوَ خَادِعُهُمْ» نساء/۱۴۲
✅ فَقَالَ: «إِنَّ اللَّهَ تَبَارَكَ وَتَعَالَى لا يَسْخَرُ وَلَا يَسْتَهْزِيءُ وَلا يَمْكُرُ وَلا يُخادِعُ وَلَكِنَّهُ عَزَّوَجَلَّ يُجازِيْهِمْ جَزاءَ السُّخْرِيَّةِ وَجَزاءَ الْاِسْتهزاء، وَجَزاءَ الْمَكْرِ وَالخَديعَةِ، تَعالَى اللهُ عَمّا يَقُولُ الظَّالِمُونَ عُلُوّاً كَبِيراً».
🔻 علی بن حسن فضّال از پدرش
نقل می کند که می گوید :
🌸 از امام رضا علیه السلام
درباره سخن خداوند پرسیدم که فرموده است:
📕 « خداوند آنها را به مسخره گرفت»
🔻 و در جای دیگر فرموده است :
📕 «خداوند آنها را مورد تمسخر قرار میدهد»
🔻 و می فرماید:
📕 « و آنها نقشه کشیدند و خداوند هم نقشه کشید و خداوند بهترین نقشه کش ها ست»
🔻و (دیگر) فرموده است :
📕 «آنها با خداوند نیرنگ کردند، در حالی که او با آنها نیرنگ کرد »
🌸 آن حضرت فرمودند :
✅ خداوند مسخره نمی کند و کسی را مورد تمسخر قرار نمی دهد ، نیرنگ نمی زند و فریب نمی خورد ،
✅ اما خداوند سزای
🔹مسخره کردن،
🔹 به تمسخر گرفتن ،
🔹 نیرنگ و حیله را
↩️ جایز شمرده است
✅ و خداوند از آن چه ستمکاران می گویند ،
بالاتر و بزرگ است.
______________________________________
📕 کتاب توحید شیخ صدوق ، باب ۲۱ ،حدیث ۱، صفحه ۲۱۹،ترجمهٔ استاد علی اکبر میرزایی
┄┅═══✼🍃🌸🍃✼═══┅┄
💠 آدرس کانال انس با نهج البلاغه
@ons_ba_nahj
┄═❁✨❈[﷽]❈✨❁═┄
🍀 #توحید #شیخ_صدوق ۲۶
#خداشناسی متن صد و نوزده
🔰 دربارهٔ معنای خشنودی و خشم خداوند.
🔻 هشام بن حکم می گوید :
◀️ مردی از امام صادق علیه السلام دربارۀ خداوند پرسید که آیا خشنودی و خشم دارد؟
🌸 آن حضرت فرمودند : بله ، اما آن گونه نیست که در آفریده ها وجود دارد ،
🍀 زیرا خشنودی و خشم ، وارد شونده ای است که بر انسان داخل می گردد و او را از حالی به حالی دیگر منتقل می سازد
🍀 (انسان) قابل تغییر ، مرکب است به طوری که اشیاء در او اثر می گذارند،
✅ (اما) در آفریدگار ما هیچ چیزی اثر نمی گذارد (زیرا) او هم در ذات و هم در معنا یگانه است.
✅ پس خشنودی او ، همان ثوابش و خشم او همان عذابش می باشد
✅ بدون این که چیزی بر او تأثیر بگذارد و او را تحریک کند و او را از حالتی به حالت دیگر در بیاورد زیرا این موارد جز صفات آفریده هایی است که ناتوان و نیازمند هستند،
✅ ( امّا) خداوند قدرتمند و بزرگواری است که از میان مخلوقات خود به کسی نیاز ندارد و تمام مخلوقات را به گونه ای آفرید که به او نیازمند هستند؛
✅ و اشیاء را بدون نیاز (به آنها ) و بدون سبب آفرید و اختراع کرد و به وجود آورد.
__________________________________
📕 کتاب توحید شیخ صدوق ، باب ۲۶ ،حدیث ۳ ، صفحه ۲۳۵ ،ترجمهٔ استاد علی اکبر میرزایی
┄┅═══✼🍃🌸🍃✼═══┅┄
💠 آدرس کانال انس با نهج البلاغه
@ons_ba_nahj
┄═❁✨❈[﷽]❈✨❁═┄
🍀 #توحید #شیخ_صدوق ۲۷
#خداشناسی صد و بیست
🔰 دربارهٔ تفسیر سخن خداوند که فرموده است:
«از روح خود در (آدم )دمیدم» .
🔻 محمد بن مسلم می گوید:
🌸 از امام باقر علیه السلام دربارۀ این سخن خداوند پرسیدم که فرموده است :
📘 «وَنَفَخْتُ فِيهِ مِنْ رُوحِي»
«از روح خود در (آدم) دمیدم»
(حجر /۲۹)
🔸 (و عرض کردم) این دمیدن چگونه بوده است؟
🌸 آن حضرت فرمودند:
🍀 روح مثل باد در حرکت است و روح نامیده شد ،
🍀 زیرا اسم روح از باد گرفته شده است
و لفظ روح به دست آمده است،
🍀 زیرا روح با ریح ( باد) هم جنس می باشد ،
✅ و خداوند روح را به خودش نسبت داده است ،
✅ زیرا خداوند او را از میان دیگر روح ها
انتخاب کرده است
✅ همان طوری که خانهٔ خود (کعبه) را از دیگر خانه ها برگزیده است و فرموده است:
🍀 خانهٔ من و به پیامبری از میان پیامبرانِ خود فرموده است : دوست من و مانند آن
🔻 و تمام اینها
✔️ آفریده شده ،
✔️ ساخته شده ،
✔️ ایجاد شده ،
✔️ پرورش یافته
✔️ و تدبیر شده است.
__________________________________
📕 کتاب توحید شیخ صدوق ، باب ۲۷ ،حدیث ۳ ، صفحه ۲۳۷ ،ترجمهٔ استاد علی اکبر میرزایی
┄┅═══✼🍃🌸🍃✼═══┅┄
💠 آدرس کانال انس با نهج البلاغه
@ons_ba_nahj
┄═❁✨❈[﷽]❈✨❁═┄
🍀 #توحید #شیخ_صدوق ۲۸
#خداشناسی متن صد و بیست و یک
🔰 دربارهٔ منتفی دانستنِ مکان ، زمان ، توقف ، حرکت ، فرود آمدن ، بالا رفتن و جابجا شدن از خداوند.
🔻ابوبصیر می گوید :
🌸 مردی به نزد امام باقر علیه السلام آمد و عرض کرد:
🔸 ای ابو جعفر! به من از پروردگار خود خبر بده که از چه موقع بوده است؟
🍀 آن حضرت فرمودند: وای بر تو( از چه موقع بود) مخصوص موجودی است که ابتدا نبوده و سپس به وجود آمده است ،
🍀 در حالی که پروردگار من بدون داشتن کیفیت (چگونگی) از اوّل بوده است و برای وجودش زمانی نیست ، همان طوری که برای وجودش ، چگونگی ای هم ندارد.
🍀 برای بودنِ خداوند مکانی وجود ندارد بعد از آن که چیزی آفرید قدرتمند نشد و قبل از آن که چیزی را ایجاد نماید ، ضعیف نبود .
🍀 قبل از آن که چیزی به وجود بیاورد (از تنهایی) وحشت زده نبود و خود به چیزی که او به وجود آورده است شباهتی ندارد و قبل از ایجاد چیزی ، خالی از تسلط بر پادشاهی خود نبود و بعد از به وجود آوردن چیزی پادشاهی بزرگ نگشت.
✅ پس برای بودنِ او چگونگی ، مکان و اندازه وجود ندارد و به چیزی که به او شباهت داشته باشد ، شناخته نمی شود و با طولانی شدن ماندنش پیر نمی شود ،
✅ از چیزی بهت زده نیست ، چیزی او را به ترس نمی اندازد و تمام چیزها از ترس او بهت زده هستند،
🍀 او زنده ای بدون عاریه است ( زنده بودن خود را از کسی یا چیزی به طور موقّتی نمی گیرد.)
🍀 و به بودن وصف نمی شود و چگونگیِ مشخّصی و اثرِ بر جای مانده و مکانی که همسایهٔ چیزی باشد ، ندارد بلکه او زنده ای است که شناخته شده می باشد ،
🍀 پادشاهی است که قدرت و پادشاهی او همیشگی است .
🍀 هر گونه که خواست ، با ارادۀ خود به وجود می آورد.
🍀 نه دارای اندازه و نه قابل تجزیه است و فناپذیر نیست .
🍀 اولینْ ، بدون چگونگی و آخرینْ بدون مکان است و هر چیزی به جز ذات او نابود شدنی می باشد.
🍀 آفریدن و دستور دادن مخصوص او است . بزرگ است خدایی که پروردگار جهانیان می باشد .
🍀 وای بر تو ای سؤال کننده! خیال، پروردگارِ مرا به دور خود نمی پیچد و او به وسیلهٔ شبهات، (از مقام بزرگی) پایین نمی آید و همسایهٔ چیزی نمی شود و چیزی (نیز) همسایه او نخواهد شد.
🍀اتّفاقات بر او جاری نمی گردد و از چیزی که انجام می دهد مورد سؤال قرار نگرفته و بر (روی) چیزی قرار نمی گیرد و کسالت و خواب بر او غلبه پیدا نمی کند و آن چه در آسمانها و زمین و میان آن دو و پایین آنها می باشد مخصوص خداوند است.
_________________________________
📕 کتاب توحید شیخ صدوق ، باب ۲۸ ،حدیث ۲، صفحه ۲۴۱ و ۲۴۳ ،ترجمهٔ استاد علی اکبر میرزایی
┄┅═══✼🍃🌸🍃✼═══┅┄
💠 آدرس کانال انس با نهج البلاغه
@ons_ba_nahj
┄═❁✨❈[﷽]❈✨❁═┄
🍀 #توحید #شیخ_صدوق ۲۹
#خداشناسی متن صد و بیست و دوم
🔰 دربارهٔ منتفی دانستنِ مکان ، زمان ، توقف ، حرکت ، فرود آمدن ، بالا رفتن و جابجا شدن از خداوند.
🔻 ابراهیم بن ابی محمود می گوید:
🌸 به امام رضا علیه السلام عرض کردم :
🔸 ای فرزند رسول خدا ! دربارهٔ حدیثی که مردم از رسول خدا صل الله علیه و آله نقل می کنند چه می فرمایید؟
🍀 که آن حضرت فرموده است :
خداوند هر شب به آسمان دنیا فرود می آید.
🌸 آن حضرت فرمودند :
🍀 خداوند کسانی که سخن را از جایگاه اصلی آن منحرف می سازند لعنت کندـ
🍀 به خدا قسم که رسول خدا صل الله علیه و آله چنین نفرموده است ، بلکه فرموده است:
🌹 خداوند هر شب در یک سوم آخر شب و شبِ جمعه در اوّل شب فرشته ای را به آسمان دنیا می فرستد و به او دستور می دهد که فریاد بزند:
📣 آیا سؤال کننده ای هست که به او جواب بدهم؟
📣 آیا توبه کننده ای هست که توبه او را بپذیرم؟
📣 آیا استغفار کننده هست که او را ببخشم؟
📣 ای جست و جوگر خوبی ، جلو بیا.
📣 ای جست و جوگر بدی عقب برو.
📣 فریاد او تا طلوع فجر ادامه دارد و زمانی که فجر (صبح) طلوع کرد به جای خود در ملکوت بالا بر می گردد.
✅ این حدیث را پدرم از جدّم و ایشان از رسول خدا صل الله علیه وآله نقل کرده اند.
___________________________
📕 کتاب توحید شیخ صدوق ، باب ۲۸ ،حدیث ۷ ، صفحه ۲۴۵ ،ترجمهٔ استاد علی اکبر میرزایی
┄┅═══✼🍃🌸🍃✼═══┅┄
💠 آدرس کانال انس با نهج البلاغه
@ons_ba_nahj
┄═❁✨❈[﷽]❈✨❁═┄
🍀 #توحید #شیخ_صدوق ۳٠
#خداشناسی متن صد و بیست وسه
🔰 دربارهٔ منتفی دانستنِ مکان ، زمان ، توقف ، حرکت ، فرود آمدن ، بالا رفتن و جابجا شدن از خداوند.
🔻مفضل بن عمر
🌸 از امام صادق علیه السلام نقل می کند که آن حضرت فرمودند :
🍀 کسی که گمان کند خداوند در چیزی یا از چیزی (متولدشده) یا بر (روی) چیزی قرار گرفته است ، به طور یقین مشرک است،
🍀 اگر خداوند بر روی چیزی بود، یقیناً حمل شده می باشد و اگر در چیزی قرار داشت حقیقتاً محصور (محدود) می شد و اگر از چیزی (گرفته و متولد) می شد ، آفریده شده بود .
_______________________
📕 کتاب توحید شیخ صدوق ، باب ۲۸ ،حدیث ۹ ، صفحه ۲۴۹ ،ترجمهٔ استاد علی اکبر میرزایی
┄┅═══✼🍃🌸🍃✼═══┅┄
💠 آدرس کانال انس با نهج البلاغه
@ons_ba_nahj