eitaa logo
الوافي
561 دنبال‌کننده
800 عکس
85 ویدیو
54 فایل
(33202) 52 - ونقل من كتاب أحمد بن محمد بن أبي نصر، عن الرضا (عليه السلام) قال: علينا إلقاء الأصول وعليكم التفريع. وسائل الشيعة (آل البيت) - الحر العاملي - ج ٢٧ - الصفحة۶۲. ✔️نبذ من الفقه أی أصول الفقه عند الفقهاء. ✔️ التفریع . ادمین @Mohiuddin76
مشاهده در ایتا
دانلود
📍گرایش های مذهب متکلمین در فقه. دعوا در مذهب متکلمین چنان بالا گرفت که به هم مسلکان خود ولو در برخی مباحث اختلاف داشتند، رحم نمی کردند. بطور کلی مذهب متکلمین در فقه به دوشاخه عمده معتزلیان و اهل حدیث تقسیم می شود، اهل حدیث نیز خود به زیر شاخه هایی چون اشاعره و وهابیت ... تقسیم می شوند. اهل حدیث که یک شاخه از مذهب متکلمین در فقاهت است بمثابه اخباریانی چون ملا محمد امین استرآبادی اند. چنانچه در کانال خواهد آمد و در جلسه اول تدریس الوافیة بیان شد، شکوک ملا محمد امین استرآبادی از تقریرات نادرست صاحب معالم از علم اصول استرآبادی را به شیوه اهل حدیث متکلمین کشاند ! در اهل سنت نیز به همین صورت فهم غلط مالک بن انس از مباحث امام صادق علیه السلام و ابوحنیفه باعث تشکیل مکتب فقهی مالکي و بالاتر از آن ایجاد گرایش اهل حدیث شد که در موطن آن دو مکتب فقهی دیگر متکلمین یعنی شافعی و حنبلی رشد کردند. @osol_fegh .
📍 مکتب فقهي اوزاعي. ابوعمرو عبد الرحمن بن عمرو اوزاعی، مجتهد مطلق اراضی شامات و شاگرد امام محمد باقر علیه السلام، موسسه مکتب اوزاعي می باشد. او استاد مالک بن انس امام مکتب مالکي و همچنین استاد محمد بن ادریس شافعي امام مکتب شافعي است. از اقوال منقول او بدست می آید که او جزو اولین مجتهدین اهل حدیث متکلمین بود. او همانند دیگر مکاتب فقهي مذهب متکلمین به توجیه احادیث فقهی و قوانین شریعت اسلامی بر اساس کبریات اعتقادی اهل حدیث متکلمین همت نهاد. @osol_fegh .
الوافي
📍علوم قضایی. علم قضا به شاخه ای از حکمت عملی اطلاق می شود که قاضی بر عکس فقیه به شناخت تخصیص و تعمی
📍الوثایق الغازانیة. رساله ای در علم قضا در دوره ایلخانی، تقدیم شده به هفتمین ایلخان، غازان محمود خان. این رساله در مورد بخشی از علم قضا است و در آن به توضیح چگونگی کتابت وثایق مالیه پرداخته شده. همانطور که گفته شد این رساله در علم قضا است نه در علم قانون (فقه) که در فقه در باب عقود و ایقاعات و احکام بدان پرداخته می شود. @osol_fegh .
الوافي
📍رابطۀ علم قضاء و علم سیاست. @osol_fegh .
در مورد رابطه علم قضاء و علم سیاست اندیشمندان اندیشیده اند و برخی همانند دانکن کندی و همکاران بر آن شدند که علم قضاء و علم سیاست هم پوشانی دارد، البته در عبارت از واژه قانون برای علم قضاء استفاده شده لازم بذکر است دقت در تعبیر در علم حقوق غربی قطعا به دقت تعبیر و موشکافی های فقهاء اسلام نیست! اما بدا به حال کپی کنندگان که چه احوالات ناخوشی دارند که در فهم اندیشه اندیشمندان مسلمان مانده اند، صحبت از فعالیت های این افراد که منجر به تشکیلاتی چون فقه های مضاف یا فلسفه های مضاف شده بسی غم بار است و مستدعی روضه ای مفصل است که محققین را با مقداری اشک از غم کار اینان کمی سبک کند، که چه بحال فقه اسلامی آوردند! کسانی که ریشه در هوا دارند، نه بوی از فقه اسلامی استشمام کردند و نه در فهم واژگان حقوق غرب به موفقیتی دست بافتند، طرد من هنا غادر من هناک!. در پست ضمیمه شده قبل بیان شد که علم قضا با علم قانون متفاوت است. در علم قانون به شناخت موضوع از حیث تعمیم و تخصیص در عرف زمان تشریع و قانون ریزی پرداخته می شود، اما در علم قضاء به شناخت موضوع از حیث تعمیم و تخصیص در عرف زمان تطبیق یعنی زمانی که مجرم یا مدیون موضوع را ایجاد کرده پرداخته می شود. در واقع در علم قضاء به پژوهش در مورد فعل صادر شده الان پرداخته می شود و در علم قانون در مورد فعلی (موضوعی) که در زمان تشریع و قانون ریزی صادر شده تا حکم آن زمان با دقت تمام شناخته شود. پس علم قضاء را بطور دقیق تر می توان اینگونه تعریف کرد : به علم شناخت ماهیات جرمی و مالی و کیفیت استخراج این ماهیات از بستر موضوعات جرمی و مالی، علم قضاء گویند . قضیه در علم سیاست نیز به گونه علم قضاء است، با این افتراق که در علم سیاست به شناخت ماهیات سیاسی پرداخته می شود که از بستر موضوعات کیفری پدید می آیند، و با این اشتراک که هر دوی علم قضاء و علم سیاست استنادشان در مقام تطبیق به علم قانون (فقه) است [باب احکام]، و همچنین اشتراک دیگر آن دو این است که هر دو در مورد ماهیات در عرف الان بحث می کنند نه در عرف زمان قانون گذاری و برای آن دو مهم است که الان چه اتفاقی افتاده تا بعد به سراغ منابع (علم قانون) بروند و با آن تطبیق کنند. تا اینجا با ملاحظه دو وجه اشتراک بین این دو علم نظریه دانکن کندی در مورد این همانی علم قضاء و علم سیاست واضح شد. اما برای وضوح وجه افتراق این دو باید به تبین موضوع سیاسی و موضوع قضایی پرداخت، که در پست بعدی بدان می پردازم. @osol_fegh .
الوافي
در مورد رابطه علم قضاء و علم سیاست اندیشمندان اندیشیده اند و برخی همانند دانکن کندی و همکاران بر آن
موضوع کیفری و موضوع جرمی که حد فاصل بین آنها، علم قضاء و علم سیاست را بوجود می آورند. مطلبی بسی سخت است. با کاوش لغوی و مطالعه قوانین باب احکام می توان به این نتیجه رسید که موضوع جرمی که سازنده ماهیات قضایی است، به مطالعه جرم های اتفاق افتاده می پردازد که جرم مورد نظر چه خصائصی دارد. اما در مطالعه موضوعات کیفری به این مطلب می پردازیم که اعطاء درست کیفر باید چگونه باشد چه خصائصی در بهتر عطا کردن کیفر یک جرم دخیل است تا آن خصائص را تعمیم دهیم و ماهیت سیاسی بسازیم. بحث علوم سیاسی در چگونگی اعطاء کیفر است نه در اینکه آن کیفر چه باشد، اینکه آن کیفر چه باشد در علم قانون (فقه) بحث شده . بالنتیجه : ماهیة جرمی با ماهیة کیفری متفاوت است. در اینجا می توان گفت هر قاضی بهر حال سیاست مدار است، ولی اینگونه نیست که هر سیاست مداری قاضی و داور خوبی هم باشد ولی قطعا مدیر خوبی است. عبارت صاحب مفتاح الکرامة را اینجا در مورد سیاست تکرار می‌کنم: سیاست علم چگونگی انتظام مال، جان، آبرو، ناموس و دین مسلمانان است، سیاست حافظ مقاصد شریعت است. @osol_fegh .
سیاست مدار کسی است که راه های اجرای کیفر را خوب بداند. بداند که یک کیفر را چگونه به بهترین نحو اجرا کند. کیفر ها در علم قانون مذکور است پس سیاست مدار کیفرشناس نیست. شناخت جرم که موضوع کیفر است نیز بعهده علم قضاء است. در علم سیاست فقط راه های بهتر اجراء شدن کیفر مورد کنکاش قرار می‌گیرد . لذا تعبیر شده از علم سیاست به علم شناخت دولت و حکومت. 🌅امام خمینی در حال مطالعه روزنامه و گوش کردن به رادیو و همزمان پیاده روی کردن. @osol_fegh .
💠 گروه فقه جواهری. ⚪اصحاب انفتاح حقیقی باب علم . ✔️فقه ایمائي در مقابل فقه استنباطي . 🌐لینک : https://eitaa.com/joinchat/4197843092C86b2ff4dc4 📌مباحثه مباحثی چون : 🔴 اصول 🔴 رجال 🔴 فقه الحدیث
الوافي
📍گرایش های مذهب متکلمین در فقه. دعوا در مذهب متکلمین چنان بالا گرفت که به هم مسلکان خود ولو در برخی
📍اخباری معتدل! 📌صاحب وسائل الشیعة ۱. هر وقت با این عبارت غیر دقیق -اخباری معتدل- برخی برخوردید بدانید منظورشان فقهاء مکتب الوافي است. برمحققین لازم است که تفکیک کنند بین طایفه متکلمین اهلِ حدیث و بین مکتب الوافي . اهل حدیث یا اخباریان یک اندیشه کلامی است که ظاهر احادیث کلامی را بعنوان کبریات کلی لحاظ می کنند و احادیث فقهی را حول آن توجیه!، اهل حدیث در بین اهل سنت شاخه های گوناگونی دارند امثال وهابیت و اشاعره را می توان نام برد. مکتب الوافي احادیث فقهی (قانونی) را فارغ از دیدگاه های کلامی تفسیر می کنند، یعنی روایات فقهی را تابع فهم غلط مفسر و جهان بینی مفسر تفسیر نمی کنند بلکه متن قانونی را تابع شرایط و محیط تشریع تفسیر می کنند. محدث عالی قدر جدی الفقیه الشیخ محمد حسن الحر العاملي المشغري رحمة الله علیه از فقهاء مکتب الوافي هستند. @osol_fegh ‌.
الوافي
📍رابطۀ علم قضاء و علم سیاست. @osol_fegh .
📍و ساسةالعباد ۲ . مسئولین کشور باید رحانیت را بعنوان وکلای ولی فقیه در جزء جزء امور کشور برای نظارت در اجرا و تبین مفاد سیاست های کلی نظام الغاء شده از جانب رهبری با مشورت با مجمع تشخیص مصلحت نظام، منصوب بدارند. روحانیت بعنوان مبلغ احکام شارع مقدس باید اهتمام کامل خود را در تبلیغ سیاست های کلی نظام بعنوان احکام شرعی، مبذول بدارد . رحانیت بعنوان بخشی از پروژه اجرایی/تبینی قوانین کشور چنانچه در منشور روحانیت آمده باید متصف به شأن قضا و نظارت بر اجرای قوانین/سیاسات ها کلی کشور باشد. @osol_fegh .
📍تعریف حدیث. ✍شهید ثاني. و هو _ أي الخبر المرادف الحدیث _ أعم من أن یکون قول الرسول، و الامام، والصحابی، والتابعي، و غیرهم من العلماء و الصلحاء و نحوهم . و في معناه فعلهم و تقریرهم . هذا هو الأشهر في الاستعمال، والأوفق بعموم معناه اللغويّ . 📚 الرعایة لحال البدایة «رسائل في درایة الحدیث ۱ : ۱۲۵ » . @osol_fegh .
الوافي
📍خیر الفقیه . آیة الله السید علي القاضي الطباطبائي التبریزي: « خیر الفقیة أن یکون فقیهاً صوفیاً ». 🌅 تمثال فقیه عالی مقام آیت الله العظمی سید ابوالحسن موسوی اصفهانی . [حضرت آیت الله قاضی به حضرت آیت الله سید ابوالحسن اصفهانی نوید مرجعیت را دادند و ایشان پیگیر بحث از عارف بالله بودند. حضرت آیت الله اصفهانی تا جایی که توانستند با فلسفه مرسوم و صوفیه غیر متشرعه (لامذهب بندگان شیطان) مخالفت کردند.] @osol_fegh .