📍تعریف مکتب اصولی :
مکتب اصولی اصطلاحی است که بر نگاهی یک شکل به مسائل [ منابع فقه / حقوق ] کلی علم اصول گفته می شود ، مسائل کلی علم اصول که همان منابع علم فقه اند عبارتند از ؛ سنت ، قرآن ، اجماع ، عقل .
هر گروهی که این چهار منبع را یکسان تعریف کند یک مکتب اصولی است ، اختلاف در تعریف این چهار منبع مکاتب اصولی را ایجاد می کند .
@osol_fegh
📍 سنت در مکتب الوافی [ انفتاحیان ] . قسمت اول .
📌 خبر متواتر .
👈 خبر جماعة بلغوا في الکثرة مبلغاً احالت العادة تواطیهم علی الکذب . / الوافیة ، فاضل تونی ، ص ۱۵۷ /.
👈 فالاولی ان یقال انه خبر جماعة یؤمن تواطیهم علی الکذب عادة و ان کان للوازم الخبر مدخلیة في افادة ذلک الکثرة العمل . / القوانین المحکمة ، میرزای قمی ، جلد ۱ ،ص ۴۲۱۹ /. [ آیت الله شبیری : « قید لوازم الخبر » در جمله فوق ، اشاره به مانع بودن دخالت لوازم خارجی در تحقق تواتر است ] .
توضیح افتراق دو مکتب اصولی از حیث نگاه به منبعی همچون سنت ، را از زبان آیت الله شبیری بخوانید 👇 .
@osol_fegh
الوافي
📍 سنت در مکتب الوافی [ انفتاحیان ] . قسمت اول . 📌 خبر متواتر . 👈 خبر جماعة بلغوا في الکثرة مبلغاً
یکی از انواع خبر قطعى الصدق خبر متواتر است. خبر متواتر در تعریف مشهور خبر گروه کثیری است که با در نظر گرفتن خصوصیات داخلی خبر برای شنونده موجب یقین به صدق آن شود.
بنابراین خبری که خصوصیات و قراینی خارجی موجب علم شده باشد، حتی در صورتیکه دلیل خارجى جزء العلة حصول علم باشد خبر متواتر نخواهد بود.
بنابراین، دو خصوصیت برای خبر متواتر در نظر گرفته شده است یکی قطع آور بودن خبر و دیگری کثرت راویان آن با منتفی شدن یکی از این دو شرط تواتر صادق نخواهد بود.
در کتاب وافیه در تعریف خبر متواتر چنین آمده است: «خبر جماعة بلغوا في الكثرة مبلغاً احالت العادة تواطيهم على الكذب » براساس این تعریف اگر برخی خصوصیات داخلی خبر؛ مانند وثاقت راویان و یا نشانه هایی در متن خبر به عنوان جزء العلة در کنار ویژگی کثرت راویان قرار گیرند و در یقین آور بودن خبر تاثیر بگذارند و یا اینکه ویژگی موضوع خبر مانند بودن یا نبودن داعی بر کذب در ایجاد علم مؤثر باشد باز هم چنین خبری مشمول تعریف خبر متواتر خواهد بود.
مثلا اگر وثاقت راویان موجب شود که تنها با روایت ده نفر یقین به خبر ایجاد شود این خبر متواتر خواهد بود.
با توجه به نکته فوق میتوان علت معتبر نبودن عدد خاصی برای تحقق تواتر را دریافت زیرا با توجه به تفاوت کیفیت قراین و خصوصیات داخلی هر خبر تعداد راویانی که با روایات آنان برای مخاطبان یقین حاصل میشود متفاوت خواهد بود.
صاحب قوانین در تعریف خبر متواتر چنین میگوید: «فالاولی ان يقال انه خبر جماعة يؤمن تواطيهم على الكذب عادة و ان كان للوازم الخبر مدخلية فى افادة ذلك الكثرة العمل» قید «لوازم الخبر» در جمله فوق ، اشاره به مانع بودن دخالت لوازم خارجی در تحقق تواتر است .
🎙 درس درایة الحدیث آیت الله شبیری زنجانی حفظه الله.
✍ نگارنده درس حجة الاسلام و المسلمین سید علیرضا صدر حسینی .
📚 پژوهشی در علم درایة الحدیث ، ص ۱۶ - ۱۷ .
@osol_fegh
📍 فقه و عرفان .
و حقیقت سلوک و کلید آن ، تسخیر بدن و نفس است در تحت رایت ایمان که مبیّن احکام آن #فقه_جوارح و فقه نفس است .
و بعد از این افناء نفس و روح در تحت رایت کبریائی الهی ، و همهٔ عقبات و منازل در این مراحل مندرج است .
✍ علامه سید محمد مهدی بحرالعلوم بروجردی نجفی .
📚 رسالهٔ سیر و سلوک ، ص ۱۵۵ .
@osol_fegh
الوافي
📍 اصل مثبت . ✍ آیة الله العظمی سید علی حسیني سیستاني حفظه الله . @osol_fegh 🔻🔻🔻
🔹اصل مثبت (۱)
🔻سید علی سیستانی:
🔹آنچه که از کلمات متقدمین بر می آید، حجیت اصل مثبت است و همچنین برخی از اساتید ما که در خراسان نزدشان بودیم قائل به حجت بودن مثبتات استصحاب شده اند.
🔸با این حال حق آن چیزی است که متأخرین قائل شده اند، و آن اینکه دلیل استصحاب شامل آثار مع الواسطة الجلیة مستصحب نمی شود.
🔹اصل مثبت (۲)
🔻مرحوم شیخ انصاری در رسائل و بسیاری از تابعین ایشان در جاهای مختلف فرموده اند که اگر استصحاب را با اخبار تعبدی قبول نکنیم و با دلیل عقلی و کاشفیتش نزد عرف قبول کنیم، اصل مثبت جاری خواهد بود.
🔹در تصویر فوق سید سیستانی که بناء عقلاء را مبنای اثبات استصحاب می داند، می گوید که باز هم لازم نمی آید اصل مثبت جاری باشد زیرا پایه ی حکم عقلاء یک امر «روانی» است که از آن به «رؤیت احساسی» تعبیر می کنند.
🔸یعنی انسان به حسب ساختار زیستی اش وقتی چیزی را می بیند، حس بینایی اش از آن منفعل می شود و شیء را در ادامه نیز همانند اولش فرض می کند مگر اینکه خلافش دیده شود.
این امر حسی، از باب قطع نیست زیرا که انسان می داند تغیر و تبدل در طبیعت بسیار است و از قبیل ظن هم نیست بلکه حکم فرد به بقاء از جهت رؤیت احساسی است.
▪️از طرفی مصلحت اجتماعی و فردی و روال زندگی طبیعی انسان متوقف بر این رؤیت احساسی است. مطابق با این نظر فقط آن آثاری که مباشرتاً در حس اثر می گذارند، حکم به بقاء اش می شود. و از آنجا که این حکم از قبیل «اذعان علمی» و «ظنی» نیست، خاصیت منطقی (ترتب لوازم) را در بر نخواهد داشت.
📚 استصحاب ، ص ۲۲۶-۲۲۷ .
🌐 کانال حجة الاسلام والمسلمین خدابندهلو .
@osol_fegh
📍 فقه را رها نکنید ! .
📌خبر آنلاین : به نظرم بیشتر دوست داشتید این رشتهای که به هر حال تحصیل با آن شروع شده بود قطع نشود.
🎙استاد دکتر حشمت پور :
الان حس میکنم رها کردن فقه، کار اشتباهی بوده است. اگر الان کسی از من فلسفه بخواهد به او میگویم برو فقه بخوان .
📰 مصاحبه خبر آنلاین با استاد حشمت پور استاد برجسته فلسفه شیعی ۳/آذر/۱۴۰۲ .
🌐 khabaronline.ir/xkFhC
@osol_fegh
4_5866274866423927653.mp3
4.84M
#بیان_استاد
#پادکست
🌀 عنوان: کمینه گرایی و بیشینه گرایی در فقه و اثر آن در علم رجال
🔹 مستخرج از جلسه دوم کارگاه روشهای نوین پژوهش در حوزه تحقیقات رجالی
@osol_fegh
الوافي
📍 شرط الحجیة الاجماع المصطلح هو احراز فتوی الفقهاء الأقدمین . من جهة أنّ المراد من الاجماع إن کان ه
📍 شرط حجیة اجماع رهبری در کلام موسس مکتب الوافي آخوند ملاعبدالله بشروی .
الحق إمکان الاطلاع علی الإجماع بالمعنی الثاني من غیر جهة النقل في زمان وقوع الغیبة ، إلی حین انقراض الکتب المعتمدة ، و الاصول الأربعماءَة المتداولة ، کزمان المحقق و العلامة و ما ضاهاه ، ولکنَّه بعید .
📚 الوافیة ، ص ۱۵۳ .
@osol_fegh
الوافي
📍 شرط حجیة اجماع رهبری در کلام موسس مکتب الوافي آخوند ملاعبدالله بشروی . الحق إمکان الاطلاع علی الإ
📍 لکنَّه بعید !
و أمَّا بُعده : فلأنَّ مَنْ تتبَّع أحوال أئمة الحدیث ، یحصل له العلم العادي بأنَّهم إذا سمعوا شیئاً من الإمام علیه السلام ، یسندونه الیه ، ولایقتصرون علی مجرَّد فتواهم ، و ما أسندوه إلی الإمام علیه السلام في الفروع من الاُمور المهمَّة المعتمدة ، نقله نَقَدَة الحدیث کالمحمَّدین الثلاثة ، سیَّما فیما یحتاج فیه إلی نقل الإجماع .
📚 الوافیة ، ص ۱۵۴ ، ۱۵۵ .
@osol_fegh
الوافي
📍 لکنَّه بعید ! و أمَّا بُعده : فلأنَّ مَنْ تتبَّع أحوال أئمة الحدیث ، یحصل له العلم العادي بأنَّ
📍والقول بأن أصحاب الأئمة عليهم السلام لم يكن لهم الفتاوى، بل كتبهم منحصرة في الروايات - قول تخميني !!!،
فإنَّ في كتب الروايات كثيراًما تُذكــر
الفتاوى عن زرارة، وابن أبي عمير ويونس بن عبدالرحمن، وغيرهم، وفي كتاب الفرائض ، من كتاب مَنْ لا يحضره الفقيه أورد كثيراً من فتاوى يونس والفضل بن شاذان ، وكيف لنا بمجرد هذا التخمين، نسبة الغلط إلى كثير من فحول العلماء ؟! كالسيد، والشيخ، والمحقق، والعلامة، وغيرهم، مع قطعنا بأن الكتب التي كانت عندهم ليست موجودة في هذا الزمان، بل هذا من بعض الظن ! .
📚 الوافیة ، ص ۳۳۶ .
@osol_fegh