الوافي
📍 ألاَصْلُ عَدمُ الوُجُوْدِ . اصل در علم اصول بمعنی عدم است ، حال چه اصول لفظیه چه اصول در مقام نب
📍اصول فقه بمنزله تئوری های عدمی فقه .
چنانچه گفتیم اصل در اصول فقه ؛ بمعنی عدم است ، لان فی الوجود کلفةٌ .
و همچنین باید دانست که برای پی ریزی قوانینی با شمولیت بالا باید به مقوله عدم تمسک کرد .
لذا اصل عدم مجازیت ( اصالة الحقیقة) ، اصل عدم تقیید ( اصالة اطلاق ) ، اصل عدم تخصیص ( اصالة عموم ) ، اصل عدم تقدیر ، اصل عدم اشتراک ، اصل عدم نقل است ؛ وقتی بیس و زمینه کار در کلام معصوم با این اصول عدمی ثابت شد بعداً سراغ طرق فقه از تنقیح مناط و منصوص العلة و الغاء خصوصیت [ در مدلول التزامی ] _ از همان کلامی که با این اصول عدمی ثابت شد _ می رویم .
پس تئوری های عام فقهی ( اصول الفقه ) عدمی هستند ، اما تئوری های هر باب فقهی وجودی هستند پس اطلاق اصل بر قواعد فقهیه کار غلطی است .
وقت گذاشتن برای این اصول عدمی کاربسیار خوبی است ولی اصل کار برای استخراج حکم فقهی مطالعه قرائن وجودی هست چون فرض اصول الفقه در مجرای عدم قرینه است ، پس کار اصلی یک نظریه پرداز فقهی یا همان فقیه مطالعه قرائن وجودی مدلول کلام معصوم است تا بحکم برسد ، لذا خواندن علم اصول فقه بدون خواندن و تبحر در علوم الحدیث کاری است بی فایده .
@osol_fegh
.
⚪اصحاب انفتاح حقیقی باب علم .
✔️فقه ایمائي در مقابل فقه استنباطي .
🌐لینک :
https://eitaa.com/joinchat/4197843092C86b2ff4dc4
[ گروه متصل به کانال الوافي ]
35.11M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📍 علوم شناختی .
ازجمله علومی که می تواند برای یک اصولی و فقیه که همت او شناخت مدلول کلام معصوم است ، مفید باشد می توان به ؛
زبانشناسی ، منطق جدید و علوم شناختی اشاره کرد .
چنانچه شنیده ام حضرت آیت الله سیستانی حفظه الله ، در این رشته ها مطالعه داشته و در نظریات اصولی فقهی خود از آنها بهره بردند .
حوزه مقدسه بعوض آنکه مسائل علم فقه را بر موضوعات !! بار کند بیایند و در این زمینه ها فعالیت کنند این یعنی تحول . [ مسایل علم فقه بر ماهیات فقهی بار می شود نه بر موضوعات _ هر ماهیت فقهی موضوع است ولی هر موضوع فقهی ماهیت فقهی نیست !! _ راجع ان شئت فن استدلال دکتر لنگرودی ] .
@osol_fegh
.
1645333398-9835-21-1.pdf
462.7K
📍واکاوی مفهوم «درک» موضوع ماده 91 ق.م.ا. تحلیل میان رشته ای حقوق و علوم اعصاب شناختی .
✍ دکتر آرین پتفت دکتری حقوق عصب شناسی ، دکتر محمود عباسی دکتری حقوق پزشکی ، دکتر علیرضا زالی دکتری جراحی مغز و اعصاب .
@osol_fegh
.
الوافي
📍 الفلسفة الرواقیة . 📌 قسمت سوم . در آثار سیسرو با مفهومی از حقوق طبیعی روبه رو می شویم که نه تنها
📍الفلسفة الرواقیة : اهمیت منطق رواقی در شناخت نظام دال و مدلولی .
📌 قسمت چهارم .
اگر کسی بخواهد منطق جدید را با مبانیش بشناسد ، لازم هست منطق رواقی بداند.
🔻 هم چیز از خروسیپوس سولی ، شروع شد او با عوض کردن بحث گزاره های حملی با بحث درباره گزاره های مرکب ، باعث بوجود آمدن بخشی عظیمی از جهان کنونی ما شد .
📌 در ذیل فهرست کارهایی که بر عمل خروسیپوس سولی استوار است را نام می برم :
۱) قانون لایبنیتس
۲) سورهای ( Quantifiers ) فرگه
۳) دستگاه راسل
۴) تصاویر منطقی ویتگنشتاین
۵) اصل مدار ( هرچند کارناپ رساله ویتگنشتاین را نفهمید ، ولی تقلیل فهم او از ویتگنشتاین این مطلب را بدنبال داشت که پسندیده است )
۶) برهان هیلبرت
۷) قضیه ناتمامیت گودل
۸) کد انیگما
۹) قاعده اصل موضوعه ( قوانین عمل گرها )
۱۰) نظریه برهان و زبان فرمان
۱۱) شرایط صدق تارسکی
۱۲) زبان پرولوگ درهوش مصنوعی سریال تلویزیونی
۱۳) دستور العمل تورینگ برای هوش مصنوعی
@osol_fegh
.
📍 بیوگرافی از خاندان اهل علم آخوند ملا عبدالله بن محمد بشروی خراسانی صاحب الوافیه .
@osol_fegh
الوافي
📍 بیوگرافی آخوند ملا عبدالله بن محمد بشروی خراسانی صاحب الوافیه .
جناب اسماعیل مظفر السلطان گنابادی در یاد داشت هایش در مورد بدیع الزمان فروزانفر و نواده آخوند ملاعبدالله می گوید : « قدر مسلم آن است که همه ی نیای قبیله فروزانفر عالمان دین بوده اند » .
ما به برسی این مطلب می پردازیم :
الآخوند ملاعبدالله بشروی بن حاجی محمد بن سلطان حسین بن ملاعلی بشروی خراسانی .
فرزندان حاجی محمد پدر آخوند ملاعبدالله :
_ ملا عبدالله صاحب الوافیة .
_ ملا احمد امام جماعت مسجد میانده صاحب حاشیه بر شرح لمعه .
_ ملا حسینعلی معروف به فاضل خان ، بناینگذار مدرسه فاضل خان مشهد .
📌خود حاجی محمد پدر آخوند اهل علم بوده و فعلا تنها چیزی که از او باقی است شرحی بر اثنیعشریه شیخ بهایی است البته با اضافاتی در باب آب کر و محاسبه حد کر و اشکال هندسی .
یکی از علماء قسـمت اول شـرح اثنی اعشریه راکه درباره طهارت است درسال1031 مطالعه نموده و بر پایان این فصل چنین
نوشته است :
قرأ الرسـاله طهـارتیه فی اولها الی آخرها المولی الرضـی الـصالح التقی الزکی ّالافضل الامجد الورع مولانا حاج محمد سّلم الله تعالی،شوال ۱۰۳۱ .
📌 از ملا احمد برادر آخوند یک حاشیه بر شرح لمعه موجود هست ، ولی چون همراه برادر خود در مدرسه تستری اصفهان مشغول تالیف و تصحیح بودند چنانچه خاتون آبادی می گوید احتمال می رود کتب بیشتری داشته باشند ، فرزند او یعنی ملامحمد امین بشروی نیز از اهل علم بوده و رساله ای در تایید عموی خود جناب آخوند در مورد نماز جمعه دارد و استاد رسول جعفریان آن را تحقیق تصحیح و چاپ کردند .
📌 از موسس و بنیانگذار مدرسه فاضل خان مشهد یعنی فرزند دیگری حاجی محمد جناب ملا حسینعلی اطلاعاتی در دست نیست .
فرزندان آخوند ملا عبدالله بن محمد بشروی:
📌 ملا عبدالجواد اهل معقول و منقول بوده ، تبحر در تدریس قانون بوعلی داشته ، طبابت نمی کرده اما در جریان به فتانت شخصی را از مرگ نجات داده و ما بین مقام تدریس و طبابت فرق می گذاشته از شاگردان او می توان به ابوالحسن جلوه و جهانگیر خان قشقایی اشاره کرد .
خاندان حکیمی اصفهان که دو قرن به طب و پزشکی مشغول اند از نسل ایشان اند .
📌 مولی محمد بشروی فرزند دیگر آخوند است و از مشایخ اجازه عبدالله افندی است چنانچه آیت الله مرعشی نجفی در زهر الریاض گفته .
📌 و فرزند آخر آخوند جناب ملا علی اکبر بشروی است صاحب الزواجر اللهیة و المواعظ الربانیة در زمینه اخبار ، نسخه در کتابخانه آستان قدس رضوی موجود است .
فرزندان ملا علی اکبر :
ملا محمد و ملا محمد حسین قاضی که هر دو از اهل علم بودند .
فرزندان ملا محمد حسین قاضی:
شیخ یوسف و شیخ علی احمدی ( بشرویه ای پدر بدیع الزمان فروزانفر ).
از جد آخوند ملا عبدالله چیزی در تاریخ ثبت نشده فقط کتیبه ای بر بالای سر در مسجد میانده بشرویه هست که می گوید بانی این مسجد سلطان حسین پدر حاجی محمد بوده .
از پدر سلطان حسین یعنی ملا علی نیز چیزی در دست نیست .
ازشیخ علی احمدی پدر بدیع الزمان فرزندان و نسل اهل علمی منشعب می شود و چون دقیق پژوهش نشده دو خاندان قدسی و شریعت را می توان نام برد .
فرزندان استاد بدیع الزمان نیز همه از اهل علم هستند ، در تصویر بانو دکتر نوشین بدیع الزمان فروزانفر را در سنین خردسالی مشاهده می کنید ایشان مقیم آمریکا بودند.
@osol_fegh
الوافي
📍 بیوگرافی آخوند ملا عبدالله بن محمد بشروی خراسانی صاحب الوافیه . جناب اسماعیل مظفر السلطان گنابادی
📍 قسمت دوم : بیوگرافی علمی .
آخوند ملا عبدالله خراسانی را شاگرد سید محمد طباطبایی مشهور به میرزا رفیعا نائینی میدانند ، که البته یکی از اساتید او در اصفهان است و اما چرا دیگر اساتید او ثبت نشده جای تعجب است با آنکه در مدرسه تستری سالیانی ساکن بوده احتمالا اساتید آنجا استاد او بودند .
قبل از اینکه به اصفهان برود ابتدا در نزد پدر خودش حاجی محمد تلمذ کرده و دانستیم که حاجی محمد از فقهاء اواخر سده دهم و اوایل سده یازدهم بوده ، بعد از آن به تون رفته و مقداری آنجا بوده بعد به اصفهان رفته [ میدانیم که شهید مطهری در مورد تون می نویسد که بزرگترین حوزه شیعه قبل از اصفهان در تون بوده بطوری که از شبه قاره هند و آسیای مرکزی برای تحصیل رهسپار آنجا می شدند ، متاسفانه از حوزه بزرگ تون هیچ اطلاعاتی وجود ندارد الا اینکه بزرگترین مدرسه آن مدرسه شیخان بوده ، شاید علت محو میراث تون نبود حکومتی همانند صفویه برای حفظ آثار مذهب حقه اثنی عشری بوده ، خود تون محل اجماع دو مذهب بود یکی احناف یکی شیعه بطوری که مسجد جامع آن دارای دو صحن بوده صحن شیعه نشین و صحن سنی نشین ، همچنین در زبان اهل عرفان منطقه غرب جنوب خراسان که شامل تون طبس قائنات می شود را بعنوان محل نورستان میدانند نورستان در کتب عرفانی جایی است که ابدال را منتسب به آنجا می کنند ، البته محل دقیق آن هرگز مشخص نشده ، ولی چنانچه در طبیعیات قاعده تجانس الابدان بالبواطن هست بعید نیست در سرزمینی که زمینش از عقیق است چنین انسان هایی رشد کنند ] .
از شاگردانش فقط به سید عبدالحسین خاتون آبادی اشاره می کنند که شاگرد خود آخوند ملا عبدالله بن محمد بشروی خراسانی و برادرش ملا احمد بن محمد بشروی خراسانی بوده
خود خاتون آبادی در جریانی اشاره می کند که در این جریان من من لایحضره الفقیه را خدمت ملا عبدالله قرائت کردم .
اما بنظر بخاطر روحیه پژوهشی ملاعبدالله و برادرش این دو اهل کرسی درس نبودند و علاقه ای به تدریس نداشتند لذا در مدرسه تستری چنانکه خاتون آبادی نقل می کند به تصحیح و تحقیق و تألیف کتب می پرداختند و همچنین نقل است که زمانی هم که در مشهد ساکن شده در مدرسه علمیه مشغول به تصحیح نسخ خطی بوده [ اثر پژوهشی او الوافیه نیز چنانچه از قیافه اش مشخص است آموزشی نوشته چون عبارات روان و پر از مثال است ، این یعنی اینکه او بلد بوده چطوری کتاب بنویسد چیزی که خیلی از علما بلد نیستند ] چنانکه استاد جورابچی می گوید که نسخه تصحیح شده ملاعبدالله از کافی را دیدم و احتمال زیاد یا در کتابخانه جورابچی است یا در کتابخانه آستان قدس رضوی است ، از شیخ عباس قمی نقل است که شبی چشمم درد می کرد نسخه کافی بخط آخوند ملا عبدالله را بر چشمم کشیدم خوب شد .
تالیفات آخوند ملا عبدالله بشروی :
_شرح ارشاد الاذهان ، گفته بودند این شرح گم شده که مشخص شد به تازگی دست محقق گرامی جناب آقای احمد علی مجید الحلی است .
_فهرست تهذیب الاحکام که آخوند در الوافیه می گوید لازم هر فقهی است ، گفته شده بود گم شده چنانکه در ابتدا تصحیح الوافیه جناب استاد کشمیری در چاپ مجمع الفکر ذکر کردند ، لکن خودم دیدم که در دست استاد موسوی بود .
_ حاشیه بر معالم ، این حاشیه را ندیدم اما ممکن است همان الوافیه باشد که با نام حاشیه بر معالم توسط برخی از مورخین ضبط شده باشد .
_ الوافیه فی اصول الفقه توسط مجمع الفکر بتصحیح و تحقیق استاد کشمیری چاپ شده .
_ رساله ای در رد وجوب عینی نماز جمعه توسط استاد رسول جعفریان تصحیح تحقیق و چاپ شده .
_ تعلیقه بر مدارک الاحکام .
_ حاشیه بر ارشاد الاذهان .
_ حاشیه بر خود الوافیه که تعداد اندکی را استاد کشمیری در چاپ مجمع الفکر آورده ولی بنده نسخه ای را از الوافیه دیدم که حواشی ملاعبدالله بسیار زیاد بود .
_ تصحیح یکدوره کامل کتب اربعه .
@osol_fegh
الوافي
📍اصول فقه بمنزله تئوری های عدمی فقه . چنانچه گفتیم اصل در اصول فقه ؛ بمعنی عدم است ، لان فی الوجود
📍 تئوری های وجودی فقه .
📌تئوری های کلی باب معاملات .
۱_العقود تابعة للقصود
۲_أصالة اللزوم في العقود
۳_انحلال العقود
۴_بطلان كل عقد بتعذر الوفاء بمضمونه
۵_تلف المبيع
۶_ما يضمن
۷_التلف في زمن الخيار
۸_الشرط الفاسد ليس بمفسد للعقد
۹_الإجارة أحد معايش العباد
۱۰_ما يصح إعارته تصح إجارته
۱۱_اخذ الاجرة على الواجبات
@osol_fegh
.
الوافي
📍اصول فقه بمنزله تئوری های عدمی فقه . چنانچه گفتیم اصل در اصول فقه ؛ بمعنی عدم است ، لان فی الوجود
📍 تئوری های عدمی فقه [ فهم ] قابل استفاده در تمامی علوم اسلامی .
یادم هست در زمانی که مشغول مطالعه کفایة الاصول بودم و مراجعاتی به حاشیه آیت الله سید محسن حکیم داشتم ، در آنجا خواندم که حضرت آیت الله بر این عقیده اند که علم اصول برای تمام علوم نیاز است .
خارج از آنکه با تعبیر منطق بودن این علم بنسبت علوم دیگر [ حتی نسبت به فقه ] مخالف ام ، اما بعنوان مجموعه تئوری های عدمی که فهم کلام بدانها بستگی دارد ، امری قابل قبول است ولی همچنانکه قبلا هم گفتم منطق استدلال فقهی نیست بلکه خود علم اصول توسط فن استدلال استنباط شده [ فقط تئوری های اصول عدمی است ، تئوری های ابواب فقهی وجودی ( و الا هر دو تئوری و نظریه فقهی [ فهم ] اند و توسط فن و اقیسه فقهی استخراج می شوند ، و این اقیسه فقهی هستند که صلاحیت منطق نامیده شدند را دارند ) ] .
می دانیم که مجموع گزارهای اسلامی در کلمات معصومین منوط به احکام خمسه نیست و ایشان علاوه بر واجبات و محرمات سخنانی در زمینه اخلاق و عقائد دارند که علم به مدلول این کلمات منوط به همان تئوری های عدمی فقه [ فهم ] ( علم اصول ) می باشد .
@osol_fegh
.
📍 کارشناسان و تئوری های فقهی .
یک کارشناس و یک متخصص می تواند از دو جهت به فقیه و نظریه پرداز فقهی کمک کند ؛ اول آنکه در تشکیل ماهیة فقهی به او کمک کند ، قدر مشترک بین نمونه های همگونه را لحاظ کنند با خصوصیاتی که در موضوعات است و یک ماهیت فقهی بسازند . استخراج این خصوصیات بوسیله کارشناس باید صورت گیرد اما باید به تایید لغت و عرف برسد تا بتوان در تشکیل ماهیة فقهی از آن استفاده کرد این بخش تا حد اعلایی بعهده فقیه است .
دوم در تطبیق ماهیة فقهی تشکیل شده بر موضوعات کارشناس می تواند کمک کار فقیه باشد ، فی المثل متخصص باید نظر بدهد خودکار بیک جوهرش مانع هست یا نه ، البته باز هم در اینجا فقیه باید نظر بدهد که بر نگاه اهل عرف و لغت این مانعیت معتبر هست یا نه ؛ همانند آنکه تدخین تتن از نگاه پزشک ضرر دارد ولی عرف و لغت به این ضرر در نظر برخی از محققین از فقها وقعی نمی نهند ! .
اما قضیه در علومی همچون زبانشناسی و علوم شناختی دو چندان است ؛ این علوم می توانند در ساختار تئوری های فقهی چه عدمی و چه وجودی دست ببرند و به تکامل شناخت از مدلول کمک کنند ، چیزی که در آثار آیت الله سیستانی شاهد هستیم .
🌅 شهید مفتح در بازدید از یکی از مراکز آموزشی جنوب لبنان .
@osol_fegh
.