eitaa logo
الوافي
486 دنبال‌کننده
746 عکس
75 ویدیو
50 فایل
(33202) 52 - ونقل من كتاب أحمد بن محمد بن أبي نصر، عن الرضا (عليه السلام) قال: علينا إلقاء الأصول وعليكم التفريع. وسائل الشيعة (آل البيت) - الحر العاملي - ج ٢٧ - الصفحة۶۲. ✔️نبذ من الفقه أی أصول الفقه عند الفقهاء. ✔️ التفریع . ادمین @Mohiuddin76
مشاهده در ایتا
دانلود
الوافي
📍 استفاده از علوم شناختی در علم اصول توسط آیت الله سیستانی . .... ویژگی سوم شخصیت علمی حضرت آیت‌الل
7.8M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📍 کاربردهای علم تحلیل گفتمان (از شاخه های علوم زبانی). 🎙دکتر شیدا احمدی ، دکتری تخصصی زبان همگانی . @osol_fegh .
📍خطابات قانونیه. بحث قضا در تقسیم ابتدایی به دو بخش قانونگذاری و بخش قضا تقسیم می شود . بخش قضا به دو زیر مجموعه قضای عموم مردم که بر بینه شاهد و مدعی استوار است ، و قضای خصوص قاضی که این قاضی اگر بر سبیل عدالت نبود چگونه است در این بخش دو مطلب بعنوان دلیل است یکی اصالة الصحة یکی اماره حال شخص قاضی . [ در اینجا بحث پیش می آید در اینکه اگر شخصی قضاوت کرد ولی هنوز کارآموز بود و برگه صدور حکم قضایی او نیامده بود و اختلاف شد که قضای او بعد از مجوز بوده یا قبل اصالة عدم تقدم حاکم است ] . در بخش قانون گذاری با دو زیر مجموعه دیگر مواجهیم؛ قانون منصوص، و قانونی که از مدلول التزامی عام باب قضا استخراج می شود . از قسم دوم می توان به خطابات قانونیه که از افرادش می توان به ولایت فقیه ، حکم به روئیت هلال اشاره کرد . @osol_fegh .
الوافي
📍خطابات قانونیه. بحث قضا در تقسیم ابتدایی به دو بخش قانونگذاری و بخش قضا تقسیم می شود . بخش قضا به
📍تقسیم قوانین / شاخه های علم حقوق . قابلیت اجرای حقوق بنسبت سکنه یک کشور یا دو سه کشور با هم به دو قسم تقسیم می شود : _ حقوق داخلی یا ملی که نسبت به سکنه یک کشور اجرا می شود . _ حقوق خارجی که خود دو قسم است : الف ) حقوق حاکم بر روابط دول ، که به آن حقوق بین الملل عمومی می گویند. ب) حقوق حاکم بر روابط افراد ملل مختلف را حقوق بین المللی خصوصی می گویند . حقوق داخلی نیز خود دو قسم است : الف) حقوق عمومی داخلی که به قوانین حاکم بر تشکیلات و روابط دولت با افراد ملت می پردازد قوانینی همچون قانون اساسی [ اصل ولایت فقیه ] ، قانون اصول تشکیلات دادگستری و فصل سوم از باب سوم آیین دادرسی مدنی را می توان نام برد . رشته هایی همچون حقوق اساسی ، حقوق اداری و حقوق جزاء ، و آیین دادرسی کیفری را می توان نام برد . ب) حقوق خصوصی داخلی : حقوقی که ناظر بر روابط حقوقی افراد با یکدیگر است . در این قسم می توان به رشته هایی همچون حقوق مدنی و آیین دادرسی مدنی اشاره کرد . @osol_fegh .
16.18M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📍استفاده مدرسه میرزای شیرازی از مکتب صاحب معالم مدرسه صاحب ضوابط . عمده علت افتراق مدرسه میرزای بزرگ از مدرسه آیت الله بروجردی در مکتب الوافی ، استفاده از دقائق غیر عرفی مکتب معالمی در بیان اندیشه الوافی و استفاده از آن سبک بیانی . و همچنین استفاده از برخی تقریرات معالمی در برخی از تئوری های عدمی ( اصل ها ) فقه است ، همانند استفاده از قاعده قبح عقاب بلا بیان در مدرک برائت عقلی. 📺 دیدار حضرت آیت الله خامنه ای از آیت الله العظمی اراکی . آیت الله اراکی در مدرسه میرزای شیرازی و دارای حاشیه بر درر الفوائد شیخ عبدالکریم حائری می باشند . @osol_fegh .
الوافي
📍 تفاوت اجتهاد شیخ صدوق و شیخ مفید در علم رجال . 🌅 مهر1344. امام خمینی در بدو ورود به شهر کربلا. در
📍 صاحب جواهر و مرسلات صدوق . از فقهایی که همانند امام خمینی رای به حجیت مراسیل فقیه داده اند ، رئیس فقها امامیه شیخ محمد حسن نجفی است ، عبارت او را در جواهر الکلام ببینید : «إذ خلاف الصدوق مع أنه غیر متحقق، لعدوله عما ذکره فی أول کتابه من أنه لا یذکر فیه إلا ما یفتی به غیر قادحٍ فهو الحجة حینئذٍ» . 📚 جواهر الکلام 25: 183. @osol_fegh .
الوافي
📍ملاکات / علل شرعی معرفات اند نه علل واقعیه . « ‏‏فقوله: «الخمر حرام‏‎ ‎‏لانه مسکر» معرّف للموضوع ا
📍ملاکات احکام ۲ . علل احکام مبین موضوعات اند [ ماهیات ] همانند آنکه در قیاس منصوص العلة برفرض حجیت آن ، حکم به موضوعی سرایت می کند که علت در آنجا باشد؛ این یعنی علل و ملاکات احکام مربوط به موضوعات [ ماهیات ] اند ، به عبارت شیخ محمد حسن شریفی (نجفی) رئیس فقهای مذهب جعفری و بزرگ مکتب الوافی توجه کنید : «‏المنساق من کلّ علة لحکم انّها علة للحکم الذی سیقت له‏‎ ‎‏علی ان المنصوص العلة بناء علی حجیته فی غیر محلّ العلة یراد منه تسریة الحکم‏‎ ‎‏فی کل موضع وجدت فیه العلة نحو «حرّمت الخمر لاسکاره» المقتضی لحرمة‏‎ ‎‏کلّ مسکر.» 📚 جواهر الکلام ، جلد ۲۹ ، ص ۳۱۷ . 🌅 تمثال شریف شیخ محمد حسن نجفی رحمة الله علیه. @osol_fegh .
📍 لغت دریچه ای به عرف روایت . خاصه لغت در جایی بکار فقیه می آید که بخواهد به عرف نبی اکرم و ائمه اطهار _که سبب فهم امارات کلام ایشان از سبب مانع شرط است_ علم پیدا کند . یعنی فقیه کلام معصوم را جلوی خود می گذارد و برای فهم مدلول کلام او به عرف زمان معصوم از دریجه لغت وارد می شود که حضرتش چگونه معنا را در قالب این لفظ برده ، سر این تعبیر چه بوده خصوصیت اینگونه تعبیر چه بوده ، لافرق در این مطلب بین اینکه الفاظ نقلا از معصوم باشد یا حتی از راوی معاصر یا بقولی دیگر نقل به معنا باشد . عرف تقنین و فضای صدور روایت برای فقیه همانند قانون نانوشته است . @osol_fegh .
الوافي
📍 لغت دریچه ای به عرف روایت . خاصه لغت در جایی بکار فقیه می آید که بخواهد به عرف نبی اکرم و ائمه اط
📍 الدلالاتُ النحویةُ . قال الخَضْرَاوي : « ودلالةُ الصیغةِ هي المسماةُ دلالةُ التضمن ، والدلالةُ المعنویةُ هي المسماة دلالةَ اللزوم » . 📚 شرح الاقتراح لابن علان ص۱۰۹ ، شرح الاقتراح لابن الطیب ۲۹۸/۱ . 🌅 رسالة ماجستیر ، فوزیة عبدالله عتیق آل جمیل . @osol_fegh .
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📍 اسلام به مانند یک اندیشه اجتماعی . چند سال پیش در جمع نخبگان رسانه عرض شد ، که جمعیت عظیم خاخام های ضد صهیون یک پتانسیل خوب حداقل در جنگ رسانه ای است ، قدرت دنیای امروزی در تسلط بر اطلاعات است هرچقدر بتوان با رسانه اطلاعاتی درست را منتقل کرد پیروزی محقق تر می شود . ما در رسانه آنقدر ضعیف هستیم که امپراطوری رسانه ما را بعنوان یک دین فردی معرفی کرده ، در صورتی که دین اسلام یک اندیشه اجتماعی است . آیا دینی را میشناسید که تمام ادیان ابراهیمی را به رسمیت بشناسد ! دینی که خود را بدین حضرت ابراهیم حنیف می خواند . اما ادیانی چون یهودی و مسیحی که در انحراف غرق شدند ، کلماتشان و زبانشان و اندیشیشان ، هیچ بویی از جهان شمولی ندارد و از مدلول کلماتشان هیچ تئوری اجتماعی خارج نمی شود . آیا ندیدیم که بسم الله الرحمن الرحیم چند وجه ترکیبی دارد ؟! اینهمه معانی قدرت کلام فوق بشری را می رساند که می توان از لوازم این معنا تئوری های اجتماعی استخراج کرد ، این است قدرت اندیشه و زبان اسلام @osol_fegh .
📍 مانع در ماهیت فقهی از نظر شیخ انصاری. چنانچه دانستیم ماهیت فقهی را بوسیله ادواتی می‌سازند از جمله آن ادوات برای ساخت ماهیت فقهی از بستر عرف زمان صدور روایت وضعِ [علامت] مانع است ، شیخ انصاری به توضیح این ابزار می پردازد : «العجز امرٌ عدميٌّ ، لانّه عدم القدرة عمّن مِن شأنه ... ان یقدر ، فکیف یکون مانعاً ؟ مع ان المانع هو الامر الوجودی الذی یلزم من وجوده العدم .» 📚 مکاسب ، شروط صحت شرط . 🌅تمثال شیخ انصاری. @osol_fegh .