94K
2....اگر پدر وصیت نکرده باشه که نماز و روزه های قضای منو انجام بدید و ما هم میدونیم که نماز و روزه ی قضا داره اگر انجام ندیدم معصیت کردیم یا اصلا انجام دادن این کار بدون وصیت هم لازمه در حالی که هیچ وصیتی نکرده ؟
#نماز_قضا_پدر
117.7K
سلام وقتتون بخیر
یکی از اقوام برای اینکه بخواهد مهمانی #افطاری بدهد بعد از سحر به خارج از شهر رفته وروزه خودش رو باز میکنه .
میگه #ثواب_افطاری دادن خیلی بیشر از روزه گرفتن هستش بعد قضای روزه ام رو میگیرم .
ایا این کار درسته ؟
88.3K
سلام علیکم استاد
در برنامه زندگی پس از زندگی یک شخصی میگفت که فضایی رو تجربه کردم که تاریک بود ولی روشن بود درعین حال که تاریک بود روشن بود خوب این معلوم میکنه که اجتماع نقیضین و اجتماع ضدین درعالم ملکوت محال نیست و تجربه کرده اند
وتقریبا خیلی از تجربه گر ها چیزی مطرح میکنند که انگار درعالم ملکوت یا برزخ و عوالم دیگر اجتماع نقیضین وضدین و...محال نیست مثلی شخصی میگفت هیچی دراون عالم نبود درعین حال بود ووجود وعدم که نقیضین هستند پس #اجتماع_نقیضین دراونجا ممکنه ومحال نیست میشه پاسخ بفرمایید
32.5K
سلام یه سوال داشتم ، اگر نرم کننده لب بزنیم وقتی روزه هستیم روزه باطل هست ؟
113.1K
سالهاست که برخی از اقوام بی ادبی و بی حرمتی می کنند.
و سکوت کردیم احترام بخشش.اما تمام نشد کارهای این افراد.
انگار بیشتر جلو میان.
حاج آقا با امثال این افراد باید چکار کرد.
78.2K
سلام خسته نباشید استاد چرا باوجود اینکه نماز میخوانیم روزه میگیریم قران میخوانیم محرمات رو رعایت میکنیم اما عظمت و قدرت خداوندرو نمیتوانیم درک کنیم چرا نمیتوانیم محبت خدارو درک کنیم؟
هدایت شده از پرسمان اعتقادی استاد محمدی
💢 چشم، ابزار هشیاری
💠 امام علی علیه السلام فرمودند:
🍃 الْعَيْنُ وِكَاءُ السَّهِ.
🔹 چشم، نگهدارنده نشيمنگاه است.
✍️ مرحوم سيد رضى در توضيح اين گفتار مى گويد: «اين كلام امام علی (عليه السلام) از تشبيهات عجيب است. امام علی (عليه السلام) نشيمنگاه را به مَشك تشبيه كرده و چشم را به بندى كه بر دهانه مشك مى بندند كه هرگاه بند را رها كنند مَشك نمى تواند آنچه در آن است نگهدارى كند، مشهور است كه اين سخن نخست از پيامبر(صلى الله عليه وآله) شنيده شده ولى جمعى آن از اميرمؤمنان(عليه السلام) نقل كرده اند، اين را مبرد در كتاب المقتضب در باب اللفظ بالحروف آورده و ما در كتاب مجازات آثار النبوية درباره اين استعاره و تشبيه سخن گفته ايم».
📚 حکمت 466 نهج البلاغه
📎 #اعتقادات
📎 #ماه_رمضان
📎 #امام_زمان
📎 #نهجالبلاغه
پرسمان اعتقادی استاد محمدی 👇👇
🔹🔸🔹🔸🔹🔸
♨️ @ostadmohamadi
هدایت شده از پرسمان اعتقادی استاد محمدی
حکمت 466 نهج البلاغه.mp3
6.09M
💠 شرح #نهج_البلاغه
🔸 حکمت 466
🎙 استاد محمدی شاهرودی
🔗 https://btid.org/fa/news/192692
📎 #امام_زمان
📡حداقل برای☝️نفر ارسال کنید
پرسمان اعتقادی استاد محمدی 👇👇
🔹🔸🔹🔸🔹🔸
♨️ @ostadmohamadi
نهج البلاغه روز دوازدهم.m4a
19.63M
مسجد باقریه
دوازدهم #رمضان_المبارک ۱۴-۱-۱۴۰۲
نامه ۳۱ نهج البلاغه
📌📌 کانال اصول دین
پاسخ به سوالات اعتقادی توسط
حجت الاسلام والمسلمین رضا محمدی⬇️⬇️
https://eitaa.com/joinchat/3602645023C15b0da7178
آدرس تلگرام
https://t.me/osooledin1
💐💐💐
پرسمان اعتقادی 11 -01-1402.mp3
21M
#فایل_صوتی #برنامه_زنده #پرسمان_اعتقادی
🔋 حجم فایل : 20 مگابایت
⏳مدت زمان:01:26:50 دقیقه
✍🏼در این برنامه استاد محمدی به پرسش های اعتقادی از قبیل پرسش های زیر پاسخ میدهند:
1.مقام حضرت #خدیجه(س) در نزد خدا چه بود؟
2.آیا #قهر با #مومن گناه است؟
3.توضیحاتی پیرامون #دعای_سحر
4.آیا #صلوات مشکل گشاست؟
5.آیا درد و رنج زندگی باعث بخشش #گناه در آخرت است؟
📡مرکز رسانه ای ولایت
📲مدیریت فضای مجازی
🔰 @velayattv
هدایت شده از اصول دین (زیر نظر استاد محمدی)
80.9K
سلام چنانچه مشهور است و زیاد نقل می شود و شما هم نقل کردید دعای مجیر در شبهای ۱۳ و ۱۴ و ۱۵ خوانده می شود در حالی که شیخ عباس در مفاتیح می فرماید ایام البیض
یعنی روزهای ۱۳ تا ۱۵ نه شبها
استاد پاسخ دهند که این تناقض چگونه قابل حل است؟
📌📌 کانال اصول دین
پاسخ به سوالات اعتقادی توسط
حجت الاسلام والمسلمین رضا محمدی⬇️⬇️
https://eitaa.com/joinchat/3602645023C15b0da7178
آدرس تلگرام
https://t.me/osooledin1
💐💐💐
218.3K
❓ سؤال
سلام، در مورد روایتی که حضرت میفرمایند الرزق رزقان، دونوع رزق داریم یک نوع ان اگه تو دنبالش نروی هم ان به دنبال شما میآید یعنی اگه کارهم نکنیم به مامیرسد؟ این چطور با تلاش قابل جمع است؟
❓ سؤال
سلام، در مورد روایتی که حضرت میفرمایند الرزق رزقان، دونوع رزق داریم یک نوع ان اگه تو دنبالش نروی هم ان به دنبال شما میآید یعنی اگه کارهم نکنیم به مامیرسد؟ این چطور با تلاش قابل جمع است؟
✅ پاسخ
بسمالله الرحمن الرحیم
آن سخن در نامهی ۳۱ نهجالبلاغه است که فرمود «الرزق رزقان؛ رزقٌ یطلبک و #رزق تطلبه» روزی دو تا است؛ آن روزی که او دنبال تو است و حتما به تو خواهد رسید و آن روزی که تو دنبال آن هستی.
در هر دو، تلاش لازم است... منتها آن روزی که «یطلبک»،[نامیده شده راحتتر و سریعتر و حتما به انسان میرسد یعنی با توجه به اینکه] شما هم که[یک موجود زنده هستید و نیاز به رزق و روزی دارید، حتما به شما میرسد، پس] اگر بنا باشد انسان زندگی کند و بخواهد نَمیرد آن روزی به او میرسد دیگر! اگر نرسد که دیگر نمیتواند[طبق ارادهی خدا زنده باشد و] زندگی بکند... منتها اینکه حالا چطور میرسد؟!
یک راهش همین تلاش است، یک راهش ممکن است از راههای دیگر برسد.
به عبارت دیگر، این «رزقٌ یطلبک» با این [جمله] که[گفته شده:]«لیس للانسان الا ما سعی»... اینها در تعارض نیستند بلکه آن «لیس للانسان إلا ما سعی» میآید این را تخصیص میزند...
میگوید: این که ما گفتیم که روزی به تو میرسد، گُترهای نمیرسد! تو باید دنبالش باشی و او هم به تو میرسد... منتها این روزی «حتماً » به تو میرسد اما آن روزی که تو دنبالش هستی ممکن است به آن برسی و ممکن هم هست که نرسی! فرقشان فقط همین است... در اینکه این روزی که «یطلبک» [نامیده شده] حتما به تو خواهد رسید، آن روزی که «تطلبه»[نامیده شده] ممکن است به آن برسی ممکن است که نرسی! وگرنه در هر دو، دنبال روزی رفتن لازم است.
🖊پیاده شده از صوت استاد
⏪⏪ کانال اصول دین
استاد محمدی⬇️⬇️
https://eitaa.com/joinchat/3602645023C15b0da7178
آدرس تلگرام
https://t.me/osooledin1
💐💐💐
220.6K
❓ سؤال
اصحاب اعراف چه کسانی هستند ؟
✅ پاسخ
بسمالله الرحمن الرحیم
اقوال در این باره متعدد است، آن قولی که ما هم قبول داریم این است که دو دسته اصحاب و اعراف هستند:
یک دسته اولیاء و بزرگان و شخصیتهایی که بر بلندای اعراف ایستادهاند تا کسانی که نیاز به کمک دارند و نیاز به شفاعت دارند را دستگیری کنند و آنها را به بهشت منتقل کنند
آنها هستند که با اهل جهنم صحبت میکنند، با اهل بهشت صحبت میکنند و هر دو طرف را میبینند اجازهی صحبت کردن دارند که در قرآن تحت عنوان « اعراف اولئک الرجال.. »
آن بزرگان و اینها درواقع اولیاء خدا هستند، مثل امیرالمومنین علیه السلام.
دستهی دوم کسانی که اینها طمع دارند که به بهشت بروند و خب «یطمعون...» در قرآن دارد، در سوره اعراف... اما هنوز شایستگی بهشت رفتن را پیدا نکردند... اینها نیاز به کمک دارند که بتوانند بهشتی بشوند.
این دستهی دوم در شعر سعدی خوب بیان شده که *ای سیر تو را نان جوین خوش ننماید/ محبوب من گرچه از نزد تو زشت است/حوران بهشتی را دوزخ بُوَد اعراف/ از اخبار پُرس که اعراف بهشت است*
میگوید آنهایی که در بهشت هستند، از آنها بپرسی اعراف کجا است؟ میگویند جهنم است، اما از جهنمیها بپرسی که اعراف کجاست میگویند اعراف، خود بهشت است.
پس این اعراف میشود بین بهشت و جهنم، اینها آنجا طمع دارند که بهشتی بشوند و منتظر هستند که شفاعت شامل حالشان بشود و به بهشت منتقل بشوند. این دو دسته در #اعراف وجود دارد.
🖊پیاده شده از صوت استاد
⏪⏪ کانال اصول دین
استاد محمدی⬇️⬇️
https://eitaa.com/joinchat/3602645023C15b0da7178
264.5K
❓ سؤال
سلام علیکم حاج آقا طاعت و عباداتتونقبول باشه.مگه ما انسان ها مخیر نیستیم و اختیار نداریم میگن نماز بخون میگی واسه چی میگه ب فلان جا برسی من میگم نمیخوام برسم خدا اختیار داده باز واجب کرده که اگر نخوانی عذابت میکنم چجوری اختیار داریم یا نه ممنون
❓ سؤال
سلام علیکم حاج آقا طاعت و عباداتتونقبول باشه.مگه ما انسان ها مخیر نیستیم و اختیار نداریم میگن نماز بخون میگی واسه چی میگه ب فلان جا برسی من میگم نمیخوام برسم خدا اختیار داده باز واجب کرده که اگر نخوانی عذابت میکنم چجوری اختیار داریم یا نه ممنون
✅ پاسخ
بسمالله الرحمن الرحیم
به این معنایی که شما میگویید در واجبات و محرمات اختیار نداریم، اما این را به آن جبر نمیگویند، به هر حال شما اختیار دارید که نماز بخوانید یا نخوانید.
پس جبر آنجایی است که به اختیار شما نباشد... مثلا این که شما "مرد باشید یا زن باشید" مجبورید، مثلا "چه زمانی در دنیا باشید" در #اختیار خودتان نیست. شما انتخاب نکردید در این زمان به دنیا بیایید، اینها جبر است.
اما اینکه دلتان بخواهد نماز میخوانید و دلتان نخواهد نماز نمیخوانید این را جبر نمیگویند! اگر شما به این معنا جبر میگویید خب بله، همهی واجبات و همهی محرمات از مصادیق #جبر است.
مطلب دوم این که خب باز اینجا هم، معنای این حرف این نیست که به شما بگویند که اگر نماز نخوانید مثلا ما قرارداد کردیم که شما را عذاب کنیم، نه حقیقت این است که خود نماز نخواندن[عذاب را به همراه دار] مثل این میمانَد که کسی غذا نخورَد... کسی که غذا نخورَد خب گرسنهاش میشود! عرض کنم که دچار سوءتغذیه میشود... اینجوری نیست که بگوییم که قرارداد کردند هر کس غذا نخورَد مثلا فرض کن دلش درد بگیرد! خب وقتی غذا نمیخورَد [طبیعتاً] دچار سوءتغذیه میشود کسی هم که نماز نمیخوانَد[طبیعتاً] دچار کمبودهای معنوی میشوند، چون نماز غذای روح و جان انسان است.
قراردادی در کار نیست که بگوییم چرا این کار را کردید؟! چرا اختیار ما را ملاحظه نکردید! دقیقاً مثل این میماند که کسی نگفته که ما قرارداد کردیم که هر کسی غذا بخورد سیر بشود و هر کس غذا نخورَد سیر نشود! این قرارداد نیست... یک رابطهی تکوینی است؛ کسی غذا نخورَد گرسنه میمانَد، کسی هم نماز نخوانَد از لحاظ معنوی گرسنه میمانَد.
🖊پیاده شده از صوت استاد
⏪⏪ کانال اصول دین
استاد محمدی⬇️⬇️
https://eitaa.com/joinchat/3602645023C15b0da7178
آدرس تلگرام
https://t.me/osooledin1
💐💐💐
120.2K
❓ سؤال
سلام خدمت استاد محمدی شاهرودی
در ماه مبارک رمضان نفس من خیلی رام میشه و یه جورایی مومن تر میشم ولی بعد ماه مبارک حس میکنم دوباره میشم مثل قبلم سوال: چیکار کنیم این #دستاورد های #ماه_رمضان را حفظ کنیم؟
✅ پاسخ
بسمالله الرحمن الرحیم
بله خب، خاصیت ماه رمضان[این است] که شیاطین در غُل و زنجیر هستند و روزه است که انسان را کاملا مسلّط بر نفس میکند و... که اینها از خواص ماه مبارک رمضان است.
حالا بعدش چکار کنیم؟!
همین کارهایی که در ماه مبارک رمضان میکردیم را ادامه بدهیم.
در ماه رمضان مقید بودیم که حتما نماز اول وقت را در مسجد بخوانیم به جماعت، خب ادامه بدهیم،
در ماه رمضان قرآن میخواندیم، خب در ماههای دیگر هم قرآن بخوانیم،
گاهگاهی روزه بگیریم ...
همان اعمالی که در ماه رمضان انجام میدادیم را انجام بدهیم تا آن حال باقی بماند.
در ماه رمضان چون روزه بودیم، خیلی از گناهان را انجام نمیدادیم، در ماههای بعد هم انجام ندهیم.
🖊پیاده شده از صوت استاد
⏪⏪ کانال اصول دین
استاد محمدی⬇️⬇️
https://eitaa.com/joinchat/3602645023C15b0da7178
آدرس تلگرام
https://t.me/osooledin1
💐💐💐
297.9K
❓ سؤال
سلام، بعضیها میگن چرا حضرت علی برا خودشون محافظ نداشتن که تو محراب ترور نشن؟ و از طرف دیگه میگن اگه حضرت علی بادیگارد نداشت چرا الان مسئولین اینقدر ازبیت المال هزینه محافظتشون میشه مگه اینها ازحضرت علی بالاترند؟
❓ سؤال
سلام، بعضیها میگن چرا حضرت علی برا خودشون #محافظ نداشتن که تو محراب ترور نشن؟ و از طرف دیگه میگن اگه حضرت علی بادیگارد نداشت چرا الان مسئولین اینقدر ازبیت المال هزینه محافظتشون میشه مگه اینها ازحضرت علی بالاترند؟
✅ پاسخ
بسمالله الرحمن الرحیم
آن زمانی که خطر تهدید میکرد، امیرالمومنین و پیامبر هم محافظ داشتند، آن أُستوانة الحَرَس را که رفتید مدینه، نگاه کنید... آنجا محلی بود که خود امیرالمومنین علیه السلام، بالای سر پیامبر آنجا میایستاد و از پیامبر محافظت میکرد.
امیرالمومنین هم #شرطة_الخمیس داشت، یعنی محافظینی که حضرت را محافظت میکردند، منتها این احتمال که حالا اذان صبح مثلا، آن موقع آن هم در مسجد که همهی طرفداران حضرت و همهی یاران حضرت بودند، احتمال خطر نبود که بخواهند محافظت بشوند!
مطلب بعدی اینکه مسؤولین ما هم.. خودِ امام رحمتالله علیه که تازه آمده بودند محافظی نداشت... همینطور میآمد بین مردم! ولی با ترور مسوؤلین ردهی اول مملکت توسط منافقین و امثال آنها[این طرح محافظت باب شد]
خب در یک جریان بیش از هفتاد از بهترین و موثرترین افراد این مملکت را خب از بین میبُردند!
رئیسجمهور و نخستوزیر و کل دولت را در یک ترور[واحد]، ترور کردند...! همینطوری در خیابان![اکثراً هم] فقط چندتا امام جمعه را #ترور کردند! آن هم که خب فقط امام جمعه بود دیگر و میرفت نمازش را میخواند!
این ترورها که شروع شد، آنوقت ناچار شدند که برای خنثی کردن ترورها این حافظتها را بگذارند.
البته خب ممکن است افراط و تفریطی هم شده باشد... ممکن است بعضی از جاها نیاز هم نیست و اینها دارند حفاظت میکنند و بعضی جاها هم لازم است و حفاظت نمیشوند!
این را ما قبول داریم که ممکن است اشکالهایی اینجا وجود داشته باشد اما، اصلش را نمیشود انکار کرد که!
اول انقلاب این حرفها نبود! بارها و بارها من دیدم شهید بهشتی میآمد از بین جمعیت مردم میرفت خدمت امام و برمیگشت! هیچ مانعی هم نداشت.
ولی با این ترورها، دیگر ناچار شدند که محافظت بشوند.
🖊پیاده شده از صوت استاد
⏪⏪ کانال اصول دین
استاد محمدی⬇️⬇️
https://eitaa.com/joinchat/3602645023C15b0da7178
آدرس تلگرام
https://t.me/osooledin1
💐💐💐