eitaa logo
اصول دین (زیر نظر استاد محمدی)
11.1هزار دنبال‌کننده
1.8هزار عکس
1.3هزار ویدیو
237 فایل
پاسخ به سوالات اعتقادی پاسخ شخصی استاد محمدی به سوال شما ارسال سوال به @osooledin_110. (ادمین کانال)
مشاهده در ایتا
دانلود
113.1K
امام صادق علیه السلام: مَنْ قالَ بَعْدَ صَلاةِ الظُّهرِ وَ صَلاةِ الفَجْرِ فی الجُمُعَةِ وَ غِیرِها اَللَّهُمَّ صَلِّ عَلی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ عَجِّلْ فَرَجَهُم لَمْ یَمُتْ حَتّی یُدْرِکَ القائمَ المَهدِّی علیه السّلام مستدرک سفینۀ البحار، ج۶، ص٣۶۶ هر کس بعد از نماز ظهر و نماز صبح در روز جمعه و روزهای دیگر (تمام ایام هفته) بگوید: «اَللَّهُمَّ صَلِّ عَلی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ عَجِّلْ فَرَجَهُم» نمی میرد تا اینکه حضرت قائم، مهدی علیه السلام را درک کند. سلام علیکم خدمت استاد محمدی ١) در مورد روایت فوق و روایات مشابه، صرف انجام همان عمل (مثلا در این روایت صلوات) آیا باعث درک حضرت مهدی علیه السلام می شود؟؟؟ ٢) منظور از درک حضرت مهدی علیه السلام چیست؟؟؟ (آیا صرف دیدن ایشان است و یا درک ظهور و حکومت ایشان و یا معنایی دیگر دارد) با تشکر ✅ بسم‌الله الرحمن الرحیم خب منظور این است که آن کسی که این ذکر را می‌گوید، با توجه بگوید یعنی توجه داشته باشد چه می‌گوید و برای چه می‌گوید؛ طبعاً امام را زیارت خواهد کرد. حالا این که چه‌وقت این اتفاق می‌افتد، مثلاً ممکن است در لحظات آخر احتضار باشد. از همین‌جا معلوم می‌شود که «درک» به همان معنای «زیارت» است و آن هم حداکثر در همان لحظات آخر احتضار خواهد بود. ۲۱۸
251.5K
با عرض سلام و وقت بخیر خدمت حاج آقا محمدی، حاج آقا دخترم ۱۰ سالشه و سوالی از خدمت شما داره، میپرسه که مگه همه امام ها در خطر نبودند، پس چرا فقط حضرت ولی عصر غیبت کردند و بقیه امام ها غیبت نکردند؟ ✅ بسم‌الله الرحمن الرحیم اولاً غیبت امام زمان علیه‌السلام فقط به خاطر خطر نیست! بلکه مصلحت‌های دیگری هم هست که شاید پنج شش مصلحت در روایات آمده است. و ثانیاً خب ایشان بقیة‌الله‌ بودند، یعنی آخرین امام معصوم بودند که اگر شهید می‌شدند دیگر کسی نبود که بخواهد به عنوان امام معصوم بعد از ایشان بیاید و بنابراین باید قیامت به پا بشود و باید دوران رجعت شروع بشود. و مطلب بعدی اینکه نه، آن خطری که امام زمان علیه‌السلام را تهدید می‌کرد، هیچ‌کدام از أئمه‌ی معصومین را تهدید نمی‌کرد! چون شیاطین می‌دانستند که ایشان بنا است بنیان‌های ظلم و جور آنها را ویران کند، لذا همسران امام حسن عسکری علیه‌السلام، زیر نظر جاسوسانی بودند که به عنوان قابله به خانه‌ی امام آمده بودند و از سالها قبل به شدّت تحت نظر بودند که تا حضرت به دنیا آمدند ایشان را از بین ببرند. ۲۱۹
140.5K
سلام من می دونم که خدا خیلی مهربان و بخشنده است با این حال گناه میکنم و میگم خدا می بخشه یعنی واضح تر بگم دارم سو استفاده میکنم از بخشندگی خدا درسته ؟! تا گناهی انجام میدم بعد سریع پشیمون میشم و صلوات میفرستم توبه میکنم و... حالا میخواستم ببینم منی که از عمد گناه کردم جایی برای بخشش دوباره دارم ✅ بسم‌الله الرحمن الرحیم این که می‌گویید «خدا حتماً می‌بخشد» چه کسی این را گفته است؟! گاهی خدا نمی‌بخشد، گاهی بعضی از گناهانی که بنده‌اش انجام می‌دهد می‌گوید «قسّم‌ به عزّت و جلالم که اگر تا صبح قیامت هم توبه کنی و اشک بریزی، دیگر تو را نمی‌بخشم» نه! انسان نباید بر خدا مُتِجَرّی بشود و بر خدا جرأت پیدا کند یعنی جسور و پُر‌ رو بشود. از طرفی هم، بله اگر انسان هرچقدر هم که توبه کند و توبه‌ی او واقعی باشد، خدا قبول می‌کند. ۲۲۰
95.1K
سلام خداقوت میگم از زحمات زیادتتون اجرتون با سیدشهدا و امام زمان باشه انشاءالله ببخشید خواستم بدونم دعاهای که میخونیم عربی نوشتن و بعضی از دعاهای طولانی میخونیم ولی ترجمه اش رو نمیخونیم خواستم بدونم اون فضیلت و ثوابش رو می بریم یا نه؟ ✅ بسم‌الله الرحمن الرحیم بله، گرچه اگر به معنای آن دقت کنید و بفهمید، ثواب بیشتری دارد و اثر بیشتری دارد. اما ولو این که نفهمید هم، همین که کلام امام را، یا کلام خدا را تلفظ کنید، خودِ همین به تنهایی، ثواب دارد و أجر این کار به قوّتِ خودش باقی است. ۲۲۱
312.3K
سؤال اوّلم این است که آیا چیزی به اسم فاتحه کبیره داریم؟ اگر پاسخ مثبت است لطفاً نوع صحیحش را می فرمایید؟ سؤال دوّم حقير اين است كه اگر جسارت نباشه بپرسم كه آیا به جای أمن يجيب المضطر إذا دعاه ويكشف السوء براى شفاى بيماران و رفع گرفتارى بهتر نيست بگيم يا من يجيب المضطر إذا دعاه ويكشف السوء چون گويى در أمن سؤالى مانند همان بخش دعايى از دعاى عرفه ست كه حضرت امام حسين عليه السلام مى فرمايند كه كور شود آن چشمى كه تو را نبيند و در اينجا بهتر نيست كه وقتى استغاثه و درخواست مى نماييم از حرف ندا استفاده كنيم. و سوّم اينكه در نماز حضرت جعفر آيا بايد ذكر ركوع و سجود گفته شود و بعد ذكر تسبيحات اربعه گفته شود و يا فقط ذكر تسبيحات بايد گفته شود؟ 📌📌 کانال اصول دین پاسخ به سوالات اعتقادی توسط حجت الاسلام والمسلمین رضا محمدی⬇️⬇️ https://eitaa.com/joinchat/3602645023C15b0da7178 لطفا با معرفی کانال به دیگران در ثواب نشر معارف اهل بیت علیهم السلام شریک باشین 💐💐💐
سؤال اوّلم این است که آیا چیزی به اسم فاتحه کبیره داریم؟ اگر پاسخ مثبت است لطفاً نوع صحیحش را میفرمایید؟ سؤال دوّم حقير اين است كه اگر جسارت نباشه بپرسم كه آیا به جای أمن يجيب المضطر إذا دعاه ويكشف السوء براى شفاى بيماران و رفع گرفتارى بهتر نيست بگيم يا من يجيب المضطر إذا دعاه ويكشف السوء. چون گويى در أمن سؤالى مانند همان بخش دعايى از دعاى عرفه ست كه حضرت امام حسين عليه السلام مى فرمايند كه كور شود آن چشمى كه تو را نبيند و در اينجا بهتر نيست كه وقتى استغاثه و درخواست مى نماييم از حرف ندا استفاده كنيم. و سوّم اينكه در نماز حضرت جعفر آيا بايد ذكر ركوع و سجود گفته شود و بعد ذكر تسبيحات اربعه گفته شود و يا فقط ذكر تسبيحات بايد گفته شود؟ ✅ بسم‌الله الرحمن الرحیم بله فاتحه کبیره را دیده‌ام؛ گاهی برای من می‌فرستند اما من منبع و سند آن را ندیده‌ام. اگر ببینیم سند معتبری دارد خب عیبی ندارد و به همان صورتی هست که می‌گویند. درواقع فاتحهنیست بلکه یک دستورالعمل برای اموات و غیر اموات است. درواقع چون اصل آن غالباً قرآن و دعا است، اشکالی ندارد. اما این که حالا سند دارد یا ندارد، این مهم است. نه، در دعای «أمَّن یُجیب»، باید همان آیه‌ی قرآن، عیناً گفته شود. این که بخواهید بگویید «یا مَن یُجیبُ‌ المُضطر‌ إذا...» آن‌وقت درواقع تحریف در قرآن محسوب می‌شود و آن مقصد را هم نمی‌رسانَد. چون در معنا می‌گوید «آیا چه کسی است که بخواهد مُضطر را وقتی دعا می‌کند جواب بدهد و مشکل او را برطرف کند» بنابراین نه، آن جمله‌ی «یا مَن...» درست نیست. اما راجع‌به سؤال سومتان؛ احتیاط این است که حتماً ذکر رکوع و سجده را هم بگویید. اکثر مراجع هم که من یادم می‌آید نظرشان به همین است، یعنی احتیاط این است که انسان اول ذکر رکوع را بگوید، بعد، آن تسبیحات اربعه را بگوید. ۲۲۲
📣📣📣 پرسش و پاسخ و سخنرانی حاج آقای محمدی 📌📌 تهران 🟢🔴🟢 زمان: دو شنبه ها پس از نماز عشاء مکان: صادقیه، بلوار آیةالله کاشانی، مسجد حضرت امام علی بن ابیطالب علیهما السلام 📌📌 کانال اصول دین پاسخ به سوالات اعتقادی توسط حجت الاسلام والمسلمین رضا محمدی⬇️⬇️ https://eitaa.com/joinchat/3602645023C15b0da7178 آدرس تلگرام https://t.me/osooledin1 💐💐💐
145.5K
سلام و وقت بخیر سوالم این هست که 👈 از نظر اسلام دقیقا به چی میگن ؟؟؟؟؟ 👉 چون معمولا ما به کسی که آخر عمری از دست وپا نیفته و خوار و ذلیل این و آن نشه میگیم عاقبت بخیر شد !!!! 🙏 📌📌 کانال اصول دین پاسخ به سوالات اعتقادی توسط حجت الاسلام والمسلمین رضا محمدی⬇️⬇️ https://eitaa.com/joinchat/3602645023C15b0da7178 لطفا با معرفی کانال به دیگران در ثواب نشر معارف اهل بیت علیهم السلام شریک باشین 💐💐💐
181.9K
سلام حضور محترم استاد بزرگوار من بعداز نماز صبح ۲تا نماز دو رکعتی میخواندم یکی هدیه به حضرت زهرا سلام الله علیها و یکی نماز والدین ولی به من گفتند کار مکروهی انجام میدهی وبعداز نماز صبح کراهت دارد انسان نماز بخواند اگر این موضوع صحیح است ممکنه علتش را بفرمایید؟ باتشکر از استاد بزرگوار
171.1K
سلام علیکم با تشکر از استاد فروتن و بی ریا که خالصانه زحمت میکشن، میشه از استاد محمدی بپرسید انسان چکار باید بکند که مشمول اون حدیثی که میگه (اگه انسان به آنچه که خدا بهش داده قانع باشه، به بهشت می‌رود،)، بشود؟ من چکار کنم که جزو بندگان خداوند حساب شوم؟ مثلا باید شکر کنم؟ یا یک حالت خشنودی درونی؟ یا چیز دیگه؟ دقیقا باید چکار کنم؟ ممنونم از اینکه بدون چشم داشت برای مردم وقت می‌گذارید. خداوند عمر طولانی بشما دهد.🙏 ✅ بسم‌الله الرحمن الرحیم ضِدّ‌ قناعت، زیاده‌خواهی است. همین قدر که انسان زیاده‌خواه نباشد یعنی به آن‌چه خدا برایش مُقدّر کرده است راضی باشد و شاکر باشد و تسلیم قضا و قدر الهی باشد یعنی تسلیم آن مقداری باشد که برایش مُقدّر شده است و دنبال این که حالا بخواهد به آب و آتش بزند که بیشتر از آن حد به دست بیاورد نباشد. یعنی مرتکب گناه نشود و همه‌ی عمرش را صرف زیاده‌خواهی نکند. این‌ها مشمول تعریف قانع می‌شوند؛ این شخص قانع است. ۲۲۷
206.1K
سلام و رحمت خدا بر شما. با تشکر. در سخنی از حضرت علی علیه السلام شنیدم که فرمودند در جنگ ها ی اول اسلام وقتی کار سخت می شد به پیامبر پناه می بردند، یا در ماجرای کربلا شنیدم که اهل بیت به امام حسین و حضرت ابوالفضل دلگرم بودند و امید داشتند. آیا این روایات درست است؟ آیا این نوع امید داشتن به دیگران با توکل به خدا داشتن منافات ندارد؟ یا صرفا در اینجا چون وجود مبارک شخص پیامبر گرامی و امام حسین علیه السلام بودند استثنا هستند؟ ایا من هم می تونم به مدیر شرکت امید داشته باشم و با وجود شخص الف به عنوان مدیر, نسبت به حقوق ماهیانم دلگرم باشم؟ ✅ بسم‌الله الرحمن الرحیم نظامی که در آن زندگی می‌کنیم نظام اسباب است نظام وسائط و واسطه‌ها است. پیامبر هم واسطه هستند؛ واسطه‌ی بندگان‌ خدا و خدا. یعنی ایشان درواقع در کنار خدا نیستند که ما بگوییم با توکل منافات دارد! نه! به پیامبر اعتماد پیدا کردن یعنی به رسول خدا اعتماد پیدا کردن، پس ایشان مستقلّاً پناه‌گاه نیست اما به اذن الله، پناهگاه هستند! شما هم همین‌طور باید به موضوع نگاه کنید و اگر بخواهید ایشان را مستقلاً پناهگاه بدانید، این شِرک است اما اگر بگویید که ایشان درواقع کسی است که خداوند او را به عنوان مسؤول قرار داده و او وظیفه دارد که به شما کمک کند و شما هم می‌توانید از او کمک بگیرید. این درست است. ۲۲۶
97K
تفاوت ترس با وحشت چیه؟ اینکه گفته میشه ما فقط از خداوند باید بترسیم یعنی چی؟ مثلا من هنگام کار با چاقو می ترسم که دستم بریده نشه و برای همین احتیاط می کنم، یا از اینکه مدیر شرکت عوض بشه و در اثر این کار احتمالا من از کار اخراج بشم میترسم. آیا این ترس های من به اعتقادات من صدمه می زند؟ من قبل از مسافرت با ماشین شخصی ، از ترس تصادف کردن ، ماشینم را پیش مکانیک می برم که بررسی کند و مطمئن بشم مشکلی ندارد و هنگام سفر صدقه هم می دهم و البته گاهی وقت ها هم قبل از سفر این کار را نمی کنم و پیش مکانیک نمی روم. منتها در این دو حالت وقتی صدقه می دهم ، فکر من متفاوت هست و در حالت اول خیالم راحت هست که من ماشین را چک کردم ولی در حالت دوم خیلی بیشتر به صدقه ای که می دهم امید دارم. ایا این رفتار و فکر من از نظر اعتقادی مشکلی ندارد؟ ✅ بسم‌الله الرحمن الرحیم وحشت جایی است که معمولاً انسان از یک خطر ناشناخته وحشت دارد. اما ترس این‌طور نیست؛ در ترس آن چیزی که از آن می‌ترسد، مشخص است. این‌ها هم منافات با ترس از خدا ندارد. ترس از خدا یعنی از گناه کردن بترسید، از نافرمانی کردن از خداوند، بترسید وگرنه خدا که ترس ندارد. ۲۲۵