حکمت 14 نهج البلاغه.mp3
6.8M
💠 شرح #نهج_البلاغه
🔸 حکمت 14
🎙 استاد محمدی شاهرودی
📎 #اعتقادات
📎 #اخلاق
پرسمان اعتقادی استاد محمدی 👇👇
🔹🔸🔹🔸🔹🔸
♨️ @ostadmohamadi
t_voice1245535400.mp3
952.7K
لذت عقلی چطوراثبات می شود؟ روایاتی داریم که دلالت بر لذت عقلی کند؟ و لذت وهمی را بامثال تعریف کنید.
#عقل
#وهم
#لذت_عقلی
#لذت_وهمی
کانال ایتای استاد محمدی⬇️⬇️
https://eitaa.com/joinchat/3602645023C15b0da7178
آدرس تلگرام
https://t.me/osooledin1
💐💐💐
1_1245538164.mp3
1.42M
مادر شوهرم بسیار ظلم می کند،از خدا نمی ترسد ،گویی خدا شده.
جواب بدی را با بدی نمی دهم .
می ترسم دیوانه شوم. حاضرم همسرم طلاقم بدم و بچه ها را خودش بردارد .خیلی حالم بد است ،نیاز به دلداری دارم.
۱۳ سال است ،توسلاتم نتیجه نمی دهد.
#مادر_شوهر
#ظلم
کانال ایتای استاد محمدی⬇️⬇️
https://eitaa.com/joinchat/3602645023C15b0da7178
آدرس تلگرام
https://t.me/osooledin1
💐💐💐
1_1245541119.mp3
1.27M
یکی از راه های شناخت ، عقل معرفی می،شود ،در حالی که گاه عقل حکمی می کند که به نظر درست می رسد و بعد از چند سال با رشد فرد ، نظرش تغییر می کند ،چگونه به این عقل اعتماد کنیم ؟
#عقل
#راه_شناخت
#شناخت
کانال ایتای استاد محمدی⬇️⬇️
https://eitaa.com/joinchat/3602645023C15b0da7178
آدرس تلگرام
https://t.me/osooledin1
💐💐💐
❓سوال :
یکی از راه های شناخت ،عقل معرفی می شود ،در حالی که گاه عقل حکمی می کند که به نظر درست می رسد و بعد از چند سال با رشد فرد ،نظرش تغییر می کند ،چگونه به این عقل اعتماد کنیم؟
✅ پاسخ : بسم الله الرحمن الرحیم
عقل در ان مواردی (حجت است)که بداهت عقلی وجود دارد و (در) مستقلات عقلیه .
ان جا حجت است و حکمش مورد قبول است .در بعد نظری ، ان جایی که جنبه نظری دارد و همه یک حکم نمی کنند ، ان جا حجت نیست، که شما گفتید که ،الان یک حکمی می کند عقل ،دوسال بعد حکمش عوض می شود .اگر ان موقع عقلا ی دیگری بودند ، ان حکم اولی را قبول نداشتند می گفتند نه ! شما اشتباه می کنید، این عقل،عقل نظری است، این عقل بدیهی نیست.
ان عقلی که راه شناخت است و انسان به ان یقین می کند ،ان عقل بدیهی است. همان مستقلات عقلی است . در ان جا انسان تردید ندارد و گرنه در عقل نظری خب ، بله ، اختلاف نظر هست بین عقلا .
و مطلب بعد که من فکر می کنم، شما بین عقل و علم خلط کرده باشید. ان که بعد ها ، بعد از دو سال دیگر عوض می شود، به نظرم علم است. مثلا شما در دو سال قبل خیال می کردید که این قرص و این دارو و یا فرض کن این غذا برای مزاج شما خوب است و دوسال بعد متوجه می شوید که نه ان دارو و ان غذا برای مزاج شما ضرر داشته ،این بیشتر ، این علم است و من فکر می کنم منظور شما علم است نه عقل .
مثلا دو سال پیش عقل می گفت خدا یکی است، بعد از دو سال عقل می گوید خدا دوتا است ؟ یا دو سال پیش می گفت :«دو دو تا چهار تاست » بعد از دو سال می گوید :«من اشتباه می کردم، دو دو تا چهار تا نیست» ؟
نه حکم عقل ... قطعی است،جزمی است ان علم هست که مرتب در حال تغییر و استکمال است.
🖋پیاده شده از صوت استاد محمدی
کانال ایتای استاد محمدی⬇️⬇️
https://eitaa.com/joinchat/3602645023C15b0da7178
آدرس تلگرام
https://t.me/osooledin1
💐💐💐
1_1245539154.mp3
2.47M
وَاللَّاتِي تَخَافُونَ نُشُوزَهُنَّ فَعِظُوهُنَّ وَاهْجُرُوهُنَّ فِي الْمَضَاجِعِ وَاضْرِبُوهُنَّ ۖ فَإِنْ أَطَعْنَكُمْ فَلَا تَبْغُوا عَلَيْهِنَّ سَبِيلًا ۗ إِنَّ اللَّهَ كَانَ عَلِيًّا كَبِيرًا.
با توجه به کریمه فوق در صورت متنبه نشدن زوجه در مرحله اول و دوم، محدوه ضرب را مشخص کنید.
آیا تاویلات و تفسیراتی مثل چوب جارو و غیره مبنای خاصی دارد؟
و اگر کسی به غیر این تاویلات و تفسیرات عمل کند ، مرتکب معصیت شده؟
#زدن_زنان
#ضرب
کانال ایتای استاد محمدی⬇️⬇️
https://eitaa.com/joinchat/3602645023C15b0da7178
آدرس تلگرام
https://t.me/osooledin1
💐💐💐
❓سؤال :
وَاللَّاتِي تَخَافُونَ نُشُوزَهُنَّ فَعِظُوهُنَّ وَاهْجُرُوهُنَّ فِي الْمَضَاجِعِ وَاضْرِبُوهُنَّ ۖ فَإِنْ أَطَعْنَكُمْ فَلَا تَبْغُوا عَلَيْهِنَّ سَبِيلًا ۗ إِنَّ اللَّهَ كَانَ عَلِيًّا كَبِيرًا.
با توجه به کریمه فوق در صورت متنبه نشدن زوجه در مرحله اول و دوم، محدوه ضرب را مشخص کنید.
آیا تاویلات و تفسیراتی مثل چوب جارو و غیره مبنای خاصی دارد؟
و اگر کسی بغیر این تاویلات و تفسیرات عمل کند مرتکب معصیت شده؟
✅پاسخ : بِسم اللّه الرَّحمنِ الرّحیم
بله . خُب این یک عام است که مخصص هایی دارد ؛ از جمله مثلاً آیات و روایاتی که بحث دیه را مطرح می کند ، آن ها ، این جا ، تخصیص می زنند، یعنی شما (اگر)طوری بزنید که قرمز شود یا کبود شود یا سیاه شود ، که خُب دیه دارد ، حرام هم هست .
چون ، آن ، این مطلب عام را ، این حکمِ عام را ، تخصیص می زند .
همین طور مخصّص های عقلی وجود دارد .
ضرب ، ضربی باید باشد که ، عرض کنم که ، به حدّ دیه نرسد ؛ یعنی قرمز نشود و کبود نشود ، سیاه نشود.
بحث چوب جارو و این ها را هم ، توی روایات داریم .
چوب جارو که نه ، مثلاً خلال دندان و این چیزها را داریم ، در روایات داریم . آن هم تفسیر و تأویل نیست ، بلکه درواقع روایت است که ، زدن باید مثلا به این حد باشد .
جهتش هم این است که باید باعث دیه نشود ، و إلّا بخواهد فرض کن با یک چیزی زده شود که دیه واجب بشود که خب معلوم است که خلافِ دستورِ دیۂ قرآن و حکم اسلام را ، عمل کردید.
پس این ها تأویل نیست . بلکه این ها در واقع ، تفسیرِ همان ضرب است یا بیانِ ضرب است ، حدّ ضربه را ، مشخص می کند.
این را هم توضیح می دهم که ،درواقع از باب نهی از منکر است .
در نهی از منکر که سه مرتبه دارد :
مرتبۂ اولش که قلبی باشد خب هیچ شرطی ندارد .
مرتبۂ دومش که زبانی باشد ، خب چهار تا شرط دارد .
مرتبۂ سومش که یدی باشد که همان ضرب و شتم و چیز هایی از این قبیل باشد ، حتماً باید با اجازه حاکم شرع باشد ، آن هم در محدوده ای که مشخص هست .
و این از آن قبیل است ، بنابراین در همان حدّی که شرع مشخص کرده باید نهی از منکر کرد.
این را هم بگویم که مردی هم اگر ناشز باشد ، حکمش همین است .منتها این جا دیگر زن نیست که اجرا می کند حکم را ، خودِ حاکمِ شرع ، اجرا می کند .
پس این اختصاص به زن ها ندارد .
اگر زنی ، خوفِ نشوزش بود ؛ اول موعظه ، بعد قهرِ در رختخواب ، بعد هم ضرب .
اگر مردی هم ناشز شد ؛ خودِ حاکم شرع گوشش را می گیرد و می آوَرَدَش در راه .
این جوری نیست که بگوییم که فقط خاصّ زن ها است این مطلب.
البته در تفسیرِ این ضرب ، بعضی ها هم گفتند ، که در قرآن هم داریم : "ضرب فی الارض" ، در قرآن هم داریم ، یعنی مسافرت کردن .
بعضی از مفسّرین هم گفته اند مراد از " ضرب "این جا همان سفر کردن است . پس اول نصیحتش کنید ، اگر نشد ، در رختِخواب با او قهر کنید ، اگر نشد ، بروید مسافرت .
ما این را قبول نداریم. ولی یک تفسیر است .
این هم یک تفسیر است که "ضرب" را اصلاً کلّاً به معنای "زدن" نگرفته اند ، به معنای مسافرت گفتند . چون "ضربِ فی الأرض" در قرآن هم داریم .
باز من تاکید می کنم ما این تفسیر را قبول نداریم ؛ ولی این هم یک تفسیر است که بعضی مفسّرین دارند.
🖋 پیاده شده از صوت استاد محمدی
کانال ایتای استاد محمدی⬇️⬇️
https://eitaa.com/joinchat/3602645023C15b0da7178
آدرس تلگرام
https://t.me/osooledin1
💐💐💐