🌟یک ایه
✨وَ ذَکِّرْ فَإِنَّ الذِّکْری تَنْفَعُ الْمُؤْمِنین ✨ ذاریات / ۵۵
و پند ده، که مؤمنان را پند سود بخشد.
کانال ایتای استاد محمدی⬇️⬇️
https://eitaa.com/joinchat/3602645023C15b0da7178
آدرس تلگرام
https://t.me/osooledin1
💐💐💐
🌟 حدیث روز
بِالْإِسْنَادِ عَنْ أَبِی مُحَمَّدٍ علیه السلام قَالَ قَالَ عَلِیُّ بْنُ أَبِی طَالِبٍ علیهما السلام مَنْ قَوَّی مِسْکِیناً فِی دِینِهِ ضَعِیفاً فِی مَعْرِفَتِهِ عَلَی نَاصِبٍ مُخَالِفٍ فَأَفْحَمَهُ لَقَّنَهُ اللَّهُ یَوْمَ یُدْلَی فِی قَبْرِهِ أَنْ یَقُولَ اللَّهُ رَبِّی وَ مُحَمَّدٌ نَبِیِّی وَ عَلِیٌّ وَلِیِّی وَ الْکَعْبَةُ قِبْلَتِی وَ الْقُرْآنُ بَهْجَتِی وَ عُدَّتِی وَ الْمُؤْمِنُونَ إِخْوَانِی فَیَقُولُ اللَّهُ أَدْلَیْتَ بِالْحُجَّةِ فَوَجَبَتْ لَکَ أَعَالِی دَرَجَاتِ الْجَنَّةِ فَعِنْدَ ذَلِکَ یَتَحَوَّلُ عَلَیْهِ قَبْرُهُ أَنْزَهَ رِیَاضِ الْجَنّة
امیرالمؤمنین علیه السلام فرمود: هر کس بنده عاجز از علم و معرفتی را تقویت نموده و در برابر دشمن تجهیز و غالب نماید، خداوند نیز به وقت بازپرسی
در قبر، این کلمات را به او تلقین فرماید: الله پروردگار من، و محمّد پیامبر او، و علی بن ابی طالب جانشین پیامبر است، و کعبه، قبله من، و قرآن مایه سعادت و خوشبختی من است، و اهل ایمان برادران من هستند.
آنگاه از جانب خداوند خطاب میرسد: حق را اظهار کردی و اعتقاد صحیحت را بیان نمودی، پس مقام و منازل رفیع بهشت را برایت واجب نمودم. در این حال قبر او تبدیل به یکی از باغهای خوش منظره بهشت میگردد.
منبع : بحارالانوار الجامعه لدرر اخبار الایمه الاطهار علیهم السلام با ترجمه فارسی - «۱۴» - مجلد ۲، تتمه ابواب العلم،باب۸،ح۱۴
کانال ایتای استاد محمدی⬇️⬇️
https://eitaa.com/joinchat/3602645023C15b0da7178
آدرس تلگرام
https://t.me/osooledin1
💐💐💐
💠 امام علی علیه السلام فرمودند:
🍃 کسى که نزديکانش او را رها سازند آنها که دورند براى (حمايت از او) آماده مى شوند. (خداوند كسانى را مى گمارد كه او را تنها نگذارند)
📚 نهج البلاغه حکمت 14
📎 #اعتقادات
📎 #اخلاق
📎 #امامت
📎 #نهجالبلاغه
پرسمان اعتقادی استاد محمدی 👇👇
🔸🔹🔸🔹🔸🔹
♨️ @ostadmohamadi
حکمت 14 نهج البلاغه.mp3
6.8M
💠 شرح #نهج_البلاغه
🔸 حکمت 14
🎙 استاد محمدی شاهرودی
📎 #اعتقادات
📎 #اخلاق
پرسمان اعتقادی استاد محمدی 👇👇
🔹🔸🔹🔸🔹🔸
♨️ @ostadmohamadi
t_voice1245535400.mp3
952.7K
لذت عقلی چطوراثبات می شود؟ روایاتی داریم که دلالت بر لذت عقلی کند؟ و لذت وهمی را بامثال تعریف کنید.
#عقل
#وهم
#لذت_عقلی
#لذت_وهمی
کانال ایتای استاد محمدی⬇️⬇️
https://eitaa.com/joinchat/3602645023C15b0da7178
آدرس تلگرام
https://t.me/osooledin1
💐💐💐
1_1245538164.mp3
1.42M
مادر شوهرم بسیار ظلم می کند،از خدا نمی ترسد ،گویی خدا شده.
جواب بدی را با بدی نمی دهم .
می ترسم دیوانه شوم. حاضرم همسرم طلاقم بدم و بچه ها را خودش بردارد .خیلی حالم بد است ،نیاز به دلداری دارم.
۱۳ سال است ،توسلاتم نتیجه نمی دهد.
#مادر_شوهر
#ظلم
کانال ایتای استاد محمدی⬇️⬇️
https://eitaa.com/joinchat/3602645023C15b0da7178
آدرس تلگرام
https://t.me/osooledin1
💐💐💐
1_1245541119.mp3
1.27M
یکی از راه های شناخت ، عقل معرفی می،شود ،در حالی که گاه عقل حکمی می کند که به نظر درست می رسد و بعد از چند سال با رشد فرد ، نظرش تغییر می کند ،چگونه به این عقل اعتماد کنیم ؟
#عقل
#راه_شناخت
#شناخت
کانال ایتای استاد محمدی⬇️⬇️
https://eitaa.com/joinchat/3602645023C15b0da7178
آدرس تلگرام
https://t.me/osooledin1
💐💐💐
❓سوال :
یکی از راه های شناخت ،عقل معرفی می شود ،در حالی که گاه عقل حکمی می کند که به نظر درست می رسد و بعد از چند سال با رشد فرد ،نظرش تغییر می کند ،چگونه به این عقل اعتماد کنیم؟
✅ پاسخ : بسم الله الرحمن الرحیم
عقل در ان مواردی (حجت است)که بداهت عقلی وجود دارد و (در) مستقلات عقلیه .
ان جا حجت است و حکمش مورد قبول است .در بعد نظری ، ان جایی که جنبه نظری دارد و همه یک حکم نمی کنند ، ان جا حجت نیست، که شما گفتید که ،الان یک حکمی می کند عقل ،دوسال بعد حکمش عوض می شود .اگر ان موقع عقلا ی دیگری بودند ، ان حکم اولی را قبول نداشتند می گفتند نه ! شما اشتباه می کنید، این عقل،عقل نظری است، این عقل بدیهی نیست.
ان عقلی که راه شناخت است و انسان به ان یقین می کند ،ان عقل بدیهی است. همان مستقلات عقلی است . در ان جا انسان تردید ندارد و گرنه در عقل نظری خب ، بله ، اختلاف نظر هست بین عقلا .
و مطلب بعد که من فکر می کنم، شما بین عقل و علم خلط کرده باشید. ان که بعد ها ، بعد از دو سال دیگر عوض می شود، به نظرم علم است. مثلا شما در دو سال قبل خیال می کردید که این قرص و این دارو و یا فرض کن این غذا برای مزاج شما خوب است و دوسال بعد متوجه می شوید که نه ان دارو و ان غذا برای مزاج شما ضرر داشته ،این بیشتر ، این علم است و من فکر می کنم منظور شما علم است نه عقل .
مثلا دو سال پیش عقل می گفت خدا یکی است، بعد از دو سال عقل می گوید خدا دوتا است ؟ یا دو سال پیش می گفت :«دو دو تا چهار تاست » بعد از دو سال می گوید :«من اشتباه می کردم، دو دو تا چهار تا نیست» ؟
نه حکم عقل ... قطعی است،جزمی است ان علم هست که مرتب در حال تغییر و استکمال است.
🖋پیاده شده از صوت استاد محمدی
کانال ایتای استاد محمدی⬇️⬇️
https://eitaa.com/joinchat/3602645023C15b0da7178
آدرس تلگرام
https://t.me/osooledin1
💐💐💐
1_1245539154.mp3
2.47M
وَاللَّاتِي تَخَافُونَ نُشُوزَهُنَّ فَعِظُوهُنَّ وَاهْجُرُوهُنَّ فِي الْمَضَاجِعِ وَاضْرِبُوهُنَّ ۖ فَإِنْ أَطَعْنَكُمْ فَلَا تَبْغُوا عَلَيْهِنَّ سَبِيلًا ۗ إِنَّ اللَّهَ كَانَ عَلِيًّا كَبِيرًا.
با توجه به کریمه فوق در صورت متنبه نشدن زوجه در مرحله اول و دوم، محدوه ضرب را مشخص کنید.
آیا تاویلات و تفسیراتی مثل چوب جارو و غیره مبنای خاصی دارد؟
و اگر کسی به غیر این تاویلات و تفسیرات عمل کند ، مرتکب معصیت شده؟
#زدن_زنان
#ضرب
کانال ایتای استاد محمدی⬇️⬇️
https://eitaa.com/joinchat/3602645023C15b0da7178
آدرس تلگرام
https://t.me/osooledin1
💐💐💐
❓سؤال :
وَاللَّاتِي تَخَافُونَ نُشُوزَهُنَّ فَعِظُوهُنَّ وَاهْجُرُوهُنَّ فِي الْمَضَاجِعِ وَاضْرِبُوهُنَّ ۖ فَإِنْ أَطَعْنَكُمْ فَلَا تَبْغُوا عَلَيْهِنَّ سَبِيلًا ۗ إِنَّ اللَّهَ كَانَ عَلِيًّا كَبِيرًا.
با توجه به کریمه فوق در صورت متنبه نشدن زوجه در مرحله اول و دوم، محدوه ضرب را مشخص کنید.
آیا تاویلات و تفسیراتی مثل چوب جارو و غیره مبنای خاصی دارد؟
و اگر کسی بغیر این تاویلات و تفسیرات عمل کند مرتکب معصیت شده؟
✅پاسخ : بِسم اللّه الرَّحمنِ الرّحیم
بله . خُب این یک عام است که مخصص هایی دارد ؛ از جمله مثلاً آیات و روایاتی که بحث دیه را مطرح می کند ، آن ها ، این جا ، تخصیص می زنند، یعنی شما (اگر)طوری بزنید که قرمز شود یا کبود شود یا سیاه شود ، که خُب دیه دارد ، حرام هم هست .
چون ، آن ، این مطلب عام را ، این حکمِ عام را ، تخصیص می زند .
همین طور مخصّص های عقلی وجود دارد .
ضرب ، ضربی باید باشد که ، عرض کنم که ، به حدّ دیه نرسد ؛ یعنی قرمز نشود و کبود نشود ، سیاه نشود.
بحث چوب جارو و این ها را هم ، توی روایات داریم .
چوب جارو که نه ، مثلاً خلال دندان و این چیزها را داریم ، در روایات داریم . آن هم تفسیر و تأویل نیست ، بلکه درواقع روایت است که ، زدن باید مثلا به این حد باشد .
جهتش هم این است که باید باعث دیه نشود ، و إلّا بخواهد فرض کن با یک چیزی زده شود که دیه واجب بشود که خب معلوم است که خلافِ دستورِ دیۂ قرآن و حکم اسلام را ، عمل کردید.
پس این ها تأویل نیست . بلکه این ها در واقع ، تفسیرِ همان ضرب است یا بیانِ ضرب است ، حدّ ضربه را ، مشخص می کند.
این را هم توضیح می دهم که ،درواقع از باب نهی از منکر است .
در نهی از منکر که سه مرتبه دارد :
مرتبۂ اولش که قلبی باشد خب هیچ شرطی ندارد .
مرتبۂ دومش که زبانی باشد ، خب چهار تا شرط دارد .
مرتبۂ سومش که یدی باشد که همان ضرب و شتم و چیز هایی از این قبیل باشد ، حتماً باید با اجازه حاکم شرع باشد ، آن هم در محدوده ای که مشخص هست .
و این از آن قبیل است ، بنابراین در همان حدّی که شرع مشخص کرده باید نهی از منکر کرد.
این را هم بگویم که مردی هم اگر ناشز باشد ، حکمش همین است .منتها این جا دیگر زن نیست که اجرا می کند حکم را ، خودِ حاکمِ شرع ، اجرا می کند .
پس این اختصاص به زن ها ندارد .
اگر زنی ، خوفِ نشوزش بود ؛ اول موعظه ، بعد قهرِ در رختخواب ، بعد هم ضرب .
اگر مردی هم ناشز شد ؛ خودِ حاکم شرع گوشش را می گیرد و می آوَرَدَش در راه .
این جوری نیست که بگوییم که فقط خاصّ زن ها است این مطلب.
البته در تفسیرِ این ضرب ، بعضی ها هم گفتند ، که در قرآن هم داریم : "ضرب فی الارض" ، در قرآن هم داریم ، یعنی مسافرت کردن .
بعضی از مفسّرین هم گفته اند مراد از " ضرب "این جا همان سفر کردن است . پس اول نصیحتش کنید ، اگر نشد ، در رختِخواب با او قهر کنید ، اگر نشد ، بروید مسافرت .
ما این را قبول نداریم. ولی یک تفسیر است .
این هم یک تفسیر است که "ضرب" را اصلاً کلّاً به معنای "زدن" نگرفته اند ، به معنای مسافرت گفتند . چون "ضربِ فی الأرض" در قرآن هم داریم .
باز من تاکید می کنم ما این تفسیر را قبول نداریم ؛ ولی این هم یک تفسیر است که بعضی مفسّرین دارند.
🖋 پیاده شده از صوت استاد محمدی
کانال ایتای استاد محمدی⬇️⬇️
https://eitaa.com/joinchat/3602645023C15b0da7178
آدرس تلگرام
https://t.me/osooledin1
💐💐💐
1_1245540499.mp3
911.9K
فرق سرزنش با نصیحت و نهی از منکر چیه؟
#سرزنش
#نصیحت
#نهی_از_منکر
کانال ایتای استاد محمدی⬇️⬇️
https://eitaa.com/joinchat/3602645023C15b0da7178
آدرس تلگرام
https://t.me/osooledin1
💐💐💐
❓سوال :
فرق سرزنش با نصیحت و نهی از منکر چیست؟
✅ پاسخ : بسم الله الرحمن الرحیم
این ها عام و خاص من وجه اند. گاهی نصیحت هست و نهی از منکر نیست گاهی نهی از منکر هست و نصیحت نیست و گاهی مشترک اند.
مثلا فرض کنید که یک وقت شما می خواهید(یک جایی غیبتی بشوپ )بگویید غیبت نکن، این جا نصیحتش نکردید. نهی از منکرش کردید .یک وقت به او می گویید که غیبت نکن ،چون غیبت کردن باعث می شود که انسان گوشت برادر مرده اش را بخورد واین که غیبت بدتر از زنا است و همین طور ...این می شود نصیحت. توضیح می دهید برایش که غیبت نکن .
از ان طرف هم گاهی انسان نصیحت می کند، اما نهی از منکر نیست .طرف منکری انجام نداده ،شما نصیحتش می کنید که با فلانی دوست نشو با فلانی دوست بشوید، شما را به گناه وادار می کند. این جا منکری نیست ،نصیحت است.
پس رابطه ی بین نصیحت و نهی از منکر شد رابطه ی عام و خاص من وجه(در صوت کلمه «مطلق»اشتباه لفظی بود) یک وجه اشتراک دارند ،دو وجهه افتراق.
🖋پیاده شده از صوت استاد محمدی
کانال ایتای استاد محمدی⬇️⬇️
https://eitaa.com/joinchat/3602645023C15b0da7178
آدرس تلگرام
https://t.me/osooledin1
💐💐💐
60fdc9b42d01546f5666a778_-647421244580135533.mp3
507.7K
اگر احترام ظاهری پدر راحفظ کنم به طوری که ازمن هیچ موقع نرنجد ولی قلبا دوستشان نداشته باشم (به دلیل بی محبتی به فرزندان و...)،باز هم عاق والدین محسوب می شوم؟
#عاق_والدین
#پدر
کانال ایتای استاد محمدی⬇️⬇️
https://eitaa.com/joinchat/3602645023C15b0da7178
آدرس تلگرام
https://t.me/osooledin1
💐💐💐
1_1245536849.mp3
929.1K
ایا مصلحت است وقتی همسرم و خانواده اش از نظر اعتقادی و دستورات شریعت ضعیف هستند و شوهرم از مسکرات استفاده می کند و اصرار بر فرزند بیشتر دارد ،فرزند دار شوم ؟
سعی می کنم خودم فضای خانه را معنوی کنم و رعایت کنم.
ایا این همسر و خانواده اش امتحان الهی هستند؟(بسیار در انتخاب همسر دقت کرده بودم)
#فرزند_اوری
#نسل_پاک
کانال ایتای استاد محمدی⬇️⬇️
https://eitaa.com/joinchat/3602645023C15b0da7178
آدرس تلگرام
https://t.me/osooledin1
💐💐💐
t_voice1244091583.ogg
158.3K
نکاتی را بفرمایید که تا صبر را در خودم شکل بدهم.
#صبر
کانال ایتای استاد محمدی⬇️⬇️
https://eitaa.com/joinchat/3602645023C15b0da7178
آدرس تلگرام
https://t.me/osooledin1
💐💐💐
❓سوال:
نکاتی را بفرمایید که بتوانم صبر را در خودم شکل بدهم.
✅پاسخ: بسماللهالرحمنالرحیم
در روایات ما برای صبر پیدا کردن، برای اینکه انسان صبور شود ، تصبّر پیشنهاد شده است. یعنی تمرین صبر.
در تعلیم و تربیت و در اخلاق ، مخصوصا اخلاق کلاسیک ، دو گام را گفتهاند که انسان باید بردارد:
گام نظری . انسان با مطالعه آثار و برکات صبر در قرآن ، در روایات ، در گفتار بزرگان و الی آخر، نظرش نسبت به صبر ، صد در صد نظر مثبت بشود
و دو: در عمل ، تمرین صبر و بردباری کند .که پیامبران ، در روایت دارد همه آنها و همان غالبشان ، مدتی چوپانی کردند .این سر و کله زدن با آن حیوان زبان نفهم به اینها شرح صدر و بردباری میدهد.
و نکته بعدی اینکه هر روز صبح دست روی قلب گذاشتن، هفتاد بار « یا فتّاح» گفتن باعث سعه صدر و صبوری میشود.
🖋 پیاده شده از صوت استاد محمدی
کانال ایتای استاد محمدی⬇️⬇️
https://eitaa.com/joinchat/3602645023C15b0da7178
آدرس تلگرام
https://t.me/osooledin1
💐💐💐