eitaa logo
اصول دین (زیر نظر استاد محمدی)
10.1هزار دنبال‌کننده
1.7هزار عکس
1هزار ویدیو
196 فایل
پاسخ به سوالات اعتقادی پاسخ شخصی استاد محمدی به سوال شما ارسال سوال به @osooledin_110. (ادمین کانال)
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💢 تفاوت عاقل و احمق در گفتار 💠 امام علی علیه السلام فرمودند: 🍃 زبان عاقل پشت قلب او قرار دارد در حالى كه قلب احمق پشت زبان اوست! 🔹 لِسَانُ الْعَاقِلِ وَرَاءَ قَلْبِهِ، وَ قَلْبُ الْأَحْمَقِ وَرَاءَ لِسَانِهِ. 📚 نهج البلاغه حکمت 40 📎 📎 📎 📎 پرسمان اعتقادی استاد محمدی 👇👇 🔹🔸🔹🔸🔹🔸 ♨️ @ostadmohamadi
حکمت 40 نهج البلاغه.mp3
2.54M
💠 شرح 🔸 حکمت 40 🎙 استاد محمدی شاهرودی 📎 📎 پرسمان اعتقادی استاد محمدی 👇👇 🔹🔸🔹🔸🔹🔸 ♨️ @ostadmohamadi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
1_1304828338.mp3
2.05M
درباره عرفان کاذب و حقیقی عرفان نظری و عملی عرفان شرقی و غربی لطفا توضیح بدهید. کانال ایتای استاد رضا محمدی شاهرودی ⬇️⬇️ https://eitaa.com/joinchat/3602645023C15b0da7178 آدرس تلگرام https://t.me/osooledin1 💐💐💐
❓سؤال : درباره عرفان کاذب و حقیقی، عرفان نظری و عملی، عرفان شرقی و غربی ،لطفا توضیح دهید. ✅پاسخ : بسم اللّه الرَّحمنِ الرّحیم عرفان هم ، مثل هر علمی ، برای خودش یک موضوع دارد ، یک مِتُد دارد ، یک غایت دارد ، یک مسائلی دارد . خُب موضوعِ عرفان ، خدا است و معرفة اللّه است . مِتُدش هم ، سیر و سلوک و تهذیب نفس و این چیز هاست . منتها ، خُب هر کس برای خودش سلیقه ای دارد ، یک وقت ممکن است که [باهم متفاوت باشند] البتّه هر علمی دو بخش می شود . یکی جنبۂ نظری دارد ، یکی جنبۂ عملی دارد. عرفان نظری از "هست ها و نیست ها" سخن می گوید . عرفان عملی ، از "بایدها و نبایدها". عرفان نظری می گوید که ، خدا هست و دل هست و تنها راهی هم که می شود انسان به خدا برسد ، راهِ دل ، است . پای استدلالیان چوبین بُوَد* پای چوبین سخت بی تمکین بُوَد . این ، حرف های عرفان نظری است. عرفان عملی هم ، می گوید خُب اگر این جوری است ، باید دل را پاک کرد ، باید عبادت کرد ، باید تهذیب نفس کرد و باید... [و] همۂ بایدها ، می شود عرفان عملی . گاهی عرفان و هر علم دیگری ، رنگ منطقه به خودش می گیرد ، رنگ ایدئولوژی به خودش می گیرد . مثلاً فرض کنید که سلیقه ای که ژاپنی ها برای ادب و احترام دارند ، آن سلیقه با اروپایی ها فرق می کند. هر دو می خواهند احترام کنند ، هدفشان یکی است؛ ولی یکی می بینید که [مثلاً] اروپایی ها ، کلاه بر می دارند از سرشان .از سر مردم [هم] البته کلاه بر می دارند !! [اروپایی ها] به احترام مردم کلاه از سر خودشان بر می دارند . ژاپنی ها ، نه ! به یک شکل خاصی دستشان را به هم می چسبانند. به هر حال ، آن هدف ، یکی است . عرفان هم ، این جوری است . یک وقت شما می خواهید که از راه حق به خدا برسید ، یا آن ریاضت نفس و آن تهذیب نفس را [انجام بدهید] و به ماوراء دست پیدا بکنید ، این می شود عرفان حقیقی ،می شود عرفان صحیح . یک وقت از راه باطل ؛ چنان چه مرتاض های هندی و [امثال] این ها می روند ، این می شود عرفان کاذب، عرفان باطل . بستگی به این دارد که انسان ، از چه راهی برود. طبعاً وقتی که انسان به نفس ریاضت بدهد ، نفس قوی می شود ، نفس می تواند با ماوراء ارتباط داشته باشد . حالا آن ماوراء ممکن است شیطانی باشد ، ممکن است رحمانی باشد . همان طور که عرض کردم ممکن است که رنگ یک فرهنگ را هم به خودش بگیرد ؛ امّا همان طور که اشاره کردم ، موضوع ، مِتُد ، مسائل و غایت ، همان بود که گفتم . 🖊پیاده شده از صوت استاد کانال ایتای استاد رضا محمدی شاهرودی ⬇️⬇️ https://eitaa.com/joinchat/3602645023C15b0da7178 آدرس تلگرام https://t.me/osooledin1 💐💐💐
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
1_1307321637.mp3
627.7K
آیا اقوامی که بر کفر خود اصرار داشته و جامعه طوری بوده که احساس نیاز به حضور پیامبر و هادی نداشته، آیا باز هم پیامبر برای آن امت مبعوث می شده است یا نه؟ کانال ایتای استاد رضا محمدی شاهرودی ⬇️⬇️ https://eitaa.com/joinchat/3602645023C15b0da7178 آدرس تلگرام https://t.me/osooledin1 💐💐💐
❓سوال : آیا اقوامی که بر کفر خود اصرار داشته و جامعه طوری بوده که احساس نیاز به حضور پیامبر و هادی نداشته، آیا باز هم پیامبر برای آن امت مبعوث می شده است یا نه؟ ✅پاسخ: بسم الله الرحمن الرحیم بله خب به هر حال باید اتمام حجت بشود :«رُسُلًا مُبَشِّرِينَ وَمُنْذِرِينَ لِئَلَّا يَكُونَ لِلنَّاسِ عَلَى اللَّهِ حُجَّةٌ بَعْدَ الرُّسُلِ » این‌ها می‌آیند برای انذار و تبشیر و برای این‌که حجت تمام شود و مردم نگویند که چرا برای ما پیامبر نفرستادید،[ اگر] می‌فرستادید ما راه حق را انتخاب می‌کردیم. وجوه ارسال رسل و فلسفه‌های ارسال رسل زیاد است .شاید بشود ده، پانزده، بیست مورد گفت. یکی هم اتمام حجت است که در قرآن آمده و موارد دیگر هم‌ هست. صرفا این نیست که حالا مثلا افراد هدایت نشدند پس دیگر پیامبر نیاید. خداوند باید آن لطفش را اعمال بکند و از باب لطف خدا می‌فرستد. 🖋پیاده شده از صوت استاد کانال ایتای استاد رضا محمدی شاهرودی ⬇️⬇️ https://eitaa.com/joinchat/3602645023C15b0da7178 آدرس تلگرام https://t.me/osooledin1 💐💐💐
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
1_1303821938.mp3
1.03M
استاد در پاسخ به برخی سوالات از دو مفهوم مقام (ثبوت) و (اثبات) استفاده می کنند که چندان برای بنده روشن نیست. در صورت امکان این دو مفهوم را با مثال هایی ساده توضیح بفرمایند. کانال ایتای استاد رضا محمدی شاهرودی ⬇️⬇️ https://eitaa.com/joinchat/3602645023C15b0da7178 آدرس تلگرام https://t.me/osooledin1 💐💐💐
❓سوال : استاد در پاسخ به برخی سوالات از دومفهوم مقام( ثبوت) و( اثبات) استفاده می کنند ،درصورت امکان با مثال ساده این دو مفهوم را توضیح بفرمایند. ✅ پاسخ: بسم الله الرحمن الرحیم " مقام ثبوت " آن مقام حقیقتی است که باید باشد. " مقام اثبات" آن مقامی است که رخ می دهد. ثبوتاً امیرالمومنین علیه السلام خلیفه پیامبر بود.بعد از پیامبر ،ایشان خلیفه، امام،همه کاره جهان اسلام ،ایشان بود، ولی اثباتاً خلیفه اول به عنوان خلیفه پیامبر، حکومت را به دست گرفت. در مقام ثبوت، خدا و پیغمبر و حق، مولا امیر المومنین را مشخص کرده بودند اما در مقام اثبات این اتفاق نیفتاد. حضرت را منزوی کردند و حضرت رفت زیر زمین و شروع کرد [ به ] قنات کندن ونخلستان آباد کردن و چیزهایی از این قبیل. همین طور در مقام ثبوت ، همیشه باید،حاکم اسلامی، شرایطی می داشت ، ولی خب،در طول تاریخ می بینیم که همیشه حاکمانی که ما داشتیم، نه درمقام اثبات، هی چکدام این صفات را نداشتند. پس مقام ثبوت آن جایی است که حقیقت است و باید باشد. مقام اثبات آن جایی است که محقق می شود ولو این که آن چیزی نیست که باید باشد.آن چه که باید باشد، نیست. 🖋 پیاده شده از صوت استاد کانال ایتای استاد رضا محمدی شاهرودی ⬇️⬇️ https://eitaa.com/joinchat/3602645023C15b0da7178 آدرس تلگرام https://t.me/osooledin1 💐💐💐
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
1_1303784511.mp3
1.13M
استاد می فرمایند که زن و مرد در حقیقت وجودی که همان روح مجرد است یکسانند و تفاوت های مابین آن ها مربوط به جسم ناسوتی آن هاست. حال سوال این است که این که می گویند زن ها عاطفی تر از مردها هستند و یا زن ها جزء نگر هستند و مردها کل نگر هستند. این اختلافات مربوط به تفاوت جسمی ان هاست یا مربوط به نفس آن هاست؟ کانال ایتای استاد رضا محمدی شاهرودی ⬇️⬇️ https://eitaa.com/joinchat/3602645023C15b0da7178 آدرس تلگرام https://t.me/osooledin1 💐💐💐
❓سوال : استاد می فرمایند که زن و مرد در حقیقت وجودی که همان روح مجرد است یکسانند و تفاوت های مابین آنها مربوط به جسم ناسوتی آن هاست. این که می گویند زن ها عاطفی تر از مردها هستند و یا زن ها جزء نگر هستند و مردها کل نگر. این اختلافات مربوط به تفاوت جسمی ان هاست یا مربوط به نفس آن هاست؟ ✅ پاسخ : بسم اللّٰه الرحمن الرحیم این جای خودش ثابت شده که روح وقتی به بدن تعلق می‌گیرد که می شود نفس ، از بدن متأثر است. چنان که بدن از روح متأثر است. این ها تأثیر متقابل بر هم دارند .یعنی روح بر بدن تأثیر دارد .بدن بر روح تأثیر دارد . وقتی بدن لطافت خاصی دار،د خودبه‌خود قلب همان لطافت را پیدا می کند. مثلاً یک نسبتی است ، یک رابطه ای است بین قلب صنوبری شکل، همین عضوی که تلمبه بدن است ،با آن قلبی که در واقع مرکز انسانیت انسان است. چنان که وقتی که انسان یک حادثه سختی برایش پیش می آید ،این قلب درد می گیرد. نسبت است بین آن معنویت و این ناسوت. به همین دلیل هم خب زن ها که بدنشان این جوری است، روح از این بدن متأثر می شود و بر عکس این درست است .اما جُدای از این اگر ما بخواهیم بدن را کلٱ کنار بگذاریم، نفس که انسان به آن می گویند، با آن نفس ناطقه که روح الهی باشد ،آن یکی است « وَنَفَخْتُ فِيهِ مِنْ رُوحِي » این این جوری نیست که یک روح در حوا دمیده باشد ، یک روح در آدم و این دو تا با هم فرق داشته باشند. یک روح است آن نفس ناطقه یکی است . بله نفس ناطقه از این بدن متأثر می شود چنان که بدن از آن نفس ناطقه متأثر می شود 🖋پیاده شده از صوت استاد کانال ایتای استاد رضا محمدی شاهرودی ⬇️⬇️ https://eitaa.com/joinchat/3602645023C15b0da7178 آدرس تلگرام https://t.me/osooledin1 💐💐💐
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
1_1307335240.mp3
768.9K
باطن ، ذات ، دل (که گفته می شود دلت پاک باشد ) و نفس این ها همه یکی هستند؟ لطفا یک تعریفی از این ها داشته باشید ؟ کانال ایتای استاد رضا محمدی شاهرودی ⬇️⬇️ https://eitaa.com/joinchat/3602645023C15b0da7178 آدرس تلگرام https://t.me/osooledin1 💐💐💐
1_1307332758.mp3
342.8K
می گویند همنشین روی ادم تاثیر می گذارد .چه جوریست طرف قران می خواند ولی بد اخلاقی می کند یا ظلم و اذیت می کند؟ کانال ایتای استاد رضا محمدی شاهرودی ⬇️⬇️ https://eitaa.com/joinchat/3602645023C15b0da7178 آدرس تلگرام https://t.me/osooledin1 💐💐💐
1_1307687203.mp3
492K
فرق معنا با مفهوم چیست؟ چنان چه مثال ساده هم بیان کنید ممنون می شوم . کانال ایتای استاد رضا محمدی شاهرودی ⬇️⬇️ https://eitaa.com/joinchat/3602645023C15b0da7178 آدرس تلگرام https://t.me/osooledin1 💐💐💐
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🎥برنامه کامل / پرسمان اعتقادی 1400.8.28 استاد محمدی✅ . . . ✍️در این برنامه استاد محمدی به پرسش های اعتقادی از قبیل پرسش های زیر پاسخ می دهند: 1.دنیا قبل از خلقت آدم چگونه بود؟ 2.چرا خداوند انسان را خلق کرد در حالیکه به او نیازی نداشت؟ 3.طی الارض چیست و چگونه می توان به آن دست یافت؟ 4.معجزات پیامبر(ص) چیست؟ 5.عالم شهید در قیامت با علما مشهور می شود یا با شهدا؟💯 . . 🖥 برنامه 📅روزهای چهارشنبه و جمعه ⏰ساعت 21:00 به وقت ایران 🗣با کارشناسی 📺جهت مشاهده این برنامه به صورت کامل می توانید از طریق لینک های زیر ذیل اقدام فرمائید😊|⏱⬇️ 💠https://b2n.ir/z02073 📍 آپارات 🆔@velayattv
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌟 یک ایه ✨مَنْ عَمِلَ سَیِّئَةً فَلاٰ یُجْزیٰ إِلاّٰ مِثْلَهٰا وَ مَنْ عَمِلَ صٰالِحاً مِنْ ذَکَرٍ أَوْ أُنْثیٰ وَ هُوَ مُؤْمِنٌ فَأُولٰئِکَ یَدْخُلُونَ الْجَنَّةَ یُرْزَقُونَ فِیهٰا بِغَیْرِ حِسٰابٍ ✨ (غافر/ ۴۰ ) ✳️هر کس کار بدی انجام دهد، جز به همان مقدار کیفر داده نمی شود و هر کس از مرد یا زن که مؤمن باشد و کار شایسته ای انجام دهد، پس اینانند که داخل بهشت می‌شوند و در آن جا بی حساب روزی داده می‌شوند.