❓سوال:
این که بعضی از فلاسفه معتقد بودند که نمی توان درکی از حقیقت داشت چطور می توان این را باطل کرد ؟
✅پاسخ: بسماللهالرحمنالرحیم
خب اینها سوفیستها و آن شک گرایانی بودند که از قبل از میلاد مسیح بودند و پاسخ این است که ما به هر حال حقایقی را نمیتوانیم انکار کنیم. اینکه شما وجود دارید میشود انکار کرد؟! این خودش درک حقیقت است دیگر، حقیقت اینکه من وجود دارم انسانمیتواند در وجود خودش شک کند که علمش هم علم حضوری است؟ نه دیگر!
دکارت که یکی از فیلسوفان غربی بود همینطور در همه چیز شک کرد .
گفت چون ما اشتباه میکنیم، از کجا که زمین باشد ،آسمان باشد، خدا...همه را شک کرد، در آن در وجود خودش هم شک کرد؛ بعد گفت اگر مننبودم که شک نمیکردم که!من هستم که دارم شک میکنم. بعد برگشت گفت:« پس من هستم» بعد هم رفت خدا را ثابت کرد.
البته اشتباه دکارت این بود که در وجود خودش شک کرد. چون وجود انسان با علم حضوری با علم شهودی درک میشود وقتی انسان وجود خودش را درک میکند ،هیچوقت نمیتواند بگوید که حقیقتی وجود ندارد.
🖋پیاده شده از صوت استاد
⏪⏪ کانال اصول دین
استاد محمدی⬇️⬇️
https://eitaa.com/joinchat/3602645023C15b0da7178
آدرس تلگرام
https://t.me/osooledin1
💐💐💐
1_1343377715.mp3
425.7K
آیا رفت و آمد با کسی که امام ها را قبول ندارد و نماز هم نمی خواند ولی حرام و حلال را رعایت می کند و خانمش اهل نماز است اشکالی دارد ؟ آیا می شود که روی شوهر یا زندگی من تاثیر گذار باشد؟
#معاشرت
#کافر
#بی_نماز
⏪⏪ کانال اصول دین
استاد محمدی⬇️⬇️
https://eitaa.com/joinchat/3602645023C15b0da7178
آدرس تلگرام
https://t.me/osooledin1
💐💐💐
❓سؤال :
آیا رفت و آمد با کسی که امام ها را قبول ندارد و نماز هم نمی خواند ولی حرام و حلال را رعایت می کند و خانمش اهل نماز است اشکالی دارد ؟آیا می شود که روی شوهر یا زندگی من تاثیر گذار باشد؟
✅پاسخ : بِسم اللّه الرَّحمنِ الرّحیم
بی تأثیر نیست .
پیامبر فرمودند : «المرأُ عَلی دین خلیله وجلیسه»
انسان به دین دوست و همنشینش و کسی که با او رفت و آمد می کند [می باشد] ، [اگر] او بی دین بود ، او هم بی دین می شود . بی تأثیر نیست و به همین دلیل هم ، خُب رفت و آمدش :
یک وقت [با ]قوم خویش است [و] نمی شود کاری کرد.
[یک وقت هم] قوم و خویش نیست ، انسان چرا باید رفت و آمد داشته باشد با چنین شخصی که اهل نماز نیست و عرض کنم که اعتقاداتش هم فاسد است؟!
🖊پیاده شده از صوت استاد
توضیحات (یکی از مدیران کانال ) :این مساله شامل رفت و امدی که سبب اثرگذاری مثبت و نهی از منکر می شود برای اهل ان که توان اثرگذاری را دارند نمی شود.
⏪⏪ کانال اصول دین
استاد محمدی⬇️⬇️
https://eitaa.com/joinchat/3602645023C15b0da7178
آدرس تلگرام
https://t.me/osooledin1
💐💐💐
1_1345451059.mp3
1.67M
استاد در خصوص رزق و روزی فرمودند: «من طلب العلم تکفل الله برزقه»
سوال 1: این قبیل روایات را چطور می توان با وضعیت سخت معیشتی برخی از طلاب که از مصادیق طالب علم هستند جمع کرد؟
سوال 2: در صورت امکان استاد محترم به عنوان کسی که سال ها در حوزه حضور دارند، نظرشان را در خصوص کار غیر علمی طلاب که امروز با توجه به شرایط سخت اقتصادی با مشکلات عدیده ای مواجه هستند بیان بفرمایند.
#رزق
#روزی
#طلاب
#معیشت_سخت
#کار_طلبه
⏪⏪ کانال اصول دین
استاد محمدی⬇️⬇️
https://eitaa.com/joinchat/3602645023C15b0da7178
آدرس تلگرام
https://t.me/osooledin1
💐💐💐
❓سؤال :
در خصوص رزق و روزی فرمودند:« من طلب العلم تکفل الله برزقه»
سوال 1: این قبیل روایات را چطور می توان با وضعیت سخت معیشتی برخی از طلاب که از مصادیق طالب علم هستند جمع کرد؟
سوال 2: در صورت امکان استاد محترم به عنوان کسی که سال ها در حوزه حضور دارند، نظرشان را در خصوص کار غیر علمی طلاب که امروز با توجه به شرایط سخت اقتصادی با مشکلات عدیده ای مواجه هستند بیان بفرمایند.
✅پاسخ : بِسم اللّه الرَّحمنِ الرّحیم
اولاً که این گونه روایات ، این ها ، علّت تامّه را نمی رساند ، بلکه یکی از علل هست ؛ علّت ناقصه است و ثانیاً ممکن است که مقتضی را ایجاد بکند این مسأله ، ولی مانعی از جمله این که صلاح طلبه نیست که بخواهد خیلی ثروتمند باشد و این ها ، بخواهد جلوی پیشرفتش را بگیرد ؛ ممکن است مانعی بیاید جلوی این اقتضا را بگیرد ولی در حدّ اقتضا خُب عمل می کند . منتها باز هم تاکید می کنم ، نه به شکل علّت تامّه .
این هم که همۂ طلّاب وضعیتِ معیشتشان سخت است ؟
اوّلاً که این جوری نیست و ثانیاً برای پیشرفت واقعی اگر انسان بخواهد غرق در تنعّمات باشد :
*ناز پرورده تنعّم ، نبرد راه به عشق/ عاشقی شیوۂ رندان بلا کش باشد*
این جوری نمی شود که انسان خیلی برخوردار باشد و بعد این [را]هم بخواهد که ترقّی معنوی هم ، خیلی داشته باشد .
آن اشتغالات مادّی دنیا ، به هر حال موانعی است که حجاب هایی است که انسان را از راه باز می دارد .
نسبت به سؤال دوّمتان : آن هایی که استعداد بالاتر از حدّ معمول دارند ، هوش بهره مثلاً ۱۱۰ به بالا دارند ، و معدّلشان معمولاً بالای هجده ، نوزده می شود و احتمال مجتهد شدنشان هست ، جز درس خواندن هیچ کاری نکنند ؛ همۂ همّ و غمّشان را صرف درس کنند که مجتهد بشوند ، حالا در فقه یا اصول یا در رشته های دیگر .
آن هایی که در این حد نیستند ، هیچ اشکالی ندارد [بخواهند] کار کنند ، منتها حالا کار بخواهد کارِ فرهنگی باشد خیلی خوب است ، مثلاً فرض کنید که معلّمی باشد ، یا تحقیق و پژوهش باشد یا کارهایی از این قبیل خیلی خوب است .نشد هیچ اشکالی ندارد ، کارهای[دیگر] مثلاً فرض کنید که کارهای کشاورزی باشد یا سایر کارها ، هیچ اشکالی ندارد .
اگر خیلی نیاز به مطالعه ندارند که بخواهند مجتهد بشوند ، خُب امامان هم کار می کردند چون آن ها نیاز به مطالعه نداشتند ، کار می کردند ، پیامبران هم کار می کردند .
ولی خب طلبه گاهی ممکن است نیاز به مطالعه زیاد داشته باشند دیگر نمی شود کار کند . اما خب بقیۂ کارها را [مثلاً] کارهای فرهنگی را [می شود انجام دهد] خُب هم علمش زیاد می شود هم این که یک در آمدی هم دارد و خوب است که طلبه یک درآمدی هم داشته باشد.
🖊پیاده شده از صوت استاد
⏪⏪ کانال اصول دین
استاد محمدی⬇️⬇️
https://eitaa.com/joinchat/3602645023C15b0da7178
آدرس تلگرام
https://t.me/osooledin1
💐💐💐
1_1332102705.mp3
1.1M
اخیرا درتحلیل جنگ ها وفتوحاتی که در ایران
دردوران پادشاهان خصوصا بعد ازخسروپرویز
رخ داد می گویند که حضرت امام حسن و امام
حسین علیهم السلام شرکت داشتند
لطفا دلایل متقن وصحیح تاریخی را توضیح
بفرمایید؟
#امام_حسن
#امام_حسین
#جنگ_اعراب_با_ایران
#تاریخ
#فتوحات_اسلامی
⏪⏪ کانال اصول دین
استاد محمدی⬇️⬇️
https://eitaa.com/joinchat/3602645023C15b0da7178
آدرس تلگرام
https://t.me/osooledin1
💐💐💐
❓سوال :
اخیرا در تحلیل جنگ ها وفتوحاتی که در ایران در دوران پادشاهان خصوصا بعد از خسرو پرویز رخ داد،می گویند که حضرت امام حسن( ع) و امام حسین( ع) شرکت داشتند، لطفا دلایل متقن وصحیح تاریخی را توضیح دهید؟
✅پاسخ : بسم الله الرحمن الرحیم
نه! این مطلب صحت ندارد، این مطلب را طبری نقل کرده که خودش هم [ آن را] قبول نداشته ولذا با لفظ" قیل" که مشعر بر ضعف است نقل کرده ومعلوم است که خودش هم این حرف را قبول نداشته.
از لحاظ اعتقادی هم ما این را خلاف اعتقادات خودمان می دانیم، چون امام نمی تواند تحت فرمان غیر امام باشد.
اگر این ها[ ائمه ] درجنگ ها شرکت می کردند ،باید فرمانده کل خودشان بودند نه این که دیگری فرمان دهد ، امام بخواهدتحت فرمان او باشد.
هرگز امیرالمومنین در هیچ جنگی تحت فرماندهی هیچ کس نبوده مگر پیغمبر،خب! خود پیامبر امام بود[ درآن لحظه].
اما بقیه چرا !! مثل...که همه آن ها تحت فرمان مثلا اسامه بن زید که جوان ۱۹ ساله ای بود قرار داشتند.
امام نمی تواند تحت فرماندهی دیگری باشد ،چون آن وقت دیگر امام نیست،ماموم است.
این خلاف عقل است و خلاف برهان است.
بنابراین اصل قضیه غلط است .هرگز آنها نیامدند.ضمن این که اهل البیت( ع) بایکوت بودند.امیرالمومنین( ع) رفته زیر زمین دارد قنات حفر می کند و نخلستان آباد می کند.
نمی خواستند که آن ها [ائمه ] مطرح باشند وکلا اهل البیت( ع) را آن موقع بایکوت کرده بودند.
نه! این مطلب غلط است.
🖋پیاده شده از صوت استاد
⏪⏪ کانال اصول دین
استاد محمدی⬇️⬇️
https://eitaa.com/joinchat/3602645023C15b0da7178
آدرس تلگرام
https://t.me/osooledin1
💐💐💐
1_1331453241.mp3
1.19M
چرا در قرض ۱۸ مرتبه ثواب است
ولی در بخشش این طور نیست
در صورتی که قرض دادن خیلی راحت تر است ، ولی دل کندن از مال خیلی سخت تر.
#قرض_الحسنه
#بخشش
⏪⏪ کانال اصول دین
استاد محمدی⬇️⬇️
https://eitaa.com/joinchat/3602645023C15b0da7178
آدرس تلگرام
https://t.me/osooledin1
💐💐💐