eitaa logo
اصول دین (زیر نظر استاد محمدی)
11هزار دنبال‌کننده
1.8هزار عکس
1.3هزار ویدیو
234 فایل
پاسخ به سوالات اعتقادی پاسخ شخصی استاد محمدی به سوال شما ارسال سوال به @osooledin_110. (ادمین کانال)
مشاهده در ایتا
دانلود
❓سؤال : آیا رفت و آمد با کسی که امام ها را قبول ندارد و نماز هم نمی خواند ولی حرام و حلال را رعایت می کند و خانمش اهل نماز است اشکالی دارد ؟آیا می شود که روی شوهر یا زندگی من تاثیر گذار باشد؟ ✅پاسخ : بِسم اللّه الرَّحمنِ الرّحیم بی تأثیر نیست . پیامبر فرمودند : «المرأُ عَلی دین خلیله وجلیسه» انسان به دین دوست و همنشینش و کسی که با او رفت و آمد می کند [می باشد] ، [اگر] او بی دین بود ، او هم بی دین می شود . بی تأثیر نیست و به همین دلیل هم ، خُب رفت و آمدش : یک وقت [با ]قوم خویش است [و] نمی شود کاری کرد. [یک وقت هم] قوم و خویش نیست ، انسان چرا باید رفت و آمد داشته باشد با چنین شخصی که اهل نماز نیست و عرض کنم که اعتقاداتش هم فاسد است؟! 🖊پیاده شده از صوت استاد توضیحات (یکی از مدیران کانال ) :این مساله شامل رفت و امدی که سبب اثرگذاری مثبت و نهی از منکر می شود برای اهل ان که توان اثرگذاری را دارند نمی شود. ⏪⏪ کانال اصول دین استاد محمدی⬇️⬇️ https://eitaa.com/joinchat/3602645023C15b0da7178 آدرس تلگرام https://t.me/osooledin1 💐💐💐
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
1_1345451059.mp3
1.67M
استاد در خصوص رزق و روزی فرمودند: «من طلب العلم تکفل الله برزقه» سوال 1: این قبیل روایات را چطور می توان با وضعیت سخت معیشتی برخی از طلاب که از مصادیق طالب علم هستند جمع کرد؟ سوال 2: در صورت امکان استاد محترم به عنوان کسی که سال ها در حوزه حضور دارند، نظرشان را در خصوص کار غیر علمی طلاب که امروز با توجه به شرایط سخت اقتصادی با مشکلات عدیده ای مواجه هستند بیان بفرمایند. ⏪⏪ کانال اصول دین استاد محمدی⬇️⬇️ https://eitaa.com/joinchat/3602645023C15b0da7178 آدرس تلگرام https://t.me/osooledin1 💐💐💐
❓سؤال : در خصوص رزق و روزی فرمودند:« من طلب العلم تکفل الله برزقه» سوال 1: این قبیل روایات را چطور می توان با وضعیت سخت معیشتی برخی از طلاب که از مصادیق طالب علم هستند جمع کرد؟ سوال 2: در صورت امکان استاد محترم به عنوان کسی که سال ها در حوزه حضور دارند، نظرشان را در خصوص کار غیر علمی طلاب که امروز با توجه به شرایط سخت اقتصادی با مشکلات عدیده ای مواجه هستند بیان بفرمایند. ✅پاسخ : بِسم اللّه الرَّحمنِ الرّحیم اولاً که این گونه روایات ، این ها ، علّت تامّه را نمی رساند ، بلکه یکی از علل هست ؛ علّت ناقصه است و ثانیاً ممکن است که مقتضی را ایجاد بکند این مسأله ، ولی مانعی از جمله این که صلاح طلبه نیست که بخواهد خیلی ثروتمند باشد و این ها ، بخواهد جلوی پیشرفتش را بگیرد ؛ ممکن است مانعی بیاید جلوی این اقتضا را بگیرد ولی در حدّ اقتضا خُب عمل می کند . منتها باز هم تاکید می کنم ، نه به شکل علّت تامّه . این هم که همۂ طلّاب وضعیتِ معیشتشان سخت است ؟ اوّلاً که این جوری نیست و ثانیاً برای پیشرفت واقعی اگر انسان بخواهد غرق در تنعّمات باشد : *ناز پرورده تنعّم ، نبرد راه به عشق/ عاشقی شیوۂ رندان بلا کش باشد* این جوری نمی شود که انسان خیلی برخوردار باشد و بعد این [را]هم بخواهد که ترقّی معنوی هم ، خیلی داشته باشد . آن اشتغالات مادّی دنیا ، به هر حال موانعی است که حجاب هایی است که انسان را از راه باز می دارد . نسبت به سؤال دوّمتان : آن هایی که استعداد بالاتر از حدّ معمول دارند ، هوش بهره مثلاً ۱۱۰ به بالا دارند ، و معدّلشان معمولاً بالای هجده ، نوزده می شود و احتمال مجتهد شدنشان هست ، جز درس خواندن هیچ کاری نکنند ؛ همۂ همّ و غمّشان را صرف درس کنند که مجتهد بشوند ، حالا در فقه یا اصول یا در رشته های دیگر . آن هایی که در این حد نیستند ، هیچ اشکالی ندارد [بخواهند] کار کنند ، منتها حالا کار بخواهد کارِ فرهنگی باشد خیلی خوب است ، مثلاً فرض کنید که معلّمی باشد ، یا تحقیق و پژوهش باشد یا کارهایی از این قبیل خیلی خوب است .نشد هیچ اشکالی ندارد ، کارهای[دیگر] مثلاً فرض کنید که کارهای کشاورزی باشد یا سایر کارها ، هیچ اشکالی ندارد . اگر خیلی نیاز به مطالعه ندارند که بخواهند مجتهد بشوند ، خُب امامان هم کار می کردند چون آن ها نیاز به مطالعه نداشتند ، کار می کردند ، پیامبران هم کار می کردند . ولی خب طلبه گاهی ممکن است نیاز به مطالعه زیاد داشته باشند دیگر نمی شود کار کند . اما خب بقیۂ کارها را [مثلاً] کارهای فرهنگی را [می شود انجام دهد] خُب هم علمش زیاد می شود هم این که یک در آمدی هم دارد و خوب است که طلبه یک درآمدی هم داشته باشد. 🖊پیاده شده از صوت استاد ⏪⏪ کانال اصول دین استاد محمدی⬇️⬇️ https://eitaa.com/joinchat/3602645023C15b0da7178 آدرس تلگرام https://t.me/osooledin1 💐💐💐
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
1_1332102705.mp3
1.1M
اخیرا درتحلیل جنگ ها وفتوحاتی که در ایران دردوران پادشاهان خصوصا بعد ازخسروپرویز رخ داد می گویند که حضرت امام حسن و امام حسین علیهم السلام شرکت داشتند لطفا دلایل متقن وصحیح تاریخی را توضیح بفرمایید؟ ⏪⏪ کانال اصول دین استاد محمدی⬇️⬇️ https://eitaa.com/joinchat/3602645023C15b0da7178 آدرس تلگرام https://t.me/osooledin1 💐💐💐
❓سوال : اخیرا در تحلیل جنگ ها وفتوحاتی که در ایران در دوران پادشاهان خصوصا بعد از خسرو پرویز رخ داد،می گویند که حضرت امام حسن( ع) و امام حسین( ع) شرکت داشتند، لطفا دلایل متقن وصحیح تاریخی را توضیح دهید؟ ✅پاسخ : بسم الله الرحمن الرحیم نه! این مطلب صحت ندارد، این مطلب را طبری نقل کرده که خودش هم [ آن را] قبول نداشته ولذا با لفظ" قیل" که مشعر بر ضعف است نقل کرده ومعلوم است که خودش هم این حرف را قبول نداشته. از لحاظ اعتقادی هم ما این را خلاف اعتقادات خودمان می دانیم، چون امام نمی تواند تحت فرمان غیر امام باشد. اگر این ها[ ائمه ] درجنگ ها شرکت می کردند ،باید فرمانده کل خودشان بودند نه این که دیگری فرمان دهد ، امام بخواهدتحت فرمان او باشد. هرگز امیرالمومنین در هیچ جنگی تحت فرماندهی هیچ کس نبوده مگر پیغمبر،خب! خود پیامبر امام بود[ درآن لحظه]. اما بقیه چرا !! مثل...که همه آن ها تحت فرمان مثلا اسامه بن زید که جوان ۱۹ ساله ای بود قرار داشتند. امام نمی تواند تحت فرماندهی دیگری باشد ،چون آن وقت دیگر امام نیست،ماموم است. این خلاف عقل است و خلاف برهان است. بنابراین اصل قضیه غلط است .هرگز آنها نیامدند.ضمن این که اهل البیت( ع) بایکوت بودند.امیرالمومنین( ع) رفته زیر زمین دارد قنات حفر می کند و نخلستان آباد می کند. نمی خواستند که آن ها [ائمه ] مطرح باشند وکلا اهل البیت( ع) را آن موقع بایکوت کرده بودند. نه! این مطلب غلط است. 🖋پیاده شده از صوت استاد ⏪⏪ کانال اصول دین استاد محمدی⬇️⬇️ https://eitaa.com/joinchat/3602645023C15b0da7178 آدرس تلگرام https://t.me/osooledin1 💐💐💐
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
1_1331453241.mp3
1.19M
چرا در قرض ۱۸ مرتبه ثواب است ولی در بخشش این طور نیست در صورتی که قرض دادن خیلی راحت تر است ، ولی دل کندن از مال خیلی سخت تر. ⏪⏪ کانال اصول دین استاد محمدی⬇️⬇️ https://eitaa.com/joinchat/3602645023C15b0da7178 آدرس تلگرام https://t.me/osooledin1 💐💐💐
❓سوال : چرا در قرض[دادن] ۱۸مرتبه ثواب است ولی در بخشش این طور نیست در صورتی که قرض دادن خیلی راحت تر است، ولی دل کندن از مال خیلی سخت تر است؟ ✅پاسخ : بسم الله الرحمن الرحیم اجر اعم ازثواب است. ثواب ، نفع مستحق است که همراه تعظیم واجلال باشد، اما اجر فقط نفع است ؛ ممکن است همراه تعظیم واجلال باشد ، ممکن است نباشد، ممکن است تفضل باشد. اجر اعم از ثواب است. اما علت این که ثواب قرض الحسنه ۱۸ تا است و صدقه ۱۰ تا است، چند تا وجه می تواند داشته باشد: یکی این که : قرض الحسنه حتما به اهلش می رسد، چون کسی تا نیاز نداشته باشد قرض نمی کند، ولی کسانی که گدایی می کنند و انسان به این ها انفاق می کند، بسیاری از آن ها ممکن است وضعشان از ان انفاق کننده هم بهتر باشد. انفاق و بخشش، ممکن است به اهلش نرسد درحالی که قرض الحسنه حتما به اهلش می رسد. نکته دوم این که: در قرض الحسنه تحقیر مومن نیست .قرض است، دیگر. می خواهد بگیرد و پس بدهد. امادر انفاق ودر بخشش تحقیر است. نکته بعدی این که: در قرض الحسنه گدا پروری نیست.با قرض الحسنه گدا پروری نمی شود، اما دربخشش گدا پروری می شودو متکدی در جامعه زیاد می شود. آخرین نکته این که: در قرض ، به اقتصاد جامعه لطمه نمی خورد، چون به هر حال آن پول به کار می افتد،غالبا اگر هم بکار نیفتد لطمه ای نمی خورد ولی این جا[ در بخشش] ممکن است جمع آوری بشود، یعنی ان جا کنز بشود ،در مورد بخشش. آن سه نکته ای که اول گفتم مهم بود. 🖋پیاده شده از صوت استاد ⏪⏪ کانال اصول دین استاد محمدی⬇️⬇️ https://eitaa.com/joinchat/3602645023C15b0da7178 آدرس تلگرام https://t.me/osooledin1 💐💐💐
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
1_1343388222.mp3
1.45M
فرقه ی بهائیت باورشان چی هست و فرقش با وهابیت چیست؟ ⏪⏪ کانال اصول دین استاد محمدی⬇️⬇️ https://eitaa.com/joinchat/3602645023C15b0da7178 آدرس تلگرام https://t.me/osooledin1 💐💐💐