هدایت شده از پرسمان اعتقادی استاد محمدی
💢 پاسخی نیکوتر به نیکی دیگران
💠 امام علی علیه السلام فرمودند:
🍃 چون تو را درود گفتند، در پاسخ، درودى بهتر گوى.
🔹 إذَا حُيِّيتَ بِتَحِيَّةٍ فَحَيِّ بِأَحْسَنَ مِنْهَا
📚 نهج البلاغه حکمت 62
📎 #اعتقادات
📎 #اخلاق
📎 #امامت
📎 #نهجالبلاغه
📡حداقل برای☝️نفر ارسال کنید
پرسمان اعتقادی استاد محمدی 👇👇
🔹🔸🔹🔸🔹🔸
♨️ @ostadmohamadi
هدایت شده از پرسمان اعتقادی استاد محمدی
حکمت 62 نهج البلاغه.mp3
1.71M
💠 شرح #نهج_البلاغه
🔸 حکمت 62
🎙 استاد محمدی شاهرودی
📎 #اعتقادات
📎 #اخلاق
پرسمان اعتقادی استاد محمدی 👇👇
🔹🔸🔹🔸🔹🔸
♨️ @ostadmohamadi
1_1354565543.mp3
1.37M
این که می گویند باید از جهنم رد شد تا به بهشت برویم چه جوری ست؟
#بهشت
#جهنم
⏪⏪ کانال اصول دین
استاد محمدی⬇️⬇️
https://eitaa.com/joinchat/3602645023C15b0da7178
آدرس تلگرام
https://t.me/osooledin1
💐💐💐
1_1354566916.mp3
444.4K
اموات به خواست خودشان می ایند در خواب زنده ها؟
و چه کارکنیم که اموات بیایند به خوابمان؟
#اموات
#خواب_دیدن
⏪⏪ کانال اصول دین
استاد محمدی⬇️⬇️
https://eitaa.com/joinchat/3602645023C15b0da7178
آدرس تلگرام
https://t.me/osooledin1
💐💐💐
1_1354550165.mp3
485.2K
دربارهی این که گفته می شود:« خدا با هرکس همان طور رفتار می کند که نسبت به خدا گمان دارد»
آیه، روایت یا حدیث صحیحی موجود است؟ و اگر صحیح است، تفسیر و توضیحی درمورد حقیقت این سخن بفرمایید. با توجه به این، سیره ای که ما باید در پیش بگیریم چیست؟
#حسن_ظن_به_خدا
⏪⏪ کانال اصول دین
استاد محمدی⬇️⬇️
https://eitaa.com/joinchat/3602645023C15b0da7178
آدرس تلگرام
https://t.me/osooledin1
💐💐💐
1_1354548199.mp3
750.7K
چرا مستضعفان فکری در عالم برزخ از آن ها امتحان گرفته نمی شود و در عالم برزخ در خواب به سر می برند و امتحانشان به عالم آخرت محول می شود؟مگر عالم آخرت عالم حسابرسی نیست؟
در عالم برزخ که هنوز پرونده اعمال باز است زمان بهتری برای این امتحان نیست؟
منظور از مستضعفین فکری یعنی مجانین وعقب مانده های ذهنی خواه از کفار خواه از مسلمانان؟
#عالم_برزخ
#قیامت
#مستضعف_فکری
⏪⏪ کانال اصول دین
استاد محمدی⬇️⬇️
https://eitaa.com/joinchat/3602645023C15b0da7178
آدرس تلگرام
https://t.me/osooledin1
💐💐💐
1_1352764558.mp3
975.4K
اقا فرمودند کسانی که نماز نمی خوانند در جهنمند ایا ما که به نیابت از امواتمان نمازهایش را می خوانیم و کارهای مستحبی برایش انجام می دهیم ایا باز هم به جهنم می روند ؟
کسی که با مرگ فجعه بدترین عذاب با حادثه مرده ، ایا با این مرگ فجیع باز هم او به خاطر نماز نخواندن می رود جهنم و گناهانش بخشیده نمی شود؟
#نماز
#اموات
#مرگ_فجیع
⏪⏪ کانال اصول دین
استاد محمدی⬇️⬇️
https://eitaa.com/joinchat/3602645023C15b0da7178
آدرس تلگرام
https://t.me/osooledin1
💐💐💐
1_1352762989.mp3
860.6K
اگر انسان یک مبلغ پولی را از چندین سال دور ، از کسی طلب داشته باشد و بعد از چند سال به طرف بگوید و ان طرف ناراحت بشود و انکار کند
و همه اطرافیان حق را به بدهکار بدهند و بستانکار در نزد همه درغگو شناخته شود البته مدرکی هم نداشته باشد ،این جا چه کار باید کرد ؟ البته هر دو خواهر و برادر هستند.
اگر شخصی فوت کند .منزلی از او باقی بماند و چندین فرزند داشته باشد ،ایا فرزندان بدون اجازه همدیگر میتوانند در آن منزل نماز بخوانند،تا زمانی که ارث را تقسیم نکرده اند؟
#طلبکاری
#بدهکاری
#ارث
#یتیم
⏪⏪ کانال اصول دین
استاد محمدی⬇️⬇️
https://eitaa.com/joinchat/3602645023C15b0da7178
آدرس تلگرام
https://t.me/osooledin1
💐💐💐
1_1354558042.mp3
488.7K
ایا اموات که زودتر قبل از یک اتفاقی در خواب می آیند و از فوت کسی اطلاع می دهند، این امر نشان می دهد که اموات از زنده ها آگاه تر هستتد و محدود به زمان و مکان نیستند ؟
#اموات
#خواب
#اخبار_از_غیب
⏪⏪ کانال اصول دین
استاد محمدی⬇️⬇️
https://eitaa.com/joinchat/3602645023C15b0da7178
آدرس تلگرام
https://t.me/osooledin1
💐💐💐
1_1350650637.mp3
2.09M
ولی در باب ممنوع الخروج بودن زن سوال بنده از اصل این مسأله است، این که مگر از نظر اسلام زن نمیتواند خودش صاحب نظر و عقل باشد که حتما مرد باید به او اجازه دهد؟ چرا همین قانون برای مرد هم قرار ندادند که هنگام خروج از منزل زن را در جریان قرار دهد؟
#زن
#اجازه_شوهر
#خانه
⏪⏪ کانال اصول دین
استاد محمدی⬇️⬇️
https://eitaa.com/joinchat/3602645023C15b0da7178
آدرس تلگرام
https://t.me/osooledin1
💐💐💐
❓سوال:
در باب ممنوع الخروج بودن زن ، این که مگر از نظر اسلام زن نمیتواند خودش صاحب نظر و عقل باشد که حتما مرد باید به او اجازه دهد؟ خب چرا همین قانون برای مرد هم قرار ندادند که هنگام خروج از منزل زن را در جریان قرار دهد ؟
✅پاسخ: بسم الله الرحمن الرحیم
ممنوعالخروج نیست. چه کسی گفته ممنوعالخروج است؟ عنایت داشته باشید با توجه به این که همه هزینههای خانه را اسلام به عهده مرد گذاشته :
«الرِّجَالُ قَوَّامُونَ عَلَى النِّسَاءِ بِمَا فَضَّلَ اللَّهُ بَعْضَهُمْ عَلَىٰ بَعْضٍ وَبِمَا أَنفَقُوا مِنْ أَمْوَالِهِمْ »
چون همه هزینهها به عهده مرد است و مدیر کل خانه مرد است.
«الرِّجَالُ قَوَّامُونَ عَلَى النِّسَاءِ» ، مسؤول کل خانه اوست.
خب باید خبر داشته باشد چه کسی کجاست و چه کسی کجا نیست.
اگر زن همین طور سرخود رفت بیرون و مرد خبر نداشت و اطلاع نداشت چطور می خواهد اداره کند خانه را؟ چطور می تواند ان قوامیت خودش را داشته باشد؟
چرا باید قوّام باشد؟
به دو دلیل :
یک: هزینه خانه به عهده آن هاست. از اموال خودشان باید صرف کنند.
دوم : این که قدرت مدیریتشان بیشتر است.
معلوم است که خب مرد که می تواند با همه حشر و نشر داشته باشد و قدرت مدیریت بیشتری دارد اسلام به طور کلی این را گذاشته به عهده مرد.
وقتی که بناست مدیر باشد خب باید از افراد تحت امرش خبر داشته باشد که این ها کجا هستند ، کجا نیستند. نه این که ممنوعالخروج باشند.
این کلمه ممنوعالخروج غلط است.
باید اجازه بگیرد که آقا بداند که خانمش کجاست. وقتی می خواهد برود بیرون اجازه داشته باشد که من می خواهم بروم فلان جا. از آقا اجازه بگیرد که بداند که دارد [خانه را] اداره می کند بداند افراد کجا هستند. این یک مطلب!
مطلب بعد این که حالا اگر خانم خواست این چیز را حذفش کند. می تواند در ضمنالعقد شرط کند که اصلا نیاز به اجازه نداشته باشد. ان وقت از ان به بعد دیگر نیاز به اجازه ندارد.
یا این که بخواهد در ضمنالعقد بگوید که من کارمندم و می خواهم بروم سر کار و دیگر برای سر کار رفتن نیاز به اجازه ندارد. خلاصه می تواند ضمن العقد [با] این کار ، مساله را حلش کند.
چنان که می تواند همان ضمنالعقد این مساله را بگذارد که آقا هم اگر بخواهد برود بیرون او را در جریان بگذارد.
البته آقا را که نمی شود. چون او کارش بیرون است. خانم به طور طبیعی کارش در خانه است و آقا به طور طبیعی کارش خارج است.
پس ان [مساله اجازه زن از مرد ] نه به خاطر این [است] که مثلا مرد هم به او بگویند شما می خواهی بروی بیرون ( که هر ساعت می خواهد برود بیرون، هر روز چند بار می خواهد برود بیرون ) برود هی ، خانم را پیدا کند:« خانم اجازه می دهید از خانه بروم بیرون؟ » ان وقت [از طرفی] مدیر خانه هم ، خانم نیست. آقاست ، علتش [مدیریت اقا در خانه ] همان است[که گفتم] و الا از لحاظ انسانیت فرقی بین زن و مرد نیست.
⏪⏪ کانال اصول دین
استاد محمدی⬇️⬇️
https://eitaa.com/joinchat/3602645023C15b0da7178
آدرس تلگرام
https://t.me/osooledin1
💐💐💐
1_1350642327.mp3
2.86M
اکثر کسانی که مسلمان هستند اصلا به راه انسانیت نمی روند
آن ها هم که ادعای مسلمانی ندارند انسانیت را تمام کردند
من می گویم ایا قوم اول که مدعی مسلمانیند پس از سوختن(سوره مریم) به بهشت می روند ولی ان هایی که مسلمان نیستند ولی به مردم خدمت می کنند و به ان ها کافر می گوییم و در جهنم ابدی هستند؟خالدین فیها؟
#مسلمانی
#انسانیت
#کافر
#خلود_در_نار
⏪⏪ کانال اصول دین
استاد محمدی⬇️⬇️
https://eitaa.com/joinchat/3602645023C15b0da7178
آدرس تلگرام
https://t.me/osooledin1
💐💐💐
❓سؤال :
اکثر کسانی که مسلمان هستند اصلا به راه انسانیت نمی روند
آن ها هم که ادعای مسلمانی ندارند انسانیت را تمام کردند
من می گویم ایا قوم اول که مدعی مسلمانیند پس از سوختن طبق سوره مریم به بهشت می روند ولی ان هایی که مسلمان نیستند ولی به مردم خدمت می کنند و به ان ها کافر می گوییم و در جهنم ابدی هستند؟خالدین فیها؟
✅پاسخ : بِسم اللّه الرَّحمنِ الرّحیم
1⃣ اسلام و ایمان ، امرِ اعتباری و قراردادی و ادعایی نیست که یکی بگوید من مسلمانم ، ولی مثلاً خدا را باور نداشته باشد ، پیامبر را باور نداشته باشد ، معاد را باور نداشته باشد. یا این که باور داشته باشد و اصلا انجام ندهد [یعنی] التزام عملی نداشته باشد ، خب این معلوم است که باور ندارد!
کسی که باور دارد ، که این سمّ مهلک است که [آن را] نمی خورد ؛ اگر خورد معلوم است که باور ندارد !
پس این که ، کسی بگوید من مسلمانم ، ولی فقط ادّعای مسلمانی داشته باشد و هیچ بویی از اسلام نبرده باشد ، نه! «قرار دادی» که نیست که بگوییم که حالا ما قرارداد کردیم ایرانی باشیم ، آن ها هم قرارداد کردند مثلاً افغانی باشند و یک امر اعتباری باشد . این ها ، امور حقیقی و عینی و خارجی است .
2⃣ نکتۂ دوّم این که ، کسی که مهم ترین حق را ، نپذیرفته که [درواقع همان] اسلام باشد[یعنی] تسلیم حق نباشد، چطور می شود گفت که آدم خوبی است؟
بله خدماتی که می کنند ، خدا آن اجرش را به آن ها می دهد و لو این که کافر هم باشند ، اجرشان را ضایع نمی کند .
حالا هم در دنیا به آن ها ثروت می دهد ، شهرت می دهد ، قدرت می دهد ، سلامت می دهد ،[اگر] نشد مرگشان لذّت بخش می شود ، قبض روحشان آن قدر لذّت دارد که همۂ خدماتشان جبران می شود .
[اگر] نشد ، آن طرف عذابشان تخفیف پیدا می کند ، ممکن است حتی در جهنّم باشند و نسوزند .
امّا وقتی که به آن ها گفتند بهشت از این طرف است ، و این ها هم با این که می دانستند مطلب درست است ، از طرف دیگر رفتند ، باز آن جا هم امرِ قراردادی نیست که بگوییم حالا قرارداد می کنیم [بهشت از این طرف باشد یا] این ها با این که به آن ها گفتند ، مشهد به سمت شرق است ، این ها به سمت غرب رفتند ، [حالا بگویند]گفتیم عیب ندارد حالا ما قرارداد می کنیم که این ها که رفتند به سمت کرمانشاه به مشهد برسند ؛ خب نمی رسند به مشهد ، چون به سمت مشهد نرفتند ! می دانستند هم که مشهد از این طرف است [و]باید از این طرف بروند.
کسانی که به آن ها گفتند که راه خدا از این طرف است ، راه کمال از این طرف است ، [امّا] این ها از سمت دیگری رفتند ، خب معلوم است که به مقصد نمی رسند.
امّا اگر ، نه ! مستضعف باشند ، که در سؤال قبلی پاسخ گفتم ، نه! [برای] این ها امتحانی برگزار می شود ، غالباً هم در این امتحان هم [قبول می شوند] ، چون با حق لج ندارند و با حق عناد ندارند[پس]حق را می پذیرند .
💠این هم که شما گفتید این ها کافرند ؛ هر کافری که در جهنّم مخلّد نمی ماند ! کافر های مستضعف ، این ها ، از جهنّم نجات پیدا می کنند .
در دعای کمیل داریم که :
« اَقْسَمْتَ اَنْ تَمْلاََها مِنَ الْكافِرينَ مِنَ الْجِنَّةِ وَالنّاسِ اَجْمَعينَ، وَاَنْ تُخَلِّدَ فيهَا الْمُعانِدينَ »
قسّم خوردی جهنّم را از جن و انس و کافر پُر کنی ، ولی فقط معاندین در جهنّم جادوانه می مانند . بقیه از جهنّم نجات پیدا می کنند.
چنان که کسانی هم که مسلمانند و ادّعای مسلمانی دارند و گناه کردند ، این ها ، حتماً باید بروند جهنّم ؛ اگر توبه نکرده باشند و اگر پاک نشده باشند ، این ها می روند جهنّم ؛ ممکن است سیصدهزار سال یک مسلمان در جهنّم بماند ، یک مؤمن ممکن است سیصد هزار سال در جهنّم ، بعد از قیامت ، بماند ؛ یعنی همۂ عالَم برزخ را ، در جهنّم بوده ، پنجاه هزار سال روز قیامت گرفتار بوده ، که یک لحظه اش هم قابل تحمّل نیست ، بعدش تازه می رود در جهنّم ، در جهنّم هم ممکن است که سیصدهزار سال بماند ، آن وقت ممکن است که شفاعت شامل حالش بشود و نجات پیدا بکند .
این پیش فرض هایی که شما داشتید ، همه شان مشکل داشت.
پیش فرض ها را باید عوض کرد.
🖊پیاده شده از صوت استاد
⏪⏪ کانال اصول دین
استاد محمدی⬇️⬇️
https://eitaa.com/joinchat/3602645023C15b0da7178
آدرس تلگرام
https://t.me/osooledin1
💐💐💐
1_1345424866.mp3
1.36M
در داستان حضرت خضر و موسی:
چرا حضرت خضر شرط کرد که حضرت موسی نباید سوال کند؟ یعنی آیا شرط کردن استاد برای آموزش و علم آموزی کار صحیحی است؟
آیا امکان نداشت که کودکی را که حضرت خضر کشت به طریق دیگری بمیرد مثلا مریض بشود یا از جایی بیفتد پایین و ...؟
و چرا در داستان حضرت خضر با این که حضرت موسی ان شاء الله گفت:«قَالَ سَتَجِدُنِيٓ إِن شَآءَ ٱللَّهُ صَابِرٗا » و این کار مورد سفارش قران است ،آیات 23 و 24 سوره کهف سفارش میکند: «وَلَا تَقُولَنَّ لِشَیْءٍ إِنِّی فَاعِلٌ ذَلِكَ غَدًا إِلَّا أَن یَشَاء اللَّهُ ...» ولی باز هم نتوانست صبر کند؟ آیا گفتن این جمله کمکی به او نکرد؟
#ان_شاءاللله
#حضرت_موسی
#حضرت_خضر
#اداب_علم_اموزی
⏪⏪ کانال اصول دین
استاد محمدی⬇️⬇️
https://eitaa.com/joinchat/3602645023C15b0da7178
آدرس تلگرام
https://t.me/osooledin1
💐💐💐
❓سوال :
در داستان حضرت خضر و موسی:
چرا حضرت خضر شرط کرد که حضرت موسی نباید سوال کند؟ یعنی آیا شرط کردن استاد برای آموزش و علم آموزی کار صحیحی است؟
آیا امکان نداشت۳که کودکی را که حضرت خضر کشت به طریق دیگری بمیرد،مثلا مریض شود یا از جایی بیفتد و...؟
چرا در داستان حضرت خضر با این که حضرت موسی انشاالله گفت «قال ستجدنی ان شاءالله صابرا» و این کار مورد سفارش قرآن است ، آیات ۲۳ و۲۴ سوره کهف سفارش می کند: "ولا تقولن لشیء انی فاعل ذلک غدا الا آن یشاء الله ..." ولی باز هم نتوانست صبر کند؟ آیا گفتن این کلام به او کمکی نکرد؟
✅ پاسخ: بسم الله الرحمن الرحیم
1⃣چون حضرت خضر می دانست که چون حضرت موسی از فلسفه کار خبر ندارد، خب تحمل نمی کند.
اصل قضیه این بود که می خواست که حضرت موسی آن تصوری که:" از او عالم تر وجود ندارد"، آن تصور از بین برود و بعد هم بداند که یک شاخه دیگری از علوم هست که او خبر ندارد.
شرطی که کرده بود این بود که می دانست که اعتراض می کند و از لحاظ شرعی نگاه می کند به قضیه.
می خواست به او بفهماند که یک کانال دیگر هم است که از آن کانال باید نگاه کرد.
2⃣فرقی نمی کرد این بچه باید می رفت، حالا چه با بیماری بمیرد یا از جایی بیفتد یا خضر او را بکشد، همه اش یکی بود.
چون کار ، کارخداست خدا گاهی با فرشتگان این کار را می کند، گاهی با بندگانش، گاهی با بلاها."ولنبلونکم بشی ء من الخوف و الجوع و نقص من الاموال والانفس و الثمرات...."
این ها کار خداست.
3⃣« انشاالله گفتن" فقط معنایش این است که مشیت خدا را ما حتما در نظر بگیریم،استثناء بکنیم که من این کار را انجام می دهم، درصورتی می توانم انجام دهم که خدا بخواهد.اما معنی اش این نیست که من خودم حتما کار را می توانم انجام دهم.
از آن طرف ،یعنی اگر خدا نخواهد من نمی توانم انجام دهم،صددرصد.
اگر خدا بخواهد شاید بتوانم انجام دهم، شاید نتوانم انجام دهم.نه این که خدا اراده کرده که من این کار را انجام بدهم.
فقط این جا خدا اراده ندارد که من نتوانم انجام دهم این انشاالله[ گفتن] مال این است که اگر خداوند اراده داشته باشد که من نتوانم انجام دهم،دیگر من اراده ای ندارم.پس انشاالله می گویم که خدا اراده اش این باشد که اگر من خواستم آن کار را انجام دهم ، بتوانم انجام دهم.
این که حالا بتوانم یا نتوانم انجام دهم، ربطی به انشاالله [ گفتن] ندارد.
🖋پیاده شده از صوت استاد
⏪⏪ کانال اصول دین
استاد محمدی⬇️⬇️
https://eitaa.com/joinchat/3602645023C15b0da7178
آدرس تلگرام
https://t.me/osooledin1
💐💐💐
صحیفه ۲۱-۹-۱۴۰۰.m4a
8.64M
#مسجد_باقریه
شرح دعای شانزدهم #صحیفه _سجادیه
کانال اصول دین
پاسخ به سوالات اعتقادی توسط
حجت الاسلام والمسلمین رضا محمدی⬇️⬇️
https://eitaa.com/joinchat/3602645023C15b0da7178
آدرس تلگرام
https://t.me/osooledin1
💐💐💐