eitaa logo
اصول دین (زیر نظر استاد محمدی)
10هزار دنبال‌کننده
1.6هزار عکس
945 ویدیو
192 فایل
پاسخ به سوالات اعتقادی پاسخ شخصی استاد محمدی به سوال شما ارسال سوال به @osooledin_110. (ادمین کانال)
مشاهده در ایتا
دانلود
✨ اللهم کن لولیک الحجة بن الحسن صلوانک علیه و علی ابائه فی هذه الساعة و کل الساعة ولیا و حافظا و قائدا و ناصرا و دلیلا و عینا حتی تسکنه ارضک طوعا و تمتعه فیها طویلا ✨
🌟الإمامُ العسکریُّ علیه السلام: نائلُ الکریمِ یُحَبِّبُکَ إلَیهِ، و نائلُ اللَّئیمِ یَضَعُکَ لَدَیه ✳️امام عسکری علیه السلام: عطای بزرگوار تو را نزد او محبوب می‌گرداند و عطای فرومایه تو را پیش او پست می‌سازد. 📚میزان الحکمه با ترجمه فارسی ،بزرگوار ، جلد۱۰، ح ۳۴۱۶
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌟 ولادت پر نور و سرور امام حسن عسگری علیه السلام به پیشگاه حضرت ولی عصر عجل الله تعالی فرجه الشریف و همه مسلمانان مبارک باد.🌟
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💢 ترک آرزو و تمنّا 💠 امام علی علیه السلام فرمودند: 🍃 برترین بی‌نیازی، ترک آرزوهاست. 🔹 أشْرَفُ الْغِنَى، تَرْكُ الْمُنَى. 📚 نهج البلاغه حکمت 34 📎 📎 📎 📎 پرسمان اعتقادی استاد محمدی 👇👇 🔹🔸🔹🔸🔹🔸 ♨️ @ostadmohamadi
حکمت 34 نهج البلاغه.mp3
2.68M
💠 شرح 🔸 حکمت 34 🎙 استاد محمدی شاهرودی 📎 📎 پرسمان اعتقادی استاد محمدی 👇👇 🔹🔸🔹🔸🔹🔸 ♨️ @ostadmohamadi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
1_1292155032.mp3
859.7K
در قرآن خداوند می فرماید که پیامبر از شما اجری نمی‌خواهد ،اما در بحث خمس همه مسلمانان باید یک پنجم مالشان را که ذخیره کرده به پیامبر و امامان بدهند که برای خودشان و فرزندانش یا نزدیکانشان باشد. کانال ایتای استاد رضا محمدی شاهرودی ⬇️⬇️ https://eitaa.com/joinchat/3602645023C15b0da7178 آدرس تلگرام https://t.me/osooledin1 💐💐💐
❓سوال: در قرآن خداوند می فرماید که پیامبر از شما اجری نمی‌خواهد اما در بحث خمس همه مسلمانان باید یک پنجم مالشان را که ذخیره کرده به پیامبر و امامان بدهند که برای خودشان و فرزندانش یا نزدیکانشان باشد . ✅پاسخ: بسم‌الله‌الرحمن‌الرحیم این‌که پیامبر از شما اجری نمی‌خواهد که همه پیامبران ما گفتند ، بله برای خودش اجری نمی‌خواهد و "و ماسئلتکم من اجر فهو لکم" اجری هم که می‌خواهد برای خودتان است. اما چند نکته را باید توجه داشته باشیم : اولا که همه ثروت‌های عالم که مال خداست، در اختیار خلیفه خداست که پیامبر باشد و لذا ما معتقدیم که فقط خمس نیست که مال پیامبر است ،همه اش مال(پیامبر است) مثلا انفال همه اش مال پیامبر است ، گرچه پیامبر یک پنجمش را بر می‌دارد. غنائم جنگی همه اش برای پیامبر است، گرچه پیامبر یک پنجمش را (بر می دارد) ان یک پنجم را هم که نصف می‌کند و نصفش را به سادات فقیر می‌دهد ،نصفش هم در راه خدا مصرف می‌کنند. چیزی برای خودشان نیست. و آن‌که می‌گوید اجر نمی‌خواهم، یعنی اجر شخصی که (برای خودش)بخواهد ( نیست) مثلا فرض کنید که حالا که من قرآن را تبلیغ کردم، شما بیاید به من مزد بدهید (این طور نیست) اما اموال ، همه به خلافت از خدا ، در اختیار پیامبر است. 🖋پیاده شده از صوت استاد کانال ایتای استاد رضا محمدی شاهرودی ⬇️⬇️ https://eitaa.com/joinchat/3602645023C15b0da7178 آدرس تلگرام https://t.me/osooledin1 💐💐💐
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
1_1288254893.mp3
2M
بر اساس مکتب فلسفی کانت ، یک کاری ارزشش به آن است که عقلانی باشد مثلا من اگر یک کار خوبی را انجام می دهم این اخلاقی و خوب است ،چون بر اساس عقل است .اما ما بخواهیم کاری را برای رضای خدا انجام دهیم این بر اساس قانون عقل نیست و یک معامله است. کانال ایتای استاد رضا محمدی شاهرودی ⬇️⬇️ https://eitaa.com/joinchat/3602645023C15b0da7178 آدرس تلگرام https://t.me/osooledin1 💐💐💐
❓سوال : براساس مکتب فلسفی کانت اگر کاری ارزشش به آنست که عقلانی باشد،مثلا من اگر یک کار خوبی را انجام می دهم ، این ، اخلاقی وخوب است،چون براساس عقل است. اما اگر ما بخواهیم کاری را برای رضای خدا انجام دهیم، این براساس قانون عقل نیست و یک معامله است. ✅ پاسخ: بسم الله الرحمن الرحیم اولا: باید بپرسیم که کدام عقل؟ «عقل حسابگری »که فقط در مصالح و منافع دنیا حکم می کند، یا نه !! «عقل حقیقی» که " ماعبد به الرحمن واکتسب به الجنان" باشد ؟ امام صادق فرمودند:"العقل ما عبد به الرحمن و اکتسب به الجنان ". عقل عملی اگر منظور باشد ، نه!! این طور نیست. عقل عملی می گوید: «نماز بخوان، عقل عملی می گوید: روزه بگیر.» مطلب دوم این که: ، مگر عقل همه جا راه دارد؟ شما از عقل بپرسید:« اسید سولفوریک چه خواصی دارد؟» عقل می تواند جواب دهد؟! یا می گوید: برو ازحست بپرس؟! نه(فقط) اسید سولفوریک، از او (عقل ) بپرسید :«قند چه مزه ای دارد؟» عقل می گوید: من نه قند را می شناسم که چه است؟ نه مزه را می فهمم که چه است و نه نسبت بین این دوتا رامی فهمم که چه است.از حس چشایی ات بپرس. کجا عقل راه دارد؟ از عقل بپرسید که فرق "زنا و نکاح" چه است؟! می گوید: « فرقی ندارند، شما چند کلمه عربی و غیر عربی بخوانید ، چه اتفاقی می افتد؟» ازعقل بپرسید که : «ما نماز صبح را چند رکعت بخوانیم ؟ » این را که عقل ورود ندارد.آیا عالم برزخ را جزئیاتش راعقل می فهمد؟ نخیر!!اصلا عقل در جزییات راه ندارد. حالا چه مادی باشد ، چه ماوراء مادی باشد.( عقل) در مصادیق راه ندارد.عقل فقط کلیات را می فهمد،آن هم مفاهیم. آن وقت چطور می تواند چنین عقلی، معیار تشخیص فعل اخلاقی باشد. خیلی از مصادیق اخلاقی ، جزئیات است.بسیاری از مسایل اخلاقی ، جزئیات است.جزییات را عقل اصلا در آن راه ندارد. البته من " کانت"را تا آن قدری که من یادم می آید،" راسل" نظرش اینست. منتها آن عقلی را هم که " راسل " می گوید ، عقل حقیقی نیست، آن عقل حسابگر است، که چون مثال ایشان این است، که " راسل " می گوید:" من گاو همسایه را نمی دزدم ،چون اگر من گاو همسایه را بدزدم، همسایه هم می آید، گاو من را می دزدد. پس عقل من می گوید: «شما گاو همسایه راندزد.» اما ما به ایشان می گوییم نخیر!! عقل این حرف رانمی زند.اگر گاو شما دزد گیر داشت، اگر همسایه نمی توانست بی اید،گاو شما رابدزدد،باز هم شما دزدی نمی کنید؟! چرا دیگر!! همین می شود،فرهنگ، که در غرب حاکم است. تا زورشان برسد دزدی وچپاول واستعمارگری واستثمارگری کارشان است. این حرف،حرف" راسل" بود.حالا شما می گویید " کانت"، او هم اگر گفته باشد ،اشتباه می کند. 🖋پیاده شده از صوت استاد کانال ایتای استاد رضا محمدی شاهرودی ⬇️⬇️ https://eitaa.com/joinchat/3602645023C15b0da7178 آدرس تلگرام https://t.me/osooledin1 💐💐💐
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
1_981238821.mp3
285.5K
اگر فردی با وجود تمام نعمت های زندگی علاقه به مرگ داشته باشد و از زندگی کردن لذت نبرد دچار گناه می شود؟ کانال ایتای استاد رضا محمدی شاهرودی ⬇️⬇️ https://eitaa.com/joinchat/3602645023C15b0da7178 آدرس تلگرام https://t.me/osooledin1 💐💐💐
❓سوال : اگر فردی با وجود تمام نعمت های زندگی علاقه به مرگ داشته باشد و از زندگی کردن لذت نبرد دچار گناه می شود ؟ ✅ پاسخ : بسم اللّٰه الرحمن الرحیم نه ، دچار گناه نمی شود ، فقط گفتند آرزوی مرگ کردن است که انسان(اگر) بگوید «مرگ مرا برسان» ، این را فقط گفتتد کراهت دارد. آن هم باز گناه نیست : «کُلُّ مَکروهٕ جایِز» نه ، گناه نیست .ولی خب انسان نباید این نعمت خدا را ناسپاسی کند و عمر نعمت خدا است. 🖋پیاده شده از صوت استاد کانال ایتای استاد رضا محمدی شاهرودی ⬇️⬇️ https://eitaa.com/joinchat/3602645023C15b0da7178 آدرس تلگرام https://t.me/osooledin1 💐💐💐
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
1_838286217.mp3
663.6K
۴۱نفر چله می گیرند مثلا زیارت عاشورا بخونند این طور که ۴۰ نفر برای یک نفر دعا می کنند وهر روز به نام کسی دعا خوانده می شود این روش چهل و یک نفری به نظر شما درست است ؟ کانال ایتای استاد رضا محمدی شاهرودی ⬇️⬇️ https://eitaa.com/joinchat/3602645023C15b0da7178 آدرس تلگرام https://t.me/osooledin1 💐💐💐
❓سوال : ۴۱نفر چله می گیرند مثلا زیارت عاشورا بخونند این طور که ۴۰ نفر برای یک نفر دعا می کنند وهر روز به نام کسی دعا خوانده می شود این روش چهل و یک نفری به نظر شما درست است؟ ✅ پاسخ : بسم اللّٰه الرحمن الرحیم این کارها در واقع نوعی ذوق و سلیقه و این چیزها است و من درآوردی (ساختگی) هم است. اگر به حساب اسلام نگذارند و به قصد ورود این کار را نکنند ، اشکال ندارد . اما به قصد ورود باشد، اشکال دارد و حرام است. چون بدعت حساب می شود و چنین چیزهایی را ما در اسلام نداریم. اگر گفتند که برای دیگران دعا کنیم، معنایش این نیست که حالا ۴۰ نفر جمع بشوید ، دست جمعی، مثلاً برای یک نفر دعا کنید، بعد به ترتیب... نه ! این که یک نفر الان نیاز به دعا دارد، یک نفر هم ممکن است، نیاز به دعا نداشته باشد، نیازی به دعای فوری نداشته باشد . به هرحال این کارها اگر به قصد ورود باشد ، خب بله ، چون چنین چیزی در شرع وارد نشده بدعت می شود. اما اگر نه به قصد ورود نباشد اشکال ندارد یک ذوق و یک سلیقه ای است که خودشان دارند انجام می دهند و لطمه‌ای هم به دین نمی زند 🖋پیاده شده از صوت استاد کانال ایتای استاد رضا محمدی شاهرودی ⬇️⬇️ https://eitaa.com/joinchat/3602645023C15b0da7178 آدرس تلگرام https://t.me/osooledin1 💐💐💐
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
1_1289231613.mp3
2.21M
لطفاً سیر مطالعاتی امام زمان شناسی معرفی کنید. کانال ایتای استاد رضا محمدی شاهرودی ⬇️⬇️ https://eitaa.com/joinchat/3602645023C15b0da7178 آدرس تلگرام https://t.me/osooledin1 💐💐💐
❓سوال : لطفاً سیر مطالعاتی امام زمان شناسی معرفی کنید. ✅ پاسخ : بسم الله الرحمن الرحیم معرفت امام پنج مرتبه دارد : 1⃣مرتبه اول ان ، معرفت تاریخی و معرفت شناسنامه ای است. خب کتاب های زیادی هست ، که امام را معرفی کردند ، مثلا : ارشاد مرحوم شیخ مفید ، کتاب غیبت مرحوم نعمانی ، کتاب غیبت مرحوم طوسی ، کتاب غیبت شیخ کمال الدین مرحوم شیخ صدوق و از این دست ، البته این ها مراحل بعدی را هم معرفی کردند. پس اولین مرتبه که مرتبه معرفت شناسنامه ای باشد با کتاب های تاریخی حالا هر کتاب تاریخی باشد ، مورد اعتماد باشد، این مطلب حاصل می شود. 2⃣مرتبه دوم بحث شناخت امام به فضائل و مناقب است . این را دیگر باید بیشتر از کتابهای روایی مثل اصول کافی و مثل اثبات الهدی و مثل عرض کنم که محاسن و کتاب هایی مثل بصائر الدرجات ، مثل روضه ی کافی از انجا ها باید این بخش را پیدا بکنید و (کتاب) ارشاد هم باز این جا خوب است. 3⃣مرتبه ی سوم معرفت به کرامات و معجزات و خوارق و عادات است. برای این مرتبه بهترین کتاب همان اثبات الهدی است و بحار در این بخش خوب است. جلدهای 110جلدی، فکر کنم جلدهای 51 و 52 و 53 در همین باره باشد چنان که ان قدیمی ها که 24 جلدی بود ، جلد 13اش در این باره بود. این هم مرتبه ی سوم . 4⃣مرتبه چهارم معرفت امام هست به چهارنکته. که این شخص امام است. مفترض الطاعه است. شهید است . و غریب است . این بیشتر از لابه لای دعاهای مربوط به امام زمان مثل دعای روز جمعه و دعای ندبه و عرض کنم که دعای عهد... در دعاها بیشتر این مطلب بدست می اید. 5⃣مرتبه ی پنجم که اخرین مرتبه است. در این مرتبه ی چهارم لازم است که انسان معرفت داشته باشد، این نمره ی قبولی معرفت همین مرتبه ی چهارم است. مرتبه ی پنجم دیگر بالاتر از نمره ی قبولیست و ان بهترین منبعش دعای زیارت جامعه کبیره است. زیارت جامعه کبیره در واقع مانیفیست امام شناسی است ، از جمله امام زمان علیه السلام، ان خیلی عالی است، دعای زیارت جامه کبیره. 🖋پیاده شده از صوت استاد کانال ایتای استاد رضا محمدی شاهرودی ⬇️⬇️ https://eitaa.com/joinchat/3602645023C15b0da7178 آدرس تلگرام https://t.me/osooledin1 💐💐💐
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
1_1292185310.mp3
3.45M
در قرآن چند تا ناسخ و منسوخ داریم و این ها به این معنی ست که خدا به چیزی نعوذ بالله علم نداشته ، بعدا علم پیدا کرده؟ بدا را برای من توضیح بدهید و این که اهل سنت تهمت به شیعه زدن بخاطر بدا را توضیح دهید. کانال ایتای استاد رضا محمدی شاهرودی ⬇️⬇️ https://eitaa.com/joinchat/3602645023C15b0da7178 آدرس تلگرام https://t.me/osooledin1 💐💐💐
❓سوال : در قرآن چند تا ناسخ و منسوخ داریم و این ها به این معنی ست که خدا به چیزی نعوذ بالله علم نداشته ، بعدا علم پیدا کرده؟ بدا را برای من توضیح بدهید و این که اهل سنت تهمت به شیعه زدن بخاطر بدا را توضیح دهید. ✅ پاسخ : بسم الله الرحمن الرحیم در مورد آیات منسوخ ، اختلاف نظر زیاد هست بین علمای علوم قرآن. من هم الان همه اش را یادم نیست که بخواهم برای شما بگویم .مثلا ان آیه نجوی ، خب نسخ شد. ان ایه زنی که مرتکب فحشا شده که (پیامبر ) گفته بود در خانه نگه دارید تا بمیرد یا این که حکمش بیاید ، خب ان نسخ شد و حکم صد ضربه شلاق امد. از این ها در قرآن هست ،ولی من بخواهم همه اشان را بگویم ، هم حفظ نیستم، هم این که فرصت نیست به کتاب های علوم قران مراجعه بفرمایید. ان هم که راجع به نسخ سوال کردید ، اگر خدا نمی دانست...چرا می دانست منتها شرایط عوض شده بود. ان اوایل بعثت شرایط یک جور بود بعدا که شرایط عوض شد ،مثلا فرض کنید تغییر قبله ، خب اولش (خدا) به ان ها گفته بود به سمت بیت المقدس نماز بخوانید ، چرا ؟ چون اگر می خواستند ، در مکه رو به کعبه نماز بخوانند ،هر طرف رو به کعبه می ایستادند ، ده ها بلکه صدتا بت، ان جا مقابلشان بود. خود به خود ،روبروی بت ها نماز می خواندند. ان جا برای این که از بت پرست ها جدا بشوند و یک تشکل منطقی تری داشته باشند ،(خدا) گفت به سمت بیت المقدس نماز بخوانند. بعد که رفتند مدینه ، از مکه دور شدند، دیگر ان مقابل بت ایستادن و این چیزها منتفی شد و جهتشان هم مشخص شد.(خدا) به ان ها گفتند، ایات عوض شد، که(از این به بعد) هر جا هستید به سمت مسجد الحرام نماز بخوانید. ان شرایط عوض شده! شرایط که تغییر می کرد حکم هم تغییر می کند. یک زمانی مثلا فرض کنید که، یک جایی گره کور ترافیک است، می گویند این جا یک طرفه بشود. بعد خیابانی کشیده می شود، دیگر این خیابان، ان جا دیگر گره کور ترافیک نیست ، حکم اولی نسخ می شود و می گویند نه! اشکال ندارد ، این جا یک طرفه نباشد، دوطرفه باشد. راجع بداء هم مطلب همین است. «بداء »در واقع نسخ در تکوین است. «نسخ »،تغییر در تشریع است . «بداء » ،تغییر در تکوین است. جنسشان یکی ست ، هر دو تغییر است. خدا از اول هم می دانست که این تغییر رخ خواهد داد.بداء معنایش این است که خداوند دو تا علم دارد. یک علمی که در لوح محو و اثبات است و یک علمی در لوح محفوظ است. مثلا فرض کنید که در لوح محو و اثبات نوشته شده بود که این عروس دامادی که امشب ، شب عروسی شان است ، فردا صبح جنازه هاشان را از اتاقشان می اورند بیرون. چنان که در روایت داریم ،حضرت عیسی هم خبر داد. صبح شد دیدند اتفاقی نیفتاده ،هر دو سالمند. گفتند:« شما گفتی، این ها هر دو نفرشان می میرند » ، (اما) هر دوشان زنده هستند . (حضرت عیسی) گفت بروید در اتاقشان جستجو کنند . دیدند ، نه! ، یک مار سمی بسیار خطرناک ان جا افتاده . گفت:« بپرس این ها چه کار کردند؟ » پرسیدند ،عروس گفت :« من صدقه داده بودم.» «بداء» به این معناست. اول بنا بوده که این ها بمیرند، در علم اول خدا نوشته بود که این ها اخر عمرشان است. حضرت عیسی علیه السلام این را دید ، در لوح محو و اثبات ،.خبر هم داد. صدقه دادند ،پاک شد. نوشته شد که مثلا فرض کن بیست سال بر عمرشان افزوده شد، دیگر نمی میرند . این اسم بداء ، معنیش این است. اهل سنّت نفهمیدند ، خیال کردند ...(اول ) بَداء را در مورد خودمان مثال بزنم تا ان ها اشتباهشان روشن بشود. شما مثلا فرض کن که یک نقشه ساختمان برای خانه خودتان ، روی یک زمین می خواهید خانه‌ بسازید. یک نقشه ای می کشید که خانه دو طبقه، مثلا با این مشخصات طبق ان نقشه بسازید. کار را شروع می کنید ، وسط ان کار ، پولتان تمام می شود. مثلا فرض کنید که مصالح ساختمان یک دفعه چند برابر می شود یا یک اتفاقات دیگر می افتد، پول شما تمام می شود. شما نقشه را تغییر می دهید ، می گویید به جای دو طبقه من یک طبقه می سازم این ها خیال کردند که «بدائ»ی که ما می گوییم نسبت به خدا این جوریست. خدا نمی دانست اول یک نقشه ای را طراحی کرد ،بعد متوجه شد که اشتباه کرده ان وقت نقشه ش را عوض کرد. این که خب معلوم است، که این دیگر خدا نیست خدایی که این جوری باشد. نه همان که من گفتم ،«یمحواالله ما یشاء و یثبت و عنده ام الکتاب» 🖋پیاده شده از صوت استاد کانال ایتای استاد رضا محمدی شاهرودی ⬇️⬇️ https://eitaa.com/joinchat/3602645023C15b0da7178 آدرس تلگرام https://t.me/osooledin1 💐💐💐