ج ۵ گزارش گفتگو با وکیلی.mp3
10.32M
🔴 پاسخ استاد بزرگوار حجت الاسلام و المسلمین #محمد_بیابانی_اسکویی به مطالبی که اقای #وکیلی برای توجیه مخالفت خود با انتشار فایل های صوتی جلسه مناظره مطرح کردند .
🔻قسمت بیست و ششم
کانال رسمی استاد محمد بیابانی اسکوئی
https://eitaa.com/joinchat/1465450678C012e77867a
ج ۶ گزارش گفتگو با وکیلی.mp3
9.72M
🔴 پاسخ استاد بزرگوار حجت الاسلام و المسلمین #محمد_بیابانی_اسکویی به مطالبی که اقای #وکیلی برای توجیه مخالفت خود با انتشار فایل های صوتی جلسه مناظره مطرح کردند .
🔻قسمت بیست و ششم
کانال رسمی استاد محمد بیابانی اسکوئی
https://eitaa.com/joinchat/1465450678C012e77867a
ج ۷ گزارش گفتگو با وکیلی.mp3
11.41M
🔴 پاسخ استاد بزرگوار حجت الاسلام و المسلمین #محمد_بیابانی_اسکویی به مطالبی که اقای #وکیلی برای توجیه مخالفت خود با انتشار فایل های صوتی جلسه مناظره مطرح کردند .
🔻قسمت بیست و هفتم
کانال رسمی استاد محمد بیابانی اسکوئی
https://eitaa.com/joinchat/1465450678C012e77867a
ج ۸ گزارش گفتگو با وکیلی.mp3
10.61M
🔴 پاسخ استاد بزرگوار حجت الاسلام و المسلمین #محمد_بیابانی_اسکویی به مطالبی که اقای #وکیلی برای توجیه مخالفت خود با انتشار فایل های صوتی جلسه مناظره مطرح کردند .
🔻قسمت بیست و هشتم
کانال رسمی استاد محمد بیابانی اسکوئی
https://eitaa.com/joinchat/1465450678C012e77867a
🔴 بررسی و نقد #رساله_الولایه - مرحوم علامه طباطبایی
#جلسه_چهل_و_سوم
#استاد_محمد_بیابانی_اسکوئی
جهت مشاهده کلیک کنید:
https://www.aparat.com/v/QArCK
کانال رسمی استاد محمد بیابانی اسکوئی
https://eitaa.com/joinchat/1465450678C012e77867a
1_1179317141.m4a
24.71M
#مناظره
🔴 گفتگوی علمی حجت الاسلام و المسلمین استاد حاج شیخ #محمد_بیابانی_اسکویی و حجت الاسلام والمسلمین #حسین_محمدی در اعتقاد یا عدم اعتقاد مرحوم آیت الله العظمی #میرزا_مهدی_اصفهانی به مساله #وحدت_وجود و سایر مبانی #فلسفی
( قسمت سی و یکم)
کانال رسمی استاد محمد بیابانی اسکوئی
https://eitaa.com/joinchat/1465450678C012e77867a
🔴 بررسی و نقد #رساله_الولایه - مرحوم علامه طباطبایی
#جلسه_چهل_و_چهارم
#استاد_محمد_بیابانی_اسکوئی
جهت مشاهده کلیک کنید:
https://www.aparat.com/v/BCiKP
کانال رسمی استاد محمد بیابانی اسکوئی
https://eitaa.com/joinchat/1465450678C012e77867a
#درسنامه_اعتقادات
#جلسه_بیست_و_سوم
#معرفت_الله_بالله
🔴أسماء و صفات
اسم یا از مادّۀ « وسم » به معنای علامت و نشانه، مشتق شده و یا از مادّۀ «سُموّ » به معنای بلندی و رفعت می باشد.
صفت نیز مصدر مادّۀ «وصف» می باشد.
اسم و صفت تفاوت چندانی در معنای لغوی ندارند، جز این که اسم علامت است به طور مطلق و صفت علامتی است خاص که لازم موصوف می باشد و موصوف با آن شناخته می شود.
معنای اسم و صفت در روایات اهل بیت علیهم السلام
با بررسی روایات معصومین علیهم السلام، به این نتیجه می رسیم که اسم و صفت دربارۀ خدای متعال به یک معناست. یعنی همۀ اسم هایی که خداوند خود را به آن ها نامیده است، معنای وصفی داشته و در حقیقت صفت اند و او خود، خویشتن را به آن ها توصیف کرده است.
پس از بررسی روایات گوناگون اهل بیت علیهم السلام در مورد اسماء و صفات و جمع بندی میان آن ها، نکات زیر را می توان به دست آورد که در جلسات بعدی به آنها اشاره خواهد شد.
——————————————-
(توحید، خلاصه اعتقادات؛ بیابانی اسکوئی؛ انتشارات ولایت؛ صفحه ۷۵-۷۳)
کانال رسمی استاد محمد بیابانی اسکوئی
https://eitaa.com/joinchat/1465450678C012e77867a
🔴مظلومیت علم
بخش ۳
در نقد و بررسی مقاله ای در نشریه سمات
#مظلومیت_علم #بیابانی_اسکویی #میرزا_مهدی_اصفهانی
اصل عبارت مرحوم میرزا از کمی قبل:
فیعرف بالعلم ان حیث ذاتها حیث الکون والتحقق والثبوت بالغیر ولیس لها حیث الذات والنفس، الا حیث الکون والتحقق بالغیر وهذا حقیقة المجعولیة، لانه لو کان کنه الشیء هو الشیئیة والکون بالغیر لکان حیث ذاتها حیث المجعولیة فیکون الغیر الذی به الکون والتحقق حیث ذاته الجاعلیة بلا جعل ولا فعل ولا تاثیر ولا رشح ولا فیضان ولا تطور ولا تشأن ولا مجعولیة وجود ولا ماهیة ولا غیر ذلک مما توهموه.
اما مستشکل عبارت را اینگونه آورده است:
لانه لو کان کنه الشیء هو الشیئیة والکون بالغیر لکان حیث ذاتها حیث المجعولیة بلا جعل ولا فعل ولا تاثیر ولا مجعولیة وجود ولا ماهیة ولا غیر ذلک مما توهموه.
وبر اساس عبارت تقطیع شده هم "ولا رشح ولا فیضان ولا تطور ولا تشأن" ایراد اشکال نموده و میگوید مرحوم میرزا قائل است که مخلوقات به فعل وجعل خدا خلق نشده اند ودر نتیجه مرحوم میرزا را هم مسلک با عرفا وفلاسفه معرفی میکند.
توضیح:
الف) مرحوم ميرزا ميخواهند بفرمايند كه حقيقت مخلوق بالغير است يعنی محتاج به غير (یعنی الله) است و اين احتياج و بالغير بودن در حیث ذات مخلوق است، نه اينكه مخلوق ذاتی داشته باشد و بعد احتياج عارض بر ان شده باشد تا لازم ايد استقلال در ذات را، بلكه ذات بتمام ذات بالغير ومحتاج است.
ب) چنانچه در توضيح كليپ اول هم اورده شد مرحوم ميرزا جعل وفعل وتطوّری كه فلاسفه و عرفا می گويند را قبول ندارند وانرا از خالق متعال نفی ميكنند اما فعل به معنای واقعي ان كه همان رأي و اراده و مشيت باشد را مكررا در كلماتشان اورده وپذيرفته اند.
ج) مستشکل چون بنا داشته به هر صورت ممکن نسبت وحدت وجود را به مرحوم میرزا بدهد، عبارت "ولا رشح ولا فیضان ولا تطور ولا تشأن" حذف نموده تا مخاطب دچار فهم نادرست از کلمات مرحوم میرزا گردد.
توضیح اینکه:
در متن تقطیع شده مستشکل، عبارت "ولا رشح ولا فیضان ولا تطور ولا تشأن" وجود ندارد.
اگر این عبارت حذف نمیگردید، مخاطب با خود میگفت که :
خلقت به فعل و جعل که نیست، به تطوّر و رشح هم که نیست. پس خلقت به چیست؟
وهنگامی که مخاطب به عبارت "مما توهموه" می رسید، مطلب را متوجه میشد، که در توضیح کلیپ اول بیان گردید.
ویا اگر هم از قید "مما توهموه" متوجه مطلب نمیشد، این سوال در ذهنش به جای میماند که:
پس خلقت به چیست؟
اما وقتی تقطیع صورت گرفته وعبارت "ولا رشح ولا فیضان ولا تطور ولا تشأن" حذف گردید، مخاطب برداشت میکند که مرحوم میرزا میگویند:
خلقت به فعل و جعل که نیست، پس به چیست؟
که در مقابل این سوال ذهنی خود، متوجه بحث تطوّر و تعین میگردد.
کانال رسمی استاد محمد بیابانی اسکوئی
https://eitaa.com/joinchat/1465450678C012e77867a
1_1195800169.m4a
26.98M
#مناظره
🔴 گفتگوی علمی حجت الاسلام و المسلمین استاد حاج شیخ #محمد_بیابانی_اسکویی و حجت الاسلام والمسلمین #حسین_محمدی در اعتقاد یا عدم اعتقاد مرحوم آیت الله العظمی #میرزا_مهدی_اصفهانی به مساله #وحدت_وجود و سایر مبانی #فلسفی
( قسمت سی و دوم)
کانال رسمی استاد محمد بیابانی اسکوئی
https://eitaa.com/joinchat/1465450678C012e77867a
🔴 بررسی و نقد #رساله_الولایه - مرحوم علامه طباطبایی
#جلسه_چهل_و_پنجم
#استاد_محمد_بیابانی_اسکوئی
جهت مشاهده کلیک کنید:
https://www.aparat.com/v/lMFLJ
کانال رسمی استاد محمد بیابانی اسکوئی
https://eitaa.com/joinchat/1465450678C012e77867a
🔴مظلومیت علم
بخش ۴
در نقد و بررسی مقاله ای در نشریه سمات
#مظلومیت_علم #بیابانی_اسکویی #میرزا_مهدی_اصفهانی
اصل عبارت مرحوم میرزا در معارف القرآن :
" وکذلک من عرف العلم یعرف به ان اللاکائنات الخاصة حین الکون والتحقق لا واقعیة صرفة و فی مرتبة اللاکون لها الواقعیة بالعرض"
اما مستشکل عبارت را در مجله سمات اینگونه آورده است:
" ان الکائنات الخاصة حین الکون والتحقق لا واقعیة صرفة"
وسپس عبارت را اینگونه ترجمه میکند:
همانا موجودات تعين يافته، در حال وجود و تحقق، بطور كلی بدون واقعيت می باشند.
توضیح:
الف) مستشکل با آوردن این عبارت قصد داشته تا حرف عرفاء را به مرحوم میرزا نسبت دهد و بگوید که مرحوم میرزا برای اشیاء موجود، واقعیتی نمیداند، همچنانکه عرفاء اینگونهاند (کل ما فی الکون وهم او خیال او عکوس فی المرایا او ظلال).
ب) متاسفانه چون مستشکل بنا دارد به هر صورت ممکن، ثابت کند که مرحوم میرزا همان حرف عرفاء وفلاسفه را میزدند، در عبارت ایشان دست برده و عبارت " ان اللا کائنات" را به عبارت " ان الکائنات" تبدیل نموده است.
تفاوت این دو عبارت فوق، در کلمه "لا" میباشد که سبب میشود معنای این دو جمله، زمین تا آسمان متفاوت گردد.
و بر همین اساس مستشکل، عبارت تحریف شده را ترجمه نموده و نتیجه گیری نادرستی را به مخاطب القاء میکند.
ظاهراً گمان نموده که فقط خودش کتب و نسخه های مرحوم میرزا را دارد ودیگران از داشتن این کتب بی بهره اند.
ج) آنچه تعجب را بیشتر میکند و بر حیرت میافزاید، ترجمه ای است که ایشان از عبارت عربی تحریف شده ان الکائنات الخاصة ارائه کردهاند.
وی در ترجمه عبارت اینگونه آورده است:
همانا موجودات تعين يافته . . .
افرادی که مختصر آشنایی با ادبیات عرب دارند، بخوبی مشاهده میکنند که در عبارت مرحوم میرزا، صحبتی از (تعیّن) نیست.
ولی مستشکل باز هم از روانشناسی تلقین سود جسته و با ترجمه اشتباه به مخاطب خود القاء می کند که:
در نظر مرحوم میرزا، موجودات تعینات خدایند.
د) لازم به ذکر است که ادعای اشتباه چاپی از طرف مجله سمات در اصل عبارت مرحوم میرزا، از سوی مستشکل پذیرفته نیست زیرا ترجمه ایشان بر اساس عبارت تحریف شده صورت پذیرفته است.
کانال رسمی استاد محمد بیابانی اسکوئی
https://eitaa.com/joinchat/1465450678C012e77867a
1_1233161959.m4a
33.16M
#مناظره
🔴 گفتگوی علمی حجت الاسلام و المسلمین استاد حاج شیخ #محمد_بیابانی_اسکویی و حجت الاسلام والمسلمین #حسین_محمدی در اعتقاد یا عدم اعتقاد مرحوم آیت الله العظمی #میرزا_مهدی_اصفهانی به مساله #وحدت_وجود و سایر مبانی #فلسفی
( قسمت سی و سوم)
کانال رسمی استاد محمد بیابانی اسکوئی
https://eitaa.com/joinchat/1465450678C012e77867a
🔴 بررسی و نقد #رساله_الولایه - مرحوم علامه طباطبایی
#جلسه_چهل_و_ششم
#استاد_محمد_بیابانی_اسکوئی
جهت مشاهده کلیک کنید:
https://www.aparat.com/v/xj1Om
کانال رسمی استاد محمد بیابانی اسکوئی
https://eitaa.com/joinchat/1465450678C012e77867a
🔴مظلومیت علم
بخش ۵
در نقد و بررسی مقاله ای در نشریه سمات
#مظلومیت_علم #بیابانی_اسکویی #میرزا_مهدی_اصفهانی
اصل عبارت مرحوم میرزا در معارف القرآن:
"والبرهان الاقدس الاشرف الاعظم لصاحب الشریعة هو الحق جلت عظمته فی تعریف نفسه لعبده فان من عرف ربه بربه یعرفه ان حیث ذاته تعالی مقدس متعال فی شدة غیر متناهیة عن الفعل والحرکة والتاثیر والفیضان فیعرف بربه نفسه بانه شیئیة به تعالی وانه مظلم الذات، فقیر الذات، عاجز الذات، مضطر الذات، وانه کون وتحقق به تعالی، لیس بینه وبین ربه فصل فهو اقرب الیه من حبل الورید، وهذا عین المجعولیة الذاتیة بلا جعل ویعرف بربه جمیع الاشیاء بانها اشیاء به تعالی وهو المکوّن المحقّق المشیّء لها، فیعرف بربه ان مکونیته وجاعلیته تعالی لا تعرف الا به."
اما ایشان عبارت را در مجله سمات اینگونه آورده است:
"وانه کون وتحقق به تعالی، لیس بینه وبین ربه فصل . . . وهذا عین المجعولیة الذاتیة بلا جعل"
وی پس از تبدیل کردن عبارت (فهو اقرب الیه من حبل الورید) به سه نقطه، از جمله (بلا جعل) خواسته استفاده کند که در نظر مرحوم میرزا، خلقت به جعل نیست بلکه به تعیّن وتطوّر ذات خداوند متعال است.
توضيح مطلب :
۱_نكته اول:
منظور از (بلاجعل ) در عبارت مرحوم ميرزا ــ چنانچه مكررا بیان گردید و در توضیح کلیپ اول هم به آن مفصلا اشاره شد که خوانندگان عزیز برای فهم بهتر، مراجعه میفرمایند ان شاء الله ــ منظور جعل وفعلي است كه فلاسفه وعرفاء انرا توهم کرده وثابت ميدانند (الوجود الذي من لوازم ذاته - التطور والتشان)
پس عبارت (بلا جعل) نه تنها اثبات وحدت وجود نمیکند بلكه رد آن است زيرا جعل وفعل موهوم نزد فلاسفه وعرفا است كه اثبات وحدت وجود میکند.
۲_ نكته دوم:
با توجه به تصریحات متعدد مرحوم ميرزا در همين كتاب معارف القران ــ مبنی بر بینونت واقعی بین خالق ومخلوق ــ وبا توجه به اصل بحث وبه قرينه بعد كه میفرمایند (فهو اقرب الیه من حبل الوريد ) معلوم ميشود كه منظور مرحوم ميرزا از عبارت (لیس بینه وبین ربه فصل ) يعني تحقق وكيان اشياء عالم ــ مثل كوه ودرخت وامثال اينها ــ به خواست خداوند متعال است، نه اينكه هر چيزي به چيز ديگر ودر اخر سلسله، امر به خالق متعال منتهي شود، بلكه همه چيز مستقيما به خواست اوست ولذا او از رگ گردن هم نزديك تر است.
۳_ نكته سوم:
منظور از عبارت " به تعالي " كه در تالیفات مرحوم ميرزا زياد تكرار شده، عدم استقلال مخلوق است واينكه مخلوق حاق ذاتش به رأي وخواست اوست. بگونه اي كه اگر اراده كند نبود مخلوق را، او كاملا پوچ ميشود، نه اينكه معدوم شود ولی در رتبه ذاتش(ماهيت) واقعيت داشته باشد که توضيح اين مطلب مفصلا بیان خواهد شد ان شا الله تعالی.
کانال رسمی استاد محمد بیابانی اسکوئی
https://eitaa.com/joinchat/1465450678C012e77867a
1_1272018951.m4a
12.85M
#مناظره
🔴 گفتگوی علمی حجت الاسلام و المسلمین استاد حاج شیخ #محمد_بیابانی_اسکویی و حجت الاسلام والمسلمین #حسین_محمدی در اعتقاد یا عدم اعتقاد مرحوم آیت الله العظمی #میرزا_مهدی_اصفهانی به مساله #وحدت_وجود و سایر مبانی #فلسفی
( قسمت سی و چهارم)
کانال رسمی استاد محمد بیابانی اسکوئی
https://eitaa.com/joinchat/1465450678C012e77867a
#درسنامه_اعتقادات
#جلسه_بیست_و_چهارم
#معرفت_الله_بالله
🔴أسماء و صفات
همانطور که در جلسه قبل اشاره شد، پس از بررسی روایات گوناگون اهل بیت علیهم السلام در مورد اسماء و صفات و جمع بندی میان آن ها، نکات زیر را می توان به دست آورد :
۱- از آن جایی که خدای متعال فراتر از عقول و افکار بشر و خالق آن ها می باشد و بشر توان توصیف خداوند را ندارد، باید خدای متعال را منزّه از توصیف بندگان دانست و او را تنها به اوصافی که به توصیفِ خودِ او باشد، وصف نمود.
امام رضا علیه السلام در این باره می فرمایند:
جل عما وصفه الواصفون و تعالی عما ینعته الناعتون.
خداوند از وصفِ وصف كنندگان منزّه، و از نعت ِ نعت كنندگان برتر است.
۲- با توجّه به روایاتی که تا این جا مطرح گردید و سایر روایات مشابهی که در این زمینه از اهل بیت علیهم السلام نقل گردیده، معلوم می شود منظورِ روایاتی که در مورد نفی صفات از
خداوند متعال به صورت مطلق وارد شده آن است که در توصیف خدای متعال، نباید به هیچ وجه عقل و فکر و خیال و وهم خود را دخالت دهیم.
به عبارت دیگر، نه تنها پرهیز از توصیف خدای تعالی به اوصافی که او خودش را با آن ها وصف نکرده، لازم و ضروری است، بلکه اجتناب از دخالت دادن عقل و فکر و وهم و خیال بشری، حتّی در اوصافی که خداوند متعال، خود، خویشتن را با آن ها وصف کرده نیز واجب است.
چراکه اگر بخواهیم این اوصاف را در حدّ فهم و عقل خود درآوریم، هم وصف و هم موصوف، هر دو مخلوق ما می شوند و مشمول روایاتی که ما را به نفی صفات از خدای متعال امر کرده اند.
——————————————-
(توحید، خلاصه اعتقادات؛ بیابانی اسکوئی؛ انتشارات ولایت؛ صفحه ۷۸-۷۵)
کانال رسمی استاد محمد بیابانی اسکوئی
https://eitaa.com/joinchat/1465450678C012e77867a
🔴 بررسی و نقد #رساله_الولایه - مرحوم علامه طباطبایی
#جلسه_چهل_و_هفتم
#استاد_محمد_بیابانی_اسکوئی
جهت مشاهده کلیک کنید:
https://www.aparat.com/v/4tbzw
کانال رسمی استاد محمد بیابانی اسکوئی
https://eitaa.com/joinchat/1465450678C012e77867a
1_1289235187.m4a
13.85M
#مناظره
🔴 گفتگوی علمی حجت الاسلام و المسلمین استاد حاج شیخ #محمد_بیابانی_اسکویی و حجت الاسلام والمسلمین #حسین_محمدی در اعتقاد یا عدم اعتقاد مرحوم آیت الله العظمی #میرزا_مهدی_اصفهانی به مساله #وحدت_وجود و سایر مبانی #فلسفی
( قسمت سی و پنجم)
کانال رسمی استاد محمد بیابانی اسکوئی
https://eitaa.com/joinchat/1465450678C012e77867a
🔴مظلومیت علم
بخش ۶
در نقد و بررسی مقاله ای در نشریه سمات
#مظلومیت_علم #بیابانی_اسکویی #میرزا_مهدی_اصفهانی
اصل عبارت مرحوم میرزا در ابواب الهدی:
"فهو جل جلاله خالق الوجود و رب الوجود و رب الحیاة و رب العقل والعلم والقدرة والقوة، وهذه الانوار المجردة التی بهرت افکار البشر فظنوا انها الرب الملک القدوس هی من اعظم آیاته تعالی شأنه."
اما اشکال کننده عبارت را در مجله سمات اینگونه آورده است:
"فهو جل جلاله خالق الوجود و رب الوجود"
و سپس در پی نوشت ۴۷ همان مقاله مینویسد:
" البته منظور از خلقت، تعين دادن است، نه معنای واقعی آن."
نکات توضیحی:
۱) کسانی که مختصر آشنایی با ادبیات عرب را داشته باشند و دو سطر عبارت مرحوم میرزا را از نظر بگذرانند، متوجه میشوند که اصلا صحبتی از تعیّن نیست.
حتی با دیدن عبارت تقطیع شده هم کسی به ذهنش تعیّن خطور نمیکند.
اما مستشکل از روانشناسی تلقین سود جسته وقصد دارد تا از عبارت (خالق الوجود) مفهوم تعیّن را به مخاطب خود القاء نماید.
مضافا اینکه در ادامه مرحوم میرزا تصریح میکنند که افکار بشر در این زمینه به خطا رفته است.
اگر بنا به تاویل نصوص عبارات اشخاص باشد، حتی مستشکل هم از نسبتهای کفر در امان نخواهد بود.
تعبير (خالق الوجود ورب الوجود) نه تنها هیچ دلالتي بر وحدت وجود وموجود ندارد، بلکه دقیقا خلاف آن را ثابت میکند.
۲) مستشكل مثل بقيه عبارات،خواسته توهمات ذهن خود را تحميل به نصوص عبارات میرزا كند واستفاده وحدت وجود و موجود نماید.
۳) فلاسفه در مقام اثبات وحدت وجود استدلالي دارند که در زیر به آن اشاره میگردد :
وجود وعدم نقيضين هستند وخالق اگر در طرف وجود نباشد، بايد طرف عدم باشد كه در اين صورت تعطيل رب است، پس بايد طرف وجود باشد.
مخلوق هم بالوجدان طرف عدم نيست، لذا هم خالق و هم مخلوق، هر دو طرف وجود هستند واين همان اشتراك معنوی است وچون ( طبق مبنای فلاسفه) انتزاع مفهوم واحد از متباينات بما هي متباينات محال است، پس هر دو مصداق، در حقيقت وجود مشتركند.
از طرفی چون اصالت با وجود است پس ما به الاشتراك در هر دو وجود است وبراي اينكه ذات الهي محدود نشود بايد تمام وجود ها خود او باشند.
✍مرحوم ميرزا ريشه اين استدلال را از اساس باطل كرده اند بدين صورت كه:
"ولا یلزم ارتفاع النقیضین لان مالک الوجود لیس فی رتبة الوجود، والاتحاد فی الرتبة شرط التناقض"
باری ، در تناقض، وحدت رتبه شرط است وخالق متعال خالق وجود است وچون خالق وجود است در رتبه وجود وعدم نيست تا ارتفاع نقيضين پيش بيايد.
کانال رسمی استاد محمد بیابانی اسکوئی
https://eitaa.com/joinchat/1465450678C012e77867a
🔴 بررسی و نقد #رساله_الولایه - مرحوم علامه طباطبایی
#جلسه_چهل_و_هشتم
#استاد_محمد_بیابانی_اسکوئی
جهت مشاهده کلیک کنید:
https://www.aparat.com/v/1xnlO
کانال رسمی استاد محمد بیابانی اسکوئی
https://eitaa.com/joinchat/1465450678C012e77867a
1_1306342114.m4a
14.5M
#مناظره
🔴 گفتگوی علمی حجت الاسلام و المسلمین استاد حاج شیخ #محمد_بیابانی_اسکویی و حجت الاسلام والمسلمین #حسین_محمدی در اعتقاد یا عدم اعتقاد مرحوم آیت الله العظمی #میرزا_مهدی_اصفهانی به مساله #وحدت_وجود و سایر مبانی #فلسفی
( قسمت سی و ششم)
کانال رسمی استاد محمد بیابانی اسکوئی
https://eitaa.com/joinchat/1465450678C012e77867a
🔴مظلومیت علم
بخش ۷
در نقد و بررسی مقاله ای در نشریه سمات
#مظلومیت_علم #بیابانی_اسکویی #میرزا_مهدی_اصفهانی
اصل عبارت مرحوم میرزا در ابواب الهدی:
"معرفة ان لرب العزة تعالی شأنه فی العلوم الالهیة کمالات، ولکمالاته آیات وعلامات، ولا نهایة لکمالاته کما لا نهایة لذاته جل وتقدّس.
منها: العلم الظاهر بآیاته فهو جل شأنه عالم بالاشیاء اذ لا معلوم، وعلمه بها بنفس ذاته المقدسة فی رتبة ذاته التی هی نفس الازل والابد فلا حدّ ولا نهایة لعلمه کما لا حد لذاته "
اما مستشکل عبارت را در مجله سمات اینگونه آورده است:
"ولا نهایة لکمالاته کما لا نهایة لذاته جل وتقدّس"
وی توضیح خاصی نسبت به این عبارت بیان نکرده است، ولی احتمالا قصد داشته از این عبارت و با پیش فرض ذهنی خود که تناهی و عدم تناهی را وصف اشیاء ذات مقدار میداند به مرحوم میرزا نسبت دهد که ایشان خالق متعال را ذات مقداری میدانند و بر اساس این مطلب مثل همیشه بحث وحدت وجود به عنوان عقیده میرزا مطرح میگردد.
✍توضیح:
١)اولاً خود عبارت مرحوم ميرزا حتی عبارت تقطیع شده هيچ ربطی به وحدت وجود ندارد زيرا بحث كمالات خالق متعال مطرح است مثل علم وقدرت و... واينكه اين كمالات محدود نيستند يعنی علم الهی محدود نيست و لامنتهی لعلمه وهكذا بقيه كمالات همانطور كه خود ذات محدود نيست.
٢)مستشکل تناهی وعدم تناهی را وصف اشياء ذات مقداری ميداند وميگويد اين دو از باب ملكه وعدم ملكه است وخالق چون ذات مقداري نيست، اصلا نه تناهی دارد ونه عدم تناهی، بلكه خالق فوق مقدار وحد واندازه است.
لذا وی ميخواهد از عبارت (لا حدّ لكمالاته) استفاده كند كه مكتب تفكيك هم خالق را ذات مقداری ميدانند.
وحال انكه مضافا بر اينكه در آينده اين نظريه ايشان مفصلا نقد گردیده وتسلط ایشان به روایات ومبانی اهل بیت سلام الله علیهم بر همگان روشن خواهد گردید مرحوم ميرزا وشاگردان ايشان منظورشان از (لا حد لكمالاته) اينست كه ذات خالق وكمالات او متعالی از حد ومقدار است وهيچگاه خالق را ذات مقداری نميدانند.
کانال رسمی استاد محمد بیابانی اسکوئی
https://eitaa.com/joinchat/1465450678C012e77867a
🔴 بررسی و نقد #رساله_الولایه - مرحوم علامه طباطبایی
#جلسه_چهل_و_نهم
#استاد_محمد_بیابانی_اسکوئی
جهت مشاهده کلیک کنید:
https://www.aparat.com/v/Hw09b
کانال رسمی استاد محمد بیابانی اسکوئی
https://eitaa.com/joinchat/1465450678C012e77867a
1_1318781494.m4a
15.88M
#مناظره
🔴 گفتگوی علمی حجت الاسلام و المسلمین استاد حاج شیخ #محمد_بیابانی_اسکویی و حجت الاسلام والمسلمین #حسین_محمدی در اعتقاد یا عدم اعتقاد مرحوم آیت الله العظمی #میرزا_مهدی_اصفهانی به مساله #وحدت_وجود و سایر مبانی #فلسفی
( قسمت سی و هفتم)
کانال رسمی استاد محمد بیابانی اسکوئی
https://eitaa.com/joinchat/1465450678C012e77867a